Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Voorrang van rechts buiten bebouwde kom eindelijk afgeschaft ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=213711)

Micele 29 januari 2015 15:38

Voorrang van rechts buiten bebouwde kom eindelijk afgeschaft ?

Dat heeft echt wel lang geduurd, enkele gemeentes nemen het voortouw:

Citaat:

http://www.gva.be/cnt/dmf20150129_01...-van-rechts-af

Gemeenten schaffen steeds vaker ‘verwarrende’ voorrang van rechts af

Verschillende gemeenten schrappen de voorrang van rechts op hun drukste wegen. Ze zetten borden in de plaats die duidelijk maken wie voorrang heeft. "Omdat het principe verwarrend is en driekwart van de bestuurders er zich toch niet aan houdt", klinkt het in Dilbeek. Mobiliteitsorganisatie VAB wil de regel helemaal weg. "Het is een verouderd principe."

Een drukke gemeenteweg, waar u 70 kilometer per uur mag rijden. En toch moet u eigenlijk voorrang verlenen aan elk klein straatje dat langs rechts uitkomt op de straat, want er staan geen verkeersborden. Maar doen we dat ook?

"Het zijn alleszins weinig mensen die stoppen. 75 procent trekt er zich niets van aan, blijkt uit ons onderzoek", zegt Stijn Quaghebeur (N-VA), de schepen van Mobiliteit in Dilbeek. "Die onduidelijkheid heeft de afgelopen vijf jaar 155 ongevallen veroorzaakt op die kruispunten in onze gemeente, waarvan 44 met gewonden. Daarom schaffen we op die drukkere gemeentewegen de voorrang van rechts af. We gaan borden zetten dat de bestuurders op de grotere weg voorrang hebben."

Dilbeek is niet de enige gemeente die dat doet. "Het is een trend: verschillende gemeenten stellen de voorrang van rechts-regel in vraag en grijpen in", zegt Koen Peeters van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

Eindelijk eens goed nieuws voor de verkeersveiligheid. Die borden werden sowieso misbruikt als ongeloofwaardige snelheidsremmer en milieuvervuiler.
:-)

Een van de oude topics over VVR en de vraag naar hun afschaffing (2011) :
http://forum.politics.be/showthread.php?t=156729

Erw 29 januari 2015 20:23

Een paar decennia terug plaatsten ze aan de uitkomende 'minder gebruikte wegen' voorrang van rechts borden om de chauffeurs op de meer gebruikte wegen toch te doen remmen.
Maar als er geen auto's komen van de minder gebruikte wegen is dat remmen voornamelijk voor niks.
En als het gebruiksverschil groter is, begint het zelfs belachelijk te worden, en zet het de pesterige Moeizucht van Staat te dik in de verf, en vandaar dat ze hun staart wat beginnen in te trekken.
En nu, paar decennia later, als ze eindelijk bereid zijn het voor de hand liggende te doen, pogen ze als excuus op te geven dat voorrangswegen meer verkeersborden vereisen. Alsof al die voorrang van rechts borden van indertijd iets anders was.
De bende regelnevers, soms werken ze op de lachspieren. :D

Blue Sky 29 januari 2015 20:29

Al bij al vind ik de voorrang van rechtsregel best een goede regel. Op sommige plaatsen kan de voorrangsregel, naar gelang de situatie, beter omgekeerd worden.

Ik stel wel vast dat veel automobilisten hun botten vegen aan de voorrang van rechts regel en vaak blindweg gewoon zijstraten voorbij vlammen. Dat is dan gebaseerd op hun gevoel omdat zij menen dat de weg waarop zij rijden voorrang zou moeten hebben. Kan je nagaan.

En dat brengt ons dan weer bij de mentaliteit van de Belgische automobilist waarbij IK in hoofdletters wordt geschreven.

Micele 29 januari 2015 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 7522140)
Een paar decennia terug plaatsten ze aan de uitkomende 'minder gebruikte wegen' voorrang van rechts borden om de chauffeurs op de meer gebruikte wegen toch te doen remmen.
Maar als er geen auto's komen van de minder gebruikte wegen is dat remmen voornamelijk voor niks.
En als het gebruiksverschil groter is, begint het zelfs belachelijk te worden, en zet het de pesterige Moeizucht van Staat te dik in de verf, en vandaar dat ze hun staart wat beginnen in te trekken.
En nu, paar decennia later, als ze eindelijk bereid zijn het voor de hand liggende te doen, pogen ze als excuus op te geven dat voorrangswegen meer verkeersborden vereisen. Alsof al die voorrang van rechts borden van indertijd iets anders was.
De bende regelnevers, soms werken ze op de lachspieren. :D

Idd zo kan men het ook bekijken.

Vooral de Britten moeten nogal lachen met die landen van het continent met hun stupide voorrang van rechts regel. Ze zijn immers al véle jaren het verkeersveiligste land van Europa *zonder die idiote verkeersregel.

