Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Automobilist is een hufter (https://forum.politics.be/showthread.php?t=221490)

Blue Sky 27 juli 2015 20:19

Automobilist is een hufter
 
Verkeersagressie en autorijden zijn 2 zaken die steeds opnieuw met elkaar in verband gebracht worden. In dit artikel legt een psycholoog uit waarom de auto mensen zo agressief maakt.

http://www.metronieuws.nl/binnenland...zelf-overschat

Citaat:

In de auto komt een aantal gevaarlijke eigenschappen samen, weet Tertoolen. "Een explosief mengsel, noem ik dat. Zo is er bijvoorbeeld de anonimiteit. Ondanks alle ramen, hebben mensen toch het idee dat ze onzichtbaar zijn. Dat geeft ze een veilig gevoel. Daarbij komt het machtige gevoel dat de auto doet wat wij willen. We zijn heer en meester. ...

Libro 27 juli 2015 21:22

Zet ze 's zondags op een fiets en je krijgt hetzelfde fenomeen.

Micele 27 juli 2015 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7755468)
Zet ze 's zondags op een fiets en je krijgt hetzelfde fenomeen.

Idd agressie is zeker niet beperkt op de auto of specifiek betreft automobilisten.

vb. aggressieve fietser versus 77 jarige-automobilist:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...ssel/1.1739518

Een 77-jarige man is gisternamiddag zwaargewond geraakt toen hij klappen kreeg van een agressieve fietser. De man is overgebracht naar het ziekenhuis, maar verkeert niet in levensgevaar.
Het incident speelde zich af op het Simonisplein in Koekelberg. De zeventiger stond er voor het rode licht te wachten. Toen dat op groen sprong, kwam een fietser voor zijn wagen staan. De zeventiger stapte uit en vroeg aan de fietser om hem door te laten, maar die gaf hem onmiddellijk een klap op de borst met zijn fiets. De zeventiger kreeg ook verschillende klappen en een trap in het gezicht, waarna de fietser er vandoor ging.

De zeventiger werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht maar zou niet in levensgevaar verkeren. De politie kon intussen de fietser opsporen met behulp van de bewakingscamera's. Hij is opgepakt en is ter beschikking gesteld van het Brusselse parket.

- - - -

vbn op bus:
Busreizigers onderling: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150430_01657022
Busbestuurder tov busreiziger: http://nieuws.vtm.be/binnenland/1056...ag-na-agressie

... en zo kan men eindeloos doorgaan met elk vervoermiddel of zonder vervoermiddel = gewoon eigen aan bepaalde mensen...

btw @ Blue Sky krijgt al het schuim als hij een geparkeerde auto ziet, dus best niet al te serieus nemen.

Libro 28 juli 2015 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7755548)
btw @ Blue Sky krijgt al het schuim als hij een geparkeerde auto ziet, dus best niet al te serieus nemen.

BTW: in dat artikel is er sprake van zelfoverschatting. Is dat zoals groene partijen die boven hun electoraal gewicht knikkeren? ;-)

Hypochonder 28 juli 2015 06:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7755468)
Zet ze 's zondags op een fiets en je krijgt hetzelfde fenomeen.

Zet ze op een fiets samen met een pak anderen en dat fenomeen wordt nog eens versterkt.

Het is volgens mij niet alleen de zogezegde anonimiteit en het machtsgevoel, het zijn volgens mij vooral de opgekropte frustraties die tot verkeersagressie allerhande leiden. Frustraties van de ratrace waarin we leven en de druk om te voldoen aan allerlei ingebeelde verwachtingspatronen van veel mensen.

