![]() |
Fietsstraten en beleid, welk beleid ?
De realiteit in Brussel, besluit beter zelf.
Citaat:
Citaat:
27/03/2014 http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...ip-fietsstraat Fietsersbond betreurt ‘devaluatie van begrip fietsstraat’ http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...toch-navolging 27/03/2014 Fietsstraat Louiza: geen succes, toch navolging Aja, de taxibestuurder die ook nog vluchtmisdrijf pleegde en dit zelfs met een agent als getuige werd niet geflitst op overdreven snelheid... :mrgreen: |
Los van het bovenstaande geval vind ik de invoering van steeds meer fietsstraten een bijzonder domme en ook gevaarlijke maatregel. Wil je het fietsers comfortabel maken, zorg dan voor goede brede en veelal afgescheiden fietspaden zoals in Nederland ! Heel dat systeem van fietsstraten en straten met fietssuggestiestroken is bijzonder dubbelzinnig en kan bijzonder gevaarlijk uitdraaien, in de eerste plaats voor de zwakke weggebruikers zelf.
Wat is er tegen om fietsers overal op straat, waar geen eigen fietspad is, max. met twee naast elkaar te laten rijden en liefst zo rechts mogelijk ? Zo staat het immers ook in de wet. Regelmatig ben ik hier in de buurt na schooltijd op vrijdag getuige van het fietsgedrag van de jeugd: de helft rijdt met de handen in de zakken, dus zonder handen aan het stuur, veelal over de halve straatbreedte met drie, viet of vijf naast elkaar, voetpaden worden steeds meer als racebaan voor fietsers gebruikt, rode lichten gelden niet voor hen, op vele ronde punten draaien ze niet mee langs rechts, maar gaan ineens linkaf (dus 'spookfietsen'), zijn er dan toch op een fietspad aan het rijden, is dit vaak in de tegengestelde richting. Dan zwijg ik nog over al rijdend naar harde muziek op de iphone luisteren (met oortjes waardoor men het verkeer niet meer hoort), rijden zonder licht of reflectoren, in pikzwarte kledij op de fiets zitten, op de fiets aan de smartphone prutsen, ... Het wordt hoog tijd dat men ook wat repressiever gaat optreden tegenover die massa fietsers die zowat elke regel aan hun laars lappen. Ik ben er volstrekt mee akkoord dat automobilisten zich aan de regels moeten houden en dat daarop wordt gecontroleerd, maar dat moet dan ook gelden voor (brom)fietsers en voetgangers ! Nu is de pakkans voor fietsers met overtredingen bijna nihil en dat is er ook duidelijk aan te merken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Leuven heeft daar inderdaad iets meer middelen en personeel voor, omdat het een grote studentenpopulatie heeft met relatief weinig 'eigen' inwoners. Hier in Antwerpen echter vindt men het belangrijker 50 extra politiemensen voor de 'war on drugs' in te schakelen, die ze toch nooit kunnen 'winnen', dan voor elementaire verkeersveiligheid te zorgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Alleen merkt u weer iets op wat ik al zovele malen schreef: de belabberde mentaliteit bij ons onder veel autoobilisten. |
Citaat:
|
Citaat:
Als bijvoorbeeld een oude 'bomma' in het midden van de weg met hare velo 8 km/h rijdt, dan mag je die dus niet meer voorbijsteken of ernaar claxoneren. Die houdt dan al het verkeer op en achter haar een rij auto's. Die geraken op hun beurt dan weeral gefrustreerd en dat kan bezwaarlijk de verkeersveiligheid ten goede komen. |
Citaat:
|
Ik heb niets tegen fietsstraten
Men kan bezwaarlijk problemen hebben met fietsstraten mits dit past in de organisatie van de verkeersstroom.
Ik vind ook dat men heel streng moet optreden tegen overtredingen omdat automobilisten anders de fietsstraat gaan gebruiken als sluipweg en dit kan de bedoeling niet zijn. Ik hoop echter ook dat men dit combineert bvb met straten waar fietsers niet toegelaten zijn en er voorrang gegeven wordt aan het autoverkeer. Een betere scheiding tussen autoverkeer en andere weggebruikers is m.i. de beste manier om het aantal slachtoffers terug te dringen. |
De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;
http://www.gva.be/cnt/aid1433497/may...rkeersagressor Ik denk dat het beter is om er gewoon doodlopende straten van de maken. |
Citaat:
Taxibestuurders behoren daar nu ook al bij. Provoceren maar. :roll: |
Citaat:
het zal fietsers leren. hoe durven ze zomaar rechtsaf te slaan op een kruispunt waar plaats genoeg is |
Citaat:
Hoe zielig kun je zijn ..... |
Citaat:
|
Citaat:
De auto redt dagelijks mensen, gelukkig maar dat de auto er is. Citaat:
Wslk reed die auto op de A503 niet defensief genoeg... :roll: |
-
|
-
|
Citaat:
Voor de rest zie de humor niet tov het slachtoffer ?? |
Citaat:
