![]() |
De Napoleon-mythe en de francité
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/de...n-de-francité
Zei ik ‘vieren’? Dat is een heikel punt. Want de historische standaardvisie is, dat het liberale, democratische, moderne Frankrijk van Bonaparte en de Franse Revolutie werd verslagen door een overmacht van ouderwetse, aristocratische, decadente slempers die in het Congres van Wenen de klok wilden terugdraaien. Dat klopt: het Ancien Régime zinde op revanche. Alleen had de genaamde Napoleon Bonaparte zich al in 1804 tot keizer laten kronen (waardoor Beethoven woedend het eerste blad van de aan hem opgedragen Eroica-symfonie verscheurde) en heerste hij als een absolute vorst, wat de gesettelde Europese aristocratie, die hem als een parvenu beschouwde, mateloos ergerde. Misschien nog meer dan de revolutie op zich. Daarna begonnen de napoleontische oorlogen: met Rothschildgeld gefinancierde veldtochten die de logische voortzetting waren van de eerdere binnenlandse militaire acties tegen contrarevolutionairen. Rust roest, een leger moet iets om handen hebben. Bovendien: een externe vijand zorgt intern voor kalmte, discipline en eensgezindheid. Ook niets nieuws onder de zon. Voor alle duidelijkheid: de Rothschilds voorzagen evengoed de andere kant van middelen en wedden op twee paarden, waarmee ze de fundamenten legden van het moderne internationale bankenkapitalisme. De Franse bezetting in Europa verschilde in niets van om het even welke andere en kon zich slechts handhaven mits een flinke dosis repressie, inclusief brandschatting en oorlogsbelasting. Maar de fabel dat Napoleon de democratische idealen over ons continent verspreidde, is gebleven, en vormt nog steeds de kwintessens van het Franse meerderwaardigheidscomplex, ook wel bekend als chauvinisme. De verbeelding dat het Frans nog steeds een (en eigenlijk dé) wereldtaal is, is daar een ander aspect van. |
Copy Paste
![]() |
Citaat:
In feiten vond ik deze tekst wel heel merkwaardig in deze uiteenzetting. Niemand heeft er op gereageerd... Ligt de oorlogvoering met het Rothschildgeld aan de oorsprong van het moderne bankwezen??? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit forum kennende gaat ge nu beginnen lullen dat Madrid niet in Catalonie ligt. Ik ken de kwade trouw van dit forum dus verduidelijk ik het maar. Want als ik het herlees gaat één of andere idioot mij een les leren. En voor de achterlijke debielen, Bilbao ligt in Baskenland. Kwestie van duidelijkheid voor de klassieke kwibussen die hun tijd in Belgische café's in Benidorm slijten. |
Citaat:
|
Citaat:
het begin van het British Empire. Het begin van het VKN en de groei van de natiestaten in Europa. |
Citaat:
Dat wil ik nog wel eens zien. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Franstaligen die trots zijn op hun taal boezemen respect in. Nederlandstaligen die hun Nederlands marginaliseren ten voordele van het superieure Frans zijn meelijwekkend. Niemand respecteert zulke holkruipers.
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
En van Montréal tot Ontario ook 20 minuten en dan staat ge daar met Uw Frans. En van Luik tot Aken amper 10 minuten en staat ge daar ook met Uw Frans. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is weer een duidelijk dat Belgen totaal geen historische kennis hebben en niet weten wat er bij Waterloo is gebeurd. Het geschiedenis onderwijs in Belgie is vreselijk slecht en meer gericht op vervalsing, dan op kennis. Weer eens een gemiste kans. |
Citaat:
Het is weer een duidelijk dat Belgen totaal geen historische kennis hebben en niet weten wat er bij Waterloo is gebeurd. Het geschiedenis onderwijs in Belgie is vreselijk slecht en meer gericht op vervalsing, dan op kennis. Weer eens een gemiste kans. |
Citaat:
Verder was Nederland eerst enkel alleen tegen het Continentaal Stelsel gekant, omdat Nederland een handelseconomie was en ten dele nu nog (meer dan België (toen ook al) is). De inlijving bij het imperialistische Napoleontische Frankrijk van Nederland in 1810, was genoeg om de laatste 'Good Will' voor de Fransen, die er genoeg was in 1795, weg te blazen. Vanaf 1810 was Frankrijk namelijk niet enkel een bezetter, maar ze lijfden ons ook nog eens in zoals ware imperialisten betaamd. |
Boeit niet veel welke taal superieur/inferieur is. Als je geen Nederlands praat en in het Vlaamse Gewest of in Nederland woont, dan ervaar je een barrière en ben je bovendien minder waard op de arbeidsmarkt. Ik snap de boodschap niet.
|
Citaat:
Voor de Belgen waren de Fransen bevrijders en zeker in 1830 , hun bevrijders van de Hollanders. Dit verschili in beleving en geschiedschrijving, geeft de viering bij Waterloo een vieze smaak in de mond. |
Citaat:
Op die manier kom je niet in contact met de Rijselse stadsomgeving. |
Citaat:
|
Citaat:
Tais toi et sois belle ;-) |
Citaat:
Sinds wanneer dat ? Blijkbaar heb ik iets gemist. |
Citaat:
Steenkerque Landen Fontenoy ... Britten hebben ook regelmatig eens klop gehad hoor ;) en vergeet niet dat ofschoon de drie bekendste slagen uit de Honderdjarige Oorlog (Creçy, Poitiers, Azincourt) door de Engelsen gewonnen werden, de oorlog uiteindelijk wel door de Fransen werd gewonnen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een goed voorbeeld van getransplanteerde familie was de Montfort familie. Vader Simon V was de zoon van de dochter en erfgenaam van de graaf van Leicester en leidde de Albigenzen kruistochten. Diens oudste zoon Amaury erfde diens Franse gebieden, jongere zoon Simon VI erfde zijn Engelse graafschap Leicester en trouwde met de zus van koning Henry III en werd de leider van de Second Baron War tegen zijn schoonbroer Henry en neef Edward I.
Henry III haalde ook zijn Lusignan halfbroers uit z'n moeder Isabella d'Angoulême haar tweede huwelijk naar Engeland. Zelf was hij getrouwd met Eleanor van Provence. Het is voornamelijk na het verlies van de meeste Plantagenet gebieden in Frankrijk dat de adel stillaan verengelst, mede geholpen door het feit dat men geen Franse leengebieden meer had, maar dat is een proces dat goed en wel tot de Rozenoorlogen duurt. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be