Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Staken, waar trekken we de grens? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219040)

Sneaky 28 mei 2015 12:11

Staken, waar trekken we de grens?
 
Aanleiding is dit artikel vanuit knack:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/mi...on-573929.html

Ik vind het eigenlijk schandalig dat de pers de dag van vandaag nog steeds zo aan het zeel van de vakbonden trekt.

Citaat:

Dat bij een spoorstaking ook de gebruikers getroffen worden, is jammer maar onvermijdelijk. 'Minimale dienstverlening' is in het stakingsdebat wat alcoholvrij bier is voor een studentenfeestje daags na de examens: je mist het punt.
Hij gaat hier dan wel voorbij aan het feit dat een spoorstaking niet alleen de NMBS treft, maar de ganse economie door het fileleed dat daar gevolg van is.

Moet er een minimale dienstverlening komen? Of is het stakingsrecht absoluut?

Ik vind alvast dat minimale dienstverlening bij overheidsbedrijven en diensten moet kunnen.

Nems 28 mei 2015 12:13

Als de meeste nu eens wisten waarvoor ze aan het staken waren... En niet in de kop gepraat door de vakbonden.

Als ik rondom mij hoor is het voor de meeste gewoon een vrije dag.
Daar trek ik de grens, als staken geen waarde meer heeft.

En zeker moet er dienstverlening zijn. Het is niet omdat zij niet werken dat wij geen belastingen aan het betalen zijn om die boel draaiende te houden.

Tavek 28 mei 2015 12:14

Het probleem is niet het stakingsrecht, of zelfs de stakingen op zich. Dat zijn maar symptonen van een kompleet falend beleid met betrekking tot openbaar vervoer, en een incompetente NMBS leiding.

Dat bedrijf moet hervormd worden, en dringend, en hoe langer ze het laten liggen, des te pijnlijker.

Drosamadaris 28 mei 2015 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673139)
Het probleem is niet het stakingsrecht, of zelfs de stakingen op zich. Dat zijn maar symptonen van een kompleet falend beleid met betrekking tot openbaar vervoer, en een incompetente NMBS leiding.

Dat bedrijf moet hervormd worden, en dringend, en hoe langer ze het laten liggen, des te pijnlijker.

Daar staken ze niet voor eh. Die specifieke vakbond wil hogere premies en wil sneller een aanpassing van de barema's. En omdat ze nee op request krijgen, staken ze maar. Of met andere woorden: "wij willen meer en als we ons goesting niet krijgen, dan moet al de rest het maar ontgelden".

Sneaky 28 mei 2015 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673139)
Het probleem is niet het stakingsrecht, of zelfs de stakingen op zich. Dat zijn maar symptonen van een kompleet falend beleid met betrekking tot openbaar vervoer, en een incompetente NMBS leiding.

Dat bedrijf moet hervormd worden, en dringend, en hoe langer ze het laten liggen, des te pijnlijker.

Dat is het hem nu net. Er kan daar niets veranderen of de bonden reopen op tot staking. Het stakingsrecht is net hetgeen dat zorgt voor de stilstand.

Tavek 28 mei 2015 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7673145)
Daar staken ze niet voor eh. Die specifieke vakbond wil hogere premies en wil sneller een aanpassing van de barema's. En omdat ze nee op request krijgen, staken ze maar. Of met andere woorden: "wij willen meer en als we ons goesting niet krijgen, dan moet al de rest het maar ontgelden".

In een normaal bedrijf zullen werknemers die te weinig betaald worden, wegtrekken. Een bedrijf heeft dus alle baat er bij om hun personeel goed te betalen.

De NMBS werkt met benoemden, en er is geen echte concurrentie waar deze treinbestuurders naar toe kunnen. Daarom staken ze: ze hebben geen andere optie. Ze MOETEN voor de NMBS werken. Of waar kunnen treinbestuurders nog aan de slag in dit land ?

Xenophon 28 mei 2015 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7673151)
Dat is het hem nu net. Er kan daar niets veranderen of de bonden reopen op tot staking. Het stakingsrecht is net hetgeen dat zorgt voor de stilstand.

