Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Heel Antwerpen binnenkort zone 30 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210868)

freespirit 13 december 2014 20:11

Heel Antwerpen binnenkort zone 30
 
Wat te denken van het volgende:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141211_01423647

Volgens mij een beetje absurd en eigenlijk totaal van de pot gerukt ! Dat er in de historische binnenstad, met zijn smalle kronkelende straatjes, winkels, musea, horeca en wandelende toeristen, al een zone 30 geldt, daar kan ik me wel achter zetten. Sneller rijden is daar trouwens vaak ook infrastructureel onmogelijk. Maar om nu al die 'buitenwijken' en disctricten, ook zone 30 te maken, dat is eigenlijk toch te gek om los te lopen. In districten als Ekeren, Merksem, Wilrijk en delen van Deurne zijn er talloze brede straten met relatief weinig voetgangers of 'overstekers'. Er zijn veelal ook gescheiden fietspaden aanwezig. Die straten worden veelal ook voor doorgaand verkeer gebruikt. Moet men daar nu binnenkort ook tegen max. 30 km/h gaan tuffen ? En wat dan met andere weggebruikers die deze snelheid makkelijk kunnen overschrijden: bromfietsers, wielertoeristen, elektrische fietsers, autootjes zonder rijbewijs, ... gaat men die ook allemaal controleren en verbaliseren, of is het enkel weer maar de automobilist die in regel moet zijn ? Ik vrees dat ik het antwoord al ken ... misschien toch beter een paard kopen, dan geraak je veel sneller ter plaatse binnenkort, tenzij men die ook een nummerplaattatoo op hun gat gaat zetten ;-)

Jan van den Berghe 13 december 2014 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451439)
Maar om nu al die 'buitenwijken' en disctricten, ...

Dat staat er dan ook niet, he?!

Micele 13 december 2014 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451439)
Wat te denken van het volgende:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141211_01423647

Volgens mij een beetje absurd en eigenlijk totaal van de pot gerukt ! Dat er in de historische binnenstad, met zijn smalle kronkelende straatjes, winkels, musea, horeca en wandelende toeristen, al een zone 30 geldt, daar kan ik me wel achter zetten. Sneller rijden is daar trouwens vaak ook infrastructureel onmogelijk. Maar om nu al die 'buitenwijken' en disctricten, ook zone 30 te maken, dat is eigenlijk toch te gek om los te lopen. In districten als Ekeren, Merksem, Wilrijk en delen van Deurne zijn er talloze brede straten met relatief weinig voetgangers of 'overstekers'. Er zijn veelal ook gescheiden fietspaden aanwezig. Die straten worden veelal ook voor doorgaand verkeer gebruikt. Moet men daar nu binnenkort ook tegen max. 30 km/h gaan tuffen ? En wat dan met andere weggebruikers die deze snelheid makkelijk kunnen overschrijden: bromfietsers, wielertoeristen, elektrische fietsers, autootjes zonder rijbewijs, ... gaat men die ook allemaal controleren en verbaliseren, of is het enkel weer maar de automobilist die in regel moet zijn ? Ik vrees dat ik het antwoord al ken ... misschien toch beter een paard kopen, dan geraak je veel sneller ter plaatse binnenkort, tenzij men die ook een nummerplaattatoo op hun gat gaat zetten ;-)

We zullen maar afwachten zeker ? Alleszins slechter voor de leefbaarheid, de bewoners zullen nog meer fijnstof slikken en ze zullen langer kunnen "genieten" van het geluid. Naja Vlaanderen zal het wel gaan meten zeker ?

Dit wordt door studies in het buitenland aangetoond: zie http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=10

Savatage 13 december 2014 23:26

Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.

Micele 13 december 2014 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7451671)
Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.

Doordachte voetgangerszones is idd niet slecht, maar dan moet je ook zorgen dat er ergens voldoende parkeerplaatsen zijn.

Johan Bollen 13 december 2014 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7451671)
Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.

Maar dan niet ook nog eens een keer de buurtwinkels het leven onmogelijk maken omwille van het hoog te houden imago van provincialisme. Dan vraag je om meer verkeer. Ik schat dat het stadsbestuur niet zover doordenkt.

Johnny Blaze 14 december 2014 02:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7451674)
Doordachte voetgangerszones is idd niet slecht, maar dan moet je ook zorgen dat er ergens voldoende parkeerplaatsen zijn.

Mooie voorzet, nu moet gewoon iemand deze nog binnenkoppen voor een open goal ;)

freespirit 14 december 2014 02:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7451671)
Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.

Dan moet er over het hele grondgebied voldoende, veilig en proper openbaar vervoer zijn ! En dat je ook 's nachts in het weekend nog thuis geraakt. Dat is nu toch nog serieus onvoldoende.

Sommige premetrostations liggen erbij als grote, openbare vuilnisbakken. Ik besef dat de 'onveiligheid' daar 's avonds grotendeels op perceptie is gebaseerd, maar dat is dus wel een probleem. Ik ken vele vrouwen (alleen) die daar buiten de 'drukke' daguren geen tram durven nemen (moest die nog in het dienstschema van De Lijn vallen) en noodgedwongen een taxi nemen of met de eigen wagen komen.

En inderdaad, er moeten minstens evenveel parkeerplaatsen in de stad zijn, dan dat men parkeerkaarten voor bewoners uitdeeld ! Nu zijn er ca. 20 procent meer kaarten in omloop dan plaatsen, dat is natuurlijk om problemen vragen.

freespirit 14 december 2014 02:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7451654)
Dat staat er dan ook niet, he?!

U moet duidelijk de berichtgeving lezing, het is over heel het grondgebied van de Stad Antwerpen (dus alle districten !) dat men die zone 30 wil invoeren, gewest- en provinciale doorgangswegen niet te na gesproken, maar dat is maar 5 �* 10 % van alle wegen in de stad.

Dus niet enkel uitbreiding van de algemene zone 30 tussen Ring en Leien, zoals men voorheen van plan was.

