Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Daar gaat ons belastingsgeld weer .. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=217422)

lamenielachen 16 april 2015 07:01

Daar gaat ons belastingsgeld weer ..

Aangezien de vakbonden verdienen aan het uitbetalen van werklozen hebben ze er liefst zoveel mogelijk en betalen ze uit zonder controle.
Of hoe wanbeleid tot wantoestanden leidt.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...tbetaald.dhtml

patrickve 16 april 2015 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capsule (Bericht 7616554)
Het is dus superbelangrijk dat de vakbonden de uitbetaling van de werklozen blijven doen. Ik zou zelfs eisen dat onze bonden alle lonen zouden uitbetalen dan is men er zeker van dat niemand te weinig ontvangt. Men zou in dit geval zelfs de sociale bureaus kunnen afschaffen.
De reorganisatie hiervan zou ik in handen geven van Kris Peeters, toekomstige vakbondsleider van het ACV.

Ik stel zelfs voor dat de vakbonden de fiscale inkomsten direct ontvangen. Zo doen ze er direct mee wat ze willen :-)

Jan van den Berghe 16 april 2015 08:03

Citaat:

Het is dus superbelangrijk dat de vakbonden de uitbetaling van de werklozen blijven doen. Ik zou zelfs eisen dat onze bonden alle lonen zouden uitbetalen dan is men er zeker van dat niemand te weinig ontvangt. Men zou in dit geval zelfs de sociale bureaus kunnen afschaffen.
De reorganisatie hiervan zou ik in handen geven van Kris Peeters, toekomstige vakbondsleider van het ACV.

Dit is waarschijnlijk een van die flauwe grappen uit de scheurkalender.

patrickve 16 april 2015 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capsule (Bericht 7616565)
Akkoord. Dan zijn we er zeker van dat de gelden eerlijk en constructief besteed worden.

Men zou hen zelfs de fiscale controles kunnen laten uitvoeren.

Ik stel zelfs voor van hen dan ook diezelfde belastingen ook zelf te betalen. Dan zijn we HELEMAAL zeker, niet alleen dat belastingen juist geind worden, maar dat ze ook juist betaald worden. Wat denk je ?

De vakbonden doen gewoon alles... zelfs werken !

Bad Attila 16 april 2015 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7616606)
Ik stel zelfs voor van hen dan ook diezelfde belastingen ook zelf te betalen. Dan zijn we HELEMAAL zeker, niet alleen dat belastingen juist geind worden, maar dat ze ook juist betaald worden. Wat denk je ?

De vakbonden doen gewoon alles... zelfs werken !

Hélaba, niet schelden, hé! :x

Hypochonder 16 april 2015 08:46

Conclusie: iedereen die een uitkering vraagt bij de vakbonden krijgt die ook zomaar, zonder controle of zonder vragen... Daarom spartelen de vakbonden nu als zwijnen want er is een niet zuilgebonden partij die hen aan banden wil leggen.

Sukkelaar 16 april 2015 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 7616517)
Aangezien de vakbonden verdienen aan het uitbetalen van werklozen hebben ze er liefst zoveel mogelijk en betalen ze uit zonder controle.
Of hoe wanbeleid tot wantoestanden leidt.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...tbetaald.dhtml

Terug naar topic: als het goed is zeg ik het ook. Toch blijf ik met vragen zitten:

hoelang worden er al fouten gemaakt?
is hierop gereageerd?
gaat zij dat blijven opvolgen?

lamenielachen 16 april 2015 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capsule (Bericht 7616565)
Akkoord. Dan zijn we er zeker van dat de gelden eerlijk en constructief besteed worden.

Men zou hen zelfs de fiscale controles kunnen laten uitvoeren.

ARCO? Constructies via de Kaaimaneilanden of zo?

lamenielachen 16 april 2015 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7616630)
Terug naar topic: als het goed is zeg ik het ook. Toch blijf ik met vragen zitten:

hoelang worden er al fouten gemaakt?
is hierop gereageerd?
gaat zij dat blijven opvolgen?

