Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   startups in Vlaanderen en Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19489)

Koriander 30 augustus 2004 12:03

startups in Vlaanderen en Wallonië

In 2003,
waren er in Wallonië 23000 start-ups (nieuwe bedrijven) en
in Vlaanderen 26000.
Bevolking 4 miljoen tegen 6 miljoen.

In De Tijd gelezen een paar maanden geleden.
Het zijn de cijfers van 2003.
Kan er iemand een bron op internet vinden?

TomB 30 augustus 2004 16:22

Die Walen toch he, altijd bedrijfkes opzetten links en rechts om maar te kunnen frauderen. ;)

vrijevlaming 30 augustus 2004 16:38

ik had dan graag geweten hoeveel procent van de startups na een of twee jaar nog bestond.

Hans1 30 augustus 2004 17:04

Het probleem is altijd dat onze vele overheden het privé-initiatief niet au sérieux nemen en die mensen veel te veel belasten. Voor 6 parlementen en 6 regeringen is er daarentegen wél geld.

Pietje 30 augustus 2004 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Die Walen toch he, altijd bedrijfkes opzetten links en rechts om maar te kunnen frauderen. ;)

En, Vlamingen, frauderen die niet ??? 8)

Hans1 30 augustus 2004 17:24

In de horeca het meest van alle Belgen...

giserke 30 augustus 2004 17:29

kent iemand de term 'verzadiging'?

gm10 30 augustus 2004 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koriander
In 2003,
waren er in Wallonië 23000 start-ups (nieuwe bedrijven) en
in Vlaanderen 26000.

In De Tijd gelezen een paar maanden geleden.
Het zijn de cijfers van 2003.

schitterend toch
dan doen de walen eens wat vlaanderen van hen verlangt en dat hebben les flamingants het over verzadiging en faillisementen

het geeft aan hoe diep de intellectuele oneerlijkheid verankerd is in het flamingantisme

Timor 30 augustus 2004 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10
schitterend toch
dan doen de walen eens wat vlaanderen van hen verlangt en dat hebben les flamingants het over verzadiging en faillisementen

het geeft aan hoe diep de intellectuele oneerlijkheid verankerd is in het flamingantisme

Nee, dat geeft aan dat een op het eerste zicht positief signaal altijd genuanceerd moet worden waar dat nodig is. Daar is toch niets verkeerd mee?

gm10 30 augustus 2004 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Timor
Nee, dat geeft aan dat een op het eerste zicht positief signaal altijd genuanceerd moet worden waar dat nodig is. Daar is toch niets verkeerd mee?

ik heb het niet over de cijfers maar over de hypocriete responsen er op

giserke 30 augustus 2004 19:17

Citaat:

ik heb het niet over de cijfers maar over de hypocriete responsen er op

voor de simpelen van geest.
Een emmer van 10L is voor 9 liter gevuld. daar kan maar 1 liter meer bij.
Een emmer van 8L is voor 3L gevuld, daar kan nog gemakkelijk 5L bij.

Op mijn gemeente zijn er voor 10.000 inwoners 6 bakkers, 4 slagers, en 3 grootwarenhuizen.
Net over de taalgrens in Moeskroen, zijn er met moeite 9 bakkers, 7 slagerijen, en 7 grootwarenhuizen, voor 4 keer zoveel inwoners.
capich?

predator 30 augustus 2004 19:26

Over starters :

Citaat:

Starters 10 jaar later

Twee op drie bedrijven bestaan nog na vijf jaar. Eén op twee is na tien naar nog actief. Sinds de veralgemening van de vestigingseisen voor het opzetten van een eigen bedrijf in 1999 blijkt het aantal starters in een aantal sectoren weliswaar te zijn gedaald , maar blijken de overlevingskansen van de gestarte bedrijven evenwel groter. Door de vestigingseisen inzake vorming en opleiding worden de ondernemingen sterker, besluit UNIZO.

