Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   8000 nieuwe bedrijfswagens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193085)

De schoofzak 19 oktober 2013 16:24

8000 nieuwe bedrijfswagens
 
Waarom zijn wij zowat het enige land in de wereld waar het begrip bedrijfswagens zo populair en uitgebreid is ?
Omdat het een leuk ideetje is om de sociale zekerheid en de belastingen wat te omzeilen. Want de belasting op arbeid is zo hoog.

Deze situatie gaf ons al kritiek vanwege de economische gevolgen; en vanwege de gevolgen op het mileu.

Wat deed de Marxistische belastingsregering, geruggesteund door de groenen tijdens de regeringsonderhandelingen?

Juist: de belastingen op bedrijfswagens verhogen. En wat deed ze met die meerinkomsten? Alles behalve de belasting op arbeid voldoende verlagen om enig effect te kunnen sorteren.
En wat constateert groen nu ? Jawel: een effect. Maar geen gunstig effect.

Dus brave belastingbetaler: nu betaal je nog bij voor de auto van de bankbedienden. Nu, tenminste zijn dat nog mensen die werken.

titel: Banken brengen 8.000 nieuwe bedrijfswagens in het verkeer
link: http://www.standaard.be/plus/20131019/ochtend/1

Citaat:

Pascal Dendooven

BRUSSEL

Ondanks de zwaardere belasting van bedrijfswagens door de regering-Di Rupo blijven ondernemingen massaal wagens toekennen. Ze doen dat meestal om hun loonkosten te drukken. De Belgische banken spannen de kroon. Ze brengen achtduizend nieuwe wagens in het verkeer. Leasingmaatschappijen kunnen de vraag amper volgen.

Het autoplan druist echter in tegen de maatschappelijke trend om bewuster om te gaan met milieu en mobiliteit, vindt de liberale vakbond ACLVB. Ook de Oeso heeft al vaker de kritiek geuit dat België bedrijfswagens te veel aanmoedigt en daardoor het fileleed zou aanzwengelen.

BNP Paribas Fortis is volop bezig met de massale uitrol van bedrijfswagens. 6.250 personeelsleden hebben er gekozen voor een auto. Daarvan zijn er al 5.400 geleverd. Belfius is in september gestart met zijn personeel te vragen of het een looninlevering wil verzachten door een bedrijfswagen. Uit de eerste bevraging blijkt dat 1.500 mensen positief antwoordden of bijna 1 op 3. Bij ING onderhandelen bonden en directie eveneens over een loonkostenplan waarbij opnieuw de mogelijkheid geboden om loon om te zetten in bedrijfswagens. Ook bij KBC Groep is het personeel vragende partij om een bedrijfswagen te kunnen bestellen. Als ING en KBC effectief de fiscale Rubicon oversteken, komen er vanuit de banksector makkelijk 10.000 bedrijfswagens bij.

Lees meer: Belfius bestelt 1.500 bedrijfswagens

thomas1234 19 oktober 2013 16:38

Topicstarter, ik ben het volledig met je eens.
Ik ben tegenstander van omwegen en constructies om fiscaal meer aantrekkelijke verloningen mogelijk te maken.
Laat de werknemer zelf kiezen wat hij met een bepaalde nettowaarde doet. Creëer geen belastingsysteem dat stimuleert om een vergoeding in de vorm van een nieuwe dure wagen te geven terwijl werknemers misschien liever met de fiets/openbaar vervoer of trein willen komen, of willen besparen door een goedkope tweedehandse wagen te kopen, laat ze eigen baas zijn over hun netto vergoeding / voordelen van alle aard.

Zelfde verhaal dus met maaltijdcheques, ecobonnen, ...

Het systeem van bedrijfswagens wordt nu op perverse manier uitgebuit door mensen waarvoor het niet bedoeld is. De mensen die echt een bedrijfswagen nodig hebben (vele kilometers voor het werk doen), gebruiken trouwens beter de kilometervergoeding...
Er is politieke moed nodig om dit systeem dat tegenwoordig uit zijn originele context is getrokken grondig te hervormen.

Mambo 19 oktober 2013 20:39

Veel werknemers hebben het nog steeds niet door dat VAA systeem.
Nu ja traag zijn is geen schande.

Kapaza staat inmiddels vol van dure bedrijfswagens voor een prikje van mensen die het wel al vast hebben.

thomas1234 19 oktober 2013 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6846679)
Veel werknemers hebben het nog steeds niet door dat VAA systeem.
Nu ja traag zijn is geen schande.

Kapaza staat inmiddels vol van dure bedrijfswagens voor een prikje van mensen die het wel al vast hebben.

