![]() |
Nieuwe wagens als investering.
Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:
welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen? Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer? |
Een zeldzame wagen is dan een goeie start. Daar kan je bijna zeker van zijn.
Anders een zeer populaire wagen, maar dan moet je ferm geluk hebben, en die voor 30 jaar in een stikstof gevulde container steken. |
Mij lijkt de Alfa 4C wel een kanshebber.
|
1 Bijlage(n)
|
Citaat:
Je mag nooit een wagen kopen met het gedacht dat het een investering zal worden. Een wagen is een vervoersmiddel met beperkte houdbaarheid. Draait het later beter uit dan is het geluk gehad hebben. Mijn vader kocht in 1999 een hele jonge tweedehands porsche van iemand die dringend geld nodig had. Hij heeft er de eerste jaren wel wat mee gereden maar na zijn rugoperatie is de wagen op stal gezet. En vandaag heeft hij al biedingen gekregen die het veelvoudige zijn van wat hij destijds betaald heeft. In 1999 betaald : 900.000 BEF (omgerekend 22.500 euro) Vandaag geschatte waarde : 70.000 tot 90.000 euro |
Citaat:
Vermoedelijk zetten ze die van op afstand op non-actief na x-aantal kilometer, kapot of niet..... Ik denk dat je beter bent met een schilderij of zoiets. |
Citaat:
Daarentegenover, een ouwerwetse carburator doet de job ook, weliswaar minder efficient, maar zonder een chip. En natuurlijk, ook electronica kent zijn "gebruiksvriendelijke" variantes. Ondertussen heb ik al weet van projecten waarbij dit stukje el cheapo hardware het brein voor een PLC vervangend project in een productiemachine voor elkaar krijgt. Alleen de IO borden zijn nog een hersenbrekertje. 1500 binaire in en uitgangen voor sensoren en sturingen en een gros proportioneel ingang/sturingen is een hoop. Daarbij vergeleken is een auto geen enorme ramp om te revampen. |
Citaat:
Het eenvoudigste is waarschijnlijk nog een MoTeC engine management met all-inn display. Maar wie wil zoiets in zijn 'investering' monteren? |
Citaat:
|
Citaat:
Motormanagement is nog het eenvoudigste om te vervangen. Wacht maar tot je het over canbus hebt. |
Citaat:
Geen boordcomputer of andere ellende, enkel de pure basics. |
Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat er binnen 30,40,50 jaar geen wagens van tegenwoordig op de oldtimer-markt te vinden zullen zijn. Elke oldtimer begon ooit als een nieuwe wagen. Vandaar mijn vraag: welke auto van tegenwoordig gaat het later maken als oldtimer? |
Citaat:
|
Citaat:
Als je die redenering volgt komt er een moment dat alle oldtimers van voor pakweg 2000 zijn en dat er geen te vinden zijn van bv 2014. Ik kan me niet voorstellen dat dat in bv 2070 het geval gaat zijn. Oldtimers zullen er altijd zijn en de 'onvervangbare/onbetaalbare' digitale rommel zal ooit heus wel te koop komen. Als er een markt voor is, is er een fabrikant. Bovendien bestaat er binnen pakweg 50 jaar misschien wel iets van boordcomputerkes die je voor eender welke wagen kan programmeren ofzo. |
Citaat:
Zo'n laatste dieselgestookte Saab lijkt mij ook wel een kanshebber. Toch zeker als de elektrische versie een succes wordt. |
Citaat:
Verplicht OBDII systeem vanaf 2001 is de dooddoener gezien hiermee het einde van de analoge systemen en zelfbouw digitale vervangers is bezegeld. Sorry om het zo cru te stellen maar uw digitale wagen is op de openbare weg echt een kort leven beschoren. |
Citaat:
Dat lijkt me wel heel kort door de bocht. En van die verdwijnende vakman merk ik eerlijk gezegd ook niet veel. Bij nagenoeg iedere concessie-houder kan je voor onderhoud/herstelling terecht en hier in de streek zitten nog volop garagisten die enkel onderhoud/herstellingen doen (en geen nieuwe wagens verkopen). Citaat:
Bovendien is het hart van elke auto nog steeds mechanisch, hoeveel digitale rommel er dan ook rond mag hangen... Citaat:
Ma soit, 't blijft koffiedik kijken. Vooralsnog heeft iedereen dus gelijk. ;-) |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Je gaat onmiddelijk merken hoe dicht je wagen staat bij de status van wegwerpartikel. Citaat:
Bekijk even de bijlage. Die wagen had een nieuwe olie-pan gekregen bij een merkvertegenwoordiger. Er is veel te veel afdichtmiddel gebruikt geweest met als gevolg dat de zeef naar de oliepomp helemaal verstopt is geraakt. Gevolg, kapotte motor... Citaat:
Citaat:
Er is een tijdje geleden een uitzending geweest, VOLT dacht ik, waar men dat eens op de proef heeft gesteld. Het was ronduit beschamend. |
Het is idd allemaal sterk aan het veranderen qua herstelling.