Correctie, dit zijn geen fouten maar oogluikend toegestane diefstallen die anderen op de rekening krijgen.
Ik zou wel eens willen zien hoeveel geld er via vakbonden en zuilen verspild wordt om ze zoet te houden en er vriendjes in te deponeren?

Another Jack 16 april 2015 09:21

Ik vind dat het eerder de verantwoordelijkheid is van de RVA om te controleren of de uitkeringsgerechtigden al dan niet een andere uitkeringen trekken...

lamenielachen 16 april 2015 09:24

Citaat:

Oei, in handen van kris peeters .........?
Of hij moet er heel veel met verdienen of morgen staat hij terug aan het hoofd van een werkgevers organisatie.
Die draait niet alleen met de wind maar vooral met het geld mee.

Tavek 16 april 2015 09:26

Ik vraag mij nog steeds af waarom de RVA het zo moeilijk heeft om een systeem op te zetten in samenwerking met andere uitkeringsverstrekkende instanties (OCMW's, ziekenkas, etc...) waarbij in 1 oogopslag kan gezien worden wie welke uitkeringen trekt ? Een soort burgerdossier waar alles samen komt.

Of de vakbonden die uitkeringen al dan niet uitbetalen, heeft daar niks mee te maken, aangezien de RVA de opdracht geeft om iemand een uitkering te geven.

Ik vermoed dat zo een systeem tot massale afdankingen zullen leiden bij desbetreffende diensten. Daarom dat het er niet komt.

lamenielachen 16 april 2015 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616672)
Ik vind dat het eerder de verantwoordelijkheid van de RVA om te controleren of de uitkeringsgerechtigden al dan niet een andere uitkeringen trekken...

Dat klopt, maar betaal ze dan ook zelf uit en laat dat niet aan derden over die er veel aan verdienen en dus voordeel hebben aan niet inzage van de dossiers.
Zo iets van zet de kat niet bij de melk .....

Another Jack 16 april 2015 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7616676)
Ik vraag mij nog steeds af waarom de RVA het zo moeilijk heeft om een systeem op te zetten in samenwerking met andere uitkeringsverstrekkende instanties (OCMW's, ziekenkas, etc...) waarbij in 1 oogopslag kan gezien worden wie welke uitkeringen trekt ? Een soort burgerdossier waar alles samen komt.

Of de vakbonden die uitkeringen al dan niet uitbetalen, heeft daar niks mee te maken, aangezien de RVA de opdracht geeft om iemand een uitkering te geven.

Ik vermoed dat zo een systeem tot massale afdankingen zullen leiden bij desbetreffende diensten. Daarom dat het er niet komt.

Inderdaad, zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Nu moeten ze "op hun eer verklaren dat ze geen andere..." :lol:

Wapper 16 april 2015 09:35

Citaat:

2!
De logica zelve, een Rijksdatabank, maar ik hoor het gehuil al over Big Brother, schendingen van de privacy, desnoods worden de mensenrechten erbij gesleurd.

lamenielachen 16 april 2015 09:37

Citaat:

De RVA in privé handen geven en betalen per ingenomen arbeidsplaats.
Ze zelf de uitkeringen laten beheren op basis van overheidsgegevens kan een oplossing zijn.
Op z'n minst kan je dan terugvordering eisen aan de RVA zelf ipv aan duizenden privé personen die de boel bedotten.

Spitting Image 16 april 2015 09:39

Ik denk dat het hier niet gaat om uitkeringen die onterecht waren en die niet van degenen die ze ontvangen hebben teruggevorderd worden. Daar doet de RVA achteraf controle op en vordert eventueel terug. En die cijfers zijn gekend. Hoe zou men anders weten dat er onterechte uitkeringen zijn gebeurd? Maar elke uitkering, terecht of onterecht, levert de vakbonden uitbetalingsgeld op. En ik denk dat het Demir gaat om het geld dat de vakbonden opgestreken hebben voor onterechte uitbetalingen, uitbetalingen die nooit hadden mogen gebeuren, maar die wel gebeurd zijn in de hoop dat men dat bij de verificatie door RVA niet ontdekt en dat wanneer het toch ontdekt wordt, het uitbetalingsgeld, zoals tot hiertoe, in de vakbondskas blijft.

