Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Oosterweelverbinding nog niet voor morgen, N-VA wil nieuw onderzoek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201735)

DucDEnghien 5 mei 2014 19:36

Oosterweelverbinding nog niet voor morgen, N-VA wil nieuw onderzoek
 
Komt die verbinding of komt die er niet. Ik dacht dat de N-VA de onderzoeken beu was. Niet hoor. Niet als zij er voorstander van zijn. Uit de Standaard van vandaag:

"Er moet een Vlaams en Europees onderzoek komen naar de technische, juridische en financiële haalbaarheid van het grootschalig overkappen van de Antwerpse ring. Dat zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) naar aanleiding van de vele tegenstrijdigheden die de voorbije dagen en weken door allerlei betrokkenen geuit werden over het al dan niet mogelijk zijn van een overkapping binnen de context van de geplande Oosterweelverbinding.

“Dat onderzoek mag wat N-VA betreft morgen al starten, maar de beslissing zal voor de volgende Vlaamse regering zijn”, zegt Kennis nog.

In 2012 liet de stad Antwerpen zelf al eens een overkappingsonderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat een overkapping een gunstige impact zou hebben op de bestaande problemen inzake luchtkwaliteit en geluidshinder. Het onderzoek stelde voorts dat een grootschalige overkapping enkel kan bij een vereenvoudiging van de situatie op de huidige ring en een volwaardig verkeersalternatief daarvoor.

“Het onderzoek van 2012 was een erg ruwe en algemene studie die uiteraard geen rekening hield met de beslissing die de Vlaamse regering onlangs nam”, stelt Kennis nu. “De Oosterweelverbinding is de beste optie voor mobiliteit, veiligheid én leefbaarheid, maar bij ons positief advies over het GRUP hebben we als stadsbestuur al aangegeven dat we nog extra maatregelen willen. Overkappen waar het kan, daar bestaat een ruime consensus over.”

1207 5 mei 2014 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 7127221)
Komt die verbinding of komt die er niet.

De oosterweelverbinding komt er, overkapping is een extraatje
uiteraard moet het idee van ringland ernstig bekeken worden en eens zien in hoever die 1.5 miljard realistisch is.

1 vraagje wat in me opkomt
wa gaat ge doen met het verkeer op de ring terwijl ge die aan het overkappen zijt?

Robinus V 5 mei 2014 19:57

Typisch. De N-VA wilde het plan van de Oosterweelverbinding zonder wijzigingen doorzetten omdat er al te veel getreuzeld was. Het arrondissement Antwerpen straft de N-VA vervolgens af voor dat dossier (5% eraf in de peilingen tegenover de provincieraadsverkiezingen, terwijl ze bij de provincieraadsverkiezingen normaal gezien lager scoren dan Vlaams) en ze proberen het standpunt opeens met rookgordijnen onbeslist te laten overkomen in een wanhopige poging om verwarde stemmers terug te winnen.

DucDEnghien 5 mei 2014 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 7127247)
Typisch. De N-VA wilde het plan van de Oosterweelverbinding zonder wijzigingen doorzetten omdat er al te veel getreuzeld was. Het arrondissement Antwerpen straft de N-VA vervolgens af voor dat dossier (5% eraf in de peilingen tegenover de provincieraadsverkiezingen, terwijl ze bij de provincieraadsverkiezingen normaal gezien lager scoren dan Vlaams) en ze proberen het standpunt opeens met rookgordijnen onbeslist te laten overkomen in een wanhopige poging om verwarde stemmers terug te winnen.

Gelukkig hebben ze nog de "V". In dit geval de "V" van Verzanding.

Xenophon 5 mei 2014 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 7127225)
De oosterweelverbinding komt er, overkapping is een extraatje
uiteraard moet het idee van ringland ernstig bekeken worden en eens zien in hoever die 1.5 miljard realistisch is.

1 vraagje wat in me opkomt
wa gaat ge doen met het verkeer op de ring terwijl ge die aan het overkappen zijt?