Ook de meeste wegen in buurten met weinig bebouwing zoals in bepaalde gedeelten van Ekeren, Bezali of het havengebied zouden onder die regeling vallen. Zelfs brede straten waar geen winkels of scholen in de wijde omtrek te bespeuren zijn. En dat is natuurlijk belachelijk !!!

Micele 14 december 2014 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 7451767)
Mooie voorzet, nu moet gewoon iemand deze nog binnenkoppen voor een open goal ;)

Ik denk dat die speler niet bestaat in verkeersbeleid IQ-30- �* IQ-70- in menig Vlaanderen (er zijn zeker uitzonderingen)

Want niet-rijdende auto´s vervuilen niet, en nog vlot rijdende auto´s vervuilen het minste.

Dus de kwestie is: hoe krijg ik die auto´s van stadsbezoekers zo vlot en gelijkmatig genoeg naar die doordacht verdeelde parkeergarages (zonder grote omwegen) zodat de leefbaarheid pas echt verhoogd ? Dus hoe snel maak ik van al die autoinzittenden voetgangers ? Hoe maak ik een stad interessant door een doordacht vlot pakeerbeleid en gaan de mensen er geld uitgeven ?

Het vb van Freiburg en andere buitenlandse steden is hier al een paar keer aangehaald.
Blijkbaar heeft men daar in het buitenland wel geld voor gevonden ttz is echte leefbaarheid voor bewoners en weggebruiker wel prioritair.


Maar daar heeft men ook een IQ van aanbevolen 130 om wegbeheerder te mogen zijn. ;-) In Belstilstand lijkt een bloembakken-IQ van 30 voldoende.

Supe®Staaf 14 december 2014 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7451671)
Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.

AL wie met zijn auto naar de stad komt doet de economie draaien.
Als je de auto bant uit een stad, komt er alleen nog het leefloonprofitariaat dat geen auto hoeft, maar die doen de nijverheid niet draaien....

Kristof Piessens 14 december 2014 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7451671)
Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.

Dat is al een eerste vaststelling dat het onaangenaam werkt voor de stadsmensen die daar leven en wonen.

Het is beter even de historische context van de stadsontwikkeling te bekijken.

De meeste steden zijn dan ook ontstaan tijdens de middeleeuwen of vroeger en merk dan de verschillen op tussen toen en nu.

Het was de gewoonte de stad zo te bouwen met smalle straatjes die enkel voorzien zijn voor bepaalde vervoersmiddelen, in de middeleeuwen bestond de fiets nog niet dus waren de meeste hoofdstraten voorzien voor paarden met trekkarren...als ik de kastelen of andere vormen van afgeschermd wonen bezoek zie je aan de hoofdpoorten zelfs nog stenen pijlers aan beide zijden om de metalen wielen van die karren terug te richten op de baan indien die in een bocht door de poort moesten.

De echte stadskernen hadden al dan niet een centraal plein die voldoende groot of klein was en die geven heel goed uit op brede als smalle straatjes, de smalle straatjes is voor de voetgangers de bredere voor de paard en kar !

Nu met de moderniteit van vandaag zijn de eerste auto's vermoedelijk ook gebaseerd op de breedte van de breedste banen die er beschikbaar waren die door de steden liepen, de smalle straatjes zouden al dan verkeersvrij gebleven zijn omdat daar geen auto door kon.

Ofwel onderschat ik de zaak zowat, ofwel ben ik onzeker geworden over de feiten hoe de ontwikkeling gebeurde vanaf de middeleeuwen tot aan de eerste auto..

Micele 14 december 2014 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 7452077)
Dat is al een eerste vaststelling dat het onaangenaam werkt voor de stadsmensen die daar leven en wonen.

Het is beter even de historische context van de stadsontwikkeling te bekijken.

De meeste steden zijn dan ook ontstaan tijdens de middeleeuwen of vroeger en merk dan de verschillen op tussen toen en nu.

Het was de gewoonte de stad zo te bouwen met smalle straatjes die enkel voorzien zijn voor bepaalde vervoersmiddelen, in de middeleeuwen bestond de fiets nog niet dus waren de meeste hoofdstraten voorzien voor paarden met trekkarren...als ik de kastelen of andere vormen van afgeschermd wonen bezoek zie je aan de hoofdpoorten zelfs nog stenen pijlers aan beide zijden om de metalen wielen van die karren terug te richten op de baan indien die in een bocht door de poort moesten.

De echte stadskernen hadden al dan niet een centraal plein die voldoende groot of klein was en die geven heel goed uit op brede als smalle straatjes, de smalle straatjes is voor de voetgangers de bredere voor de paard en kar !

Nu met de moderniteit van vandaag zijn de eerste auto's vermoedelijk ook gebaseerd op de breedte van de breedste banen die er beschikbaar waren die door de steden liepen, de smalle straatjes zouden al dan verkeersvrij gebleven zijn omdat daar geen auto door kon.

Ofwel onderschat ik de zaak zowat, ofwel ben ik onzeker geworden over de feiten hoe de ontwikkeling gebeurde vanaf de middeleeuwen tot aan de eerste auto..

Maar het kan geen probleem zijn parkeergarages ofwel net buiten de oude stadskern aan te leggen (toegangsweg een hoofdbaan rond de kern) , of zelfs binnen de stadskern (langs brede invalswegen naar het stadscentrum) als er eens grote ondergrondse werken moeten gebeuren. De ondergrondse pakeergarages nemen immers geen begaanbare ruimte in.

vb Freiburg (het gekleurde is de historische kernstad = Altstadt op grotere kaart)
http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231355.html







Een nieuw Freiburgs stadsdeel Vauban: (de foto´s zeggen voldoende)
http://www.vauban-im-bild.de/infos_v...hrskonzept.php




Bobke 14 december 2014 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7452051)
AL wie met zijn auto naar de stad komt doet de economie draaien.
Als je de auto bant uit een stad, komt er alleen nog het leefloonprofitariaat dat geen auto hoeft, maar die doen de nijverheid niet draaien....

