![]() |
Jambon 1 dag minister, het is al prijs
"Mensen die collaboreerden hadden hun redenen". Dat zei Jan Diamant in La Dernière Heure, wanneer zijn passage bij het Sint-Maartensfonds nog eens werd opgerakeld. http://www.dhnet.be/actu/belgique/ja...7030e610464099
Is die man een masochist, gewoon dom, of een onverbeterlijke provocateur. Als minister van binnenlandse zaken moet je toch weten dat je zo'n uitspraken beter niet doet? |
Citaat:
Wanneer eens je gekanker over de PVDA en hun voorliefde voor Stalin? |
Citaat:
Zeggen dat mensen geen reden hadden om te collaboreren, klinkt nogal belachelijk niet? je hebt toch altijd een reden waarom je iets doet? |
Citaat:
|
Citaat:
En ja, ik heb de volledige passage gelezen. Hij lijkt te laten uitschijnen dat de collaboratie enkel een fout was omdat de Vlaamse beweging daarmee na de oorlog geïsoleerd werd Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Misschien eerder uw probleem dan het probleem van de uitspraak... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik daag je uit om het tegenbewijs te vinden dat de PVDA niet pro Stalin en Mao was/is. Een halfzuchtende "ontkenning" van Monarchist Mertens telt niet.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En in principe hebben ze nog gelijk ook. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb zo stillekes aan de indruk dat de kugels van links van rubber zijn... |
Mensen hadden redenen om naar het oostfront te trekken net zoals mensen redenen hebben of hadden om naar Korea of IS of de Balkan te trekken.
|
Citaat:
|
Citaat:
1. Dit is duidelijk een verdoken apologie 2. De enige reden die hij aanvoert om collaboratie als een fout te bestempelen is het feit dat de Vlaamse Beweging daarna geïsoleerd kwam te staan. |
Citaat:
|
Citaat:
Allé, in de 'fatsoenlijke' dagbladen. De rest zal wel veel verder gaan. |
Citaat:
Ik spreek & versta geen Frans :oops: |
Citaat:
|
Citaat:
Daarom horen de anti-Vlamingen dat niet graag. |
Citaat:
|
Citaat:
Vandaag om 10:41 door jva | Bron: BELGA Foto: De Franstalige kranten La Libre Belgique en La Dernière Heure voelden vice-premier Jan Jambon (N-VA) aan de tand over zijn aanwezigheid op een bijeenkomst van de ex-Oostfronters van het Sint-Maartensfonds.‘Ik daag iedereen uit één zin, één tekst te vinden waarin ik de collaboratie verdedig. De collaboratie was een fout. De Vlaamse beweging is tientallen jaren geïsoleerd geweest.’ ‘Het is gemakkelijker praten achteraf’, zegt de nummer één van de N-VA in de federale regering. ‘De mensen die met de Duitsers collaboreerden, hadden hun redenen. Ik leefde niet in die periode’ In 2001 moest toenmalig Volksunie-minister Johan Sauwens opstappen als Vlaams minister omdat ook hij aan een bijeenkomst van hetzelfde Sint-Maartensfonds had deelgenomen. Volgens Jambon was de context anders. ‘Hij was toen minister. Zijn collega’s hebben zijn aanwezigheid op die bijeenkomst niet aanvaard. Ik kan dat begrijpen. Als minister moet je je onthouden van bepaalde zaken die men zich kan permitteren voor men benoemd is.’ In een interview met Gazet van Antwerpen geeft de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken toe zich even te hebben afgevraagd of de zaak zijn benoeming als minister kon hypothekeren, ‘maar die kwestie is niet ter zake gekomen’. Strijden tegen Syriëstrijders Wat de inhoud van zijn portefeuille betreft, schuift Jambon drie prioriteiten naar voren: de strijd tegen radicalisering, de hervorming van de brandweer en het herbekijken van de premies bij de politie. Wat dat eerste betreft, maakt Jambon onmiddellijk brandhout van het vorige beleid. ‘Mijn voorgangster Joëlle Milquet heeft een diepe indruk op ons gemaakt met haar beleid: zo slecht was het. We gaan nu afstappen van de vele taskforces en werkgroepen zonder resultaat.’ Jambon wijst er daarbij op dat er een nationale veiligheidsraad komt, dat het mogelijk wordt ‘Syriëstrijders en andere terroristen’ de nationaliteit af te nemen en dat er een programma komt voor deradicalisering in de gevangenissen. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen verschillende redenen konden zijn binnen een zelfde land. De collaboratie in Wallonië was hoofdzakelijk omdat met het nazisme wel genegen was. In Vlaanderen hoofdzakelijk omdat met dacht beter af te zijn met de Duitsers zodat ze van de Belgische staat af zouden zijn. In Nederland zal het accent dan weer anders gelegen hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar maak gerust een draad waarin je je vragen over die tijd kan stellen. Maak de draad in het "geschiedenis" subforum. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En in Belgie was één van de redenen de Belgische haat tegen alles wat Vlaams was/is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
is collaboreren een erfzonde ?? Kun je door een lidkaart te kopen van NVA collaborateur worden ?
|
Citaat:
De eerste dag en men is al onzin aan het verzinnen, dat is idd duidelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
HIj zegt dat het zo gebruikt is, wat gewoon een simpel feit is. Jij doet het nu nog. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be