![]() |
Pastoors, moslims, één pot nat. Wat denken ze nog wel niet.
Hiet gaat het over:
http://www.nieuwsblad.be/article/det..._BT=2158280038 Een pastoorke laat plots in een niet gebruikte kerk klokken installeren die voor lawaaihinder zorgen voor omwonenden. Wat denkt die man daar nu mee te bereiken? Wat denken imams te bereiken met minaretten in Vlaanderen? Ge moogt niet bouwen waar en wat ge wilt; geen publiciteitsborden zetten waar en wat ge wilt; geen geluidsinstallaties gebruiken waar en wanneer ge wilt. Dat is allemaal zeer normaal, want ge moogt uw buren niet abnormaal hinderen. Dat ze dus maar eens wettelijk gestopt worden met hun vruchtelozen pogingen tot zieltjeswinnerij. Titel: Protest tegen klokkengelui vanuit kerk die amper nog wordt gebruikt Buurt daagt pastoor voor rechter op Goede Vrijdag Citaat:
|
Verkiezingsreclame is ook zieltjeswinnerij.
|
Citaat:
. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Buurtbewoners uit de Hellestraat, khad het kunnen denken. Gewoon concurrentiestrijd.
|
Wat een verzuurde mens zeg die klacht indiende...
en dat in de Goede Week .... :-( |
Citaat:
|
Citaat:
Dit lijkt mij eerder een NIMBY probleem. Zelfde geval als naar de luchthavenbuurt verhuizen en klagen over de geluidsoverlast. Het is daarom ook niet te vergelijken met moskeeën of Tomorrowland of andere echt nieuwe bronnen van geluid . |
Citaat:
Ik vind een kerktorentje met leuke klokken zeer aangenaam in rurale gebieden waar je zonder horloge dan kan horen hoe laat het is, wanneer het metten zijn en lof is, en vooral als dat kerkje in een dalletje in Frankrijk staat. Toen ik net getrouwd was woonden we in een appartement op het kerkplein en we vervloekten die kerktoren vooral de elfurenmis als je dan de nacht voordien laat was uitgeweest! Die had zo'n "ping" klank waarbij je haren rechtop kwamen. Maar moest ik in de buurt van zo'n kattengejank moskee wonen: ik vertrok of alvast maakte ik een tegengeluid door heidense muziek te spelen als de adaan begint. |
Citaat:
|
Citaat:
""""De parochie Hellestraat vierde in 2012 haar eeuwfeest en al die tijd had het kerkje geen klokken. Tijdens vieringen en plechtigheden was klokkengelui te horen uit luidsprekers op het dak. Maar dat vond de nieuwe pastoor Luc Mertens maar niets. Hij liet twee klokken ophangen in het torentje. ‘Om het half uur worden wij opgeschrikt door een harde galm’, zeggen Kris De Brabandere en zijn buurman Michael Van Goethem, die naast de kerk wonen. ‘Maar het ergste is nog het angelus: een reeks van drie keer drie slagen gevolgd door maar liefst 58 slagen, en dat drie keer per dag.’ ‘Ik heb in mijn tuin 85 decibel gemeten’, zegt Kris De Brabandere. |
Citaat:
N-VA'ers misschien ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor Kerk en Kroeg.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze zijn dat hier niet meer gewoon dat iemand zelf de koe bij de horens neemt. Hier zijn ze gewoon dat we staan te jammeren en verder laten gebeuren. Maar ge gelooft toch niet dat dat in andere culturen ook zo het geval is? Wel ze hebben toch zo graag vreemde culturen hier. Ze kunnen ze krijgen wat mij betreft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dat nog in de Goede Week als de klokken sowieso niet luiden. |
Citaat:
|
De politiereglementen in Vilvoorde verklaren zeer duidelijk dat enige activiteit het normale geluidsniveau van de omgeving niet mag overstijgen.
Over het algemeen is dat 65 decibel, het geluidsniveau van een normaal gesprek. Ergo, elke kerkklok of buikgriepperige minaretscheeuwer die daarover gaat, die is "mis"dadig bezig. |
Citaat:
|
Als men niet tegen klokkengelui kan, dan moet men niet onder een kerktoren gaan wonen. Is dat nu zo moeilijk? Als er binnenkort minaretten naast uw deur staan, zal u zeker niet moeten zagen.
|
De kerk is een kapel en heeft géén normale klokkentoren zoals een kerk die heeft. Er hing in de voorbije 100 jaar een klein klokje dat met touw werd geluid. Dan een geluidsinstallatie en dan in 2012 weer het kleine klokje.
Er is sinds vorig jaar géén wekelijkse mis meer en deze wordt zo goed als niet meer gebruikt! Toch vindt de nieuwe pastoor die bovendien in een andere parochie woont het opportuun om 2 grote nieuwe klokken te hangen in een kapel die al gesloten was. Deze worden automatisch hard geluid elk half uur en elk uur en 3x daags een angelus. Bovendien werden er op deze manier nooit klokken geluid, er klonk enkel kort een klokje of geluidsinstallatie voor de wekelijkse mis. Terecht dat men tegen deze klokkenterreur protesteert! Je zal er maar naast wonen. Zoiets installeren waar dit nooit is geweest, dit heeft geen zin meer en mensen hebben er geen boodschap meer aan. Stel je voor dat op elk gebedshuis van eender welke godsdienst plots luidklinkende geluidsinstallaties worden geplaatst om je te herinneren aan het uur of half uur! |
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ontneem alle religies hun subsidies en enkel nog geld voor het beheer van cultureel en historisch waardevolle kerken .... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be