* http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic#Intersections

In the United Kingdom, priority is generally indicated by signs or markings, so that almost all junctions between public roads (except those governed by traffic signals) have a concept of a major road and minor road. The default give-way-to-the-right rule used in Continental Europe causes problems for many # British and Irish drivers who are accustomed to having right of way by default unless otherwise indicated. A very small proportion of low-traffic junctions are unmarked - typically on housing estates or in rural areas. Here the rule is to "proceed with great care"[8] i.e. slow the vehicle and check for traffic on the intersecting road.
Other countries use various methods similar to the above examples to establish the right of way at intersections. For example, in most of the United States, the default priority is to yield to traffic from the right, but this is usually overridden by traffic control devices or other rules, like the boulevard rule. This rule holds that traffic entering a major road from a smaller road or alley must yield to the traffic of the busier road, but signs are often still posted. The boulevard rule can be compared with the above concept of a major and minor road, or the priority roads that may be found in countries that are parties to the Vienna Convention on Road Signs and Signals.
Perpendicular intersections Also known as a "four-way" intersection, this intersection is the most common configuration for roads that cross each other, and the most basic type.
If traffic signals do not control a 4-way intersection, signs or other features are typically used to control movements and make clear priorities. The most common arrangement is to indicate that one road has priority over the other, but there are complex cases where all traffic approaching an intersection must yield and may be required to stop.
In the United States, South Africa, and Canada, there are four-way intersections with a stop sign at every entrance, called four-way stops. A failed signal or a flashing red light is equivalent to a four-way stop, or an all-way stop. Special rules for four-way stops may include: ...]

#

Micele 29 januari 2015 21:59

Vervolg, bron :
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...gns_comparison ( Crossroads with priority to the right )

... ook Denemarken heeft het VVR-bord (Andreas-kruis) niet, waarmee dus 3 van de top 5 landen (kaart in vorige post, UK, Ierland, Denemarken) quasi in de regel geen VVR-regel hanteren (toch niet buiten de bebouwde kom voor Denemarken).
Men kan het toeval noemen maar het is ook een simpele vaststelling.

Distel 30 januari 2015 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7522147)
Al bij al vind ik de voorrang van rechtsregel best een goede regel. Op sommige plaatsen kan de voorrangsregel, naar gelang de situatie, beter omgekeerd worden.

Ik stel wel vast dat veel automobilisten hun botten vegen aan de voorrang van rechts regel en vaak blindweg gewoon zijstraten voorbij vlammen. Dat is dan gebaseerd op hun gevoel omdat zij menen dat de weg waarop zij rijden voorrang zou moeten hebben. Kan je nagaan.

En dat brengt ons dan weer bij de mentaliteit van de Belgische automobilist waarbij IK in hoofdletters wordt geschreven.

En zoals gewoonlijk leg je de oorzaak van het probleem bij de chauffeur. Op wegen die aanvoelen als een hoofdbaan hebben chauffeurs nu eenmaal snel de neiging te denken dat ze op een voorrangsweg zitten. Dat heeft geen reet te maken met "IK" maar is gewoon een heel natuurlijke reactie. Meer zelfs, ik zie vaak genoeg mensen uit die zijstraten komen en hun voorrang afstaan omdat het zo natuurlijker aanvoelt (ik heb mezelf daar in het verleden trouwens ook op betrapt). Het probleem was niet die "mentaliteit", wel de regelgeving die er geen rekening mee hield. En daar wordt nu dus iets aan gedaan.

Jij, en de wetgever ook in grote mate, denkt blijkbaar dat mensen robotten zijn. Pas wanneer je je eindelijk eens gaat realiseren dat menselijke psychologie een grote rol speelt (de V85 regel is op dat feit gebaseerd), zal je vorderingen beginnen maken...

Micele 30 januari 2015 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7522751)
En zoals gewoonlijk leg je de oorzaak van het probleem bij de chauffeur. Op wegen die aanvoelen als een hoofdbaan hebben chauffeurs nu eenmaal snel de neiging te denken dat ze op een voorrangsweg zitten. Dat heeft geen reet te maken met "IK" maar is gewoon een heel natuurlijke reactie. Meer zelfs, ik zie vaak genoeg mensen uit die zijstraten komen en hun voorrang afstaan omdat het zo natuurlijker aanvoelt (ik heb mezelf daar in het verleden trouwens ook op betrapt). Het probleem was niet die "mentaliteit", wel de regelgeving die er geen rekening mee hield. En daar wordt nu dus iets aan gedaan.

Jij, en de wetgever ook in grote mate, denkt blijkbaar dat mensen robotten zijn. Pas wanneer je je eindelijk eens gaat realiseren dat menselijke psychologie een grote rol speelt (de V85 regel is op dat feit gebaseerd), zal je vorderingen beginnen maken...

2

Erw 30 januari 2015 15:57

Citaat:

Wat u "gevoel" noemt is net de reden waarom sommige gemeenten het hebben afgeschaft. Daar gaat het onderwerp over. Als je rijdt op een drukke baan, en er amper verkeer uit zijstraten komt, dan is het gewoon efficienter om voorrang te hebben.
Het gaat bij een 10 / 1 verhouding over het verschil tussen:
- 10 chauffeurs die moeten remmen voor een mogelijke 1 andere.
- 1 chauffeur die moet remmen voor mogelijk 10 andere.
Als dit het nog niet duidelijk maakt, neem een randwaarde.
10000 chauffeurs die moeten remmen / stoppen om te kijken, versus 1.
Wat u omschrijft als 'IK mentaliteit' is iemand die tegen nutteloos remmen en optrekken is.
Voorrang van rechts is zogezegd om het aantal verkeersborden te beperken.
De kost daarvan moet afgewogen worden tegen de kost van nutteloos remmen / stoppen.
Het eerste is een eenmalige kost. Het laatste komt dagelijks terug. Lijkt me duidelijk.

