![]() |
MR wil vrijheid om naar het werk te gaan wettelijk verankeren
De MR wil grondwettelijk verankeren dat je naar je werk moet kunnen gaan.
Maar er is toch meer dan dat ! Studenten moeten naar school kunnen gaan. Zowel om lessen te volgen als om examens af te leggen. Zieke mensen moeten naar de ziekenhuizen, raadplegingen, therapieën ... kunnen gaan. Je zal zo maar eens een chemotherapie voor je gevaarlijke kanker mankeren ... Toeristen moeten naar hun luchthaven kunnen reizen, of per wagen naar hun hotel of andere bestemming. De nieuwe grondwettelijke vrijheid (die nu nog niet expliciet vermeld is, maar enkel "verondersteld" wordt door combinatie van de wel expliciete vermelde vrijheden) moet dus zijn: iedereen heeft het recht om zich te verplaatsen op de openbare weg, zonder daartoe opzettelijk te worden verhinderd, tenzij overmacht wegens veiligheid of na toestemming van de bevoegde autoriteiten die daarvoor minstens de gelegenheid moeten hebben om begeleidende maatregelen te treffen. titel: MR wil vrijheid om naar het werk te gaan wettelijk verankeren link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151024_01936871 Citaat:
|
Citaat:
|
Hopelijk geraakt dat niet door de kamer.
Ik heb geen zin om straks nog een resem zaken op mijn bord te krijgen zoals pensioenleeftijd naar 70, afschaffen van de index, 40 uren werkweek (= 6 verlofdagen minder), een paar wettelijke feestdage minder, geen compensatie meer voor weekend en nachtwerk, geen tijdskrediet meer, beperking dop in de tijd.... Alle wetten die richting de uitholling van het stakingsrecht gaan, zullen het gemakkelijker maken voor de patroons om dit te bereiken. Als je bladen van VOKA en VBO leest, weet je genoeg waar ze naartoe willen. En het rechts slavenvolk wilt niet liever dan wat SM. |
Citaat:
Stakingsrecht is bij mijn weten het recht om als werknemer het werk neer te leggen. Niet evenwel om anderen die niet willen staken te treffen. |
Citaat:
Welk verweer heeft iemand die het niet met de stakers eens is? Geweld gebruiken ? |
Citaat:
Staken is hinderlijk, en dat hoort het ook te zijn. Maar het brengt zoveel op als je stevig kan staken met een grote impact. Alle manieren die de impact verlagen, gaan tot een verschraling van de rechten van werknemers leiden. En het zijn de zwaksten (die het vaakste staken) die er het meeste onder gaan afzien. Dus neen, voor mij is staken meer dan enkel het werk neerleggen. Het is effectief de economische activiteit onmogelijk maken, om een signaal te sturen naar de bedrijven en regering. En het past, dat staken nergens wettelijk omschreven is en ook nergens beperkt is, in Belgie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Echter die blokkering van de autobaan ging te ver, omdat dat de doelstellingen van een staking voorbij schoot. Men wilde daar het algemene publiek een kloot aftrekken. Dat hoorde niet en de politie moest daar optreden. |
Citaat:
Hier is tenminste over nagedacht. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar gaat het over en dat moet desnoods bij dwingende wet beteugeld worden. |
Citaat:
Anders word ik iedere dag gegijzeld. |
Citaat:
|
Citaat:
De mensen bij die blokkade stonden ook gewoon in de file. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Mag elke willekeurige bakkershulp ook de E40 gaan blokkeren als hij ontslagen wordt of wanneer zijn werkuren veranderen? Citaat:
|
Citaat:
Wat degenen die niet staken willen is ook niet leiden onder dat wat de vakbonden de samenleving aandoen. Het wordt tijd dat de vakbonden realiseren dat er geen meerderheid meer achter hun eisen staat, en dat je in een democratie je als minderheid niet met geweld tegen een meerderheid doorzet. |
Citaat:
|
Citaat:
En jouw vermenging van stakingen met sabotagedaden zoals doden veroorzaken door opzettelijk files te creëren: de democratie moet maar eens beslissen. . |
Citaat:
|
Goed idee
|
Citaat:
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Vrijheid om naar het werk te gaan wettelijk verankeren, volledig mee akkoord.
Maar dan neem ik 'gaan' letterlijk. Dus iedereen kan te voet(gaan) op zijn of haar werk geraken. |
Citaat:
|
Citaat:
Als je alleen al kijkt naar het percentage aangeslotenen of het aantal dat deelneemt aan stakingen in bepaalde sectoren, valt dat wel heel erg tegen. Neem nu bijvoorbeeld het onderwijs. Als ze daar aan 3% stakingsdeelname komen, mogen ze al van een succes spreken... Wie vertegenwoordigt de onderwijsvakbond dan eigenlijk? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Recht om te gaan werken...GAAN werken.
Voor mij geen probleem maar dan moeten ze GAAN. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be