Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   VRT : De langverwachte stemtest 2014 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201172)

Anselmo 22 april 2014 16:46

VRT/De Standaard : De langverwachte stemtest 2014

Bij deze stemtest gaat het om de partijkeuze bij de verkiezingen om het Vlaamse en Brusselse Parlement.

De federale test volgt later.

http://stemtest2014.deredactie.be/

Opvallend is het geringe gewicht aan vragen betreffende de staatshervorming en de communautaire problemen.
Deze komen waarschijnlijk bij de test om het Federaal parlement aan de beurt.

Daardoor komen veel N-va kiezers uit bij O-VLD !

Uitslag : 1 O-VLD 56 %!

Xenophon 22 april 2014 16:51

N-va 57%.

Den Duisteren Duikboot 22 april 2014 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7109574)
De Stemtest van de VRT i.s.m. de UA: http://stemtest2014.deredactie.be/

Mijn resultaat voor het Vlaams Parlement:

1. Groen - 56%
2. N-VA - 49%
3. CD&V - 47%
4. Sp.a. - 41%
5. Vlaams Belang - 36%
6. Open VLD - 28%

Op één na allemaal gebuisd dus.

Bad Attila 22 april 2014 17:48

OVLD, FDF en MR in een zakdoek op de drie eerste plaatsen.
Cd&V en PS helemaal onderaan.

Exact wat ik verwacht had. :-P

(ik heb uiteraard de Brusselse test gedaan)

AsGardSGO 22 april 2014 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de koetmaker (Bericht 7109710)
Men zou toch eindelijk moeten gaan beseffen dat de Stemtest dient om te 'sturen'.

Een stemtest... ingericht door De Standaard en de VRT... :rofl:

Nee da's complot theoretisch denken dus onwaar.
Die testen is niet om te sturen, da's om u te helpen voor de juiste te kiezen...
Vooral allemaal doen; bij de ene test kom je dan op N-VA uit, bij de andere op het VB en nog een andere bij de PVDA of CD&V.. noem de combinaties maar op!
:crazyeye:
Zo genoeg gestuurd, euh verward, euh geholpen in de juiste keuze te maken, toch? :magniet:

vlijmscherp 22 april 2014 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7109765)
OVLD, FDF en MR in een zakdoek op de drie eerste plaatsen.
Cd&V en PS helemaal onderaan.

Exact wat ik verwacht had. :-P

(ik heb uiteraard de Brusselse test gedaan)

FDF, waarom verbaast me dat niet?

Herr Oberst 22 april 2014 18:25

1 Bijlage(n)
Bijlage 93824

Het enige onrustwekkende aan dit resultaat is het feit dat het blauw geboefte zo hoog scoort...

vlijmscherp 22 april 2014 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 7109800)
Nee da's complot theoretisch denken dus onwaar.
Die testen is niet om te sturen, da's om u te helpen voor de juiste te kiezen...
Vooral allemaal doen; bij de ene test kom je dan op N-VA uit, bij de andere op het VB en nog een andere bij de PVDA of CD&V.. noem de combinaties maar op!
:crazyeye:
Zo genoeg gestuurd, euh verward, euh geholpen in de juiste keuze te maken, toch? :magniet:

De partijen hebben zelf de antwoorden kunnen geven hoor. Die antwoorden komen trouwens allemaal zeer goed overeen met de respectieve partijprogramma's.

Bad Attila 22 april 2014 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7109819)
FDF, waarom verbaast me dat niet?

Omdat er geen communautaire vragen gesteld werden en dat de FDF niet toevallig jarenlang deel heeft uitgemaakt van de MR?

Btw: er is een verschil van 7% tussen FDF (54%) en NVA (47%), echt veel is dat niet, hé. PS staat bij voorbeeld op 38%.

ilfalco 22 april 2014 18:32

Ik vind dat veel vragen zo gesteld zijn dat ze verwarring kunnen stichten... soms gebruikt men een pro stelling maar vaak als het over thema s gaat qua migratie of communautaire dan stelt men de vraag omgekeerd...

bvb Er mogen geen taalvoorwaarden gesteld worden bij het toekennen van sociale woningen....

