Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Overkapping van de ring van Antwerpen: een vraagje (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201798)

De schoofzak 7 mei 2014 11:43

Overkapping van de ring van Antwerpen: een vraagje
 
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...


En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.

vlaams realist 7 mei 2014 11:58

Mijn 92 jarige bobonne heeft tabaksrook, fijn stof en alle andere vieze dingen ingeademt.

Zwitser 7 mei 2014 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

Dat financier je door de opstalrechten er boven te verkopen...


Citaat:

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?
Het beste lijkt me om gewoon vrachtverkeer zo veel mogelijk te weren. Maar dan moeten er wel alternatieven zijn. Voor het vrachtverkeer dat er wel door gaat kan men bijvoorbeeld een doseersysteem toepassen zoals inderdaad bij sommige tunnels al bestaat, zodat nooit twee vrachtwagens achter elkaar rijden.

Anna List 7 mei 2014 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
...
En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.

maar nee, dampkap erboven en de schouwen zet je in Wilrijk en Ekeren.

zolang Zurenborg maar geen fijn stof meer heeft en een groot park voor de deur krijgt.

Tashunka 7 mei 2014 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7129505)
Dat financier je door de opstalrechten er boven te verkopen...



Het beste lijkt me om gewoon vrachtverkeer zo veel mogelijk te weren. Maar dan moeten er wel alternatieven zijn. Voor het vrachtverkeer dat er wel door gaat kan men bijvoorbeeld een doseersysteem toepassen zoals inderdaad bij sommige tunnels al bestaat, zodat nooit twee vrachtwagens achter elkaar rijden.

Het wordt nu toch verkocht als de mogelijkheid om een uitgebreid park aan te leggen? Ik denk niet dat er iemand veel geld gaat geven voor een park.

De ervaringen in Madrid waar men een ring aan het overkappen is geven toch andere resultaten. De kostprijs was begroot op 1,5 miljard Euro maar zou nu om en bij de 10 miljard € bedragen en het zou meer dan 35 jaar duren voor het project volledig betaald zou zijn.

Ik zie niet in hoe je zulk een bedrag kan recupereren.

Zwitser 7 mei 2014 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka (Bericht 7129619)
Het wordt nu toch verkocht als de mogelijkheid om een uitgebreid park aan te leggen? Ik denk niet dat er iemand veel geld gaat geven voor een park

Het enkel als een gelegenheid om een park aan te leggen is dan ook fout. Wat mij betreft is een groenstrook, zeker gewenst, maar ik zou dus aan de rand van die groenstrook apartementen en kantoren bouwen. En daar is dus geld mee te verdienen. In het midden laten we dan een sneltram rijden die alles met elkaar verbindt.

Update: Ik ben nu verder met het lezen van het projectplan, en het is inderdaad de bedoeling dat er ook gebouwd wordt. Opstalrechten in erfpacht geven lijkt me een interessante optie om dit te financieren, en ook de stad een inkomen te bezorgen.

PeterCC 10 mei 2014 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?
(...)

Tja, dan is dat nog dikkere shit natuurlijk.

PeterCC 10 mei 2014 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
(...)
En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegebulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

Dat filteren is een illusie.

Maar doet ook niet terzake.
Tegen de tijd dat die overkapping er ooit zou kunnen komen (ten vroegste 2025) is fijnstof emissie door het verkeer al lang verleden tijd.

DewareJakob 10 mei 2014 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ? .

Heel pertinente vraag; tunnels zijn altijd een verhoogd veiligheidsrisico, blijkbaar een punt dat hen in deze verkiezingstijd niet bezighoudt; waar het niet nodig is moet je er geen bouwen (om onder een berg of onder een rivier-stroom te geraken OK),

Jan van den Berghe 10 mei 2014 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...


En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.

In Madrid kunnen ze van ervaring spreken. Misschien wat googlen naar informatie over die ringoverkapping.

kelt 10 mei 2014 20:09

Ik heb ergens een prachtige vergelijking opgepikt aangaande de verkeersproblematiek.