Daar ben ik nog zo zeker niet van.
Een rijdende auto vult alleen de staatskas.
Het zijn dus vooral de wandelende automobilisten die de nijverheid doen draaien.

freespirit 14 december 2014 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7452051)
AL wie met zijn auto naar de stad komt doet de economie draaien.
Als je de auto bant uit een stad, komt er alleen nog het leefloonprofitariaat dat geen auto hoeft, maar die doen de nijverheid niet draaien....

Juist die mensen moeten we met de wagen uit de binnenstad houden ! Meneer en madame met hun gezinnetje die met de luxe SUV vanuit Brasschaat of Kalmthout op zaterdag hun boetiekkleertjes komen kopen, die hebben in de stad met de wagen niets te zoeken. Zij kunnen hun stalen ros kwijt op één van de P&R's aan de rand en verder gaan met de tram. Maar ze willen zich natuurlijk niet onder dat plebs begeven.

Ik doelde er vooral op dat eigenlijke bewoners van de stad nog wel hun woning of omgeving vlot met de wagen kunnen bereiken en dat daarvoor ten eerste voldoende parkeerplaatsen voor nodig zijn en dat ten tweede in alle straten een zone 30 invoeren, toch wel van de pot gerukt is.

de vuile muilekoek 14 december 2014 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451439)
Wat te denken van het volgende:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141211_01423647

Volgens mij een beetje absurd en eigenlijk totaal van de pot gerukt ! Dat er in de historische binnenstad, met zijn smalle kronkelende straatjes, winkels, musea, horeca en wandelende toeristen, al een zone 30 geldt, daar kan ik me wel achter zetten. Sneller rijden is daar trouwens vaak ook infrastructureel onmogelijk. Maar om nu al die 'buitenwijken' en disctricten, ook zone 30 te maken, dat is eigenlijk toch te gek om los te lopen. In districten als Ekeren, Merksem, Wilrijk en delen van Deurne zijn er talloze brede straten met relatief weinig voetgangers of 'overstekers'. Er zijn veelal ook gescheiden fietspaden aanwezig. Die straten worden veelal ook voor doorgaand verkeer gebruikt. Moet men daar nu binnenkort ook tegen max. 30 km/h gaan tuffen ? En wat dan met andere weggebruikers die deze snelheid makkelijk kunnen overschrijden: bromfietsers, wielertoeristen, elektrische fietsers, autootjes zonder rijbewijs, ... gaat men die ook allemaal controleren en verbaliseren, of is het enkel weer maar de automobilist die in regel moet zijn ? Ik vrees dat ik het antwoord al ken ... misschien toch
Citaat:

beter een paard kopen
, dan geraak je veel sneller ter plaatse binnenkort, tenzij men die ook een nummerplaattatoo op hun gat gaat zetten ;-)

ja paarde stront is gezond! zeker weten

freespirit 14 december 2014 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 7452857)
ja paarde stront is gezond! zeker weten

Ook bijzonder slecht voor de CO2 uitstoot ! Al die scheten die de Brabantse knollen laten. Zeer slecht voor onze atmosfeer !

Jan van den Berghe 14 december 2014 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451772)
U moet duidelijk de berichtgeving lezing, het is over heel het grondgebied van de Stad Antwerpen (dus alle districten !) dat men die zone 30 wil invoeren, gewest- en provinciale doorgangswegen niet te na gesproken, maar dat is maar 5 �* 10 % van alle wegen in de stad.

Kijk eens aan: plotseling weet u het zelf. Niet "alle".

Jan van den Berghe 14 december 2014 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7452051)
AL wie met zijn auto naar de stad komt doet de economie draaien.
Als je de auto bant uit een stad, komt er alleen nog het leefloonprofitariaat dat geen auto hoeft, maar die doen de nijverheid niet draaien....

Daarom dat verkeersvrije winkelcentra in onze steden dik lopen van het volk. U moet maar eens naar Roeselare, Kortrijk of Gent komen om te zien welke dichte drommen er deze dagen lopen in de verkeersvrije winkelzone.

De auto beperken is trouwens nog niet hetzelfde als de auto bannen. Laat dat toch eventjes duidelijk zijn.

Supe®Staaf 16 december 2014 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7452834)
Juist die mensen moeten we met de wagen uit de binnenstad houden ! Meneer en madame met hun gezinnetje die met de luxe SUV vanuit Brasschaat of Kalmthout op zaterdag hun boetiekkleertjes komen kopen, die hebben in de stad met de wagen niets te zoeken. Zij kunnen hun stalen ros kwijt op één van de P&R's aan de rand en verder gaan met de tram. Maar ze willen zich natuurlijk niet onder dat plebs begeven.

Je mag er je morele licht laten over schijnen zoveel je wil, maar finaal zal elke mens, snob zowel als plebejer die wil winkelen, steeds een minimum aan comfort en bereikbaarheid wensen...
Maak dat onmogelijk, en de nijverheid zal onvermijdelijk ineenstuiken.

Citaat:

Ik doelde er vooral op dat eigenlijke bewoners van de stad nog wel hun woning of omgeving vlot met de wagen kunnen bereiken en dat daarvoor ten eerste voldoende parkeerplaatsen voor nodig zijn en dat ten tweede in alle straten een zone 30 invoeren, toch wel van de pot gerukt is.
In stadskernen zone dertig, leek mij ooit een maf idee.
Maar intussen is zone 30 reeds totaal achterhaald.
Zelfs waar ze niet geldt, mag je al lachen als je nog aan 30km/h vooruit gaat...

Supe®Staaf 16 december 2014 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7452947)
Daarom dat verkeersvrije winkelcentra in onze steden dik lopen van het volk. U moet maar eens naar Roeselare, Kortrijk of Gent komen om te zien welke dichte drommen er deze dagen lopen in de verkeersvrije winkelzone.