Waarom vraagt men niet gewoon bent u voor of tegen taalvoorwaarden bij het toekennen van het sociale woningen
De manier waarop men een vraagt stelt is vaak niet zo onschuldig als het lijkt...

En uiteraard krijgen we weer een resem BV s die met de billen toe zo PC mogelijk hun stemtest afwerken.:lol:

Anselmo 22 april 2014 19:37

http://stemtest2014.standaard.be/

Voor wie de test liever via De Standaard doet als via de BRT.

marie daenen 22 april 2014 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7109824)
De partijen hebben zelf de antwoorden kunnen geven hoor. Die antwoorden komen trouwens allemaal zeer goed overeen met de respectieve partijprogramma's.

En wat nog de waarde van die partijprogramma's is dat hebben ze overduidelijk de vorige keer bewezen door ze gewoonweg in de vuilbak te kieperen en het tegengestelde te gaan uitvoeren van wat ze beloofd hadden.
Dus waarom zouden we nog de moeite doen om ze te lezen?

En wat de Vlamingen, onafhankelijk van welke partij ze zijn, in la Belgique nog te zeggen hebben dat heeft EDR vanaf de eerste tot en met de laatste dag van zijn ambstermijn duidelijk gemaakt, namelijk niets, nul komma nul.

Vlamingen vragen om meerdere grondwetartikels voor herziening vatbaar te maken,
franstalige vragen om zo weinig mogelijk grondwetartikels voor herziening vatbaar te stellen
wat beslist de franstalige, oei slippertje het moet zijn federale regering?

We moeten het inderdaad niet meer zeggen; de Vlamingen lopen er voor spek en bonen bij.

Met dank aan het uitstekend werk van de vorige Vlaamse ploeg, die al allemaal gezegd hebben dat ze met hetzelfde circus willen verder gaan.

ilfalco 22 april 2014 20:05

Als je die antwoorden van Groen ziet dan zou je denken dat het een islampartij is zoals die van erdogan .....

Nebur 22 april 2014 22:32

Jezus, kan het nóg ongenuanceerder dan deze stemtest?

Gwylan 22 april 2014 23:08

Ik heb uiteraard geen stemrecht in België maar uit nieuwsgierigheid heb ik als neutrale buitenstaander de stemtest gedaan, zowel voor de Vlaamse verkiezingen als voor de Brusselse. Het resultaat :

Vlaamse verkiezingen
Sp.a 57%
CD&V 53%
N-VA 53%
VB 51%
OVLD 45%
Groen 34%

Brusselse verkiezingen
N-VA 72%
OVLD 50%
VB 40%
Groen 40%
CD&V 35%
Sp.a 35%

Opvallend is dat de visie van partij Sp.a voor Vlaanderen het meest met mijn antwoorden overeenkomt, maar voor Brussel het minst. Mijn conclusie : ik deel de visie van degenen die zich grote vragen stellen bij de wetenschappelijke waarde van deze « stemtest »…

Pandareus 22 april 2014 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7109984)
En wat nog de waarde van die partijprogramma's is dat hebben ze overduidelijk de vorige keer bewezen door ze gewoonweg in de vuilbak te kieperen en het tegengestelde te gaan uitvoeren van wat ze beloofd hadden.
Dus waarom zouden we nog de moeite doen om ze te lezen?

En wat de Vlamingen, onafhankelijk van welke partij ze zijn, in la Belgique nog te zeggen hebben dat heeft EDR vanaf de eerste tot en met de laatste dag van zijn ambstermijn duidelijk gemaakt, namelijk niets, nul komma nul.

Vlamingen vragen om meerdere grondwetartikels voor herziening vatbaar te maken,
franstalige vragen om zo weinig mogelijk grondwetartikels voor herziening vatbaar te stellen
wat beslist de franstalige, oei slippertje het moet zijn federale regering?

We moeten het inderdaad niet meer zeggen; de Vlamingen lopen er voor spek en bonen bij.

Met dank aan het uitstekend werk van de vorige Vlaamse ploeg, die al allemaal gezegd hebben dat ze met hetzelfde circus willen verder gaan.

