![]() |
Automobilist is een hufter
Verkeersagressie en autorijden zijn 2 zaken die steeds opnieuw met elkaar in verband gebracht worden. In dit artikel legt een psycholoog uit waarom de auto mensen zo agressief maakt.
http://www.metronieuws.nl/binnenland...zelf-overschat Citaat:
|
Zet ze 's zondags op een fiets en je krijgt hetzelfde fenomeen.
|
Citaat:
vb. aggressieve fietser versus 77 jarige-automobilist: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...ssel/1.1739518 Een 77-jarige man is gisternamiddag zwaargewond geraakt toen hij klappen kreeg van een agressieve fietser. De man is overgebracht naar het ziekenhuis, maar verkeert niet in levensgevaar. Het incident speelde zich af op het Simonisplein in Koekelberg. De zeventiger stond er voor het rode licht te wachten. Toen dat op groen sprong, kwam een fietser voor zijn wagen staan. De zeventiger stapte uit en vroeg aan de fietser om hem door te laten, maar die gaf hem onmiddellijk een klap op de borst met zijn fiets. De zeventiger kreeg ook verschillende klappen en een trap in het gezicht, waarna de fietser er vandoor ging. De zeventiger werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht maar zou niet in levensgevaar verkeren. De politie kon intussen de fietser opsporen met behulp van de bewakingscamera's. Hij is opgepakt en is ter beschikking gesteld van het Brusselse parket. - - - - vbn op bus: Busreizigers onderling: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150430_01657022 Busbestuurder tov busreiziger: http://nieuws.vtm.be/binnenland/1056...ag-na-agressie ... en zo kan men eindeloos doorgaan met elk vervoermiddel of zonder vervoermiddel = gewoon eigen aan bepaalde mensen... btw @ Blue Sky krijgt al het schuim als hij een geparkeerde auto ziet, dus best niet al te serieus nemen. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is volgens mij niet alleen de zogezegde anonimiteit en het machtsgevoel, het zijn volgens mij vooral de opgekropte frustraties die tot verkeersagressie allerhande leiden. Frustraties van de ratrace waarin we leven en de druk om te voldoen aan allerlei ingebeelde verwachtingspatronen van veel mensen. |
Ik denk dat je in volgorde van agressie volgende mag aannemen:
1/ vrachtwagenbestuurders!!! Steken er hoog boven uit. Zeker de Buitenlanders. 2/ moto's zijn echt rampzalig. Zouden ze ook moeten verbieden om nog in een file voorbij te steken (wetsontwerp is blijkbaar in de maak). 3/ werfcamionetten, en dan nog liefst zwaar beladen met enkele ladders op het dak. Grootste bumperklevers die er zijn. 4/ SUV rijders die denken "ik heb de grootste". In het lul zijn klopt dit dan weer wel. 5/ bedrijfswagens met als koploper BMW, gevolgd door audi. 6/ fietsers, vooral als ze een Eddy merckx pak aanhebben en zeker als ze in groep rijden (alleen durven ze niets zeggen). 7/ gewoon wegverkeer van het gefrustreerd en depressief werkgepeupel. 8/ autobussen die denken dat de weg voor hun is aangelegd. 9/ taxi's die overal in de weg gaan staan. |
Hoe groter de auto en duurder,hoe asocialer ze worden,de hufter bij uitstek.Ineens kennen ze geen omgangsvormen meer.Dat ze mij maar eens aanpakken als ik met m'n 2 meter en 130 kg spieren uitstap.
|
Citaat:
|
Motorijders zijn kalme mensen, ik rij zelf met een moto en ik ben veel kalmer als ik bij de moto rijd.
Automobilisten kunnen niet verdragen dat wij in een file rapper vooruit komen. Nog meegemaakt te Brugge. File en ik rij tussen de file door en automobilisten komen in mijn weg staan. |
Citaat:
|
Sommigen maken hier nogal eens wat mee zeg... :roll:
|
Citaat:
|
Citaat:
naar hun hand mogen zetten (incluis sommige voetgangers) !!!! |
Citaat:
![]() |
Citaat:
Citaat:
Zou ook beetje belachelijk zijn. Integendeel, er is zelfs een wetswijziging in de maak dat moto's in en file niet meer gaan mogen voorbij steken. Na de media aandacht de laatste dagen zijn ze in Brussel wakker geworden (teveel moto's rijden te snel in een file en passen hun snelheid onvoldoende aan). |
Opzij gaan voor de motors in de file doe ik altijd.
