![]() |
snelheid en doden in het verkeer
In westvlaanderen krijgen we eens een bewijs op onze schoot geworpen
snelheidsovertreding: 6% alcohol 3.3% aantal verkeersdoden 23 men zegt nu dat is een ramp... omdat men de doden ziet stijgen. Nu was er daar toevallig geen ongeval in de dichte mist die zo een piekje geeft ? En heeft WVL niet zo'n trist doorgaand verkeer en joyriders in de kusstrook ? Maar enfin apart van deze twee particulariteiten: 357 doden in vlaanderen op 5 pronvincies, is 71 per provincie die westvlamingen zitten daarme nog altijd 3 keer onder het gemiddelde ????? volgens mij is de fiscaliteit mee de oorzaak van de stijgende doden. Men betaalt een auto heel duur voordeel in natura. Daardoor bezuinigt men op auto's omdat alle auto's met veel technologie en veiligheidsaccessoires duurder kosten op den duur dan 30K bezuinigt men op veiligheid Het resultaat laat zich voelen... Men rijdt met auto's die minder verbruiken, dus minder voelbaar in de portemonnee, en met auto's genre Dacia bvb met minder veiligheid en dit laat zich voelen in de mortaliteit En dan maar culpabiliseren... Dus op het eerste zicht is er een verband, op het tweede zicht... |
|
Citaat:
Kijk Paul, in West-Vlaanderen vielen er 23 verkeersdoden MEER als in 2012, dit alle weggebruikers op de openbare weg van voetganger tot bus. Wat denk je hoeveel enkel bij de fietsers ? 16 in 2013 of een verdubbeling tov de 8 van 2012. En dat waren enkel doden terplaatse, dus dat kan nog met 15 % stijgen als men de dodelijke gewonden na 30 dagen ziekenhuis nog meetelt zoals het moet in de officiele eindcijfers. Citaat:
Uit de pdf: Citaat:
# BIVV-links in dit topic: http://forum.politics.be/showthread....40#post6844240 # 61 % gemiddeld voor de jaren 2003-2007 # 69 % voor het jaar 2009. De trend van de andere jaren - geen studies - vind ik niet. Maar 2009 kan op een stijgende trend wijzen (meer fietsers, vooral meer electrische fietsen en ook daardoor meer oudere fietsers = hoger risico op mortaliteit bij een ongeval, zelfs + 75 jarigen kruipen terug op de fiets) # ik neem dan pakweg (61+69)/2 = 65 %, kan ook 70 % of meer zijn. |
Citaat:
Citaat:
Blz 24-27 uit de bron (pdf) Tabel 12 page 27 Citaat:
Citaat:
|
Snelheid en doden; 7 jonge levens weggerukt en 7 families getroffen in één klap door overdreven snelheid.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...spreidde.dhtml |
Citaat:
|
Citaat:
Net het interview met de vrachtwagenchauffeur (blijkbaar een tankwagen) gehoord/gezien: die merkte dat zijn vrachtwagen werd aangereden en door de schok nog vooruitschoot. Daarvoor moet de wagen toch al met een behoorlijke snelheid rijden. Desalniettemin een zeer triestige balans. |
Die botsing zal wel niet aan 120 - 90 = 30 km/u gebeurd zijn, te zien aan de schade aan de BMW.
Jammer dat er nog geen trajectcontrole is aan de E314 http://nl.wikipedia.org/wiki/Trajectcontrole |
Citaat:
Hopelijk komt er nog een 'positief' effect uit voort en geldt het als een shocktherapie voor andere roekeloze chauffeurs en hun inzittenden. |
Citaat:
|
Wil iemand mij dan verklaren waarom de snelde autosnelwegen ter wereld (Duitsland) quasi de veiligste ter wereld zijn ?