Bijna één op tien starters moet er na 10 jaar mee stoppen als gevolg van een faillissement. In Vlaanderen lag het percentage faillissementen het laagst: 9,10 procent voor de bedrijven gestart in 1994, 4,08 procent voor die gestart voor 1999. In Wallonië lag het percentage faillissementen respectievelijk op 9,44 en 4,85 procent, een iets hoger peil dan in Vlaanderen.
Groothandel en horeca zijn de koplopers inzake falingen, maar ook de sectoren transport en verwerkende industrie hebben het moeilijk, zo blijkt uit de cijfers. Kleinhandel en bouwsector schommelen rond het gemiddelde inzake faillissementen.

Starters tussen de 35 en de 39 jaar hebben het meest succes op slagen, hoe jonger, hoe riskanter. Vrouwelijke starters hebben het moeilijker dan mannen. 70,71 procent van de mannelijke starters bestaan nog na vijf jaar. Bij de vrouwen is dat maar 60 procent. Na een jaar stelt bijna 1 op 10 starters personeel tewerk. Na twee jaar doet 1 op 5 starters dat.

UNIZO Startersservice, Spastraat 8, 1000 Brussel

Niet volledig, noch eigenlijk zó recent, maar toch wel handig ...

luc broes 30 augustus 2004 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koriander
In 2003,
waren er in Wallonië 23000 start-ups (nieuwe bedrijven) en in Vlaanderen 26000.
In De Tijd gelezen een paar maanden geleden. Het zijn de cijfers van 2003.

Beste Koriander, laat ons hopen dat je berichten juist zijn, en dat ze ook iets betekenen. De cijfers van de uitvoer (gestegen voor Vlaanderen, gedaald voor wallonië) schijnen dat niet te bevestigen.
Maar laat ons toch maar hopen dat je berichten juist zijn en dat we dus over afzienbare tijd een naarstige buur hebben die op eigen benen kan staan.

gm10 30 augustus 2004 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke

Op mijn gemeente zijn er voor 10.000 inwoners 6 bakkers, 4 slagers, en 3 grootwarenhuizen.
Net over de taalgrens in Moeskroen, zijn er met moeite 9 bakkers, 7 slagerijen, en 7 grootwarenhuizen, voor 4 keer zoveel inwoners.
capich?

ja, en wil je ook eens meediscussieren met de intelligente mensen? op wat baseer je je om tot die conclusie te komen?

en ook al is het zo, dan vind ik het prima dat de walen blijkbaar nog volop initiatief nemen

Koriander 30 augustus 2004 19:49

Citaat:

schitterend toch

yesss

Marco 30 augustus 2004 20:04

Citaat:

capich?

Nee, ik begrijp het niet goed.

Bedoel je dat de bakkers, de beenhouwers en de supermarkten in jouw dorp zoveel beter zijn dat de mensen vanuit Moeskroen daar naartoe komen?

Leg eens uit, ik begrijp het echt niet hoor. Ik heb thans mijn cursus statistiek er van de universiteit nog eens bijgehaald en ik vindt nergens een regeltje zodat ik het zelfde als jij kan concluderen. Onze prof zei het nog. Later zul je mensen tegenkomen die uit het feit dat je wel eens met een fiets valt daar uit gaan afleiden dat iedereen valt met de fiets. 't Was precies toch nen slimme prof.

giserke 30 augustus 2004 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Nee, ik begrijp het niet goed.

Bedoel je dat de bakkers, de beenhouwers en de supermarkten in jouw dorp zoveel beter zijn dat de mensen vanuit Moeskroen daar naartoe komen?