PORSCHE 28 juli 2015 11:39

Ik denk dat je in volgorde van agressie volgende mag aannemen:

1/ vrachtwagenbestuurders!!! Steken er hoog boven uit. Zeker de Buitenlanders.
2/ moto's zijn echt rampzalig. Zouden ze ook moeten verbieden om nog in een file voorbij te steken (wetsontwerp is blijkbaar in de maak).
3/ werfcamionetten, en dan nog liefst zwaar beladen met enkele ladders op het dak. Grootste bumperklevers die er zijn.
4/ SUV rijders die denken "ik heb de grootste". In het lul zijn klopt dit dan weer wel.
5/ bedrijfswagens met als koploper BMW, gevolgd door audi.
6/ fietsers, vooral als ze een Eddy merckx pak aanhebben en zeker als ze in groep rijden (alleen durven ze niets zeggen).
7/ gewoon wegverkeer van het gefrustreerd en depressief werkgepeupel.
8/ autobussen die denken dat de weg voor hun is aangelegd.
9/ taxi's die overal in de weg gaan staan.

fabianen 28 juli 2015 14:13

Hoe groter de auto en duurder,hoe asocialer ze worden,de hufter bij uitstek.Ineens kennen ze geen omgangsvormen meer.Dat ze mij maar eens aanpakken als ik met m'n 2 meter en 130 kg spieren uitstap.

Henri1 28 juli 2015 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 7756095)
Hoe groter de auto en duurder,hoe asocialer ze worden,de hufter bij uitstek.Ineens kennen ze geen omgangsvormen meer.Dat ze mij maar eens aanpakken als ik met m'n 2 meter en 130 kg spieren uitstap.

Dat is een cliché.

Patrick M. 28 juli 2015 17:20

Motorijders zijn kalme mensen, ik rij zelf met een moto en ik ben veel kalmer als ik bij de moto rijd.
Automobilisten kunnen niet verdragen dat wij in een file rapper vooruit komen.
Nog meegemaakt te Brugge. File en ik rij tussen de file door en automobilisten komen in mijn weg staan.

Hypochonder 28 juli 2015 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 7756095)
Hoe groter de auto en duurder,hoe asocialer ze worden,de hufter bij uitstek.Ineens kennen ze geen omgangsvormen meer.Dat ze mij maar eens aanpakken als ik met m'n 2 meter en 130 kg spieren uitstap.

Ik heb vandaag nog zo'n 2 meter clown van meer dan 100kg tot de orde geroepen. In zijn wagen was hij stoer maar eens erbuiten stond hij te trillen als een rietje.

SMI94 28 juli 2015 19:47

Sommigen maken hier nogal eens wat mee zeg... :roll:

Johnny Blaze 28 juli 2015 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 7756095)
Hoe groter de auto en duurder,hoe asocialer ze worden,de hufter bij uitstek.Ineens kennen ze geen omgangsvormen meer.Dat ze mij maar eens aanpakken als ik met m'n 2 meter en 130 kg spieren uitstap.

Ga je dan in de meest ideale gevechtshouding staan met je 2 meter?

cookie monster 29 juli 2015 01:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 7755918)
Ik denk dat je in volgorde van agressie volgende mag aannemen:

1/ vrachtwagenbestuurders!!! Steken er hoog boven uit. Zeker de Buitenlanders.
2/ moto's zijn echt rampzalig. Zouden ze ook moeten verbieden om nog in een file voorbij te steken (wetsontwerp is blijkbaar in de maak).
3/ werfcamionetten, en dan nog liefst zwaar beladen met enkele ladders op het dak. Grootste bumperklevers die er zijn.
4/ SUV rijders die denken "ik heb de grootste". In het lul zijn klopt dit dan weer wel.
5/ bedrijfswagens met als koploper BMW, gevolgd door audi.
6/ fietsers, vooral als ze een Eddy merckx pak aanhebben en zeker als ze in groep rijden (alleen durven ze niets zeggen).
7/ gewoon wegverkeer van het gefrustreerd en depressief werkgepeupel.
8/ autobussen die denken dat de weg voor hun is aangelegd.
9/ taxi's die overal in de weg gaan staan.

10/ mensen die denken dat ze alle verkeersregels
naar hun hand mogen zetten (incluis sommige voetgangers) !!!!

Hypochonder 29 juli 2015 05:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 7756745)
Ga je dan in de meest ideale gevechtshouding staan met je 2 meter?


PORSCHE 29 juli 2015 06:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 7756095)
Hoe groter de auto en duurder,hoe asocialer ze worden,de hufter bij uitstek.Ineens kennen ze geen omgangsvormen meer.Dat ze mij maar eens aanpakken als ik met m'n 2 meter en 130 kg spieren uitstap.