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid gedeeltelijk bij de bevoegde instanties die de wegen niet willen of kunnen onderhouden |
Citaat:
Ik denk dat je in heel Duitsland nog geen 7 mensen vindt die samen in één auto willen stappen vanwege de pakkans en straffen die er daar aan vast hangen. |
Citaat:
Dit alles onder de mat vegen omdat het toch heel erg is voor die families is gewoon belachelijk. Wat zou men gezegd hebben moest deze BMW ingereden zijn op een wagen met een gezin er in die bijv. op terugweg waren van een vakantie? Mensen die zich zo gedragen in het verkeer zijn potentiële moordenaars. |
Citaat:
Voor "kinderen" uitgelegd: Ik weet dat een autosnelweg meerdere rijstroken heeft en dat als men sneller rijdt als een andere voertuig voor jou dat men dan op een zeker moment ruim op tijd van rijstrook moet wisselen (na voorrang geacht te hebben op nog sneller verkeer), dat is een regelementaire rijbeweging INHALEN genoemd. 2 voertuigen kunnen niet op dezelfde plaats rijden. Maar als men in de regel al veel sneller rijdt als een traag voertuig -zoals een vrachtwagen- rijdt men al op voorhand op het ander rijvak. Zeker in de rustige uurtjes ´s nachts. Daar kan men niet botsen tenzij iemand abrupt je voorrang neemt. |
Citaat:
# Citaat:
Zolang de kooi intact blijft en dat is ze - zie A-stijl- kan men zo´n ongeval zeker overleven als iedereen aangegordeld is.... met 7 zal dat wslk nooit geweest zijn (maar 5 gordels). Door de snelle brand hadden ook diegene die nog niet bewusteloos waren echter geen kans. # Foto crashtest 64 kmh# :de # oranje BMW 5-serie (de andere is 40 kmh): ![]() http://www.7-forum.com/news/Weltprem...rste-3347.html foto bron VTM: ![]() Citaat:
En als men dan nog het gemiddelde ruim overschrijdt volgt een boete, en nu ? Snelwegen zonder limieten kunnen veiliger zijn als snelwegen met, dus ? |
Micele, mijn complimenten voor je voorgaan goed onderbouwde en gestaafde post ! Dat verklaart inderdaad veel.
Moraal van het verhaal: het is zeer dramatisch wat er gebeurd is, maar de jongeren hebben het toch wel wat over zichzelf afgeroepen door hun roekeloosheid en het feit dat ze met zeven in een wagen van vijf zaten. Nooit niet slim ! Natuurlijk ook brute 'pech' dat de wagen onmiddellijk vuur vatte. Misschien bijzonder naïef van me, maar ik blijf toch hopen dat dit jongeren (zeker die van Leopoldsburg en omstreken die allicht sommigen van die verongelukte jongeren zelf gekend zullen hebben) een 'shock' zal geven om zelf nooit meer zulke toeren uit te halen. Ik heb zelf in mijn jongere jaren ook wel wat 'stommiteiten' uitgehaald en roekeloos gedrag gesteld, maar zelfs in mijn 'wildste' tijd zou geen haar op mijn hoofd eraan gedacht hebben met zeven in een gewone personenwagen te kruipen en dan nog snel chasend over de autostrade bij nacht te cruisen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Inplaats van de wegen aan te passen aan de drukte, versmallen ze de wegen overal. Mensen die achter "ne sukkelaar" aangereden hebben (die maximum 60 rijdt waar het 70 is) jagen zich innerlijk op, vooral als je niet kan voorbijsteken. Eens ze dan de vrije baan krijgen .... |
Citaat:
Ik denk ook niet dat te snel rijden de oorzaak is van het ongeval, het snel rijden zal ongetwijfeld veel invloed gehad hebben op de gevolgen van het ongeval. Vraag is ook, waarom vloog die BMW zo snel in brand. |
Citaat:
Maar ook zonder brand waren er relatief veel doden geweest (minstens 2 waren niet aangegordeld). Niet-aangegordelde passagiers kunnen ook aangegordelde passagiers of bestuurder (meestal) doden. Zelfs bij 30 kmh impactsnelheid mogelijk. |
Citaat:
Maar in dit geval waren er nog jongeren die om hulp riepen. Konden ze de wagen niet openen? Was er zoveel vuur op die korte tijd? Toch nogal wat vragen hé. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom vloog die wagen zo snel in brand ... tja ... na zo'n klap is dat niet verwonderlijk hé. Het was een bezine-bom, de gevaarlijkste brandstof. Zowel gas als diesel zijn veiliger. |
Citaat:
Als men stilstaat en de motor draait niet kan men helemaal niet meer reageren als een voertuig je gaat crashen. :roll: Citaat:
Water is veiliger. :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het grofste vind ik de opmerking van Freya, dat je moet zwijgen als TOuring met te melden dat met 7 in een auto niet mag... In feite zijn auto's de inzittende inderdaad verzekerd met 5 (volgens het aantal gordels) en heb je hier een jeugdige exuberantie. Maar, in functie van dood of niet, maakt het geen verschil... Want stel dat je in die wagen stapt en je bent ernstig gewond, zou de verzekering nog kunnen lullen, maar stel dat die wagen op een groep 7 wandelaars was ingereden, dan waren die ook verzekerd; Dus het aantal die de chauffeur meenam in functie van gewond of gekwetst zijn heeft geen belang. Zijn verzekering moet dat betalen... En daar zou dan de wetgever moeten tussen komen, niet hypocriet doen, ook niet zeggen dat touring moet zwijgen, maar wetten optimaliseren zodat zo'n exuberante toestanden geen paraplu kunnen geven voor de verzekering. De verzekering kan zo zeggen, jamaar je reed sneller dan 150, dus je bent ook niet verzekerd voor het ongeval. Jamaar je reed allemaal zonder gordel, dus jullie zijn ook niet verzekerd. Waarom zijn die jongens inderdaad allemaal dood...en dat is volgens mij de hoofdreden waarom de verzekering soweiso moet betalen: Niet omdat de auto gekreukeld was tot op de achterbank... ook niet omdat ze met 7 in de auto zaten, ook niet omdat ze geen gordel aanhadden, maar simpelweg omdat hij in brand gevlogen is... Stel dat de auto niet in brand vloog, dan ging iedereen uitgestapt zijn, en met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht zijn... die jongens zijn dus dood in de context van het in brand vliegen. Uiteindelijk zat iedereen nog op zijn plaats, en dat bewijst gewoon dat ze allemaal levend gegrild zijn geworden. (luguber als je eraan denkt, het is nogal gaskamerachtige toestand) |
Citaat:
Het summum van deze ontkenning dat er wegenrijstroken tekort zijn, is de ritsregel. Men gaat nu als ambtenaar iets invoeren die men hier in feite telande al jaren probeert met haken en ogen toe te passen, en ondertussen zit je als ambtenaar nog altijd in uw luie stoel, en moet je nog altijd niet bezighouden met wegen te bouwen, nee culpabiliseren, dat is het enige dat je moet doen. De schuld en de paraplu opentrekken en de schuld ligt bij een ander. Weet je Jantje: had die wagen collision detect gehad, dan was hij zo hard niet gecrashed op die tankwagen... Dus wiens schuld is het ? De overheid die collision detect nog niet verplicht. snap je... Het is niemands schuld dat er ongelukken gebeuren, je moet gewoon nadenken hoe je ze kunt voorkomen. Bredere wegen, aangenamere wegen, minder hobbelige wegen, collision detect, google cars autonome voertuigen, Had continue variabele snelheidsbegrenzing als snelheid blijkbaar het probleem allemaal oplost ?? Nee toch dan botst er geneen BMW meer tegen gelijk welke vrachtwagen ?? botsingen voorkom je door collision detects in te bouwen PUNT GEDAAN en botsingen voorkom je niet door snelheid te begrenzen... Je zou wel kunnen zorgen dat snelheidverschil geminimaliseerd wordt... dat mensen nooit harder dan 50km/u verschil in snelheid naast elkaar gaan rijden... ook dat is een interessante optie maar eentje die de wet niet voorziet of kent. Net zoals je mobiliteit verbetert met meer rijstroken PUNT GEDAAN. |
Citaat:
Met predective emergency braking zeker helemaal niet gecrasht. http://www.youtube.com/watch?v=c0Trwl9dPWA bepaalde auto´s hebben het ondertussen, vrachtwagens ook. Citaat:
Kijk Paul er zijn bestuurders die een kleine eekhoorn nog zien en kunnen ontwijken op een onverlichte verlaten weg van 5,5 meter breed aan 80 kmh snelheidsverschil. En er zijn bestuurders die een verlichte reusachtige vrachtwagen van 2,5 m breed op een helverlichte 11 m brede kaarsrechte autosnelweg nog niet rechttijdig opmerken of gewoon met iets anders bezig zijn en niet opletten... en met pakweg 60 kmh snelheidsverschil niet kunnen ontwijken... kan toch niet ? ik vraag me dan af... zoals iedereen hoe kan dat nu gebeuren: xxx- mogelijke oorzaken. Waarom reed een bus zich te pletter op een muur in een snelwegtunnel (Sierre) ? http://nl.wikipedia.org/wiki/Busongeval_in_Sierre idem enz... Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden. [1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld. Microslaap is uitermate gevaarlijk wanneer deze zich voordoet bij bestuurders van voertuigen en zware machines. De bestuurder realiseert zich niet dat hij is ingeslapen en merkt hooguit dat hij ineens een stuk verder is opgeschoten dan hij dacht. Het risico op een ongeval neemt significant toe bij microslaap, want de bestuurder kan niet alert reageren. Met name 's middags tussen 2 en 4 en 's nachts na twaalven is de kans op een microslaap groot. Microslaap is niet alleen bij (vracht)autobestuurders gesignaleerd, maar ook bij treinbestuurders, machinebestuurders en piloten. Microslaap is lastig te herkennen. Ze komt meestal onaangekondigd, hoewel zich soms van tevoren sufheid en plotseling opkomende vermoeidheid voordoet. Knikkebollen en dichtvallende oogleden kunnen een aanwijzing zijn. De bestuurder kan achteraf merken dat hij is ingedommeld door brandende oogleden, een droge mond, of het plotseling 'opschrikken' uit onoplettendheid. De oorzaken van microslaap is meestal (over)vermoeidheid, hoewel ook wordt vermoed dat slaapapneu, hypoxie, hypersomnie of narcolepsie in sommige gevallen de oorzaak zijn. De meest voor de hand liggende remedie is dan ook (voldoende) slapen. Het is dan ook aan te raden bij vermoeidheid niet te rijden of bij plotseling opkomende vermoeidheid van bestuurder te wisselen. Wanneer men alleen is kan men desnoods de auto op een verzorgingsplaats tot stilstand brengen en een half uurtje in de auto slapen. Andere hulpmiddelen zijn het harder zetten van de radio of het praten met anderen in de auto. Men kan zich bij een onderliggende slaapstoornis tot behandeling wenden bij een arts. Microslaap en hersenen[bewerken] Een gangbare opvatting is dat de toestand van slaap geregeld wordt door centra in de hersenstam. Deze zou de activatietoestand van het brein als het geheel, en de overgang tussen waken en slapen reguleren. Tijdens een microslaap treden voor korte tijd veranderingen in de activiteit van zenuwcellen op. In het elektro-encefalogram is dit te merken aan langzame elektrische golven (slow-waves), die kenmerkend zijn voor een toestand van diepe slaap. Microslaap kan in het laboratorium worden onderzocht door middel van slaapdeprivatie. Daarbij worden mensen of proefdieren voor langere tijd verhinderd om in te slapen. Recent dieronderzoek laat zien dat daarbij ook sprake kan zijn van locale slaap-activiteit in de hersenen.[2] Dit is vastgesteld door bij ratten micro-elektroden in de hersenen zelf te plaatsen. Een verrassende vondst daarbij was dat -gedurende korte perioden- de langzame slaapgolven op specifieke plaatsen in de hersenen zichtbaar waren, en niet overal in het brein. De ratten bleven gewoon wakker, maar maakten wel meer fouten in een aangeleerde taak, als hun hersencellen even indutten. Dit onderzoek lijkt aan te tonen dat tijdens een microslaap vooral zenuwcellen in specifieke delen van de hersenen (en niet overal in het brein) voor korte tijd even worden uitgeschakeld. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
(een van de meest voorkomende "dodelijke ongevaloorzaken" op de "monotone" autosnelweg) Zelfs als ziekte (slaapapnoe) geklasseerd: http://www.schlafapnoe-online.de/sekundenschlaf.html |
Citaat:
|
Citaat:
microslaap... is inderdaad eentje waar je moet mee opletten, dagen uitzetten en weinig slapen en dan in de auto doe je dat microtukje zou een goeie advertentiecampagne waard zijn, weekenddoden zijn meestal het gevolg van microslaap |
Citaat:
Gelukkig hebben we nog Zatte Peter D'hondt. |
Citaat:
- 7 ipv 5 - wie had er gordel aan ? - hoe hard reed hij ? - wat was zijn promille ? - hij had een voorlopig rijbewijs en mocht snachts niet rijden ? - er was een meisje van 15mee mee die normaal thuis moest zitten in haar bed ? - hij fungeerde als een soort taxibedrijf ? of uiteraard allemaal opgeklopte roddels van de pers |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be