Blue Sky 30 januari 2015 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 7523111)
Wat u "gevoel" noemt is net de reden waarom sommige gemeenten het hebben afgeschaft. Daar gaat het onderwerp over. Als je rijdt op een drukke baan, en er amper verkeer uit zijstraten komt, dan is het gewoon efficienter om voorrang te hebben.
Het gaat bij een 10 / 1 verhouding over het verschil tussen:
- 10 chauffeurs die moeten remmen voor een mogelijke 1 andere.
- 1 chauffeur die moet remmen voor mogelijk 10 andere.
Als dit het nog niet duidelijk maakt, neem een randwaarde.
10000 chauffeurs die moeten remmen / stoppen om te kijken, versus 1.
Wat u omschrijft als 'IK mentaliteit' is iemand die tegen nutteloos remmen en optrekken is.
Voorrang van rechts is zogezegd om het aantal verkeersborden te beperken.
De kost daarvan moet afgewogen worden tegen de kost van nutteloos remmen / stoppen.
Het eerste is een eenmalige kost. Het laatste komt dagelijks terug. Lijkt me duidelijk.

Er is een reden waarom er zoveel ongevallen gebeuren, een van de redenen is dat mensen zich niet aan de wegcode houden en op hun gevoel rijden zoals ze willen. De ene houdt zich dan niet aan de snelheidslimieten, de andere houdt geen rekening met voorrang van rechts, nog een andere vindt hen niet nodig om zijn richtingaanwijzers te gebruiken, nog een ander vindt dat hij wel met de GSM mag bellen achter het stuur, ... en dan krijg je dus de rimboe dat het hedendaagse verkeer is met de talloze ongevallen.

Een andere verklaring is dat je geen diploma moet hebben om met de auto, nochtans een gevaarlijk tuig, te kunnen rijden. Achter het stuur zit dus vanalles gaande van psychopaten, over verstandelijk gehandicapten tot mensen die links en rechts niet uiteen kunnen houden.

DewareJakob 30 januari 2015 21:03

In geen enkel ander serieus land zie je dat elk klein straatje voorrang heeft op (grote) verbindingswegen. Hier heeft die onlogica al vele levens gekost.

DewareJakob 30 januari 2015 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7523370)
Een andere verklaring is dat je geen diploma moet hebben om met de auto, nochtans een gevaarlijk tuig, te kunnen rijden. Achter het stuur zit dus vanalles gaande van psychopaten, over verstandelijk gehandicapten tot mensen die links en rechts niet uiteen kunnen houden.

Wat is een rijbewijs dan? Dat is een soort diploma. Maar er is geen opvolging. Iemand met veel poen calculeert een paar boetes per maand gewoon in, en gaat maar zijn gang. Doe je zoiets in Frankrijk of Duitsland, dan ben je snel uw rij-diploma kwijt. Alles opnieuw: theorie, praktijk, rijexamen, met een eventueel gesprek met een psycholoog erbij. En psychisch ongeschikt verklaard worden om ooit nog een auto te besturen kan het gevolg zijn.
Hier ben je met veel pech voor 3 of 6 weken je rijbewijs kwijt.

PeterCC 30 januari 2015 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7523370)
Er is een reden waarom er zoveel ongevallen gebeuren, een van de redenen is dat mensen zich niet aan de wegcode houden en op hun gevoel rijden zoals ze willen.
(...)

De voorrangsregeling aan kruispunten in de UK (waar zoals hoger al door Micele werd aangegeven de feitelijke regel is dat je voorrang hebt tenzij anders wordt aangegeven) is volledig geënt op het gevoel, op wat mensen spontaan doen zonder borden.
Ik vind dat een geweldige aanpak. Mensen maken daar vanzelfsprekend veel minder fouten en dat brengt duurzaamheid in het verkeer.
Geen wonder dat de UK het meest verkeersveilige land ter wereld is en dat al tientallen en tientallen jaren lang.

PeterCC 30 januari 2015 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7522751)
(...)

Absoluut mee eens.

Blue Sky 31 januari 2015 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7523453)
De voorrangsregeling aan kruispunten in de UK (waar zoals hoger al door Micele werd aangegeven de feitelijke regel is dat je voorrang hebt tenzij anders wordt aangegeven) is volledig geënt op het gevoel, op wat mensen spontaan doen zonder borden.
Ik vind dat een geweldige aanpak. Mensen maken daar vanzelfsprekend veel minder fouten en dat brengt duurzaamheid in het verkeer.
Geen wonder dat de UK het meest verkeersveilige land ter wereld is en dat al tientallen en tientallen jaren lang.

Natuurlijk ben ik voorstander van logische verkeersregels, maar de wet is de wet en die is eenduidig en laat een ruimte voor interpretatie of selectieve toepassing ervan. Volg je de wet niet, dan ben je in overtreding punt. Er is met andere woorden geen enkele vergoelijking voor mensen die de wegcode flagrant negeren, zelfs al is die niet volgens het gevoel van de betrokkene. Dat is hoegenaamd geen reden om de wegcode niet te respecteren en je brengt er andere mensen mee in gevaar.