Wat ga je dan doen? Een pak slaag uitdelen en dan tientallen jaren werken om die neergeslagen man te onderhouden? Ik weet wat je dan gaat doen : mooi braaf terug instappen en zwijgen. Trouwens 2 meter en 130 kg spieren? Of is het 130 kg lompe massa :D

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7756363)
Motorijders zijn kalme mensen, ik rij zelf met een moto en ik ben veel kalmer als ik bij de moto rijd.
Automobilisten kunnen niet verdragen dat wij in een file rapper vooruit komen.
Nog meegemaakt te Brugge. File en ik rij tussen de file door en automobilisten komen in mijn weg staan.

Wat een grap. Wil je nu zeggen dat automobilisten maar wat opzij moeten gaan omdat er een moto door wil? Als ik in een file sta dan schuif ik aan zoals elke auto. Op mijn rijvak. Maar ik ga mij niet rechts of links murwen omdat er een pipo met zijn moto door wil. Dat staat nergens in de verkeerswetgeving dat zoiets verplicht is. Wie is er nu de asociale hufter? Je zegt zelf : IK rij tussen de file en automobilisten (= meervoud) komen in MIJN weg staan.

Zou ook beetje belachelijk zijn. Integendeel, er is zelfs een wetswijziging in de maak dat moto's in en file niet meer gaan mogen voorbij steken. Na de media aandacht de laatste dagen zijn ze in Brussel wakker geworden (teveel moto's rijden te snel in een file en passen hun snelheid onvoldoende aan).

SanderK 29 juli 2015 22:13

Opzij gaan voor de motors in de file doe ik altijd.
Ik rijd zelf geen motor, ook nooit gedaan, maar wanneer ik mijn spiegels check (regelmatig!) in de file en ik zie een motor, wijk ik even uit met mijn auto om de motor veilig te laten passeren.

Dit noemt men respect hebben voor elkaar.
Respect is zeer belangrijk in het verkeer. Ook al overtreed de ene de verkeerswet of heb je slechte ervaring met een andere.

Net zoals, wanneer ik even mijn grote lichten aanzet om aan iemand die aanstalten maakt om een vrachtwagen voorbij te steken aan te geven dat ik er met een hogere snelheid aankom en hij beter even kan wachten. Velen gaan terug opzij, en (waarschijnlijk) niet omdat ze bang zijn voor een ongeval of mijn rijstijl goedkeuren. Gewoon uit respect.

Micele 30 juli 2015 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7758014)
Opzij gaan voor de motors in de file doe ik altijd.
Ik rijd zelf geen motor, ook nooit gedaan, maar wanneer ik mijn spiegels check (regelmatig!) in de file en ik zie een motor, wijk ik even uit met mijn auto om de motor veilig te laten passeren.

Dit noemt men respect hebben voor elkaar.
Respect is zeer belangrijk in het verkeer. Ook al overtreed de ene de verkeerswet of heb je slechte ervaring met een andere.

Net zoals, wanneer ik even mijn grote lichten aanzet om aan iemand die aanstalten maakt om een vrachtwagen voorbij te steken aan te geven dat ik er met een hogere snelheid aankom en hij beter even kan wachten. Velen gaan terug opzij, en (waarschijnlijk) niet omdat ze bang zijn voor een ongeval of mijn rijstijl goedkeuren. Gewoon uit respect.

2

Bij dreigend gevaar - en dat is bijna altijd in het verkeer als iemand aanstalten maakt geen voorrang te verlenen - mag men ALTIJD zijn grootlichten even laten oplichten en-of de claxon (indien efficiënt hoorbaar in die omstandigheden) gebruiken. Meestal is enkel kort flitsen met de grootlichten efficiënt. En het staat in de wegcode#.

En (ook) in het buitenland vindt men dat poepnormaal. Enkel onwetende, dus wat achterlijke verkeersdeelnemers, vinden dat "agressief".