Jij hebt het over de zelfstandige met bv. een porsche cayenne. In dit topic gaat het over de ordinaire bedrijfswagens van werknemers.

Mambo 19 oktober 2013 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 (Bericht 6846800)
Jij hebt het over de zelfstandige met bv. een porsche cayenne. In dit topic gaat het over de ordinaire bedrijfswagens van werknemers.

Zie je wel dat ik gelijk heb dat velen het nog niet snappen.

De schoofzak 20 oktober 2013 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6846679)
Veel werknemers hebben het nog steeds niet door dat VAA systeem.
Nu ja traag zijn is geen schande.

Kapaza staat inmiddels vol van dure bedrijfswagens voor een prikje van mensen die het wel al vast hebben.

Ik denk toch dat die 8000 mensen die in de banksector werken, en wellicht niet als poetsvrouw want die zal mogelijks geen auto krijgen, kunnen rekenen.

Maar misschien kan jij uitleggen hoe die 8000 mensen aan de fiscus gaan uitleggen dat zij in werkelijkheid misschien één klant per jaar thuis gaan bezoeken, maar in hun opgave dan plots wel één klant per week.
En welke gevolgen dat heeft ...

.

Johan Daelemans 20 oktober 2013 08:40

Al die bedrijfswagens hebben ook rechtstreeks invloed op de prijs die wij allen voor een verzekering betalen.
De gemiddelde Belgische wagen is dubbel zo duur dan in onze buurlanden en dus gaan ook de premies naar omhoog.

Komt nog bij dat de auto-constructeurs de nieuwe wagens op zo'n mannier opbouwen dat bij een aanrijding een hoop plastiek ontploft dt het niet meer rendabel is om de wagen te herstellen. Een xenon koplamp van een Audi kost
bijvoorbeeld 1500€...

Enkele maanden geleden met mijn motor aan een slakkegangetje achterin een wagen geschoven...grint en een nat wegdek...
Mijn schade, een spatbord, zijn schade 1800€.

Sfax 20 oktober 2013 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6846374)
Dus brave belastingbetaler: nu betaal je nog bij voor de auto van de bankbedienden. Nu, tenminste zijn dat nog mensen die werken.

titel: Banken brengen 8.000 nieuwe bedrijfswagens in het verkeer
link: http://www.standaard.be/plus/20131019/ochtend/1

Die belastingbetaler betaalt welgeteld niks aan die bedrijfswagens. Nogal idiote manier van voorstellen dus.

Eeuwig durende zinloze discussie ook, bij voorkeur gevoerd door mensen die niet doorhebben waar die bedrijfswagens voor dienen. Dat is en blijt niet meer of niet minder dan een manier om een werknemer een substantiëel voordeel te geven, zonder dat hij/zij daarop kapot belast wordt en zonder dat de werkgever daar het driedubbele voor moet uitgeven.

Met dank aan het fiscaal wanbeheer van de Belgische staat, uiteraard.

Maar goed, dat België al langer op weg is om een socialistische woestijn te worden, dat weet iedereen...

De schoofzak 20 oktober 2013 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6847228)
Die belastingbetaler betaalt welgeteld niks aan die bedrijfswagens. Nogal idiote manier van voorstellen dus.

Eeuwig durende zinloze discussie ook, bij voorkeur gevoerd door mensen die niet doorhebben waar die bedrijfswagens voor dienen. Dat is en blijt niet meer of niet minder dan een manier om een werknemer een substantiëel voordeel te geven, zonder dat hij/zij daarop kapot belast wordt en zonder dat de werkgever daar het driedubbele voor moet uitgeven.

Met dank aan het fiscaal wanbeheer van de Belgische staat, uiteraard.

Maar goed, dat België al langer op weg is om een socialistische woestijn te worden, dat weet iedereen...

Die voorstelling is, zoals jij beschrijft maar dan op een andere manier, niet zo idioot.

Zoals de zaken er nu voorstaan, zijn er mensen mèt en zijn er mensen zonder een bedrijfswagen. Bijgevolg: mensen mèt een substantiëel belastingsvoordeel en mensen zonder dat voordeel.
En mensen zonder voordeel ... betalen meer.

Idem dito voor maaltijdcheques, eco-cheques en aanverwanten.

Eén oplossing: al meerdere malen genoemd in deze draad.

.

Bob 20 oktober 2013 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6847280)
Die voorstelling is, zoals jij beschrijft maar dan op een andere manier, niet zo idioot.

Zoals de zaken er nu voorstaan, zijn er mensen mèt en zijn er mensen zonder een bedrijfswagen. Bijgevolg: mensen mèt een substantiëel belastingsvoordeel en mensen zonder dat voordeel.
En mensen zonder voordeel ... betalen meer.

