Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   duur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=216942)

duveltje382 5 april 2015 10:46

duur
 
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan,terwijl wij het al zo moeilijk hebben om rond te komen,en onze index word afgenomen !!!!

duveltje382 5 april 2015 10:48

lijnkaart van 10.00 € naar 14.00€

duveltje382 5 april 2015 10:56

Dus ok jullie wille fillo op den antwarpse ring,ok just gaste !!!!

Henri1 5 april 2015 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603014)
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan,terwijl wij het al zo moeilijk hebben om rond te komen,en onze index word afgenomen !!!!

Onder impuls van N-VA is alles legitiem ?

De schoofzak 5 april 2015 12:41

Hoeveel kost een gemiddelde rit van de Lijn in werkelijkheid ?

En hoeveel van die prijs wordt gedekt door het kaartje of het abonnement ?
En hoeveel moet ik - ongevraagd maar dik verplicht - bijleggen als belastingbetaler ?

Via welke andere kanalen moet ik zo "solidair" zijn ?
Som deze eens op. In het kader van transparantie ...

.

DewareJakob 5 april 2015 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7603109)
Onder impuls van N-VA is alles legitiem ?

Als je echt de puinhoop van decennia wanbeleid wil opkuisen kunnen sommige beslissingen pijn doen.

freespirit 5 april 2015 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603113)
Hoeveel kost een gemiddelde rit van de Lijn in werkelijkheid ?

En hoeveel van die prijs wordt gedekt door het kaartje of het abonnement ?
En hoeveel moet ik - ongevraagd maar dik verplicht - bijleggen als belastingbetaler ?

Via welke andere kanalen moet ik zo "solidair" zijn ?
Som deze eens op. In het kader van transparantie ...

.

Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.

freespirit 5 april 2015 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603017)
lijnkaart van 10.00 € naar 14.00€

Jaarabonnement van De Lijn (Omniopass voor volwassenen tussen 26 en 64 jaar) gaat van 249 naar 294 euro, ondertussen worden steeds meer buslijnen (vooral op het platteland en buiten de 'reguliere' uren) afgeschaft of afgebouwd. Steeds minder service voor meer geld. Is dat het neoliberale en nationalistische principe van Dalrymple dat de N-VA zo aanhangt ? Dit is de grootste Vlaamsche asoregering sinds mensenheugenis ! Geven we daar commentaar op, dan schermen ze ermee dat openbaar vervoer in het buitenland nog een stuk duurder is. Kan goed zijn, maar maakt onze zaak niet ! Ze kunnen ook alle mensen zonder uitkering zetten, hen in een kartonnen doos onder een brug laten slapen, ze dan verplicht naar de Voedselbank sturen en dan zeggen dat we niet moeten klagen, want in Somalië sterven de mensen van de honger en hier niet. Is een beetje dezelfde belachelijke redenering. :evil:

De schoofzak 5 april 2015 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.

Slecht voorbeeld.
De auto is een gewillige en joviale melkkoe voor de belastingen.
Belasting op inverkeerssteling, jaarlijkse wegentaks, btw op aankoop en onderhoud, btw op verzekering, belastingen op de werkuren van het garagepersoneel, boetes, tolgelden, belastingen op de benzine/diesel, ...

U zult ook willen aannemen dat alle dingen die u in de winkel ziet liggen, daar naartoe gebracht zijn met auto's/vrachtwagens; en dat om deze dingen te kunnen fabriceren, er grondstoffen/onderdelen/... vervoerd geweest zijn door auto's/vrachtwagens/..., via verkopers met voertuigen enz. enz.

Niet alleen een slecht voorbeeld, maar ook een slecht antwoord op mijn vraag.
Hoeveel procent betaalt de gebruiker van de Lijn-rit, en hoeveel betaalt de belastingbetaler ?

Savatage 5 april 2015 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603014)
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan,terwijl wij het al zo moeilijk hebben om rond te komen,en onze index word afgenomen !!!!

Neem de fiets, dat is gratis ;-)

Als je in Antwerpen stad woont lijkt me dat goed te doen.

