Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fietsstraten en beleid, welk beleid ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210848)

Micele 13 december 2014 15:35

Fietsstraten en beleid, welk beleid ?
 
De realiteit in Brussel, besluit beter zelf.

Citaat:

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...-niet-vervolgd

Taxichauffeur die fietser aanreed niet vervolgd

door © brusselnieuws.be
Brussel-Stad
12:00 - 09/12/2014

De taxichauffeur die eind april opzettelijk een fietser omver reed omdat die hem niet liet voorbijsteken, wordt niet vervolgd. Het parket geeft in een brief aan het slachtoffer een gebrek aan capaciteit als reden op.



Steffen Entzeroth reed op 27 april voor een taxi die hem met hoge snelheid naderde, de fietser rechts inhaalde en de fiets daarbij ook raakte. Het ongeval gebeurde op de fietsstraat langs de Louizalaan, waar auto’s fietsers niet mogen inhalen.

Entzeroth (45) kwam ten val en raakte daarbij lichtgewond, waarop de chauffeur meteen de vlucht nam. De fietser diende klacht in tegen onbekenden. Eind oktober kreeg hij echter een brief in de bus dat de dader niet vervolgd zou worden. Het parket haalde een gebrek aan onderzoekscapaciteit aan als reden.

Mobiel Brussel, dat de Brusselse taxisector beheert, hield in mei de bewuste auto tegen. De taxi bleek illegaal in Brussel rond te rijden, omdat hij enkel een Vlaamse vergunning had. De wagen, die toebehoort aan een eenmanszaak uit Strombeek, werd tijdelijk in beslag genomen.

"Maar verder konden wij niets doen", zegt woordvoerster Inge Paemen van Mobiel Brussel. "Wij zijn niet bevoegd voor Vlaamse taxichauffeurs. Als het een Brusselse taxi was geweest, dan hadden we voor het ongeval met de fietser sancties kunnen treffen, zoals een schorsing."

"Ik wist dat fietsen in Brussel gevaarlijk was", reageert Entzeroth. "Maar ik begrijp niet dat deze man niet vervolgd wordt, ze kregen alle informatie op een presenteerblaadje. Voor mij laat dit voorval zien dat in de straten van Brussel het recht van de sterkste geldt."
Het onlinebericht toen het gebeurde:

Citaat:

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...en-fietsstraat

02/06/2014
Fietser 'opzettelijk omvergereden in fietsstraat’

Een taxichauffeur reed eind april opzettelijk een fietser omver omdat die hem niet liet voorbijsteken. Dat getuigt het slachtoffer. De chauffeur pleegde vervolgens vluchtmisdrijf. Het incident gebeurde op de fietsstraat langs de Louizalaan, waar auto’s fietsers niet mogen inhalen.

Steffen Entzeroth getuigt in Le Soir hoe hij op 27 april voor een taxi reed, die hem met hoge snelheid naderde. De 45-jarige fietser gebaart daarop dat de chauffeur best wat meer afstand neemt, waarop de taxichauffeur versnelt en de fietser rechts inhaalt en de fiets daarbij ook raakt.

Entzeroth komt daarop ten val op het linkertrottoir en raakt lichtgewond aan de benen en het hoofd. De taxichauffeur neemt meteen de vlucht. Een agent is getuige van het incident.

De Duitser diende de dag zelf nog klacht in tegen onbekenden.

De politie slaagde er ondertussen in het taxibedrijf en het voertuig te identificeren, zegt woordvoerder Christian De Coninck aan brusselnieuws.be. "Maar de dader is nog niet gekend. Vaak gebruiken verschillende chauffeurs zo'n taxi. Het kan even duren voor we weten wie op dat moment achter het stuur zat."

Op een fietsstraat mogen fietsers op het midden van de weg rijden en mogen auto’s de fietsers niet inhalen.
Nog andere links :
27/03/2014
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...ip-fietsstraat
Fietsersbond betreurt ‘devaluatie van begrip fietsstraat’

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...toch-navolging
27/03/2014
Fietsstraat Louiza: geen succes, toch navolging

Aja, de taxibestuurder die ook nog vluchtmisdrijf pleegde en dit zelfs met een agent als getuige werd niet geflitst op overdreven snelheid... :mrgreen:

freespirit 13 december 2014 20:01

Los van het bovenstaande geval vind ik de invoering van steeds meer fietsstraten een bijzonder domme en ook gevaarlijke maatregel. Wil je het fietsers comfortabel maken, zorg dan voor goede brede en veelal afgescheiden fietspaden zoals in Nederland ! Heel dat systeem van fietsstraten en straten met fietssuggestiestroken is bijzonder dubbelzinnig en kan bijzonder gevaarlijk uitdraaien, in de eerste plaats voor de zwakke weggebruikers zelf.

