![]() |
Heel Antwerpen binnenkort zone 30
Wat te denken van het volgende:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141211_01423647 Volgens mij een beetje absurd en eigenlijk totaal van de pot gerukt ! Dat er in de historische binnenstad, met zijn smalle kronkelende straatjes, winkels, musea, horeca en wandelende toeristen, al een zone 30 geldt, daar kan ik me wel achter zetten. Sneller rijden is daar trouwens vaak ook infrastructureel onmogelijk. Maar om nu al die 'buitenwijken' en disctricten, ook zone 30 te maken, dat is eigenlijk toch te gek om los te lopen. In districten als Ekeren, Merksem, Wilrijk en delen van Deurne zijn er talloze brede straten met relatief weinig voetgangers of 'overstekers'. Er zijn veelal ook gescheiden fietspaden aanwezig. Die straten worden veelal ook voor doorgaand verkeer gebruikt. Moet men daar nu binnenkort ook tegen max. 30 km/h gaan tuffen ? En wat dan met andere weggebruikers die deze snelheid makkelijk kunnen overschrijden: bromfietsers, wielertoeristen, elektrische fietsers, autootjes zonder rijbewijs, ... gaat men die ook allemaal controleren en verbaliseren, of is het enkel weer maar de automobilist die in regel moet zijn ? Ik vrees dat ik het antwoord al ken ... misschien toch beter een paard kopen, dan geraak je veel sneller ter plaatse binnenkort, tenzij men die ook een nummerplaattatoo op hun gat gaat zetten ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
Dit wordt door studies in het buitenland aangetoond: zie http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=10 |
Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sommige premetrostations liggen erbij als grote, openbare vuilnisbakken. Ik besef dat de 'onveiligheid' daar 's avonds grotendeels op perceptie is gebaseerd, maar dat is dus wel een probleem. Ik ken vele vrouwen (alleen) die daar buiten de 'drukke' daguren geen tram durven nemen (moest die nog in het dienstschema van De Lijn vallen) en noodgedwongen een taxi nemen of met de eigen wagen komen. En inderdaad, er moeten minstens evenveel parkeerplaatsen in de stad zijn, dan dat men parkeerkaarten voor bewoners uitdeeld ! Nu zijn er ca. 20 procent meer kaarten in omloop dan plaatsen, dat is natuurlijk om problemen vragen. |
Citaat:
Dus niet enkel uitbreiding van de algemene zone 30 tussen Ring en Leien, zoals men voorheen van plan was. Ook de meeste wegen in buurten met weinig bebouwing zoals in bepaalde gedeelten van Ekeren, Bezali of het havengebied zouden onder die regeling vallen. Zelfs brede straten waar geen winkels of scholen in de wijde omtrek te bespeuren zijn. En dat is natuurlijk belachelijk !!! |
Citaat:
Want niet-rijdende auto´s vervuilen niet, en nog vlot rijdende auto´s vervuilen het minste. Dus de kwestie is: hoe krijg ik die auto´s van stadsbezoekers zo vlot en gelijkmatig genoeg naar die doordacht verdeelde parkeergarages (zonder grote omwegen) zodat de leefbaarheid pas echt verhoogd ? Dus hoe snel maak ik van al die autoinzittenden voetgangers ? Hoe maak ik een stad interessant door een doordacht vlot pakeerbeleid en gaan de mensen er geld uitgeven ? Het vb van Freiburg en andere buitenlandse steden is hier al een paar keer aangehaald. Blijkbaar heeft men daar in het buitenland wel geld voor gevonden ttz is echte leefbaarheid voor bewoners en weggebruiker wel prioritair. Maar daar heeft men ook een IQ van aanbevolen 130 om wegbeheerder te mogen zijn. ;-) In Belstilstand lijkt een bloembakken-IQ van 30 voldoende. |
Citaat:
Als je de auto bant uit een stad, komt er alleen nog het leefloonprofitariaat dat geen auto hoeft, maar die doen de nijverheid niet draaien.... |
Citaat:
