Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Batterij revolutie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=207977)

Blue Sky 14 oktober 2014 14:23

Batterij revolutie
 
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...-sneller.dhtml

Een mijlpaal voor toepassingen van elektrische voertuigen en opslag van groene energie zoals zonne- en windenergie?

maddox 14 oktober 2014 14:41

Het is voor mij geen nieuwe accu. We gebruiken al een jaar of 2 5000mAh packs met de zogenaamde nanotech.

En ja, je kan die in verhouding tot de oudere/goedkopere accu's veel sneller laden. Maar daar zit een addertje onder het gras.

Stel dat je een Tesla accu van 85kwu hebt. En je laad die nu vol op 4 uur. Dan moet je 22kw per uur erin pompen.
Als je dat 20 keer sneller wil doen, dan moet je 440Kw beginnen duwen. En dat is een heel ander verhaal.

Als je dan begint te denken aan het gebruik als opslagbatterij voor windmolenparken, dan wordt het helemaal feest.
Zo'n kluitje van 20 3000 kilowatters(de standaards), die leveren bij de goeie wind hun maximaal vermogen. Ergo 60 000 kilowatt. Hoeveel wil je opslaan? 1 uur? 1 dag? Een week?
Het kan hoor. Maar het prijskaartje is indrukwekkend, zelfs al is het maar voor 1 uur.

Er is een reden waarom gepompte waterkracht de voorkeur geniet voor energieopslag.

Micele 14 oktober 2014 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7360771)
Het is voor mij geen nieuwe accu. We gebruiken al een jaar of 2 5000mAh packs met de zogenaamde nanotech.

En ja, je kan die in verhouding tot de oudere/goedkopere accu's veel sneller laden. Maar daar zit een addertje onder het gras.

Stel dat je een Tesla accu van 85kwu hebt. En je laad die nu vol op 4 uur. Dan moet je 22kw per uur erin pompen.
Als je dat 20 keer sneller wil doen, dan moet je 440Kw beginnen duwen. En dat is een heel ander verhaal.

In China laden ze E-bus-accu´s op aan 400 kW-chargers, dit sinds 11 juni 2012 al, wat bedoel je nu met een heel ander verhaal ?
Citaat:

http://evworld.com/news.cfm?newsid=28113
Microvast Opens First Ultra-fast Electric Bus Charging Station

The 3,200 kW, 2,065 m² charging station at Chongqing International Airport has six (6) 400kW individual chargers; each charger fills the bus battery in 5 to 10 minutes.
Tien jaar geleden (toen hadden ze klassieke 10 kW-chargers) waren de huidige 120-135 kW Teslachargerstations (voorlopig op kosten van Tesla) ook verre toekomstmuziek of pretty crazy, vandaag de normaalste zaak en realiteit, elke maand komen er bij.

Tesla denkt nu zelfs aan - theoretische - 720 kW...

Citaat:

http://insideevs.com/tesla-says-sub-...e-we-doubt-it/

But perhaps the biggest hurdle to overcome at that rate would be the sheer size and weight of the required charging cable. We’re looking at something in the 1,500-volt and 480-amp range to carry those 720 kW. That cable would be a monster and we see no way around this problem.

In Tesla’s defense, Straubel says that the current 120-kW Supercharger “seemed pretty crazy even 10 years ago” when conventional chargers delivered under 10kW. So, maybe this theoretical 720 kW Supercharger is possible…in time.

But what’s the work-around solution for the size and heft of the cable? We don’t see one. Do you?

Source: MIT Technology Review
In elk geval zal de Tesla Timeline steeds ververst moeten worden:
een stukje betreft chargers:
Citaat:

http://www.teslamotors.com/nl_BE/for...tesla-timeline

2016: Improved battery pack options for Model S and X - range up to 500 miles; giga-factory opens; Superchargers upgraded to 200 kw; 90,000 Model S sales; 80,000 Model X sales; TSLA $950

2017: Model Y (GenIII crossover) prototype released; Model S mid-cycle refresh designs released; Mercedes adds more Tesla-built drivetrains to their line-up of cars; 50,000 Model E sales; 100,000 Model S and 90,000 Model X sales; TSLA $1,300

2018: Autopilot feature rolls out; announcement of new auto factory to be built in Europe; Superchargers upgraded to 250 kw; 150,000 Model E sales; 100,000 Model S sales; 90,000 Model X sales; TSLA $1,700

...
Citaat:

Professor Rachid Yazami, die 34 jaar geleden mee aan de wieg stond van de grafietanode die vandaag in de meeste lithium-ionbatterijen gebruikt wordt, noemt de nieuwe uitvinding van professor Chen Xiaodong de volgende grote stap in de batterijtechnologie. "Hoewel de kosten van lithium-ionbatterijen aanzienlijk verminderd zijn en de prestaties verbeterden sinds de commercialisering in 1991, is er omwille van nieuwe toepassingen nood aan verbetering."

Citaat:

We kunnen de afvalberg van weggegooide batterijen drastisch verkleinen, want onze batterijen gaan tien keer langer mee dan de huidige

Chen Xiaodong, professor

Ruimte daarvoor is er vooral in de vermogensdichtheid, die rechtstreeks verband houdt met de snelheid van het laden. "Een auto voltanken, duurt vijf minuten, terwijl een elektrische auto nu langer dan vier uur moet laden. Met onze nanotechnologie kan je de actieradius van je wagen in vijf minuten gevoelig verhogen. Even belangrijk is dat we de afvalberg van weggegooide batterijen drastisch kunnen verkleinen, want onze batterijen gaan tien keer langer mee dan de huidige."