Trek het je niet aan, als waalse kun jij toch alleen maar op de waalse lijsten kiezen. Lees die hun programma's maar.

OMGClayAiken 23 april 2014 00:29

N-VA 68%
VLD 61%
VB 58%
CD&V 51%
SPA 42%
Groen 40%

ilfalco 23 april 2014 01:27

Een standpunt van het VB dat ik niet begrijp ...liever sociale woningen bouwen dan mensen aanzetten om te huren op private markt....

Nu ja ik stem voor het VB om haar migratie,-republikeinse , vlaamse standpunten maar ik vind dat ze op dat vlak toch fout zitten.

daiwa 23 april 2014 01:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 7110203)
Een standpunt van het VB dat ik niet begrijp ...liever sociale woningen bouwen dan mensen aanzetten om te huren op private markt....

Nu ja ik stem voor het VB om haar migratie,-republikeinse , vlaamse standpunten maar ik vind dat ze op dat vlak toch fout zitten.

100% akkoord met een partij programma kan je volgens mij nooit zijn.

ilfalco 23 april 2014 02:15

Uiteraard niet.... En gelukkig zijn ze op wat voor mij belangrijk is 100 procent rechtlijnig maar ze willen zich sociaal profileren tov de ultra-liberale n-va... nog niet zo lang geleden was het bijna andersom.

DeProf_eet 23 april 2014 02:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 7109822)
Bijlage 93824
Het enige onrustwekkende aan dit resultaat is het feit dat het blauw geboefte zo hoog scoort...

Kan toch niet zo'n test, alhoewel ik het natuurlijk graag zou zien die 86% voor VB. Maar die blauwe gangsters zo hoog ? En de NVA zo laag ? Zeer vreemd.

EDIT, sorry het is uw persoonlijke test denk ik. Wat een kieken ben ik toch.

Jantje 23 april 2014 03:09

De test is zo belachelijk als maar kan zijn.

De vragen zijn namelijk zeer vrij interpreteerbaar.

1 milimeter je blokje meer naar links of rechts geeft een totaal andere uitslag.
Te gek om los te lopen.

marie daenen 23 april 2014 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7110140)
Trek het je niet aan, als waalse kun jij toch alleen maar op de waalse lijsten kiezen. Lees die hun programma's maar.

Met het grote verschil dat de Walen hun populistisch programma, hoe dwaas het ook is, mogen doorvoeren terwijl de Vlamingen, onafhankelijk van hun programma, er gewoon voor spek en bonen bijlopen en alleen mogen ja-knikken op de francophone dictaten.
Hewel, ik lees geen enkel van de programma's; het Waalse interesseert mij geen bal want ik weet dat de PS de corrupte macht heeft en dat enkel tot meer eer en glorie van het grootkapitaal en het Vlaamse interesseert mij geen bal meer omdat ze toch niets te zeggen hebben in la Belgique en omdat EDR en C° in de zesde staatshervorming vastgelegd hebben dat Vlaanderen moet inleveren, inleveren, inleveren.... want de franstaligen mogen niet verarmen, of laten we beter zeggen dat de kaptialistische corrupte krachten boven la Belgique hun honger niet te stillen is.

Het enige dat mij zal interesseren de dag van de verkiezingen is of NVa ja of neen een overgrote overwinning zal boeken en of ja of neen men mag aannemen of de verkiezingen eerlijk verlopen zijn of niet.

De dagen erna, indien EDR en C° het halen zal er gevloek en gedonder uit heel Vlaanderen opstijgen wanneer ze eindelijk de nu zoveel mogelijk verborgen werkelijkheid zullen doorhebben en hoe ze stomweg voor de zoveelste keer totaal bedrogen zijn door hun zogezegde Vlaamse vertegenwoordigers, die enkel de waterdragers waren en zijn van de corrupte maffia die la Belgique nu in handen heeft.

Maar ja de franstalige regering heeft dan 5 jaren de tijd om Vlaanderen volledig leeg te pompen; wat er daarna van Vlaanderen over zal blijven?
Een PS kerkhof waarschijnlijk zoals overal elders waar ze hun stempel hebben kunnen doordrukken.