Het is beter even de historische context van de stadsontwikkeling te bekijken. De meeste steden zijn dan ook ontstaan tijdens de middeleeuwen of vroeger en merk dan de verschillen op tussen toen en nu. Het was de gewoonte de stad zo te bouwen met smalle straatjes die enkel voorzien zijn voor bepaalde vervoersmiddelen, in de middeleeuwen bestond de fiets nog niet dus waren de meeste hoofdstraten voorzien voor paarden met trekkarren...als ik de kastelen of andere vormen van afgeschermd wonen bezoek zie je aan de hoofdpoorten zelfs nog stenen pijlers aan beide zijden om de metalen wielen van die karren terug te richten op de baan indien die in een bocht door de poort moesten. De echte stadskernen hadden al dan niet een centraal plein die voldoende groot of klein was en die geven heel goed uit op brede als smalle straatjes, de smalle straatjes is voor de voetgangers de bredere voor de paard en kar ! Nu met de moderniteit van vandaag zijn de eerste auto's vermoedelijk ook gebaseerd op de breedte van de breedste banen die er beschikbaar waren die door de steden liepen, de smalle straatjes zouden al dan verkeersvrij gebleven zijn omdat daar geen auto door kon. Ofwel onderschat ik de zaak zowat, ofwel ben ik onzeker geworden over de feiten hoe de ontwikkeling gebeurde vanaf de middeleeuwen tot aan de eerste auto.. |
Citaat:
vb Freiburg (het gekleurde is de historische kernstad = Altstadt op grotere kaart) http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231355.html ![]() ![]() ![]() Een nieuw Freiburgs stadsdeel Vauban: (de foto´s zeggen voldoende) http://www.vauban-im-bild.de/infos_v...hrskonzept.php ![]() ![]() |
Citaat:
Een rijdende auto vult alleen de staatskas. Het zijn dus vooral de wandelende automobilisten die de nijverheid doen draaien. |
Citaat:
Ik doelde er vooral op dat eigenlijke bewoners van de stad nog wel hun woning of omgeving vlot met de wagen kunnen bereiken en dat daarvoor ten eerste voldoende parkeerplaatsen voor nodig zijn en dat ten tweede in alle straten een zone 30 invoeren, toch wel van de pot gerukt is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De auto beperken is trouwens nog niet hetzelfde als de auto bannen. Laat dat toch eventjes duidelijk zijn. |
Citaat:
Maak dat onmogelijk, en de nijverheid zal onvermijdelijk ineenstuiken. Citaat:
Maar intussen is zone 30 reeds totaal achterhaald. Zelfs waar ze niet geldt, mag je al lachen als je nog aan 30km/h vooruit gaat... |
Citaat:
Je hebt die illusie door de enge straatjes van de dorpen waar je naar refereert. Citaat:
Ze kunnen dan lekker naar de grijze lucht staren vanuit hun bejaardencel in een industriepark buiten de stad. |
Citaat:
Als een winkelier daar positief over is, wil dat overduidelijk zeggen dat het zijn winkeltje voor de wind gaat. Geen "ineenstuiking" dus. |
Citaat:
page 19, zie tabel 3 http://www.kenniscentrumvlaamsestede...bestemming.pdf UAntwerpen LEEGSTAND EN HERBESTEMMING Inventariserend onderzoek naar beleid en maatregelen Eindrapport 23 december 2013 Stad Aantal huishoudens (2009)* Aantal panden op Leegstandsregister(2013) Aantal panden Leegstands-register t.o.v. aantal huishoudens (%) ...] * Lokale statistieken ... Roeselare 24086 530 2,20 ...] ... Een opvallende vaststelling is dat het relatieve leegstandscijfer per centrumstad opmerkelijk lager ligt dan het Vlaamse en provinciale cijfer. Steden met het hoogste cijfer zijn Roeselare (2,20%) en Sint-Niklaas (2,16%). De laagste leegstandscijfers worden opgetekend in Brugge (0,14%). De situatie voor sociale huurwoningen geeft een ander beeld. Hoewel Gent een tamelijk lage algemene leegstand kent, heeft de stad wel de op één na hoogste leegstand van sociale huurwoningen (10,46%). Enkel Mechelen heeft een hoger percentage (14,74%). Hasselt kent het laagste cijfer, namelijk 1,09%. Dezelfde opmerkelijke verschillen worden teruggevonden inzake leegstaande handelspanden. Brugge