Professor Chen heeft een subsidie aangevraagd om een prototype van de nieuwe batterij te bouwen. Hij verwacht dat een nieuwe generatie snel ladende batterijen over twee jaar op de markt kan komen.
Welk addertje ? Natuurlijk zijn er addertjes, en binnen x-jaar is het addertje verleden tijd...

maddox 14 oktober 2014 16:40

De wet van Ohm is er nog steeds hoor.

Micele 14 oktober 2014 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7360944)
De wet van Ohm is er nog steeds hoor.

die is er altijd geweest. ;-)

(en die houdt de vooruitgang niet tegen)

maddox 14 oktober 2014 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7360949)
die is er altijd geweest. ;-)

(en die houdt de vooruitgang niet tegen)

Neen, maar is die vooruitgang dat wel?

Micele 14 oktober 2014 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7361019)
Neen, maar is die vooruitgang dat wel?

Wat is dat ?

Micele 14 oktober 2014 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7360771)
Het is voor mij geen nieuwe accu. We gebruiken al een jaar of 2 5000mAh packs met de zogenaamde nanotech.

Zogenaamd.

http://www.sciencedaily.com/releases...1013090449.htm

maddox 23 oktober 2014 06:44

Er is niks zogenaamd aan. Onze beste accu's kunnen we laden aan 15C.
Da's een accu van 22.2V 5000mAh. (

Oftewel, in theorie op 4 minuten te laden.
Alleen, onze zwaarste lader kan "maar" 400W laden. Dat geeft ons met balanceren bij een laadtijd van "leeg" tot vol van ongeveer 15 minuten.


Die accu kan piekstromen leveren 650A(14.4Kw). Er zitten dan ook kabels aan van 5AWG, en die zijn heet na die inspanning. (wat maar een paar seconden kan)

Maar mij niet gelaten. Iedereen electrisch rijden, en een paar kerncentrales erbij, prima.

Micele 23 oktober 2014 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7373616)
Er is niks zogenaamd aan. Onze beste accu's kunnen we laden aan 15C.
Da's een accu van 22.2V 5000mAh.

Uw beste accu´s zijn niet dezelfde als in die link van 13 oktober 2014, want die zijn bijlange nog niet op de markt.

Jij kunt gewoon die nieuwe generatie van ultrasnelladende accu´s niet hebben, die zouden pas vroegstens in 2016 op de markt komen.

Zo nu weet je beter wat ik eigenlijk bedoel.

Citaat:

Ultra-fast charging batteries that can be 70% recharged in just two minutes

Date:
October 13, 2014

Source:
Nanyang Technological University

Summary:
Scientists have developed a new battery that can be recharged up to 70 per cent in only 2 minutes. The battery will also have a longer lifespan of over 20 years. Expected to be the next big thing in battery technology, this breakthrough has a wide-ranging impact on many industries, especially for electric vehicles which are currently inhibited by long recharge times of over 4 hours and the limited lifespan of batteries.


Commercialisation of technology

Moving forward, Prof Chen's research team will be applying for a Proof-of-Concept grant to build a large-scale battery prototype. The patented technology has already attracted interest from the industry.
The technology is currently being licensed to a company and Prof Chen expects that the new generation of fast-charging batteries will hit the market in two years' time. It holds a lot of potential in overcoming the longstanding power issues related to electro-mobility.
"With our nanotechnology, electric cars would be able to increase their range dramatically with just five minutes of charging, which is on par with the time needed to pump petrol for current cars," added Prof Chen.
"Equally important, we can now drastically cut down the waste generated by disposed batteries, since our batteries last ten times longer than the current generation of lithium-ion batteries."
The long-life of the new battery also means drivers save on the cost of a battery replacement, which could cost over USD$5,000 each.

Easy to manufacture

According to Frost & Sullivan, a leading growth-consulting firm, the global market of rechargeable lithium-ion batteries is projected to be worth US$23.4 billion in 2016.
Lithium-ion batteries usually use additives to bind the electrodes to the anode, which affects the speed in which electrons and ions can transfer in and out of the batteries.
However, Prof Chen's new cross-linked titanium dioxide nanotube-based electrodes eliminate the need for these additives and can pack more energy into the same amount of space.

"Manufacturing this new nanotube gel is very easy," Prof Chen added. "Titanium dioxide and sodium hydroxide are mixed together and stirred under a certain temperature. Battery manufacturers will find it easy to integrate our new gel into their current production processes."
This battery research project took the team of four NTU Singapore scientists three years to complete and is funded by Singapore's National Research Foundation.

Last year, Prof Yazami was awarded the Draper Prize by the National Academy of Engineering for his ground-breaking work in developing the lithium-ion battery with three other scientists.
Citaat:

Maar mij niet gelaten. Iedereen electrisch rijden, en een paar kerncentrales erbij, prima.
Hoezo erbij ?
Wat met die fossiele brandstof die men dan "eventueel over" heeft ?
Ook gebruiken voor stroomproductie als de dieselprijs zodanig gaat dalen ?