Ik heb besloten om niet blanco te stemmen, cadeau voor de PS maar wel degelijk voor de Partij van de Arbeid, enkel en alleen om de PS te dwarsbomen.

marie daenen 23 april 2014 08:45

[quote=Pandareus;7110140]
idem

marie daenen 23 april 2014 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7110309)
Kan u daar aub mee ophouden?
U maakt de rechtse stem belachelijk. In één adem het programma van een partij populistisch noemen; om daarna te zeggen dat je het programma niet leest ...
Snap je dan helemaal niet, hoe dat overkomt? U communiceert op een heel domme manier.

Ik leg uit waarom ik geen programma's meer lees:
eerst en vooral omdat de Vlamingen (zie de regering EDR van de eerste tot de laatste dag) duidelijk in de federale regering niets, maar dan ook niets meer te zeggen hebben.

Hoe dikwijls denk u, ik ben nu bijna 60 jaar, heb ik warm gelopen voor wat de Vlaamse politiekers voorstelden, wat me heel redelijk en goed voor het hele land leek, om daarna tot de vaststelling te moeten komen dat steeds weer het de franstaligen regelrechte onzin (zie onze schuldenberg) was die erdoor kwam?

Nog maar pas met de punten voor het mogelijk wijzigen van de grondwet heeft EDr duidelijk aangetoond dat Vlaanderen niets meer maar dan ook niets meer te zeggen heeft in la Belgique.

Wat moet ik dan hun Vlaamse programma's nog lezen?
De Vlaamse klassieke politieke partijen hebben alle macht uit handen gegeven in de zesde staatshervorming en ze mogen zagen en zeveren zoveel ze willen, ze hebben niets, maar dan ook totaal niets meer te zeggen.

Het enige waar het nog om draait is voor of tegen EDR en alleen NVa heeft mogelijks gewicht genoeg en is tegen; al de rest is bladvulling om de mensen bezig te houden en om te voorkomen dat ze te vlug zouden inzien dat ze in la Belgique politiek, economisch en financieel gewoon afgeschreven zijn.

vlijmscherp 23 april 2014 09:07

Citaat:

U maakt de rechtse stem belachelijk. In één adem het programma van een partij populistisch noemen; om daarna te zeggen dat je het programma niet leest ...
Snap je dan helemaal niet, hoe dat overkomt? U communiceert op een heel domme manier.

probleem is dat je hier nooit weet of je niet met een troll te maken hebt. Voor hetzelfde geld is het in feite iemand uitgesproken anti-N-VA die de N-VA wil belachelijk maken.

maar ik vrees er voor.....

marie daenen 23 april 2014 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7110319)
probleem is dat je hier nooit weet of je niet met een troll te maken hebt. Voor hetzelfde geld is het in feite iemand uitgesproken anti-N-VA die de N-VA wil belachelijk maken.

maar ik vrees er voor.....

Het enige dat ik wil is het grote verraad van de Vlaamse klassieke partijen en de totale onbetrouwbaarheid van een EDR in de verf te zetten.

Hoe kan ik nog hun partijprogramma's, onafhankelijk van wat er in staat, geloven nadat de Vlaamse overlopers zelf hun vorig partijprogramma zo compleet verbasterd hebben?

En weet dat het niet de eerste keer is, telkens opnieuw hebben ze de Vlamingen totaal in de kou laten staan ipv voor de rechtmatige Vlaamse rechten uit te komen wat hun eigenlijke taak is en was.

Het enige dat ik zeg is dat ze zich niet noch één keer door alle mooie praat van deze zakkendraaiers moeten laten in de luren leggen en dat ze, het is misschien hunne laatste kans, voor Vlaanderen en alleen voor Vlaanderen moeten uitkomen.

vlijmscherp 23 april 2014 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7110332)
Het enige dat ik wil is het grote verraad van de Vlaamse klassieke partijen en de totale onbetrouwbaarheid van een EDR in de verf te zetten.