Wat is er tegen om fietsers overal op straat, waar geen eigen fietspad is, max. met twee naast elkaar te laten rijden en liefst zo rechts mogelijk ? Zo staat het immers ook in de wet. Regelmatig ben ik hier in de buurt na schooltijd op vrijdag getuige van het fietsgedrag van de jeugd: de helft rijdt met de handen in de zakken, dus zonder handen aan het stuur, veelal over de halve straatbreedte met drie, viet of vijf naast elkaar, voetpaden worden steeds meer als racebaan voor fietsers gebruikt, rode lichten gelden niet voor hen, op vele ronde punten draaien ze niet mee langs rechts, maar gaan ineens linkaf (dus 'spookfietsen'), zijn er dan toch op een fietspad aan het rijden, is dit vaak in de tegengestelde richting. Dan zwijg ik nog over al rijdend naar harde muziek op de iphone luisteren (met oortjes waardoor men het verkeer niet meer hoort), rijden zonder licht of reflectoren, in pikzwarte kledij op de fiets zitten, op de fiets aan de smartphone prutsen, ...

Het wordt hoog tijd dat men ook wat repressiever gaat optreden tegenover die massa fietsers die zowat elke regel aan hun laars lappen. Ik ben er volstrekt mee akkoord dat automobilisten zich aan de regels moeten houden en dat daarop wordt gecontroleerd, maar dat moet dan ook gelden voor (brom)fietsers en voetgangers ! Nu is de pakkans voor fietsers met overtredingen bijna nihil en dat is er ook duidelijk aan te merken.

Jan van den Berghe 13 december 2014 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451428)
Los van het bovenstaande geval vind ik de invoering van steeds meer fietsstraten een bijzonder domme en ook gevaarlijke maatregel. Wil je het fietsers comfortabel maken, zorg dan voor goede brede en veelal afgescheiden fietspaden zoals in Nederland !

Euh, de fietsstraat komt uit... jawel, Nederland. De fietsstraat is er juist gekomen op plaatsen waar een fietspad onmogelijk kan worden aangelegd. Een heel mooie en goed uitgewerkte fietsstraat zag ik ook in Vlissingen.

Jan van den Berghe 13 december 2014 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451428)
Nu is de pakkans voor fietsers met overtredingen bijna nihil en dat is er ook duidelijk aan te merken.

Tracht dat maar eens wijs te maken aan de Leuvense studenten. In Leuven worden er flink wat fietsers op de bon geslingerd.

freespirit 13 december 2014 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7451541)
Tracht dat maar eens wijs te maken aan de Leuvense studenten. In Leuven worden er flink wat fietsers op de bon geslingerd.

Toch gebeurt het daar ook nog te weinig. En in 'grootsteden' Antwerpen, Brussel en Gent al bijna helemaal niet. Ik heb hier nog geen enkele agent actief fietsers op de bon zien slingeren.

Leuven heeft daar inderdaad iets meer middelen en personeel voor, omdat het een grote studentenpopulatie heeft met relatief weinig 'eigen' inwoners. Hier in Antwerpen echter vindt men het belangrijker 50 extra politiemensen voor de 'war on drugs' in te schakelen, die ze toch nooit kunnen 'winnen', dan voor elementaire verkeersveiligheid te zorgen.

freespirit 13 december 2014 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7451538)
Euh, de fietsstraat komt uit... jawel, Nederland. De fietsstraat is er juist gekomen op plaatsen waar een fietspad onmogelijk kan worden aangelegd. Een heel mooie en goed uitgewerkte fietsstraat zag ik ook in Vlissingen.