Dit naast steeds stijgend aandeel hernieuwbare energie, de prognoses en doelstellingen vind je o.a hier (grafieken in overvloed #):
http://de.wikipedia.org/wiki/Erneuerbare_Energien
http://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy

#

Denk je dat de fossiele brandstofproducerende landen hun winsten zonder boe of bah willen zien slinken ? Lees geleidelijk aan steeds minder produceren...

Micele 23 oktober 2014 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7373647)
Dit naast steeds stijgend aandeel hernieuwbare energie, de prognoses en doelstellingen vind je o.a hier (grafieken in overvloed

http://de.wikipedia.org/wiki/Erneuerbare_Energien ...

bvb D haalde zijn (enorm onderschatte) prognoses voor 2020/2030 al in 2007... of al 2 jaren na het openbaar maken van die laatste prognosestudie van 2005... Realiteit en prognosestudies.... :?

Citaat:

Die größten Unterschiede zwischen Prognose und Realität des Ausbaus der erneuerbaren Energien in Deutschland ergeben sich für die vom Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWi) in Auftrag gegebenen Studien der Prognos AG. Zum Beispiel war die reale Nutzung erneuerbarer Energien im Jahr 2000 fast dreimal so hoch wie die Prognose von 1998. Die für das Jahr 2020 erwartete Stromproduktion erreichten die erneuerbaren Energien bereits 2007.[30] Der Prognos-Studie von 1984 zufolge würden Windenergie, Photovoltaik, Biogas, Geothermie, Solarthermie und Biokraftstoffe selbst im Jahr 2000 gar keinen Beitrag zur Energieversorgung leisten.[31] Die in der Prognos-Studie von 2005 für 2030 vorhergesagten Werte für Strom aus Bioenergie und Photovoltaik und für Wärme aus erneuerbaren Energien wurden bereits 2007, nur zwei Jahre nach Veröffentlichung der Studie, erreicht. Die prognostizierte Biokraftstoffmenge für 2020 wurde ebenfalls schon 2007 übertroffen.[32]
specifiek voor NL en BE:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzame_energie

maddox 23 oktober 2014 09:20

Micele

We gebruiken "een nanotech" batterij, die indien we de juiste voeding en lader zouden hebben, in 4 minuten tot 100% geladen kan worden. Die accu kan ook in 4 seconden totaal leeggetrokken worden zonder te exploderen.
Indien het ontlaad tempo tot "plat" op 8 seconden gedaan wordt geeft de fabrikant garantie.

Niet 70% in 2 minuten. Dat lukt ons zelf met de goedkopere LiFePo4 accu's.

maar het blijft een punt, als je 70% van 85kwu in een accu wil frotten in 2 minuten, mag er wel wat vermogen gaan vloeien.
59,5Kwu= 1785kw gedurende 2 minuten.

Op 400V is dat 4462,5A.
Zelfs op hoogspanning zijn dat vermogens die mogen tellen. Op 6000V is dat net geen 30A.

Veel plezier met het snelladen van uw auto. Ik tank liever LPG of aardgas dan.

DewareJakob 23 oktober 2014 10:05

Langs de ene kant moet iedereen elektrisch gaan rijden, aan de andere kant spreken ze van elektriciteitsschaarste...
Maddox maakt ook terecht duidelijk dat het enkel rendabel is voor auto's en dergelijk; kleine schaal dus, en niet om massaal stroom op te slaan bij centrales.

Citaat:

Er is een reden waarom gepompte waterkracht de voorkeur geniet voor energieopslag.
Inderdaad... Tot er weer iets nieuw wordt gevonden misschien.

giserke 23 oktober 2014 10:27

Wat Maddox zegt is correct, de wet van Ohms kun je niet bedriegen.
Wat niet wil zeggen dat die nieuwe batterij voor kleine systemen zoals auto's niet kan worden gebruikt.

DewareJakob 23 oktober 2014 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 7373821)
Wat Maddox zegt is correct, de wet van Ohms kun je niet bedriegen.
Wat niet wil zeggen dat die nieuwe batterij voor kleine systemen zoals auto's niet kan worden gebruikt.

Inderdaad, hoe hoger de stroom, hoe hoger de warmteopbrengst, in dit geval verlies: P= I² * R in mensentaal stroom verdubbellen is verviervoudigen van de warmte. De kunst is R(weerstand) zo klein mogelijk te houden. Suprageleiding? zo ietsje meer dan 0° Kelvin.

Inderdaad vooral goed voor relatief kleine gebruikers. bijvoorbeeld thuis? Een aantal KWu kunnen opslaan op dalmomenten op nachttarief? Op die manier zou het spreiden van het verbruik aan te moedigen zijn. Perfect te regelen door de elektriciteitsmaatschappijen door schakelpulsen door te zenden.

koppijn 23 oktober 2014 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7373791)
Maddox maakt ook terecht duidelijk dat het enkel rendabel is voor auto's en dergelijk; kleine schaal dus, en niet om massaal stroom op te slaan bij centrales.

Men zou een deel van de autobatterijen kunnen reserveren voor het elektriciteitsnetwerk. Het probleem met zonnen- en windenergie is dat de productie heel variabel is. Nu worden de pieken opgevangen door gascentrales als nu b.v. 100.000 autobatterijen stationair op het werk of thuis gekoppeld zijn aan het net waarvan een deel zowel kan opnemen als afgeven wanneer het nodig is heeft men een buffer. Men zou een regeling kunnen treffen dat bij jaarlijkse autocontrole er wordt nagegaan hoeveel uw auto stroom heeft geleverd aan het netwerk en men daarvoor financieel wordt gecompenseerd. Als men kan waarmaken wat er in dat artikel beschreven is dan lijkt mij dat de doorbraak van de elektrische wagen. Een functioneel prototype moet nog ontworpen worden, eerst zien dan geloven.