Idem dito voor maaltijdcheques, eco-cheques en aanverwanten.

Eén oplossing: al meerdere malen genoemd in deze draad.

.

Och, maak U geen illusies. Het komt altijd op hetzelfde neer. Het is niet ingewikkelder dan "het is niet met te werken dat ge geld verdient". En hou dan ook nog rekening met de grote Belgische ziekte, namelijk dit van de verworven rechten.
Een paar oplossingen:
-afschaffing van de stijgende lonen in functie van de ancienniteit (maw beginloon een stuk hoger, en eindloon een stuk lager)
-(veel) grotere spread tussen sociale vergoedingen en de laagste lonen
-nog maar twee statuten, namelijk dit van werkgever en dit van werknemer (onder dit laatste vallen dan arbeiders, bedienden, ambtenaren)...

Stingray 20 oktober 2013 13:16

dubbel

http://forum.politics.be/showthread....33#post6845733

De oorzaak van het probleem is de overheid zelf.

Sfax 20 oktober 2013 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6847280)
Die voorstelling is, zoals jij beschrijft maar dan op een andere manier, niet zo idioot.

Zoals de zaken er nu voorstaan, zijn er mensen mèt en zijn er mensen zonder een bedrijfswagen. Bijgevolg: mensen mèt een substantiëel belastingsvoordeel en mensen zonder dat voordeel.
En mensen zonder voordeel ... betalen meer.

Idem dito voor maaltijdcheques, eco-cheques en aanverwanten.

Eén oplossing: al meerdere malen genoemd in deze draad.

.

Net zoals er mensen zijn met een hoger loon en zonder een hoger loon.
Dat verandert nog steeds niet aan het feit dat een belastingbetaler die wagens niet betaalt.

Henri1 20 oktober 2013 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6846374)
Waarom zijn wij zowat het enige land in de wereld waar het begrip bedrijfswagens zo populair en uitgebreid is ?
Omdat het een leuk ideetje is om de sociale zekerheid en de belastingen wat te omzeilen. Want de belasting op arbeid is zo hoog.

Deze situatie gaf ons al kritiek vanwege de economische gevolgen; en vanwege de gevolgen op het mileu.

Wat deed de Marxistische belastingsregering, geruggesteund door de groenen tijdens de regeringsonderhandelingen?

Juist: de belastingen op bedrijfswagens verhogen. En wat deed ze met die meerinkomsten? Alles behalve de belasting op arbeid voldoende verlagen om enig effect te kunnen sorteren.
En wat constateert groen nu ? Jawel: een effect. Maar geen gunstig effect.

Dus brave belastingbetaler: nu betaal je nog bij voor de auto van de bankbedienden. Nu, tenminste zijn dat nog mensen die werken.

titel: Banken brengen 8.000 nieuwe bedrijfswagens in het verkeer
link: http://www.standaard.be/plus/20131019/ochtend/1

De economie laten draaien is slecht voor vlaanderen ?

De schoofzak 20 oktober 2013 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 6847352)
Och, maak U geen illusies. Het komt altijd op hetzelfde neer. Het is niet ingewikkelder dan "het is niet met te werken dat ge geld verdient". En hou dan ook nog rekening met de grote Belgische ziekte, namelijk dit van de verworven rechten.
Een paar oplossingen:
-afschaffing van de stijgende lonen in functie van de ancienniteit (maw beginloon een stuk hoger, en eindloon een stuk lager)
-(veel) grotere spread tussen sociale vergoedingen en de laagste lonen
-nog maar twee statuten, namelijk dit van werkgever en dit van werknemer (onder dit laatste vallen dan arbeiders, bedienden, ambtenaren)...

Ik ga wel een eind met je mee, maar toch enkele bemerkingen:

- je verkracht het spreekwoord. Met werken verdien je wel degelijk geld. Maar het spreekwoord luidt: Van werken word je niet rijk.

- verworven rechten zijn een begrip dat gelijkaardig is aan een gegeven woord, of aan een contractuele verbintenis.

- toeslagen voor anciënniteit: akkoord. Evenwel niet door de beginlonen blind te verhogen. Elk loon zou moeten economisch verantwoord marktconform zijn.

- ik blijf benadrukken: ambtenaren moeten beschermd worden tegen politieke malversaties. Als de 'dienstoverste' een sos is, dan kan het die geen ene kloot schelen dat zijn dienst geamputeerd wordt als hij jou ontslaat en vervangt door een partijgenoot. In de privé weet een werkgever welke winst jij als werknemer genereert voor hem. En wat hij riskeert als hij domme zaken zou doen ....

