![]() |
Gemeenteraad A'pen keurt wapenverkoop goed
Gemeenteraad A'pen keurt wapenverkoop goeddi 14/09/04 - De stad Antwerpen heeft de geplande verkoop van een vierhonderdtal oude politiewapens goedgekeurd. De verkoop is omstreden: vorig weekend kwam er van verschillende kanten kritiek.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burgemeester Patrick Janssens zegt vandaag op de VRT-radio dat de verkoop van oude politiewapens geen uniek feit is. In plaats van ze te verkopen had de politie de wapens ook kunnen laten vernietigen, maar dat kost veel geld terwijl de verkoop net geld oplevert. De oude Smith & Wessons zullen worden verkocht aan de meest biedende. Alleen erkende wapenhandelaars komen in aanmerking. Pax Christi Vlaanderen vindt dat Antwerpen een fout maakt met de verkoop omdat de politie mogelijk zichzelf in gevaar brengt. Dat kan bijvoorbeeld als de wapens in het criminele milieu terechtkomen. Ook Spirit-Kamerlid Stijn Bex vindt de verkoop geen goed idee en heeft het over een ethische blunder. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De politie heeft nieuwe Glocks gekocht en doet daarom haar oude Smith & Wessons van de hand. if (bStart) document.getElementById('lblBuffer').style.display = ''; else document.getElementById('lblBuffer').style.display = 'none'; ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Wat een onzin. De afgedankte wapens worden verkocht aan vier erkende wapenhandelaars.
De maffia zit niet te wachten op die wapens. Zij kunnen er zoveel krijgen als ze maar willen. Allemaal uit Rusland. |
Ik zou voorstellen om de wapens te verkopen aan Nepal. Kunnen ze daar dienen om de "prille democratie" beter te beschermen ..
|
Als het aan erkende wapenhandelaars verkocht wordt zie ik er geen graten in... dan moet men maar de volledige wapenhandel afschaffen (ook de erkende).
|
Van erkende wapenhandelaars naar de criminaliteit? Zie ik niet zo snel gebeuren als die handelaars tenminste zuiver op de graat zijn. En zelfs al zijn ze dat niet dan hebben ze echt die 400 tweedehandjes niet nodig om hun klanten te voorzien.
Wat gebeurt er nu helemaal? Wapenhandelaars krijgen gewoon een kleine extra levering, meer niet. |
Nu veel gebruikt zijn de wapens nog niet .. der vallen dus wel koopjes te doen ..
|
Citaat:
|
Mij lijkt er inderdaad geen probleem te zijn, aangezien alle wapens geregistreerd zijn én het me sterk lijkt dat crimineel België een duurder tweedehands wapen aanschaft boven een illegaal goedkoop en beter wapen wat niet geregistreerd is.
Het lijkt me alleen niet bepaald een beslissing die toebehoort aan de sossen, of wel? Ook de sossen verkiezen het geld boven de gemoedsrust. Een mooier bewijs kan niet. :-) |
Citaat:
|
Citaat:
Een verdacht smeerlapke zoals ik zal daar niet op wettige wijze kunnen aangeraken, zeker? |
Citaat:
|
Ze zouden ze mss kunnen uitdelen in het parlement liefst geladen!
Of mss voor niks aan de juweliers geven.:-) |
Ik vind dat in het kader van de integratie en als bezigheidstherapie de wapens moeten bedeeld worden onder de islamitische allochtonen in Borgerhout. Ik stel dan ook voor dat ene Abou Jahjah zal instaan voor de verdeling ervan. Islam betekent toch vrede, he, dus kunnen we ze best aan islamieten geven.
|
Stijn Bex zou zich beter informeren voor hij onzin verkoopt.
Die wapens kunnen maar verkocht worden aan mensen die daarvoor een vergunning hebben. Wie een vergunning aanvraagt koopt hoe dan ook een wapen, als het geen occasiewapen is wordt het wel een nieuw. Er zullen dus niet meer wapens in omloop komen omdat de politie die wapens verkoopt. |
Citaat:
Als die er per geluk een arme allochtoon mee raken mogen ze er ook nog hun hele leven voor opdraaien. Goeie verkiezingsreclame voor de sossen, weet je.:2gunfire: |
Een storm in een glas water.