Leg eens uit, ik begrijp het echt niet hoor. Ik heb thans mijn cursus statistiek er van de universiteit nog eens bijgehaald en ik vindt nergens een regeltje zodat ik het zelfde als jij kan concluderen. Onze prof zei het nog. Later zul je mensen tegenkomen die uit het feit dat je wel eens met een fiets valt daar uit gaan afleiden dat iedereen valt met de fiets. 't Was precies toch nen slimme prof.

begrijp je het niet goed? Kom dan in mijn gemeente nog een bakkerij of slagerij beginnen. Je zal het wel begrijpen.
hebben ze bij jouw op de unief nooit leren een taart verdelen meneer de universitair? nog nooit gemerkt, hoe meer dat er te verdelen valt hoe kleiner de stukjes zijn?

giserke 30 augustus 2004 20:46

Citaat:

ja, en wil je ook eens meediscussieren met de intelligente mensen? op wat baseer je je om tot die conclusie te komen?

en ook al is het zo, dan vind ik het prima dat de walen blijkbaar nog volop initiatief nemen

Op wat ik me baseer om tot die conclusie te komen? Als lid van het economisch overlegplatform LKM en als medeauteur van het dossier 'kenniseconomie in Vlaanderen' gebeurt het soms dat je cijfers van over de taal/landsgrens ziet.

gm10 30 augustus 2004 21:07

Citaat:

Op wat ik me baseer om tot die conclusie te komen? Als lid van het economisch overlegplatform LKM en als medeauteur van het dossier 'kenniseconomie in Vlaanderen' gebeurt het soms dat je cijfers van over de taal/landsgrens ziet.

kan ik me voorstellen
maar van waar haal JIJ ze?

giserke 30 augustus 2004 21:12

Citaat:

kan ik me voorstellen
maar van waar haal JIJ ze?

ik kan ook tellen. Ik ken Moeskroen gelijk mijn broekzak.
Wetende dat Moeskroen dan nog een van de meest welvarende Waalse gemeenten is in Wallonie. (natuurlijk Burgemeester Detremerie is/was een kortrijkzaan :-P )

Lesane 30 augustus 2004 21:43

Citaat:

Aha, dan weten we dus eindelijk wie ons aller Giserke is... BDW vroeg het zich ook al een hele tijd af.

giserke 30 augustus 2004 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Aha, dan weten we dus eindelijk wie ons aller Giserke is... BDW vroeg het zich ook al een hele tijd af.

niet die jij denkt. ;-) maar zeer dichtbij.
en als ik tussen mijn benen kijk, weet ik dat wel zeker. :lol:

gm10 30 augustus 2004 23:45

Citaat:

ik kan ook tellen. Ik ken Moeskroen gelijk mijn broekzak.
Wetende dat Moeskroen dan nog een van de meest welvarende Waalse gemeenten is in Wallonie. (natuurlijk Burgemeester Detremerie is/was een kortrijkzaan :-P )

zeveraar
op basis van een relatief kleine gemeente dus, die helemaal niet zo rijk is als jij laat uitschijnen (ik ben van de streek)

Marco 31 augustus 2004 05:28

Citaat:

begrijp je het niet goed? Kom dan in mijn gemeente nog een bakkerij of slagerij beginnen. Je zal het wel begrijpen.
hebben ze bij jouw op de unief nooit leren een taart verdelen meneer de universitair? nog nooit gemerkt, hoe meer dat er te verdelen valt hoe kleiner de stukjes zijn?

Sta mij toe om met mijn beperkte kennis twee conclussies te trekken:
1. Ironie is een begrip dat jij niet (her)kent.
2. Statistiek is wel iets complexer dan 2 naastliggende dorpjes wat bakkers en zo tellen.

Mogelijks ben je verblind door je Vlaanderen-Walonie doctrine dat je elke stroohalm die hierin past als keiharde feiten gaat zien.

En als er meer te verdelen valt is de taart groter. Het is als je meer moet verdelen dat de stukjes kleiner zijn. Kleine nuance.

Koriander 31 augustus 2004 08:53

veel bedrijven worden opgestart in Wallonië.
En door de fiscale maatregelen getroffen door Vlaanderen, vinden meer en meer vermogende Walen het interessant om in Vlaanderen te wonen.

Minder registratie kosten allerhande, en weet ik wat. in magazine Vermogen gelezen.