Gans dat gedoe met de Oosterweel en nu weer die overkapping is te vergelijken met iemand die last heeft van ernstige obesitas te "helpen" door hem een ruimere riem aan te reiken zodat hij weer een beetje op zijn gemak is...

....hij is wel STERVENDE door zijn gewoontes! :-(

Vrijheideerst 10 mei 2014 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134428)
In Madrid kunnen ze van ervaring spreken. Misschien wat googlen naar informatie over die ringoverkapping.

Dat die meer dan het dubbele van de oorspronkelijke 1 miljard euro gekost heeft?

Dat die files niet afgenomen zijn?

Ja, google dat maar 'ns. :roll:

Jan van den Berghe 10 mei 2014 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7134442)
Dat die meer dan het dubbele van de oorspronkelijke 1 miljard euro gekost heeft?

Dat die files niet afgenomen zijn?

Ja, google dat maar 'ns. :roll:

Euh, gaan de vragen in het beginbericht daarover?

Vrijheideerst 10 mei 2014 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134446)
Euh, gaan de vragen in het beginbericht daarover?

Euh, wat baten kaars & bril...?

Jan van den Berghe 10 mei 2014 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7134457)
Euh, wat baten kaars & bril...?

Wat bedoelt u?

Vrijheideerst 10 mei 2014 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134465)
Wat bedoelt u?

Dat u eens moet ophouden met blind die overkapping goed te keuren en dat u wat minder anti-auto propaganda moet lezen.

Jan van den Berghe 10 mei 2014 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7134470)
Dat u eens moet ophouden met blind die overkapping goed te keuren en dat u wat minder anti-auto propaganda moet lezen.

Zeg me dan eens in welke bericht ik, en ik citeer u, "blind die overkapping goedkeur".

Ik ben benieuwd.

koe de poing 10 mei 2014 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...

Overkapping van de ring is in strijd met de Europese tunnelrichtlijn inzake veiligheid en dus niet meer dan een utopie. Een mooie utopie, maar een utopie. Overkappen van een TEN snelweg kan niet indien het aantal rijvakken wijzigt en als er teveel op- en afritten zijn. De Antwerpse ring is in feite een lang groot op- en afrittencomplex...
Overkappen kan dan ook enkel en alleen als het vrachtverkeer van de haven niet over de Ring zou rijden.
Madrid vergelijken met Antwerpen is appels met peren vergekijken, want in Madrid is er geen TEN snelweg, en zijn er minder rijvakken en weefbewegingen

Citaat:

En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ....
Filteren is perfect mogelijk, maar aan de tunnelmonden zal de pollutie net toenemen

Jan van den Berghe 10 mei 2014 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 7134541)
Overkapping van de ring is in strijd met de Europese tunnelrichtlijn inzake veiligheid en dus niet meer dan een utopie.

Hoezo? Verbiedt de EU tunnels misschien?

koe de poing 10 mei 2014 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134544)
Hoezo? Verbiedt de EU tunnels misschien?

Dermate strenge veiligheidseisen voor tunnels met gevaarlijk transportverkeer dat een overkapping van de Antwerpse Ring niet in overeenstemming gebracht kan worden met die veiligheidseisen. Plekken met veel weefbewegingen zijn te ongevalgevoelig om te overkappen.

PeterCC 10 mei 2014 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7134442)
Dat die meer dan het dubbele van de oorspronkelijke 1 miljard euro gekost heeft?
(...)

Volgens deze bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...gland_standard
was het oorspronkelijke budget 1.7 miljard € maar zal de eindafrekening uitdraaien op een bedrag van 10.4 miljard €.
Een waanzinnig bedrag.

Vrijheideerst 11 mei 2014 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7134580)
Volgens deze bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...gland_standard
was het oorspronkelijke budget 1.7 miljard € maar zal de eindafrekening uitdraaien op een bedrag van 10.4 miljard €.
Een waanzinnig bedrag.