Ik ken Vlissingen ook een beetje, daar wordt het meer doordacht en gericht toegepast. Probleem is dat er bij ons dan weer een ongebreidelde wildgroei komt aan zulke straten, zonder goed na te denken over de gevolgen en impact ervan. En sta me toe te zeggen dat de gemiddelde 'Zeelander' iets gediscipineerder is in het verkeer, zowel zwakke als sterke weggebruikers, dan Brusselaars of Antwerpenaren !

Jan van den Berghe 13 december 2014 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451549)
Ik ken Vlissingen ook een beetje, daar wordt het meer doordacht en gericht toegepast. Probleem is dat er bij ons dan weer een ongebreidelde wildgroei komt aan zulke straten, zonder goed na te denken over de gevolgen en impact ervan. En sta me toe te zeggen dat de gemiddelde 'Zeelander' iets gediscipineerder is in het verkeer, zowel zwakke als sterke weggebruikers, dan Brusselaars of Antwerpenaren !

Wildgroei? Het aantal fietsstraten is in Vlaanderen op twee handen te tellen: drie in Gent, enkele in het Antwerpse en eentje in Asse. Misschien vergeet ik nog eentje, maar overweldigend is het alvast niet.

Alleen merkt u weer iets op wat ik al zovele malen schreef: de belabberde mentaliteit bij ons onder veel autoobilisten.

Micele 13 december 2014 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7451566)
Alleen merkt u weer iets op wat ik al zovele malen schreef: de belabberde mentaliteit bij ons onder veel autoobilisten.

En hoe is de mentaliteit van de fietsers tov de verkeersregels, mogen we dat ook weten ?

freespirit 14 december 2014 02:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7451566)
Wildgroei? Het aantal fietsstraten is in Vlaanderen op twee handen te tellen: drie in Gent, enkele in het Antwerpse en eentje in Asse. Misschien vergeet ik nog eentje, maar overweldigend is het alvast niet.

Alleen merkt u weer iets op wat ik al zovele malen schreef: de belabberde mentaliteit bij ons onder veel autoobilisten.

In Brussel zijn er al meer en men is ook van plan er talloze in Vlaanderen in te voeren.

Als bijvoorbeeld een oude 'bomma' in het midden van de weg met hare velo 8 km/h rijdt, dan mag je die dus niet meer voorbijsteken of ernaar claxoneren. Die houdt dan al het verkeer op en achter haar een rij auto's. Die geraken op hun beurt dan weeral gefrustreerd en dat kan bezwaarlijk de verkeersveiligheid ten goede komen.

Micele 14 december 2014 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451773)
In Brussel zijn er al meer en men is ook van plan er talloze in Vlaanderen in te voeren.

Als bijvoorbeeld een oude 'bomma' in het midden van de weg met hare velo 8 km/h rijdt, dan mag je die dus niet meer voorbijsteken of ernaar claxoneren. Die houdt dan al het verkeer op en achter haar een rij auto's. Die geraken op hun beurt dan weeral gefrustreerd en dat kan bezwaarlijk de verkeersveiligheid ten goede komen.

Ttz een levende verkeersremmer ook om de fijnstofuitstoot te ver(drie)dubbelen, in zulke straten mag het al serieus giftiger worden. :mrgreen:

JimmyB 14 december 2014 12:29

Ik heb niets tegen fietsstraten
 
Men kan bezwaarlijk problemen hebben met fietsstraten mits dit past in de organisatie van de verkeersstroom.

Ik vind ook dat men heel streng moet optreden tegen overtredingen omdat automobilisten anders de fietsstraat gaan gebruiken als sluipweg en dit kan de bedoeling niet zijn.

Ik hoop echter ook dat men dit combineert bvb met straten waar fietsers niet toegelaten zijn en er voorrang gegeven wordt aan het autoverkeer.

Een betere scheiding tussen autoverkeer en andere weggebruikers is m.i. de beste manier om het aantal slachtoffers terug te dringen.

Blue Sky 14 december 2014 15:33

De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;

http://www.gva.be/cnt/aid1433497/may...rkeersagressor

Ik denk dat het beter is om er gewoon doodlopende straten van de maken.

Micele 14 december 2014 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7452317)
De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;

http://www.gva.be/cnt/aid1433497/may...rkeersagressor

Ik denk dat het beter is om er gewoon doodlopende straten van de maken.