Hoe kan ik nog hun partijprogramma's, onafhankelijk van wat er in staat, geloven nadat de Vlaamse overlopers zelf hun vorig partijprogramma zo compleet verbasterd hebben?

En weet dat het niet de eerste keer is, telkens opnieuw hebben ze de Vlamingen totaal in de kou laten staan ipv voor de rechtmatige Vlaamse rechten uit te komen wat hun eigenlijke taak is en was.

Het enige dat ik zeg is dat ze zich niet noch één keer door alle mooie praat van deze zakkendraaiers moeten laten in de luren leggen en dat ze, het is misschien hunne laatste kans, voor Vlaanderen en alleen voor Vlaanderen moeten uitkomen.

echt waar, als je een troll bent, zeg het dan. je overdrijft.

Athelas 23 april 2014 09:30

Houdt deze test ook rekening met het feit dat de CD&V het tegenovergestelde zullen doen dan wat ze antwoorden en dat de VLD zijn woord niet zal houden?

Jay-P. 23 april 2014 09:38

@ Mme Marie Daenen:

Ik moet jouw standvastigheid serieus respecteren, zelfs indien ik persoonlijk vind dat ge te furieus doet. Ik wil niet zeggen dat ge ongelijk hebt, integendeel.
Het is alleen (voor mij) niet langer de moeite waard. (Sop en kolen, weet ge?)
Dat is een van de redenen dat ik mezelf heb uitgeschreven uit een Vlaamse gemeente... en uit een Belgische... en uit een Europese.
(Maar jullie politiek blijft amusanter dan onze lokale hier!)

Eduard Khil 23 april 2014 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 7110334)
Houdt deze test ook rekening met het feit dat de CD&V het tegenovergestelde zullen doen dan wat ze antwoorden en dat de VLD zijn woord niet zal houden?

:D

De schoofzak 23 april 2014 09:53

Citaat:

Ik moet een ander niet verdedigen of zijn/aar motieven uitleggen,

maar jij overdrijft ook wel.

Ik geef een voorbeeld uit een heel andere sector:
ik lees de bijbel niet, en toch durf ik dat zeggen in één zin tesamen met mijn gedachte dat de bijbel maar een fantaisistisch sprookjesverhaal is.

Terug naar de politiek van Vlaanderen en toekomstig buitenland:
wat ik vernomen heb uit diverse bronnen die ik voldoende vertrouw, omtrent het PS-, CDH en MR programma, maakt dat ik besloten heb dat het volledig overbodig is dat ik daar nog één seconde aandacht aan zou besteden.

.
.

De schoofzak 23 april 2014 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7110341)
U heeft ongelijk.
De partijen die jarenlang een regering vormden, hebben nooit gezegd de Vlaamse 'rechten' te zullen verdedigen tot die fase waarin jij (en ook ik) zal tevreden zijn.

Géén één van de partijen die openlijk aangeven dat zij België willen splitsen, vormden een regering; wat jouw betoog aldus alleen maar irrelevant maakt. Wat jij immers doet, is klagen dat partijen zoals O.VLD en SP.a, niet Vlaams zijn. Dat is ook zo, daar maken ze geen geheim van. Zij zijn Belgisch. Wat u doet, is klagen dat als u in het water springt, u nat wordt. Nogal een debiele houding, vindt u ook niet?

Tut tut, ze doen zich Vlaamser voor dan dat ze het in de politieke realiteit laten zien,
en ze krabbelen zelfs op dit gegeven nog terug.

Waar zitten, bijvoorbeeld, de Kempense burgemeesters van de tsjeven die een oproep lanceerden "om deze keer het been stijf te houden" ???

.

quercus 23 april 2014 10:17

Dit bekom ik als resultaat:

N-VA 61 %

SPa 47 %

Vl.B 47 %

OVLD 46 %

Groen 44 %

CD&V 40 %

Ik vind het toch niet normaal dat een vraag over het thema confederaal gerichte staatshervorming zorgvuldig vermeden wordt.