Eerst een tunnel onder de ring graven. Of, het verkeer van de ring een viertal jaar over de Singel sturen.

Boduo 5 mei 2014 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 7127221)
Komt die verbinding of komt die er niet. Ik dacht dat de N-VA de onderzoeken beu was. Niet hoor. Niet als zij er voorstander van zijn. Uit de Standaard van vandaag:

"Er moet een Vlaams en Europees onderzoek komen naar de technische, juridische en financiële haalbaarheid van het grootschalig overkappen van de Antwerpse ring. Dat zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) naar aanleiding van de vele tegenstrijdigheden die de voorbije dagen en weken door allerlei betrokkenen geuit werden over het al dan niet mogelijk zijn van een overkapping binnen de context van de geplande Oosterweelverbinding.

“Dat onderzoek mag wat N-VA betreft morgen al starten, maar de beslissing zal voor de volgende Vlaamse regering zijn”, zegt Kennis nog.

In 2012 liet de stad Antwerpen zelf al eens een overkappingsonderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat een overkapping een gunstige impact zou hebben op de bestaande problemen inzake luchtkwaliteit en geluidshinder. Het onderzoek stelde voorts dat een grootschalige overkapping enkel kan bij een vereenvoudiging van de situatie op de huidige ring en een volwaardig verkeersalternatief daarvoor.

“Het onderzoek van 2012 was een erg ruwe en algemene studie die uiteraard geen rekening hield met de beslissing die de Vlaamse regering onlangs nam”, stelt Kennis nu. “De Oosterweelverbinding is de beste optie voor mobiliteit, veiligheid én leefbaarheid, maar bij ons positief advies over het GRUP hebben we als stadsbestuur al aangegeven dat we nog extra maatregelen willen. Overkappen waar het kan, daar bestaat een ruime consensus over.”

Vuurtje stoken ?

DucDEnghien 5 mei 2014 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 7127281)
Vuurtje stoken ?

Waarom. Moet er nog meer roet in de lucht?

fonne 5 mei 2014 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 7127247)
Typisch. De N-VA wilde het plan van de Oosterweelverbinding zonder wijzigingen doorzetten omdat er al te veel getreuzeld was. Het arrondissement Antwerpen straft de N-VA vervolgens af voor dat dossier (5% eraf in de peilingen tegenover de provincieraadsverkiezingen, terwijl ze bij de provincieraadsverkiezingen normaal gezien lager scoren dan Vlaams) en ze proberen het standpunt opeens met rookgordijnen onbeslist te laten overkomen in een wanhopige poging om verwarde stemmers terug te winnen.

Het plan van de Oosterweelverbinding wordt doorgezet. Waarom twijfel je daar aan? In zekere mate is daar trouwens ruimte voor een gedeeltelijke overkapping. Maar de Europese tunnelrichtlijnen sluiten wel uit om een volledige overkapping te maken, zonder dat je het een volwaardige tunnel noemt, en dus ook alle dure veiligheidsmaatregelen inbouwt die de tunnelrichtlijnen opleggen. En dan wordt het wel een uiterst dure zaak.
De kans dat men daar ooit geld voor vindt lijkt me eerder klein.

stropdrager 5 mei 2014 23:03

Er worden hier 2 zaken door elkaar gehaald door Groen (uiteraard doen onze groene jongens dit bewust).

Het overkappen van de bestaande Ring van Antwerpen (R1) heeft niets te maken met de aanleg van een nieuwe snelweg op een andere plaats (de Oosterweelverbinding). Uiteindelijk gaat het over 2 verschillende dossiers.