.

doremi 20 oktober 2013 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 (Bericht 6846401)
Topicstarter, ik ben het volledig met je eens.
Ik ben tegenstander van omwegen en constructies om fiscaal meer aantrekkelijke verloningen mogelijk te maken.
Laat de werknemer zelf kiezen wat hij met een bepaalde nettowaarde doet. Creëer geen belastingsysteem dat stimuleert om een vergoeding in de vorm van een nieuwe dure wagen te geven terwijl werknemers misschien liever met de fiets/openbaar vervoer of trein willen komen, of willen besparen door een goedkope tweedehandse wagen te kopen, laat ze eigen baas zijn over hun netto vergoeding / voordelen van alle aard.

Zelfde verhaal dus met maaltijdcheques, ecobonnen, ...

Het systeem van bedrijfswagens wordt nu op perverse manier uitgebuit door mensen waarvoor het niet bedoeld is. De mensen die echt een bedrijfswagen nodig hebben (vele kilometers voor het werk doen), gebruiken trouwens beter de kilometervergoeding...
Er is politieke moed nodig om dit systeem dat tegenwoordig uit zijn originele context is getrokken grondig te hervormen.

Tja toch is het heel logisch dat werkgevers die gaan 'misbruiken' en waarbij een wagen en tankkaart deel wordt van het loonpakket. Met onze exuberante loonlasten is het nog altijd veel voordeliger om een wagen e.d. te geven. De werknemer bespaart hiermee een flinke duit (reken maar uit brandstof, onderhoud, aankoop, verzekering, taksen) en de werkgever ook want moest hij een gelijkwaardig bedrag extra uitbetalen als brutoloon zou hij veel meer kwijt zijn.

Dit moeten we niet afschuiven op de werkgevers of de werknemers maar op onze pervers hoge belastingen op gewone wedden.

Athelas 20 oktober 2013 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6847280)
Die voorstelling is, zoals jij beschrijft maar dan op een andere manier, niet zo idioot.

Zoals de zaken er nu voorstaan, zijn er mensen mèt en zijn er mensen zonder een bedrijfswagen. Bijgevolg: mensen mèt een substantiëel belastingsvoordeel en mensen zonder dat voordeel.
En mensen zonder voordeel ... betalen meer.

Idem dito voor maaltijdcheques, eco-cheques en aanverwanten.

Eén oplossing: al meerdere malen genoemd in deze draad.

.

Het is heel simpel: zolang de traditionele partijen aan de macht zijn, zal dit systeem nooit, maar dan ook werkelijk nooit of te nimmer opgelost raken.

Ik heb een bedrijfswagen en heb die ook nodig anders doe ik ipv 20 min 1u40 over om naar mijn werk te raken, een verlies van 2u40 per dag en dan heb ik geen wagen. Zelf een wagen betalen om te rijden vereist een loonopslag van 1000 euro brutto en dan mag ik geen platte band hebben of wat dan ook plus doe ik een investering van eigen kapitaal of ga ik een lening aan.

Dus heb ik een torenhoog voordeel? Ja, absoluut. Het zelfde geldt voor nettovergoedingen. Beide heb ik niet nodig maar we zitten in een systeem waar je enkel niet in de armoede kan geraken als je zulke systemen uit weet te buiten. Ofwel raak ik in de problemen, ofwel mijn werkgever.

Conclusie: verschuif lasten op arbeid en maak die lonen competitief. Di Rupo faalt miserabel. Verlaag de prijs op brandstof zodat een tankkaart minder meerwaarde geeft (regering Di Rupo doet het omgekeerde). Maak het openbaar vervoer beter (op tijd, zorgen dat je snel ergens geraakt etc). Di Rupo faalt hier miserabel. Ecocheques, maaltijdcheques, dienstencheques, ... zijn eigenlijk op zich een virtuele verhoging van de belastingsvrije som (of lagere belastingsschijf).

Dat sommigen hier niet van profiteren kan je die dat dat wel doen niet verwijten. Je kan enkel de politiekers verwijten er niets aan te doen en dat ze dat ganse plan zelf hebben uitgedokterd. Elke verhoging van de lasten op die voordelen, zou gepaard moeten gaan met een lastenverlaging voor iedereen maar dat gaat niet want Di Rupo heeft geld nodig en buiten belasten heeft hij bitter weinig inspiratie.

Gun 20 oktober 2013 15:17

Goed voor economie
Goed voor milieu
...

Knuppel 20 oktober 2013 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 6847508)
Goed voor economie
Goed voor milieu
...