Eduard Khil 23 april 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7110373)
Dit bekom ik als resultaat:

N-VA 61 %

SPa 47 %

Vl.B 47 %

OVLD 46 %

Groen 44 %

CD&V 40 %

Ik vind het toch niet normaal dat een vraag over het thema confederaal gerichte staatshervorming zorgvuldig vermeden wordt.

ik vind dat wel normaal, gezien de federale stemtest maar op donderdag vrijgegeven wordt

Pandareus 23 april 2014 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7110333)
echt waar, als je een troll bent, zeg het dan. je overdrijft.

Ik kon het in het begin ook moeilijk geloven, maar volgens mij is ze écht zo.

marie daenen 23 april 2014 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7110341)
U heeft ongelijk.
De partijen die jarenlang een regering vormden, hebben nooit gezegd de Vlaamse 'rechten' te zullen verdedigen tot die fase waarin jij (en ook ik) zal tevreden zijn.

Géén één van de partijen die openlijk aangeven dat zij België willen splitsen, vormden een regering; wat jouw betoog aldus alleen maar irrelevant maakt. Wat jij immers doet, is klagen dat partijen zoals O.VLD en SP.a, niet Vlaams zijn. Dat is ook zo, daar maken ze geen geheim van. Zij zijn Belgisch. Wat u doet, is klagen dat als u in het water springt, u nat wordt. Nogal een debiele houding, vindt u ook niet?

De enige die een debiele houding aanneemt bent u.
De Vlaamse partijen zijn niet Vlaams, hebben ze (volgens u) ook nooit gezegd, maar ze dragen wel allemaam het woord Vlaams in hun naam.
Ze zijn niet Vlaams, maar Belgisch.
De franstalige partijen zijn in eerst instantie franstalig, wat voor hun synoniem is met Belgisch. Voor hun telt alleen francofoon Belgique en ze schreeuwen het ook van de daken dat ze opkomen voor franstalig Belgïë, het enige België dat voor hun van tel is.
Kom, kom, geef gewoon toe dat we beter de Vlaamse kraam toedoen; daarvoor is in la Belgique, zeker niet bij de francofonie en volgens u evenmin bij de Vlaamse klassieke partijen, enige interesse.
Hewel dan heb ik nog liever de BUB partijen, die er openlijk voor uitkomen dat ze voor één dictator zijn, zonder daarnaast een paar clowns die enkel hun zakken vullen.

En u heeft mij nog altijd niet uitgelegd waarom ik de partijprogramma's van de Vlaamse, niet Vlaamse partijen zou moeten lezen, ze zijn er in ieder geval toch niet om de Vlaamse belangen te verdedigen, maar enkel om te knikken voor hun francophone meesters?

Vrijheideerst 23 april 2014 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7110347)
:D

Excuseer he zeg.

:lol:

Robinus V 23 april 2014 22:23

De eerste keer had ik het tijdens vijf minuten vrije tijd ingevuld, veel geen mening gekozen omdat ik wil nadenken vooraleer standpunt in te nemen en lag het gemiddelde onder de 40%. Geen standpunt innemen wordt blijkbaar als oneens zijn beschouwd.

Om een juister beeld te krijgen een keer meer tijd genomen en alle pro's en contra's die partijen aangeven gelezen vooraleer standpunt in te nemen. Die argumentatie kunnen lezen tijdens het invullen vind ik een goede zaak aan deze peiling. Vooral ook omdat er bij de argumenten niet bijstaat van welke partij het komt, zodat je niet beïnvloed wordt door irrationele gevoelens van sympathie voor een bepaalde partij. Alle vragen ingevuld, behalve die over de kostprijs van schoolreizen, omdat ik enerzijds er niets op tegen heb dat een uitzonderlijke studiereis duur is, maar anderzijds als en slechts als de minderbedeelde leerling een financieel duwtje in de rug krijgt zodat niet aan de thuisblijvers gezien kan worden wiens ouders geen reserve hebben, wat natuurlijk niet leuk zou zijn voor die kinderen. Een tweetal partijen stelden bij de argumentatie dezelfde voorwaarde, maar een voorwaarde is geen argumentatie en kan me dan ook niet overtuigen om hetzelfde te kiezen over een ongenuanceerde stelling. Alleszins, goed doordacht ingevuld dus, met het volgende resultaat:

Groen 85%
sp.a 80%
Open VLD 55%
CD&V 50%
N-VA 27%
Vlaams Belang 26%.