Mss wat meer preventief met kasseien smijten op voorbijrijdende auto´s want daar zitten gefrustreerde mensen in die een blinde woede kunnen vertonen tov andere weggebruikers. Autorijden is nu eenmaal gevaarlijk nietwaar BlueSky ? En er zijn zeker ook automobilisten die iets mispeutert hebben. :roll:

Taxibestuurders behoren daar nu ook al bij. Provoceren maar. :roll:

koe de poing 14 december 2014 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451546)
Toch gebeurt het daar ook nog te weinig. En in 'grootsteden' Antwerpen, Brussel en Gent al bijna helemaal niet. Ik heb hier nog geen enkele agent actief fietsers op de bon zien slingeren.

uhm, Uurtje controleren aan rood licht: 7590 euro aan boetes

het zal fietsers leren. hoe durven ze zomaar rechtsaf te slaan op een kruispunt waar plaats genoeg is

lohabra 14 december 2014 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7452317)
De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;

Och ventje, een paar jeugdige gefrusteerde voetgangers die stenen keilen naar voorbijrijdende auto's en zo een dode op hun geweten hebben, is wellicht beter volgens jou. Wacht, het is volgens jou mss dé oplossing om automobilisten te doen inzien dat autorijden gevaarLIJK is, is het niet ?

Hoe zielig kun je zijn .....

Blue Sky 14 december 2014 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lohabra (Bericht 7452582)
Wacht, het is volgens jou mss dé oplossing om automobilisten te doen inzien dat autorijden gevaarLIJK is, is het niet ?

De auto is een potentieel moordwapen voor zowel bestuurder als andere weggebruikers, dat is inderdaad een belangrijk gegeven dat niet genoeg benadrukt kan worden. Vandaar de noodzaak om defensief en oplettend te rijden. Helaas wordt dat door menig bestuurder nog steeds niet beseft, getuige daarvan de waslijst aan overtredingen die gemaakt worden zoals onder meer het GSM gebruik in de wagen en de dagdagelijkse ongevallen.

Micele 14 december 2014 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7452700)
De auto is een potentieel moordwapen...

Ook dat nog, de auto is niet alleen gevaarLIJK om onder bruggen te rijden waar weggebruikers op kunnen staan, de potentiële moordenaar die in de auto zit moet dan best dodelijk van de baan geruimd worden vooraleer er weer doden vallen met dat potentieel moordwapen. (want moord is minitieus opzettelijk geplande doodslag).






De auto redt dagelijks mensen, gelukkig maar dat de auto er is.

Citaat:

Vandaar de noodzaak om defensief en oplettend te rijden.
Men rijdt niet defensief met een auto, men rijdt voorzichtig.

Wslk reed die auto op de A503 niet defensief genoeg... :roll:

Micele 14 december 2014 21:10

-

Micele 14 december 2014 21:10

-

cookie monster 14 december 2014 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7451223)
Aja, de taxibestuurder die ook nog vluchtmisdrijf pleegde en dit zelfs met een agent als getuige werd niet geflitst op overdreven snelheid... :mrgreen:

Als er geen camera staat ??
Voor de rest zie de humor niet tov het slachtoffer ??

freespirit 14 december 2014 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 7452483)
uhm, Uurtje controleren aan rood licht: 7590 euro aan boetes

het zal fietsers leren. hoe durven ze zomaar rechtsaf te slaan op een kruispunt waar plaats genoeg is

Ik ben daar niet rouwig om dat men dat eens een keertje toepast. Het zal ze inderdaad leren dat ook zij niet straffeloos de verkeersregels met de voeten kunnen treden en ze zich dus van niemand anders iets moeten aantrekken. De boete is misschien wel wat overdreven, 55 euro en overtreding categorie 1 was volgens mij ook al een duidelijk signaal geweest.

Als die dames en heren op de fiets door hun roekeloos afslaangedrag in botsing komen met een afraaiende wagen, die in zijn recht is, dan is het van 'ochgod, ocharme' en dan hangen zij nog de 'zwakke weggebruiker' en het slachtoffer uit.