Ongeloofelijk.

De media pikken dit hier natuurlijk niet op, en in Spanje kon ook jarenlang het geld niet op...

DewareJakob 11 mei 2014 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134544)
Hoezo? Verbiedt de EU tunnels misschien?

Citaat:

Heel pertinente vraag; tunnels zijn altijd een verhoogd veiligheidsrisico, blijkbaar een punt dat hen in deze verkiezingstijd niet bezighoudt; waar het niet nodig is moet je er geen bouwen (om onder een berg of onder een rivier-stroom te geraken OK),
Enkel waar het echt nodig is, lijkt mij een juist criterium.

koe de poing 11 mei 2014 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7135170)
Enkel waar het echt nodig is, lijkt mij een juist criterium.

Als je volksgezondheid mee in rekening neemt, en het gegeven dat tienduizenden mensen twee jaar van leven verliezen door de Ring, is het antwoord dat de Ring over de volledige lengte dient overkapt te worden

DewareJakob 11 mei 2014 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 7135340)
Als je volksgezondheid mee in rekening neemt, en het gegeven dat tienduizenden mensen twee jaar van leven verliezen door de Ring, is het antwoord dat de Ring over de volledige lengte dient overkapt te worden

Als je volksgezondheid in overweging neemt, mag er vanaf morgen geen enkele auto, laat staan vrachtwagen de weg op. Iedereen met eens stressvol beroep moet dan ook stoppen met werken, want stress vermindert de levensverwachting. Niemand mag nog ploegenwerk doen, want ploegenwerk vermindert de levensverwachting met 5 jaar, enzoverder, enzoverder. Er zijn meer verwezenlijkingen die ons leven verlengd hebben, dan die ze verkorten. Als je in overweging neemt met wat in de jaren 60-70-80 we voor vuiligheid te verwerken kregen, moet onze generatie allang dood zijn, maar nee, het aantal 80-ers, 90-ers is nog nooit zo hoog geweest. Wie een hond wil slaan, vindt licht een stok, en aan de bangmakerij van de groenen heb ik geen boodschap.

freespirit 11 mei 2014 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7129488)
Mijn 92 jarige bobonne heeft tabaksrook, fijn stof en alle andere vieze dingen ingeademt.

Dan heeft ze chance gehad, goe voor uw bobonneke !

Uiteraard een domme opmerking, de cijfers bewijzen het. Meer dan één op de drie kinderen die in Brussel of Antwerpen leven hebben last van ademhalingsproblemen, astma of astmatische aanleg, de immuniteit bij zulke kinderen is kleiner, ...

Of weet u het als 'orakel' weer beter dan alle dokters en specialisten die aangeven dat in de buurt van een ringweg te wonen serieuze gezondheidsrisico's inhoudt ? Grotendeels gerelateerd aan fijn stof veroorzaakt door dieselverkeer, mede omdat België nog steeds het dieselland bij uitstek is en er vele mensen rondrijden met dieselwagens terwijl ze er helemaal geen nodig hebben.

freespirit 11 mei 2014 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7135468)
Als je volksgezondheid in overweging neemt, mag er vanaf morgen geen enkele auto, laat staan vrachtwagen de weg op. Iedereen met eens stressvol beroep moet dan ook stoppen met werken, want stress vermindert de levensverwachting. Niemand mag nog ploegenwerk doen, want ploegenwerk vermindert de levensverwachting met 5 jaar, enzoverder, enzoverder. Er zijn meer verwezenlijkingen die ons leven verlengd hebben, dan die ze verkorten. Als je in overweging neemt met wat in de jaren 60-70-80 we voor vuiligheid te verwerken kregen, moet onze generatie allang dood zijn, maar nee, het aantal 80-ers, 90-ers is nog nooit zo hoog geweest. Wie een hond wil slaan, vindt licht een stok, en aan de bangmakerij van de groenen heb ik geen boodschap.

