![]() |
Langer werken is ekonomische onzin
Ik twijfelde om deze topic in subforum "binnenland" of in subforum "economie" te zetten. Ik heb ze uiteindelijk in het subforum "economie" geplaatst. Geïnteresseerden kunnen de topic vinden op http://forum.politics.be/showthread....00#post7442600
|
Misschien biedt minder intensief werken een uitweg.
|
10 specialisten... 9 verschillende meningen...
Simpel boerenverstand: Dit land heeft gedurende de laatste 40 jaren een zware schuld opgebouwd. - Ofwel is er slecht bestuurd. - Ofwel zijn er te weinig inkomsten Het is wel zeker dat beiden de oorzaak zijn. Minder werken als oplossing? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als een parlementslid, die na 20 jaar dienst recht heeft op een volwaardig pensioen, mij komt vertellen dat ik langer moet werken, komt dat nogal hypocriet over.
|
Het is inderdaad een feit dat mocht iedereen nu beslissen van effectief tot 67 jaar te blijven werken, dan zouden de regeringen pas echt met een probleem zitten: groeiende werkloosheid. En dat met een groeiende bevolking.
|
Citaat:
Eens 45 jaar neemt uw produktiviteit jaarlijks af. De realiteit is dat U dan afgedankt wordt. |
Citaat:
|
Ik vrees dat langer werken noodzakelijk is.
|
Citaat:
|
Citaat:
45 Jaar ??? In een v.d .BMW fabrieken heeft men 2 lopende banden opgestart met bijna uitsluitend 55+ers. Het rendement is hoger dan bij een gewone band ! ! ! BMW dankt niemand af: ze koesteren hun ERVAREN techniekers: die zijn goud waard voor het maken van Kwaliteitswagens. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is inderdaad zo dat de loonkosten net van de oudere werknemers ook hoger zijn, en ik kan me niet inbeelden dat bedrijven iemand zomaar tot 67 zullen blijven doorbetalen. Die rekenen uit, en kijken wat een ontslagvergoeding kost. Kost dat minder dan het aanwerven van een jonge kracht, mag je gaan. Overigens: ook voor de overheid speelt dit spel. De huidige regering stuurt factuur gewoon door naar de volgende regeringen. Neem nu het onderwijs: langer werken betekent daar langer de hogere weddes van de barema's uitbetalen i.p.v. de beginnerswedden. Pensioenen betaalbaar maken door lineaire maatregelen is geen goed idee: de situatie is wel wat ingewikkelder dan dat. Dat merk je ook als je nagaat hoe die besluitvorming over die leeftijdsverhoging gebeurd is. Niemand had er campagne rond gevoerd, en opeens was dat daar, helemaal op het einde, in nog geen paar uur beslist. Zo iets ingrijpends beslis je niet op een paar uur. Men heeft verdorie langer (dagen) onderhandeld over de postenverdeling van de ministers. |
Citaat:
|
Citaat:
U wordt op staande voet ontslagen wegens "voldoet niet meer aan de gestelde vereisten". Dat is de realiteit. Ik spreek over de privé, hoe het in de ambtenarij aan toe gaat weet ik niet. |
Hoe zielig is het indien men zo tegen het werken opziet.
Dit is dan toch een teken van foute keuzes in de jeugd. Ik doe mijn werk graag en ik plan te werken tot ik 70 ben. En niemand dankt mij af, ik ben zelfstandig. Ik kan misschien opdrachten mislopen maar dan doe ik gewoon iets anders. Men mag niet vergeten dat wie langer werkt gemiddeld ook langer gezond leeft. |
Citaat:
Vandaag 42 miljard Euro en over 5 jaar reeds 52 miljard Euro. Die enorme stijging komt grotendeels door de dubbele ambtenarenpensioenen. In tijden dat je uw schulden verplicht moet afbouwen en er geen economische groei is gedurende minstens 10 jaar is er maar 1 mogelijke conclusie nl ze zijn onbetaalbaar. Prof Matthijs heeft gezegd dat er geen reserves voor de pensioenen staan in de begroting die Michel heeft ingediend bij de Eu. |
Citaat:
|
Citaat:
Dit heeft niets met foute keuzes te maken. |
Citaat:
Werken tot ik erbij neerval is geen aangenaam vooruitzicht, niet omdat ik niet graag werk (ik doe onderzoek, dus ik ben een van de gelukkigen die kan spelen op het werk) maar omdat ik graag af wil zijn van de verplichting om op x-uur ergens te zijn, om y uit te voeren....en zelf eens in alle vrijheid mijn dag in te delen. Ik ga dus ook niet werken tot 67, ook al betekent dat een forse inkomensval. Die vrijheid betekent voor mij meer dan die dikke auto voor de deur. Ik werk zolang huis en kinderen onderhouden moeten worden, en daarna zie ik wel. |
Citaat:
Zo slecht zal het daar niet zijn als ze nieuw volk aannemen. Of het zou zijn dat ze van de oude zageventen af willen... |
Citaat:
Die zijn ruim onvoldoende en de Eu heeft gedreigd met de Troika. In januari komen er 30.000 nieuwe werklozen bij : Ford-Genk en zijn vele toeleveringsbedrijven, Tenneco, Delhaize, Heinz, Arcelor Mital, Cater Pilar etc etc. Ik voorspel dat over 2 jaar de pensioenen niet meer dezelfde zijn zoals ze vandaag zijn, voor niemand!!! De regering is in paniek geslagen en probeert nu het kalf reeds verdronken is multinationals te lokken met fiskale rulings. |
Citaat:
Maar het afdanken van dure ouderen en het aanwerven van goedkope jongeren is iets wat ik vaker binnen private ondernemingen heb gezien. In een economische crisis zie je vooral het eerste, en weinig aanwerven ;) |