Micele 31 januari 2015 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7523973)
Natuurlijk ben ik voorstander van logische verkeersregels, maar de wet is de wet en die is eenduidig en laat een ruimte voor interpretatie of selectieve toepassing ervan. Volg je de wet niet, dan ben je in overtreding punt. Er is met andere woorden geen enkele vergoelijking voor mensen die de wegcode flagrant negeren, zelfs al is die niet volgens het gevoel van de betrokkene. Dat is hoegenaamd geen reden om de wegcode niet te respecteren en je brengt er andere mensen mee in gevaar.

Over de verkeersregels of logische verkeersregels, die in het *KB-verkeersreglement staan, heeft niemand het.
*
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. [B.S. 09.12.1975]
Het gaat over het inrichten van kruispunten op basis van de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens op te volgen door de wegbeheerder, niet de weggebruiker :
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076
Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. [B.S. 14.10.1976]
zodat die kruispunten veel logischer geregeld zijn voor de weggebruikers, ttz véél duidelijker én veiliger. De voorrang van rechts is daar meestal een oeroude regel die dikwijls misbruikt wordt - of binnenkort werd - door de wegbeheerder.

Nu gaat de wegbeheerder aan die kruispunten borden of andere borden zetten zodat het duidelijker en veiliger wordt (als het gaat zonder voorrang van rechts of zonder B17-bord (foto TS), maar daarvoor voorrangsborden).

Relatief veel kruispuntjes (dikwijls zonder bord) met voorrang van rechts kan men namelijk ##niet zien of niet onderscheiden van een huisoprit, hoe kan men zich dan daar aan de voorrang houden?
## vb: http://nieuws.vtm.be/binnenland/5937...val-fietsertje

en zo lost men het op, hier wel te laat:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-n...laat-a1884857/

Ik hoop dat je dat nu begrepen hebt. Je kunt de context in topicstarter ook best nog eens lezen.

Jan van den Berghe 31 januari 2015 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7522202)
Vooral de Britten moeten nogal lachen met die landen van het continent met hun stupide voorrang van rechts regel. Ze zijn immers al véle jaren het verkeersveiligste land van Europa *zonder die idiote verkeersregel.

Ook zo'n land waar de auto domineert en waar je bijna doodsverachting moet hebben om op een fiets te kruipen. Ik volg al vele jaren meerdere blog van "bike commuters" in Londen. Hallucinant wat die mensen soms allemaal meemaken.

Jan van den Berghe 31 januari 2015 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7523389)
In geen enkel ander serieus land zie je dat elk klein straatje voorrang heeft op (grote) verbindingswegen. Hier heeft die onlogica al vele levens gekost.

Wat is eigenlijk "een grote verbindingsweg"?

PeterCC 31 januari 2015 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7523973)

Een regel kan best eenduidig zijn maar dat is niet waar het om gaat. Tegen een onlogische regel zullen er veel meer fouten gemaakt worden dan tegen een logische regel, eenduidig of niet.
Logische regels zijn dus duurzamer en daarom moeten onlogische regels eruit. En voorrang van rechts is zo een regel die nagenoeg nooit als logisch wordt ervaren tenzij misschien op kruispunten tussen 2 volledig evenwaardige straten en waar de snelheid sowieso laag is zoals je die enkel nog kan vinden binnen woonwijken.

PeterCC 31 januari 2015 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7524467)
Ook zo'n land waar de auto domineert en waar je bijna doodsverachting moet hebben om op een fiets te kruipen. Ik volg al vele jaren meerdere blog van "bike commuters" in Londen. Hallucinant wat die mensen soms allemaal meemaken.

En wat is het verband met voorrang van rechts?

PeterCC 31 januari 2015 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7524473)
Wat is eigenlijk "een grote verbindingsweg"?

Bekijk de laatste link uit de reactie van Micele en je kan de vraag wellicht zelf beantwoorden. http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-n...laat-a1884857/

Jan van den Berghe 31 januari 2015 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7524671)
En wat is het verband met voorrang van rechts?

Niet moeilijk dat er weinig conflicten zijn met andere weggebruikers, als de auto dermate domineert.

PeterCC 1 februari 2015 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7522202)
(...)
Vooral de Britten moeten nogal lachen met die landen van het continent met hun stupide voorrang van rechts regel.
(...)

Naast het gebrek aan logica is er nog een andere, fundamentele reden om de voorrang van rechts als algemene regel te schrappen.
Bij rechtsrijdend verkeer is voorrang van rechts een regel die het verkeer blokkeert.
Ik had het vorige week nog voor op een T-kruispunt met voorrang van rechts.
Ik kwam uit de zijstraat en moest naar links.
Van rechts kwam er een auto die links de zijstraat wou indraaien. Ik moest hem voorrang verlenen dus stop ik.
Van links kwam er een wagen die rechtdoor wou. Hij moest stoppen om mij voorrang te verlenen.
De wagen van rechts die links wou afdraaien moest dan weer voorrang verlenen aan de wagen die voor mij van links kwam.
Daar stonden we dan met zijn drieën stil en als we de eenduidige regel voorrang van rechts strikt hadden gerespecteerd stonden we daar nog en zouden we daar tot het einde der tijden moeten blijven staan.

PeterCC 1 februari 2015 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7524712)
Niet moeilijk dat er weinig conflicten zijn met andere weggebruikers, als de auto dermate domineert.

En wat is het verband met de voorrang van rechts?