De hippies zijn tegen wapenverkoop. O verrassing :roll: |
Citaat:
Dus zie ik er ook geen graten in.:-) |
Citaat:
Nu zijn wij ook gerust. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wanneer gaan ze de oude knuppels verkopen ? Daar zou ik wel in geïnteresseerd zijn.
|
Citaat:
Wie krijgt bijvoorbeeld een vergunning terwille welke reden, en waarom zouden die dan voor ouderwetse bucht kiezen? |
Citaat:
Die wapens kunnen enkel gekocht worden door mensen die een vergunning aanvragen, In geval van S&W is dat een verweerwapenverguning, daar moet ge nen proef voor afleggen, een gesprekske doen bij de commisaris, lid zijn van een schietclub enz... In geval van de FAL's en UZI's worden die eerst omgetuned dat die alleen nog half automatisch kunnen schieten, als ze voor de binnenlandse markt bestemd zijn, moeten de kopers beschikken over een oorlogswapenverguning, iets da ge nie zomaar krijgt, daar moet een procedure voor lopen bij de provinciegouverneur, en ik dacht zelf dat uw buren daarvan in kennis worden gebracht, ... (om te zien of ge geenen halve zot zijt enzo... ) en dan hebde voor flink wa geld een wapen gekocht waar het halve politiekorps al eens mee geschoten heeft, als z't goe onderhouden hebben hebde sjans, anders kunde het nog ies volledig gaan reviseren ook. Als ik 2000 euro moet uitgeven aan nen blaffer en ik moet heel die procedure doorlopen dan bestel ik mij gewoon nen nagelnieuwen Armalite, nen M16 of nen H&K, maar da is persoonlijke keuze natuurlijk... Als ze die wapens willen verkopen aan' t buitenland, (er zijn nogal wat liefhebbers voor Belgische FAL's... ) dan moeten ze een speciale exportverguning aanvragen... en in bijna alle landen geld een strenge wet ivm met oorlogswapens. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ge geraakt daar inderdaad niet zomaar aan. de echte oorlogswapens die ik al gezien heb in schietstanden kan ik u zo opnoemen : 2 M1's in het origineel oorlogscaliber 2 M16 's 1 Lee-Enfield 1 UZI 1 Italiaans Sub Machine Gun 1 H&K Voilla da is het zo ongeveer, ik heb wel al veel zware jachtgeweren gezien waar ge op 300 meter met 1 schot nen os mee omver legt. En daarvoor volstaat een copy'ke van uwe pas en een serieus gespekte bankrekening, want die dingen zijn niet alleen peperduur in aankoop 1 schot kost ook ongeveer nen euro en da kan nog duurder als ge op oliefanten wilt jagen. ;-) |
Citaat:
maar tegenwoordig noemt men dat debiel Zie je een beetje zelfspot kan nooit kwaad Want zelfs de blokkers geven me nu raad |
Citaat:
Ge zult trouwens als exporteur van zo'n wapens geen verguning krijgen voor bv aan Soedan te leveren... Wel bv voor UK of Duitsland of voor Democratieën of inderdaad ook voor Prille, maar dan moete wel nen walrusachtige waalse politicus voor kennen. |
Citaat:
|
Tjonge hier zitten kenners tussen. Het enige wat ik ken van schieten is van in mijn bed ... en daar heb ik nog niemand doodgeschoten .. integendeel zelfs ...
|
In deze thread komt de algemene onwetendheid omtrent particulier wapenbezit nogmaals naar boven. In Belgie is het niet zo simpel om aan een wapenvergunning te geraken. Persoonlijk vind ik de Belgische wapenwet niet zo slecht (buiten een paar rariteiten omtrent de al dan niet vergunningsplichtigheid van bepaalde kalibers). Uiteindelijk treft een strengere wapenwet alleen de burger die op een legale manier graag op de schietstand gaat knallen en niet de criminelen die zich sowieso niks aantrekken van de wapenwetgeving en hun wapens ook nooit in het legale circuit kopen.