Micele 23 oktober 2014 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7373715)
Micele

We gebruiken "een nanotech" batterij, die indien we de juiste voeding en lader zouden hebben, in 4 minuten tot 100% geladen kan worden. Die accu kan ook in 4 seconden totaal leeggetrokken worden zonder te exploderen.
Indien het ontlaad tempo tot "plat" op 8 seconden gedaan wordt geeft de fabrikant garantie.

Niet 70% in 2 minuten. Dat lukt ons zelf met de goedkopere LiFePo4 accu's.

Maddox ik doelde op die nieuwe materiaaltech uit die link, niet wat jij kunt en momenteel hebt.

Citaat:

maar het blijft een punt, als je 70% van 85kwu in een accu wil frotten in 2 minuten, mag er wel wat vermogen gaan vloeien.
59,5Kwu= 1785kw gedurende 2 minuten.
Niemand vraagt om te frotten in 2 minuten, waarom niet 30 seconden ? :roll:

Citaat:

Op 400V is dat 4462,5A.
Zelfs op hoogspanning zijn dat vermogens die mogen tellen. Op 6000V is dat net geen 30A.
Jaja, Maddox OK. Dus jij tankt je auto in 2 minuten betalen enzo inbegrepen ? Mmmmh

Als Tesla’s chief technology officer, JB Straubel, zegt dat het in afzienbare tijd zeker in 10 minuten zou gaan (tot xx%, wie weet is dan 60 kWh-Li-lucht-accu al voldoende) dan heb ik helemaal geen reden hem niet te geloven. OK Maddox ?
http://insideevs.com/tesla-says-sub-...e-we-doubt-it/

verse info Supercharger: http://www.teslamotors.com/it_IT/for...chrome-browser

Vandaag laadt men al 270 km bij in geschatte 30 minuten dacht ik en dat met 120-135 kW SC. (135 kW zijn die extra luchtgekoelde), nemen we maar 200-230 km, mij eender hangt natuurlijk af "hoe leeg" de accu nog is.
p/c Tesla website:
Citaat:

SUPERCHARGE!
270 KM BEREIK IN ONGEVEER 30 MINUTEN
De Tesla Model S supercharger laadt snel. Supersnel. Superchargers zijn voor het snel tanken voor onderweg. Een supercharger kan ongeveer de helft van de batterij in 20 minuten opladen. Alle Model S voertuigen met de 85 kWh batterij kunnen superchargers gebruiken net als juist uitgerustte 60 kWh batterijvoertuigen. Superchargers zullen worden gepositioneerd op geschikte locaties langs belangrijke routes in heel Europa. Superchargers zijn gratis voor Model S eigenaren, en dat zal altijd zo blijven.
Gelezen ?

Ik wil ook nog een koffietje kunnen bestellen, betalen en uitdrinken als ik kijk op mijn smartphone dat mijn E-car na 6 minuten al voldoende opgeladen is zodat ik de volgende ~ 200 km weer verder kan. Naja ik moet helemaal niet zover... maar aangezien Tesla betaald bestel ik rap nog een koffie want aan de toog staat toevallig niemand. Dan laadt ik er nog 10 % bij tot 90 %, dan hoef ik dat thuis niet meer.

Citaat:

Veel plezier met het snelladen van uw auto. Ik tank liever LPG of aardgas dan.
Doe maar, als die dan nog beschikbaar is. Euhm... waar tank jij CNG in huidig Be ?
Het kan zijn dat een Tesla SC korterbij ligt als een CNG-station in Limburg toch, er ligt namelijk een nieuw SC met 8 laadpalen over de Maas 10 km achter Maasmechelen:
http://www.teslamotors.com/nl_BE/supercharger/urmond

DewareJakob 23 oktober 2014 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 7374139)
Men zou een deel van de autobatterijen kunnen reserveren voor het elektriciteitsnetwerk. Het probleem met zonnen- en windenergie is dat de productie heel variabel is. Nu worden de pieken opgevangen door gascentrales als nu b.v. 100.000 autobatterijen stationair op het werk of thuis gekoppeld zijn aan het net waarvan een deel zowel kan opnemen als afgeven wanneer het nodig is heeft men een buffer. Men zou een regeling kunnen treffen dat bij jaarlijkse autocontrole er wordt nagegaan hoeveel uw auto stroom heeft geleverd aan het netwerk en men daarvoor financieel wordt gecompenseerd. Als men kan waarmaken wat er in dat artikel beschreven is dan lijkt mij dat de doorbraak van de elektrische wagen. Een functioneel prototype moet nog ontworpen worden, eerst zien dan geloven.

Als idee inderdaad niet slecht, de auto als reserve voor het net op piekmomenten. Probleem is dat op die piekmomenten de auto meestal ergens onderweg is, of in de file staat.