Wat onze groene jongens ook vergeten te zeggen, is dat een overkapping van de Ring de mobiliteitsproblematiek in Antwerpen niet zal oplossen/ verbeteren. De Oosterweelverbinding doet dat wel, aangezien er een nieuwe Scheldeverbinding wordt gecreëerd die broodnodig is.

stropdrager 5 mei 2014 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 7127452)
Het plan van de Oosterweelverbinding wordt doorgezet. Waarom twijfel je daar aan? In zekere mate is daar trouwens ruimte voor een gedeeltelijke overkapping. Maar de Europese tunnelrichtlijnen sluiten wel uit om een volledige overkapping te maken, zonder dat je het een volwaardige tunnel noemt, en dus ook alle dure veiligheidsmaatregelen inbouwt die de tunnelrichtlijnen opleggen. En dan wordt het wel een uiterst dure zaak.
De kans dat men daar ooit geld voor vindt lijkt me eerder klein.

In het bestaande Oosterweelproject wordt er al rekening mee gehouden, aangezien het viaduct van Merksem wordt afgebroken en in een sleuf wordt gestoken.

manta 5 mei 2014 23:14

En wat kost zo'n onderzoekje?

stropdrager 5 mei 2014 23:20

De nutteloosheid van de overkapping van de ring wordt in deze post op het wegenforum terecht aangehaald.

Citaat:

De overkapping van 10 rijstroken op maaiveld in Nederland (Leidsche Rijntunnel) kostte € 250 miljoen voor 1,6 kilometer. Een overkapping van een groot deel van de R1 is totaal niet realistisch. De kosten zijn gigantisch terwijl er geen verkeerskundige problemen mee opgelost worden. Op de meeste plekken staat de bebouwing helemaal niet zo heel erg dicht langs de R1, eigenlijk overal wel meer dan 50 meter.

De luchtkwaliteit kan veel effectiever met bronbeleid worden verbeterd. Deze aanpak is in Nederland erg succesvol geweest in combinatie met het verbeteren van de doorstroming op grote schaal. Langs geen enkele autosnelweg in Nederland worden de normen voor fijnstof en stikstofdioxide overschreden.

De R1 heeft een extreem hoog aantal vrachtwagens op etmaalbasis, en dat gecombineerd met de hevige congestie is de primaire oorzaak van de slechte luchtkwaliteit. Je kan het geld maar één keer uitgeven, en dan is het logischer om de luchtkwaliteit te verbeteren door de doorstroming te verbeteren, in plaats van miljarden uit te geven aan een overkapping waarbij geen verkeersproblemen worden opgelost.

De regio Antwerpen heeft in de laatste 2 - 3 jaar soms meer filekilometers dan heel Nederland in de spits.
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.p...t=27&start=840

omaplop 6 mei 2014 10:31

En wat gebeurt er bij brand bv ???

Eberhard Leclerc 6 mei 2014 11:24

Zouden de overkappings/tunnel-onderzoekers ook de mogelijkheid dat we over 25 jaar allen met stille, electrische autoos rijden menemen in hun verslag?

Cheminot 6 mei 2014 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 7127945)
Zouden de overkappings/tunnel-onderzoekers ook de mogelijkheid dat we over 25 jaar allen met stille, electrische autoos rijden menemen in hun verslag?

Neemt men het mee in het beoordelen van het nieuw Antwerps vervoersplan?

Vrijheideerst 6 mei 2014 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 7127504)
De nutteloosheid van de overkapping van de ring wordt in deze post op het wegenforum terecht aangehaald.



http://www.wegenforum.nl/viewtopic.p...t=27&start=840

En dat zo'n volledige overkapping nog veel meer geld kost, zullen we ook maar vergeten.

Boduo 6 mei 2014 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 7127945)
Zouden de overkappings/tunnel-onderzoekers ook de mogelijkheid dat we over 25 jaar allen met stille, electrische autoos rijden menemen in hun verslag?

ook elektrische vrachtwagens ?

Vrijheideerst 6 mei 2014 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 7128092)
ook elektrische vrachtwagens ?

Met of zonder Jean Claude Van Damme?

Eberhard Leclerc 6 mei 2014 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 7128092)
ook elektrische vrachtwagens ?

Wie weet?

Of dacht jij serieus dat er de komende 25 jaar niets gaat veranderen?

brother paul 6 mei 2014 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 7127225)
De oosterweelverbinding komt er, overkapping is een extraatje
uiteraard moet het idee van ringland ernstig bekeken worden en eens zien in hoever die 1.5 miljard realistisch is.