Dat is het goede nieuws, het land gaat naar de dieperik.

Sneaky 28 mei 2015 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7673145)
Daar staken ze niet voor eh. Die specifieke vakbond wil hogere premies en wil sneller een aanpassing van de barema's. En omdat ze nee op request krijgen, staken ze maar. Of met andere woorden: "wij willen meer en als we ons goesting niet krijgen, dan moet al de rest het maar ontgelden".

De reden van de huidige staking is in mijn ogen zelfs irrelevant. Al zou de staking legitiem zijn, dan nog is dat geen redden om het land plat te leggen.

Maar je hebt een punt dat het hier pure chantage is.

Amon_Re 28 mei 2015 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673155)
In een normaal bedrijf zullen werknemers die te weinig betaald worden, wegtrekken. Een bedrijf heeft dus alle baat er bij om hun personeel goed te betalen.

De NMBS werkt met benoemden, en er is geen echte concurrentie waar deze treinbestuurders naar toe kunnen. Daarom staken ze: ze hebben geen andere optie. Ze MOETEN voor de NMBS werken. Of waar kunnen treinbestuurders nog aan de slag in dit land ?

ROFL

Tavek 28 mei 2015 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7673177)
ROFL

Leg het mij eens uit waar een machinist nog kan gaan werken buiten de NMBS en haar dochters ?

Dat monopolie moet eruit.

Amon_Re 28 mei 2015 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673178)
Leg het mij eens uit waar een machinist nog kan gaan werken buiten de NMBS en haar dochters ?

Dat monopolie moet eruit.

Ooit gehoord van omscholing? Of mag dat niet, iets nieuws leren?

Sneaky 28 mei 2015 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673178)
Leg het mij eens uit waar een machinist nog kan gaan werken buiten de NMBS en haar dochters ?

Dat monopolie moet eruit.

Omscholen, zoals zovele andere ontslagen werknemers. Ik zie in mijn sector regelmatig piloten opduiken. Geen werk als piloot, dus omgeschoold naar een knelpuntberoep.

Zeus 28 mei 2015 12:59

Stakingsrecht mag m.i. beperkt worden op het punt dat de de openbare veiligheid en de fysieke integriteit van anderen in gedrang komt.

Dat politie, brandweer, gevangeniswezen en gezondheidszorg een minimumdienstverlening moeten hebben, is niet meer dan logisch.

Treinverkeer is echter geen cruciale dienstverlening en dat een staking economische schade toebrengt is inherent aan de staking.

Tavek 28 mei 2015 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7673188)
Omscholen, zoals zovele andere ontslagen werknemers. Ik zie in mijn sector regelmatig piloten opduiken. Geen werk als piloot, dus omgeschoold naar een knelpuntberoep.

Er zijn veel mensen die dat niet wensen, waaronder ik. Ben ingenieur, geen interesse om iets anders te doen/te worden.

Ik begrijp waarom ze staken. Als ze met de trein konden rijden bij andere maatschappijen, was dit probleem er niet.

Overigens verdient het beroep van machinist waarschijnlijk meer dan gewone arbeidersjobs.

Jay-P. 28 mei 2015 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7673193)
Stakingsrecht mag m.i. beperkt worden op het punt dat de de openbare veiligheid en de fysieke integriteit van anderen in gedrang komt.

Dat politie, brandweer, gevangeniswezen en gezondheidszorg een minimumdienstverlening moeten hebben, is niet meer dan logisch.

Treinverkeer is echter geen cruciale dienstverlening en dat een staking economische schade toebrengt is inherent aan de staking.

Ik meen me te herinneren dat zo'n socialistische vakbondsman bij de SNCB, voor de TV fier getuigde dat hij in zijn hele beroepsleven (altijd bij de SNCB) meer gestaakt had dan gewerkt.

Zo iemand moest de nationaliteit + burgerrechten afgepakt worden en gedumpt op een lek bootje ten noorden van Darwin, (AU).

Sneaky 28 mei 2015 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7673193)
Stakingsrecht mag m.i. beperkt worden op het punt dat de de openbare veiligheid en de fysieke integriteit van anderen in gedrang komt.

