![]() |
Staken, waar trekken we de grens?
Aanleiding is dit artikel vanuit knack:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/mi...on-573929.html Ik vind het eigenlijk schandalig dat de pers de dag van vandaag nog steeds zo aan het zeel van de vakbonden trekt. Citaat:
Moet er een minimale dienstverlening komen? Of is het stakingsrecht absoluut? Ik vind alvast dat minimale dienstverlening bij overheidsbedrijven en diensten moet kunnen. |
Als de meeste nu eens wisten waarvoor ze aan het staken waren... En niet in de kop gepraat door de vakbonden.
Als ik rondom mij hoor is het voor de meeste gewoon een vrije dag. Daar trek ik de grens, als staken geen waarde meer heeft. En zeker moet er dienstverlening zijn. Het is niet omdat zij niet werken dat wij geen belastingen aan het betalen zijn om die boel draaiende te houden. |
Het probleem is niet het stakingsrecht, of zelfs de stakingen op zich. Dat zijn maar symptonen van een kompleet falend beleid met betrekking tot openbaar vervoer, en een incompetente NMBS leiding.
Dat bedrijf moet hervormd worden, en dringend, en hoe langer ze het laten liggen, des te pijnlijker. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De NMBS werkt met benoemden, en er is geen echte concurrentie waar deze treinbestuurders naar toe kunnen. Daarom staken ze: ze hebben geen andere optie. Ze MOETEN voor de NMBS werken. Of waar kunnen treinbestuurders nog aan de slag in dit land ? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar je hebt een punt dat het hier pure chantage is. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat monopolie moet eruit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Stakingsrecht mag m.i. beperkt worden op het punt dat de de openbare veiligheid en de fysieke integriteit van anderen in gedrang komt.
Dat politie, brandweer, gevangeniswezen en gezondheidszorg een minimumdienstverlening moeten hebben, is niet meer dan logisch. Treinverkeer is echter geen cruciale dienstverlening en dat een staking economische schade toebrengt is inherent aan de staking. |
Citaat:
Ik begrijp waarom ze staken. Als ze met de trein konden rijden bij andere maatschappijen, was dit probleem er niet. Overigens verdient het beroep van machinist waarschijnlijk meer dan gewone arbeidersjobs. |
Citaat:
Zo iemand moest de nationaliteit + burgerrechten afgepakt worden en gedumpt op een lek bootje ten noorden van Darwin, (AU). |
Citaat:
Maar waarom moet heel de economie lijden omdat een paar honderd mensen wil staken? Dat is buiten proportie. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat een Jean Pierre Goossens te pas en te onpas alles mag afbreken en afdreigen is ook maar normaal. |
Citaat:
|
Citaat:
Niet alleen bij de NMBS verdienen mensen meer dan het gemiddelde hoor. :rofl: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:o |
Je kan wel doorbomen over monopolies, maar de realiteit tot op heden is dat geen enkele private partij ook maar 1 signaal van interesse heeft getoond in de Belgische spoormarkt.
|
Citaat:
|
Citaat:
Uitdoofscenarios zijn niet ondenkbaar. Of gewoon wettelijk een en ander regelen waardoor ze hun statuut verliezen. Dat kan ook. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Wie zegt in de eerste plaats dat ze dat "meer" waard zijn? Als ze dat echt waard zijn, dan kunnen ze ook zo elders terecht en dan moeten ze dat maar doen; kom je terug in je eerste scenario terecht. Zijn ze dat niet waard, waarom zouden ze het dan in de eerste plaats moeten krijgen? |
Citaat:
|
Citaat:
Gaan we stellen dat er op de markt geen vraag is naar technisch onderlegd personeel? |
Citaat:
Je begrijpt, daar moet men tegen staken. |
Citaat:
Reden nummer één waarom de NMBS blijft bestaan, ondanks het vele gestaak, is dat ze domweg op de Belgische schatkist draaien en dus de facto niet overkop kunnen gaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Enfin, niet dat dat veel wijzigt aan het standpunt. Als ze enkel zin hebben om machinist te zijn, wil dat nog steeds niet automatisch zeggen dat ze ook effectief meer waard zijn :). Dat een bedrijf als de NMBS, dat met miljardensubsidies er nog steeds niet in slaagt om zelfs maar break even te draaien, stelt dat er geen budgetten zijn om een loonsverhoging toe te passen, dat kan ik alleen maar toejuichen. Kwestie van ergens te beginnen zeker? (en liever dan het omgekeerde "de put is er toch, dus wat meer of minder maakt toch geen fluit uit") |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be