Hier in de buurt is de gevaarlijkste 'plaag' aangaande fietsers toch wel het rijden over het voetpad. Vooral als dit aan een 'koerssnelheid' gebeurt. Van het weekend als voetganger nog een bijna-aanrijding gehad met een velo die van achter een scherpe hoek kwam aangebold. Ook al verkeersagressie naar me toe van fietsers meegemaakt, omdat ik meestal weiger op een voetpad uit de weg te gaan voor die rijdende terroristen. Daar mag men vanuit de politie ook eens een boetecampagne voor op getouw zetten !

Wil men als fietser bijvoorbeeld veilig oversteken op een gevaarlijk kruispunt of bijvoorbeeld passeren in een staat met druk autoverkeer en zonder fietspad, heeft men het recht op het voetpad / zebrapad te gaan, maar wel stapvoets of nog beter met de fiets aan de hand te wandelen. Maar dat doen de meesten echter niet, zij rijden nog liever de voetgangers uit hun sokken ! Er zijn er hier zelfs die consequent over het voetpad rijden, terwijl er een volwaardig fietspad naast ligt ! Ook een beetje 'kinderkoppekes' op de weg zijn voor vele fietsers al meer dan voldoende om dan maar het voetpad te gaan gebruiken als racebaan. Een kind van vijf kan zich zelfs rechthouden op die wegen ! Dat zijn overigens de enige personen die zich tegen matige snelheid op het voetpad al rijdend mogen begeven: kinderen tot de leeftijd van 9 jaar.

freespirit 14 december 2014 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7452317)
De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;

http://www.gva.be/cnt/aid1433497/may...rkeersagressor

Ik denk dat het beter is om er gewoon doodlopende straten van de maken.

Er zijn inderdaad veel roekeloze automobilisten op de baan, maar in verhouding zijn er nog meer roekeloze fietsers op de weg. Als er een botsing is tussen auto en fietser, 'wint' inderdaad meestal de auto en is de fietser de klos. Dat is het genoegen van in een 'stalen kooi' te zitten. Maar de helft van de ongelukken met fietsers valt te wijten aan die fietsers zelf en er zou veel leed bespaard kunnen worden moesten ook zij eens wat meer de regeltjes volgen en wat minder de 'arrogante' fietsterrorist uithangen.

Kristof Piessens 14 december 2014 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7452873)
Er zijn inderdaad veel roekeloze automobilisten op de baan, maar in verhouding zijn er nog meer roekeloze fietsers op de weg. Als er een botsing is tussen auto en fietser, 'wint' inderdaad meestal de auto en is de fietser de klos. Dat is het genoegen van in een 'stalen kooi' te zitten. Maar de helft van de ongelukken met fietsers valt te wijten aan die fietsers zelf en er zou veel leed bespaard kunnen worden moesten ook zij eens wat meer de regeltjes volgen en wat minder de 'arrogante' fietsterrorist uithangen.

Ik hang af en toe ook eens de fietsterrorist uit hoor...maar niet overdreven in die mate dat ik zelfs rekening houdt met de drukte of plaatsen, voor de rest is koning auto wel de grootste schade veroorzaker !

Als een wagen-agressor een zwakke weggebruiker neer doen tuimelen die volstrekt volgens de geboden wegreglement rijdt verliest de auto ook omdat het om een agressie geval gaat !

Jan van den Berghe 14 december 2014 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451773)
Als bijvoorbeeld een oude 'bomma' in het midden van de weg met hare velo 8 km/h rijdt, dan mag je die dus niet meer voorbijsteken of ernaar claxoneren. Die houdt dan al het verkeer op en achter haar een rij auto's. Die geraken op hun beurt dan weeral gefrustreerd en dat kan bezwaarlijk de verkeersveiligheid ten goede komen.

U herhaalt dus nog eens wat ik al zovele malen schreef: wij hebben in België een probleem met bepaalde automobilisten die menen dat ze, eens achter het stuur, koning en keizer zijn.

Als automobilist kunt u altijd geconfronteerd worden met trager rijdend verkeer dat je niet zomaar kan inhalen. Het is dan niet de fout van een landbouwer op zijn tractor. Wel van een schijnbaar opgefokte automobilist.

Jan van den Berghe 14 december 2014 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451773)
In Brussel zijn er al meer en men is ook van plan er talloze in Vlaanderen in te voeren.

Ja? Waar dan wel?

Bij mijn weten heeft Brussel enkel twee fietsstraten: langs Louisalaan en Kunstlaan.