Dat politie, brandweer, gevangeniswezen en gezondheidszorg een minimumdienstverlening moeten hebben, is niet meer dan logisch.

Treinverkeer is echter geen cruciale dienstverlening en dat een staking economische schade toebrengt is inherent aan de staking.

Dat je het bedrijf zelf treft kan ik nog inkomen. Maar de collateral damage is te groot en die moet ingeperkt worden. Een staking met minimale dienstvelening zal de NMBS ook geld kosten.

Maar waarom moet heel de economie lijden omdat een paar honderd mensen wil staken? Dat is buiten proportie.

Vrijheideerst 28 mei 2015 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7673156)
Dat is het goede nieuws, het land gaat naar de dieperik.

Al sinds 1830. Next.

Vrijheideerst 28 mei 2015 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673194)
Er zijn veel mensen die dat niet wensen, waaronder ik. Ben ingenieur, geen interesse om iets anders te doen/te worden.

Ik begrijp waarom ze staken. Als ze met de trein konden rijden bij andere maatschappijen, was dit probleem er niet.

Overigens verdient het beroep van machinist waarschijnlijk meer dan gewone arbeidersjobs.

Niet waarschijnlijk, dat is gewoon zo. Veel te veel privileges, maar dat vindt tavekske normaal.

Dat een Jean Pierre Goossens te pas en te onpas alles mag afbreken en afdreigen is ook maar normaal.

Zeus 28 mei 2015 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7673202)
Dat je het bedrijf zelf treft kan ik nog inkomen. Maar de collateral damage is te groot en die moet ingeperkt worden. Een staking met minimale dienstvelening zal de NMBS ook geld kosten.

Maar waarom moet heel de economie lijden omdat een paar honderd mensen wil staken? Dat is buiten proportie.

Eigenlijk een mooi pleidooi voor de stakers. Als je ze verantwoordelijk acht voor de instorting van de economie bij staking, moet je ze misschien ook wel eens navenant gaan betalen voor het rechthouden van onze economie als ze wel werken.

Vrijheideerst 28 mei 2015 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7673226)
Eigenlijk een mooi pleidooi voor de stakers. Als je ze verantwoordelijk acht voor de instorting van de economie bij staking, moet je ze misschien ook wel eens navenant gaan betalen voor het rechthouden van onze economie als ze wel werken.

Navenant gaan betalen? is dit een grap?

Niet alleen bij de NMBS verdienen mensen meer dan het gemiddelde hoor.

:rofl:

Tavek 28 mei 2015 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7673224)
Niet waarschijnlijk, dat is gewoon zo. Veel te veel privileges, maar dat vindt tavekske normaal.

Dat een Jean Pierre Goossens te pas en te onpas alles mag afbreken en afdreigen is ook maar normaal.

Och man, als jij gekloot wordt op je werk zal je er ook tegen in opstand komen. Het is gemakkelijk om een ander aan te manen om te zwijgen en te ondergaan.

patrickve 28 mei 2015 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673155)
In een normaal bedrijf zullen werknemers die te weinig betaald worden, wegtrekken. Een bedrijf heeft dus alle baat er bij om hun personeel goed te betalen.

De NMBS werkt met benoemden, en er is geen echte concurrentie waar deze treinbestuurders naar toe kunnen. Daarom staken ze: ze hebben geen andere optie. Ze MOETEN voor de NMBS werken. Of waar kunnen treinbestuurders nog aan de slag in dit land ?

Inderdaad is het monopolie het probleem.

Tavek 28 mei 2015 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7673261)
Inderdaad is het monopolie het probleem.

Ik ben een grote voorstander van het volledig openstellen van het spoor, het (voor een groot deel) privatiseren van de NMBS....cfr Belgacom.

patrickve 28 mei 2015 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7673193)
Treinverkeer is echter geen cruciale dienstverlening en dat een staking economische schade toebrengt is inherent aan de staking.