(daarnaast: het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer per miljoen inwoners ligt in de UK 3 keer lager dan hier, het aantal dodelijke fietsslachtoffers ligt er 4 keer lager dan hier)

Micele 1 februari 2015 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7524712)

Voorrang van rechts geldt voor alle weggebruikers inbegrepen fietsers (ook onderling fietsers).
Me dunkt dat vele fietsers blij zullen zijn als de niet-werkende-regel voorrang van rechts stilaan gaat verdwijnen, eens op een voorrangsweg of op het aanliggend voorrangsfietspad zullen ze vlot kunnen doorrijden.

Dus ook die idiote snelheidsremmende VVR valt voor hun weg aan menig VVR kruispunt dat afgeschaft wordt.

Moest je het niet weten fietspaden worden al een tijdje niet meer doorgetrokken en-of de fietspadmarkeringen worden gewist op VVR-kruispunten, ref 4.5.1.2 page 44 van, of p/c:
Citaat:

http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/v...um/hfdst41.pdf

HOOFDSTUK 4
ONTWERPRICHTLIJNEN VOOR FIETSVOORZIENINGEN
...]

4.5.1.2
Kruising zonder verkeerslichten met voorrang van rechts

Randvoorwaarden
− Beide kruisende wegen zijn ongeveer gelijkwaardig voor alle verkeer.
− Veelal gaat het om kruisingen in een verblijfsgebied (maximum 50km/u).

Ontwerpaanbevelingen
− Voorrang van rechts, ook voor fietsers.
− Verkeersmenging op het kruispunt zelf.
− Bij aanwezigheid van fietspaden of -stroken op de toevoerstraten: de fietspadmarkering stopt voor het kruispunt (mits veilige overgang naar menging).
− Zo nodig: attentieverhoging en snelheidsremming (v.b. een plateau accentueert de gelijkwaardigheid der toevoerstraten).
− Wanneer een fietspad op één van beide assen onderdeel is van een belangrijke fietsverbinding, kan het nodig zijn dat dit fietspad continuïteit krijgt op het kruispunt. Dit kan enkel wanneer deze as voorrang krijgt op de andere. Wat geldt voor de fietser geldt ook voor de andere weggebruikers (zie 4.5.1.1).

VADEMECUM FIETSVOORZIENINGEN 44
... de volwassen fietser geraakt al helemaal de kluts kwijt bij al die fietschaos en tegenstrijdige verkeersregels (VVR versus fietspad), wat moet dat dan voor fietsende kinderen zijn?

Men heeft dus 3 of meer soorten? chaos infra voor de fietser:

1. - de nog doorlopende fietspaden op VVR-kruispunten, hier botst de VVR-regel Art 12.3.1 met een andere voorrangsregel Art 12.4.bis.: best bij discussie naar uitspraken Hof van Cassatie kijken...
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/171-art12

2. - de reeds gedane stopzettingen van het doorlopend fietspad aan een VVR-kp ref Vademecum hierboven. Menige fietser gaat dus plots geen fietspad meer zien waar vroeger een fietspad doorliep.

3. - doorlopende fietspaden waar de fietser toch zijn voorrang moet afstaan omdat verkeerstekens vóór verkeersregels gaan, of hieronder beschreven:
Citaat:

http://www.pz-vlaamseardennen.be/ver...tsers/fietspad
Let op!

Bijkomende signalisatie kan je voorrang ontnemen, zoals een verkeersbord B1 eventueel aangevuld met verkeersbord M1. Dit verkeersbord geeft aan dat je voorrang moet verlenen. Vaak is dit gecombineerd met de zogenaamde haaientanden, een dwarse streep gevormd door witte driehoeken.
4. - dit alles nog gecombineerd met (deels) ingekleurde fietspaden, deze en-of verwarrend met de beruchte nietszeggende fietssuggestiestroken waarvan menige jeugdige fietser denkt op een fietspad te rijden en dezelfde rechten te hebben, NIET dus.

Dan geef me toch maar veel liever UK hoor, ik denk dat men ook héél duidelijk kan zien aan hun algemene verkeersdodencijfers, relatief gezien zelfs ook die van hun fietsers.

quercus 1 februari 2015 10:47

De voorrang van echts is, naar mijn ervaring, de meest stupiede verkeersregel die men ooit heeft ingevoerd. De reden is eenvoudig: wanneer je aan een kruispunt komt is de kant van waar het directe gevaar het grootst is links. Nogal wiedes vermits bij ons het de gewoonte is dat op het rechtse baanvak wordt gereden.
Ik ben regelmatig onthutst wanneer ik zie hoe sommige automobilisten op een onvoorstelbaar roekeloze wijze hun voorrang van rechts "pakken". Dat gebeurt bij bepaalde individuen aan een onverminderde snelheid waarbij de chauffeur zich zelfs niet eens de moeite getroost eventjes naar links te kijken. Ja, ik weet het wel, bij een botsing is de betrokkene, ondanks zijn doodsverachtende roekeloosheid, "in zijn recht". Maar dat neemt niet weg dat hij vooreerst het risico loopt op lichamelijk letsel (eventueel dood) of op zijn minst serieuze blikschade.

Welk Europees land zou met die idiote voorrang van rechts begonnen zijn?