Ik rijd zelf geen motor, ook nooit gedaan, maar wanneer ik mijn spiegels check (regelmatig!) in de file en ik zie een motor, wijk ik even uit met mijn auto om de motor veilig te laten passeren. Dit noemt men respect hebben voor elkaar. Respect is zeer belangrijk in het verkeer. Ook al overtreed de ene de verkeerswet of heb je slechte ervaring met een andere. Net zoals, wanneer ik even mijn grote lichten aanzet om aan iemand die aanstalten maakt om een vrachtwagen voorbij te steken aan te geven dat ik er met een hogere snelheid aankom en hij beter even kan wachten. Velen gaan terug opzij, en (waarschijnlijk) niet omdat ze bang zijn voor een ongeval of mijn rijstijl goedkeuren. Gewoon uit respect. |
Citaat:
Bij dreigend gevaar - en dat is bijna altijd in het verkeer als iemand aanstalten maakt geen voorrang te verlenen - mag men ALTIJD zijn grootlichten even laten oplichten en-of de claxon (indien efficiënt hoorbaar in die omstandigheden) gebruiken. Meestal is enkel kort flitsen met de grootlichten efficiënt. En het staat in de wegcode#. En (ook) in het buitenland vindt men dat poepnormaal. Enkel onwetende, dus wat achterlijke verkeersdeelnemers, vinden dat "agressief". # Citaat:
|
Ik woon hier vlakbij een fietspad dat graag gebruikt wordt door veel mensen voor recreatie en woon/werk/school verkeer.
Wat ik de laatste maanden allemaal gezien heb van oudjes (echte oudjes, ouder dan ikzelf al oud ben dus) die vlammen met hun elektrische velo's !! De mens is een wolf voor zijn medemens. (homo hommeldinges lupus) . |
1 Bijlage(n)
Op 20 juni 2011 verscheen in het Staatsblad het langverwachte koninklijk besluit van 11 juni 2011 dat de veiligheid van de motorrijders wil verbeteren.
Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste punten. Deze treden in werking op 1 september 2011. Rijden tussen de rijstroken (filerijden) gereglementeerd Het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die in deze rijstroken of files stoppen of zich traag voortbewegen, wordt niet als inhalen beschouwd. De motorrijder mag in die gevallen nooit sneller rijden dan 50 km/u en het snelheidsverschil met de overige voertuigen mag niet meer dan 20 km/u bedragen. Op autosnelwegen en autowegen moet tussen de twee meest links gelegen rijstroken gereden worden. Dus als je een beetje menselijk bent en je ziet een moto komen dan hou je je een beetje aan de kant. Doe je toch ook als er een ambulance of brandweerwagen aankomt. Ook in Brugge, ik rij tussen de file door en zie in mijn achteruitkijkspiegel een agent op moto afkomen. Ik zet mij opzij en laat de agent op moto door. Daarna volg ik de agent op de moto en ik ben nog nooit zo rap uit een file gekomen. |
Citaat:
Alleen zie ik daar vreemde kronkelingen in uw betoog. Eerst lees ik dat je respect moet hebben "ook al overtreed de ene de verkeerswet" en wat verder lees ik dan weer dat u met uw lichten aangeeft "dat u er met hogere snelheid aankomt". Insinueert u dan dat u de verkeerswetgeving aan uw laars lapt en mensen voor u dan respect moeten opbrengen? Mensen hebben rechten, maar ook plichten. Respect moet je verdienen mijn beste. Daar de asociale rakker uit te hangen op de weg doe je dat alvast niet. |
Citaat:
De verkeerswet zegt: -maximum 120 rijden Maar even goed: -het andere verkeer niet hinderen -een manoeuvre uitvoeren (inhalen) mag het andere verkeer niet hinderen -geen gevaarlijke situaties creëeren enzovoort.... Er wordt in de media en door de politie voornamelijk gefocust op snelheid, waardoor de perceptie ontstaat dat de rest van de verkeerswet niet zo belangrijk is. Doch moet men even goed hieraan gehoorzamen! Dus dat ik de verkeerswet overtreed, maakt niet dat voor de andere de verkeerswet niet meer geldt. In mijn ogen is hij natuurlijk vrij om ook de verkeerswet te overtreden en mij dus te hinderen door zich tegen 100 naar links te zwieren voor mijn neus. Alleen is dat niet respectvol. Ik zie trouwens nergens vreemde kronkelingen in mijn betoog? En ik insinueer het niet, het staat er gewoon letterlijk te lezen. Het is niet dat iemand de verkeerswet overtreedt, dat je hem geen respect meer moet geven. Of moet ik elke voetganger overrijden die nog even door het rood oversteekt? Verkeerswet overtreden =/= asociale rakker. En ja, respect werkt in 2 richtingen. Dus, wanneer ik tegen hoge snelheid nader, en iemand maakt aanstalten om een vrachtwagen traag voorbij te gaan, doe ik teken om aan te geven dat ik eerst door wil. Wanneer ik echter met hoge snelheid een auto nader die al traag een vrachtwagen aan het voorbijsteken is, minder ik mijn snelheid, hou ik een veilige afstand en ga ik geen teken geven om sneller te rijden of andere zaken doen. Wederzijds respect |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Niet moeilijk dat er zo weinig respect is in België! Op de snelweg zeer veel bestuurder die zonder te pinken van rijstrook wisselen: verdienen allemaal geen respect Zeer veel bestuurders die andere hinderen: verdienen geen respect In de binnenstad: voorrangsnegatie en door het rood gaan van zwakke weggebruikers: verdienen allemaal geen respect ???? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