#
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/203-art33

33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.
Is sowieso logisch dat men zelf alles moet doen om een ongeval trachten te vermijden. Ook als "de opponent" de verkeersregels bewust/onbewust overtreedt. Ook dat kan men dikwijls tussen de verkeersregels lezen mits wat goede wil.

De schoofzak 30 juli 2015 11:45

Ik woon hier vlakbij een fietspad dat graag gebruikt wordt door veel mensen voor recreatie en woon/werk/school verkeer.
Wat ik de laatste maanden allemaal gezien heb van oudjes (echte oudjes, ouder dan ikzelf al oud ben dus) die vlammen met hun elektrische velo's !!

De mens is een wolf voor zijn medemens. (homo hommeldinges lupus)

.

Patrick M. 30 juli 2015 16:20

1 Bijlage(n)
Op 20 juni 2011 verscheen in het Staatsblad het langverwachte koninklijk besluit van 11 juni 2011 dat de veiligheid van de motorrijders wil verbeteren.
Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste punten. Deze treden in werking op 1 september 2011.
Rijden tussen de rijstroken (filerijden) gereglementeerd

Het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die in deze rijstroken of files stoppen of zich traag voortbewegen, wordt niet als inhalen beschouwd.

De motorrijder mag in die gevallen nooit sneller rijden dan 50 km/u en het snelheidsverschil met de overige voertuigen mag niet meer dan 20 km/u bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet tussen de twee meest links gelegen rijstroken gereden worden.

Dus als je een beetje menselijk bent en je ziet een moto komen dan hou je je een beetje aan de kant.
Doe je toch ook als er een ambulance of brandweerwagen aankomt.
Ook in Brugge, ik rij tussen de file door en zie in mijn achteruitkijkspiegel een agent op moto afkomen. Ik zet mij opzij en laat de agent op moto door. Daarna volg ik de agent op de moto en ik ben nog nooit zo rap uit een file gekomen.

Blue Sky 30 juli 2015 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7758014)
Opzij gaan voor de motors in de file doe ik altijd.
Ik rijd zelf geen motor, ook nooit gedaan, maar wanneer ik mijn spiegels check (regelmatig!) in de file en ik zie een motor, wijk ik even uit met mijn auto om de motor veilig te laten passeren.

Dit noemt men respect hebben voor elkaar.Ook al overtreed de ene de verkeerswet of heb je slechte ervaring met een andere.
Respect is zeer belangrijk in het verkeer.

Net zoals, wanneer ik even mijn grote lichten aanzet om aan iemand die aanstalten maakt om een vrachtwagen voorbij te steken aan te geven dat ik er met een hogere snelheid aankom en hij beter even kan wachten. Velen gaan terug opzij, en (waarschijnlijk) niet omdat ze bang zijn voor een ongeval of mijn rijstijl goedkeuren. Gewoon uit respect.

Uiteraard, dat is de logica zelve.

Alleen zie ik daar vreemde kronkelingen in uw betoog. Eerst lees ik dat je respect moet hebben "ook al overtreed de ene de verkeerswet" en wat verder lees ik dan weer dat u met uw lichten aangeeft "dat u er met hogere snelheid aankomt". Insinueert u dan dat u de verkeerswetgeving aan uw laars lapt en mensen voor u dan respect moeten opbrengen?
Mensen hebben rechten, maar ook plichten. Respect moet je verdienen mijn beste. Daar de asociale rakker uit te hangen op de weg doe je dat alvast niet.

SanderK 30 juli 2015 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7759143)
Uiteraard, dat is de logica zelve.

Alleen zie ik daar vreemde kronkelingen in uw betoog. Eerst lees ik dat je respect moet hebben "ook al overtreed de ene de verkeerswet" en wat verder lees ik dan weer dat u met uw lichten aangeeft "dat u er met hogere snelheid aankomt". Insinueert u dan dat u de verkeerswetgeving aan uw laars lapt en mensen voor u dan respect moeten opbrengen?
Mensen hebben rechten, maar ook plichten. Respect moet je verdienen mijn beste. Daar de asociale rakker uit te hangen op de weg doe je dat alvast niet.

Tjah, wie overtreed de verkeerswet wanneer tegen 140 er aan komt terwijl iemand aanstalten maakt om tegen 100 een vrachtwagen voorbij te rijden?