Citaat:
Busbouwer Van Hool uit Koninghooikt wil zijn nieuwe fabriek in het Macedonische Skopje reeds uitbreiden. Topman Filip Van Hool sluit overigens niet uit dat Skopje op termijn zelfs groter wordt dan Koningshooikt. Macedonië zal dit jaar al 300 bussen afleveren die na inspectie in de hoofdzetel via Zeebrugge naar Amerika verscheept worden. Toen Van Hool twee jaar geleden aankondigde dat het een fabriek ging bouwen in Macedonië veroorzaakte dat nogal wat onrust onder de werknemers in Koningshooikt. Gevreesd werd dat Van Hool op die manier zijn productie geleidelijk aan ging overbrengen naar het Oost-Europese land en dat Koningshooikt daarbij veroordeeld werd tot sluiting. In langlopende gesprekken met de vakbonden heeft de directie van de busbouwer evenwel verzekerd dat dit niet het geval zal zijn. Skopje zal altijd de goedkopere busversies van de groep bouwen terwijl Koningshooikt zal blijven instaan voor de duurdere touringcars en de specials. Ondertussen blijkt het experiment Macedonie evenwel biezonder goed mee te vallen. In een gesprek met het financieel-economisch weekblad Trends bevestigt Filip Van Hool de uitstekende resultaten die in Skopje gerealiseerd worden. De investering van 25 miljoen euro blijkt mooie resultaten op te leveren. De 450 werknemers zijn er 40 uur per week aan de slag. Ze staan in voor het timmerwerk, het schilderen, het polieren, het lassen, de asseblage, het gieten, het spuiten en het revisioneren. Er komen geen robotten aan te pas. Na 50 dagen intensieve arbeid is een bus klaar. Hij rijdt dan in colonnes van vijf in drie dagen naar Koningshooikt waar hij gekeurd wordt vooraleer hij het schip opgaat in Zeebrugge. Filip Van Hool steekt niet weg dat de investering in Skopje ingegeven werd door de hoge loonkosten in Vlaanderen. “Onze Amerikaanse invoerder zette ons onder druk omdat de Chinese busbouwers zoveel goedkoper waren. Er moest dus iets gebeuren. Ofwel blijf je dan zeuren over de Belgische loonkosten, iets wat wij als Vlaamse bedrijfsleiders al decennia lang doen terwijl de politiek potdoof blijft en Vlaanderen voortdurend marktaandeel in het buitenland verliest. Ofwel vat je de koe bij de horens. De keuze was simpel.” Filip Van Hool steekt niet weg dat zijn bedrijf in Macedonië met open armen ontvangen werd. In het interview met Trends vermeldt hij oa. de vrijstelling van taksen voor tien jaar en de subsidies die Macedonië investeerders aanbiedt. Vrees voor corruptie bleek niet gegrond. Macedonië geniet bovendien van Europese steun en heeft een bevoorrecht handelsstatuut met Europa. Toen Van Hool zijn investeringsproject aankondigde waren er meteen…. 8000 sollicitanten. De Macedonische premier, Nicola Gruevski komt de fabriek in Skopje volgende week maandag officieel openen. Van Hool realiseerde in 2013 een omzet van 470 miljoen euro. Mede door de inbreng van Skopje wordt voor dit jaar 530 miljoen euro gebudgetteerd. http://www.madeinantwerpen.be/nieuws...al-uitbreiden/ |
Citaat:
Daar geraakten ze moeilijk met het openbaar vervoer. |
Citaat:
Onderzoek is inderdaad een boeiend werk, ik zie niet in waarom je dit werken noemt tot je erbij neervalt. Dan zullen er toch elementen inzitten die je frustreren. Indien ik in onderzoek zou zitten zou ik werken tot ik 80 ben. |
Citaat:
Dit is een constante in de geschiedenis, zo zijn we een groot deel van de textielindustrie verloren. Nu gaat de autoindustrie voor de bijl. Dus moeten we nu andere dingen gaan doen om onze boterham te verdienen. Flexibiliteit heet zoiets. |
Citaat:
Wat wij moeten doen is de ambtenarij terugdringen naar het niveau vd buurlanden, de blijvers een werknemersstatuut geven en onze pensioenen berekenen volgens betaalbaarheid gebaseerd op bijdrages. Niet over 12 maanden maar vandaag. |
Citaat:
:cry::roll::cry: |
Citaat:
Dat krijg je niet klaargespeeld bij een werkgever, zelfs niet als onderzoeker. Ik zie mij wel als zelfstandige nog wat uren klussen op die leeftijd. Maar niet in loondienst. En zeker geen 8h per dag. |
Citaat:
Wat we wel kunnen is gewoon beter, sneller en flexibeler produceren dan de concurrentie. Ipv massaproductie richten op maatwerk. Ipv consumptiegoederen focussen op high tech naar bedrijven/dienstverlening....etc etc... Onze industrie maar daarvoor omgetoverd worden. En dat gaat geld kosten en moeite. |
Citaat:
:clapping::clapping::clapping: |
De balans leven-werk zit al fout bij de melkkoeien, en met wilt dit nog zwaarder maken.
Op een gegeven moment stoppen de melkkoeien gewoon met melk geven. |
Citaat:
Maar de werkgevers zien zoiets niet zitten vrees ik. |
Citaat:
Men mag ook niet vergeten dat men zoveel werk niet heeft aan de kinderen. Hopelijk zijn deze tegen dan de deur uit en men moet natuurlijk de kleinkinderen niet teveel dumpen. Het huis zou tegen dan ook in orde moeten zijn. Dus deze 8 uren per dag, 5 dagen per week is dan nog de enige zorg. Tot 70 zou dit zeker moeten lukken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be