![]() |
"Onbemande kassa's worden de toekomst"
Bron
Detail tekst: Citaat:
Citaat:
Ik stam nog uit tijden dat het naar de winkel lopen een zaligheid was, een leuk gesprek met de verkoper(ster) en zo weet je wel. Eigenlijk weeral een 'bedrijf' waar men u spontaan en zonder enige aanwijsbare aanleiding inschakelde als medewerker, u doet het werk van de anderen, die men dan handig weet buiten te zetten, de werkloosheid in of erger. (zoals bij de banken) Of dit alles er leuker op gaat worden, I doubt it. 8O Misschien komt dat kleine leuke winkeltje op de hoek van de straat wel terug ... :-) |
Citaat:
|
Wat volgens mij vooral het probleem zal zijn bij alles via selfscan is dat ik me nog méér ga ergeren in de rij dan nu al het geval is. Nu beperkt de ergernis zich meestal tot een of andere oude mens die persé zijn volledige portefeuille ondersteboven wil halen om misschien ergens nog die vijf cent te vinden om gepast cash te betalen.
Als ze alles zelf gaan moeten doen, gaan de wachtrijen door de hopen onhandige mensen die er in de maatschappij rondlopen, dus stukken langer worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En wat als iemand nu eens beslist gewoon door te wandelen aan een zelfscankassa?
Ik zie nu al een perfecte setup. 2 mensen die direct na elkaar exact hetzelfde karretje door de zelfscan duwen, en elks weet welk deel ze scannen. Als er eentje uit gepikt worden voor controle, laat die de 2 tickets zien. |
Universalia, ik weet niet hoe oud jij bent maar mentaal ben jij 80 jaar volgens mij. Leef maar lekker verder in je eigen wereldje en blijf maar lekker onbenulligheden posten op dit forum. Trouwens: vroeger bestonden online fora ook niet, botst dat niet met jou anti-smartphone mentaliteit? Of is een forum een uitzondering die je graag maakt om wat meer aandacht te krijgen?
|
Citaat:
Mijn generatie zal gebukt gaan onder hopen belastingen, geen pensioen meer,... ...tenzij... er veranderd wordt voor vooruitgang. |
Dankzij de technologische vooruitgang, hoeft de mens altijd maar minder te werken. Als het zo voortgaat, kan het hier een waar paradijs worden waarin we nauwelijks hoeven te werken en machines alles voor ons doen...
Ware het niet dat de mens in de weg zit. I.p.v. een paradijs op aarde krijgen we een alsmaar groeiend leger werklozen die worden uitgemaakt voor "luilakken" en geculpabiliseerd worden voor hun werkloosheid, want het is natuurlijk de schuld van de werklozen dat kassiersters overbodig worden. Dit soort ontwikkelingen zouden in een ideale wereld moeten toegejuicht worden. Nog minder werken! Helaas, in de échte wereld, stemt het mij droevig. Niet omdat vooruitgang slecht is, maar omdat de mens er op de slechtst mogelijke manier mee omgaat. |
Citaat:
info p.s. :lol: Citaat:
Toch enige info: Soms als ik opsta voel ik mij 115 ware het niet dat ik verre van 80 ben. Ok, dat was cliché. Problem solved ... ![]() |
Indien een supermarkt mij zou verplichten om een Iphone te bezitten om te kunnen betalen (zonder alternatieven), dan ga ik gewoon niet meer naar die supermarkt.
