![]() |
Staats-trein of privé-vliegmaatschappij ?
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?
. |
Simpel. Die lagekost vliegtuigmaatschappij buit haar werknemers uit, vliegt met toestellen die uit de lucht vallen als er iemand niest, en gebruikt brandstof die zo vervuildend is dat ze witte sporen in de lucht nalaat.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze moeten natuurlijk geen sporen aanleggen en onderhouden. Ze vliegen niet met lege toestellen. Ze stoppen niet bij elke luchthaven. Het personeel staakt iets minder snel. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar er is een reden waarom Ryanair mensen over de hele wereld kan vervoeren, en de extra inkomsten uit de staatskassen allerhande kan gebruiken om de aandeelhouders blij te maken. En da's niet door een beschermde werkplaats te zijn. Wat betreft kabinepersoneel, als de leuke stewards en stewardessen snel koude harde cash willen scoren, dan hebben het verkeerde beroep gekozen, of vergeten dat persoonlijke service een dik "zak"centje kan opbrengen in de Mile High club. |
Citaat:
|
Citaat:
Elke taks betaald uit de staatskas vloeit linearecta terug naar de staatskas.... |
Citaat:
Om op de originele vraag te antwoorden: internationale treintickets genieten niet van staatssteun. |
Citaat:
|
Citaat:
-Ryanair betaalt in veel luchthavens die in overheidshanden zijn (zoals Charleroi) amper landingsrechten en afhandelingskosten. Een directe subsidie is dat niet, want er vloeit geen Euro van de overheid naar Ryanair. Echter, in de praktijk komt het er wel op neer dat de afhandeling van de vliegtuigen gebeurt op kosten van de luchthavenuitbater (ttz de overheid); -Ryanair wordt door vele lokale overheden betaald om op hun luchthaven te vliegen. Dat wordt echter niet als subsidie gezien, maar komt het uit het 'promotie' budget van de overheid: ze betalen Ryanair op dezelfde manier waarop je een reclamebureau betaalt om voor je product een reclamecampagne op de te zetten. Ryanair hoeft echter geen campagne te voeren voor dat geld, zij krijgen het gewoon om op die bestemming te vliegen. |
Ik denk dat Bob eerder wou weten welke internationale treinen geen subsidies krijgen.
|
Citaat:
|
Citaat:
de Fyra ging rijden van b. naar Holland; dat is internationaal Wie ging die treinstellen betalen ? . |
Citaat:
Zogenaamde 'buurlandtreinen', zoals de Benelux, worden trouwens gewoonlijk wel gesubsidieerd, omdat dat eigenlijk gewone intercitytreinen zijn die toevallig ook een grens overschrijden. Maar daar gaat het hier niet over, die concurreren in de regel niet met de luchtvaart. |
Niet zagen, niet zeveren, prijzen van tiketten vergelijken:
(hierna zijn de goedkoopste prijzen, je moet rap zijn om deze vast te krijgen, maar toch) https://www.jetairfly.com/nl/last-mi...170.29_08_2014 Bijvoorbeeld: Malaga, 50 euro. . |
Citaat:
Ik moet je gelijk geven , dat is spotgoedkoop . Daartegen staat dan weer de taak van de spoorweg . Een mobiliteit verschaffen aan veel mensen . Dat maakt dat een trein stopt op plaatsen waar maar 3 passagiers opstappen . Deze opgelegde taak heeft een prijs . Daarom is een prijsvergelijking niet haalbaar . Appelen , peren . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet zeveren hé jongens, zo'n groot prijsverschil zeg ... dat lost ge niet alleen op met wat Charleroi in haar luchthaventje Brussels Zout kan steken.