Zo heb ik de woordvoerder van Belfius enkele dagen gemeden op radio1 de 15.000 wagens voor het personeel van Belfius ook horen verdedigen.
Dat personeel zou immers de eigen wagen van de hand doen en vervangen door een milieuvriendelijker voertuig. Ook zou het die wagen NIET gebruiken om op het werk te geraken. Driekwart van het personeel zou nu immers ook al het openbaar vervoer gebruiken.
Waar zijn die wagens dan voor nodig?
Waar komen de wagens terecht die worden van de hand gedaan?
Op de schroothoop?
Of OOK in het verkeer?
D�*�*r zal het milieu beter van worden!

Dat een bank die miljarden schulden heeft, plus een onzekere toekomst, een bom belastinggeld steekt in volstrekt overbodige wagens zou goed zijn voor de economie? Welke gek krijgen ze zo'n onzin wijsgemaakt?

Vrijheideerst 20 oktober 2013 16:28

Allemaal de stinkbus op.

Stingray 20 oktober 2013 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6847583)
Allemaal de stinkbus op.

Communistisch is het in elk geval wel...

Bob 20 oktober 2013 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6847375)
Ik ga wel een eind met je mee, maar toch enkele bemerkingen:

- je verkracht het spreekwoord. Met werken verdien je wel degelijk geld. Maar het spreekwoord luidt: Van werken word je niet rijk.

- verworven rechten zijn een begrip dat gelijkaardig is aan een gegeven woord, of aan een contractuele verbintenis.

- toeslagen voor anciënniteit: akkoord. Evenwel niet door de beginlonen blind te verhogen. Elk loon zou moeten economisch verantwoord marktconform zijn.

- ik blijf benadrukken: ambtenaren moeten beschermd worden tegen politieke malversaties. Als de 'dienstoverste' een sos is, dan kan het die geen ene kloot schelen dat zijn dienst geamputeerd wordt als hij jou ontslaat en vervangt door een partijgenoot. In de privé weet een werkgever welke winst jij als werknemer genereert voor hem. En wat hij riskeert als hij domme zaken zou doen ....

.

OK het is "van werken wordt je niet rijk"
Over verworven rechten kan men inderdaad discusieren, maar dat neemt niet weg dat ze dikwijls veel geld kosten, en soms helemaal niet te verrechtvaardigen zijn. Las zo gisteren nog dat de verdiensten van de ene geneesheerspecialist tot de andere een factor tien uitmaakten, met als voornaamste reden, verworven rechten uit het verleden, toegekend om redenen die ondertussen al lang niet meer geldig zijn.

MORPHEUS 20 oktober 2013 17:56

Mag ik de topic opentrekken ?

Kijk, de belastingdruk op arbeid is hoog, veel te hoog.

Ipv van deze te verlagen, hebben de regeringen enkele foefels gedaan.

Ik heb het over maaltijd en eco cheques voor arbeiders
ik heb het over bedrijfswagens voor bedienden
ik heb het over not. aftrek voor bedrijven

Wat denk u ? U is een arbeider die vraagt aan een mogelijke nieuwe werkgever hoe hoog het bedrag is van de maandelijkse maaltijdcheques. En die zou antwoorden dat dit in zijn bedrij niet gedaan wordt. Alles wordt correct belast. Wat denkt u ? schrappen hé die mogelijke nieuwe werkgever.

met bovenstaand voorbeeld aantonen dat we allemaal gelijk zijn als op over onze geldbeugel gaat. En de firma's moeten meedoen.
Allemaal gefoefel om de belastingdruk te omzeilen.

Henri1 20 oktober 2013 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 6847736)
Mag ik de topic opentrekken ?

Kijk, de belastingdruk op arbeid is hoog, veel te hoog.

Ipv van deze te verlagen, hebben de regeringen enkele foefels gedaan.

Ik heb het over maaltijd en eco cheques voor arbeiders
ik heb het over bedrijfswagens voor bedienden
ik heb het over not. aftrek voor bedrijven

Wat denk u ? U is een arbeider die vraagt aan een mogelijke nieuwe werkgever hoe hoog het bedrag is van de maandelijkse maaltijdcheques. En die zou antwoorden dat dit in zijn bedrij niet gedaan wordt. Alles wordt correct belast. Wat denkt u ? schrappen hé die mogelijke nieuwe werkgever.

met bovenstaand voorbeeld aantonen dat we allemaal gelijk zijn als op over onze geldbeugel gaat. En de firma's moeten meedoen.
Allemaal gefoefel om de belastingdruk te omzeilen.

Hier moet ik u exceptioneel bijtreden.

Knuppel 20 oktober 2013 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 6847736)
Mag ik de topic opentrekken ?

Kijk, de belastingdruk op arbeid is hoog, veel te hoog.