De meeste snufjes die we gebruiken hadden we niet "nodig" maar worden blijkbaar door onszelf als onmisbaar beschouwd. Ik gebruik ook geen GSM : als ik niet thuis ben, hoef ik niet alle twee minuten te worden opgebeld. Als het warenhuis ervoor zorgt dat ik zonder poespas ineens mijn rekening krijgt (hoe?) heb ik daar geen probleem mee. Carrefour heeft ook zoiets van selfscan dat ik wel zou gebruiken als ik er meer zou komen, maar ik kom er te weinig om me daarmee bezig te houden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is zoals met analoge en digitale TV. Het ene wordt op een gegeven moment nergens meer ondersteund. Zelf scannen dus , of niet meer eten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Geen lief lachende schoon kassiersters meer? :(
|
Als er voldoende mensen zijn die willen winkelen in een winkel met een persoonlijkere aanpak, dan zullen die winkels blijven bestaan. Maar blijkbaar kiezen mensen toch nog altijd met hun portefeuille, zoals blijkt uit het verdwijnen van alle kruidenierszaken. Het is een keuze van de mensen zelf om naar de goedkoopste winkel te gaan. Dat kan je winkelketens of "het systeem" niet kwalijk nemen.
|
Citaat:
. |
Citaat:
. |
Citaat:
het zou me verbazen als alle kleine supermarktjes ineens zullen overschakelen op zo'n selfscan systeem (waar ik geen probleem mee heb, zolang IK me maar geen extra apparaat daarvoor moet aanschaffen). Vergelijk het met de selfbank : a) degenen die uit eigen beweging zèlf besloten om internet + pc te hebben, kregen alvast in het begin GRATIS de mogelijkheid om hun bankzaken thuis te regelen. b) degenen zonder internet konden aan het loket terecht c) degenen zonder internet moeten nu wel al aan het self-ding in de hall hun verrichtingen betalen d) maar ouderlingen die daar allemaal niet aan uit kunnen, die kunnen nog altijd bij de bankbediende terecht (die éne die nog overschiet). ------------ Het wordt er wel niet gemakkelijker bij: vroeger kwam de controleur water en gasstanden opnemen dan moest je die zelf invullen en opsturen dan moest je ze zelf invullen en telefonisch doorgeven dan moest je ze zelf invullen en via de pc doorgeven. Nu, degenen die het niet meer zelf kunnen invullen hebben dus een probleem:die moeten dus hulp inroepen en die hulp mogelijk zelf betalen. --------------- Binnenkort schaft men in sommige antwerpse gemeentes de huisvuilophaling af en moeten de bewoners hun zakjes zèlf naar dichtbijzijnde afvalputten brengen; Dit kan best véél praktischer zijn voor mensen op appartementen die dan niet wekenlang met hun afval in hun appartement moet zitten. (Iets wat nooit de bedoeling was, want in het pre-recyclage tijdperk werkten de vuilschuiven nog prima. Men mocht ook geen glas naar beneden gooien, en men had gerust kunnen stipuleren dat men evenmin PMD erdoor mocht gooien). Maar oude mensen die slecht te been zijn, moeten nu wel schuifel schuifel schuifel met hun vuilzakje naar de afvalput lopen! alles moeten we terug zelf doen, maar.... de belastingen moeten we wel blijven betalen! |
Citaat:
Beetje zoals mijn grootvader die geen telefoon wou. Als ge iets te zeggen hebt, moet ge maar afkomen. Tot grootmoeder te benieuwd was om te wachten tot ik haar ging komen zeggen of mijn oudste een m of een v was ... . |
Citaat:
Ik vrees dat iemand met slechte bedoelingen perfect zal weten wanneer jij condooms gekocht hebt in 2010. Niks tegen vooruitgang,maar een computer die mn aankopen kan onthouden, in samenwerking met een systeem welk mn nummerplaat kan volgen en een overheid die perfect weet wat ik verdien.Big brother is niet zo ver af. |
Citaat:
Maar de Schoof slaat soms nog een babbeltje met de kassiersters. Die kennen mij, als de vent van madammeke Schoof ... en die zien gerust in mijn karretje wat er in ligt. Hierboven beschreef nog iemand zo'n gezellige babbel als ideaal in een samen-leving. Privacy zit tussen uw oren. . |