De verkeerswet zegt:
-maximum 120 rijden
Maar even goed:
-het andere verkeer niet hinderen
-een manoeuvre uitvoeren (inhalen) mag het andere verkeer niet hinderen
-geen gevaarlijke situaties creëeren
enzovoort....

Er wordt in de media en door de politie voornamelijk gefocust op snelheid, waardoor de perceptie ontstaat dat de rest van de verkeerswet niet zo belangrijk is. Doch moet men even goed hieraan gehoorzamen!
Dus dat ik de verkeerswet overtreed, maakt niet dat voor de andere de verkeerswet niet meer geldt. In mijn ogen is hij natuurlijk vrij om ook de verkeerswet te overtreden en mij dus te hinderen door zich tegen 100 naar links te zwieren voor mijn neus. Alleen is dat niet respectvol.

Ik zie trouwens nergens vreemde kronkelingen in mijn betoog? En ik insinueer het niet, het staat er gewoon letterlijk te lezen. Het is niet dat iemand de verkeerswet overtreedt, dat je hem geen respect meer moet geven. Of moet ik elke voetganger overrijden die nog even door het rood oversteekt?

Verkeerswet overtreden =/= asociale rakker.

En ja, respect werkt in 2 richtingen.
Dus, wanneer ik tegen hoge snelheid nader, en iemand maakt aanstalten om een vrachtwagen traag voorbij te gaan, doe ik teken om aan te geven dat ik eerst door wil.
Wanneer ik echter met hoge snelheid een auto nader die al traag een vrachtwagen aan het voorbijsteken is, minder ik mijn snelheid, hou ik een veilige afstand en ga ik geen teken geven om sneller te rijden of andere zaken doen.
Wederzijds respect

Jan van den Berghe 30 juli 2015 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7759166)
Tjah, wie overtreed de verkeerswet wanneer tegen 140 er aan komt terwijl iemand aanstalten maakt om tegen 100 een vrachtwagen voorbij te rijden?


En ja, respect werkt in 2 richtingen.
Dus, wanneer ik tegen hoge snelheid nader, en iemand maakt aanstalten om een vrachtwagen traag voorbij te gaan, doe ik teken om aan te geven dat ik eerst door wil.
Wanneer ik echter met hoge snelheid een auto nader die al traag een vrachtwagen aan het voorbijsteken is, minder ik mijn snelheid, hou ik een veilige afstand en ga ik geen teken geven om sneller te rijden of andere zaken doen.
Wederzijds respect

Neen, geen wederzijds respect! Wie te vlug rijdt op de autosnelweg, verdient geen respect, maar wel een flinke boete.

Micele 30 juli 2015 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7759166)
Tjah, wie overtreed de verkeerswet wanneer tegen 140 er aan komt terwijl iemand aanstalten maakt om tegen 100 een vrachtwagen voorbij te rijden?

De verkeerswet zegt:
-maximum 120 rijden
Maar even goed:
-het andere verkeer niet hinderen
-een manoeuvre uitvoeren (inhalen) mag het andere verkeer niet hinderen
-geen gevaarlijke situaties creëeren
enzovoort....

Vooral dit:

Citaat:

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, ...

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/171-art12

SanderK 31 juli 2015 01:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7759241)
Neen, geen wederzijds respect! Wie te vlug rijdt op de autosnelweg, verdient geen respect, maar wel een flinke boete.

Dus, iedere verkeersdeelnemer die ik zie en die een verkeersregel overtreed, verdient geen respect?
Niet moeilijk dat er zo weinig respect is in België!

Op de snelweg zeer veel bestuurder die zonder te pinken van rijstrook wisselen: verdienen allemaal geen respect
Zeer veel bestuurders die andere hinderen: verdienen geen respect
In de binnenstad: voorrangsnegatie en door het rood gaan van zwakke weggebruikers: verdienen allemaal geen respect ????

Jan van den Berghe 31 juli 2015 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7759419)
Dus, iedere verkeersdeelnemer die ik zie en die een verkeersregel overtreed, verdient geen respect?
Niet moeilijk dat er zo weinig respect is in België!