Mambo 5 april 2015 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7603118)
Als je echt de puinhoop van decennia wanbeleid wil opkuisen kunnen sommige beslissingen pijn doen.

En vooral torenhoge lonen wil blijven betalen.

Xenophon 5 april 2015 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603177)
Jaarabonnement van De Lijn (Omniopass voor volwassenen tussen 26 en 64 jaar) gaat van 249 naar 294 euro, ondertussen worden steeds meer buslijnen (vooral op het platteland en buiten de 'reguliere' uren) afgeschaft of afgebouwd. Steeds minder service voor meer geld. Is dat het neoliberale en nationalistische principe van Dalrymple dat de N-VA zo aanhangt ? Dit is de grootste Vlaamsche asoregering sinds mensenheugenis ! Geven we daar commentaar op, dan schermen ze ermee dat openbaar vervoer in het buitenland nog een stuk duurder is. Kan goed zijn, maar maakt onze zaak niet ! Ze kunnen ook alle mensen zonder uitkering zetten, hen in een kartonnen doos onder een brug laten slapen, ze dan verplicht naar de Voedselbank sturen en dan zeggen dat we niet moeten klagen, want in Somalië sterven de mensen van de honger en hier niet. Is een beetje dezelfde belachelijke redenering. :evil:

De Lijn staat symbool voor Belgie, steeds duurder en duurder en er steeds minder voor terug krijgen.

:Leve Belgie:

Juicht Vlaming en span de broeksriem aan, de vakbond en de ziekenkasssen hebben uw geld nodig voor belangrijke zaken.

Mambo 5 april 2015 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7603201)
De Lijn staat symbool voor Belgie, steeds duurder en duurder en er steeds minder voor terug krijgen.

:Leve Belgie:

Juicht Vlaming en span de broeksriem aan, de vakbond en de ziekenkasssen hebben uw geld nodig voor belangrijke zaken.

Vooral ziekenkassen.
Binnenkort vragen ze dokters een voodoo dansje te doen.
Dat is nog goedkoper.

Another Jack 5 april 2015 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7603201)
De Lijn staat symbool voor Belgie, steeds duurder en duurder en er steeds minder voor terug krijgen.

:Leve Belgie:

Juicht Vlaming en span de broeksriem aan, de vakbond en de ziekenkasssen hebben uw geld nodig voor belangrijke zaken.

Jij gelooft echt dat ziekenfondsen en vakbonden het Ultieme Kwaad zijn he?
Dat is een comfortabele gedachte voor jou, is het niet?

Wapper 5 april 2015 15:25

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.


Solidariteit mag niet te zot worden. De Lijn heeft een kostendekkingsgraad van ~15%, belachelijk laag en te vergelijken met Sovjet-toestanden.

De laatste studie van Mobiel Vlaanderen:
http://www.mobielvlaanderen.be/studi...markstudie.php

Vergelijkende grafiek, Vlaanderen bengelt onderaan in de groep.
Merk de daling op sinds de waanzin van het "gratis" beleid.
Te zot voor woorden!

Klik op grafiek voor grotere versie:
Bijlage 97739

freespirit 5 april 2015 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7603242)
Solidariteit mag niet te zot worden. De Lijn heeft een kostendekkingsgraad van ~15%, belachelijk laag en te vergelijken met Sovjet-toestanden.

De laatste studie van Mobiel Vlaanderen:
http://www.mobielvlaanderen.be/studi...markstudie.php

Vergelijkende grafiek, Vlaanderen bengelt onderaan in de groep.
Merk de daling op sinds de waanzin van het "gratis" beleid.
Te zot voor woorden!

Klik op grafiek voor grotere versie:
Bijlage 97739

In onze buurlanden is het O.V. dan vaak ook schandalig duur en zijn er arme mensen die hun woning niet meer uitgeraken omdat ze geblokkeerd zitten ! In Frankrijk zijn daar talloze schrijnende voorbeelden van terug te vinden, vele streken worden niet meer bediend door bezuinigingen op bussen, met alle gevolgen van dien. We moesten absoluut niet deze toer opgaan !

