![]() |
Europese ruimtevaart.
Al gehad :
Hermes, canceled. Hopper, canceled. En nu IXV, soort proof of concept dat 150 miljoen € kost. Nut hiervan ? |
vrienden hun zakken vullen ?
|
België heeft 17 miljoen euro bijgedragen in IXV.
Ik probeer me een idee te vormen van de lokale bestellingen die dat heeft opgeleverd. Wordt zoiets vastgelegd in een officieel document ? Of bestaan daar enkel achterkamernotities over ? |
Stelt al bij al weinig voor sinds we Werner Von Braun verloren hebben aan de Amerikanen.
|
In de ruimte regent het soep, maar we hebben geen soepkommen.
Dat is wat ruimtevaart ons kan geven. Bijna ongelimiteerde grondstoffen, energie en een mogelijkheid als soort te blijven bestaan , zelfs al vind moeder natuur op aarde dat onze tijd is gekomen. Het is een kwestie van er NU werk van te maken, nu we nog een deftig startkapitaal hebben in fossiele brandstof en veel (zelfs te veel) inzetbare mankracht. Zo iets kunnen we niet overlaten aan zakkenvullende politici of groenpissers die liever met 11 000 000 op een hoopje zitten te zeiken over de gevolgen van de slagschaduw van een windmolen op het baltsgedrag van de grijsgespikkelde voortuinmus. |
Niks mis met ruimtevaart.
Maar kan je de eenmalige lancering van een afgeknotte kegel, waar amper een paar smurfen in passen, ruimtevaart noemen ? Dat ding gaat welgeteld één keer de dampkring uit en meteen terug in. En bij de terugkeer, hou je vast, gaan twee actuatoren twee kleppen openhouden. :roll: In feite is de imagoschade voor Europa nog groter dan de kostprijs van 150 mio €. |
Citaat:
(Samenwerking tussen volk van Google, NASA en nog wat anderen.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sabca mocht de actuatoren ontwikkelen Qinetic is 1,1 mio contract. En de hoofdmoot zal via Thales Alenia tewerkstelling in Kruibeke zijn ? Maar verder raak ik niet met simpel googlen. |
Citaat:
|
Citaat:
1,1 mio is maar een stukje van de puzzel Van Sabca en Thales Alenia in Kruibeke vind ik geen cijfers. |
Ondertussen heeft het privé-bedrijf SpaceX al zijn derde bevoorradingsmissie(met capsule die gevuld zal terugkeren naar de aarde) gelanceerd.Deze keer is,met een beetje geluk,de eerste trap van de draagraket zachtjes in de oceaan terechtgekomen.Als die volgens plan gerecupereerd kan worden,dan gaan de lanceerkosten(die naar verluid nu al maar een derde bedragen dan wanneer NASA dat samen met het "old-boys network van Boeing en Northrop en zo zouden doen) nog verder naar beneden.
SpaceX werkt ook aan een draagraket met pootjes (het recupereert nog zo makkelijk als een deel van de draagraket netjes op land landt in plaats van tussen de vissen) en aan een bemande versie van hun capsule.Het is wel degelijk de bedoeling dat binnen enkele jaren een privé-firma het vervoer doet van mensen heen en terug naar de nabije ruimte,ook tegen minder kosten,en tegen dezelfde veiligheidsvereisten,als big NASA... We begrijpen nu het Amerikaanse denken steeds beter.Enkele jaren geleden besliste de Amerikaanse regering om zich NIET te focussen op een terugkeer naar de maan als doel,maar om een soort "Orion"-programma te ontwikkelen met een veel gesofistikeerder ruimtevaartuig(noem het "capsule" die veel meer zou moeten kunnen,veel verder weg......) Terug op de maan raken ze wel....als tussenstop.... Dat vereist dat NASA "ontlast" wordt van de lanceringen van ladingen en mensen in de nabije ruimte.Behalve SpaceX mogen we nog een paar spelers verwachten in die lanceermarkt.Eigenlijk gaat het er ook om dat de basistechnologieen van de ruimtevaart,ontwikkeld op kosten van de Amerikaanse belastingsbetaler,en totnogtoe in handen van NASA en een paar grote spelers in het industrieel-militair complex versneld in handen van kleinere,goedkopere en uiteindelijk efficientere spelers gegeven worden.Deze firmas worden gesteund met lanceeropdrachten tegen afgesproken kost(nog een verschil met vroeger toen kosten steeds maar leken op te zwellen,zelfs als het om reeds vroeger uitgevoerde opdrachten ging) Europa en de ESA kunnen er alleen maar naar staan kijken.Geen doel,geen plan,geen wil,en geen geld. Ook Arianespace ,vooralsnog toonaangevend in commerciele lanceringen,zal in zwaar weer komen als SpaceX,of een andere Amerikaanse "outfit" hun lanceerkosten nog kunnen laten dalen. Het stopzetten van het Space-Shutle programma(een high-tech kalkoen die bovendien levensgevaarlijk bleek te zijn en de kassa's van NASA leegzoog) heeft blijkbaar zeer veel losgemaakt..... |
Een van de grote problemen in het high tech denken is ondermeer het stelselmatig duurder maken van de benodigde producten, onverschillig wat het mag zijn.
Alleen in een concurrente sfeer kan er iets aan kostenbeheersing worden gedaan zolang de grote organen - NASA en ESA - buiten de deur gehouden kunnen worden. |
Samenwerken met NASA. Dat is de beste optie voor Nederland
. |
plebejers snappen weer het nut niet van ruimtevaart.
