![]() |
Batterij revolutie
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...-sneller.dhtml
Een mijlpaal voor toepassingen van elektrische voertuigen en opslag van groene energie zoals zonne- en windenergie? |
Het is voor mij geen nieuwe accu. We gebruiken al een jaar of 2 5000mAh packs met de zogenaamde nanotech.
En ja, je kan die in verhouding tot de oudere/goedkopere accu's veel sneller laden. Maar daar zit een addertje onder het gras. Stel dat je een Tesla accu van 85kwu hebt. En je laad die nu vol op 4 uur. Dan moet je 22kw per uur erin pompen. Als je dat 20 keer sneller wil doen, dan moet je 440Kw beginnen duwen. En dat is een heel ander verhaal. Als je dan begint te denken aan het gebruik als opslagbatterij voor windmolenparken, dan wordt het helemaal feest. Zo'n kluitje van 20 3000 kilowatters(de standaards), die leveren bij de goeie wind hun maximaal vermogen. Ergo 60 000 kilowatt. Hoeveel wil je opslaan? 1 uur? 1 dag? Een week? Het kan hoor. Maar het prijskaartje is indrukwekkend, zelfs al is het maar voor 1 uur. Er is een reden waarom gepompte waterkracht de voorkeur geniet voor energieopslag. |
Citaat:
Citaat:
Tesla denkt nu zelfs aan - theoretische - 720 kW... Citaat:
een stukje betreft chargers: Citaat:
Citaat:
|
De wet van Ohm is er nog steeds hoor.
|
Citaat:
(en die houdt de vooruitgang niet tegen) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.sciencedaily.com/releases...1013090449.htm |
Er is niks zogenaamd aan. Onze beste accu's kunnen we laden aan 15C.
Da's een accu van 22.2V 5000mAh. ( Oftewel, in theorie op 4 minuten te laden. Alleen, onze zwaarste lader kan "maar" 400W laden. Dat geeft ons met balanceren bij een laadtijd van "leeg" tot vol van ongeveer 15 minuten. Die accu kan piekstromen leveren 650A(14.4Kw). Er zitten dan ook kabels aan van 5AWG, en die zijn heet na die inspanning. (wat maar een paar seconden kan) Maar mij niet gelaten. Iedereen electrisch rijden, en een paar kerncentrales erbij, prima. |
Citaat:
Jij kunt gewoon die nieuwe generatie van ultrasnelladende accu´s niet hebben, die zouden pas vroegstens in 2016 op de markt komen. Zo nu weet je beter wat ik eigenlijk bedoel. Citaat:
Citaat:
Wat met die fossiele brandstof die men dan "eventueel over" heeft ? Ook gebruiken voor stroomproductie als de dieselprijs zodanig gaat dalen ? Dit naast steeds stijgend aandeel hernieuwbare energie, de prognoses en doelstellingen vind je o.a hier (grafieken in overvloed #): http://de.wikipedia.org/wiki/Erneuerbare_Energien http://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy # ![]() Denk je dat de fossiele brandstofproducerende landen hun winsten zonder boe of bah willen zien slinken ? Lees geleidelijk aan steeds minder produceren... |
Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzame_energie |
Micele
We gebruiken "een nanotech" batterij, die indien we de juiste voeding en lader zouden hebben, in 4 minuten tot 100% geladen kan worden. Die accu kan ook in 4 seconden totaal leeggetrokken worden zonder te exploderen. Indien het ontlaad tempo tot "plat" op 8 seconden gedaan wordt geeft de fabrikant garantie. Niet 70% in 2 minuten. Dat lukt ons zelf met de goedkopere LiFePo4 accu's. maar het blijft een punt, als je 70% van 85kwu in een accu wil frotten in 2 minuten, mag er wel wat vermogen gaan vloeien. 59,5Kwu= 1785kw gedurende 2 minuten. Op 400V is dat 4462,5A. Zelfs op hoogspanning zijn dat vermogens die mogen tellen. Op 6000V is dat net geen 30A. Veel plezier met het snelladen van uw auto. Ik tank liever LPG of aardgas dan. |
Langs de ene kant moet iedereen elektrisch gaan rijden, aan de andere kant spreken ze van elektriciteitsschaarste...
