![]() |
Kilometerheffing voor personenwagens.
Ben Weyts stelt het voor.(Vlaams minister van mobiliteit).
Ben direct pro. Heel wat mensen die de auto uit stal halen om te gaan pissen zullen hun auto binnen laten dan.Resultaat,geen lange files meer,een opgelucht gevoel eigenlijk voor iedereen.Belasting vermindering voor iedereen die de auto minder gebruikt.Vooral die gepensioneerden die uit verveling heel de dag rijden,en misschien nu eens gaan nadenken. |
Weyts: "Uiteindelijk moet je de mobiliteit sturen via een kilometerheffing."
Euhm... Hallo Minister? Hoe zit het dan met die andere slimme én milieuvriendelijke kilometerheffing genaamd: brandstofaccijnzen? Indien Weyts de slimme kilometerheffing wil doorzetten, mogen we dan ook de afschaffing van de verkeersbelasting en de accijnzen verwachten? Ik vind een kilometerheffing enkel gerechtvaardigd mocht dit gepaard gaan met de afschaffing van de andere belastingen en heffingen. Niemand is gediend met een ingewikkeld systeem waar men minstens driemaal belasting moet betalen voor hetzelfde. |
Kilometerheffing verandert niets, of nauwelijks iets. Die zit nu al onrechtstreeks in de brandstofprijs. Als je in het verkeer ziet hoe velen volgas vertrekken als het groen wordt, om dan weer te moeten stoppen aan het volgend rood... Vaak zijn dat de klagers over de brandstofprijs.
|
Citaat:
Hoe idioot is het om over CO2-taks in te voeren en naar het milieu om te zien, om dat op een baan van 10 verkeerslichten de auto's 10x te doen stoppen en te doen vertrekken. Een auto verbruikt -tig keer meer brandstof (en stoot dus meer uit) door steeds opnieuw te moeten vertrekken. Zelfs als je geen gas geeft (dus gewoon de embraillage lost) zuipt de auto liters naft die eerste meters. |
Citaat:
Maar op sommige plaatsen weet je na een tijdje wel dat, als je rustig rijdt, je het volgende groen hebt, terwijl meneer/mevrouw volgas juist na stilstand weer vertokken is naar zijn volgende. |
Een voorbeeldje :
Mijn echtgenote verdient 1700 € netto per maand. De auto om te gaan werken kost daarvan (alles inbegrepen, dus ook brandstof) zo'n 500 €. Nog zo'n 400 € kinderopvang. Dus zij houdt netto zo'n 800€ over. Als zij kilometerheffing moet betalen zal ons dat zo'n 200 € per maand extra kosten. Het verschil zal nog zo'n 600 € zijn. Als zij ten mijne laste is en thuis blijft zullen we netto geen euro minder hebben... Zij betaalt zo'n € 11.000-€12.000 aan belastingen en dan nog een hoop RSZ. Wat zal er gebeuren denk je ? En wie gaat daarvan de dupe zijn denk je ? PS : ze is verpleegster en dus een knelpuntberoep. |
Citaat:
|
Citaat:
De bedoeling is dat de inverkeerstelling mogelijks en de jaarlijkse taks alleszins zouden afgeschaft worden. En niemand weet hoeveel per kilomter, en op welk tijdstip, er zal aangerekend worden. Ga dus maar voor een ander hol gaan keffen, want je staat voor het verkeerde. . |
Citaat:
een brandstofheffing is beter en slimmer dan een blinde jaarlijkse taks, maar lang niet slim genoeg voor wat wij voor ogen hebben. . |
fantastisch. Negeer de resultaten van het proefproject:
http://nieuws.vtm.be/binnenland/1028...ngrijden-flopt |
Citaat:
En "gepensioneerden" rijden zeker niet auto uit verveling, en zijn zeker niet zo dwaas daar te gaan rijden waar het risco op serieuze file tot 5 maal hoger is als in het buitenland. Dus gepensioneerden rijden per voorkeur naar het buitenland en geven vooral daar hun geld uit. In Be rijden ze vooral met de fiets (dikwijls op een buitenlands fietsmerk) Dat komt ervan... minister van stilstand. Net terug uit Duitsland van een lang WE "geld uitgeven", h/t 1000 km en amper 15 minuten "file-oponthoud" gehad. :-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En waar ligt "Blegië" ergens? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Akkoord, een kilometerheffing is de beste oplossing voor het doel, dat heb ik nergens beweerd. Mijn stelling was dat het nodeloos complex en idioot is om via 3 systemen belasting te heffen op hetzelfde product. Dus, indien men een kilometerheffing doet, zou ik graag de brandstofaccijnzen evenredig zien dalen. Anders is het puur een extra pestbelasting. |
Citaat:
|
Citaat:
Indien men dan de andere taksen laat verdwijnen kan toch niemand tegen zijn? |
Citaat:
Citaat:
Wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren, mocht het wel zijn, kan ik ook alleen maar voor zijn hoor. Maar in plaats van een tax shift, wordt het zeer waarschijnlijk een tax lift voor de mensen die de auto regelmatig gebruiken. Verder heeft onderzoek al laten uitwijzen dat het niet zo goed werkt als verhoopt (zie het vtm-artikel dat hierboven aangehaald is) |
Citaat:
Stel een heffing van 0.05 euro per km. Wie gedurende 230 dan van Antwerpen naar Brussel gaat werken kost dat 1.035 euro. Wie van Maasmechelen naar Brussel gaat werken betaalt dan jaarlijks 2.484 euro. Het verschil is dat die van Antwerpen een zee van alternatieve mogelijkheden om het vervoer met trein en tram te doen. En die van Maasmechelen geen enkele andere alternatief heeft. Toevallig zal een kilometerheffing natuurlijk weer veel voordeliger uitvallen voor bewoners van de rijke ruit. En gij gelooft dat dit toeval is? Als men de kost van files, luchtvervuiling enz.. wil verminderen moet men het werk naar de mensen brengen en niet omgekeerd. Maar dat alternatief past natuurlijk niet in de machtsgeile strategie van sommigen hier ter lande. |
Voor het plezier van een welbepaald hol (hij zal wel weten waarom ik hem niet quote) :
6 cent buiten de spits, 9 cent in de spits. en die taksen schaffen ze niet af, want dan krijgen ze de EU op hun dak. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet voor politiekers natuurlijk ... die verdienen geld genoeg , en betalen niet echt belastingen , lopen weg met dikke zakken vol gelden en krijgen overal voorrang ... deze groep is een uitzondering.....