Ipv van deze te verlagen, hebben de regeringen enkele foefels gedaan.

Ik heb het over maaltijd en eco cheques voor arbeiders
ik heb het over bedrijfswagens voor bedienden
ik heb het over not. aftrek voor bedrijven

Wat denk u ? U is een arbeider die vraagt aan een mogelijke nieuwe werkgever hoe hoog het bedrag is van de maandelijkse maaltijdcheques. En die zou antwoorden dat dit in zijn bedrij niet gedaan wordt. Alles wordt correct belast. Wat denkt u ? schrappen hé die mogelijke nieuwe werkgever.

met bovenstaand voorbeeld aantonen dat we allemaal gelijk zijn als op over onze geldbeugel gaat. En de firma's moeten meedoen.
Allemaal gefoefel om de belastingdruk te omzeilen.

Het klopt dat we allemaal zo goed mogelijk de belastingdruk proberen te verlichten.

Maar daarmee heb ik geen antwoord op de vraag hoe een bank die alleen nog bestaat omdat ze met miljarden belastinggeld werd gered de belastingdruk verlicht door 1500 wagens aan te kopen en uit te delen.

Mambo 20 oktober 2013 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6847367)
Net zoals er mensen zijn met een hoger loon en zonder een hoger loon.
Dat verandert nog steeds niet aan het feit dat een belastingbetaler die wagens niet betaalt.

Klopt, maar waar we wel belasting voor betalen en wat niet ter sprake komt zijn de heel erg vele dienstwagens van de ambtenaren. En die betalen geen VAA.

Gemakshalve vergeten door iemand ?

Rr00ttt 20 oktober 2013 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6846374)
Dus brave belastingbetaler: nu betaal je nog bij voor de auto van de bankbedienden. Nu, tenminste zijn dat nog mensen die werken.

Hoezo betaalt de belastingbetaler bij? Er wordt simpelweg een beetje minder afgepakt via een firmawagen dan via arbeid.

Dit soort onzin en mentaliteit is een van de grootste belemmeringen om op echte verandering te kunnen hopen. Zolang jan en mieke de overheid als iets zien dat vooral dient om voor zichzelf zo veel mogelijk uit te slepen op kap van een ander is er geen enkele hoop om de overheid ooit in te krimpen.

Rr00ttt 20 oktober 2013 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 (Bericht 6846401)
De mensen die echt een bedrijfswagen nodig hebben (vele kilometers voor het werk doen), gebruiken trouwens beter de kilometervergoeding...

Mag ik er even op wijzen dat dit statement langs geen kanten klopt. Ik ben zelfstandige en rij +/- 40.000 km op jaarbasis. Ik heb even overwogen om geen firmawagen meer te nemen en voor de km vergoeding te kiezen.

Tenzij ik die 40.000 km zou gaan afleggen in het goedkoopste van het goedkoopste én de chance heb er minstens een jaar of 5 zonder zware kosten mee te kunnen rondrijden is de km vergoeding allesbehalve kostendekkend.

Wil ik die 40.000 km in een wagen doorbrengen die toch enig comfort biedt dan is het hoe dan ook hopeloos.

En dan hebben we het nog niet eens over de extra administratieve last die het met zich zou meebrengen.

Neemt niet weg dat ik het wel eens ben dat het belgisch beleid van firmawagens, maaltijdcheques, en andere extralegale voordelen waanzinnig is. Economisch gezien creëert het volgens mij geen enkele meerwaarde (maar wel een hoop nutteloze administratie) en ik zou er wel voorstander van zijn om al die systemen en uitzonderingen af te schaffen maar natuurlijk dient dit gepaard te gaan met een serieuze daling van de arbeisdslasten.

(Liefst naar 0% overigens want inkomstenbelasting is imo immoreel en een teken dat we allemaal slaven zijn in dienst van de staat)

Rr00ttt 20 oktober 2013 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6847280)
Die voorstelling is, zoals jij beschrijft maar dan op een andere manier, niet zo idioot.

Zoals de zaken er nu voorstaan, zijn er mensen mèt en zijn er mensen zonder een bedrijfswagen. Bijgevolg: mensen mèt een substantiëel belastingsvoordeel en mensen zonder dat voordeel.
En mensen zonder voordeel ... betalen meer.
.


Klopt niet. Want u zegt hier impliciet dat de belastingen voor die anderen naar beneden zouden gaan als die voordelen er niet waren. We weten allebei dat dat klinkklare onzin is die graag in bepaalde politieke milieus verteld wordt. Analoog aan de illusie dat uw belastingen zouden dalen als een ander maar méér zou betalen.