Maddox maakt ook terecht duidelijk dat het enkel rendabel is voor auto's en dergelijk; kleine schaal dus, en niet om massaal stroom op te slaan bij centrales. Citaat:
|
Wat Maddox zegt is correct, de wet van Ohms kun je niet bedriegen.
Wat niet wil zeggen dat die nieuwe batterij voor kleine systemen zoals auto's niet kan worden gebruikt. |
Citaat:
Inderdaad vooral goed voor relatief kleine gebruikers. bijvoorbeeld thuis? Een aantal KWu kunnen opslaan op dalmomenten op nachttarief? Op die manier zou het spreiden van het verbruik aan te moedigen zijn. Perfect te regelen door de elektriciteitsmaatschappijen door schakelpulsen door te zenden. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als Tesla’s chief technology officer, JB Straubel, zegt dat het in afzienbare tijd zeker in 10 minuten zou gaan (tot xx%, wie weet is dan 60 kWh-Li-lucht-accu al voldoende) dan heb ik helemaal geen reden hem niet te geloven. OK Maddox ? http://insideevs.com/tesla-says-sub-...e-we-doubt-it/ verse info Supercharger: http://www.teslamotors.com/it_IT/for...chrome-browser Vandaag laadt men al 270 km bij in geschatte 30 minuten dacht ik en dat met 120-135 kW SC. (135 kW zijn die extra luchtgekoelde), nemen we maar 200-230 km, mij eender hangt natuurlijk af "hoe leeg" de accu nog is. p/c Tesla website: Citaat:
Ik wil ook nog een koffietje kunnen bestellen, betalen en uitdrinken als ik kijk op mijn smartphone dat mijn E-car na 6 minuten al voldoende opgeladen is zodat ik de volgende ~ 200 km weer verder kan. Naja ik moet helemaal niet zover... maar aangezien Tesla betaald bestel ik rap nog een koffie want aan de toog staat toevallig niemand. Dan laadt ik er nog 10 % bij tot 90 %, dan hoef ik dat thuis niet meer. Citaat:
Het kan zijn dat een Tesla SC korterbij ligt als een CNG-station in Limburg toch, er ligt namelijk een nieuw SC met 8 laadpalen over de Maas 10 km achter Maasmechelen: http://www.teslamotors.com/nl_BE/supercharger/urmond |
Citaat:
Als ieder huis een nu zo'n superbatterij heeft van enkele KWu, moet echt niet erg veel zijn, (een batterij die een wagen als de Tesla 200 km kan laten rijden, daar begin je al iets mee) de elektriciteitsmaatschappijen geven schakelimpulsen met de welke het opladen of het bijschakelen aan het net kan worden geregeld, combineer dat met plaatselijke zonnepanelen op je dak of een windmolentje, en je zit niet ver van een oplossing die enorme investeringen voor piekmomenten onnodig maakt. |
ik wil een auto met een kernreactor. Nooit meer tanken en iedereen gaat uit schrik uit de weg als ik eraan kom
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
foldertje Europese samenwerking: http://www.e2sg-project.eu/ schematische plannen: https://www.google.be/search?q=Smart...g&ved=0CC0QsAQ Ik denk dat het grootste probleem nog de software wordt (veiligheid, ook tegen hackers)... En ik denk dat bepaalde Aziatische landen (China ? # ) wslk de eersten zullen zijn: # link anno 2010 Citaat:
|
Citaat:
|
In alle geval, de succesberichten over accu's en de goedgelovigen die er de toekomst in zien zijn al reeds achterhaald.
