![]() |
Oosterweelverbinding nog niet voor morgen, N-VA wil nieuw onderzoek
Komt die verbinding of komt die er niet. Ik dacht dat de N-VA de onderzoeken beu was. Niet hoor. Niet als zij er voorstander van zijn. Uit de Standaard van vandaag:
"Er moet een Vlaams en Europees onderzoek komen naar de technische, juridische en financiële haalbaarheid van het grootschalig overkappen van de Antwerpse ring. Dat zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) naar aanleiding van de vele tegenstrijdigheden die de voorbije dagen en weken door allerlei betrokkenen geuit werden over het al dan niet mogelijk zijn van een overkapping binnen de context van de geplande Oosterweelverbinding. “Dat onderzoek mag wat N-VA betreft morgen al starten, maar de beslissing zal voor de volgende Vlaamse regering zijn”, zegt Kennis nog. In 2012 liet de stad Antwerpen zelf al eens een overkappingsonderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat een overkapping een gunstige impact zou hebben op de bestaande problemen inzake luchtkwaliteit en geluidshinder. Het onderzoek stelde voorts dat een grootschalige overkapping enkel kan bij een vereenvoudiging van de situatie op de huidige ring en een volwaardig verkeersalternatief daarvoor. “Het onderzoek van 2012 was een erg ruwe en algemene studie die uiteraard geen rekening hield met de beslissing die de Vlaamse regering onlangs nam”, stelt Kennis nu. “De Oosterweelverbinding is de beste optie voor mobiliteit, veiligheid én leefbaarheid, maar bij ons positief advies over het GRUP hebben we als stadsbestuur al aangegeven dat we nog extra maatregelen willen. Overkappen waar het kan, daar bestaat een ruime consensus over.” |
Citaat:
uiteraard moet het idee van ringland ernstig bekeken worden en eens zien in hoever die 1.5 miljard realistisch is. 1 vraagje wat in me opkomt wa gaat ge doen met het verkeer op de ring terwijl ge die aan het overkappen zijt? |
Typisch. De N-VA wilde het plan van de Oosterweelverbinding zonder wijzigingen doorzetten omdat er al te veel getreuzeld was. Het arrondissement Antwerpen straft de N-VA vervolgens af voor dat dossier (5% eraf in de peilingen tegenover de provincieraadsverkiezingen, terwijl ze bij de provincieraadsverkiezingen normaal gezien lager scoren dan Vlaams) en ze proberen het standpunt opeens met rookgordijnen onbeslist te laten overkomen in een wanhopige poging om verwarde stemmers terug te winnen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De kans dat men daar ooit geld voor vindt lijkt me eerder klein. |
Er worden hier 2 zaken door elkaar gehaald door Groen (uiteraard doen onze groene jongens dit bewust).
Het overkappen van de bestaande Ring van Antwerpen (R1) heeft niets te maken met de aanleg van een nieuwe snelweg op een andere plaats (de Oosterweelverbinding). Uiteindelijk gaat het over 2 verschillende dossiers. Wat onze groene jongens ook vergeten te zeggen, is dat een overkapping van de Ring de mobiliteitsproblematiek in Antwerpen niet zal oplossen/ verbeteren. De Oosterweelverbinding doet dat wel, aangezien er een nieuwe Scheldeverbinding wordt gecreëerd die broodnodig is. |
Citaat:
|
En wat kost zo'n onderzoekje?
|
De nutteloosheid van de overkapping van de ring wordt in deze post op het wegenforum terecht aangehaald.
Citaat:
|
En wat gebeurt er bij brand bv ???
|
Zouden de overkappings/tunnel-onderzoekers ook de mogelijkheid dat we over 25 jaar allen met stille, electrische autoos rijden menemen in hun verslag?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of dacht jij serieus dat er de komende 25 jaar niets gaat veranderen? |
Citaat:
Nu rijden 80.OOO auto's per dag door 'tstad... en hebben ze geen overkapping In de toekomst rijden er 50.000auto's door tstad en 50.000 aan de bovenkant van de periferie, of hebben ze 30.000 auto's minder stof, partiekeltje en andere troep in hun longen... en ineens moet het onder de grond zitten ?? Ik ga nog verder redeneren: als die emissie van een auto wordt rechstreeks door alle volgende auto's ingezogen en grotendeels opgevangen in de filters... dus de helft van de troep zijn ze meestal al goed kwijt in de nieuwe situatie En ja ineens moeten ze niet alleen een berm met bomen hebben, en moet de ring niet alleen in een put liggen, maar moet hij jawel overkapt worden met extra filters. Dat ga schoon rijden zijn daar door antwerpen. Ipv door een groene long gaan we daar als mollen door zwarte tunnels mogen krossen Ik ga niet zeggen dat een stukje overkappen van ongeveer de kennedy tot aan de singel geen toegevoegde waarde voor tstad zou zijn, zo een paar hectare groene zone, zou wel schoon zijn en al die appartementen gaan stijge nin waarde; Nu in principe kun je da top zijn rotterdams doen, je bouwt gewoon boven de ring. En die gebouwen zijn de overkapping... dan kost u die overkapping niets, want de gebouwen die er komen betalen de overkapping. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik zei het nog tegen mijn zoon zondag, had ik nu een google car, dan stuurde ik die naar gent met jouw op de achterbank, kun je zitten studeren op de achterbank. Dan zet je de google car op thuis en keert die auto vanzelf terug. Je kan ook nog verder gaan: je zet de google car klaar voor brussel te pendelen, terwijl je rijdt naar gent, komt er een berichtje binnen dat er ieman dwil carpoolen , je krijgt daar een mooie snelle welriekende marokkaanse vlamme die carpoolt die dag, en dan ben je net bezig zoals met de trein met reizigers te verzamelen met minimaal tijdsverlies, minimaal verbruik, minimaal ruimtegebruik. We gaan nog verder: je laat die google cars samen treintje rijden, dan rijden daar 20 auto's mooi gesyncrhoniseerd op 1meter van elkaar in één grote slipstream met minimaal verbruik naar brussel. En elke dag opnieuw kun je een slip van 20 cars elk gevuld met 4 pendelaars, of een cohortje van 80 pendelaars naadloos aan 140km met een verbruik van 0.5liter/persoon/100km naar brussel shuttelen... Zie dat zal de moderne evolutie van het weggebruik zijn. Politiekers missen uiteraard de visie om aan zo'n futurologie te doen, die staan teveel met de voeten in de realiteit uiteraard, die zien alleen maar miserie Wat is de toekomst van de treinmachinist, de spoorweg etc |
Citaat:
Je kan de situatie in Madrid niet vergelijken met die in Antwerpen. Om te beginnen is het wegennetwerk in Madrid veel uitgebreider dan in A'pen. Madrid is de autosnelwegenhoofdstad van Europa. De stad heeft 3 ringwegen; naast de M30 heb je er ook nog de M40 en de M50. Citaat:
Citaat:
In de regio Madrid ligt er 1.000 km autosnelweg; dat is meer dan in heel Vlaanderen. En sommige "mobiliteitsexperts" vergelijken Madrid met Antwerpen, wat een lacher. |
Citaat:
Het splitst het doorgaand verkeer en meer lokaal verkeer via 2 verschillende wegen. Hierdoor zijn er minder weefbewegingen en dit maakt het volledig overkappen mogelijk van deze 2 wegen. Het plaatsen van de singel hierboven creëert een echte stedelijke ringweg waarbij zeer plaatsefficiënte op en afritten naar de 2 ondergrondse tunnels mogelijk zijn. Je moet de plannen eens in detail bekijken om goed te begrijpen. Er worden verschillende op en afritcomplexen gemaakt van verschillende "klasse". Dankzij dit splitsen in verschillende tunnels zijn de overspanningen (constructiegewijs) ook veel beperkter -> haalbaarder. Dit alles is onmogelijk te combineren met de bestaande oosterweel plannen. Hier wordt het doorgaand en plaatselijke doorgaande verkeer niet gescheiden. Je zou het oosterweel traject weer opnieuw moeten openbreken om te kunnen laten aansluiten met het ringland concept. Het echte probleem op de ring is niet de kennedy tunnel maar de flessenhalzen over de rest van de ring door de weefbewegingen van vele op en afritten (E313, E19,...). Door de splitsing van dit alles (over meer rijvakken, maar dan wel onder de grond) zal alles beter doorstromen. De luchtvervuiling zal fel verminderen. Er wordt nieuwe ruimte gecreëerd voor nieuwbouw / groen / ... Daarom zou ringland de prioriteit moeten hebben en indien het nog niet volstaat kan een (aangepast) oosterweel of meccano er op aangesloten worden |
Citaat:
Wat een gelul en getreuzel voor een piepklein parochie dorpje zoals Antwerpen. In Shanghai hebben ze op sommige plaatsen 5 rings over elkaar. |
Ik zou aanbevelen de uitgebreide studie hier door te nemen:
http://www.ringland.be/uitdebanvandering.pdf Op volgende afbeelding zie je duidelijk het concept van 2 paar tunnels en een singel die erboven ligt. ![]() Op volgende afbeelding zie je hoe een lokale en doorgaande snelweg wordt gecreëerd. Doorgaande tunnels zijn bereikbaar via: "gent" silvertoplaan E19 plantin moretuslei E313 groenendaallaan "nederland" Lokale tunnels zijn bereikbaar via: "gent" silvertoplaan grotesteenweg plantin moretuslei sportpaleis groenendaallaan "nederland" ![]() |
dubbel
|
dubbel
|
dubbel
|
dubbel
|
dubbel
|
dubbel
|
dubbel
|
dubbel
|
dubbel
ps. jammer dat het terug verwijderen van een bericht niet mogelijk is... |
Citaat:
Dat de Kennedytunnel geen flessenhals is, klopt natuurlijk niet. Integendeel de Kennedytunnel is 1 van de grootste flessenhalzen van Vlaanderen. Dat komt omdat de Kennedytunnel niet breed is (ze heeft slechts 2x3 rijstroken) en omdat er een groot gebrek is aan tunnels in Antwerpen. Antwerpen heeft slechts 3 tunnels: -de Kennedytunnel, -de Liefkenshoektunnel (slecht aangesloten op de andere snelwegen rond Antwerpen) -de Waaslandtunnel (oud en smal, niet geschikt voor vrachtverkeer). Ik heb het al eens eerder gezegd, wil je de verkeersproblematiek in A'pen goed aanpakken, dan zullen er 2 nieuwe Scheldeverbindingen noodzakelijk zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be