O.V. voorzien is een maatschappelijke plicht en dat mag de belastingbetaler ook iets kosten ! Waarmee ik niet zeg dat het niet efficiënter kan of er geen kosten bespaard kunnen worden in bepaalde werkingen en nevenactiviteiten.

freespirit 5 april 2015 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603183)
Slecht voorbeeld.
De auto is een gewillige en joviale melkkoe voor de belastingen.
Belasting op inverkeerssteling, jaarlijkse wegentaks, btw op aankoop en onderhoud, btw op verzekering, belastingen op de werkuren van het garagepersoneel, boetes, tolgelden, belastingen op de benzine/diesel, ...

U zult ook willen aannemen dat alle dingen die u in de winkel ziet liggen, daar naartoe gebracht zijn met auto's/vrachtwagens; en dat om deze dingen te kunnen fabriceren, er grondstoffen/onderdelen/... vervoerd geweest zijn door auto's/vrachtwagens/..., via verkopers met voertuigen enz. enz.

Niet alleen een slecht voorbeeld, maar ook een slecht antwoord op mijn vraag.
Hoeveel procent betaalt de gebruiker van de Lijn-rit, en hoeveel betaalt de belastingbetaler ?

Geen appelen met citroenen hier vergelijken ! Ik doelde hier op personenvervoer en dus particulier transport ! Geen vrachtvervoer en dus ook zaken als distributie, want dat is inderdaad een ander gegeven. Al ben ik ervan overtuigd dat veel vrachtwagens van de weg kunnen worden gehaald en vervangen door trein- en binnenschipvervoer, maar dat is een ander topic waard.

Een auto hebben zou een vrije keuze moeten zijn, eigenlijk een luxeproduct dat weliswaar leuk kan zijn, maar dat geen basisbehoefte is. Helaas zorgt de afbouw van het aanbod van De Lijn en de NMBS ervoor dat mensen terug in een auto worden gedreven (voor hun woon-werkverkeer) en dit dus een noodzakelijk en duur product wordt.

Want dat is het sarcastische en sociaal onrechtvaardige aan heel die 'evolutie': mensen die al een mooi loon hebben en een hoge positie, die krijgen vaak nog wagen van hun werkgever; mensen die sowieso een lager inkomen hebben en dito functie, die moeten vaak zelf voor hun vervoer instaan en die kunnen zich dus moeilijk een eigen wagen veroorloven. Net die 'zwakkere' groep die afhankelijk is van het O.V., die wordt nog meer getroffen. En als 'compensatie' voor het beperktere aanbod, worden de abonnementen en tarieven nog eens duurder gemaakt ook !

Gevolg is ook dat een slechtere dienstverlening en duurdere prijs ervoor zal zorgen dat het reizigersaantaal van De Lijn verder versneld zal dalen. Met als gevolg dat de 'kostendekkingsgraad' nog lager zal zijn. En zo krijgt men een heus sneeuwbaleffect, met als gevolg dat het O.V. nog verder afgebouwd wordt. Maar ik vrees dat zulks allicht de langetermijn bedoeling is van 'rechts' ! :evil:

Klojo eerste klas 5 april 2015 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.

Zjust een vraagske : Jij komt nooit buiten je woning ? Of ga jij altijd langs de akkers en weiden en gebruik je nooit het voetpad of het fietspad enz ?

vlaams realist 5 april 2015 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603177)
Jaarabonnement van De Lijn (Omniopass voor volwassenen tussen 26 en 64 jaar) gaat van 249 naar 294 euro, ondertussen worden steeds meer buslijnen (vooral op het platteland en buiten de 'reguliere' uren) afgeschaft of afgebouwd. Steeds minder service voor meer geld. Is dat het neoliberale en nationalistische principe van Dalrymple dat de N-VA zo aanhangt ? Dit is de grootste Vlaamsche asoregering sinds mensenheugenis ! Geven we daar commentaar op, dan schermen ze ermee dat openbaar vervoer in het buitenland nog een stuk duurder is. Kan goed zijn, maar maakt onze zaak niet ! Ze kunnen ook alle mensen zonder uitkering zetten, hen in een kartonnen doos onder een brug laten slapen, ze dan verplicht naar de Voedselbank sturen en dan zeggen dat we niet moeten klagen, want in Somalië sterven de mensen van de honger en hier niet. Is een beetje dezelfde belachelijke redenering. :evil:

294 euro : 12 = 24.5 euro per maand of ongeveer 1 euro per werkdag .
Vind u dat duur ?

