Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belgen rijker dan ooit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=200981)

Universalia 18 april 2014 06:34

Belgen rijker dan ooit

Bron

Ik moet iets verkeerd gedaan hebben in mijn leven denk ik want hoor niet bij die groep 'Rijke Belgen' :roll:

Laatste tijden gaan die berichten wel in stijgende lijn in de media dat de Belgen allemaal 'rijk' zijn.

Nieuwe belasting op komst? Want daar waar wat te halen valt ...

subocaj 18 april 2014 06:40

Weet je ook welke Belgen?

gertc 18 april 2014 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7103395)
Bron

Ik moet iets verkeerd gedaan hebben in mijn leven denk ik want hoor niet bij die groep 'Rijke Belgen' :roll:

Laatste tijden gaan die berichten wel in stijgende lijn in de media dat de Belgen allemaal 'rijk' zijn.

[/IMG]

Nee hoor, jij behoort gewoon tot de grootste groep:
Citaat:

Zeventig procent van de gezinnen zit wel onder het gemiddelde.

Universalia 18 april 2014 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 7103398)

Niet echt, want dat 'vertikt' men tegenwoordig in de media om het erbij te zetten :rofl:

fred vanhove 18 april 2014 06:48

Citaat:

Bron

Vraag is natuurlijk ....wat is rijk zijn ? Wat is arm zijn ? Gezond zijn is waarschijnlijk al de grootste vorm van rijkdom....

Hypochonder 18 april 2014 06:57

Het zijn natuurlijk de Vlamingen die dit land zo rijk maken. In Wallonië heb je vooral werkeloze steuntrekkers en andere profiteurs die hun leventje leiden met Vlaams geld en vervolgens op ons spuwen en ons vervloeken.

Het Oosten 18 april 2014 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7103413)
Het zijn natuurlijk de Vlamingen die dit land zo rijk maken. In Wallonië heb je vooral werkeloze steuntrekkers en andere profiteurs die hun leventje leiden met Vlaams geld en vervolgens op ons spuwen en ons vervloeken.

Ter uwer informatie: de rijkste Belg is een...Waal.

subocaj 18 april 2014 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7103407)
Vraag is natuurlijk ....wat is rijk zijn ? Wat is arm zijn ? Gezond zijn is waarschijnlijk al de grootste vorm van rijkdom....

Klopt volledig, maar er zijn partijen die van de zieken en ouderenzorg hun winst zakelijk willen vergroten op kosten van hun patiënten door te privatiseren.

Volg je het Nederlands gebeuren? Binnenkort is de familie daar nog de enige vorm van ziekenzorg als ze de privatisering niet opheffen.

Pandareus 18 april 2014 07:04

Citaat:

Dat moet lastig zijn, door het leven stappen met waals spuug op je gezicht.

fred vanhove 18 april 2014 07:08

Citaat:

Ga maar eens rondwandelen in Waals Brabant als je de rijkste Belgen wil zien .....

Hypochonder 18 april 2014 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7103407)

Mensen die dit beweren zijn meestal arm "maar gezond."

subocaj 18 april 2014 07:23

Citaat:

Natuurlijk zijn het de Vlamingen, die hebben allemaal werk, hier zijn geen bedrijven gesloten of weggetrokken naar lage loonlanden. Vlaanderen laat geen goedkope schijnzelfstandigen uit Europese lage loonlanden toe en heeft zijn grenzen gesloten voor alle werknemers van malifide uitzendkantoren die hier willen werken. Enkel jammer dat Europa de sleutel heeft van die grenzen en ze wagenwijd terug openzet.

Ter informatie er heeft nog nooit een Waal op mij gespuwd, maar politici, Vlaams of Waals kotsen op iedereen.

fred vanhove 18 april 2014 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7103435)
Mensen die dit beweren zijn meestal arm "maar gezond."

Beter arm en gezond dan rijk en ongezond.....Alhoewel....rijk En gezond zijn waarschijnlijk nog leuker is...

Hypochonder 18 april 2014 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7103462)
Beter arm en gezond dan rijk en ongezond.....Alhoewel....rijk En gezond zijn waarschijnlijk nog leuker is...

Als je arm en gezond bent kan je evengoed rijk en gezond zijn.

Boduo 18 april 2014 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7103419)
Ter uwer informatie: de rijkste Belg is een...Waal.

Et alors ?

pajoske 18 april 2014 08:25

Citaat:

Bron

Dat kan aan veel kleine dingen liggen. Stel iemand die rookt. Vb 1 pakje per dag schijnt gangbaar te zijn (ik heb totaal geen idee) aan 5,50 euro per pakje. Dat is dan 2.007,5 euro per jaar. Je doet dat gedurende 50 jaar (van je 15 tot 65) = 100.375 euro.

Dat is al meer dan de helft van die 178.400 euro.

PS er komt veel meer bij kijken om dat juist te berekenen. Inflatie, intrest op kapitaal op niet besteed geld enz. Maar dit geeft toch al een idee.