1 vraagje wat in me opkomt
wa gaat ge doen met het verkeer op de ring terwijl ge die aan het overkappen zijt?

Gekke antwerpenaren...

Nu rijden 80.OOO auto's per dag door 'tstad... en hebben ze geen overkapping
In de toekomst rijden er 50.000auto's door tstad en 50.000 aan de bovenkant van de periferie, of hebben ze 30.000 auto's minder stof, partiekeltje en andere troep in hun longen... en ineens moet het onder de grond zitten ??


Ik ga nog verder redeneren: als die emissie van een auto wordt rechstreeks door alle volgende auto's ingezogen en grotendeels opgevangen in de filters... dus de helft van de troep zijn ze meestal al goed kwijt in de nieuwe situatie

En ja ineens moeten ze niet alleen een berm met bomen hebben, en moet de ring niet alleen in een put liggen, maar moet hij jawel overkapt worden met extra filters. Dat ga schoon rijden zijn daar door antwerpen. Ipv door een groene long gaan we daar als mollen door zwarte tunnels mogen krossen

Ik ga niet zeggen dat een stukje overkappen van ongeveer de kennedy tot aan de singel geen toegevoegde waarde voor tstad zou zijn, zo een paar hectare groene zone, zou wel schoon zijn en al die appartementen gaan stijge nin waarde;

Nu in principe kun je da top zijn rotterdams doen, je bouwt gewoon boven de ring. En die gebouwen zijn de overkapping... dan kost u die overkapping niets, want de gebouwen die er komen betalen de overkapping.

Klein Licht 6 mei 2014 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 7127945)
Zouden de overkappings/tunnel-onderzoekers ook de mogelijkheid dat we over 25 jaar allen met stille, electrische autoos rijden menemen in hun verslag?

Aan die snelheid overstijgt het geluid van de lucht over de carosserie het geluid van de motor.

ViveLaBelgique 6 mei 2014 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 7127452)
Het plan van de Oosterweelverbinding wordt doorgezet. Waarom twijfel je daar aan? In zekere mate is daar trouwens ruimte voor een gedeeltelijke overkapping. Maar de Europese tunnelrichtlijnen sluiten wel uit om een volledige overkapping te maken, zonder dat je het een volwaardige tunnel noemt, en dus ook alle dure veiligheidsmaatregelen inbouwt die de tunnelrichtlijnen opleggen. En dan wordt het wel een uiterst dure zaak.
De kans dat men daar ooit geld voor vindt lijkt me eerder klein.

Waarom dan de vraag naar een studie ?

Eduard Khil 6 mei 2014 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7128209)
Waarom dan de vraag naar een studie ?

om te zien of die groene dromen wel betaalbaar zijn tiens

Vrijheideerst 6 mei 2014 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7128226)
om te zien of die groene dromen wel betaalbaar zijn tiens

En dat zijn ze zoals altijd niet.

robert t 6 mei 2014 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7128226)
om te zien of die groene dromen wel betaalbaar zijn tiens

Studies zijn niet altijd betrouwbaar. Vooral wanneer het enorme werken betreft. Gisteren op radio2 ging het over Madrid. Er is daar een overkapping van 35 km gerealiseerd. (de afstand in Antwerpen ken ik niet). Geschatte kosten 1,5 miljard €. Werkelijke kosten : meer dan 11 miljard €. Moet er nog overkapping zijn?

brother paul 6 mei 2014 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 7128127)
Wie weet?

Of dacht jij serieus dat er de komende 25 jaar niets gaat veranderen?


ik zei het nog tegen mijn zoon zondag, had ik nu een google car, dan stuurde ik die naar gent met jouw op de achterbank, kun je zitten studeren op de achterbank. Dan zet je de google car op thuis en keert die auto vanzelf terug.