Dan zou het ook geen monopolie mogen zijn van de staat he. Als het niet cruciaal is voor de veiligheid, is het de rol van de staat niet.

patrickve 28 mei 2015 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673266)
Ik ben een grote voorstander van het volledig openstellen van het spoor, het (voor een groot deel) privatiseren van de NMBS....cfr Belgacom.

Inderdaad is bij vrije concurrentie, staken een vorm van concurrentie. Als gij uw personeel kloot, en die staken geregeld, dan gaat de klant bij de concurrentie en gaat gij op den duur over kop (met de stakers erbij trouwens - maar als die zelf competent zijn, kunnen die bij de concurrentie aan de slag). Het is een van de vele manieren waarop onhebbelijkheden niet eeuwig kunnen blijven voortbestaan... behalve onder staatsmonopolie privilege.

Vrijheideerst 28 mei 2015 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673254)
Och man, als jij gekloot wordt op je werk zal je er ook tegen in opstand komen. Het is gemakkelijk om een ander aan te manen om te zwijgen en te ondergaan.

Gekloot in welke zin???

:o

Zeus 28 mei 2015 14:04

Je kan wel doorbomen over monopolies, maar de realiteit tot op heden is dat geen enkele private partij ook maar 1 signaal van interesse heeft getoond in de Belgische spoormarkt.

Sneaky 28 mei 2015 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673266)
Ik ben een grote voorstander van het volledig openstellen van het spoor, het (voor een groot deel) privatiseren van de NMBS....cfr Belgacom.

Haha, welk privebedrijf gaat de vastbenoemden over nemen dan?

Tavek 28 mei 2015 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7673289)
Haha, welk privebedrijf gaat de vastbenoemden over nemen dan?

Het grootste deel van de werknemers van de NMBS zijn 45+'ers.

Uitdoofscenarios zijn niet ondenkbaar. Of gewoon wettelijk een en ander regelen waardoor ze hun statuut verliezen. Dat kan ook.

Tavek 28 mei 2015 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7673285)
Je kan wel doorbomen over monopolies, maar de realiteit tot op heden is dat geen enkele private partij ook maar 1 signaal van interesse heeft getoond in de Belgische spoormarkt.

De concurrentie aangaan met een bedrijf dat 3 miljard euro subsidies krijgt en niet rendabel hoeft te zijn, is dan ook zelfmoord.

Drosamadaris 28 mei 2015 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673155)
In een normaal bedrijf zullen werknemers die te weinig betaald worden, wegtrekken. Een bedrijf heeft dus alle baat er bij om hun personeel goed te betalen.

Klopt

Citaat:

De NMBS werkt met benoemden, en er is geen echte concurrentie waar deze treinbestuurders naar toe kunnen. Daarom staken ze: ze hebben geen andere optie. Ze MOETEN voor de NMBS werken. Of waar kunnen treinbestuurders nog aan de slag in dit land ?
Dus omdat ze nergens anders heen kunnen en zij vinden dat ze meer moeten krijgen, moeten ze staken en daarmee een heel rits anderen mee ambeteren?

Wie zegt in de eerste plaats dat ze dat "meer" waard zijn? Als ze dat echt waard zijn, dan kunnen ze ook zo elders terecht en dan moeten ze dat maar doen; kom je terug in je eerste scenario terecht. Zijn ze dat niet waard, waarom zouden ze het dan in de eerste plaats moeten krijgen?

Drosamadaris 28 mei 2015 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7673160)
De reden van de huidige staking is in mijn ogen zelfs irrelevant. Al zou de staking legitiem zijn, dan nog is dat geen redden om het land plat te leggen.

Maar je hebt een punt dat het hier pure chantage is.

Was ook vooral als reactie op Tavek die aangaf dat die staking maar een symptoom is van het falende beleid van de NMBS. Die stakers vandaag zal het worst wezen hoe het beleid draait bij de NMBS en of de NMBS eigenlijk wel een levensvatbaar bedrijf is. Ze staken enkel omdat ze denken dat zij meer waard zijn.

Drosamadaris 28 mei 2015 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673178)
Leg het mij eens uit waar een machinist nog kan gaan werken buiten de NMBS en haar dochters ?

Dat monopolie moet eruit.