Another Jack 16 april 2015 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7616697)
Ik denk dat het hier niet gaat om uitkeringen die onterecht waren en die niet van degenen die ze ontvangen hebben teruggevorderd worden. Daar doet de RVA achteraf controle op en vordert eventueel terug. En die cijfers zijn gekend. Hoe zou men anders weten dat er onterechte uitkeringen zijn gebeurd? Maar elke uitkering, terecht of onterecht, levert de vakbonden uitbetalingsgeld op. En ik denk dat het Demir gaat om het geld dat de vakbonden opgestreken hebben voor onterechte uitbetalingen, uitbetalingen die nooit hadden mogen gebeuren, maar die wel gebeurd zijn in de hoop dat men dat bij de verificatie door RVA niet ontdekt en dat wanneer het toch ontdekt wordt, het uitbetalingsgeld, zoals tot hiertoe, in de vakbondsman blijft.

De vakbonden hebben de bevoegdheid niet om mensen te controleren op fraude.
De RVA wel.

JBM 16 april 2015 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616672)
Ik vind dat het eerder de verantwoordelijkheid is van de RVA om te controleren of de uitkeringsgerechtigden al dan niet een andere uitkeringen trekken...

Zou het dan niet logischer zijn dat de RVA die uitkeringen ook rechtstreeks aan de gerechtigde betaalt, zonder daar een derde speler tussen te steken?

De schoofzak 16 april 2015 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7616573)
Dit is waarschijnlijk een van die flauwe grappen uit de scheurkalender.

Ik kan zo'n grapjes wel smaken hoor !

En aan de lijst van voorstellen nog het volgende toevoegen:

laat de vakbondsmilitanten ook van de eerste keer maar alle flikkenwerk doen ivm vlot verkeer. Als ge weet hoe de boel te blokkeren, dan weet ge ook hoe ge het omgekeerde moet doen. En alleszins de uniformen zullen veel goedkoper zijn.

.

Spitting Image 16 april 2015 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616700)
De vakbonden hebben de bevoegdheid niet om mensen te controleren op fraude.
De RVA wel.

Je begrijpt het niet. Vakbonden trekken voor elke uitbetaling geld op. Hoe meer uitbetalingen, hoe meer geld in de vakbondskas. Als er onterechte uitbetalingen gebeuren door de vakbond, worden die meestal door de verificatie van de RVA eruitgevist en wordt de onterechte uitbetaling teruggevorderd. Wat tot hiertoe niet teruggevorderd werd bij een onterechte terugbetaling is het uitbetalingsgeld dat de vakbond opstreek. Daar knelt het schoentje. De vakbond betaalt zoveel mogelijk uit, want ze strijkt daarmee ook zoveel mogelijk op.
Tot hiertoe storten de vakbonden de uitbetalingsgelden van onterechte uitkeringen niet terug. Dat zijn die miljoenen waarop Demir doelt.

Another Jack 16 april 2015 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7616713)
Je begrijpt het niet. Vakbonden trekken voor elke uitbetaling geld op. Hoe meer uitbetalingen, hoe meer geld in de vakbondskas. Als er onterechte uitbetalingen gebeuren door de vakbond, worden die meestal door de verificatie van de RVA eruitgevist en wordt de onterechte uitbetaling teruggevorderd. Wat tot hiertoe niet teruggevorderd werd bij een onterechte terugbetaling is het uitbetalingsgeld dat de vakbond opstreek. Daar knelt het schoentje. De vakbond betaalt zoveel mogelijk uit, want ze strijkt daarmee ook zoveel mogelijk op.
Tot hiertoe storten de vakbonden de uitbetalingsgelden van onterechte uitkeringen niet terug. Dat zijn die miljoenen waarop Demir doelt.

Ik begrijp het maar al te goed.
De vakbond stort geld van de RVA door naar haar leden.
Als de RVA er nu eens voor zorgt dat de vakbonden geen onterechte uitkeringen KUNNEN uitkeren, door het simpelweg niet te storten, is het probleem opgelost.