Als ieder huis een nu zo'n superbatterij heeft van enkele KWu, moet echt niet erg veel zijn, (een batterij die een wagen als de Tesla 200 km kan laten rijden, daar begin je al iets mee) de elektriciteitsmaatschappijen geven schakelimpulsen met de welke het opladen of het bijschakelen aan het net kan worden geregeld, combineer dat met plaatselijke zonnepanelen op je dak of een windmolentje, en je zit niet ver van een oplossing die enorme investeringen voor piekmomenten onnodig maakt.

Eduard Khil 23 oktober 2014 20:43

ik wil een auto met een kernreactor. Nooit meer tanken en iedereen gaat uit schrik uit de weg als ik eraan kom

Micele 23 oktober 2014 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7374459)
Als idee inderdaad niet slecht, de auto als reserve voor het net op piekmomenten. Probleem is dat op die piekmomenten de auto meestal ergens onderweg is, of in de file staat.

Als ieder huis een nu zo'n superbatterij heeft van enkele KWu, moet echt niet erg veel zijn, (een batterij die een wagen als de Tesla 200 km kan laten rijden, daar begin je al iets mee) de elektriciteitsmaatschappijen geven schakelimpulsen met de welke het opladen of het bijschakelen aan het net kan worden geregeld, combineer dat met plaatselijke zonnepanelen op je dak of een windmolentje, en je zit niet ver van een oplossing die enorme investeringen voor piekmomenten onnodig maakt.

Met Smart Grid is men al een tijdje bezig...
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Smart_grid

De term smart grid wordt gebruikt voor (toekomstige) technologieën om het elektriciteitsnet te beheren nu steeds meer apparaten worden aangesloten die lokaal een forse vraag of aanbod van stroom op het lokale net veroorzaken. Bijvoorbeeld een hele wijk waar iedereen zijn elektrische auto om 17:00 aan de lader hangt, of een wijk waar alle huizen zonnepanelen hebben, en er in de wijk veel meer wordt opgewekt, dan op dat moment verbruikt.

Dit betekent dat straks netbeheerders, producenten en consumenten hun verbruik vaker onderling moeten afstemmen. Dat is dan niet voor het regelen van centrales, maar om overbelasting van het lokale net te voorkomen. De term smart Grid is eigenlijk fout gekozen, omdat niet het net, maar juist aangesloten apparaten automatisch geregeld worden. De term smart grid is daarom meer een aanduiding van wie er het meest belang bij heeft, de netbeheerder.

Oplossingen[bewerken]
Onder smart grid vallen verschillende soorten oplossingen, waar knelpunten in het net moeten worden opgevangen:

Aanbod reguleren - Wanneer het aanbod te veel dreigt te worden voor het lokale net, bijvoorbeeld de hele wijk met zonnepanelen.
Vraag reguleren - Wanneer het aanbod fluctueert kan dit worden opgevangen door de vraag op dezelfde manier te fluctueren. Dit kan door de prijs voor de consument aan te passen aan het aanbod. In een toekomstig huishouden zou de slimme meterkast, wanneer deze merkt dat de prijs gedaald is, een seintje aan de elektrische auto kunnen geven dat deze kan gaan opladen. Als dit op grote schaal gebeurt, blijven vraag en aanbod in balans ondanks dat het aanbod fluctueert.
Een echt voorbeeld zijn overbelaste netten in bijvoorbeeld Zuid-Afrikaanse steden. Daar worden slimme meters gebruikt om gebruikers af te sluiten, als de vraag te groot wordt.
Nederlandse slimme meters worden alleen gebruikt om wanbetalers op afstand af te sluiten. Daarnaast kunnen ze tot elk kwartier de verbruikte stroom doorgeven aan een centrale post van de netbeheerder.

De Nederlandse netbeheerders hebben voor de introductie van de ca 10 miljoen slimme meters een budget van ca 10 miljard. En hier en daar worden experimenten uitgevoerd met meer geavanceerde toepassingen in een wijk.
Citaat:

http://www.ingridlieten.be/articles/...roomdistributi

Slim netwerk voor stroomdistributie
dinsdag - 01 06 2010 - 3:02
interview met ingrid lieten

Vandaag werd in Hasselt de eerste Europese demonstratie van de 'MetaPV Smart Grid' gelanceerd, een nieuw systeem om het bestaande stroomnetwerk aan te passen zodat groene energie makkelijk en goedkoop kan verdeeld worden. Minister van Innovatie Lieten gaf het startschot.

Omdat de groene stroom die wordt opgewekt steeds meer vanuit diverse bronnen komt (zonnepanelen, windturbines,...) kan dit voor problemen zorgen op de stroomnetten. Die zijn verouderd en moeten bij voorkeur aangepast worden omdat een uitbreiding met nieuwe voorzieningen heel duur zou uitvallen.

"Mensen blijven aanmoedigen"

"De zogenaamde 'smart grid' is zo'n technologische toepassing die de capaciteit van het bestaande netwerk klaarstoomt voor de toekomst", zegt Ingrid Lieten. "Dit is heel belangrijk omdat we mensen moeten blijven aanmoedigen om zelf groene stroom te produceren en te gebruiken." De Meta-PV Smart Grid die nu in Limburg wordt getest, mikt op een extra capaciteit van 50% tegen een kostprijs die 10% bedraagt in vergelijking met de uitbreiding van het net.