Misschien vergis ik me, maar zijn machinisten niet ietwat technisch onderlegd?

Gaan we stellen dat er op de markt geen vraag is naar technisch onderlegd personeel?

Xenophon 28 mei 2015 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7673277)
Gekloot in welke zin???

:o

Dat is zo op de NMBS, soms kloot men de werknemers door hen een uurtje of twee te laten werken per dag.

Je begrijpt, daar moet men tegen staken.

Drosamadaris 28 mei 2015 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7673273)
Inderdaad is bij vrije concurrentie, staken een vorm van concurrentie. Als gij uw personeel kloot, en die staken geregeld, dan gaat de klant bij de concurrentie en gaat gij op den duur over kop (met de stakers erbij trouwens - maar als die zelf competent zijn, kunnen die bij de concurrentie aan de slag). Het is een van de vele manieren waarop onhebbelijkheden niet eeuwig kunnen blijven voortbestaan... behalve onder staatsmonopolie privilege.

Klopt ook.

Reden nummer één waarom de NMBS blijft bestaan, ondanks het vele gestaak, is dat ze domweg op de Belgische schatkist draaien en dus de facto niet overkop kunnen gaan.

Tavek 28 mei 2015 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7673307)
Misschien vergis ik me, maar zijn machinisten niet ietwat technisch onderlegd?

Gaan we stellen dat er op de markt geen vraag is naar technisch onderlegd personeel?

Ik weet niet of machinisten opgeleid worden tot techieker. Het zijn geen stoomlocomotieven meer waar vroeger de machinist letterlijk de titel "engineer" mee kreeg ;)

Drosamadaris 28 mei 2015 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673316)
Ik weet niet of machinisten opgeleid worden tot techieker. Het zijn geen stoomlocomotieven meer waar vroeger de machinist letterlijk de titel "engineer" mee kreeg ;)

Het zullen geen fully fledged techniekers zijn, maar 'k denk wel dat ze een basis techniek van zo'n loc mee krijgen.

Enfin, niet dat dat veel wijzigt aan het standpunt. Als ze enkel zin hebben om machinist te zijn, wil dat nog steeds niet automatisch zeggen dat ze ook effectief meer waard zijn :).

Dat een bedrijf als de NMBS, dat met miljardensubsidies er nog steeds niet in slaagt om zelfs maar break even te draaien, stelt dat er geen budgetten zijn om een loonsverhoging toe te passen, dat kan ik alleen maar toejuichen. Kwestie van ergens te beginnen zeker? (en liever dan het omgekeerde "de put is er toch, dus wat meer of minder maakt toch geen fluit uit")

Tavek 28 mei 2015 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7673319)
Het zullen geen fully fledged techniekers zijn, maar 'k denk wel dat ze een basis techniek van zo'n loc mee krijgen.

Enfin, niet dat dat veel wijzigt aan het standpunt. Als ze enkel zin hebben om machinist te zijn, wil dat nog steeds niet automatisch zeggen dat ze ook effectief meer waard zijn :).

Dat een bedrijf als de NMBS, dat met miljardensubsidies er nog steeds niet in slaagt om zelfs maar break even te draaien, stelt dat er geen budgetten zijn om een loonsverhoging toe te passen, dat kan ik alleen maar toejuichen. Kwestie van ergens te beginnen zeker? (en liever dan het omgekeerde "de put is er toch, dus wat meer of minder maakt toch geen fluit uit")

Het is een rot en ziek bedrijf. De vakbonden zijn gewoon de thermometer die aangeeft hoe hoog de koorts is.

patrickve 28 mei 2015 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7673295)
De concurrentie aangaan met een bedrijf dat 3 miljard euro subsidies krijgt en niet rendabel hoeft te zijn, is dan ook zelfmoord.

2.

patrickve 28 mei 2015 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7673311)
Dat is zo op de NMBS, soms kloot men de werknemers door hen een uurtje of twee te laten werken per dag.

Iemand MAAR 1 of 2 uur werk per dag geven, zal voor de rechtbank aanvaard worden als pesterij, normaal gezien.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be