Als iedereen een loopje neemt met de wegcode, ontstaat er ellende. Ik zie bijgevolg niet in waarom we overtredingen zouden moeten toejuichen.

Jan van den Berghe 31 juli 2015 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7759419)
Op de snelweg zeer veel bestuurder die zonder te pinken van rijstrook wisselen: verdienen allemaal geen respect
Zeer veel bestuurders die andere hinderen: verdienen geen respect
In de binnenstad: voorrangsnegatie en door het rood gaan van zwakke weggebruikers: verdienen allemaal geen respect ????

Natuurlijk niet. Wat had u dan wel gedacht?

SanderK 31 juli 2015 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7759491)
Als iedereen een loopje neemt met de wegcode, ontstaat er ellende. Ik zie bijgevolg niet in waarom we overtredingen zouden moeten toejuichen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7759492)
Natuurlijk niet. Wat had u dan wel gedacht?


wat begrijpt u eigenlijk niet aan het woord respect ?
Respect betekent niet het gedrag goedkeuren of toejuichen. Respect is echter wel nodig zodat we 's avonds allemaal terug veilig thuis komen.

Dit is nu weeral een typisch voorbeeld over de ziekte van België (en bijna alle andere staten). De overheid moet voor alles een oplossing hebben en moet alles regelen (de wegcode dus). Dit terwijl burgers gerust gedeeltelijk het heft zelf in handen kunnen nemen door gewoon elkaar te respecteren en er samen voor te zorgen dat iedereen heelhuids thuiskomt.
Als U niet opzij gaat voor een motor in een file, creëert u een gevaarlijke situatie die de motorrijder in gevaar kan brengen. Dat is geen respect.

En Jan, U negeert weeral op de wijze die ik ondertussen van u gewoon ben hetgeen wat ik in mijn vorige post schreef: als iemand mij hindert, is die persoon ook in fout. Uiteindelijk zijn we allemaal in fout volgens de gehele verkeerswet.

Jan van den Berghe 31 juli 2015 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7759554)
wat begrijpt u eigenlijk niet aan het woord respect ?
Respect betekent niet het gedrag goedkeuren of toejuichen. Respect is echter wel nodig zodat we 's avonds allemaal terug veilig thuis komen.

En de beste start is het correct naleven van de regels. Dus neen, ik heb bijgevolg geen respect voor wie snelheidsbeperkingen aan zijn laars lapt.

Jan van den Berghe 31 juli 2015 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7759554)
Dit is nu weeral een typisch voorbeeld over de ziekte van België (en bijna alle andere staten). De overheid moet voor alles een oplossing hebben en moet alles regelen (de wegcode dus).

Dat lijkt me ook normaal, tenzij u graag hebt dat de ene links rijdt en de andere rechts.

Jan van den Berghe 31 juli 2015 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7759554)
En Jan, U negeert weeral op de wijze die ik ondertussen van u gewoon ben hetgeen wat ik in mijn vorige post schreef: als iemand mij hindert, is die persoon ook in fout. Uiteindelijk zijn we allemaal in fout volgens de gehele verkeerswet.

Uw notie "hinderen" zal geen weerklank vinden bij een politierechter. Als ik u mag geloven, zijn paard en kar op de openbare weg voortdurend in overtreding...

SanderK 31 juli 2015 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7759558)
Uw notie "hinderen" zal geen weerklank vinden bij een politierechter. Als ik u mag geloven, zijn paard en kar op de openbare weg voortdurend in overtreding...

Fout, ik heb het hier allereerst specifiek over snelwegreglement.
In de verkeerswet staat letterlijk dat allereerst voertuigen die geen 70 kmh kunnen halen verboden zijn EN dat een voertuig niet moedwillig de verkeersstroom mag belemmeren door trager te rijden wanneer het trager kan.

Dus, een vrachtwagen die 90 rijdt (Vmax) is geen belemmering.
Een auto die tussen enkel en alleen andere personenauto's die gemiddeld 120 rijden, 90 gaat rijden, is wel een belemmering.


Ik ga nu niet de specifieke verkeerswet opzoeken aangezien ik zo meteen op vakantie vertrek. Adios.