Ik vrees dat jouw 'dichte drommen' echt wel meevallen.
Je hebt die illusie door de enge straatjes van de dorpen waar je naar refereert.

Citaat:

De auto beperken is trouwens nog niet hetzelfde als de auto bannen. Laat dat toch eventjes duidelijk zijn.
Ik wens al de groene rukkers een kaduke oude dag, zodat ze nooit meer naar een stadscentrum geraken dat ze zelf autovrij hebben gemaakt.
Ze kunnen dan lekker naar de grijze lucht staren vanuit hun bejaardencel in een industriepark buiten de stad.

Jan van den Berghe 16 december 2014 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7455838)
Je mag er je morele licht laten over schijnen zoveel je wil, maar finaal zal elke mens, snob zowel als plebejer die wil winkelen, steeds een minimum aan comfort en bereikbaarheid wensen...
Maak dat onmogelijk, en de nijverheid zal onvermijdelijk ineenstuiken.

Kortrijk voerde veertig jaar geleden de eerste verkeersvrije winkelstraat in. Aanvankelijk zorgde dit voor heel wat argwaan bij de winkeliers. Nu is het verkeersvrije winkelgedeelte flink uitgebreid en zijn de winkeliers zelfs nog vragende partij tot enkele straten meer.

Als een winkelier daar positief over is, wil dat overduidelijk zeggen dat het zijn winkeltje voor de wind gaat. Geen "ineenstuiking" dus.

Micele 16 december 2014 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7452947)
Daarom dat verkeersvrije winkelcentra in onze steden dik lopen van het volk. U moet maar eens naar Roeselare, Kortrijk of Gent komen om te zien welke dichte drommen er deze dagen lopen in de verkeersvrije winkelzone.

Hilarisch eigenlijk. Laat nu net Roeselare het meeste relatieve leegstand hebben van handelspanden, uitgedrukt in % / huishoudens, van de 13 centrumsteden in Vlaanderen.

page 19, zie tabel 3

http://www.kenniscentrumvlaamsestede...bestemming.pdf
UAntwerpen
LEEGSTAND EN HERBESTEMMING
Inventariserend onderzoek naar beleid en maatregelen
Eindrapport 23 december 2013

Stad Aantal huishoudens (2009)* Aantal panden op Leegstandsregister(2013) Aantal panden Leegstands-register t.o.v. aantal huishoudens (%) ...] * Lokale statistieken
...
Roeselare 24086 530 2,20 ...]
...

Een opvallende vaststelling is dat het relatieve leegstandscijfer per centrumstad opmerkelijk lager ligt dan het Vlaamse en provinciale cijfer. Steden met het hoogste cijfer zijn Roeselare (2,20%) en Sint-Niklaas (2,16%). De laagste leegstandscijfers worden opgetekend in Brugge (0,14%). De situatie voor sociale huurwoningen geeft een ander beeld. Hoewel Gent een tamelijk lage algemene leegstand kent, heeft de stad wel de op één na hoogste leegstand van sociale huurwoningen (10,46%). Enkel Mechelen heeft een hoger percentage (14,74%). Hasselt kent het laagste cijfer, namelijk 1,09%. Dezelfde opmerkelijke verschillen worden teruggevonden inzake leegstaande handelspanden.
Brugge heeft een opmerkelijke lage leegstand van 4,4% terwijl Turnhout, Antwerpen, Genk, Sint-Niklaas, Kortrijk en Oostende een handelsleegstand van meer dan 10% kennen. Leegstand op de kantorenmarkt wordt minder strikt bijgehouden. Enkel JLL stelt systematisch gegevens ter beschikking o.b.v. de beschikbare kantooroppervlakte. Hieruit blijkt dat in het eerste kwartaal van 2012 drie van vier steden waarvoor cijfergegevens
beschikbaar zijn, een leegstand kennen hoger dan de grens van frictieleegstand:
Antwerpen (12,1%), Mechelen (12%) en Leuven (11%). Enkel Gent heeft met 4,3% een gunstige positie. Hierbij moet echter opgemerkt worden dat JLL de grens van frictieleegstand op 12% situeert, dit in tegenstelling tot de Zuidema en Van Elp (2010) die de grens op 4% �* 5% situeren. ...]

page 22:
2.3 Oorzaken van leegstand
Leegstand blijkt een erg complex fenomeen met tal van oorzaken. Zowel uit
wetenschappelijke literatuur als uit de interviews blijken tal van aanwijsbare factoren die aan de basis kunnen liggen van leegstand.

...

2.3.2 Onaangepast aanbod
Leegstand is ook een normaal fenomeen dat ontstaat vanuit het functioneren van de
vastgoedmarkt. Maisel en Winnick (1966) zijn van mening dat huisvestingspatronen
bepaald worden door een ‘pakket van omgevings- en overheidsfactoren’. Een pand is
immers gelegen op een vaste locatie, de keuze ervoor wordt afgestemd op de context
ervan. Hierin spelen tal van factoren zoals: natuurlijke omgeving, populatie en densiteit,
publieke veiligheid, schoolkwaliteit, kwaliteit sociale diensten, vastgoedprijzen en
kwaliteit van het vastgoed. Dit verklaart de aantrekkingskracht of het ontbreken ervan,
voor panden in bepaalde (stedelijke) gebieden. Maisel en Winnick beargumenteren dan
ook dat de binnenstad slechts aantrekkelijk is voor mensen met een laag inkomen, die
expliciet gebonden zijn aan de stad en ook een gebrek aan privaat transport kennen.
Diegenen die daarentegen over meer financiële middelen bezitten, zouden systematisch
de binnenstad vermijden. Dit mechanisme zorgt ervoor dat een gedeelte van het
stedelijke patrimonium steeds onaantrekkelijker wordt en meer leegstand gaat kennen
.
Vanuit deze theorie concluderen Accordino en Johnson (2000) dat leegstand en verwaarlozing niet zozeer het probleem is, maar dat het een symptoom is van stedelijke desinvestering en sociale segregatieprocessen.