Daar heb je ergens wel een punt, maar die overkapping van de ring is relatief beheersbaar en eenvoudig. Dat kost uiteraard bakken geld om te investeren, maar op lange termijn verdient men dat terug.

Los van gezondheidsredenen is een overkapping van de ring ook esthetisch mooier, het wordt aangenamer om te wonen en te leven en er komt veel ruimte in de stad vrij om te bouwen en te beplanten (evenveel oppervlakte als de gehele Antwerpse binnenstad binnen de Leien). Dit zou dus ook het nijpende woningtekort in Antwerpen kunnen oplossen, want binnen dertig jaar hebben we er allicht 100.000 nieuwe inwoners bij.

Dus met 'bangmakerij' of groen onrealistisch fanatisme heeft dit weinig te maken ! Wel met een realistische, ergonomische en duurzame oplossing voor Antwepen. Dat zelfs de liberalen nu overstag gaan voor het 'groen' plan zegt wel genoeg.

stropdrager 11 mei 2014 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7134442)
Dat die meer dan het dubbele van de oorspronkelijke 1 miljard euro gekost heeft?

Dat die files niet afgenomen zijn?
Ja, google dat maar 'ns. :roll:

In Madrid zijn de files wel degelijk afgenomen. En weet je hoe dat komt? Niet omdat ze een deel van de M30 overkapt hebben. Wel omdat ze de laatste 20 jaar hun infrastructuur enorm hebben uitgebreid. Ze hebben ook heel veel nieuwe autosnelwegen aangelegd, waardoor het lokaal en het doorgaand verkeer op een efficiënte manier wordt gescheiden.

En wat betreft de "ring" van Madrid: Madrid heeft 3 ringautosnelwegen: naast de M30 heb je er ook de M40 en de M50 en die 2 laatste zijn helemaal niet overkapt.

stropdrager 11 mei 2014 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7135170)
Enkel waar het echt nodig is, lijkt mij een juist criterium.

De huidige ring van Antwerpen is 17km lang. Mocht je de ring van Antwerpen volledig overkappen, dan wordt die tunnel 1 van de langste tunnels van Europa en van de wereld. De langste tunnel in de Alpen is de Gotthardtunnel (die is 17km lang). Het verschil is dat die andere lange tunnels allemaal diep onder de bergen liggen, waar liggen die bergen in Antwerpen?

stropdrager 11 mei 2014 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

1999, Mont Blanctunnel, tussen Frankrijk en Italië.

Citaat:

Op 24 maart 1999 reed een Belgische Volvo-vrachtwagen met gekoelde aanhanger met daarin 9 ton margarine en 11 ton meel langs de Franse kant de tunnel in. Slechts enkele ogenblikken in de tunnel later begon de vrachtwagen signalen van rook te vertonen. In het midden van de tunnel stopte de vrachtwagen, vrijwel direct vatte deze vuur. 25 voertuigen die de vrachtwagen de tunnel in volgden, met 37 inzittenden in totaal, kwamen vast te zitten in de brand en konden niet meer ontkomen. Bij verschillende reddingsacties van de Franse en Italiaanse brandweer kwam ook een brandweerman om; hij bezweek aan zijn verwondingen een tijd later. Aan Italiaanse kant konden de voertuigen nog zelf ontsnappen of de inzittenden konden gered worden, inclusief Gilbert Degrave, de Belgische chauffeur van de noodlottige vrachtwagen.
Citaat:

De brand stak ook de rest van de in de val zittende voertuigen aan, waaronder ook een aantal vrachtwagens met eveneens brandgevaarlijke inhoud. Het totaal aan brandende inhoud bleek gelijk te zijn aan 7(!) volle benzinetankwagens. De brand duurde daarom maar liefst 53 uur en bereikte temperaturen van 1200°C. De schade was zo groot dat de tunnel pas op 9 maart 2002 terug openging.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brand_i...nt_Blanctunnel

En dan moet je er nog rekening mee houden dat Mont Blanctunnel slechts 11 km lang is, 6 km korter dan de Antwerpse Ring en dat de tunnel een stuk minder verkeer te verwerken krijgt dan de Antwerpse Ring.

stropdrager 11 mei 2014 18:37

Na de brand in de Mont Blanc werd de tunnelrichtlijn door de EU aangenomen. De veiligheidseisen zijn heel streng.