Patrick M. 31 juli 2015 11:56

Als ik met mijn moto door de file rij overtreed ik géén enkele wet.

Jan van den Berghe 31 juli 2015 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7759629)
Fout, ik heb het hier allereerst specifiek over snelwegreglement.
In de verkeerswet staat letterlijk dat allereerst voertuigen die geen 70 kmh kunnen halen verboden zijn EN dat een voertuig niet moedwillig de verkeersstroom mag belemmeren door trager te rijden wanneer het trager kan.

Dus, een vrachtwagen die 90 rijdt (Vmax) is geen belemmering.
Een auto die tussen enkel en alleen andere personenauto's die gemiddeld 120 rijden, 90 gaat rijden, is wel een belemmering.

Onjuist, ook een wagen mag op de autosnelweg aan die snelheid rijden. Ik hoop dat u toch nog altijd weet wat de voorgeschreven minimumsnelheid is op Belgische autosnelwegen?

Micele 31 juli 2015 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7760381)
Onjuist, ook een wagen mag op de autosnelweg aan die snelheid rijden. Ik hoop dat u toch nog altijd weet wat de voorgeschreven minimumsnelheid is op Belgische autosnelwegen?

Wat is onjuist ?

Onderstaande geldt op alle wegen:

Citaat:

Artikel 10. Snelheid

10.1.

Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

[....]

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/168-art10
En dit zijn de EXTRA regels voor op de snelweg:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/179-art21

waar ook verwezen wordt naar bovenstaand artikel 10.1

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :

- aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;
- aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;
- aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;
- aan de bestuurders van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
[Quad]

De tot het verkeer op de autosnelwegen toegelaten voertuigen mogen die wegen maar oprijden of verlaten op de plaatsen die daarvoor speciaal ingericht zijn.


21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

[...]

Jan van den Berghe 1 augustus 2015 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7760453)
Wat is onjuist ?

Ik denk dat het heel duidelijk is, nl. wie negentig km/u op het linkervak van de autosnelweg rijdt, veroorzaakt geen hinder ook al rijden er veel andere automobilisten op dat ogenblik 120.

Scherven A. Mok 1 augustus 2015 06:25

Fietsers worden agressief van het onophoudelijk inbeuken van wagens op hun lichaam ttz van het lawaai. Je moet al drie kwart boeddha zijn om na een kwartier erger dan oostenwind op de steppe niet tilt te slaan als ze je dan ook nog eens van de baan rijden ... en dan hebben we het nog niet over de stank van diesel en tweetact waar je soms kilometers in fietst en die zoveel wil zeggen als dit is kanker gast. Tot zover de beloofde bescherming van de lichamelijke integriteit voor iedereen in het Vlaamse Handvest of voor kinderen in de Belgische grondwet. Vodden papier zijn het. En voor elk van die bleeksmoelen in die wagens kunt ge opdraaien voor hun medicijnen tegen hartfalen en hoge cholesterol ed. Dat komt er dan nog eens bij. En een pak van dat schijtvolk ontduikt dan nog eens belasting op arbeid ook. En Saoedi Arabië en de moslimfundies zijn hun dankbaar. Neen, de topicstarter heeft gelijk. Automobilisten zijn hufters.

Gipsy 1 augustus 2015 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7760499)
Ik denk dat het heel duidelijk is, nl. wie negentig km/u op het linkervak van de autosnelweg rijdt, veroorzaakt geen hinder ook al rijden er veel andere automobilisten op dat ogenblik 120.

Het is al gebeurd dat ik dan zelfs inhaal niet alleen op de middenstrook maar zelfs op de rechtse strook waar geen verkeer is.

fred vanhove 1 augustus 2015 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7759555)
En de beste start is het correct naleven van de regels. Dus neen, ik heb bijgevolg geen respect voor wie snelheidsbeperkingen aan zijn laars lapt.

Wel ik woon vlakbij een zone 30.Sinds al die jaren heb ik er eigenlijk nog nooit iemand maar dan ook niemand 30 weten rijden.Niet dat er gek wordt gereden maar de meesten zitten toch tussen de 40 en de 50....