De schoofzak 5 april 2015 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7603230)
Jij gelooft echt dat ziekenfondsen en vakbonden het Ultieme Kwaad zijn he?
Dat is een comfortabele gedachte voor jou, is het niet?

Ziekenfondsen en vakbonden, zijn zoals alle menselijke organisaties, inbegrepen bedrijven, nogal variabel op de schaal van kwaad/slecht/onnuttig/... naar goed/nuttig/....

Maar hier bij ons vertonen ze toch een paar eigenschappen, onder andere hun deel uitmaken van een zuil en hun weigering om mee te evolueren naar de 21° eeuw, die niet zo leuk zijn.
Hun deel uitmaken van een zuil, doet hen neigen naar maffia toestanden;
niet evolueren, doet hen de economie fnuiken en onze welvaart bedreigen.

.

Xenophon 5 april 2015 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603436)
Ziekenfondsen en vakbonden, zijn zoals alle menselijke organisaties, inbegrepen bedrijven, nogal variabel op de schaal van kwaad/slecht/onnuttig/... naar goed/nuttig/....

Maar hier bij ons vertonen ze toch een paar eigenschappen, onder andere hun deel uitmaken van een zuil en hun weigering om mee te evolueren naar de 21° eeuw, die niet zo leuk zijn.
Hun deel uitmaken van een zuil, doet hen neigen naar maffia toestanden;
niet evolueren, doet hen de economie fnuiken en onze welvaart bedreigen.

.

Dat mag niet meer geschreven worden schoof.

Drosamadaris 5 april 2015 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603014)
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan,terwijl wij het al zo moeilijk hebben om rond te komen,en onze index word afgenomen !!!!

Omdat het hoog tijd wordt dat de werkelijke kost van een busrit/treinrit aan de verbruiker wordt doorgerekend.

Die opslag is dus nog niet eens genoeg.

Drosamadaris 5 april 2015 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Gezien het melkkoe-gehalte van de wagen: niks.

Maar jouw bussen rijden uiteraard op aparte, speciaal voor hen aangelegde wegen en weginfrastructuur? Jij fietst en wandelt uiteraard ook op speciaal aangelegde wegen en weginfrastructuur?

Citaat:

Daar al eens over nagedacht ? Ooit gehoord van solidariteit ? Een goedkoop en efficiënt O.V. komt vaak de armere bevolkingsgroepen ten goede, ik beschouw uw belastingplicht in deze dus als rechtvaardige, sociale herverdeling.
Solidariteit; het toverwoord om spilzucht goed te praten. Het magische woord om elke salonsocialist zichzelf een goed gevoel te geven, op kosten van anderen, uiteraard.

Xenophon 5 april 2015 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7603546)
...


de werkelijke kost van een busrit


...

Hoeveel?

freespirit 5 april 2015 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7603564)
Gezien het melkkoe-gehalte van de wagen: niks.

Maar jouw bussen rijden uiteraard op aparte, speciaal voor hen aangelegde wegen en weginfrastructuur? Jij fietst en wandelt uiteraard ook op speciaal aangelegde wegen en weginfrastructuur?



Solidariteit; het toverwoord om spilzucht goed te praten. Het magische woord om elke salonsocialist zichzelf een goed gevoel te geven, op kosten van anderen, uiteraard.

Astma en longaandoeningen nemen de niet-autobezitters er inderdaad voor 'niks' bij !

Johan Daelemans 5 april 2015 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Eigenlijk niks. De Belgische autobestuurders betalen veel meer dan wat er voor die wegen wordt uitgegeven.

Supe®Staaf 6 april 2015 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603014)
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan...