Lommel en Opglabbeek

Concreet worden er in de Limburgse gemeenten Lommel en Opglabbeek 128 residentiële systemen van deze nieuwe generatie geplaatst. Het zijn slimme omvormers voor zonnepanelen, die een optimale wisselwerking met het distributienet mogelijk maken. Vraag en aanbod van stroom worden nauwkeurig op elkaar afgestemd. Stroomdistributeur Infrax, de LRM en technologiebedrijf 3E investeren 40 miljoen euro in dit project. De Europese Commissie zorgt voor co-financiering. (belga/svm)
Natuurlijk kan de E-auto massaal als tijdelijke opslagbuffer gebruikt worden (op het werk laten opladen (veel zon overdag bvb), thuis laten opladen), dat vind je in alle talen uitgelegd op Wikipedia, met de geschatte cijfers.

foldertje Europese samenwerking: http://www.e2sg-project.eu/
schematische plannen: https://www.google.be/search?q=Smart...g&ved=0CC0QsAQ

Ik denk dat het grootste probleem nog de software wordt (veiligheid, ook tegen hackers)...

En ik denk dat bepaalde Aziatische landen (China ? # ) wslk de eersten zullen zijn:
# link anno 2010
Citaat:

http://geospatial.blogs.com/geospati...year-plan.html
July 15, 2010

A major motivation for smart grid is renewable energy generation. It has just been reported that China attracted more investment in clean-energy technology in the second quarter of 2010 than Europe and the U.S. combined. Financing of wind turbines, solar panels and renewable technology in China increased 72 % to $11.5 billion year over year. Last year China installed 14 GW of new wind power.
2012: http://djilp.org/4938/the-smart-grid...e-part-2-of-3/

Bartjeuh 24 oktober 2014 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7374569)
ik wil een auto met een kernreactor. Nooit meer tanken en iedereen gaat uit schrik uit de weg als ik eraan kom

Hou jij je maar netjes verder bezig met immense scheten laten, en hou voor het overige dergelijke onzin voor jezelf. Waarvoor dank bij voorbaat.

maddox 24 oktober 2014 07:58

In alle geval, de succesberichten over accu's en de goedgelovigen die er de toekomst in zien zijn al reeds achterhaald.
Zoals ik schreef, hetgeen belooft word door het artikel van de topicstarter is al realiteit, commercieel verkrijgbaar.



Alleen de wet van Ohm alleen al gaat een belangrijke beperkende factor worden, als het prijskaartje van de infrastructuur de doodsteek niet gaat wezen..

En dat is wat ook de snelladers van Tesla gaat nekken. De kostprijs als ze het gratis blijven aanbieden.

Micele 24 oktober 2014 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7375043)
In alle geval, de succesberichten over accu's en de goedgelovigen die er de toekomst in zien zijn al reeds achterhaald.

Amai, dat moet je toch eens uitleggen.
Citaat:

Zoals ik schreef, hetgeen belooft word door het artikel van de topicstarter is al realiteit, commercieel verkrijgbaar.
Waar is die E-auto binnenkort te koop die zijn superaccu´s in 2 minuten tot 70 % kan opladen en vooral meer dan 20 jaar levensduur heeft.

Maddox, je hebt toch zeker een commerciele link voor mij, welk merk van auto zou dat worden, een Chinees ?
Mss is er zo´n garage in de buurt of ergens een fabriek in de pijplijn (ex-Ford Genk ? ). ;-)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door link topicstarter
Wetenschappers hebben een nieuwe batterij ontwikkeld die tot 70 procent herladen kan worden in amper twee minuten. De batterij heeft ook een langere levensduur: tot meer dan 20 jaar. Verwacht wordt dat dit de 'next big thing' wordt in de batterijentechnologie. Vooral voor elektrische voertuigen kan de impact groot zijn.


Citaat:

Alleen de wet van Ohm alleen al gaat een belangrijke beperkende factor worden, als het prijskaartje van de infrastructuur de doodsteek niet gaat wezen..
Maar de wet van Ohm is er altijd geweest, die Direct-Current-Superchargers voelen die wet van Ohm heel goed hoor. Zelfs de E-auto wordt er indirect mee verwarmd als het wat koeler begint te worden of in koudere landen.

De doemdenker... ik merk er alleszins niets van, overal duiken er zwaardere laadpalen op. Integendeel tot Belgische CNG-tankstations anders zou ik dat ook in overweging kunnen nemen, wat afwachten nog.
zoiets bvb http://www.audi.com/be/brand/nl/mode...iek/motor.html

Citaat:

En dat is wat ook de snelladers van Tesla gaat nekken. De kostprijs als ze het gratis blijven aanbieden.
Vertel uw fantastische als-voorspellingen eens Maddox. ;-)
Ik denk dat nog meevalt voor Tesla zelf als er veel klanten ~100k voor het topmodel blijven uitgeven.
Citaat:

Superchargers zijn gratis voor Model S eigenaren, en dat zal altijd zo blijven.
Voor de toekomstige Tesla Model 3 van evtl 35-40k zal dat dan zeker niet zijn, je hoeft niet bezorgd te zijn, maar wie weet krijgen die 50 % korting op de netprijs.