Citaat:

De richtlijn schrijft voor dat een tunnel met twee buizen voor wegverkeer uitgerust moet zijn indien de 15-jaar prognose een jaargemiddelde intensiteit van 10.000 of meer voertuigen per rijstrook heeft. In de praktijk komt dit neer op tunnels met een etmaalintensiteit van 20.000 voertuigen of meer. De richtlijn schrijft echter niet voor dat dan ook sprake moet zijn van 2x2 rijstroken, ook 2x1 rijstroken is toegestaan.

Het aantal rijstroken moet in de tunnelbuis en vlak voor de tunnelbuis gelijk blijven (met uitzondering van vluchtstroken). Met de turbulentieafstand in acht nemend betekent dit dat het aantal rijstroken niet mag wijzigen binnen de afstand dat een voertuig in 10 seconden met de maximumsnelheid aflegt. Hier mag gemotiveerd bij uitzondering vanaf geweken worden.

Hellingen van 5 procent of meer zijn in tunnelbuizen niet toegestaan, tenzij dit vanuit geografisch oogpunt niet mogelijk is. Bij hellingen van meer dan 3 procent moeten aanvullende eisen gesteld worden. Men kan dan denken aan een kruipstrook voor vrachtverkeer.

Elke tunnel moet een nooduitgang hebben. Dit kunnen rechtstreekse uitgangen naar buiten zijn, dwarsverbindingen tussen twee tunnelbuizen, uitgangen naar een vluchtbuis of schuilgelegenheden zijn. Dit betekent dat een vluchtbuis bij een tunnel met twee verkeersbuizen niet per se noodzakelijk is. Wel is een voetpad of rijstrooksignalering vereist in beide tunnelbuizen. Schuilgelegenheden mogen alleen met een uitgang naar buiten aangelegd worden. De afstand tussen nooduitgangen mag ten hoogste 500 meter bedragen. Tevens moeten er om de 1.500 meter toegangspunten voor hulpdiensten zijn, vanuit een vluchtbuis, of de andere verkeersbuis. Tevens moet het, als dat geografisch haalbaar is, aan de buitenkant van de tunnel bij het tunnelportaal mogelijk zijn de middenberm over te steken zodat nooddiensten alle buizen kunnen bereiken.

In tunnels van meer dan 1.000 meter en een intensiteit van meer dan 2.000 voertuigen per etmaal per rijstrook is mechanische ventilatie noodzakelijk. Deze ventilatie dient te voldoen aan een aantal eisen, zoals de mogelijkheid om gemiddelde en piekconcentraties van verontreinigende stoffen te verwerken, en de beheersing van hitte en brand. Langsventilatie is in tunnels met tweerichtingsverkeer slechts onder uitzondering toegestaan.
http://www.wegenwiki.nl/Richtlijn_2004/54/EG

Deze eisen zullen de kostprijs van een overkapte ring ook nog eens een stuk duurder maken. En dan heb ik het nog niet over het onderhoud na de openstelling. Een tunnel onderhouden kost een pak meer dan een gewone weg onderhouden.

Vrijheideerst 12 mei 2014 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 7135525)
In Madrid zijn de files wel degelijk afgenomen. En weet je hoe dat komt? Niet omdat ze een deel van de M30 overkapt hebben. Wel omdat ze de laatste 20 jaar hun infrastructuur enorm hebben uitgebreid. Ze hebben ook heel veel nieuwe autosnelwegen aangelegd, waardoor het lokaal en het doorgaand verkeer op een efficiënte manier wordt gescheiden.