Trouwens ik deed ooit de test en na 1 minuut hong er een trein van wel 20 auto's achter mij te drummen inclusief een peleton wielerterroristen.
Dus voor mijn eigen veiligheid volg ik nu gewoon de verkeersstroom..handig en veilig.
En ook jij zal daar sneller rijden dan 30.

Micele 1 augustus 2015 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7760499)
Ik denk dat het heel duidelijk is, nl. wie negentig km/u op het linkervak van de autosnelweg rijdt, veroorzaakt geen hinder ook al rijden er veel andere automobilisten op dat ogenblik 120.

Linkervak-snelweg ? Tja dan begrijp je de (ganse) wegcode (in zijn geheel) alweer niet zeker ?
Als er camions aan 90 kmh rijden op het rechtervak overtreedt hij met zijn personenwagen wslk al artikel 16.4.1.d. als het linkervak voor hem vrij is om gas bij te geven, ik kan me slecht voorstellen dat je van stokkend verkeer spreekt (want dat staat ook in 10.1).
Citaat:

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Hangt er dus vanaf in welke omstandigheden, er is namelijk een rechtervak om trager te willen rijden (90 gaat perfect achter de vrachtwagens :-D). En wat je zegt kan niet aangezien men in de regel niet rechts mag inhalen hoe kunnen dan andere automobilisten 120 achter hem aan rijden ?

Soit, er worden elke week gemiddeld 2 boetes uitgeschreven voor hinderend rijden op de snelweg, enkel in Vlaanderen (stond vandaag in live krant HBVL). Ook
Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150731_01800229

Elke week slingert de politie op autosnelwegen in Vlaanderen minstens twee bestuurders op de bon omdat ze te traag rijden. Terecht, volgens specialisten, wegens ‘haast even gevaarlijk als overdreven snelheid’.
Er daar zullen zeker ook relatief veel personenwagens bij zitten (+3,5 T mag dikwijls niet inhalen) die kost wat kost aan 90 kmh onnodig hinderende-provocerende en gevaarlijke kilometerlange personenwagenfiles veroorzaken op het linkervak.
Van dat soort idioten die erop kicken de snelwegfile te leiden ofzo... :roll:

Te traag rijden is zeker zo gevaarlijk als "te snel rijden" en in bepaalde omstandigheden zelfs veel gevaarlijker :
Citaat:

‘De reden is dat een te groot snelheidsverschil tussen voertuigen op de snelweg gevaarlijk kan zijn. Bestuurders riskeren door zo’n trage wagen verrast te worden, moeten plots uitwijken of remmen, met alle gevaren van dien.
Citaat:

En dus verbaliseert de federale wegpolitie bestuurders die veel te traag rijden. Vorig jaar kregen in Vlaanderen elke week minstens twee bestuurders daarvoor een boete van minstens 55 euro.
Artikel 21.2 en Art 10.1 is namelijk duidelijk, 70 kmh rijden volstaat niet, daarvoor zijn andere tragere wegen:
Citaat:

Niet zelden gaat het om zwaar overladen voertuigen, die geen hogere snelheid halen dan 70 km per uur, zegt een ervaren politieman. ‘Het gebeurt ook weleens dat we iemand stoppen die niet harder durft dan 70 km per uur. We raden die bestuurders aan dan niet langer de autosnelweg te nemen.’
En hinderlijk links rijden is sowieso verboden als men rechts kan rijden want dat is verplicht als de omstandigheden het veilig toelaten:

Citaat:

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Ik raad je een opfrissingscursus wegcode begrijpend lezem en omzetten in de praktijk aan.

Jan van den Berghe 1 augustus 2015 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7760820)
Linkervak-snelweg ? Tja dan begrijp je de (ganse) wegcode (in zijn geheel) alweer niet zeker ?

Weer eens veel praat voor de vaak, maar uw notie "hinderen" valt niet te verzoenen met de wegcode. In het verleden meende u ook al, onterecht, dat twee naast elkaar rijdende fietsers in de bebouwde kom "hinder" zouden veroorzaken als er een achterliggende wagen afkomt...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be