En moest de Tesla Model 3 wat vertraging oplopen met zijn superaccupacktechniek dan is er nog altijd de benzinehybride, zoiets bvb:
http://www.autowereld.com/autotests/...audi-a3-e-tron

maddox 24 oktober 2014 17:05

Micele, ik schreef nergens dat die accu's die wij gebruiken in volledige auto's verkrijgbaar waren.
Ook met een prijskaartje van €120 voor 111W opslagcapaciteit is het nog niet bepaald een accu die je in een Tesla wil lepelen. (zelfs met een quantumkorting van 50% is het net geen €46000 voor het 85kw pack)
En ja, het zijn Chinese accu's. So, technologie uit de VS gehaald, en in China grootschalig zonder bekommeringen voor het milieu gemaakt uit grondstoffen uit Afrika, waar de stukjes neger nog aanplakken.

In alle geval, het supersnel laden van accu's is geen toekomstdroom, maar realiteit. De kostprijs ervan , da's een ander verhaal.

reservespeler 24 oktober 2014 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7375043)
In alle geval, de succesberichten over accu's en de goedgelovigen die er de toekomst in zien zijn al reeds achterhaald.
Zoals ik schreef, hetgeen belooft word door het artikel van de topicstarter is al realiteit, commercieel verkrijgbaar.



Alleen de wet van Ohm alleen al gaat een belangrijke beperkende factor worden, als het prijskaartje van de infrastructuur de doodsteek niet gaat wezen..

En dat is wat ook de snelladers van Tesla gaat nekken. De kostprijs als ze het gratis blijven aanbieden.


Hoog tijd dat de regering een nieuwe wet stemt.

maddox 24 oktober 2014 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7375698)
Hoog tijd dat de regering een nieuwe wet stemt.

Een nieuwe wet van Ohm, die de normen voor weerstand in geleiders herdefinieerd?

DewareJakob 27 oktober 2014 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7374614)
Met Smart Grid is men al een tijdje bezig...

Toch denk ik dat de auto op momenten dat die als opslagbuffer nuttig is te vaak niet beschikbaar zal zijn. Een vaste thuis heeft dat nadeel niet, kan gerust overdag opladen door zonnepanelen, windmolens of uwen home-trainer ;-) bijgeschakeld worden om 17-18uur als iedereen naar huis rijdt en/of kookt, wasmachine-vaatwasser, strijkijzer gebruikt, of 's morgens als alles wordt opgestart, en 's nachts op dalmomenten weer oplaadt, eventueel samen met de e-auto, supersnel opladen zal dan ook niet nodig zijn en wordt meneer Ohm niet nerveus.

Micele 27 oktober 2014 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7379951)
Toch denk ik dat de auto op momenten dat die als opslagbuffer nuttig is te vaak niet beschikbaar zal zijn. Een vaste thuis heeft dat nadeel niet, kan gerust overdag opladen door zonnepanelen, windmolens of uwen home-trainer ;-) bijgeschakeld worden om 17-18uur als iedereen naar huis rijdt en/of kookt, wasmachine-vaatwasser, strijkijzer gebruikt, of 's morgens als alles wordt opgestart, en 's nachts op dalmomenten weer oplaadt, eventueel samen met de e-auto, supersnel opladen zal dan ook niet nodig zijn en wordt meneer Ohm niet nerveus.

En vergeet al die grasmaaiers op Li-ions niet waar die accu´s in de lader klaar staan volledig opgeladen te worden (als de zon meer schijnt wordt meestal het gras gemaaid...) . ;-)
http://www.bol.com/nl/p/bosch-rotak-...0000023582602/

DewareJakob 29 oktober 2014 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7380144)
En vergeet al die grasmaaiers op Li-ions niet waar die accu´s in de lader klaar staan volledig opgeladen te worden (als de zon meer schijnt wordt meestal het gras gemaaid...) . ;-)
http://www.bol.com/nl/p/bosch-rotak-...0000023582602/

Als onze benzinemaaier de geest geeft, is dit een waardig alternatief. ;-)

Micele 29 oktober 2014 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7382813)
Als onze benzinemaaier de geest geeft, is dit een waardig alternatief. ;-)

Best dan de versie met 2 accu´s nemen dan kun je blijven doormaaien (hoe groot je gazon ook is), eigen ervaring ;-). (terwijl je maait laad de 2e accu bij, accu bijna op minimum leeggereden (ook ledindicatie) gewoon even wisselen met weer volle accu, enz...). Ik rij nog altijd met de Rotak 2e generatie, de accu´s houden zeer goed stand. Koel en droog bewaren bij 50-60 % in de winter.

Deze dus
Citaat:

http://www.bol.com/nl/p/bosch-rotak-...6itm_role%3din
Bosch Rotak 43 Li Accu Grasmaaier - Gen. 4 - met 2 x 36 Volt 4.0 Ah Lithium-Ion accu's - 43 cm maaibreedte
Via internet bestellen is geen probleem, # D is meestal serieus goedkoper. Garantie is internationaal (en heb ik nog niet nodig gehad)

#
Citaat:

http://www.idealo.de/preisvergleich/...014-bosch.html
BOSCH AKKU-RASEN*MAE*HER ROTAK 43 LI (2 Akkus) 2014
502,63 €
Vorkasse, Paypal, Sofortüberweisung: 7,90 € inkl. Versand (Gesamtpreis: 510,53 €)
Nachnahme: 14,90 € inkl. Versand (Gesamtpreis: 517,53 €)
Rechnung: 19,64 € inkl. Versand (Gesamtpreis: 522,27 €)
Of pakweg € 100 goedkoper als bij bol.com.nl (619 €)... levering(Versand) naar buitenland is wel iets meer leveringskosten als daar staat.