In Vlaanderen zijn reeds tal van ingrepen doorgevoerd die de steden terug
aantrekkelijker moeten maken. Toch zijn er nog steeds bepaalde mechanismen die
horen bij het normaal functioneren van de vastgoedmarkt die leegstand in de hand werken:
(Over)aanbod en onaangepaste infrastructuur: ...]




Dit zijn natuurlijk de witte cijfers.
De handelspanden worden nog redelijk goed bijgehouden denk ik, hoe het met het andere juist is hangt van het beleid/registratie af...
Citaat:

http://www.demorgen.be/binnenland/-c...eren-a1668846/

"Centrumsteden moeten leegstand beter controleren"

14-07-13,
Bron: Belga
Verder vind ik weinig van de evolutie van de leegstand, na 2011 is amper iets te vinden. In elk geval is er een zekere stijgende trend in leegstand, grafieken vind je van 2007 -2011... erna durven ze blijkbaar niet meer... of de gemeenten en steden doen geen serieuze controle meer...



http://www.westhoek.be/nieuws/422/we...an-de-noordzee

West-Vlaanderen:


Citaat:

http://www.locatus.com/belgie/nieuws...gstandscijfers

Leegstand winkels neemt opnieuw toe

De leegstand van winkelpanden is in België het afgelopen jaar nog verder toegenomen. Na de sterke stijging van 14,2% in 2009 is de stijging in 2010 iets minder sterk geweest, maar bedraagt nog steeds bijna 7%. De leegstand nam hierdoor toe van 6,18% begin 2010 naar 6,61% begin 2011.

Van de ruim 214.000 retailpanden in België staan er op dit moment 14.180 leeg (begin 2009 waren dat er 11.435). Het aantal leegstaande panden is daarmee in twee jaar tijd met 24% gestegen. Deze groeiende leegstand is nog steeds goeddeels te wijten aan de economische crisis en de consument die daardoor de hand op de knip houdt.

Tegelijkertijd met de stijging van de winkelleegstand, is ook het aantal vierkante meters winkelverkoopvloeroppervlak (wvo) toegenomen. In een jaar tijd is er ruim 460.000 m² wvo bijgekomen (2,4%), waardoor het totaal op 19.520.000 komt. Hiervan staat ruim 1,2 miljoen m² (6,21%) leeg.

Verschillen per provincie

Regionaal zijn er grote verschillen. Wallonië kent de grootste leegstand met 7,57%. Hier heeft met 12% ook de grootste stijging van de leegstand plaatsgevonden. In het Vlaams Gewest bedraagt de leegstand 6,55%. Positieve uitschieter is het Brusselse Gewest met een leegstand van 4,38% en nauwelijks een toename van de leegstand in het afgelopen jaar.

Per provincie zijn er grote verschillen in de leegstandscijfers. Zo is de leegstand in Luik met 8,4% het hoogst, gevolgd door de provincies Antwerpen en Luxemburg (8,2%). In Brussel en Oost-Vlaanderen is de leegstand met 4,4% het laagst
Iemand die degelijke cijfers tem 2013- half 2014 heeft, post ze maar...

Supe®Staaf 16 december 2014 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7456459)
Hilarisch eigenlijk. Laat nu net Roeselare het meeste relatieve leegstand hebben van handelspanden, uitgedrukt in % / huishoudens, van de 13 centrumsteden in Vlaanderen.

page 19, zie tabel 3

http://www.kenniscentrumvlaamsestede...bestemming.pdf
UAntwerpen
LEEGSTAND EN HERBESTEMMING
Inventariserend onderzoek naar beleid en maatregelen
Eindrapport 23 december 2013

Stad Aantal huishoudens (2009)* Aantal panden op Leegstandsregister(2013) Aantal panden Leegstands-register t.o.v. aantal huishoudens (%) ...] * Lokale statistieken
...
Roeselare 24086 530 2,20 ...]
...

Een opvallende vaststelling is dat het relatieve leegstandscijfer per centrumstad opmerkelijk lager ligt dan het Vlaamse en provinciale cijfer. Steden met het hoogste cijfer zijn Roeselare (2,20%) en Sint-Niklaas (2,16%). De laagste leegstandscijfers worden opgetekend in Brugge (0,14%). De situatie voor sociale huurwoningen geeft een ander beeld. Hoewel Gent een tamelijk lage algemene leegstand kent, heeft de stad wel de op één na hoogste leegstand van sociale huurwoningen (10,46%). Enkel Mechelen heeft een hoger percentage (14,74%). Hasselt kent het laagste cijfer, namelijk 1,09%. Dezelfde opmerkelijke verschillen worden teruggevonden inzake leegstaande handelspanden.
Brugge heeft een opmerkelijke lage leegstand van 4,4% terwijl Turnhout, Antwerpen, Genk, Sint-Niklaas, Kortrijk en Oostende een handelsleegstand van meer dan 10% kennen. Leegstand op de kantorenmarkt wordt minder strikt bijgehouden. Enkel JLL stelt systematisch gegevens ter beschikking o.b.v. de beschikbare kantooroppervlakte. Hieruit blijkt dat in het eerste kwartaal van 2012 drie van vier steden waarvoor cijfergegevens
beschikbaar zijn, een leegstand kennen hoger dan de grens van frictieleegstand:
Antwerpen (12,1%), Mechelen (12%) en Leuven (11%). Enkel Gent heeft met 4,3% een gunstige positie. Hierbij moet echter opgemerkt worden dat JLL de grens van frictieleegstand op 12% situeert, dit in tegenstelling tot de Zuidema en Van Elp (2010) die de grens op 4% �* 5% situeren. ...]

page 22:
2.3 Oorzaken van leegstand
Leegstand blijkt een erg complex fenomeen met tal van oorzaken. Zowel uit
wetenschappelijke literatuur als uit de interviews blijken tal van aanwijsbare factoren die aan de basis kunnen liggen van leegstand.

