![]() |
Tweetalig huwelijk in Brussel: moeilijk, maar niet onmogelijk
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=4]Tweetalig huwelijk in Brussel: moeilijk, maar niet onmogelijk[/size][/font]
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]"Mijnheer, tweetaligen bestaan niet in Brussel, u moet ofwel voor het Nederlands, ofwel voor het Frans kiezen" was het norse antwoord dat de loketbediende van de Brusselse gemeente Jette mij toesnauwde toen ik vroeg dat de voltrekking van mijn burgerlijk huwelijk in het Nederlands en het Frans zou gebeuren. En ik die dacht dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tweetalig was... Ik ben een overtuigde Belg, geboren uit een Franstalige moeder en een Vlaamse vader, en vlot tweetalig. Sinds 2000 ben ik woonachtig in Brussel. Voor de administratie ben ik Nederlandstalig vanwege mijn identiteitskaart en studies terwijl de grote meerderheid van mijn vrienden Franstalig zijn. In september trouw ik met een Franstalige Brusselse die over een elementaire kennis van het Nederlands beschikt. Om al die redenen zal, kan en wil ik nooit antwoorden op de vraag of ik nu Vlaming of Franstalig ben, ik antwoord dan altijd: "Ik ben in de eerste plaats Belg". Dat is ook het antwoord van mijn verloofde. Mijn verloofde en ik hebben daarom besloten dat de voltrekking van ons huwelijk in de twee talen zal gebeuren, te meer omdat in onze beide gezinnen niet iedereen tweetalig is. Het getuigt immers van respect ten aanzien van die familieleden dat ze kunnen begrijpen wat er gezegd wordt. We hadden nooit gedacht dat een gemeentelijke overheid in Brussel niet op ons verzoek zou kunnen (of willen) ingaan. Dat de huwelijksakte eentalig is, daar hebben we geen bezwaren tegen, maar dat een voltrekking niet in de twee talen mag gebeuren vinden we ronduit schandalig... en onlogisch aangezien het Brussels Hoofdstedelijk Gewest officieel tweetalig is. Dit is het zoveelste bewijs dat de taalnationalistische wantoestanden in Brussel een wig proberen te drijven tussen Nederlands- en Franstaligen door hen tegen elkaar op te zetten, waardoor de weg naar het separatisme volledig open ligt! Daarom zijn bicommunautaire koppels in Brussel en België zo cruciaal, zij zijn de enigen die de twee taalgemeenschappen dichter bij elkaar kunnen brengen. Dat hebben de prinsen Filip en Laurent goed begrepen toen hun burgerlijk huwelijk wel in de drie landstalen mocht gebeuren, dit gegeven is een doorslaggevend precedent voor bicommunautaire koppels die een tweetalig burgerlijk huwelijk wensen, want waarom zou die lijn niet doortrokken mogen worden naar alle huwelijken in Brussel? Grondwettelijk zijn immers alle Belgen gelijk, zowel prinsen als gewone burgers. Geholpen door alle Belgische krachten van goede wil zullen mijn verloofde en ik alles eraan doen om het gezond verstand, tweetaligheid en verdraagzaamheid te laten zegevieren en zo een brug te slaan tussen de twee taalgemeenschappen. Daarom hadden mijn verloofde en ik onlangs een afspraak met de ambtenaar van de burgerlijke stand van Jette, en die gaf wel blijk van gezond verstand en taalcivisme door begrip op te brengen voor onze situatie en in te gaan op ons verzoek...[/size][/font] [font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]A. THIERENS [/size][/font] |
Citaat:
|
Citaat:
NIETS. Indien u in Brussel op de Nederlandse taalrol staat, dan heeft dat alles te maken met het feit dat uw ouders (of een ervan of een gemachtigde) uw geboorte alsook naamgeving in het Nederlands hebben gedaan. Dan werd u op de Nederlandse taalrol ingeschreven en ook later een Nederlandstalige identiteitskaart uitgereikt. De studies hebben hier niets van doen. Helemaal niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Dit kan bijna niet anders een Blubberschrijfsel zijn uit de pen gevloeid van mr. Y. |
Waarom werd niet geopteerd voor een drietalig huwelijk als mijnheer zich zo een echte belg voelt?
|
Proficiat voor het nieuwe paar; ik wens ze een levenslang gelukkig samenzijn !
Hun start is alleszins al beter dan mijn huwelijk (maar dat toch ook al bijna 30 jaar stand houdt hoor), want ik moest niet verwijzen naar hoogedelgeboren prinsenparen die door hun bestaan alleen al grondwettelijke voorrechten hebben, en dus in meerdere talen getrouwd zijn. Ik alleen maar in boerenvlaams. Om maar te zeggen dat uw meertalig protocol mij niet weerhoudt om mijn politieke gedachten te hebben, en dat houdt separatisme in. Maar grensoverschrijdende huwelijken mogen geen strobreed in de weg gelegd worden !! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dacht ik het niet dat het een van de Blubbers was! Hans heeft eens te meer z'n mond voorbij gepraat! |
Citaat:
|
Citaat:
wat doet het ertoe of hans dat heerschap kent of niet? en waaruit leid je af dat hij zijn mond voorbij praat? wellicht projecteer je eigenschappen van jezelf op een ander, wat zeker in jouw geval geen goed idee is |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
het vb met eigen wapens bestrijden is exact wat men moet doen, anders blijft vlaanderen voor altijd met die bruine streep op haar onderbroek |
Je trouwt met deze die je graag ziet en je ook ervoor graag terug ziet. Of ze nu een andere taal spreekt mag eigenlijk niet deren. Nu maken jullie er weer een communautair spelletje van. Tja spijtig.