DewareJakob 29 oktober 2014 14:27

Het zal nog niet voor direct zijn, Micele, de grasmaaier is nog maar enkele jaren oud.
Maar met mijn passie voor de bergen kom ik wel eens in Duitsland, ;-) (en ken de 'Deutsche Autobahnen') en spreek de taal behoorlijk, dus ik zal goed geïnformeerd zijn.

Micele 29 oktober 2014 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7383168)
Het zal nog niet voor direct zijn, Micele, de grasmaaier is nog maar enkele jaren oud.
Maar met mijn passie voor de bergen kom ik wel eens in Duitsland, ;-) (en ken de 'Deutsche Autobahnen') en spreek de taal behoorlijk, dus ik zal goed geïnformeerd zijn.

:-)
Passie voor de bergen ? naja wie heeft dat niet die uit het vlakke Vlaanderen komt.
Betreft bergen en Autobahn, ik doe ook Oostenrijk aan, vooral Karinthië (schoonfamilie).
En als een Alpen-Dolomieten-Oostenrijker dan naar Vlaanderen komt vindt die de schone vlakte en het verzicht fantastisch... (als het mooi helder weer is ;-)).

DewareJakob 29 oktober 2014 21:46

Citaat:

Passie voor de bergen ? naja wie heeft dat niet die uit het vlakke Vlaanderen komt.
Helaas mijn echtgenote niet, kinderen ook niet.

Maar toch al:
Oostenrijk: tirol, Lechtal, Ost-Tirol: Stubaital alpen; Salsburger Land, Duitsland: Schönau am Königssee prachtig; vrienden in de Pfals, Zwitserland: Wallis, Waadtland (Vaud), Fribourg; Italië: Süd Tirol. Sterzing (Vipiteneo, net de Brenner over.

Meeste met gezin, soms met collega's en/of vrienden.

Jay-P. 30 oktober 2014 04:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7383880)
Helaas mijn echtgenote niet, kinderen ook niet.

Maar toch al:
Oostenrijk: tirol, Lechtal, Ost-Tirol: Stubaital alpen; Salsburger Land, Duitsland: Schönau am Königssee prachtig; vrienden in de Pfals, Zwitserland: Wallis, Waadtland (Vaud), Fribourg; Italië: Süd Tirol. Sterzing (Vipiteneo, net de Brenner over.

Meeste met gezin, soms met collega's en/of vrienden.

Alles onder het mom van "vrouw & kinderen pesten" ? :lol:

Micele 30 oktober 2014 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7384215)
Alles onder het mom van "vrouw & kinderen pesten" ? :lol:

Citaat:

Meeste met gezin
;-)

DewareJakob 31 oktober 2014 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7384215)
Alles onder het mom van "vrouw & kinderen pesten" ? :lol:

Mijn 3 kinderen zijn volwassen nu (oudste 30) en maken hun eigen keuzes en trekken zelf soms naar de bergen, zonder de passie van mij te delen. En er bestaan gezinnen Jay-P, waar mensen met verschillende interesses vakantie hebben waar iedereen zich goed bij voelt.

http://www.woorden-boek.nl/woord/consensus

http://www.woorden-boek.nl/index.php?woord=passie één van die betekenissen.

fonne 1 november 2014 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7374569)
ik wil een auto met een kernreactor. Nooit meer tanken en iedereen gaat uit schrik uit de weg als ik eraan kom

Is gewoon te koop hoor. Even een belletje naar de NASA.

Je kan ze ook recuperen uit overbodig geworden pacemakers.

Johan Daelemans 2 november 2014 01:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7374614)
Natuurlijk kan de E-auto massaal als tijdelijke opslagbuffer gebruikt worden (op het werk laten opladen (veel zon overdag bvb), thuis laten opladen), dat vind je in alle talen uitgelegd op Wikipedia, met de geschatte cijfers.

En wat zeggen die cijfers?

maddox 2 november 2014 02:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 7389054)
Is gewoon te koop hoor. Even een belletje naar de NASA.

Een RTG. RadioThermische Generator. In de Curiosity een 110W modelleke. De Sovjets hebben 30Kw versies gemaakt voor onbemande radarposten, gebaseerd op strontium 90. Niet groter dan een doos van 2.5*1*1 meter. Moet prima onder een motorkap te duwen zijn. Nadeel, die 30Kw is het totaalvermogen. Je kan er gewoon niet meer uitknijpen. Maar die blijft er wel een tijd uitkomen. Na 27 jaar is het nog maar 15 kw.
Ook is het niet licht. Per watt warmte heb je 1 gram strontium nodig. En per 80 watt warmte kan je 1 watt electriciteit uit een thermokoppel halen.
Om 30kw in electriciteit te halen met Sr90 denk je aan 150 kg kernafval. Plak daar nog eens genoeg afscherming rond om elke greenpisser tevreden te stellen, en je hebt een Abrahms tank met 50 keer te weinig vermogen.
Citaat:

Je kan ze ook recuperen uit overbodig geworden pacemakers.
Hoeveel lijken moet je niet leegroven om genoeg plutonium te hebben voor die taak?

Neen, dan is de Ford Nucleon een beter plan.

Micele 2 november 2014 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7389143)
En wat zeggen die cijfers?

Niets.

http://www.vreg.be/slimme-netten-en-meters


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be