...

2.3.2 Onaangepast aanbod
Leegstand is ook een normaal fenomeen dat ontstaat vanuit het functioneren van de
vastgoedmarkt. Maisel en Winnick (1966) zijn van mening dat huisvestingspatronen
bepaald worden door een ‘pakket van omgevings- en overheidsfactoren’. Een pand is
immers gelegen op een vaste locatie, de keuze ervoor wordt afgestemd op de context
ervan. Hierin spelen tal van factoren zoals: natuurlijke omgeving, populatie en densiteit,
publieke veiligheid, schoolkwaliteit, kwaliteit sociale diensten, vastgoedprijzen en
kwaliteit van het vastgoed. Dit verklaart de aantrekkingskracht of het ontbreken ervan,
voor panden in bepaalde (stedelijke) gebieden. Maisel en Winnick beargumenteren dan
ook dat de binnenstad slechts aantrekkelijk is voor mensen met een laag inkomen, die
expliciet gebonden zijn aan de stad en ook een gebrek aan privaat transport kennen.
Diegenen die daarentegen over meer financiële middelen bezitten, zouden systematisch
de binnenstad vermijden. Dit mechanisme zorgt ervoor dat een gedeelte van het
stedelijke patrimonium steeds onaantrekkelijker wordt en meer leegstand gaat kennen
.
Vanuit deze theorie concluderen Accordino en Johnson (2000) dat leegstand en verwaarlozing niet zozeer het probleem is, maar dat het een symptoom is van stedelijke desinvestering en sociale segregatieprocessen.


In Vlaanderen zijn reeds tal van ingrepen doorgevoerd die de steden terug
aantrekkelijker moeten maken. Toch zijn er nog steeds bepaalde mechanismen die
horen bij het normaal functioneren van de vastgoedmarkt die leegstand in de hand werken:
(Over)aanbod en onaangepaste infrastructuur: ...]




Dit zijn natuurlijk de witte cijfers.
De handelspanden worden nog redelijk goed bijgehouden denk ik, hoe het met het andere juist is hangt van het beleid/registratie af...


Verder vind ik weinig van de evolutie van de leegstand, na 2011 is amper iets te vinden. In elk geval is er een zekere stijgende trend in leegstand, grafieken vind je van 2007 -2011... erna durven ze blijkbaar niet meer... of de gemeenten en steden doen geen serieuze controle meer...



http://www.westhoek.be/nieuws/422/we...an-de-noordzee

West-Vlaanderen:




Iemand die degelijke cijfers tem 2013- half 2014 heeft, post ze maar...

Dus leegstand alom.
Fijn dat je met harde bewijzen en cijfers Jans loze beweringen naar de prullebak verwijst.
Ik baseerde me enkel op wat ik zelf al jaren zie.
Maar dat is hier als bewijs nooit voldoende.

Jan van den Berghe 16 december 2014 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7457156)
Dus leegstand alom.
Fijn dat je met harde bewijzen en cijfers Jans loze beweringen naar de prullebak verwijst.
Ik baseerde me enkel op wat ik zelf al jaren zie.
Maar dat is hier als bewijs nooit voldoende.

Raar toch dat de verkeersvrije zone in Roeselare werd uitgebreid. Met akkoord van de handelaren en winkeliers.

Supe®Staaf 16 december 2014 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7457163)
Raar toch dat de verkeersvrije zone in Roeselare werd uitgebreid.
Met akkoord van de handelaren en winkeliers.

Soms is de debilisering niet te stuiten.

Jan van den Berghe 16 december 2014 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7457166)
Soms is de debilisering niet te stuiten.

Waarom zouden winkeliers instemmen met zo'n maatregel als ze goed weten dat hen niets opbrengt?

Net zo in Kortrijk trouwens. Ook hier werd de verkeersvrije winkelzone onlangs vergroot. En dat onder een liberale burgemeester.

Micele 16 december 2014 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7457163)
Raar toch dat de verkeersvrije zone in Roeselare werd uitgebreid. Met akkoord van de handelaren en winkeliers.

Net zo in Kortrijk trouwens. Ook hier werd de verkeersvrije winkelzone onlangs vergroot. En dat onder een liberale burgemeester.

En dan ? Roeselare is eigenlijk nog bij de minst slechte ...
Kortrijk zit boven de 10 % in 2013 al...

Jij had het over winkelcentra die vol lopen van het volk.

Ik stel vast dat de cijfers van de leegstaande panden steeds maar stijgen.

De helft van de steden zit soms ruim boven de 10 % in (referte UAntwerpen/Locatus 2013) .

Waarom geraken die panden niet meer verhuurd ?

Citaat:

Leegstaande handelspanden (2013) (%) ***

Aalst 7,1 %
Antwerpen 12,7 %
Brugge 4,4 %
Genk 11,7 %
Gent 6,3 %
Hasselt 9,5 %
Kortrijk 10,6 %
Leuven 7,4 %
Mechelen 9 %
Oostende 10,4 %
Roeselare 7,2 %
SintNiklaas 11,9 %
Turnhout 14,1 %

Tabel 3 Overzicht leegstand centrumsteden
*** Locatus
Page 19 http://www.kenniscentrumvlaamsestede...bestemming.pdf
N.B. ! daar behoren de panden die ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard zijn niet bij (cijfer 2009)* zoals ze eveneens in de tabel opgesomd zijn.