Ik denk dat het capitalisme profiteert van de dualiteit Vlaanderen-Wallonië, en zo een onevenwichtigheid creëert. De Rijk - Arm kloof. Hoewel er ook veel wordt gerealiseert in Wallonië, trekt Vlaanderen de rijkdommen aan.

maddox 31 augustus 2004 13:06

giserke 31 augustus 2004 16:06

Citaat:

zeveraar
op basis van een relatief kleine gemeente dus, die helemaal niet zo rijk is als jij laat uitschijnen (ik ben van de streek)

wat de fuck doe de grote van een gemeente ertoe? het gaat om het principe voorbeeld!
jezus man...

giserke 31 augustus 2004 16:14

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Sta mij toe om met mijn beperkte kennis twee conclussies te trekken:
1. Ironie is een begrip dat jij niet (her)kent.
2. Statistiek is wel iets complexer dan 2 naastliggende dorpjes wat bakkers en zo tellen.

ook zo een die nog altijd niet door heeft dat je het aantal bakkers kunt doortrekken naar het aantal ondernemers. En 2 kleine dorpjes kunt projecteren op andere gemeenten.
Citaat:

Mogelijks ben je verblind door je Vlaanderen-Walonie doctrine dat je elke stroohalm die hierin past als keiharde feiten gaat zien.
Wat heeftdat ermee temaken?
Citaat:

En als er meer te verdelen valt is de taart groter. Het is als je meer moet verdelen dat de stukjes kleiner zijn. Kleine nuance.
Er valt niet meer te verdelen! Dit kan je regelrecht halen uit het BNP.
Omdat er veel minder verdeeld geweest is in het verleden is het normaal dat er nu een kleine inhaal manoeuvre is.
Wat zit jij dan te zagen, op mijn argument van het verzadigingseffect?

TomB 31 augustus 2004 16:25

Citaat:

ook zo een die nog altijd niet door heeft dat je het aantal bakkers kunt doortrekken naar het aantal ondernemers. En 2 kleine dorpjes kunt projecteren op andere gemeenten.

Ah, in dat geval baseer ik mij op uw post om alle NVAers dom te vinden.

giserke 31 augustus 2004 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ah, in dat geval baseer ik mij op uw post om alle NVAers dom te vinden.

verklaar u nader? Aan uw post te zien kunnen we dat niet uitmaken hé, want u hebt hier weer eens inhoudelijk niets te zeggen.

giserke 31 augustus 2004 16:36

Citaat:

zeveraar

Moeskroen, is in vergelijking met de meeste gemeenten in Wallonie inderdaad rijk!!

gm10 31 augustus 2004 16:41

Citaat:

wat de fuck doe de grote van een gemeente ertoe? het gaat om het principe voorbeeld!
jezus man...

als je een representatieve staal pretendeert te hebben van de populatie: heel veel

TomB 31 augustus 2004 18:10

Citaat:

verklaar u nader? Aan uw post te zien kunnen we dat niet uitmaken hé, want u hebt hier weer eens inhoudelijk niets te zeggen.

Je kan namelijk helemaal niet gebaseerd op het vergelijken van een aantal bakkers in een boerengat in Vlaanderen en een stadje in Wallonie kleine gebieden, een conclusie trekken over de tegenstellingen in initiatief in die twee landsdelen.

Om het statistisch uit te drukken: Uw steekproef is waardeloos tov uw populatie, bovendien zeer subjectief bepaald, daardaar zal de afwijking op uw resultaat zodanig groot zijn dat uw conclusies zodanig vaag moeten zijn dat de meting op zich totaal geen waarde heeft.

Met dezelfde zekerheid als uw conclusie kan ik bepalen dat als ik 1 domme NVAer vind, ze allemaal dom zijn. De reactie was dus zeer inhoudelijk.

En neen, dat is niet iets waarover je een opinie hebt, dat is iets dat wiskundig vaststaat.

Groot Bakkes 31 augustus 2004 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het probleem is altijd dat onze vele overheden het privé-initiatief niet au sérieux nemen en die mensen veel te veel belasten. Voor 6 parlementen en 6 regeringen is er daarentegen wél geld.

Inderdaad, dat moet afgeschaft worden, net als die koninklijke familie die hele dagen niets anders doet dan kindjes maken!
In een onafhankelijke republiek Vlaanderen is er één parlement en geen koning! Goedkoper als een pak zout in den Aldi!