Spitting Image 16 april 2015 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616720)
Ik begrijp het maar al te goed.
De vakbond stort geld van de RVA door naar haar leden.
Als de RVA er nu eens voor zorgt dat de vakbonden geen onterechte uitkeringen KUNNEN uitkeren, door het simpelweg niet te storten, is het probleem opgelost.

De RVA kan pas controleren op het moment dat de uitbetaling gebeurd is. Men kan een uitbetaling niet controleren als ze nog niet gebeurd is.
Het zou daarom beter zijn dat uitbetalingen door de overheidsdienst RVA zelf zouden gebeuren, zoals JBM schrijft.
Maar dat vet spaarvarkentje gaan de vakbonden zich niet laten ontnemen.
Het zou al niet meer als normaal zijn dat ze de onterechte uitbetalingsgelden zouden teruggeven zoals Demir vraagt.

Another Jack 16 april 2015 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7616731)
De RVA kan pas controleren op het moment dat de uitbetaling gebeurd is. Men kan een uitbetaling niet controleren als ze nog niet gebeurd is.
Het zou daarom beter zijn dat uitbetalingen door de overheidsdienst RVA zelf zouden gebeuren, zoals JBM schrijft.
Maar dat vet spaarvarkentje gaan de vakbonden zich niet laten ontnemen.
Het zou al niet meer als normaal zijn dat ze de onterechte uitbetalingsgelden zouden teruggeven zoals Demir vraagt.

Wel, laat dat nu de kern van het probleem zijn.
Goed bestuur zou zijn: controleren als alle voorwaarden voldaan zijn om een uitkering te krijgen VOOR men om het even wat stort.

Spitting Image 16 april 2015 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616733)
Goed bestuur zou zijn: controleren als alle voorwaarden voldaan zijn om een uitkering te krijgen VOOR men om het even wat stort.

Dat is onmogelijk omdat men bij het storten, moet uitgaan van de situatie van de betrokkene op dat moment.
Dat er soms onterechte uitkeringen gebeuren - bewust of onbewust - die later door RVA eruit gefilterd worden, is dan ook begrijpelijk. Maar daar gaat het hem niet om. Het gaat hem om het geld dat de vakbond voor deze onterechte uitkeringen opstrijkt en dat niet teruggevorderd werd.
Als vakbond zou ik me in zulk geval ook niet bekommeren of een uitkering terecht of onterecht is. Het is ALTIJD kassakassa.

JBM 16 april 2015 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616733)

Wat dus het allermakkelijkst kan door zelf die voorwaarden te controleren en vervolgens rechtstreeks aan de gerechtigde te betalen.

Spitting Image 16 april 2015 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capsule (Bericht 7616750)
Leg me eens uit watvde uitbetaling door de vakbonden met goed bestuur te maken heeft?

Nu moet de rva de gegevens doorgeven aan de vakbonden. Ze zou ipv dat te doen de uitkeringen zelf kunnen verrichten, wat enorme kosten bespaart. En dat is goed bestuur.

Sommige belgicisten hebben een eigenaardige visie op goed bestuur. :roll:

Another Jack 16 april 2015 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7616746)
Dat is onmogelijk omdat men bij het storten, moet uitgaan van de situatie van de betrokkene op dat moment.
Dat er soms onterechte uitkeringen gebeuren - bewust of onbewust - die later door RVA eruit gefilterd worden, is dan ook begrijpelijk. Maar daar gaat het hem niet om. Het gaat hem om het geld dat de vakbond voor deze onterechte uitkeringen opstrijkt en dat niet teruggevorderd werd.
Als vakbond zou ik me in zulk geval ook niet bekommeren of een uitkering terecht of onterecht is. Het is ALTIJD kassakassa.

De correctheid van die situatie zou de RVA met 2 muisklikken moeten kunnen verifiëren.
Nu is dat inderdaad nog altijd "Ik verklaar op mijn woord van eer blablabla..."