|
Citaat:
. |
Citaat:
1 Het wegennet is economisch en sociaal noodzakelijk. Zonder wegen geen economie, geen brandweer en geen ziekenwagen aan je deur binnen de 15 minuten. 2 Woon werkverkeer valt ook onder economie 3 bedenk maar wat er verder van algemeen nut is aan het verkeer. 4 bepaal welk deel van het verkeer effectief privé is. De kosten voor de drie eerste punten zouden uit een algemene voor iedereen geldende belasting moeten komen. De kosten die aan punt 4 toegewezen komen zouden ook door die gebruikers moeten betaald worden. VB belasting 2020: Totaal kostenplaatje maken voor jaar 2019 aan investeringen voor dat jaar in het wegennet en aan het vervoer verbonden kosten. kostenplaatje punt 1 tot 3 op de belastingbrief voor iedereen. Kostenplaatje punt 4 delen door aantal vastgestelde kilometers in totaal, vermenigvuldigen met vastgestelde kilometers per persoon en dit bij de specifieke persoon op de belastingbrief. Kom me nu niet vertellen dat dit niet mogelijk is in het tijdperk van de computer... Een variatie zou kunnen zijn het vastgestelde aantal kilomters bij de voertuigcontrole laten gelden en enkel de buitenlanders per afgelegde kilometer in België laten betalen. Ook daar zou je een kilometercontrole aan de grens kunnen laten instellen. Controle bij het betreden en bij het verlaten van het grondgebied. Dat lijk mij veel goedkoper dan op elke hoek in België nog eens een extra camera laten zetten die dan ook nog eens onderhouden moet worden... 8-) |
Citaat:
Al die voorstellen zijn in praktijk gewoon onmogelijk. |
Citaat:
Indien je op basis daarvan stelt dat dit voorstel onuitvoerbaar is kan je even goed stellen dat het onuitvoerbaar is omdat de kindjes in Afrika honger hebben. :roll: Doe liever een nuttig voorstel over dat bepaalde gegeven. bvb Iedereen betaalt a rato mee voor het openbaar vervoer. Idem als voorstel hierboven. Er wordt een kostenplaatje gemaakt voor het openbaar vervoer per jaar. Iedereen krijgt een digitaal abonnement dat automatisch wordt afgelezen bij het betreden en verlaten van een trein, tram of bus. En via dat abonnement kan je dan twee dingen doen. 1 iedereen laten betalen voor zijn vervoer. 2 buffers inbouwen voor speciale groepen. 2 kan zijn: -gehandicapten - lage inkomens - mensen die op onbereikbare plaatsen wonen een extra korting geven rechtstreeks op de belastingbrief of via een krediet op het openbaar vervoer (naar keuze eventueel). Dit dan wel met inachtname van hun situatie. Baron x die dagelijks met zijn helikopter van zijn kasteel naar de opera wordt gebracht moet daar voor geen korting of belastingvermindering krijgen. Werknemers die enkel met eigen vervoer op het werk kunnen geraken wel. Mogelijkheden genoeg en praktische problemen zijn op te lossen.:-) Het is onmogelijk want je kan niet 100% eerlijk zijn voor iedereen... :roll: is geen optie. 8-) |
Citaat:
en mensen in 't stad moeten wat moeite doen om in een bosrijk gebied te kunnen gaan wandelen. Verwachten van de politiek dat ze alle voordelen van alles, voor iedereen gaan kunnen combineren, is wat veel gevraagd. Alhoewel ... 't schijnt dat Mertens van de pvda dat wel kan. Onder andere door met broodbonnetjes en met lada's te werken. . |
'k Ga 't geen twee keer zeggen ...
sorry voor de dubbelpost. . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Weer N-VA die de werkman droog in de kont pakt. |
Citaat:
|
Citaat:
Het enige wat jij hier kan tentoon spreiden is je klein licht, ook zoals altijd... Maar vertel eens, past het argument niet in je groene terroristische politieke mening ? |
Citaat:
Zo kennen we ze wel, kakken op de auto, maar hun WC, daar mag je niet aankomen, want dit kak moet snel en vlotjes doorgespoeld worden. |
Wat zie ik toch hoeveel we met de wagen rijden,en bekijk ik die smoelen in die wagens.Soms vergelijk ik die smoelen met die boot vluchtelingen uit Afrika!Zie echt geen verschil.IkIkIkIk maatschappij!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be