Als die dames en heren op de fiets door hun roekeloos afslaangedrag in botsing komen met een afraaiende wagen, die in zijn recht is, dan is het van 'ochgod, ocharme' en dan hangen zij nog de 'zwakke weggebruiker' en het slachtoffer uit. Hier in de buurt is de gevaarlijkste 'plaag' aangaande fietsers toch wel het rijden over het voetpad. Vooral als dit aan een 'koerssnelheid' gebeurt. Van het weekend als voetganger nog een bijna-aanrijding gehad met een velo die van achter een scherpe hoek kwam aangebold. Ook al verkeersagressie naar me toe van fietsers meegemaakt, omdat ik meestal weiger op een voetpad uit de weg te gaan voor die rijdende terroristen. Daar mag men vanuit de politie ook eens een boetecampagne voor op getouw zetten ! Wil men als fietser bijvoorbeeld veilig oversteken op een gevaarlijk kruispunt of bijvoorbeeld passeren in een staat met druk autoverkeer en zonder fietspad, heeft men het recht op het voetpad / zebrapad te gaan, maar wel stapvoets of nog beter met de fiets aan de hand te wandelen. Maar dat doen de meesten echter niet, zij rijden nog liever de voetgangers uit hun sokken ! Er zijn er hier zelfs die consequent over het voetpad rijden, terwijl er een volwaardig fietspad naast ligt ! Ook een beetje 'kinderkoppekes' op de weg zijn voor vele fietsers al meer dan voldoende om dan maar het voetpad te gaan gebruiken als racebaan. Een kind van vijf kan zich zelfs rechthouden op die wegen ! Dat zijn overigens de enige personen die zich tegen matige snelheid op het voetpad al rijdend mogen begeven: kinderen tot de leeftijd van 9 jaar. |
Citaat:
|
Citaat:
Als een wagen-agressor een zwakke weggebruiker neer doen tuimelen die volstrekt volgens de geboden wegreglement rijdt verliest de auto ook omdat het om een agressie geval gaat ! |
Citaat:
Als automobilist kunt u altijd geconfronteerd worden met trager rijdend verkeer dat je niet zomaar kan inhalen. Het is dan niet de fout van een landbouwer op zijn tractor. Wel van een schijnbaar opgefokte automobilist. |
Citaat:
Bij mijn weten heeft Brussel enkel twee fietsstraten: langs Louisalaan en Kunstlaan. En mag ik van u vernemen waar men in Vlaanderen ook plannen koestert om fietsstraten in te overen? |
Citaat:
Het stadsbestuur wou uiteindelijk niet ingaan op dit voorstel, met als gevolgd dat de Visserij inderdaad veel sluipverkeer aantrok. En nogmaals: fietsstraten komen enkel daar waar er scheiding tussen de weggebruikers onmogelijk is. Een mooi voorbeeld is de tweede fietsstraat in Gent. Daar kan men, door gebrek aan ruimte, geen fietspad aanleggen. |
Citaat:
Als u bij mij de fietsterrorist uithangt, bijvoorbeeld door te fietsen over het voetpad, dan zal ik u daarop proberen aan te spreken of u zelfs de doorgang verhinderen. Reageert u dan agressief, dan haal ik gerust de politie erbij ! |
Citaat:
En neen, ik ben absoluut geen autofreak, ik heb zelfs geen eigen wagen en wandel en fiets zelf, neem bijna dagelijks het O.V. en af en toe om professionele redenen eens een lease- of deelwagen. Dus u kan mij dat alvast niet toewerpen. Maar ik vind verdomme wel dat alle weggebruikers het respect mogen opbrengen rekening te houden met de anderen ! :twisted: |
Citaat:
|
Citaat:
Als ik een voetganger zie op dat pad en niets hoort ben ik verplicht uit te wijken om mijn snelheid aan te kunnen houden, dat betekend niet dat ik daarom ook agressief ben... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Over de 'noodzaak' voor de invoering van fietsstraten: men kan ook de keuze maken om fietsers niet meer toe te laten op bepaalde drukke verkeersassen en rond te leiden doorheen rustigere of daartoe meer geschikte straten. Is beter voor alle weggebruikers ! Op de Turnhoutsebaan in Borgerhout wil men dit toepassen, uiteraard staat de 'poco' oppositie op zijn achterste poten, want zij vinden dat fietsers alle rechten moeten hebben en automobilisten allemaal potentiële moordenaars zijn. Zelf ben ik algemeen genomen helemaal niet pro huidige Antwerpse stadsbestuur, maar daar hebben ze mijns inziens toch wel een goed punt ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In Gent hebben tellingen trouwens uitgewezen dat het aantal fietsers opvallend toeneemt langs die fietsverbindingen, met een uitzonderlijke piek langs de Visserij . Daarom ook zal de fietsstraat verlengd worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Toen ik hier Amerikaanse vrienden op bezoek had, konden die er niet van over hoe dat hier zat met al die verkeersdrempels, plateaus, bloembakken op de weg, idioten zwalpend met bakfietsen (zij noemden dat consequent 'Woodstock-hippies'), talloze onlogische wegversmallingen en domme fietssuggestiestroken. Zij haalden terecht aan dat men hier echt wel de automobilist wil wegpesten. Als je dan weet dat er in autogek Amerika minder fietsers en voetgangers van hun sokken worden gereden dan hier. Want daar hebben alle weggebruikers wel discipline en respect voor de anderen in het verkeer ! Toen ik in de States tijdelijk woonde, kon ik dat zelf ervaren. Zelfs stoere zwarte jonge 'rappers' in de 'gekleurde' buurten hielden daar halt voor voetgangers en fietsers wanneer dat nodig bleek, kunnen onze maghrebijnse vrienden in Oud-Borgerhout nog een puntje aan zuigen ! Om maar te zeggen dat al die pestmaatregelen geen dem helpen, wel integendeel, het is de mentaliteit van alle weggebruikers die het hem doet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be