Je kunt natuurlijk ook de context lezen wat ze over bvb Roeselare en Kortrijk zeggen:

Citaat:

De stedelijke context van Mechelen is op vlak van erfgoed gelijkaardig aan Brugge. Desondanks stond de stad voor een veel grotere uitdaging om het eerder grijze imago van ‘lelijke’ stad om te buigen naar een stad met een boeiend verleden en monumentale gebouwen. Dit resulteerde vanaf de jaren ’70 in een integraal leegstandsbeleid dat zowel de aanpak van het openbaar domein als de bebouwing omvatte. Vandaag is het algemeen leegstandscijfer dan ook sterk teruggedrongen, toch rest er nog een belangrijke opgave: het terugdringen van leegstaande handelspanden. Ook het aantal leegstaande sociale woningen is er hoog. Dit is echter het gevolg van een grootschalige renovatiebeweging die door Woonpunt Mechelen de laatste jaren werd ingezet.
Deze lopende renovatieprojecten zorgen er samen voor dat de frictieleegstand er momenteel zeer hoog is omdat er veel interne mutaties moeten opgevangen worden.

Roeselare en Kortrijk kennen ongeveer eenzelfde context. Hoewel beide steden een dynamische vastgoedmarkt kennen, is deze eerder gericht op nieuwbouw dan op hergebruik. Een belangrijke reden voor de hoge leegstandscijfers in deze steden is overaanbod, zowel aan handelspanden in de stedelijke kern als aan bouwgrond rondom de stedelijke kern. Bijgevolg blijft nieuwbouw aantrekkelijker, betaalbaarder en dus ook een meer uitgevoerde praktijk dan hergebruik. Voornamelijk in Roeselare vormt zich een opmerkelijk onderscheid tussen de oude binnenstad en de nieuwe wijken langs de rand. Leegstand van het oude, niet hedendaags patrimonium, dreigt.
Beton en nog meer nieuw beton krijg ik de indruk...

DeProf_eet 17 december 2014 02:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451772)
U moet duidelijk de berichtgeving lezing, het is over heel het grondgebied van de Stad Antwerpen (dus alle districten !) dat men die zone 30 wil invoeren, gewest- en provinciale doorgangswegen niet te na gesproken, maar dat is maar 5 �* 10 % van alle wegen in de stad.

Dus niet enkel uitbreiding van de algemene zone 30 tussen Ring en Leien, zoals men voorheen van plan was.

Ook de meeste wegen in buurten met weinig bebouwing zoals in bepaalde gedeelten van Ekeren, Bezali of het havengebied zouden onder die regeling vallen. Zelfs brede straten waar geen winkels of scholen in de wijde omtrek te bespeuren zijn. En dat is natuurlijk belachelijk !!!

Ik denk dat weinig mensen daar rekening meer gaan houden.

Gamla 17 december 2014 04:25

Je maakt de hele stad autoluw. Klaar.

Henri1 17 december 2014 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7451439)
Wat te denken van het volgende:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141211_01423647

Volgens mij een beetje absurd en eigenlijk totaal van de pot gerukt ! Dat er in de historische binnenstad, met zijn smalle kronkelende straatjes, winkels, musea, horeca en wandelende toeristen, al een zone 30 geldt, daar kan ik me wel achter zetten. Sneller rijden is daar trouwens vaak ook infrastructureel onmogelijk. Maar om nu al die 'buitenwijken' en disctricten, ook zone 30 te maken, dat is eigenlijk toch te gek om los te lopen. In districten als Ekeren, Merksem, Wilrijk en delen van Deurne zijn er talloze brede straten met relatief weinig voetgangers of 'overstekers'. Er zijn veelal ook gescheiden fietspaden aanwezig. Die straten worden veelal ook voor doorgaand verkeer gebruikt. Moet men daar nu binnenkort ook tegen max. 30 km/h gaan tuffen ? En wat dan met andere weggebruikers die deze snelheid makkelijk kunnen overschrijden: bromfietsers, wielertoeristen, elektrische fietsers, autootjes zonder rijbewijs, ... gaat men die ook allemaal controleren en verbaliseren, of is het enkel weer maar de automobilist die in regel moet zijn ? Ik vrees dat ik het antwoord al ken ... misschien toch beter een paard kopen, dan geraak je veel sneller ter plaatse binnenkort, tenzij men die ook een nummerplaattatoo op hun gat gaat zetten ;-)

Als A'pen zo doorgaat zal het binnenkort PARKING zijn en al de rest 't Stad.

Jan van den Berghe 17 december 2014 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7457178)
En dan ? Roeselare is eigenlijk nog bij de minst slechte ...
Kortrijk zit boven de 10 % in 2013 al...

Jij had het over winkelcentra die vol lopen van het volk.

Ik stel vast dat de cijfers van de leegstaande panden steeds maar stijgen.

Er ontgaat u natuurlijk iets, nl. dat Kortrijk vele malen groter is dan de verkeersvrije winkelstraten.

Of hoe u weer eens nietszeggend met statistieken omgaat.

Aurora_Borealis 17 december 2014 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7457420)
Er ontgaat u natuurlijk iets, nl. dat Kortrijk vele malen groter is dan de verkeersvrije winkelstraten.

Of hoe u weer eens nietszeggend met statistieken omgaat.

Komaan... Kortrijk mag dan wel één van de eerste autovrije winkelstraten van 't land gehad hebben, in de afgelopen 20 jaar heeft die echt wel veel van zijn pluimen verloren.

Het wegtrekken van de handelaars uit de winkelstraten (o.a. de Lange Steenstraat) was enorm, een situatie die wel eens vaker aangekaart werd door de bekende/beruchte webblog 'het Verdriet van Kortrijk'.

Wat in Kortrijk de afgelopen jaren het tij enigzins heeft doen keren qua aantrekkelijkheid van de winkelstraten, is de inplanting van het luxe-shoppingcenter K-in-Kortrijk pal in het centrum. Geen wonder, want deze is royaal voorzien van ondergrondse parkings (onder die autovrije zones dus...). Het gevolg is wel, dat op drukke winkeldagen (zoals deze eindejaarsperiode) het autoverkeer staat aan te schuiven van aan de rand van Kortrijk tot aan de ingang van die ondergrondse parkings (o.a. de Zwevegemstraat).

manta 17 december 2014 08:29

Aan de Schippersstraat reden ze maximum dertig in de straten en dat was te traag, dan verboden ze ineens alle autoverkeer...