Ik snap ook niet waarom de Lijn maar 50% opslaat in plaats van de volledige kost aan de gebruiker door te rekenen.

hamac 6 april 2015 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603175)
Hoeveel moet ik - als belastingbetaler en niet-autobezitter - 'ongevraagd maar dik verplicht bijleggen' aan het onderhoud van onze wegen en weginfrastructuur !?

Ik durf te stellen dat met alle inkomsten die de overheid rechtstreeks en onrechtstreeks puurt uit de autosector en het gebruik ervan, er eerder gaten in het algemeen beleid worden gevuld, dan dat er met algemene middelen gaten in het wegdek worden gevuld.

HOUZEE ! 6 april 2015 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 7603014)
waarom moet de lijn met bijna 50% opslaan,terwijl wij het al zo moeilijk hebben om rond te komen,en onze index word afgenomen !!!!

Waarom moet u per se de bus nemen? De Lijn is een private dienst en als u die zich niet kan veroorloven, koop dan een fiets ofzo.

HOUZEE ! 6 april 2015 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603329)
In onze buurlanden is het O.V. dan vaak ook schandalig duur en zijn er arme mensen die hun woning niet meer uitgeraken omdat ze geblokkeerd zitten ! In Frankrijk zijn daar talloze schrijnende voorbeelden van terug te vinden, vele streken worden niet meer bediend door bezuinigingen op bussen, met alle gevolgen van dien. We moesten absoluut niet deze toer opgaan !

O.V. voorzien is een maatschappelijke plicht en dat mag de belastingbetaler ook iets kosten ! Waarmee ik niet zeg dat het niet efficiënter kan of er geen kosten bespaard kunnen worden in bepaalde werkingen en nevenactiviteiten.

Het openbaar vervoer moet volledig geprivatiseerd worden, en dan kan u ook niet langer gewag maken van een maatschappelijke plicht. Een voor iedereen toegankelijk wegennet, dat is het enige waar de staat moet voor zorgen...

Another Jack 6 april 2015 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 7604414)
Waarom moet u per se de bus nemen? De Lijn is een private dienst en als u die zich niet kan veroorloven, koop dan een fiets ofzo.

Oei, sinds wanneer?

SCORHORSE 6 april 2015 20:55

Een fatsoenlijk en betaalbaar openbaar vervoer is voor mij best wel een beetje belastingcenten waard. Het probleem lijkt me eerder hoe het komt dat de vele gelden die erin gestopt worden niet renderen - vele (onbekwame en politiek benoemde) bazen waar veel van het budget naartoe gaat zou een reden kunnen zijn (zowel De Lijn als bij de NMBS).
Ik zie elke morgen hier honderden mensen (in een provinciestadje) de bus nemen, moeten die dus allemaal een auto kopen een aanschuiven in de monsterfiles?
Je moet het kind niet met het badwater weggooien, wat bekwaam en afgeslankt bestuur aanstellen bij het openbaar vervoer kan budgettair al veel oplossen.

freespirit 6 april 2015 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 7604424)
Het openbaar vervoer moet volledig geprivatiseerd worden, en dan kan u ook niet langer gewag maken van een maatschappelijke plicht. Een voor iedereen toegankelijk wegennet, dat is het enige waar de staat moet voor zorgen...

Privatisering ? Neen, dank u ! Als ik kijk naar de UK ...

De staat moet net zorgen voor mobiliteit en een goedkoop openbaar vervoer. Daarnaast ook een goed wegennet, dat is een feit dat ook juist is. Maar het ene sluit het andere niet uit. Je kan zowel een goed O.V. beleid en aanbod op poten zetten en tegelijk ook ervoor zorgen dat het verkeersinfarct minder wordt.

De schoofzak 6 april 2015 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 7604424)
Het openbaar vervoer moet volledig geprivatiseerd worden, en dan kan u ook niet langer gewag maken van een maatschappelijke plicht. Een voor iedereen toegankelijk wegennet, dat is het enige waar de staat moet voor zorgen...

Je overdrijft natuurlijk mateloos.

Zelfs al is het onmogelijk om perfect eerlijk te zijn met het openbaar vervoer:
waarom heeft een stadsbewoner het "recht" om met gesubsidieerd vervoer 's avonds naar de cinema te gaan, en heeft een dorpsbewoner van 10 km verder dat recht niet ?