Je kan ook nog verder gaan: je zet de google car klaar voor brussel te pendelen, terwijl je rijdt naar gent, komt er een berichtje binnen dat er ieman dwil carpoolen , je krijgt daar een mooie snelle welriekende marokkaanse vlamme die carpoolt die dag, en dan ben je net bezig zoals met de trein met reizigers te verzamelen met minimaal tijdsverlies, minimaal verbruik, minimaal ruimtegebruik.

We gaan nog verder: je laat die google cars samen treintje rijden, dan rijden daar 20 auto's mooi gesyncrhoniseerd op 1meter van elkaar in één grote slipstream met minimaal verbruik naar brussel. En elke dag opnieuw kun je een slip van 20 cars elk gevuld met 4 pendelaars, of een cohortje van 80 pendelaars naadloos aan 140km met een verbruik van 0.5liter/persoon/100km naar brussel shuttelen...

Zie dat zal de moderne evolutie van het weggebruik zijn.
Politiekers missen uiteraard de visie om aan zo'n futurologie te doen, die staan teveel met de voeten in de realiteit uiteraard, die zien alleen maar miserie

Wat is de toekomst van de treinmachinist, de spoorweg etc

stropdrager 6 mei 2014 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 7128275)
Studies zijn niet altijd betrouwbaar. Vooral wanneer het enorme werken betreft. Gisteren op radio2 ging het over Madrid. Er is daar een overkapping van 35 km gerealiseerd. (de afstand in Antwerpen ken ik niet). Geschatte kosten 1,5 miljard €. Werkelijke kosten : meer dan 11 miljard €. Moet er nog overkapping zijn?

De M30 in Madrid is trouwens niet volledig overkapt, maar slechts gedeeltelijk.

Je kan de situatie in Madrid niet vergelijken met die in Antwerpen. Om te beginnen is het wegennetwerk in Madrid veel uitgebreider dan in A'pen. Madrid is de autosnelwegenhoofdstad van Europa. De stad heeft 3 ringwegen; naast de M30 heb je er ook nog de M40 en de M50.

Citaat:

Het westelijke gedeelte telt 2x3 rijstroken, en aan de oostkant zijn ook parallelbanen aangelegd, met meestal 4x3 rijstroken, en bij de Puente de Ventas 8 rijstroken per richting. De M-30 voert langs bekende landmarks van Madrid, zoals de Torrespaña, 2 schuin gebouwde wolkenkrabbers, het hoofdkantoor van IBM, het Olympische Stadion en gebouwen van bekende architecten. De M-30 distribueert het verkeer rondom het centrum van de stad, en is niet bedoeld voor doorgaand verkeer van buiten Madrid. De ringweg begint officieel bij afslag 1, het knooppunt met de A-1 aan de noordkant van de stad, en loopt met de klok mee naar dezelfde afslag
http://www.wegenwiki.nl/M-30_(Spanje)

Citaat:

Het wegennet van Madrid is zeer uitgebreid, en kan tot de grootste wegennetten van Europese steden gerekend worden. Madrid is het knooppunt van zes snelwegen die in alle richtingen van het land uitstralen, de A-1 richting Burgos en San Sebastián, de A-2 richting Zaragoza en Barcelona, de A-3 richting Alicante en Valencia, de A-4 richting Córdoba en Sevilla, de A-5 richting Badajoz en Lissabon, en de A-6 richting Valladolid en A Coruña.
Drie ringwegen completeren dit netwerk, tezamen met een bypass. Buiten dit zijn er nog diverse verbindende autosnelwegen, voornamelijk rond de luchthaven Madrid-Barajas. 5 radiale snelwegen stralen uit langs de diverse hoofdassen om het doorgaand verkeer te scheiden van het lokale forenzenverkeer. Het snelwegennet in Madrid is een kleine 1.000 kilometer lang.
http://www.wegenwiki.nl/Madrid

In de regio Madrid ligt er 1.000 km autosnelweg; dat is meer dan in heel Vlaanderen. En sommige "mobiliteitsexperts" vergelijken Madrid met Antwerpen, wat een lacher.

thomas1234 6 mei 2014 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 7127487)
Er worden hier 2 zaken door elkaar gehaald door Groen (uiteraard doen onze groene jongens dit bewust).