De waarheid is echter dat de overheid elke euro extra die ze binnenrijft onmiddelijk weer uitgeeft (en meer dan die euro ook) aan iets in het belang van de politieke machthebbers en hun vriendjes. Belastingverlaging voor jan modaal hoort daar nooit bij.

Het is een bekende techniek waarmee de overheid er al decennialang in slaagt om onderlinge jaloezie tussen mensen aan te wakkeren ipv dat ze zich zouden verenigen en eens serieuze vragen beginnen te stellen bij de enige echte slokop in dit verhaal.

Gun 20 oktober 2013 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 6847574)
Dat een bank die miljarden schulden heeft, plus een onzekere toekomst, een bom belastinggeld steekt in volstrekt overbodige wagens zou goed zijn voor de economie? Welke gek krijgen ze zo'n onzin wijsgemaakt?

De bewuste bank wordt klaargestoomd om in 2015 opnieuw geprivatiseerd te worden.

Overbodige wagens? De werknemers hebben zelf de keuze om een waqen te kiezen, abonnement voor opebaar vervoer, en een aantal ander opties.

Indien ze een wagen kiezen zal deze niet overbodig zijn ..

De schoofzak 20 oktober 2013 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6847930)
Klopt, maar waar we wel belasting voor betalen en wat niet ter sprake komt zijn de heel erg vele dienstwagens van de ambtenaren. En die betalen geen VAA.

Gemakshalve vergeten door iemand ?

Niet vergeten. Wel niet gekend.
Ik ben benieuwd.

.

Knuppel 20 oktober 2013 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 6848014)
De bewuste bank wordt klaargestoomd om in 2015 opnieuw geprivatiseerd te worden.

Overbodige wagens? De werknemers hebben zelf de keuze om een waqen te kiezen, abonnement voor openbaar vervoer, en een aantal ander opties.

Indien ze een wagen kiezen zal deze niet overbodig zijn ..

Enkele dagen geleden hoorde ik op radio1 zeggen dat die werknemers al een eigen wagen hébben, maar dat ze er een in de plaats krijgen die beter is voor het milieu. Op die manier wordt er geprobeerd om de vervanging van die wagens te verantwoorden.

Ik heb ook gehoord dat de werknemers die wagens in de eerste plaats krijgen om loonverlies te compenseren. De man deed zo hevig zijn best om de voordelen op te sommen van die wagens dat ik het gevoel kreeg dat er aan de nieuwste zet van Belfius een stevig reukje moet zitten.

Demper 20 oktober 2013 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 6848143)
[...] dat er aan de nieuwste zet van Belfius een stevig reukje moet zitten.

Alles aan Belfius stinkt.
Zeg er uw rekeningen op en ga naar een andere bank.

Niet dat die veel beter zijn, het zijn allemaal gangsters van het ergste soort.

Mambo 21 oktober 2013 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6848064)
Niet vergeten. Wel niet gekend.
Ik ben benieuwd.

.

Op dienstwagens van de "overheid" (en dat zijn er nogal wat) wordt geen VAA (voordelen alle aard) gerekend.
Van de privé wel.

Universalia 21 oktober 2013 05:29

Je zou die bedrijfswagens nog als een ander soort last in het straatbeeld kunnen bekijken.

Een sfeerbeeld: 8O

Een gezin, hij een wagen en zij een wagen en hij ook nog de bedrijfswagen (stationwagen in veel gevallen waar maar 1 persoon de weg mee opgaat en in de weekends ook wel gebruikt om er met de familie reisjes met te organiseren naar kust of andere streken).

Ze stallen hun wagenpark voor de deur zodat u zelf bijna niet of zelfs totaal niet in uw eigen garage kan om uw wagen daar te stallen.

Zij zet de wagen voor eigen deur (en gaat met de fiets naar werk) daar er zeker niemand anders zijn wagen kan komen zetten om zo hun eigen 'plaats' voor de deur safe te stellen.

Afvoeren die handel dus van bedrijfswagens uit dat oogpunt.

Bedrijfswagens horen op een bedrijfsparking. Uiteraard is de reclame op zo een wagen handig meegenomen maar ja :twisted:

De bedrijfswagen uit een andere hoek bekeken zeg maar ...

De schoofzak 21 oktober 2013 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6848277)
Op dienstwagens van de "overheid" (en dat zijn er nogal wat) wordt geen VAA (voordelen alle aard) gerekend.
Van de privé wel.

Je doet niet meer dan herhalen; ik kan ook wel lezen.

Welke ambtenaren hebben één van die dienstwagens "waarvan er nogal wat zijn" ?

.

Tavek 21 oktober 2013 10:16

Ik heb een bedrijfswagen, maar ik ben hem liever kwijt als rijk.

