![]() |
Overkapping van de ring van Antwerpen: een vraagje
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla.... maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ? Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ? Dan gaan de files tien keer langer worden ... En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ? Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ... . |
Mijn 92 jarige bobonne heeft tabaksrook, fijn stof en alle andere vieze dingen ingeademt.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
zolang Zurenborg maar geen fijn stof meer heeft en een groot park voor de deur krijgt. |
Citaat:
De ervaringen in Madrid waar men een ring aan het overkappen is geven toch andere resultaten. De kostprijs was begroot op 1,5 miljard Euro maar zou nu om en bij de 10 miljard € bedragen en het zou meer dan 35 jaar duren voor het project volledig betaald zou zijn. Ik zie niet in hoe je zulk een bedrag kan recupereren. |
Citaat:
Update: Ik ben nu verder met het lezen van het projectplan, en het is inderdaad de bedoeling dat er ook gebouwd wordt. Opstalrechten in erfpacht geven lijkt me een interessante optie om dit te financieren, en ook de stad een inkomen te bezorgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar doet ook niet terzake. Tegen de tijd dat die overkapping er ooit zou kunnen komen (ten vroegste 2025) is fijnstof emissie door het verkeer al lang verleden tijd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb ergens een prachtige vergelijking opgepikt aangaande de verkeersproblematiek.
Gans dat gedoe met de Oosterweel en nu weer die overkapping is te vergelijken met iemand die last heeft van ernstige obesitas te "helpen" door hem een ruimere riem aan te reiken zodat hij weer een beetje op zijn gemak is... ....hij is wel STERVENDE door zijn gewoontes! :-( |
Citaat:
Dat die files niet afgenomen zijn? Ja, google dat maar 'ns. :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben benieuwd. |
Citaat:
Overkappen kan dan ook enkel en alleen als het vrachtverkeer van de haven niet over de Ring zou rijden. Madrid vergelijken met Antwerpen is appels met peren vergekijken, want in Madrid is er geen TEN snelweg, en zijn er minder rijvakken en weefbewegingen Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
was het oorspronkelijke budget 1.7 miljard € maar zal de eindafrekening uitdraaien op een bedrag van 10.4 miljard €. Een waanzinnig bedrag. |
Citaat:
De media pikken dit hier natuurlijk niet op, en in Spanje kon ook jarenlang het geld niet op... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard een domme opmerking, de cijfers bewijzen het. Meer dan één op de drie kinderen die in Brussel of Antwerpen leven hebben last van ademhalingsproblemen, astma of astmatische aanleg, de immuniteit bij zulke kinderen is kleiner, ... Of weet u het als 'orakel' weer beter dan alle dokters en specialisten die aangeven dat in de buurt van een ringweg te wonen serieuze gezondheidsrisico's inhoudt ? Grotendeels gerelateerd aan fijn stof veroorzaakt door dieselverkeer, mede omdat België nog steeds het dieselland bij uitstek is en er vele mensen rondrijden met dieselwagens terwijl ze er helemaal geen nodig hebben. |
Citaat:
Los van gezondheidsredenen is een overkapping van de ring ook esthetisch mooier, het wordt aangenamer om te wonen en te leven en er komt veel ruimte in de stad vrij om te bouwen en te beplanten (evenveel oppervlakte als de gehele Antwerpse binnenstad binnen de Leien). Dit zou dus ook het nijpende woningtekort in Antwerpen kunnen oplossen, want binnen dertig jaar hebben we er allicht 100.000 nieuwe inwoners bij. Dus met 'bangmakerij' of groen onrealistisch fanatisme heeft dit weinig te maken ! Wel met een realistische, ergonomische en duurzame oplossing voor Antwepen. Dat zelfs de liberalen nu overstag gaan voor het 'groen' plan zegt wel genoeg. |
Citaat:
En wat betreft de "ring" van Madrid: Madrid heeft 3 ringautosnelwegen: naast de M30 heb je er ook de M40 en de M50 en die 2 laatste zijn helemaal niet overkapt. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan moet je er nog rekening mee houden dat Mont Blanctunnel slechts 11 km lang is, 6 km korter dan de Antwerpse Ring en dat de tunnel een stuk minder verkeer te verwerken krijgt dan de Antwerpse Ring. |
Na de brand in de Mont Blanc werd de tunnelrichtlijn door de EU aangenomen. De veiligheidseisen zijn heel streng.
Citaat:
Deze eisen zullen de kostprijs van een overkapte ring ook nog eens een stuk duurder maken. En dan heb ik het nog niet over het onderhoud na de openstelling. Een tunnel onderhouden kost een pak meer dan een gewone weg onderhouden. |
Citaat:
België is het ENIGE westerse land, en volgens mij zelfs zo goed als van de gehele wereld, dat de laatste 15-20 jaar geen énkele deftige wegenuitbreiding heeft gedaan. |
Citaat:
|
In Antwerpen overkappen, en de ring rond Brussel, die voornamelijk op Vl. grondgebied ligt dan? Die mensen krijgen er dan nog eens de vliegtuigen bovenop. Of gaan we een opstijgtunnel bouwen? Oei, straks heb ik de groene linkiewinki's een idéé gegeven.:lol:
|
Citaat:
;) |
Beste oplossing om fijn stof te vermijden. Sluit de haven.
Alléz voor groen en PVDA toch. Met 90 percent werkloosheid gaan die een meerderheid zijn.:oops: |
Eerst de woestijn verlaten om in Antwerpen te komen wonen, en dan klagen dat er te veel fijn stof is, een typische groen en PVDA stemmer.
|
Citaat:
te laat uiteraard ... maar vermits er geen MERs gemaakt werden ... konden die mensen niet vroeger (re)ageren EU heeft Madrid trouwens veroordeeld wegens het ontbreken van verplichtte die Milieu Effecten Rapporten ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be