heeft een opmerkelijke lage leegstand van 4,4% terwijl Turnhout, Antwerpen, Genk, Sint-Niklaas, Kortrijk en Oostende een handelsleegstand van meer dan 10% kennen. Leegstand op de kantorenmarkt wordt minder strikt bijgehouden. Enkel JLL stelt systematisch gegevens ter beschikking o.b.v. de beschikbare kantooroppervlakte. Hieruit blijkt dat in het eerste kwartaal van 2012 drie van vier steden waarvoor cijfergegevens beschikbaar zijn, een leegstand kennen hoger dan de grens van frictieleegstand: Antwerpen (12,1%), Mechelen (12%) en Leuven (11%). Enkel Gent heeft met 4,3% een gunstige positie. Hierbij moet echter opgemerkt worden dat JLL de grens van frictieleegstand op 12% situeert, dit in tegenstelling tot de Zuidema en Van Elp (2010) die de grens op 4% �* 5% situeren. ...] page 22: 2.3 Oorzaken van leegstand Leegstand blijkt een erg complex fenomeen met tal van oorzaken. Zowel uit wetenschappelijke literatuur als uit de interviews blijken tal van aanwijsbare factoren die aan de basis kunnen liggen van leegstand. ... 2.3.2 Onaangepast aanbod Leegstand is ook een normaal fenomeen dat ontstaat vanuit het functioneren van de vastgoedmarkt. Maisel en Winnick (1966) zijn van mening dat huisvestingspatronen bepaald worden door een ‘pakket van omgevings- en overheidsfactoren’. Een pand is immers gelegen op een vaste locatie, de keuze ervoor wordt afgestemd op de context ervan. Hierin spelen tal van factoren zoals: natuurlijke omgeving, populatie en densiteit, publieke veiligheid, schoolkwaliteit, kwaliteit sociale diensten, vastgoedprijzen en kwaliteit van het vastgoed. Dit verklaart de aantrekkingskracht of het ontbreken ervan, voor panden in bepaalde (stedelijke) gebieden. Maisel en Winnick beargumenteren dan ook dat de binnenstad slechts aantrekkelijk is voor mensen met een laag inkomen, die expliciet gebonden zijn aan de stad en ook een gebrek aan privaat transport kennen. Diegenen die daarentegen over meer financiële middelen bezitten, zouden systematisch de binnenstad vermijden. Dit mechanisme zorgt ervoor dat een gedeelte van het stedelijke patrimonium steeds onaantrekkelijker wordt en meer leegstand gaat kennen. Vanuit deze theorie concluderen Accordino en Johnson (2000) dat leegstand en verwaarlozing niet zozeer het probleem is, maar dat het een symptoom is van stedelijke desinvestering en sociale segregatieprocessen. In Vlaanderen zijn reeds tal van ingrepen doorgevoerd die de steden terug aantrekkelijker moeten maken. Toch zijn er nog steeds bepaalde mechanismen die horen bij het normaal functioneren van de vastgoedmarkt die leegstand in de hand werken: (Over)aanbod en onaangepaste infrastructuur: ...] Dit zijn natuurlijk de witte cijfers. De handelspanden worden nog redelijk goed bijgehouden denk ik, hoe het met het andere juist is hangt van het beleid/registratie af... Citaat:
http://www.westhoek.be/nieuws/422/we...an-de-noordzee West-Vlaanderen: Citaat:
|
Citaat:
Fijn dat je met harde bewijzen en cijfers Jans loze beweringen naar de prullebak verwijst. Ik baseerde me enkel op wat ik zelf al jaren zie. Maar dat is hier als bewijs nooit voldoende. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Net zo in Kortrijk trouwens. Ook hier werd de verkeersvrije winkelzone onlangs vergroot. En dat onder een liberale burgemeester. |
Citaat:
Kortrijk zit boven de 10 % in 2013 al... Jij had het over winkelcentra die vol lopen van het volk. Ik stel vast dat de cijfers van de leegstaande panden steeds maar stijgen. De helft van de steden zit soms ruim boven de 10 % in (referte UAntwerpen/Locatus 2013) . Waarom geraken die panden niet meer verhuurd ? Citaat:
Je kunt natuurlijk ook de context lezen wat ze over bvb Roeselare en Kortrijk zeggen: Citaat:
|
Citaat:
|
Je maakt de hele stad autoluw. Klaar.