Het overkappen van de bestaande Ring van Antwerpen (R1) heeft niets te maken met de aanleg van een nieuwe snelweg op een andere plaats (de Oosterweelverbinding). Uiteindelijk gaat het over 2 verschillende dossiers.

Wat onze groene jongens ook vergeten te zeggen, is dat een overkapping van de Ring de mobiliteitsproblematiek in Antwerpen niet zal oplossen/ verbeteren. De Oosterweelverbinding doet dat wel, aangezien er een nieuwe Scheldeverbinding wordt gecreëerd die broodnodig is.

Ringland is niet louter een overkapping maar een volledig geïntegreerd plan dat verschillende problemen oplost en opportuniteiten creëert.

Het splitst het doorgaand verkeer en meer lokaal verkeer via 2 verschillende wegen. Hierdoor zijn er minder weefbewegingen en dit maakt het volledig overkappen mogelijk van deze 2 wegen.
Het plaatsen van de singel hierboven creëert een echte stedelijke ringweg waarbij zeer plaatsefficiënte op en afritten naar de 2 ondergrondse tunnels mogelijk zijn. Je moet de plannen eens in detail bekijken om goed te begrijpen. Er worden verschillende op en afritcomplexen gemaakt van verschillende "klasse".
Dankzij dit splitsen in verschillende tunnels zijn de overspanningen (constructiegewijs) ook veel beperkter -> haalbaarder.

Dit alles is onmogelijk te combineren met de bestaande oosterweel plannen. Hier wordt het doorgaand en plaatselijke doorgaande verkeer niet gescheiden.
Je zou het oosterweel traject weer opnieuw moeten openbreken om te kunnen laten aansluiten met het ringland concept.

Het echte probleem op de ring is niet de kennedy tunnel maar de flessenhalzen over de rest van de ring door de weefbewegingen van vele op en afritten (E313, E19,...). Door de splitsing van dit alles (over meer rijvakken, maar dan wel onder de grond) zal alles beter doorstromen.

De luchtvervuiling zal fel verminderen.

Er wordt nieuwe ruimte gecreëerd voor nieuwbouw / groen / ...

Daarom zou ringland de prioriteit moeten hebben en indien het nog niet volstaat kan een (aangepast) oosterweel of meccano er op aangesloten worden

Gipsy 6 mei 2014 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 (Bericht 7128703)
Ringland is niet louter een overkapping maar een volledig geïntegreerd plan dat verschillende problemen oplost en opportuniteiten creëert.

Het splitst het doorgaand verkeer en meer lokaal verkeer via 2 verschillende wegen. Hierdoor zijn er minder weefbewegingen en dit maakt het volledig overkappen mogelijk van deze 2 wegen.
Het plaatsen van de singel hierboven creëert een echte stedelijke ringweg waarbij zeer plaatsefficiënte op en afritten naar de 2 ondergrondse tunnels mogelijk zijn. Je moet de plannen eens in detail bekijken om goed te begrijpen. Er worden verschillende op en afritcomplexen gemaakt van verschillende "klasse".
Dankzij dit splitsen in verschillende tunnels zijn de overspanningen (constructiegewijs) ook veel beperkter -> haalbaarder.

Dit alles is onmogelijk te combineren met de bestaande oosterweel plannen. Hier wordt het doorgaand en plaatselijke doorgaande verkeer niet gescheiden.
Je zou het oosterweel traject weer opnieuw moeten openbreken om te kunnen laten aansluiten met het ringland concept.

Het echte probleem op de ring is niet de kennedy tunnel maar de flessenhalzen over de rest van de ring door de weefbewegingen van vele op en afritten (E313, E19,...). Door de splitsing van dit alles (over meer rijvakken, maar dan wel onder de grond) zal alles beter doorstromen.

De luchtvervuiling zal fel verminderen.

Er wordt nieuwe ruimte gecreëerd voor nieuwbouw / groen / ...