Openbaar vervoer moet gesponsord worden met belastingscenten.
Maar liefst wel zeer transparant en met 'open boekhouding'.
Zodat men klaar en duidelijk daarover kan oordelen hoe ver men kan/mag/moet ... gaan. En geen communistische droombeelden populistische mag voorstellen als realistisch: zie hoger in deze draad.

.

De schoofzak 6 april 2015 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7605335)
Privatisering ? Neen, dank u ! Als ik kijk naar de UK ...

De staat moet net zorgen voor mobiliteit en een goedkoop openbaar vervoer. Daarnaast ook een goed wegennet, dat is een feit dat ook juist is. Maar het ene sluit het andere niet uit. Je kan zowel een goed O.V. beleid en aanbod op poten zetten en tegelijk ook ervoor zorgen dat het verkeersinfarct minder wordt.

Het is niet omdat in één land, gedurende een bepaalde periode, er wat problemen waren, dat je over de rest van de wereld het kind maar mag weggooien met het badwater.

Net zoals ons grote schandaal (hoeveel honderden mensen in de nmbs en aanverwante afdelingen verdienen meer dan 10.000 euro netto per maand ????) een argument moet zijn om in alle andere landen de staatsgeorganiseerde systemen van openbaar vervoer af te schaffen.

.

Drosamadaris 7 april 2015 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7603587)
Hoeveel?

Ik ben de boekhouder van de Lijn niet, en evenmin hun CFO.

Op basis van hun jaarverslag:
- ongeveer 1140k€ kosten
- 540 miljoen reizigers

==> 2,1e per rit, minstens

Drosamadaris 7 april 2015 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7603609)
Astma en longaandoeningen nemen de niet-autobezitters er inderdaad voor 'niks' bij !

Want bussen die op diesel rondtuffen dragen daar niet toe bij? Diesel-treinen evenmin? Gas/Kolen-centrales die ook nodig zijn voor de elektriciteit voor de overige treinen dragen daar ook niet aan toe bij? De industrie in het algemeen, wiens diensten jij eveneens gebruikt, draagt daar ook niet aan toe bij?

Tavek 7 april 2015 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7605777)
Ik ben de boekhouder van de Lijn niet, en evenmin hun CFO.

Op basis van hun jaarverslag:
- ongeveer 1140k€ kosten
- 540 miljoen reizigers

==> 2,1e per rit, minstens

Ik vermoed dat de talloze abbonomenten en bijna-gratis regelingen enorm veel kosten.

Indien men gewoon 2,5 euro per rit vroeg aan iedereen, was het volgens mij al lang geen probleem meer en was de lijn zelfvoorzienend. En 2.5 euro per rit is helemaal niet duur.

De schoofzak 7 april 2015 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7603522)
Dat mag niet meer geschreven worden schoof.

Oeps !!

Ik wil mij verontschuldigen, en ik beloof van het nooit meer te doen.

Zou dat volstaan, of moet ik nog aangetekende brieven versturen, bijvoorbeeld naar alle hoogstaande figuren die ons tweeland in goede banen houden door op geregelde tijdstippen, in vuilniszakken gekleed, het verkeer op te houden voor die mensen die denken dat ze zomaar vrij mogen werken als ze daar goesting voor hebben ?

;-)

Drosamadaris 7 april 2015 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7605794)
Ik vermoed dat de talloze abbonomenten en bijna-gratis regelingen enorm veel kosten.

Indien men gewoon 2,5 euro per rit vroeg aan iedereen, was het volgens mij al lang geen probleem meer en was de lijn zelfvoorzienend. En 2.5 euro per rit is helemaal niet duur.

Lijkt me ook.

Als ik zie dat een enkele rit 3€ kost, en de dekkingsgraad van hun kosten desondanks toch nog steeds maar rond de 15% zit, dan wil dat inderdaad zeggen, dat zoals jij aangeeft, de verborgen kosten via abonnementen en gratis regelingen gigantisch zijn. Ze halen slechts een inkomen van 0,32€/rit; dat is gewoon van de pot gerukt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be