|
Citaat:
|
Citaat:
Of hoe u weer eens nietszeggend met statistieken omgaat. |
Citaat:
Het wegtrekken van de handelaars uit de winkelstraten (o.a. de Lange Steenstraat) was enorm, een situatie die wel eens vaker aangekaart werd door de bekende/beruchte webblog 'het Verdriet van Kortrijk'. Wat in Kortrijk de afgelopen jaren het tij enigzins heeft doen keren qua aantrekkelijkheid van de winkelstraten, is de inplanting van het luxe-shoppingcenter K-in-Kortrijk pal in het centrum. Geen wonder, want deze is royaal voorzien van ondergrondse parkings (onder die autovrije zones dus...). Het gevolg is wel, dat op drukke winkeldagen (zoals deze eindejaarsperiode) het autoverkeer staat aan te schuiven van aan de rand van Kortrijk tot aan de ingang van die ondergrondse parkings (o.a. de Zwevegemstraat). |
Aan de Schippersstraat reden ze maximum dertig in de straten en dat was te traag, dan verboden ze ineens alle autoverkeer...
|
Citaat:
Maar Antwerpen is groot natuurlijk. De auto is het probleem niet... De auto's die probleemhinder op de vlucht zijn maken het een nefast. Ik zou dat echt eens moeten filmen en fotograferen aan de konijnenpijp als de E17 vast zit :) Moet je in Antwerpen die van de Noorderlaan en het Eilandje eens zien aankomen op de Leie soms.... Die Wapper had geen slecht gedacht geweest... Ik slijt in mijn leven per week zeker 8h file. |
Citaat:
Maar Antwerpen is groot natuurlijk. De auto is het probleem niet... De auto's die probleemhinder op de vlucht zijn maken het een nefast. Ik zou dat echt eens moeten filmen en fotograferen aan de konijnenpijp als de E17 vast zit :) Moet je in Antwerpen die van de Noorderlaan en het Eilandje eens zien aankomen op de Leie soms.... Die Wapper had geen slecht gedacht geweest... Ik slijt in mijn leven per week zeker 8h file. |
Citaat:
|
Citaat:
Daaromheen lullen is belachelijk. En de feiten negeren zoals de plaatselijke winkeliers (althans volgens JvDB) is bewezen commerciële zelfmoord. |
Citaat:
Het gaat over leegstand in dat rapport. Enkel over leegstand en de problematiek. Jij spreekt over volle winkelstraten, meer als 10 % leegstand en volle winkelstraten rijmt helemaal niet. Citaat:
Maar ik zie het al begrijpend een rapport lezen is niet aan jou besteed. Citaat:
|
Citaat:
Bergen Op Zoom bv. Een MediaMarkt en andere winkels, een parking buiten de stad en "autoloos" eens je nadert. Dit gaat op voor bijna alle Nederlandse steden. Ik denk dat we op de Meir en in Wijnegem Shopping niet te klagen hebben? Al begint Wijnegem wel "krap" te worden. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be