Micele 1 februari 2015 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7524972)
De voorrang van echts is, naar mijn ervaring, de meest stupiede verkeersregel die men ooit heeft ingevoerd. De reden is eenvoudig: wanneer je aan een kruispunt komt is de kant van waar het directe gevaar het grootst is links. Nogal wiedes vermits bij ons het de gewoonte is dat op het rechtse baanvak wordt gereden.
Ik ben regelmatig onthutst wanneer ik zie hoe sommige automobilisten op een onvoorstelbaar roekeloze wijze hun voorrang van rechts "pakken". Dat gebeurt bij bepaalde individuen aan een onverminderde snelheid waarbij de chauffeur zich zelfs niet eens de moeite getroost eventjes naar links te kijken. Ja, ik weet het wel, bij een botsing is de betrokkene, ondanks zijn doodsverachtende roekeloosheid, "in zijn recht". Maar dat neemt niet weg dat hij vooreerst het risico loopt op lichamelijk letsel (eventueel dood) of op zijn minst serieuze blikschade.

Idd wanneer voorrang uit een richting is 1. van links logischer in landen waar men rechts rijdt, want in landen waar men links rijdt - en de bestuurder rechts zit- bestaat ook nog voorrang van rechts... of erfenis Vikingen ?
2. Men kan voorrang-van-links-kruispunten niet blokkeren in landen waar rechts rijdt, vvr-kp wel.
3. Voorrang uit een richting werkt niet zodra er een patstelling optreedt en dit is vanaf 3 kp-naderende bestuurders, daarom de All give Way: http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...k_-_643787.jpg of de All Way Stop KP in menig land: http://en.wikipedia.org/wiki/All-way_stop

Citaat:

Heeft zijn oorsprong in de scheepvaart, ontwerp Vikingschepen ? - enkel de schepen die van rechts kwamen kon men zien vanuit stuurboord, dus aan die kon men voorrang verlenen:
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Vorfahrtsregel#Geschichte

Den Ursprung hat diese Regel in der Schifffahrt. Auf den Schiffen der Wikinger war das Ruder oder die Pinne seitlich rechts (wg. überwiegend Rechtshänder) am Boot angebracht und wurde am Achterdeck bedient. Da es zu dieser Zeit noch keine Umlenkrollen o. Ä. gab, konnte das Ruder nur mit direkter Verlängerung bedient werden. Der Rudergänger stand somit seitlich auf dem Achterdeck mit dem Gesicht nach rechts (Steuerbord) und dem Rücken nach links (Backbord). Da der Rudergänger nun nach rechts schaut, kann er eventuellen Verkehr in dieser Richtung gut beobachten, kann also Vorfahrt gewähren.

DewareJakob 1 februari 2015 12:33

Citaat:

Los van alles; Moet men niet in alle gevallen proberen ongevallen te vermijden? Ook in België? Ik weet dat in Duitsland ook wordt onderzocht of degene die voorrang heeft door deze af te dwingen het ongeval (mede) veroorzaakte.

Als ik uit een klein straatje rij met VVR, een grotere verbindingsweg op, dwing ik nooit de voorrang af die ik heb, als ik daardoor een ongeval zou kunnen hebben.

lohabra 1 februari 2015 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7525075)
Los van alles; Moet men niet in alle gevallen proberen ongevallen te vermijden? Ook in België? Ik weet dat in Duitsland ook wordt onderzocht of degene die voorrang heeft door deze af te dwingen het ongeval (mede) veroorzaakte.

Als ik uit een klein straatje rij met VVR, een grotere verbindingsweg op, dwing ik nooit de voorrang af die ik heb, als ik daardoor een ongeval zou kunnen hebben.

Tsja, als diegene aan wie je in Duitsland voorrang moet verlenen pakweg enkel geremd heeft om een ongeval te voorkomen (en niet aan het stuur gedraaid heeft in een poging je te ontwijken), kan het zijn dat men er daar van uit gaat dat laatstgenoemde niet alles gedaan heeft wat in zijn mogelijkheden lag om een ongeval te voorkomen. En kan het dus zijn dat daardoor deels mee aansprakelijk gesteld wordt.

In Belziek gaat men het voor zover ik weet niet echt zoeken. In België gaat men enkel na, wie van beiden er een fout begaan heeft die in oorzakelijk verband staat tot het ongeval. Het loutere gegeven om enkel te hebben geremd ipv ook geprobeerd hebben te ontwijken, is voor zover ik weet nog géén reden om deels mee aansprakelijk gesteld te kunnen worden.

lohabra 1 februari 2015 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7523399)
Wat is een rijbewijs dan? Dat is een soort diploma.

Kijk even naar de franstalige term: "permis de conduire". Die vlag, dekt de lading veel beter.

Wie houder is van een rijbewijs, krijgt de toelating om die welbepaalde categorie(ën) motorvoertuig(en) op de openbare weg te besturen, waarvoor zijn/haar rijbewijs geldig is. En ja, ... die toelating kan ook voor kortere of langere tijd weer ingetrokken worden als de houder zich niet aan de regels houdt.

PeterCC 6 februari 2015 22:11

Citaat:

Op jouw laatste vraag: voor zover mij bekend was dat Frankrijk.

Maar jouw punt is terecht. Met voorrang van rechts kan je blind tot in de helft een kruispunt opvliegen om dan eens te kijken of er geen verkeer aankomt van rechts.