Tavek 18 april 2014 08:34

Inkomsten uit kapitaal en erfenissen.

Uit arbeid word je niet rijk in dit land. Zelfs al spaar je jezelf te pletter.

Daarom zou het niet slecht zijn om het kapitaal eens te belasten en arbeid wat minder.

fred vanhove 18 april 2014 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7103502)

Daarom zou het niet slecht zijn om het kapitaal eens te belasten en arbeid wat minder.

Inderdaad....je wordt in de meeste gevallen rijk of arm geboren....Waar je wieg staat wordt voor het grootste deel je toekomst bepaald.

non-conformist 18 april 2014 08:42

Dit zijn tamelijk belachelijke statements.

Eerst en vooral is een huis een noodzaak en ik zie dit dus niet als een vermogen.

Verder stel ik mij inderdaad de vraag welke Belgen die 1000 miljard spaargeld zouden hebben. In de praktijk denk ik dat je zeer weinig Belgen zult vinden die meer dan €25.000 op hun spaarboek hebben staan.

Gipsy 18 april 2014 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7103502)

Als je hard werkt, bijvoorbeeld al zelfstandige kan je wel rijk worden. Maar daar komen veel opofferingen bij ten koste van privé en familiaal leven. Wie niet bereid is die inspanningen te leveren moet dan ook niet jaloers zijn.

gertc 18 april 2014 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 7103398)

Misschien diegenen die geen tijd hebben om op dit forum rond te hangen?

subocaj 18 april 2014 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 7103529)

Of misschien diegenen die zich geen tablet of laptop kunnen aanschaffen.
Niet iedereen is zo rijk als al die gepensioneerden die hier rondhangen, vraag maar aan demonen. Gewoon onbetaalbaar met die dikke pensioenen.;-)

Universalia 18 april 2014 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 7103529)

Die zijn het!! De stouterds!!

Boduo 18 april 2014 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7103545)
Die zijn het!! De stouterds!!

gelukkig zijn er meerdere topics...

Thuleander 18 april 2014 10:15

Hier nog een record.
336.080 kredietnemers hebben betaalachterstand.
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...w-record.dhtml
Dat zijn dus voornamelijk mensen die de basisbehoefte van een dak boven hun kop niet kunnen afbetalen.
Maar omdat die een huisje van 200.000 Euro op hun naam hebben staan zijn dat 'vermogende' mensen volgens deze waardeloze statistiek.
Dit is dan ook niet meer dan schaamteloze propaganda van het Di Rupette-establishment om een nieuwe golf pestbelastingen te rechtvaardigen.

Tavek 18 april 2014 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7103527)
Als je hard werkt, bijvoorbeeld al zelfstandige kan je wel rijk worden. Maar daar komen veel opofferingen bij ten koste van privé en familiaal leven. Wie niet bereid is die inspanningen te leveren moet dan ook niet jaloers zijn.

En dan door die opofferingen scheiden, met alle gevolgen vandien voor dat opgebouwde kapitaal :)

Nu serieus:

En een loon uit zelfstandige activiteit is ook nog arbeid. Dus daar mogen de lasten zeer zeker op omlaag (om te beginnen gelijk getrokken worden met werknemers).

Echter, de dividenden, winstuitkeringen, etc....die inkomsten mogen gewoon mee de personenbelasting in. Met als gevolg dat voor de meeste ze belast worden tegen het hoogste tarief.

fred vanhove 18 april 2014 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7103527)

Maar tegen dat je dan rijk bent is je leven ook meestal bijna voorbij....maar goed ..je kan dan nog snel een taartje met slagroom gaan eten in één of andere Tea Room in Knokke Le Zoute ...

Thuleander 18 april 2014 10:27

Wat een gek toeval.
Samen met het gemiddeld vermogen stijgt ook het aantal daklozen in België.

http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/a...ijgt-fors.aspx
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...nt-stijgt.aspx
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=KQ39SA1R
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...n-Belgie.dhtml

pajoske 18 april 2014 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7103626)
En een loon uit zelfstandige activiteit is ook nog arbeid. Dus daar mogen de lasten zeer zeker op omlaag (om te beginnen gelijk getrokken worden met werknemers).

Echter, de dividenden, winstuitkeringen, etc....die inkomsten mogen gewoon mee de personenbelasting in. Met als gevolg dat voor de meeste ze belast worden tegen het hoogste tarief.

Ja maar wat men nu wil doen is het vermogen dat harde werkers hebben opgebouwd ondanks de reeds eerder hoge belastingen ook weer eens opnieuw hoog belasten.
En om aan te sluiten op hetgeen ge eerder geschreven hebt. Diegenen die door erfenis rijk geworden zijn hebben daar ook al hoge belastingen op betaald. Als de erflaters geen familie is in opgaande lijn zit ge al rap boven de 50%. Het bedrag (roerend en onroerend van alle erfgenamen samen) boven 75.000 euro bij vb broers en zussen heeft een tarief van 55% in Vlaamse gewest. Boven 125.000 euro is dat al 65%. Wordt dan maar rijk.