En mag ik van u vernemen waar men in Vlaanderen ook plannen koestert om fietsstraten in te overen?

Jan van den Berghe 14 december 2014 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7452122)
Men kan bezwaarlijk problemen hebben met fietsstraten mits dit past in de organisatie van de verkeersstroom.

Ik vind ook dat men heel streng moet optreden tegen overtredingen omdat automobilisten anders de fietsstraat gaan gebruiken als sluipweg en dit kan de bedoeling niet zijn.

Ik hoop echter ook dat men dit combineert bvb met straten waar fietsers niet toegelaten zijn en er voorrang gegeven wordt aan het autoverkeer.

Een betere scheiding tussen autoverkeer en andere weggebruikers is m.i. de beste manier om het aantal slachtoffers terug te dringen.

Daarom ook stelde de Fietsersbond van in het begin voor om in Gent de eerste fietsstraat te knippen.

Het stadsbestuur wou uiteindelijk niet ingaan op dit voorstel, met als gevolgd dat de Visserij inderdaad veel sluipverkeer aantrok.

En nogmaals: fietsstraten komen enkel daar waar er scheiding tussen de weggebruikers onmogelijk is. Een mooi voorbeeld is de tweede fietsstraat in Gent. Daar kan men, door gebrek aan ruimte, geen fietspad aanleggen.

freespirit 15 december 2014 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 7452898)
Ik hang af en toe ook eens de fietsterrorist uit hoor...maar niet overdreven in die mate dat ik zelfs rekening houdt met de drukte of plaatsen, voor de rest is koning auto wel de grootste schade veroorzaker !

Als een wagen-agressor een zwakke weggebruiker neer doen tuimelen die volstrekt volgens de geboden wegreglement rijdt verliest de auto ook omdat het om een agressie geval gaat !

Ik bedoelde het hier in de eerste plaats letterlijk en niet zozeer juridisch. Als een fietser brutaal in botsing komt met een automobilist, dan loopt die eerste veel meer kans om ernstig gekwetst te zijn.

Als u bij mij de fietsterrorist uithangt, bijvoorbeeld door te fietsen over het voetpad, dan zal ik u daarop proberen aan te spreken of u zelfs de doorgang verhinderen. Reageert u dan agressief, dan haal ik gerust de politie erbij !

freespirit 15 december 2014 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7452931)
U herhaalt dus nog eens wat ik al zovele malen schreef: wij hebben in België een probleem met bepaalde automobilisten die menen dat ze, eens achter het stuur, koning en keizer zijn.

Als automobilist kunt u altijd geconfronteerd worden met trager rijdend verkeer dat je niet zomaar kan inhalen. Het is dan niet de fout van een landbouwer op zijn tractor. Wel van een schijnbaar opgefokte automobilist.

Een auto is toch niet gemaakt om 10 km/h te rijden ! Wees dan consequent, en schaf de auto in de stadscentra gewoon af. En doe niet hypocriet door allerhande autopestmaatregelen te nemen. Ik zie het binnenkort voor mij: zo'n bakfietsgeval, even breed dan een kleine wagen, dat heel de straat blokkeert en dan ook nog een zekere arrogantie over zich heeft.

En neen, ik ben absoluut geen autofreak, ik heb zelfs geen eigen wagen en wandel en fiets zelf, neem bijna dagelijks het O.V. en af en toe om professionele redenen eens een lease- of deelwagen. Dus u kan mij dat alvast niet toewerpen. Maar ik vind verdomme wel dat alle weggebruikers het respect mogen opbrengen rekening te houden met de anderen ! :twisted:

freespirit 15 december 2014 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7452938)
Ja? Waar dan wel?

Bij mijn weten heeft Brussel enkel twee fietsstraten: langs Louisalaan en Kunstlaan.

En mag ik van u vernemen waar men in Vlaanderen ook plannen koestert om fietsstraten in te overen?

Er zijn wel plannen om er zeer veel in te voeren, zeker in de grote en de centrumsteden. Dat zal de komende jaren wel heel duidelijk worden.

Kristof Piessens 15 december 2014 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7453115)
Als u bij mij de fietsterrorist uithangt, bijvoorbeeld door te fietsen over het voetpad, dan zal ik u daarop proberen aan te spreken of u zelfs de doorgang verhinderen. Reageert u dan agressief, dan haal ik gerust de politie erbij !