Jaren geleden las ik een column van een Engelse journalist die in Brussel was gestationeerd en zich daarin afvroeg waarom auto's in België (hij reed rond in Brussel) eigenlijk ruiten hebben aan de linkerkant. Die waren volgens hem overbodig want daar keek toch nooit iemand door.

PeterCC 6 februari 2015 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7524991)
(...)
, want in landen waar men links rijdt - en de bestuurder rechts zit- bestaat ook nog voorrang van rechts...
(...)

Waar dan?

Micele 6 februari 2015 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7531949)
Waar dan?

Citaat:

Some countries use the priority-to-the-right rule, despite driving on the left. Australia uses the priority to the right rule solely on four-way intersections where the roads all have equal priority, but not for T-intersections.[2] Most intersections are marked and signed however, so this rule is mostly applied at intersections with failed traffic lights. New Zealand uses priority to the right at all intersections, at least for turning traffic. Singapore also uses priority to the right, as well as priority to vehicles going straight and turning vehicles to give way to vehicles going straight.

http://en.wikipedia.org/wiki/Priorit...he_right#Usage
En Ierland heeft hetzelfde principe als Australia, ttz daar wel in de zeldene gevallen dat er geen borden staan en enkel op gelijkwaardige 4 arms-kruispunten, dan heeft van rechts voorrang maar niet absoluut, men moet het (voorzichtig) krijgen...
En dus niet als je een T nadert (zoals AUS), daar heeft de rechtdoorrijdende altijd voorrang:
Citaat:

http://www.drivingschoolireland.com/junctions.html

Right of way

Traffic travelling straight ahead in either direction along a major road has right of way at all times.

If you are at a junction where the roads are of equal importance, the traffic on your right has right of way. You must let that traffic pass before moving on. It is important to understand that the right of way is not an absolute right. You must proceed with caution while showing regard for other users of the road.

If you are approaching a T junction, the traffic already on the road you are joining has right of way. This means any traffic on the road ending at the junction must wait for the other traffic to pass before turning left or right.
Verder heb ik niet meer gezocht, dit zijn nog andere linksrijdende landen(in ´t blauw), 75 landen:

uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_...t-hand_traffic

In Zweden reed men vroeger ook links...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dagen_H

... en dat was niet het enige land dat veranderde:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_rijden

Aja in Japan rijdt men links en is het wel voorrang van links als er geen verkeerstekens staan die anders bepalen, en zo zal het ook wel in de meeste linksrijdende landen in Azië zijn, de landen (ook ex) Brits-Gemenebest of ex-kolonies die nog links rijden zal het wslk dikwijls four way stop zijn of de eerste die aankomt op het kruispunt (Zuid-Afrika bvb), en zeer zelden nog voorrrang van rechts zijn, denk ik.

In Indië zal wslk de sterkste voorrang nemen-krijgen :mrgreen:

PeterCC 6 februari 2015 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7531969)
(...)
En Ierland heeft hetzelfde principe als Australia, ttz daar wel in de zeldene gevallen dat er geen borden staan en enkel op gelijkwaardige 4 arms-kruispunten, dan heeft van rechts voorrang maar niet absoluut, men moet het (voorzichtig) krijgen...
En dus niet als je een T nadert (zoals AUS), daar heeft de rechtdoorrijdende altijd voorrang:

Verder heb ik niet meer gezocht, dit zijn nog andere linksrijdende landen(in ´t blauw),

Voorrang van rechts in Australië en Nieuw Zeeland: OK, zou kunnen (in uitzonderlijke gevallen blijkbaar). Maar Ierland? dat verbaast me toch.
Jouw wereldkaart is herkenbaar, maar ik was me er niet van bewust dat er landen zijn in Zuid-Amerika waar men links rijdt: Suriname en Guyana.

Micele 6 februari 2015 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7531987)
Voorrang van rechts in Australië en Nieuw Zeeland: OK, zou kunnen (in uitzonderlijke gevallen blijkbaar). Maar Ierland? dat verbaast me toch.
Jouw wereldkaart is herkenbaar, maar ik was me er niet van bewust dat er landen zijn in Zuid-Amerika waar men links rijdt: Suriname en Guyana.

Ierland ook op de vierarms-kp in niemandsland waar geen borden staan:
bron Ierse wegcode page 121 (idem Ierse rijschool die ik al citeerde):
http://www.rsa.ie/Documents/Learner%...f_the_road.pdf

Interessant en logisch sowieso is natuurlijk dat op T-kruispunten de VVR(Ierland en Australie) of VVL (vb Suriname**) nooit geldt, maar dat steeds de vlot-rechtdoorrijdende voorrang heeft op de doorgaande weg , en wslk nog een hele hoop andere...

VVR of VVL werkt eigenlijk nooit bij meer verkeer, daarom het four-way-stop of de allereerste die komt mag het eerste vertrekken. En als ze met drie tegelijkertijd komen wordt er strootje getrokken. ;-)

**
Citaat:

http://www.anwb.nl/bestemmingen/land...maId=BEST_P_59
Suriname

... U moet links rijden en rechts inhalen.

Voorrang
Verkeer van links heeft voorrang.
Op T-splitsingen heeft het verkeer op de doorgaande weg voorrang.

Micele 27 maart 2019 19:14

Voorrang van rechts na zoveel jaren terug in het hoofdnieuws.

Gaat het afschaffen - op bepaalde wegen met onoverzichtelijke kruispuntjes - nu eens eindelijk lukken?