|
Citaat:
Klein voorbeeldje, voor mijn LR hebde een oorlogsverguning van doen als ge die zou willen kopen waarom, omdat het ding eruit ziet als een oorlogswapen, ... (weliswaar als een prehistorisch maar kom... ) Het gaat hem hier dus over een wapen dat projectielen verschiet van 6 mm met een supersonische snelheid, maar waarvan het accuraat bereik tussen de 50 en 100 meter bedraagt, de projectielen kunnen weliswaar verder vliegen, maar de kracht waarmee ze dan nog inslaan, ... Bovendien zou je op een afstand van 100 meter al meerdere kogels in uw lijf moeten krijgen om direct de pijp uit te gaan. Met mijn ander speelgoedje, waar ge dus alleen maar een copy van uwe pas voor vandoen hebt, schiet ne geoefende jager een everzwijn mee omver op 300 meter. Datzelfde caliber wordt ook gebruikt in het zogenaamde Varminten, (jagen op ongedierte, zoals prairiewolf, allerlei soorten knaagdieren (vooral in de states)) maar dan over nog grotere afstanden. Kalibers voor de jacht worden bovendien zodanig gemaakt, dat ze heel accuraat zijn, ( je moet een dier op een bepaalde plaats kunnen treffen om het direct om te leggen, ) maar de kogel moet ook genoeg stopkracht en penetrerend vermogen hebben. Het meest onlogische is dus dat het klein kalibergeweer, dat overigens door sportschutters bijzonder geliefd is omdat het vrij acuraat schiet voor een zacht prijsje (de munitie toch) op verguning gekomen is. (Dankzij een paar zotten die er perse hun vrouw mee moesten vermoorden, ... (meestal was 1 keer schieten ook niet voldoende, en als ze geen geweer hadden gehad, hadden ze het desnoods wel het keukenmes gebruikt... ) De grote kalibers zijn echter nog altijd vrij verkrijgbaar, alhoewel ze ook wel bezig zijn daar iets aan te doen, ... |
Citaat:
Waarschijnlijk vinden ze dat verontrustender. |
Citaat:
Wapenliefhebbers zijn meestal wel verlekkerd op oldtimers maar in dit geval gaat het zeker niet om oldtimers. Versleten door veelvuldig gebruik zullen ze al evenmin zijn denk ik. :-D Waarom de politie nieuwe (andere) revolvers nodig heeft is mij trouwens wel raadsel. |
Citaat:
|
de énige zinnige uitleg die je zou kunnen verzinnen om af te stappen van S&W en over te schakelen naar Glock is het feit dat een Glock 17 of 19 patronen kan laden (alhoewel ze toch niet mogen schieten als't erop aankomt) en dat hij een stuk minder weegt.... als je een ganse dag met dat spul aan uwen broeksriem moet rondlopen zou ik ook eerder kiezen voor ne plastieken lichtgewicht waar géén onderhoud aan is, dan voor een zwaar brok ijzer aan mijn zijde.;-)
|
Citaat:
Dat van die machinegeweren had ik ook vernomen... Automatische wapens zijn onwettelijk in Belgie.....dacht ik toch......welke kltzk gaat die ouwe uzi's nu opkopen en,uiteraard doorverkopen vraag ik me af..... Noot: De Uzi "oud model" heeft zijn langste tijd in de strijdkrachten overal ter wereld wel gehad,dus komen die dingen bijna automatisch bij "kleinere armere maffia-verenigingen" terecht.... Ik begrijp het allemaal niet.....de politie die wapens verkoopt.... :evil: |
Citaat:
De eersten omdat het een weinig gebruikt wapen is welke men kan laten Tunen. En de tweede omdat het een goedkope zaak is. |
Citaat:
Een pistool kan bij het eerste schot een blindganger hebben. En dan kan de agent staan prutsen om zijn wapen te herladen. Met een revolver heeft hij dat probleem niet. Bij een blindganger gewoon doortrekken, en de volgende komt er aan. Maar ja het gewicht!!!!! en dat is de enige reden waarom ze overschakelen op Glock. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be