(oké, dat laatste was overdreven :p )

Foundation 31 augustus 2004 20:19

Citaat:

jezus man...

Dat is het hem net. Er werd niet gevraagd naar voorbeelden. Er werd gevraagd naar een staalhard cijfer met bron om uw stelling te staven dat de Waalse emmer slechts met 3 liter gevuld is.

Laat ik u even verderhelpen: de materie is zo complex en zo beïnvloedbaar door oneindig veel factoren, dat u uw stelling bijgevolg niet kunt staven met objectieve cijfers.

Trouwens, moest ik even op uw (onbewezen) metafoor verder gaan: wie zegt dat het verstandig is om als men een 9/10 gevulde emmer heeft, zelfstandig een wateropslagbedrijfje te beginnen, en de emmer met 3/8 gevuldheid daarbij te laten vallen? Men verliest aan capaciteit, doorgroeimogelijkheid en potentieel, men bereikt sneller zijn plafond...

Foundation 31 augustus 2004 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Inderdaad, dat moet afgeschaft worden, net als die koninklijke familie die hele dagen niets anders doet dan kindjes maken!
In een onafhankelijke republiek Vlaanderen is er één parlement en geen koning! Goedkoper als een pak zout in den Aldi!

(oké, dat laatste was overdreven :p )

Om Clement Peerens te citeren: "Boecht van Dunaldy" is wat we dan gaan krijgen :-D :-D :-D

Christian Floru 31 augustus 2004 22:46

Laat de taart rijzen!

Citaat:

Door creativiteit kan je de vraag stimuleren, zodat de taart groter wordt en de stukjes, zelfs met meer groter worden.
Om het bij de bakkers te houden: Je zal meer taarten kopen als deze uitzonderlijk zijn, dan wanneer ze middelmatig zijn.
Oostduinkerke heeft vier bakkerijen van topklasse. Antwerpen-Zuid, met evenveel inwoners geen enkele.
Een topbakkersindex geeft een vereenvoudigd beeld over het (gebrek aan) ondernemen zoals de big Mac dat doet over prijzen.

Bob 1 september 2004 00:24

Citaat:

schitterend toch

Het waren misschien allemaal dokters (of andere schijnzelfstandigen) die ne bvba opgericht hebben...
De reaktie die komt is evenwel voorspelbaar. Men liegt, via de media, de vlamingen zoveel voor, dat alle berichten als een onderdeel van de grote goed nieuws schow aanzien worden.
Den dag, dat de miljardenstroom van vlaanderen naar wallonie zal opdrogen zal dit sceptisisme pas verdwijnen.
En bovenal, zal het wel de bedoeling van de poster geweest zijn, om dit soort antwoorden uit te lokken.

gm10 1 september 2004 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Het waren misschien allemaal dokters (of andere schijnzelfstandigen) die ne bvba opgericht hebben...
De reaktie die komt is evenwel voorspelbaar. Men liegt, via de media, de vlamingen zoveel voor, dat alle berichten als een onderdeel van de grote goed nieuws schow aanzien worden.
Den dag, dat de miljardenstroom van vlaanderen naar wallonie zal opdrogen zal dit sceptisisme pas verdwijnen.
En bovenal, zal het wel de bedoeling van de poster geweest zijn, om dit soort antwoorden uit te lokken.

maw, de Walen kunnen niets goed doen in je ogen, want het zijn toch altijd leugens
tja

Bob 1 september 2004 08:47

Citaat:

maw, de Walen kunnen niets goed doen in je ogen, want het zijn toch altijd leugens
tja

Dat heb ik nu precies niet gezegd, wel dat het geheel nog al eens deel uitmaakt van een goed nieuws show (en verborgen agenda's). Een doktor die overgaat op ne bvba zal ook wel een zaak hebben opgestart zeker.
Hetgeen ik wel duidelijk gezegd heb, is dat er uiteindelijk de negenproef bestaat. Namelijk de transfers tussen vlaanderen en wallonie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be