Dat is exact de volgorde die ik verwacht zou hebben voor het Vlaamse niveau, met als enige verschil dat ik sp.a en Groen exact even hoog zou verwachten. Het is in ieder geval duidelijk dat ik de raakvlakken (bijna 70%) van die twee hoogste partijen deel en het bij de verschilpunten ongeveer de helft eens ben met beide. Misschien verklaart dat waarom ik altijd al voorstander geweest ben van een fusie tussen beide, in de hoop dat er een partij uit zou ontstaan waar ik het nog meer mee eens ben, maar dat is natuurlijk niet relevant voor de verkiezingen van nu.

De Vlaamse verkiezing is de enige waarbij ik nog twijfel tussen Groen en sp.a, omdat het voor mogelijke coalities niet uitmaakt op wie ik stem, i.t.t. federaal, en ik geen specifieke voorkeur heb voor bepaalde kandidaten, i.t.t. Europees waar ik Kathleen Van Brempt en zeker Sanne Doms (kreeg legalisering van cannabis erdoor als sp.a-standpunt, waarvoor respect) een voorkeurstem zal geven.

Eduard Khil 23 april 2014 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 7111340)
De eerste keer had ik het tijdens vijf minuten vrije tijd ingevuld, veel geen mening gekozen omdat ik wil nadenken vooraleer standpunt in te nemen en lag het gemiddelde onder de 40%. Geen standpunt innemen wordt blijkbaar als oneens zijn beschouwd.

Om een juister beeld te krijgen een keer meer tijd genomen en alle pro's en contra's die partijen aangeven gelezen vooraleer standpunt in te nemen. Die argumentatie kunnen lezen tijdens het invullen vind ik een goede zaak aan deze peiling. Vooral ook omdat er bij de argumenten niet bijstaat van welke partij het komt, zodat je niet beïnvloed wordt door irrationele gevoelens van sympathie voor een bepaalde partij. Alle vragen ingevuld, behalve die over de kostprijs van schoolreizen, omdat ik enerzijds er niets op tegen heb dat een uitzonderlijke studiereis duur is, maar anderzijds als en slechts als de minderbedeelde leerling een financieel duwtje in de rug krijgt zodat niet aan de thuisblijvers gezien kan worden wiens ouders geen reserve hebben, wat natuurlijk niet leuk zou zijn voor die kinderen. Een tweetal partijen stelden bij de argumentatie dezelfde voorwaarde, maar een voorwaarde is geen argumentatie en kan me dan ook niet overtuigen om hetzelfde te kiezen over een ongenuanceerde stelling. Alleszins, goed doordacht ingevuld dus, met het volgende resultaat:

Groen 85%
sp.a 80%
Open VLD 55%
CD&V 50%
N-VA 27%
Vlaams Belang 26%.

Dat is exact de volgorde die ik verwacht zou hebben voor het Vlaamse niveau, met als enige verschil dat ik sp.a en Groen exact even hoog zou verwachten. Het is in ieder geval duidelijk dat ik de raakvlakken (bijna 70%) van die twee hoogste partijen deel en het bij de verschilpunten ongeveer de helft eens ben met beide. Misschien verklaart dat waarom ik altijd al voorstander geweest ben van een fusie tussen beide, in de hoop dat er een partij uit zou ontstaan waar ik het nog meer mee eens ben, maar dat is natuurlijk niet relevant voor de verkiezingen van nu.

De Vlaamse verkiezing is de enige waarbij ik nog twijfel tussen Groen en sp.a, omdat het voor mogelijke coalities niet uitmaakt op wie ik stem, i.t.t. federaal, en ik geen specifieke voorkeur heb voor bepaalde kandidaten, i.t.t. Europees waar ik Kathleen Van Brempt en zeker Sanne Doms (kreeg legalisering van cannabis erdoor als sp.a-standpunt, waarvoor respect) een voorkeurstem zal geven.

weggegooide stem. Jullie vliegen toch in de oppositie :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be