Zoals ik schreef, hetgeen belooft word door het artikel van de topicstarter is al realiteit, commercieel verkrijgbaar. Alleen de wet van Ohm alleen al gaat een belangrijke beperkende factor worden, als het prijskaartje van de infrastructuur de doodsteek niet gaat wezen.. En dat is wat ook de snelladers van Tesla gaat nekken. De kostprijs als ze het gratis blijven aanbieden. |
Citaat:
Citaat:
Maddox, je hebt toch zeker een commerciele link voor mij, welk merk van auto zou dat worden, een Chinees ? Mss is er zo´n garage in de buurt of ergens een fabriek in de pijplijn (ex-Ford Genk ? ). ;-) Citaat:
Citaat:
De doemdenker... ik merk er alleszins niets van, overal duiken er zwaardere laadpalen op. Integendeel tot Belgische CNG-tankstations anders zou ik dat ook in overweging kunnen nemen, wat afwachten nog. zoiets bvb http://www.audi.com/be/brand/nl/mode...iek/motor.html Citaat:
Ik denk dat nog meevalt voor Tesla zelf als er veel klanten ~100k voor het topmodel blijven uitgeven. Citaat:
En moest de Tesla Model 3 wat vertraging oplopen met zijn superaccupacktechniek dan is er nog altijd de benzinehybride, zoiets bvb: http://www.autowereld.com/autotests/...audi-a3-e-tron |
Micele, ik schreef nergens dat die accu's die wij gebruiken in volledige auto's verkrijgbaar waren.
Ook met een prijskaartje van €120 voor 111W opslagcapaciteit is het nog niet bepaald een accu die je in een Tesla wil lepelen. (zelfs met een quantumkorting van 50% is het net geen €46000 voor het 85kw pack) En ja, het zijn Chinese accu's. So, technologie uit de VS gehaald, en in China grootschalig zonder bekommeringen voor het milieu gemaakt uit grondstoffen uit Afrika, waar de stukjes neger nog aanplakken. In alle geval, het supersnel laden van accu's is geen toekomstdroom, maar realiteit. De kostprijs ervan , da's een ander verhaal. |
Citaat:
Hoog tijd dat de regering een nieuwe wet stemt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.bol.com/nl/p/bosch-rotak-...0000023582602/ |
Citaat:
|
Citaat:
Deze dus Citaat:
# Citaat:
|
Het zal nog niet voor direct zijn, Micele, de grasmaaier is nog maar enkele jaren oud.
Maar met mijn passie voor de bergen kom ik wel eens in Duitsland, ;-) (en ken de 'Deutsche Autobahnen') en spreek de taal behoorlijk, dus ik zal goed geïnformeerd zijn. |
Citaat:
Passie voor de bergen ? naja wie heeft dat niet die uit het vlakke Vlaanderen komt. Betreft bergen en Autobahn, ik doe ook Oostenrijk aan, vooral Karinthië (schoonfamilie). En als een Alpen-Dolomieten-Oostenrijker dan naar Vlaanderen komt vindt die de schone vlakte en het verzicht fantastisch... (als het mooi helder weer is ;-)). |
Citaat:
Maar toch al: Oostenrijk: tirol, Lechtal, Ost-Tirol: Stubaital alpen; Salsburger Land, Duitsland: Schönau am Königssee prachtig; vrienden in de Pfals, Zwitserland: Wallis, Waadtland (Vaud), Fribourg; Italië: Süd Tirol. Sterzing (Vipiteneo, net de Brenner over. Meeste met gezin, soms met collega's en/of vrienden. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
http://www.woorden-boek.nl/woord/consensus http://www.woorden-boek.nl/index.php?woord=passie één van die betekenissen. |
Citaat:
Je kan ze ook recuperen uit overbodig geworden pacemakers. |
Citaat:
|
Citaat:
Ook is het niet licht. Per watt warmte heb je 1 gram strontium nodig. En per 80 watt warmte kan je 1 watt electriciteit uit een thermokoppel halen. Om 30kw in electriciteit te halen met Sr90 denk je aan 150 kg kernafval. Plak daar nog eens genoeg afscherming rond om elke greenpisser tevreden te stellen, en je hebt een Abrahms tank met 50 keer te weinig vermogen. Citaat:
Neen, dan is de Ford Nucleon een beter plan. |
Citaat:
http://www.vreg.be/slimme-netten-en-meters |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be