|
het communautair spelletje wordt gemaakt door ambtenaren in een land met partijen die graag communautaire spelletjes spelen over de belangen van de Belgen heen.
|
Citaat:
Wollige taal die gewoon niets zegt. |
Citaat:
de belangen van de burger tellen blijkbaar niet |
Citaat:
Zo typisch ... hoe zou dat nu komen? Waarom blijven het Waals en Brussels gewest zo hard hun best doen om geen volwaardig Nederlands taalonderwijs in hun scholen te onderwijzen? Waarom heeft uw verloofde als goede 'Belgische' nooit spontaan de moeite gedaan om meer dan 'elementaire' kennis van het Nederlands te vergaderen? En, wat wordt de huistaal in het toekomstig gezinnetje ? Niet moeilijk om raden .... dat wordt zeker het Nederlands niet. Want dat zou een inspanning van taalhoffelijkheid vereisen, en op dat vlak kennen we de Belgische franstaligen maar al te goed ! |
Citaat:
alosf de meeste vlamingen meer dan een elementaire kennis van het frans hebben |
Inderdaad! Mijn Frans is ook niet perfect, maar denk je dat er één franstalig iemand is die me daarvoor op me neerkijkt?
Jongens toch, ik weet dat vlaams-nationalisten een bekrompen mentaliteit hebben, maar dit slaat toch weer alles! |
Citaat:
Art. 30 van de Grondwet: "Het gebruik van de in België gesproken talen is vrij; het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken." Hoeveel vreemdelingen zijn er niet in België die geen enkel woord Nederlands of Frans spreken? Maar ja, dat is natuurlijk minder erg dan een franstalige Belg. |
Citaat:
En niet alleen Franstalige Brusselaars. Bubbels doen zelfs meer dan op Vlamingen neerkijken die geen Frans kunnen/willen spreken.... in Vlaanderen... |
Citaat:
|
Citaat:
als de franstaligen slechts een elementaire kennis hebben van het nederlands, moet je niet van de hoge toren blazen als de meeste nederlandstaligen slechts een elementaire kennis van het frans hebben dat is arrogant en stom |
Citaat:
Oh ja, juist, dat kan u niet want uw stelling is volledig uit de lucht gegrepen. |
Citaat:
|
Citaat:
volgens mij spraken vele jongeren enkel frans of engels |
Jullie vinden het dus niet erg dat een Franstalige die al jaren in Vlaanderen woont NIET in haar eigen taal te woord wordt gestaan maar in de Nederlandse?:lol:
|
Uw punt is?
Als de franstalige in kwestie na al die jaren geen Nederlands kan, dan is dat zeer spijtig. De verkoper in kwestie is niet verplicht om Frans te spreken, net zomin als dat men in Wallonië verplicht is om Nederlands te spreken. Brussel is natuurlijk een andere zaak. |
Citaat:
|
Citaat:
er was vorig jaar zelfs even opschudding: moeten joden ook verplicht worden nederlands te leren, als anderen wel een inburgeringscursus moeten volgen ik heb niks tegen joden, hoor, ik vind het gewoon een beetje raar dat zij vrij in vlaanderen kunnen leven zonder de taal te kunnen spreken, terwijl arabieren er op aangekeken worden |
Citaat:
een verkoper in bxl is helemaal niet verplicht tweetalig te zijn |
En waarom niet? Brussel is onze hoofdstad!
|
Citaat:
|
Neen, inderdaad. Maar elke Belg verwacht toch dat men in Brussel tweetalig is. Om maar een voorbeeld te noemen: een ziekenhuis.
|
Citaat:
Je stelt al direct dat het 'spijtig' is als 'de franstalige in kwestie' na al die jaren in Vlaanderen gewoond te hebben, geen Nederlands kent. Een ongekende tolerantie dus in vergelijking met.... Wie vraagt er hier dat er Nederlands in Wallonië moet gesproken wordt? Natuurlijk is 'een verkoper niet verplicht om Nederlands te spreken'. Zélfs niet in het tweetalige Brussel. Van een doodgewone Vlaming verwachten jullie echter wél dat hij 'taalhoffelijk is' en Frans spreekt tegen zijn buurvrouw die al jaren in Vlaanderen woont maar die de Nederlandse taal veel te moeilijk vindt om te leren. De ondervinding leerde haar immers dat dit niet nodig is daar 'al die Vlamingen die toch ook maar elementair Frans kennen' haar wel helpen in haar eigen taal. Maar als iemand daar niet aan meedoet wordt hem wel de mantel uitgeveegd. Uitgerekend door deze hypocriete houding werd, en wordt, na Bruxelles, de Vlaamse rand verfranst. Maar uiteindelijk is dat ook de ware bedoeling van de BUB. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be