En wat betreft de "ring" van Madrid: Madrid heeft 3 ringautosnelwegen: naast de M30 heb je er ook de M40 en de M50 en die 2 laatste zijn helemaal niet overkapt.

Ja, dat klopt, maar ik had het specifiek over die "droomoverkapping".

België is het ENIGE westerse land, en volgens mij zelfs zo goed als van de gehele wereld, dat de laatste 15-20 jaar geen énkele deftige wegenuitbreiding heeft gedaan.

vlaams realist 12 mei 2014 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7135498)
Dan heeft ze chance gehad, goe voor uw bobonneke !

Uiteraard een domme opmerking, de cijfers bewijzen het. Meer dan één op de drie kinderen die in Brussel of Antwerpen leven hebben last van ademhalingsproblemen, astma of astmatische aanleg, de immuniteit bij zulke kinderen is kleiner, ...

Of weet u het als 'orakel' weer beter dan alle dokters en specialisten die aangeven dat in de buurt van een ringweg te wonen serieuze gezondheidsrisico's inhoudt ? Grotendeels gerelateerd aan fijn stof veroorzaakt door dieselverkeer, mede omdat België nog steeds het dieselland bij uitstek is en er vele mensen rondrijden met dieselwagens terwijl ze er helemaal geen nodig hebben.

Kunnen die dokters verklaren waarom er een hogere levensverwachting is in Belgie dan pakweg in Marokko? Of lopen daar nog meer snelwegen dan hier?

vlaams realist 12 mei 2014 14:25

In Antwerpen overkappen, en de ring rond Brussel, die voornamelijk op Vl. grondgebied ligt dan? Die mensen krijgen er dan nog eens de vliegtuigen bovenop. Of gaan we een opstijgtunnel bouwen? Oei, straks heb ik de groene linkiewinki's een idéé gegeven.:lol:

Vrijheideerst 12 mei 2014 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7136608)
In Antwerpen overkappen, en de ring rond Brussel, die voornamelijk op Vl. grondgebied ligt dan? Die mensen krijgen er dan nog eens de vliegtuigen bovenop. Of gaan we een opstijgtunnel bouwen? Oei, straks heb ik de groene linkiewinki's een idéé gegeven.:lol:

Zwijg stil!


;)

vlaams realist 12 mei 2014 14:33

Beste oplossing om fijn stof te vermijden. Sluit de haven.
Alléz voor groen en PVDA toch. Met 90 percent werkloosheid gaan die een meerderheid zijn.:oops:

vlaams realist 12 mei 2014 14:39

Eerst de woestijn verlaten om in Antwerpen te komen wonen, en dan klagen dat er te veel fijn stof is, een typische groen en PVDA stemmer.

Anna List 12 mei 2014 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134446)
Euh, gaan de vragen in het beginbericht daarover?

in Madrid zijn er wel protestgroepen ontstaan waar de schouwen staan ...

te laat uiteraard ... maar vermits er geen MERs gemaakt werden ... konden die mensen niet vroeger (re)ageren

EU heeft Madrid trouwens veroordeeld wegens het ontbreken van verplichtte die Milieu Effecten Rapporten ...

DewareJakob 12 mei 2014 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 7135534)
waar liggen die bergen in Antwerpen?

Naast de parking. :lol:

DewareJakob 12 mei 2014 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7136608)
In Antwerpen overkappen, en de ring rond Brussel, die voornamelijk op Vl. grondgebied ligt dan? Die mensen krijgen er dan nog eens de vliegtuigen bovenop. Of gaan we een opstijgtunnel bouwen? Oei, straks heb ik de groene linkiewinki's een idéé gegeven.:lol:

Niet belangrijk, Vlaams Brabant, dat is de parking. :evil:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be