Mochten ze hier het wonder van de moderne technologie ontdekken (telecalls, skype, facetime...) moest ik niet meer zoveel tijd verliezen door het hele land af te rijden.

Stingray 21 oktober 2013 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6848462)
Ik heb een bedrijfswagen, maar ik ben hem liever kwijt als rijk.

Mochten ze hier het wonder van de moderne technologie ontdekken (telecalls, skype, facetime...) moest ik niet meer zoveel tijd verliezen door het hele land af te rijden.

X2.

Ik doe amper 5000 km privé op een totaal van 60000 per jaar maar moet er wel € 250 per maand voor afdokken...0,6€/km...

Tavek 21 oktober 2013 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6848466)
X2.

Ik doe amper 5000 km privé op een totaal van 60000 per jaar maar moet er wel € 250 per maand voor afdokken...0,6€/km...

Ik ben aan het aandringen bij mijn baas om over te gaan naar een stevig hoger bruto loon, auto en tankkaart weg en te vervangen door een km vergoeding. Door het feit dat mijn prive wagen (die netjes in de garage staat) gewoon terug in gebruik kan genomen worden zie ik dit wel zitten.

Vergeet ook niet dat een hoger bruto loon ook hogere 13de, 14de en bonus oplevert.

Eigenlijk had ik liever gewoon een hoog ambtenarenloon, met idem ditto arbeidsvoorwaarden (vaste benoeming hoeft niet) ipv die bonus (60 % voor de staat), bedrijfswagen (yey files en VAA) en 13de en 14de maand (yey 60 % voor de staat).

Die miezerige 20 verlofdagen zijn te weinig als je kinderen hebt. De creche sluit ook enkele weken per jaar....

Athelas 21 oktober 2013 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6848491)
Ik ben aan het aandringen bij mijn baas om over te gaan naar een stevig hoger bruto loon, auto en tankkaart weg en te vervangen door een km vergoeding. Door het feit dat mijn prive wagen (die netjes in de garage staat) gewoon terug in gebruik kan genomen worden zie ik dit wel zitten.

Vergeet ook niet dat een hoger bruto loon ook hogere 13de, 14de en bonus oplevert.

Eigenlijk had ik liever gewoon een hoog ambtenarenloon, met idem ditto arbeidsvoorwaarden (vaste benoeming hoeft niet) ipv die bonus (60 % voor de staat), bedrijfswagen (yey files en VAA) en 13de en 14de maand (yey 60 % voor de staat).

Die miezerige 20 verlofdagen zijn te weinig als je kinderen hebt. De creche sluit ook enkele weken per jaar....

Als je een wagen gewoon in de garage hebt staan, is dat inderdaad het overwegen waard. Aan de andere kant, hoeveel denk je ermee uit te sparen? Hoeveel denk je dat je baas je je gaat geven. Die telt ook wel eventjes alles uit hoor. Een auto = 12 maanden te betalen. En dat komt op 600 euro + benzine per maand? Pak 800 euro per maand in totaal. Dat is dus 9600 op jaarbasis.

Deel dit bedrag door 1.3 (30% bijdrage naar de staat). 7400 op jaarbasis. Gedeeld door 13.8 komt dit op 535 euro bruto waar jij nog pak 300 euro aan over houdt.

Alles wat je baas je meer geeft zoals km vergoeding, kost hem en het bedrijf dus meer geld.

Athelas 21 oktober 2013 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 6848297)
Je zou die bedrijfswagens nog als een ander soort last in het straatbeeld kunnen bekijken.

Een sfeerbeeld: 8O

Een gezin, hij een wagen en zij een wagen en hij ook nog de bedrijfswagen (stationwagen in veel gevallen waar maar 1 persoon de weg mee opgaat en in de weekends ook wel gebruikt om er met de familie reisjes met te organiseren naar kust of andere streken).

Ze stallen hun wagenpark voor de deur zodat u zelf bijna niet of zelfs totaal niet in uw eigen garage kan om uw wagen daar te stallen.

Zij zet de wagen voor eigen deur (en gaat met de fiets naar werk) daar er zeker niemand anders zijn wagen kan komen zetten om zo hun eigen 'plaats' voor de deur safe te stellen.

Afvoeren die handel dus van bedrijfswagens uit dat oogpunt.

Bedrijfswagens horen op een bedrijfsparking. Uiteraard is de reclame op zo een wagen handig meegenomen maar ja :twisted:

De bedrijfswagen uit een andere hoek bekeken zeg maar ...

Dus de bedrijfswagens moeten weg volgens jou omdat je buren asociale mensen zijn die je garage blokkeren?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be