Hmm, daar hou ik rekening mee als de borden zeggen dat het een gedeelde pad is zowel voor fietsers als voetgangers...dan hebt u de politie zelfs niet bij te halen, het mag hoor, maar die zullen zeggen dat het niet om een zuivere voetpad gaat. Ik heb zelfs voorgehad dat kleine scooters volgens het verkeersreglement niet OP het fiets/voetpad mogen rijden maar uiterst rechts op de rijweg van de auto's...

Als ik een voetganger zie op dat pad en niets hoort ben ik verplicht uit te wijken om mijn snelheid aan te kunnen houden, dat betekend niet dat ik daarom ook agressief ben...

Jan van den Berghe 15 december 2014 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7453122)
Er zijn wel plannen om er zeer veel in te voeren, zeker in de grote en de centrumsteden. Dat zal de komende jaren wel heel duidelijk worden.

Waar dan wel? Word eens concreet.

Jan van den Berghe 15 december 2014 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7453121)
Een auto is toch niet gemaakt om 10 km/h te rijden ! Wees dan consequent, en schaf de auto in de stadscentra gewoon af. En doe niet hypocriet door allerhande autopestmaatregelen te nemen. Ik zie het binnenkort voor mij: zo'n bakfietsgeval, even breed dan een kleine wagen, dat heel de straat blokkeert en dan ook nog een zekere arrogantie over zich heeft.

Arrogantie? In een fietsstraat heeft fietsverkeer de absolute prioriteit. Wie als automobilist dat niet kan aanvaarden, neemt dan best een alternatieve weg.

Jan van den Berghe 15 december 2014 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7453121)
En neen, ik ben absoluut geen autofreak, ik heb zelfs geen eigen wagen en wandel en fiets zelf, neem bijna dagelijks het O.V. en af en toe om professionele redenen eens een lease- of deelwagen. Dus u kan mij dat alvast niet toewerpen. Maar ik vind verdomme wel dat alle weggebruikers het respect mogen opbrengen rekening te houden met de anderen ! :twisted:

Respect begint met het opvolgen van de regels. Indien een automobilist de regel m.b.t. een fietsstraat niet wil aanvaarden, dan is dat zijn probleem. Niet van de fietsers.

freespirit 15 december 2014 00:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7452942)
Daarom ook stelde de Fietsersbond van in het begin voor om in Gent de eerste fietsstraat te knippen.

Het stadsbestuur wou uiteindelijk niet ingaan op dit voorstel, met als gevolgd dat de Visserij inderdaad veel sluipverkeer aantrok.

En nogmaals: fietsstraten komen enkel daar waar er scheiding tussen de weggebruikers onmogelijk is. Een mooi voorbeeld is de tweede fietsstraat in Gent. Daar kan men, door gebrek aan ruimte, geen fietspad aanleggen.

Straten knippen doet men hier in sommige Antwerpse districten ook met de regelmaat van de klok en steeds meer en meer. Vooral Oud-Borgerhout en Oud-Berchem zijn daar zeer bedreven in ! Dat is eigenlijk een zeer asociale maatregel, want al dat autoverkeer zoekt de 'weg van de minste weerstand', autoverkeer is immers zoals water en zoekt wel zijn weg om verder te stromen. Bijgevolg zijn er nu talloze woonstraten in de drukke districten waar het autovekeer nog eens enorm is toegenomen. En zulke drukte maakt het natuurlijk veel gevaarlijker voor fietsers, voetgangers en tevens een enorme opstopping voor het O.V. aldaar.

Over de 'noodzaak' voor de invoering van fietsstraten: men kan ook de keuze maken om fietsers niet meer toe te laten op bepaalde drukke verkeersassen en rond te leiden doorheen rustigere of daartoe meer geschikte straten. Is beter voor alle weggebruikers ! Op de Turnhoutsebaan in Borgerhout wil men dit toepassen, uiteraard staat de 'poco' oppositie op zijn achterste poten, want zij vinden dat fietsers alle rechten moeten hebben en automobilisten allemaal potentiële moordenaars zijn. Zelf ben ik algemeen genomen helemaal niet pro huidige Antwerpse stadsbestuur, maar daar hebben ze mijns inziens toch wel een goed punt !

freespirit 15 december 2014 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7453129)
Arrogantie? In een fietsstraat heeft fietsverkeer de absolute prioriteit. Wie als automobilist dat niet kan aanvaarden, neemt dan best een alternatieve weg.