In de meeste gevallen is het zo dat de computer een storing aangeeft en dan neemt men het lijstje van oorzaken. Daar staat een ganse sliert op over het algemeen. Men begint dan maar met dat lijstje in de hand de onderdelen 1 voor 1 te vervangen tot het uiteindelijk gelukt is. Dat is peperduur. En van de 10 vervangende onderdelen als men wat ongeluk heeft zijn er 9 overbodig vervangen. |
Onlangs kocht ik me een stroboscoop lamp. Je vind dat bijna nergens nog, ik heb ze moeten bestellen zelfs.
Jonge mensen bekijken dat dan zo als 'what the fuck is dat?" |
Citaat:
|
Citaat:
Dat is ofwel een heel groot paaltje ofwel een heel hoge lage snelheid me dunkt. Citaat:
Dit valt te rangschikken onder de noemer 'vakonbekwaamheid' denk ik. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Niet verlegen zijn hé, gewoon zeggen. |
Citaat:
|
Citaat:
Simpele dingen kan ik zelf repareren, iets moeilijkere laat ik aan de garagist over en dan voornamelijk omdat ik het juiste gereedschap niet heb. Ik ben bijlange na geen autotechnieker maar ken er (denk ik) wel meer van dan de gemiddelde chauffeur. |
Citaat:
Tot op heden heeft mijn garagist bij mijn huidige wagen 2 keer een probleem moeten lokaliseren door 'uit te lezen' en telkens werd het defecte onderdeel vervangen. En enkel het defecte onderdeel. Dus de redenering van 'ze vervangen maar wat onderdelen tot ze toevallig ook het juiste vervangen' heb ik nog niet meegemaakt. En mensen in mijn kennissenkring heb ik zo'n verhalen ook nog nooit horen vertellen. Vandaar mijn twijfel. Om persoonlijke redenen dus. En dat mag dacht ik. Als die werkwijze overigens tegenwoordig de meest courante is (onderdelen vervangen tot ook het juiste vervangen werd) vraag ik mij af waarom ze dan eerst nog moeten 'uitlezen'. Ze kunnen dan toch evengoed zonder uitlezen in het wilde weg onderdelen beginnen te vervangen? Bovendien zou ik mijn garagist definitief vaarwel zeggen wanneer hij om (ik zeg maar wat) 1 kapotte sensor te vervangen mij een rekening laat van 10 sensoren, 2 controle-units, een paar stekkers en een massa werkuren. Als uw garagist dat wel doet raad ik u aan een andere te zoeken. |
Citaat:
Bij moderne diesels wordt de inspuiting elektronisch geregeld. De injectoren ontvangen via de common rail een constante druk van om en bij de 1300/1400 bar (kg/cm²) Bij een benzinemotor is het principe vergelijkbaar maar dan heeft men amper 6 bar brandstofdruk. Indien nu de common rail die benodigde druk niet haalt krijg je één foutcode. De mogelijke oorzaken kunnen zijn: -opvoerpomp in de brandstoftank stuk (+/-250€) -brandstoffilter verstopt -hogedrukpomp versleten (+/-1000€) -veiligheid/overdrukklep op de hogedrukpomp stuk -één of meerdere injectoren die stuk zijn. (400€/stuk) -druksensor op common rail defect Ik ben geen specialist maar denk er toch niet ver af te zitten, het uitlezen van de OBDII stekker gaat u niet veel wijzer maken. Citaat:
Als je even narekent ga je zien dat het mechanische gedeelte van een moderne dieselmotor al snel tegen de 4000€ zit. |
Citaat:
Nogmaals, ook ik ben geen specialist maar ik weet wel dat toch al zeker de opvoerpomp, het brandstoffilter, de druksensor en de injectoren gecontroleerd kunnen worden en dus niet zo maar in het wilde weg vervangen moeten worden. Vandaar dat ik uw uiteenzetting niet goed begrijp. Wat is eigenlijk uw probleem met die OBD2-toestand? Het lijkt me alsof je wil zeggen dat een garagist na uitlezen niet veel meer rest dan alle mogelijke onderdelen die voor het probleem kunnen zorgen te gaan vervangen. Om bij uw voorbeeld te blijven: stel dat het brandstoffilter verstopt zit. Beweer je dan dat ik een rekening ga krijgen voor de opvoerpomp, de hogedrukpomp, alle injectoren enz zuiver en alleen omdat die allemaal mogelijke oorzaken van het probleem kunnen zijn? Ik zie weinig verschil met vroeger toen ik als jonge knaap aan brommer/motoren zat te sleutelen. Als daar bleek dat er geen benzine in de cilinders geraakte kon het probleem in de brandstoftank zitten (het zeefje verstopt), in het brandstofkraantje, in de brandstofleiding, in de vlotter van de carburator, in de sproeier in die carburator, in een afgebroken inlaatschijf net voor de tweetaktcilinder,… Toen moesten wij ook op zoek naar het eigenlijke probleem maar ook toen gingen we alle mogelijkheden netjes af tot we de daadwerkelijke dader gevonden hadden. Nu krijg je via ODB2 gewoon de mogelijke oorzaken voorgeschoteld waarna elke bekwame garagist die een voor een af kan gaan vinken. Je gaat me toch niet vertellen dat de meeste van die onderdelen die je opnoemt niet kan testen? Laat ik het even van een andere (maar vergelijkbare) invalshoek bekijken: Beroepsmatig werk in met een drukpers. Die geeft bij problemen ook een foutmelding op een computerscherm en uit die foutmelding geraken de techniekers ook niet altijd wijs. Maar het zet hen in ieder geval op de goeie weg en na wat mogelijke onderdelen getest te hebben krijgen zij dat spel altijd wel weer aan de praat. En geloof me; ze zouden niet lang technieker zijn als ze regelmatig meerdere onderdelen onnodig zouden vervangen. En geloof me ook maar als ik zeg dat de elektronica in een hedendaagse auto echt helemaal niks voorstelt in vergelijking met wat er aan elektronica in een 32-pagina rotatiepers zit. Citaat:
Maar verder doet dat hier niet veel terzake denk ik. Citaat:
Dat er bij eventuele problemen niets anders mogelijk is dan nagenoeg alles te vervangen en zo met een rekening van 4000 euro opgescheept te zitten als er eens iets kapot gaat? |
Citaat:
Ik ken iemand die meerdere keren een probleem met haar Peugeot voorhad en die al de aankoopprijs van een nieuwe aan herstellingen voor steeds dat zelfde probleem heeft betaald. Mijn zoon heeft het ook ooit voorgehad met zijn bmw. Hij haperde wat of zo en ze lazen wat uit en toen begonnen ze gewoon de lijst af te gaan te beginnen met de vlotter in de benzine tank, de benzine pomp, de benzine filters en tarara en uiteindelijk vonden ze het niet. En bij een andere garagist toen maar gegaan (een ouderwetse) en die keek eventjes en zag dat er een dichting weg was en met 5€ bij wijze van spreken was het opgelost. Nu met al die elektronica en hoe fantastisch het ook moge zijn. Iemand die ik ken heeft een hele dure tesla (de allerduurste) en dat is één en al computer. Nu van alles gaat er dus mis hé. Lichten gaan wel of niet aan, deuren gaan vanzelf in slot of net niet. Zo prutsen maar wel vervelende. Zoals ingenieur Tavek ooit eens hier zei,; wij ingenieurs zijn er niet om te herstellen maar om te ontwerpen. Nu dus, een garagist hinkt wel wat achterop en verstaat er geen fluit van. |
Citaat:
Probleem is wel dat hij al uitverkocht is denk ik en dan zwijgen we nog over de aankoopprijs. Even duiden hoe exclusief deze droomwagen wel is: Lamborghini bouwde de Veneno ter gelegenheid van de 50e verjaardag van het Italiaanse luxemerk. Naast een showmodel zijn er maar drie exemplaren van gemaakt voor verkoop. http://www.knack.be/nieuws/auto/als-...tter-RNBKNAUTO |
Met al die elektronica in de moderne wagens zijn deze niet echt geschikt om later als "classic" of "old timer" door het leven te gaan.
