![]() |
Haiyan verwoest de Filipijnen
Hoe moet het voelen.
Je huis is weg. De schaarse meubels liggen in puin. Alle voedsel is vernield. Geen enkele zak droge rijst meer en geen proper water om te drinken. Alle voedsel of groente in de tuin en omgeving is nog bruikbaar. Elke kip die nog een ei zou kunnen leggen is dood. En je bent wanhopig op zoek naar naaste familie , vrienden en buren. Ik ken de regio en leef met die mensen mee . |
Tja, ga er dan niet wonen.
De beste vriendin van mijn moeder is in de Caraïben gaan wonen. Huis al talloze keren weggewaaid in een orkaan. Ze zit daar niet mee - en ze bouwen de huizen er expres niet zo sterk - want "dat was het risico". Op de Filipijnen wonen meer dan honderd miljoen mensen (enkel ruwe schatting, bepaalde gebieden zijn moeilijk toegankelijk). Tja... Hier in Vlaanderen klagen mensen steevast bij overstromingen. Hoe komt dat toch dat het huis van sommige mensen al tig keer wateroverlast had? Tja, misschien even kijken op GIS Vlaanderen wat de watergrens is... |
Citaat:
Als je geboren bent op een eiland dat amper 20 a 30 km doorsnede heeft en het midden ligt amper 3 meter boven de zeespiegel , moeten die mensen dan allemaal massaal zelfmoord plegen omdat het onverantwoord is daar te wonen ? U gaat wel heel kort door den bocht hoor. en ook zij hebben leed bij het verliezen van dierbaren. |
Citaat:
Dat geeft al een indicatie over het land... Citaat:
|
Citaat:
Tussen de 4 en de 50 % ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of met een pak minder zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar daarom is het nog geen reden om niet mee te voelen met mensen die in dergelijke situatie vandaag moeten overleven. Iedereen zal wel al foto's van het getroffen gebied gezien hebben. Stel je maar voor hoe zij nu de nacht doorbrengen. Ik zeg niet dat we ze allen hier heen moeten brengen. |
Citaat:
En u schreef dat het veel over een land zegt , om niet juist te weten hoeveel inwoners er zijn. De Filipijnen zijn een eilanden groep met 7107 bewoonde eilanden verspreid over een lengte van 3500 km waarvan velen geen bestuur en geen stroom of ander nutsvoorzieningen hebben . Een volkstelling is er even niet evident. Daarmee heb ik niet gezegd dat de Filipijnen een voorbeeld van bestuur en organisatie zijn, maar de omstandigheden zijn er duidelijk anders dan Vlaanderen. |
Citaat:
Blijkbaar heeft de religieuze onzin nog veel impact op arme mensen. |
Citaat:
Ik weet niet hoe jij je percentages berekent, natuurlijk... Citaat:
|
B Fast moet nog inpakken, daar heb ik vragen bij .
Ze vertrekken deze nacht , 3 dagen na de ramp. en dat terwijl men de storm en de impact nagenoeg kon voorspellen , waarom is er geen materiaal dat klaar staat en in een uur of 2 na de ramp kan opstijgen ? Ze komen morgen aan in Cebu , MORGENAVOND net voor de donker als ze weer niets kunnen doen . Ze vliegen naar Cebu , en hoe zullen ze uiteindelijk in Tacloban en Samar raken, dat is meer dan 200 km ver weg. de mensen zullen er een week aan hun lot overgelaten worden voor er iemand ariveerd met hulp. |
Citaat:
|
Citaat:
Onderontwikkeld land , Niet mee eens. Ik vind die benaming , de bevolking en het land kennende vrij vernederend. De situatie is archeologisch heel moeilijk en het bestuur is vrij corrupt en onbekwaam, ja . maar dat zegt niets over de ontwikkeling van de mensen . |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zoals ik al zei, de archeologische situatie maakt een materiële ontwikkeling onmogelijk , of dacht je dat er op pakweg Cobrador amper 1.2 km doorsnee en 120 zielen een treinstation , luchthaven, een hospitaal en autosnelweg moet zijn om ontwikkeld genoemd te kunnen worden? Toch gaan de kindjes er naar school en heeft er bijna niemand honger. Vandaag is hun situatie bedenkelijk en geen contact. Mogen we dan in geval van een van de of zelfs mogelijk de sterkste typhoon ooit waargenomen, getroffen gebied geen hulp verschuldigd zijn aan ons medemensen daar? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Neen, de grote rampen in België zijn dun gezaaid. Zware aardbevingen zijn relatief zwak en weinig voorkomend. Tsunamies zijn nog zeldzamer dan aardbevingen. Stormen kunnen gemeen uitpakken, maar zijn ook niet van de krachtigste. Hagelbuien pijnlijk, maar meer dan wat blutsen in auto's en kapotte serres zal het niet zijn. Hittegolven zijn op zijn slechtst een ongemak. De droogtes die hier bij volgen zijn nog niet eens dat, tenzij men de tuin wil sproeien of de auto wassen. Tornado's klein en beperkt. Omdat het weer niet zo extreem is hier, zijn overstromingen ook beperkt in omvang en problematiek. En we zijn redelijk intesief bezig dat aan te pakken. Meteoorinslagen ... ja hoor. Vulkanen.... Sterk gebrek hieraan. Lawines. Waw, met een hoogste heuvel die de 700m niet eens haalt. Oftewel, we hebben geen aardolie of uranium, met moeite moeilijk winbare steenkool, waterkracht en zonne-energie zijn ook schaars. Geen andere ertsen de naam waardig. Maar we hebben weinig natuurrampen en goeie grond. Verwonderlijk dat we hier een een bevolkingsdruk van 360 mensen per km² hebben. |
Citaat:
Wees eens een beetje menselijk , dat ontkennen of minimaliseren vind ik echt onmenselijk. |
Citaat:
Moet België dan voor elke mogelijke ramp mensen ter plaatse houden? |
Citaat:
Overal voor elk mogelijke ramp ????? wat simpel en flauw hoor . We leveren wel wapens aan oorlogsgebieden, waar we dan nadat ze elkaar afgeschoten hebben ook nog eens gaan helpen , hoe hypocriet is dat ? |
Citaat:
Collateral damage? |
Citaat:
|
Belgen blijven Belgen. Maar wat wil je uitrichten? Ik heb aardig wat foto's gezien maar dit is wel zo'n beetje een Japanse Tsunami. De schepen, en geen kleintjes liggen puur een stuk land inwaarts.
Voer uiteraard voor de graaigrage NGO's zoals Oxfam-Novib. Meteen staan de gironummers al in de startblokken, klaar om te zuigen. (Na de Tsunami 1 ben ik voorgoed genezen van NGO's. Onze ploeg bootmensen zal ik maar zeggen had overal contacten en zodoende werden we nauwkeurig op de hoogte gehouden van de inspanningen van de hulporganisaties. Nou, niente dus. Bepaalde projecten, o.a. op Sri Lanka die al enige tijd liepen kregen wat extra geld. De vissers echter die alles kwijt waren kregen naks, niets. Via onze relaties hebben we destijds zelf mallen, hars en glasmat naar de Malediven gestuurd, teneinde nieuwe casco's te kunnen maken.) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar als het zou kunnen, dan help ik nog liever 1 getroffen familie met een paar €100 aan materiaal, of met een tijdelijke opvang van een paar familieleden hier, dan 1 eurocent te geven aan een NGO. |
@ Maddox
Dat was dan precies wat we deden. Ik had mijn eigen toko en heb heel wat spullen verzameld voor ons contact op de Malediven. We hadden een groepsgenoot bij de VN zitten die ons precies op de hoogte hield van wat er zich aldaar afspeelde. We hadden twee boten in Thailand, Phuket), 3 op Sumatra en een contactpersoon op de Malediven, waar vrijwel alle vissersboten waren vergaan en/of kapotgeslagen. Van de 80 miljoen die grosso modo is opgehaald heeft alleen artsen zonder grenzen daadwerkelijk bijgedragen iets te doen. De rest van de NGO's stopte het geld in de algemene middelenpot. En is er verder weinig mee gedaan. |
De kritiek is net dat je betaalt om een team snel ter plaatse te hebben en dat ze te laat zijn.
Pro-of tegen NGO heeft daar niets mee te maken. |
Maar dat hulpteam is niet permanent van wacht, ze verlaten hier hun job, hun huishouden en wat nog meer, logisch dat ze daar toch enige tijd voor nodig hebben om zich te organiseren, lijkt me, zeker als je voor een paar dagen/weken weg zal zijn.
En zoals lombas al zei, het is noch onze, noch hun fout dat de Filipijnen zo ver weg liggen. Wees gerust, ik ga ervan uit dat er al hulpploegen aanwezig zijn uit Japan en Australië, die al begonnen zijn met de eerste noden te lenigen. Maar er zal nog meer dan genoeg werk zijn als de Belgen er aankomen... |
Citaat:
|
Citaat:
Ze zijn te laat aan hun voorbereidingen begonnen en te laat vertrokken. B-FAST was sneller ter plaatse in Haiti en dit zonder waarschuwing van de ramp |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be