wat begrijpt u eigenlijk niet aan het woord respect ? Respect betekent niet het gedrag goedkeuren of toejuichen. Respect is echter wel nodig zodat we 's avonds allemaal terug veilig thuis komen. Dit is nu weeral een typisch voorbeeld over de ziekte van België (en bijna alle andere staten). De overheid moet voor alles een oplossing hebben en moet alles regelen (de wegcode dus). Dit terwijl burgers gerust gedeeltelijk het heft zelf in handen kunnen nemen door gewoon elkaar te respecteren en er samen voor te zorgen dat iedereen heelhuids thuiskomt. Als U niet opzij gaat voor een motor in een file, creëert u een gevaarlijke situatie die de motorrijder in gevaar kan brengen. Dat is geen respect. En Jan, U negeert weeral op de wijze die ik ondertussen van u gewoon ben hetgeen wat ik in mijn vorige post schreef: als iemand mij hindert, is die persoon ook in fout. Uiteindelijk zijn we allemaal in fout volgens de gehele verkeerswet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In de verkeerswet staat letterlijk dat allereerst voertuigen die geen 70 kmh kunnen halen verboden zijn EN dat een voertuig niet moedwillig de verkeersstroom mag belemmeren door trager te rijden wanneer het trager kan. Dus, een vrachtwagen die 90 rijdt (Vmax) is geen belemmering. Een auto die tussen enkel en alleen andere personenauto's die gemiddeld 120 rijden, 90 gaat rijden, is wel een belemmering. Ik ga nu niet de specifieke verkeerswet opzoeken aangezien ik zo meteen op vakantie vertrek. Adios. |
Als ik met mijn moto door de file rij overtreed ik géén enkele wet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Onderstaande geldt op alle wegen: Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/179-art21 waar ook verwezen wordt naar bovenstaand artikel 10.1 21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden : - aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren; - aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken; - aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen; - aan de bestuurders van vierwielers met motor zonder passagiersruimte. [Quad] De tot het verkeer op de autosnelwegen toegelaten voertuigen mogen die wegen maar oprijden of verlaten op de plaatsen die daarvoor speciaal ingericht zijn. 21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1. [...] |
Citaat:
|
Fietsers worden agressief van het onophoudelijk inbeuken van wagens op hun lichaam ttz van het lawaai. Je moet al drie kwart boeddha zijn om na een kwartier erger dan oostenwind op de steppe niet tilt te slaan als ze je dan ook nog eens van de baan rijden ... en dan hebben we het nog niet over de stank van diesel en tweetact waar je soms kilometers in fietst en die zoveel wil zeggen als dit is kanker gast. Tot zover de beloofde bescherming van de lichamelijke integriteit voor iedereen in het Vlaamse Handvest of voor kinderen in de Belgische grondwet. Vodden papier zijn het. En voor elk van die bleeksmoelen in die wagens kunt ge opdraaien voor hun medicijnen tegen hartfalen en hoge cholesterol ed. Dat komt er dan nog eens bij. En een pak van dat schijtvolk ontduikt dan nog eens belasting op arbeid ook. En Saoedi Arabië en de moslimfundies zijn hun dankbaar. Neen, de topicstarter heeft gelijk. Automobilisten zijn hufters.
|
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens ik deed ooit de test en na 1 minuut hong er een trein van wel 20 auto's achter mij te drummen inclusief een peleton wielerterroristen. Dus voor mijn eigen veiligheid volg ik nu gewoon de verkeersstroom..handig en veilig. En ook jij zal daar sneller rijden dan 30. |
Citaat:
Als er camions aan 90 kmh rijden op het rechtervak overtreedt hij met zijn personenwagen wslk al artikel 16.4.1.d. als het linkervak voor hem vrij is om gas bij te geven, ik kan me slecht voorstellen dat je van stokkend verkeer spreekt (want dat staat ook in 10.1). Citaat:
Soit, er worden elke week gemiddeld 2 boetes uitgeschreven voor hinderend rijden op de snelweg, enkel in Vlaanderen (stond vandaag in live krant HBVL). Ook Citaat:
Van dat soort idioten die erop kicken de snelwegfile te leiden ofzo... :roll: Te traag rijden is zeker zo gevaarlijk als "te snel rijden" en in bepaalde omstandigheden zelfs veel gevaarlijker : Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be