De RVA betaalt, de RVA controleert.
Niemand anders.

lamenielachen 16 april 2015 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616682)
Inderdaad, zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Nu moeten ze "op hun eer verklaren dat ze geen andere..." :lol:

Heb al gemerkt dat die een andere eer hebben dan wij.

Another Jack 16 april 2015 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capsule (Bericht 7616750)
Leg me eens uit wat de uitbetaling door de vakbonden met goed bestuur te maken heeft?

Nu moet de rva de gegevens doorgeven aan de vakbonden. Ze zou ipv dat te doen de uitkeringen zelf kunnen verrichten, wat enorme kosten bespaart. En dat is goed bestuur.

Niks, mensen zijn vrij om een vakbond in te schakelen.
Ik ken veel mensen die geen lid zijn van een vakbond en RVA-uitkeringen krijgen voor allerlei verlofstelsels...

Het gaat hier niet over vakbonden.

lamenielachen 16 april 2015 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JBM (Bericht 7616749)
Wat dus het allermakkelijkst kan door zelf die voorwaarden te controleren en vervolgens rechtstreeks aan de gerechtigde te betalen.

Zo simpel is het maar het is on Belgisch .....

Another Jack 16 april 2015 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 7616756)
Heb al gemerkt dat die een andere eer hebben dan wij.

Inderdaad, alleen SI vindt dat we iedereen zomaar op zijn woord moeten geloven, geld storten en dan pas nagaan of er al dan niet werd gesjoemeld...

Another Jack 16 april 2015 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capsule (Bericht 7616764)
Hang aub de dwaas niet uit. Het is toch duidelijk dat die uitbetalingen door de vakbonden in het leven geroepen werden om de bevriende zuilen te 'versterken'.

De vakbonden hebben de RVA in het leven geroepen?
Ik leer hier elke dag bij.

Another Jack 16 april 2015 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capsule (Bericht 7616780)
Neeje, de tradionele partijen, die allemaal een zuil bezitten hebben de betalingen van de uitkeringen door de vakbonden in het leven geroepen. :roll:

Ja, het staat je vrij er gebruik van te maken of niet.

Spitting Image 16 april 2015 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616761)
Inderdaad, alleen SI vindt dat we iedereen zomaar op zijn woord moeten geloven, geld storten en dan pas nagaan of er al dan niet werd gesjoemeld...

SI vindt dat juist niet. Maar SI stelt vast dat het zo tot op heden gegaan is. En dat nu iemand daar misbruiken bij vaststelt.

Spitting Image 16 april 2015 10:40

Het gaat hem om onterechte gelden die in de vakbondskassen verdwijnen, AJ. Gelden die wij met belastingsgeld betalen. Je begrijpt toch wat 'onterecht' is, hoop ik.

TV-verslaafde 16 april 2015 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7616793)
Het gaat hem om onterechte gelden die in de vakbondskassen verdwijnen, AJ. Gelden die wij met belastingsgeld betalen. Je begrijpt toch wat 'onterecht' is, hoop ik.

De vakbonden doen niet meer of minder dan de overheid => diefstal.

Another Jack 16 april 2015 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7616793)

Frauderende uitkeringstrekkers storten al die uitkeringen dus integraal naar hun vakbonden?
:lol:

Da's een goei...

Spitting Image 16 april 2015 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7616803)
Frauderende uitkeringstrekkers storten al die uitkeringen dus integraal naar hun vakbonden?
:lol:

Da's een goei...

Neen, joeng, dat schrijf ik nergens. Leer lezen.
De terugvorderingen gebeuren door RVA.
Het uitbetalingsgeld van de in eerste instantie onterecht uitgekeerde sommen, blijven in de vakbondskassen.

Another Jack 16 april 2015 10:59

Ik heb één keer te maken gehad met de RVA, voor een simpel verlofstel moest ik 17 pagina's invullen, vol met ambtelijke prietpraat...en de meest onmogelijke vragen.

Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde uitkeringstrekker dit zelf niet kan.

Dat de RVA zijn procedures dus zelf wat veréénvoudigt, zodat de mensen niet meer naar de vakbond hoeven en het zelf kunnen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be