Citaat:

https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/bin...ww.google.com/

“SCHAF VOORRANG VAN RECHTS ZOVEEL MOGELIJK AF”

27 maart 2019 - 16:24

Automobilistenbond VAB wil de voorrang van rechts afschaffen om het verkeer veiliger te maken. Die regel is verouderd en verwarrend en veroorzaakt juist ongelukken. De burgemeester van Glabbeek, in Vlaams-Brabant, bevestigt dat. Hij hééft bijna overal in zijn gemeente de voorrang van rechts afgeschaft. En nu gebeuren er veel minder ongevallen.

Burgemeester Reekmans van Glabbeek deed een vergelijkende studie voor en na de afschaffing en kwam tot de vaststelling dat het aantal verkeersongevallen dat in verband kan gebracht worden met de voorrangsregel op één jaar tijd verminderde van 18 tot 3. De lokale politie van Glabbeek registreerde in beide periodes bij controles op een aantal locaties ook het aantal snelheidsovertredingen en mat de topsnelheden.

Zowel in 2017 als in 2018 werd even veel op dezelfde locaties gemeten. “Het aantal genoteerde snelheidsovertredingen lag in de eerste helft van 2018 liefst 30 procent lager dan in dezelfde periode een jaar voordien. Qua topsnelheden werd een vermindering met 31,8 procent geregistreerd”, aldus Peter Reekmans.

“Het niet meer toepassen van de voorrang van rechts maakt het dus duidelijk veel veiliger, enkel en alleen omdat het nu duidelijk is in Glabbeek dat de hoofdwegen voorrang hebben op de kleinere wegen die erop aansluiten”, aldus burgemeester Reekmans. “Voor mij is dit een van de beste beslissingen die we in Glabbeek al namen op vlak van verkeersveiligheid en bovendien wordt deze beslissing gedragen door een overgrote meerderheid van de inwoners. Nog steeds spreken inwoners mij aan dat de afschaffing ervan een zeer goede beslissing was.”

henke54 27 maart 2019 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8976504)
Voorrang van rechts na zoveel jaren terug in het hoofdnieuws.

Gaat het afschaffen - op bepaalde wegen met onoverzichtelijke kruispuntjes - nu eens eindelijk lukken?

Dieje Ben Weyts kan soms wel eens goeie dingen doen, maar nu daalt hem in mijn 'achting' :evil: -> Weyts wil voorrang van rechts behouden ... prefereert liever 'geld' boven 'welzijn' ->
Citaat:

In het Vlaams Parlement zei hij: 'De regel afschaffen zou in de praktijk betekenen dat we honderdduizenden verkeersborden moeten plaatsen. Dat kost ons, en de betrokken lokale besturen, veel geld.'

Micele 27 maart 2019 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door henke54 (Bericht 8976597)
Dieje Ben Weyts kan soms wel eens goeie dingen doen, maar nu daalt hem in mijn 'achting' :evil: -> Weyts wil voorrang van rechts behouden ... prefereert liever 'geld' boven 'welzijn' ->

Heb je de laatste alinea ook gelezen?

De gemeenten zijn wel zelf bevoegd op hun gemeentewegen, uiteraard niet op Gewestwegen, maar dat zijn sowieso voor 99% voorrangswegen.

Van Weyts mogen de gemeenten dat zeker zelf doen en dus zelf financiëren.

Citaat:

Voorts vindt Weyts de voorrangsregel een ideale regel om op terug te vallen. Maar als gemeenten het verkeersveiliger vinden om op enkele (of alle) kruispunten een bord te zetten, dan is Weyts daarvoor te vinden.

fbpolitics 28 maart 2019 03:12

Eerlijk gezegd vind ik het niet minder dan normaal dat een zijweg ondergeschikt is, en dus ten alle tijde voorrang moet verlenen.
Dit is dus goed.

Indien 2 gelijkwaardige wegen -> ook goed.

Wat NIET goed is, is de afschaffing dat indien men voorrang van rechts heeft + men komt tot volledige stilstand, men nog steeds voorrang blijft hebben.
Nu is het naar elkaar kijken om te zien wie als eerste weer in beweging komt, omdat men nooit zeker is dat "gestopte voorrang hebbende" al dan niet nog van zijn voorrang zal blijven gebruikt maken.
Vroeg was dit beter: voorrang van rechts + men komt tot volledige stilstand = voorrang verloren. Dit was duidelijk, en veel vlotter qua doorstroming omdat misverstanden worden vermeden.

Een troost: als dit in de soep draait, kan men misschien de regel 'voorrang van links' invoeren
.

Dadeemelee 28 maart 2019 10:15

Citaat:

En denk je dat diegenen die voorrang van rechts aan hun laars lappen wel gaan gevolg geven aan voorrangsborden?

Ik vind voorrang van rechts een goede algemene regel.

Wat er wel zou moeten zijn is dat 'hoofdwegen' systematisch voorrang moeten krijgen op zijstraten.

job 29 maart 2019 09:34

Alsof mensen die de voorrangsregel van de voorrang AAN rechts nooit respecteren, plots wél de voorrangsregels op anders geregelde kruispunten gaan respecteren...
Mensen die zich niet storen aan de verkeersregels gaan zich plots echt niet heilig gedragen bij een gewijzigde voorrangsregeling.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be