De Ligierautootjes (er zijn andere merken ook maar Ligier is zo'n beetje de benaming die ze krijgen, net als een fototoestel ook steeds een kodak is voor velen) met hun simpliciteit gaan ze de fiat 500 van de toekomst worden. Zuinig als een 2cv, simpel om aan te werken, zelfs een golf 1 is moeilijker,. Tel daarbij het verbruik, onderhoud en het feit dat je met een gewone op oliederivaat rijdende wagen niet veel kan doen in de toekomst (beetje duur)en je hebt een topper...8-) En hé, wie weet mag je binnen 20 jaar slechts 50 Km/u op de autosnelwegen...:-D |
Citaat:
Ergens misschien dienen als 'schilderij' met een doekske erover als hij van bij aankoop al heel exclusief was en peperduur, een andere toekomst gaat dat ding niet hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar wat als de energiebron niet olie blijft? Op zich vind ik het niet zo'n veilige investering. Zulk kapitaal kan je veel meer terugverdienen tegen de tijd die auto effectief wat waard zou zijn. Want vanaf je hem koopt en hij staat op uw naam is hij de winkelprijs al niet meer waardig. |
Citaat:
edit: Al begrijp ik toch uw redenering nog steeds niet goed. Het mechanisch gedeelte van een dieselwagen kost al snel 4000 euro en daardoor gaat zo'n wagen nooit een waardevolle oldtimer worden? |
Citaat:
Stel dat binnen 50 jaar alle wagens elektrisch rijden, dan heb jij met je laatste oliegestookte Mustang bv wel iets speciaals in huis. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Eenvoud en de mogelijkheid tot herbouw van vervangingsonderdelen zijn voorwaarden die een eeuwig leven van toestellen mogelijk maakt. Of dat nu een naaimachine is, een wagen, een motorfiets of een **** dat maakt helemaal niet uit. De wagen die vandaag van de band rolt hoort daar jammer genoeg meer niet bij. Eigenlijk rolt er niks meer van de band die aan die voorwaarden voldoet. Simpel voorbeeld. Naaimachine Adler Klasse 199 - 50 jaar oud. Onderdeel kapot? Tekening maken, binnensturen en klaar is kees. Ruilen tegen een modern nieuw 'top' toestel? Ik dacht het niet. Ander uiterste... Koffiezet... Reeds 8 maal vervangen steeds binnen de garantieperiode. Het toestel heeft geen tijd om vuil te worden. Laatste vervanging was op 7 januari 2014. Garantieperiode tot 7 januari 2016 dus. Een nieuwe auto is gebouwd volgens de filosofie achter de koffiezet, een wagen van de jaren 50 volgens de filosofie van de naaimachine. |
Citaat:
Want de lichtste motor wil een verzamelaar later niet hebben. Dat is een investering die een halve eeuw langs de kant gaat staan voor ze opbrengt. Beter direct geld maken ermee dan denk ik dan? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ga gewoon verder op uw antwoorden. Citaat:
Het probleem is dat jij er van uit gaat dat onderdelen van vandaag binnen -tig jaren niet meer verkrijgbaar gaan zijn maar daar ben ik nog niet zo zeker van. 't Is wederom koffiedik kijken en daardoor hebben we weer allebei gelijk. Citaat:
Ik vind dat betwijfelbaar. Citaat:
Citaat:
Dat is perfect mogelijk en dat is ook wat ik bij waardevolle auto's binnen pakweg 50 jaar zie gebeuren. Citaat:
Momenteel zijn zo'n onderdelen te duur om na te maken maar stel dat jij binnen 50 jaar een dikke (vol elektronica gepakte) Mercedes hebt staan. Dan wordt het na laten maken van zo'n onderdeel waarschijnlijk wel de moeite. En ik kan me niet van het idee ontdoen dat zoiets binnen 50 jaar perfect mogelijk is… |
Citaat:
Ik vroeg me gewoon af welke auto van vandaag de gegeerde oldtimer van morgen gaat zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be