Conscience 18 april 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 7103621)
Maar omdat die een huisje van 200.000 Euro op hun naam hebben staan zijn dat 'vermogende' mensen volgens deze waardeloze statistiek.
Dit is dan ook niet meer dan schaamteloze propaganda van het Di Rupette-establishment om een nieuwe golf pestbelastingen te rechtvaardigen.

2 met stip

Gipsy 18 april 2014 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7103627)
Maar tegen dat je dan rijk bent is je leven ook meestal bijna voorbij....maar goed ..je kan dan nog snel een taartje met slagroom gaan eten in één of andere Tea Room in Knokke Le Zoute ...

Liever mijn straat restaurantje in Bangkok of ergens in China.

Tavek 18 april 2014 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7103644)
Ja maar wat men nu wil doen is het vermogen dat harde werkers hebben opgebouwd ondanks de reeds eerder hoge belastingen ook weer eens opnieuw hoog belasten.
En om aan te sluiten op hetgeen ge eerder geschreven hebt. Diegenen die door erfenis rijk geworden zijn hebben daar ook al hoge belastingen op betaald. Als de erflaters geen familie is in opgaande lijn zit ge al rap boven de 50%. Het bedrag (roerend en onroerend van alle erfgenamen samen) boven 75.000 euro bij vb broers en zussen heeft een tarief van 55% in Vlaamse gewest. Boven 125.000 euro is dat al 65%. Wordt dan maar rijk.

Er zijn overigens massas manieren om die erfenisrechten te omzeilen.

Gipsy 18 april 2014 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7103712)
Er zijn overigens massas manieren om die erfenisrechten te omzeilen.

Een schenking via een Nederlandse notaris is gratis ( ereloon +- 2.000€) Alleen moet je dan nog 7 jaar blijven leven. Ingeval je erg ziek word is het nog altijd mogelijk te switchen naar een schenking voor Belgische notaris dat is dan 3% schenkingsrechten.

Anselmo 18 april 2014 11:34

Citaat:

Hier nog een record.
Dat zijn dus voornamelijk mensen die de basisbehoefte van een dak boven hun kop niet kunnen afbetalen.

Niet iedereen laat zich in de maling nemen.
Gelukkig maar, alleen zijn er nog teveel die dit waar WILLEN hebben.

quercus 18 april 2014 11:37

Citaat:

Bron

Ik sta altijd uitermate sceptisch tegenover statistieken die zogezegde "Belgen" betreffen. Cijfers over "Belgen" vertellen de waarheid niet. Want daarmee worden de gegevens van de Francofonie opgepept en die van de Vlamingen naar beneden gehaald.

Another Jack 18 april 2014 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7103730)
Ik sta altijd uitermate sceptisch tegenover statistieken die zogezegde "Belgen" betreffen. Cijfers over "Belgen" vertellen de waarheid niet. Want daarmee worden de gegevens van de Francofonie opgepept en die van de Vlamingen naar beneden gehaald.

Arme Vlamingen...

Raf 18 april 2014 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7103730)

De Vlamingen zijn m.a.w. nòg rijker dan al gedacht werd? En nog de hele tijd klagen en zagen en trempen en kankeren... Triestig volkje, die Vlamingen... :?

non-conformist 18 april 2014 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7103739)
De Vlamingen zijn m.a.w. nòg rijker dan al gedacht werd? En nog de hele tijd klagen en zagen en trempen en kankeren... Triestig volkje, die Vlamingen... :?

Als U niet verder kijkt dan uw neus lang is, lijkt dat inderdaad zo. Maar van een ambtenaar kan ook niet veel meer verwacht worden.

Al eens gekeken hoe men conveniently de woning bij het eigen vermogen telt. Een woning is nochtans geen luxe.
Verder zou ik wel eens willen weten wie dan wel zoveel geld heeft. De gemiddelde Vlaming in elk geval niet want die moet zich blauw betalen voor het Belgische instituut (lees Wallonië) en het ambtenarenapparaat dat veel krijgt voor weinig te doen en met veel te veel volk op die metalen bureau's zitten die niet werken.

Savatage 18 april 2014 11:53

Citaat:

Hier nog een record.

Tja, dat is een globale tendens aan het worden, zowel in Europa als in Latijns Amerika als in Azië. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Politiek is er al heel wat ophef geweest owv die kloof tussen rijk en arm, maar er valt an sich weinig aan te veranderen.

non-conformist 18 april 2014 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7103770)
Tja, dat is een globale tendens aan het worden, zowel in Europa als in Latijns Amerika als in Azië. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Politiek is er al heel wat ophef geweest owv die kloof tussen rijk en arm, maar er valt an sich weinig aan te veranderen.

Oh, maar blijkbaar kan men hier niet altijd het onderscheid maken tussen de enkel rijken en de grote hoop van mensen die niet verantwoordelijk zijn voor die berg spaargeld.

Onafgezien dat ik het gewoonweg schandalig vind dat de overheid lonkt naar geld waar al een keer belastingen op betaald werd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be