Daarom zou ringland de prioriteit moeten hebben en indien het nog niet volstaat kan een (aangepast) oosterweel of meccano er op aangesloten worden


Wat een gelul en getreuzel voor een piepklein parochie dorpje zoals Antwerpen. In Shanghai hebben ze op sommige plaatsen 5 rings over elkaar.

thomas1234 6 mei 2014 20:11

Ik zou aanbevelen de uitgebreide studie hier door te nemen:
http://www.ringland.be/uitdebanvandering.pdf

Op volgende afbeelding zie je duidelijk het concept van 2 paar tunnels en een singel die erboven ligt.


Op volgende afbeelding zie je hoe een lokale en doorgaande snelweg wordt gecreëerd.
Doorgaande tunnels zijn bereikbaar via:
"gent"
silvertoplaan
E19
plantin moretuslei
E313
groenendaallaan
"nederland"
Lokale tunnels zijn bereikbaar via:
"gent"
silvertoplaan
grotesteenweg
plantin moretuslei
sportpaleis
groenendaallaan
"nederland"


thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

thomas1234 6 mei 2014 20:11

dubbel

ps. jammer dat het terug verwijderen van een bericht niet mogelijk is...

stropdrager 6 mei 2014 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 (Bericht 7128703)
Ringland is niet louter een overkapping maar een volledig geïntegreerd plan dat verschillende problemen oplost en opportuniteiten creëert.

Het splitst het doorgaand verkeer en meer lokaal verkeer via 2 verschillende wegen. Hierdoor zijn er minder weefbewegingen en dit maakt het volledig overkappen mogelijk van deze 2 wegen.
Het plaatsen van de singel hierboven creëert een echte stedelijke ringweg waarbij zeer plaatsefficiënte op en afritten naar de 2 ondergrondse tunnels mogelijk zijn. Je moet de plannen eens in detail bekijken om goed te begrijpen. Er worden verschillende op en afritcomplexen gemaakt van verschillende "klasse".
Dankzij dit splitsen in verschillende tunnels zijn de overspanningen (constructiegewijs) ook veel beperkter -> haalbaarder.

Dit alles is onmogelijk te combineren met de bestaande oosterweel plannen. Hier wordt het doorgaand en plaatselijke doorgaande verkeer niet gescheiden.
Je zou het oosterweel traject weer opnieuw moeten openbreken om te kunnen laten aansluiten met het ringland concept.

Het echte probleem op de ring is niet de kennedy tunnel maar de flessenhalzen over de rest van de ring door de weefbewegingen van vele op en afritten (E313, E19,...). Door de splitsing van dit alles (over meer rijvakken, maar dan wel onder de grond) zal alles beter doorstromen.

De luchtvervuiling zal fel verminderen.

Er wordt nieuwe ruimte gecreëerd voor nieuwbouw / groen / ...

Daarom zou ringland de prioriteit moeten hebben en indien het nog niet volstaat kan een (aangepast) oosterweel of meccano er op aangesloten worden

Interessante post. Als ik het goed begrijp, dan is Ringland dus ook voorstander van het verbreden van de bestaande ringweg om het aantal weefbewegingen te verminderen (ben ik ook voorstander van).

Dat de Kennedytunnel geen flessenhals is, klopt natuurlijk niet. Integendeel de Kennedytunnel is 1 van de grootste flessenhalzen van Vlaanderen. Dat komt omdat de Kennedytunnel niet breed is (ze heeft slechts 2x3 rijstroken) en omdat er een groot gebrek is aan tunnels in Antwerpen.

Antwerpen heeft slechts 3 tunnels:
-de Kennedytunnel,
-de Liefkenshoektunnel (slecht aangesloten op de andere snelwegen rond Antwerpen)
-de Waaslandtunnel (oud en smal, niet geschikt voor vrachtverkeer).

Ik heb het al eens eerder gezegd, wil je de verkeersproblematiek in A'pen goed aanpakken, dan zullen er 2 nieuwe Scheldeverbindingen noodzakelijk zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be