Citaat:
Ik ken iemand die een whiskeydrinker is, gewoontedrinker, geen drama, elke avond een paar glaasjes. Dan is die fles snel leeg. Als men dan via de kaart eens gaat checken hoeveel flessen hij er per jaar heeft doorgedraaid, dan kan dat snel als bezwarend worden aangerekend bij vb. een dodelijke auto-ongeval. Alhoewel die mens NOOIT één drup drinkt als hij rijdt. Maar het zal je maar overkomen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Technologische vooruitgang moet niet afgeblokt worden zodat er nog genoeg werk overschiet dat door mensen moet worden uitgevoerd. Je hebt een hoeveel x werk. Dankzij de vooruitgang wordt dat verminderd naar y. In een ideale wereld, is de hoeveelheid werk min of meer eerlijk verdeeld en werkt iedereen x uren. Als dankzij technologische vooruitgang de hoeveelheid werk wordt verminderd, kan in een ideale wereld iedereen minder werken. Nu, ik weet wel dat dat overgesimplifieerd is en dat technologische vooruitgang, tot nu toe, enkel bepaald werk uit handen van de mens kan nemen en dat een heleboel zaken voorlopig enkel door mensen kan uitgevoerd worden. Maar de vooruitgang stopt niet en machines worden alsmaar intelligenter. De hoogopgeleiden zullen ooit, en misschien ligt dat minder ver dan we denken, ook vervangen kunnen worden door machines. In een ideale wereld kom je op den duur in een waar paradijs terecht, waar welvaart door machines wordt gecreëerd en wij allen goed leven en amper werken. Zie hoever de realiteit afstaat van de ideale wereld. Nu, als je zo praat, noemt men je een zweverige dromer of iets in die aard. Ik vraag mij dan altijd af waarom men zo halsstarrig blijft vasthouden aan het bestaande recept: technologie neemt bepaald soort werk uit handen, de mensen die het deden vliegen op de dop en dan gaan we hen zoveel mogelijk uitkakken en onder druk zetten om voor onszelf goed te praten dat ze voortaan slechts een paar kruimeltjes van de koek krijgen en maken we onszelf wijs dat het hun eigen schuld is. Vooruitgang leidt in deze wereld tot alsmaar meer ongelijkheid en alsmaar grotere verschillen. Men kan alleen maar concluderen dat de mensheid voor het overgrootste deel oerdom is of inherent slecht. |
Straks gaan al die computers samenwerken. Dan gaan ze kunnen zien dat je een reis geboekt hebt voor je gezin terwijl je kindjes nog op school moesten zitten. Of dat je een broodje had in Dinant terwijl je ziek thuis was.
|
Citaat:
Ieder foordeel hep se nadeel. . |
Citaat:
En foefelen met ziekteattesten vind ik beneden alle peil. Mijn 'bazen' zijn (bijna) altijd goed geweest voor mij, en ik voor hen. Vertrouwen. . |
Citaat:
En het vee laat zich gewillig in die richting loodsen. |
Citaat:
Een beetje analoog met de redenering : als ik succes heb heb ik ervoor gewerkt en als ik pech heb , is het de fout van iemand anders. Als iemand anders succes heeft, heeft hij geluk gehad en als hij pech heeft is het zijn eigen fout. ;-) |
Het verbaast me niet dat er meer wordt in gezet op onbemande kassa's. Dan heb je als manager ook minder gezever met moslima's die geen varkensvlees of wijn willen verkopen (met als gevolg dat je 'n racist wordt genoemd of soortgelijke bullshit), hoef je je niet te ergeren aan werknemers die weeral niet aanwezig zijn of te laat komen en moet je ook minder uitbetalen aan werknemers. Vanuit het perspectief van zo'n manager van zo'n supermarkt, lijkt dit helemaal geen slechte investering.
Ikzelf als consument heb trouwens ook helemaal geen nood aan een kassier(ster). Gewoon zelf even alles inscannen en hopla, het leven gaat door. |
Citaat:
|
Citaat:
we vinden het tegenwoordig blijkbaar normaal stevig te moeten bijbetalen voor een 'goeie morgen' en 'prettige dag nog' ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be