Dezelfde types snapten het nut niet van de ontdekkingsreizen eeuwen geleden. |
Citaat:
Allebei persoonlijke vrienden van John Kennedy. |
Citaat:
Daar is "onze" Frank Dewinne direkteur v.h. opleidingscentrum voor astronauten v.d. ESA. Momenteel leiden daar 100 deskundigen jonge astronauten op van over de ganse wereld. |
Citaat:
|
Citaat:
Een beetje consequent blijven Tavek |
Citaat:
Maar om even je gedachtengang te volgen: welk nut hadden die ontdekkingsreizen uiteindelijk ? Behalve, zoals gezegd, bijzonder veel leed voor de autochtone bevolking. Nou ja, dat zal het wel waard geweest zijn want we hebben dan toch de aardappel ingevoerd vanuit Zuid-Amerika. En tabak... |
Citaat:
Alles zou veel beter georganiseerd zijn en stukken beter draaien |
Terwijl de Europese Ruimtevaart zich recent beperkte tot een zingende vrouw met een baard(we moeten toegeven dat het iets Galactisch had) stelt het Amerikaanse bedrijf SpaceX zijn bemande capsule voor:
http://www.scientias.nl/hier-ie-dan-...aartuig/101668 De firma heeft al,met succes,verschillende bevoorradings- en zelfs een terughaal-missie uitgevoerd in opdracht van de NASA,naar het ISS......,en binnen enkele jaren ZULLEN (jawel ZULLEN,want Elon Musk is de baas bij Space X,geen "comité) ze astronauten lanceren in opdracht van,om te beginnen,NASA,en gezien de deplorabele staat van de Europese "ruimtevaart",ongetwijfeld ook ESA... Na het afbrokkelen van het Space-Shuttle-programma leek de NASA even van streek,maar de duidelijke politiek van de regering in Washington dat de NASA zich NIET meer "persoonlijk" bezighoud met lanceringen in een lage baan om de aarde laat diezelfde NASA ondertussen toe zich te concentreren op een" super-Apollo"-project,genaamd Orion.Dit zal eerder een echt ruimtevaartuig zijn.De Amerikanen zullen dan de draad helemaal opgepikt hebben waar ze die in 1974 hebben laten vallen....Een bezoekje aan de Maan zal dan een "uitstapje" zijn,de blik en de ambitie zal veel verder zijn. De Europeanen.....euhm.....wel,misschien kunnen we dan nog een Wurst lanceren... Na het succes van Arianespace(een spin-off van de ESA die commerciele lanceringen van satellieten doet),lijkt er niks origineels op te duiken...Bemerk dat Arianespace binnen 10 jaar weggeconcurreerd zal zijn door nieuwe en goedkopere lanceer-operaties,de technologische voorsprong en het quasi-monopoly bestaan eigenlijk al niet meer!Het zal gaan tijd worden! |
Citaat:
Maar ja, de gemiddelde mens is alleen goed om de hoop te vergroten zonder al te veel problemen op te leveren. |
Het Europese bedrijf Arianespace is op dit moment goed voor 50% van de commerciële ruimtevaart markt. En deze spin-off van de ESA bestaat al sinds 1980.
Wat commerciële ruimtevaart betreft zijn de Amerikanen juist laatkomers. Wat niet wegneemt dat ik het toch jammer vindt dat ik geen aandelen SpaceX kan kopen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het ziet ernaar uit dat Virgin-Space ondertussen zijn eerste "toeristische" ruimtevaarttripjes eind dit jaar zal beginnen.De ruimtetuigen(een "set" bestaande uit een draagvliegtuig,en een "ruimtevliegtuig") zijn klaar,getest en gehomologeerd.
In 2004 won Scaled Composites de X-price door binnen een week 2 keer,uit volledig privé-initiatief,een mens in de ruimte te brengen en weer terug,in een "tuig". Nu,10 jaar later,dankzij de aanzienlijke investeringen van Richard Branson,is er een ruimtevaart-luchthaven,enkele ruimtetuigen,en wordt een business gestart in de Ruimtevaart..met een wachtlijst van vele rijkerds....(het moet altijd zo beginnen,ofwel met staatsgeld ofwel met "early adopters") Bemerk,tot in de jaren zestig experimenteerden NASA en de US Airforce met krek hetzelfde concept! Dit is eigenlijk het meest pijnlijke,ergens in de vorige decennia waren we reeds zover,waren er reeds werkende systemen,en nu ,na een pauze van een half mensenleven,moet dat allemaal weer verdergezet worden(en ja,gedeeltelijk overnieuw gedaan worden,want de "ouden" en hun kennis zijn al lang dood) De Europese Ruimtevaart ondertussen.....superspannend...... Misschien mogen we nog mee met de Indiers straks...:roll: |
Citaat:
Om iets in een baan om de aarde te krijgen is meer nodig dan enkel hoogte winnen, je moet ook voldoende snelheid halen. Speel maar een beetje in een goede ruimtevaartsimulator (Kerbal Space Transport is leuk) en je leert dit snel. |
Citaat:
Het doel is om (rijke) mensen de vlucht van hun leven te bezorgen,en de firma wat winst. En ze doen dat zonder een sikkenpit overheidsgeld overigens(integendeel,ze hebben al een zakje geld moeten geven aan de luchtvaartautoriteiten om te MOGEN doen wat ze doen...) Die baan om de Aarde zal dan misschien een volgend doel worden....met deze- of andere technologie. ;-) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be