Een weg van 5 meter breed en meer is niet gemaakt voor fietsers ! Die kunnen rechts aanhouden van de baan en de automobilist kan die dan voorzichtig voorbij steken, maar niet zo dat de fietser de ganse straat inpalmt en de auto's er stapvoets moeten achter rijden.

freespirit 15 december 2014 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7453126)
Waar dan wel? Word eens concreet.

Die zijn nog niet officieel voorgesteld, maar dat komt wel. Ik kan u zeggen dat die plannen in bepaalde Antwerpse districten enorm ver gaan en dat gaat het over tientallen straten in totaal. Af en toe vang ik hier zo het een en ander op, om bepaalde redenen heb ik zo mijn bronnen bij 't stad.

Jan van den Berghe 15 december 2014 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7453135)
Over de 'noodzaak' voor de invoering van fietsstraten: men kan ook de keuze maken om fietsers niet meer toe te laten op bepaalde drukke verkeersassen en rond te leiden doorheen rustigere of daartoe meer geschikte straten. Is beter voor alle weggebruikers !

Denkt u nu echt dat de twee fietsstraten in Gent omschreven kunnen worden als "drukke verkeersassen"? Als u de Trekweg neemt, dan is het juist de weg aan de andere kant van het kanaal die een drukke verkeersas vormt. Niet de Trekweg. Net zo min met de Visserij.

In Gent hebben tellingen trouwens uitgewezen dat het aantal fietsers opvallend toeneemt langs die fietsverbindingen, met een uitzonderlijke piek langs de Visserij . Daarom ook zal de fietsstraat verlengd worden.

Jan van den Berghe 15 december 2014 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7453139)
Die zijn nog niet officieel voorgesteld, maar dat komt wel. Ik kan u zeggen dat die plannen in bepaalde Antwerpse districten enorm ver gaan en dat gaat het over tientallen straten in totaal. Af en toe vang ik hier zo het een en ander op, om bepaalde redenen heb ik zo mijn bronnen bij 't stad.

U schijnt Antwerpen dus te laten samenvallen met Vlaanderen...

Jan van den Berghe 15 december 2014 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7453137)
Een weg van 5 meter breed en meer is niet gemaakt voor fietsers ! Die kunnen rechts aanhouden van de baan en de automobilist kan die dan voorzichtig voorbij steken, maar niet zo dat de fietser de ganse straat inpalmt en de auto's er stapvoets moeten achter rijden.

Schijnt u nu echt niet te snappen wat een fietsstraat is?

freespirit 15 december 2014 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7453129)
Arrogantie? In een fietsstraat heeft fietsverkeer de absolute prioriteit. Wie als automobilist dat niet kan aanvaarden, neemt dan best een alternatieve weg.

Dit vraagt echt om burgerlijke ongehoorzaamheid !

Toen ik hier Amerikaanse vrienden op bezoek had, konden die er niet van over hoe dat hier zat met al die verkeersdrempels, plateaus, bloembakken op de weg, idioten zwalpend met bakfietsen (zij noemden dat consequent 'Woodstock-hippies'), talloze onlogische wegversmallingen en domme fietssuggestiestroken. Zij haalden terecht aan dat men hier echt wel de automobilist wil wegpesten. Als je dan weet dat er in autogek Amerika minder fietsers en voetgangers van hun sokken worden gereden dan hier. Want daar hebben alle weggebruikers wel discipline en respect voor de anderen in het verkeer ! Toen ik in de States tijdelijk woonde, kon ik dat zelf ervaren. Zelfs stoere zwarte jonge 'rappers' in de 'gekleurde' buurten hielden daar halt voor voetgangers en fietsers wanneer dat nodig bleek, kunnen onze maghrebijnse vrienden in Oud-Borgerhout nog een puntje aan zuigen ! Om maar te zeggen dat al die pestmaatregelen geen dem helpen, wel integendeel, het is de mentaliteit van alle weggebruikers die het hem doet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be