Peche 17 december 2014 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7451671)
Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.

Eens aan de kaai parkeren en zo de Grote Markt binnenwandelen.

Maar Antwerpen is groot natuurlijk.

De auto is het probleem niet... De auto's die probleemhinder op de vlucht zijn maken het een nefast.
Ik zou dat echt eens moeten filmen en fotograferen aan de konijnenpijp als de E17 vast zit :)
Moet je in Antwerpen die van de Noorderlaan en het Eilandje eens zien aankomen op de Leie soms....

Die Wapper had geen slecht gedacht geweest... Ik slijt in mijn leven per week zeker 8h file.

Peche 17 december 2014 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7451671)
Ze zouden Antwerpen beter wat meer verkeersvrij maken, al die auto's die overal rondrijden maken het gewoon onaangenaam.

Eens aan de kaai parkeren en zo de Grote Markt binnenwandelen.

Maar Antwerpen is groot natuurlijk.

De auto is het probleem niet... De auto's die probleemhinder op de vlucht zijn maken het een nefast.
Ik zou dat echt eens moeten filmen en fotograferen aan de konijnenpijp als de E17 vast zit :)
Moet je in Antwerpen die van de Noorderlaan en het Eilandje eens zien aankomen op de Leie soms....

Die Wapper had geen slecht gedacht geweest... Ik slijt in mijn leven per week zeker 8h file.

Jan van den Berghe 17 december 2014 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7457498)
Komaan... Kortrijk mag dan wel één van de eerste autovrije winkelstraten van 't land gehad hebben, in de afgelopen 20 jaar heeft die echt wel veel van zijn pluimen verloren.

Het wegtrekken van de handelaars uit de winkelstraten (o.a. de Lange Steenstraat) was enorm, een situatie die wel eens vaker aangekaart werd door de bekende/beruchte webblog 'het Verdriet van Kortrijk'.

Wat in Kortrijk de afgelopen jaren het tij enigzins heeft doen keren qua aantrekkelijkheid van de winkelstraten, is de inplanting van het luxe-shoppingcenter K-in-Kortrijk pal in het centrum. Geen wonder, want deze is royaal voorzien van ondergrondse parkings (onder die autovrije zones dus...). Het gevolg is wel, dat op drukke winkeldagen (zoals deze eindejaarsperiode) het autoverkeer staat aan te schuiven van aan de rand van Kortrijk tot aan de ingang van die ondergrondse parkings (o.a. de Zwevegemstraat).

En hiermee geeft u aan wat een belangrijk iets is: goede toegankelijkheid, maar een aantrekkelijk, verkeersvrij winkelcentrum. Mensen willen echt niet terug naar de tijd dat de winkelstraten vol stonden met wagens en dat je de uitlaatgassen tot in het achterste pashokje van de kledingwinkels kon ruiken...

Supe®Staaf 17 december 2014 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7457178)
....
Kortrijk zit boven de 10 % in 2013 al...

.......

Ik stel vast dat de cijfers van de leegstaande panden steeds maar stijgen.

De helft van de steden zit soms ruim boven de 10 % in (referte UAntwerpen/Locatus 2013) .

Waarom geraken die panden niet meer verhuurd ?


Dat zijn de harde feiten.
Daaromheen lullen is belachelijk.
En de feiten negeren zoals de plaatselijke winkeliers (althans volgens JvDB) is bewezen commerciële zelfmoord.

Micele 17 december 2014 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7457420)
Er ontgaat u natuurlijk iets, nl. dat Kortrijk vele malen groter is dan de verkeersvrije winkelstraten.

En weer begin je te kronkelen over iets wat irrelevant is. Waarom zou me dat ontgaan zijn, en wat heeft dat met je loze bewering te maken, en dit in de context van de discussie, of weet je alweer niet wat je beweerde ?

Het gaat over leegstand in dat rapport. Enkel over leegstand en de problematiek. Jij spreekt over volle winkelstraten, meer als 10 % leegstand en volle winkelstraten rijmt helemaal niet.



Citaat:

Of hoe u weer eens nietszeggend met statistieken omgaat.
Ik citeer regelrecht uit het rapport, zelfs specifiek over Roesleare en Kortrijk. Jij debiliseert al kronkelend omdat je alweer eens door de mand valt met loze beweringen. Echt zielig hoor.

Maar ik zie het al begrijpend een rapport lezen is niet aan jou besteed.

Citaat:

Roeselare en Kortrijk kennen ongeveer eenzelfde context. Hoewel beide steden een dynamische vastgoedmarkt kennen, is deze eerder gericht op nieuwbouw dan op hergebruik. Een belangrijke reden voor de hoge leegstandscijfers in deze steden is overaanbod, zowel aan handelspanden in de stedelijke kern als aan bouwgrond rondom de stedelijke kern. Bijgevolg blijft nieuwbouw aantrekkelijker, betaalbaarder en dus ook een meer uitgevoerde praktijk dan hergebruik. Voornamelijk in Roeselare vormt zich een opmerkelijk onderscheid tussen de oude binnenstad en de nieuwe wijken langs de rand. Leegstand van het oude, niet hedendaags patrimonium, dreigt.

Peche 17 december 2014 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7457533)
En hiermee geeft u aan wat een belangrijk iets is: goede toegankelijkheid, maar een aantrekkelijk, verkeersvrij winkelcentrum. Mensen willen echt niet terug naar de tijd dat de winkelstraten vol stonden met wagens en dat je de uitlaatgassen tot in het achterste pashokje van de kledingwinkels kon ruiken...

En daarom is een verplaatsing tot Nederland niet slecht.
Bergen Op Zoom bv.
Een MediaMarkt en andere winkels, een parking buiten de stad en "autoloos" eens je nadert.
Dit gaat op voor bijna alle Nederlandse steden.

Ik denk dat we op de Meir en in Wijnegem Shopping niet te klagen hebben?
Al begint Wijnegem wel "krap" te worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be