. |
Citaat:
Toch een vraagje aan jou: Stelde je de vraag die je aan het begin stelde uit gemeende interesse in het antwoord, of wilde je gewoon een spoorbashingdraadje opstarten, en enkel je eigen mening in iets andere woorden door een groot aantal anderen herhaald zien? Ik begin namelijk dat tweede te vermoeden, want het lijkt erop dat je totaal niet geïnteresseerd bent in de antwoorden op je vraag. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar in dit geval ben ik benieuwd naar de echte redenen. En naar de maatschappelijke logica daar achter. Neem een ander voorbeeldje: voor De Lijn, hoeveel draagt de prijs van het ticketje dat ik betaal procentueel bij aan de globale kostprijs van de rit ? Daar is al pers over geweest. Maar hoe dat precies zit met die kostendekkingsgraad bij de diverse lagekosten-luchtvaartmaatschappijen ... dat moeten de linkse jongens toch wel eens onderzocht hebben ... . |
Citaat:
Citaat:
Klaarblijkelijk wordt dat echter niet geapprecieerd, en dat is raar... |
Citaat:
|
Citaat:
En de NMBS betaalt al zijn electriciteitsrekeningen (en mazout) met de middelen verworven uit ticket/abonnement/railpass/summerdeal/whatever verkoop aan particulieren en vrachtvervoer. |
Citaat:
En als ik eens veel tijd en goesting heb, ga ik eens de prijs vergelijken om naar pakweg Londen te gaan, enerzijds met de eurostar, en anderzijds met die bussen van Eurolines (zijn er daar concurrenten van, of is dat de enige maatschappij die zulke transporten aanbiedt ?) . |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, nog een paar redenen: -gebruikerskosten voor de sporen zijn afhankelijk van de gereden afstand. Gebruikerskosten voor de lucht zijn dat niet: in de praktijk betekent dat dat het voordeel dat de trein tegenover het vliegtuig heeft voor relatief korte afstanden (afstanden zoals Brussel-Parijs, Brussel-Londen of Brussel-Amsterdam) wegkrimpt naarmate de afstand groter wordt, zowel qua tijd als qua kostprijs. Voor een vliegtuig zijn de infrastructuurkosten eigenlijk dezelfde, of die nu van Brussel naar Parijs vliegt, of van Brussel naar Malaga. Voor een trein niet; -en dan is er natuurlijk nog de gewone marktwerking: de 'sweet spot' voor hogesnelheidstreinen zit bij afstanden van zo'n 300 - 600km, dat betekent ook dat dit de afstanden zijn waar ze echt kunnen concurreren, ook qua prijs. Afstanden die een stuk langer zijn, daar gaan ze weinig 'energie' in steken om die zeer aantrekkelijk te maken, want daar valt voor hen weinig te verdienen. Die zetel die jij boekt van Brussel naar Malaga, die verkopen zij veel liever drie keer: een keer tussen Brussel en Parijs, een tweede tussen Parijs en Toulouse, en een derde keer tussen Toulouse en Malaga (ik zeg maar wat). Daar valt voor hen veel meer aan te verdienen. Met die antwoorden zal je ongetwijfeld ook weer niet tevreden zijn, want ik heb niet gezegd 'omdat de spoorwegen stinken en de vakbonden en de staat en ....' Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
of als de vakbondsvoorzitter in de krant dit weekend zit te dreigen dat die noodzakelijke maatregelen niet naar meneerkes goesting zijn .... maar wat betreft oorzaken van prijsverschillen tussen bepaalde vervoersmodi, ben ik nogal economisch-neutraal nieuwsgierig. . |
Citaat:
Citaat:
Of is NMBS Europe een onafhankelijke privé firma? |
Citaat:
Citaat:
Als je graag de precieze juridische details over NMBS Europe weet, dan kan ik je de volgende site aanraden: Klik! Het is verbazingwekkend wat je daar allemaal kan op vinden. |
Hetgeen ik ervan kan maken is dat de fondsen van de NMBS inwisselbaar zijn tussen de verschillende takken, en dat de oorsprong van de fondsen niet uitmaakt.
Is dat nu het schamele beetje van de ticketverkoop, de abonnementen allerhande, de inkomsten uit vrachtvervoer (neen geen pakjes, maar echte vracht) of de subsidiering vanuit de overheid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be