Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   2015 recordjaar file in België. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227550)

Patrick M. 6 januari 2016 12:39

2015 recordjaar file in België.
 
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Micele 6 januari 2016 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

dubbele topic:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=227496

brother paul 6 januari 2016 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Spoor vervoert 6miljard spoorkilometers met 3 miljard subsidies
De auto 60 miljard met 60 miljoen budget onderhoud snelwegen

Dus wat is het probleem ?

Patrick M. 6 januari 2016 17:30

Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek.

Jan van den Berghe 6 januari 2016 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7951467)
Spoor vervoert 6miljard spoorkilometers met 3 miljard subsidies
De auto 60 miljard met 60 miljoen budget onderhoud snelwegen

Dus wat is het probleem ?

Inderdaad, er zit overduidelijk een probleem bij de rendabiliteit van de NMBS.

fred vanhove 6 januari 2016 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951876)
Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek.

Ons wegdek is inderdaad zowat het slechtst onderhouden in gans de EU. Niet moeilijk alle motorclubs gaan naar het buitenland voor hun tripjes net als alle autoclubs. Je voelt direct aan je kont als je op Belgisch grondgebied bent gekomen.
En onze fietspaden zijn ook zowat de slechtst onderhouden uit gans de EU.

Micele 6 januari 2016 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951876)
Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek.

Dan rijd je zeker op de verkeerde snelwegen in Vlaanderen:

... al halfweg 2013 waren de meeste snelwegen op 82% voldoende goed, en nu -anno 2016- zouden er nog meer veel beter moeten zijn.

Citaat:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1803629

do 12/12/2013 - 17:48 Zico Saerens

Acht op de tien autosnelwegen in Vlaanderen zijn in een behoorlijke tot uitstekende staat. Dat blijkt uit het rapport "Toestand van het wegennet" van het Agentschap Wegen en Verkeer dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) in het parlement heeft voorgesteld. De gewestwegen scoren minder goed.
De meetresultaten voor de autosnelwegen dateren van dit voorjaar. 82,1 procent is volgens het rapport in behoorlijke tot uitstekende staat. Ook het aandeel autosnelwegen van goede en uitstekende kwaliteit stijgt voor het zesde jaar op rij, van 55,7% in 2011 tot 59,43% in 2012.

"De toestand van de autosnelwegen in Vlaanderen is het afgelopen jaar verbeterd. Het is de bedoeling om de autosnelwegen tegen 2015 in een goede conditie te brengen", zegt Hilde Crevits in een persbericht. "Het rapport toont aan dat onze doelstellingen binnen bereik liggen, maar er is nog werk aan de winkel. Deze inspanningen moeten worden volgehouden."
In voorjaar 2014 was het al bijna 86 %.

Citaat:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2284181

do 26/03/2015 - 16:22 Belga
De toestand van de Vlaamse snelwegen gaat er voor het zevende jaar op rij op vooruit, maar met de fietspaden is het slechter gesteld. Dat blijkt uit het rapport "Toestand van het wegennet" dat voorgesteld is in het Vlaams Parlement.
Uit metingen die zijn uitgevoerd in het voorjaar van 2014 blijkt dat de toestand van de Vlaamse snelwegen blijft verbeteren. Bijna 86 procent van de snelwegen verkeert in behoorlijke tot uitstekende staat. Aan 14 procent van de snelwegen is nog werk. Het gaat om het beste resultaat in 10 jaar.
Er is een verschil tussen de provincies, Oost-Vlaanderen zou tegenvallen, Brabant zou "de best onderhouden" snelwegen hebben + 90 % begin 2014:
Citaat:

http://www.auto55.be/nieuws/24637-hi...aan-weggewerkt

Slechts 14 procent scoort zwak

De meetresultaten dateren van het voorjaar van 2014, net na de winter. Het resultaat van de grote wegenwerken in 2014 en 2015 zijn er dus nog niet in vervat. En uit die metingen blijkt dat globaal gezien bijna 86% van de autosnelwegen in Vlaanderen behoorlijk tot uitstekend scoort.

Werk aan de winkel in Oost-Vlaanderen

Er zijn wel opmerkelijke verschillen tussen de Vlaamse provincies. Zo hebben Oost-Vlamingen heel wat reden tot klagen. Bijna 25% van hun snelwegen verkeert in penibele staat volgens het rapport ‘Toestand van het wegennet’. In Vlaams-Brabant daarentegen bevindt meer dan 90% van de snelwegen zich in een behoorlijke tot uitstekende staat.
Aan het tempo van 3-4 % beter per jaar en de wegenwerken van 2014 en 2015 inbegrepen, zouden de Vlaamse snelwegen toch minstens 92 % in goede staat moeten zijn.

Patrick M. 7 januari 2016 17:55

92% in goede staat moeten zijn, maar dat zijn ze niet.

Micele 7 januari 2016 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7953387)
92% in goede staat moeten zijn, maar dat zijn ze niet.

Bron ?

fred vanhove 7 januari 2016 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7951943)
Dan rijd je zeker op de verkeerde snelwegen in Vlaanderen:

... al halfweg 2013 waren de meeste snelwegen op 82% voldoende goed, en nu -anno 2016- zouden er nog meer veel beter moeten zijn.



In voorjaar 2014 was het al bijna 86 %.



Er is een verschil tussen de provincies, Oost-Vlaanderen zou tegenvallen, Brabant zou "de best onderhouden" snelwegen hebben + 90 % begin 2014:


Aan het tempo van 3-4 % beter per jaar en de wegenwerken van 2014 en 2015 inbegrepen, zouden de Vlaamse snelwegen toch minstens 92 % in goede staat moeten zijn.


Zijn al onze wegen dan snelwegen ???:oops::oops: Of gebruik jij enkel snelwegen ???:oops::oops:
Je moet dringend eens een gesprek aangaan met buitenlanders als ze het hebben over onze wegen:roll::roll:

Sorry Micele maar als liefhebber van motoren en sportief opgehangen wagens is het me altijd een zegen geweest eens ik 100 meter over de Begische grenzen ben.

Micele 7 januari 2016 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7953404)
Zijn al onze wegen dan snelwegen ???:oops::oops: Of gebruik jij enkel snelwegen ???:oops::oops:
Je moet dringend eens een gesprek aangaan met buitenlanders als ze het hebben over onze wegen:roll::roll:

Euh het ging even enkel over snelwegen, de andere wegen worden idd verwaarloosd qua onderhoud. Ik rij er tenslotte over. ;-)

Van de Vlaamse Gewestwegen zou 1/3 in "slechte staat" zijn:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...te-staat.dhtml

Een op de drie wegen in Vlaanderen is in slechte staat. Het gaat om meer dan 1.500 kilometer weg. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil ook die wegen binnen de drie jaar allemaal laten vernieuwen.
Prioriteit is altijd snelwegen, is in Duitsland ook niet anders. Ook daar geraakt het geld op, maar voor het uithangbord Autobahn doen ze hun best.

Als je procentuele slechte wegen in D wilt weten, niet verschieten hé want bepaalde deelstaten doen niet beter als Vlaanderen:

Citaat:

http://www.welt.de/politik/deutschla...-Strassen.html

So schlecht ist der Zustand der deutschen Straßen

...

Das aber zeigt: Wer die tatsächliche Lage der deutschen Straßenverkehrsinfrastruktur erkennen will, darf nicht nur auf die großen, überregionalen Bundesfernstraßen schauen. Dort ist die Lage zwar auch nicht rosig. Aber um die Autobahnen ist es noch am besten bestellt.

Von den knapp 13.000 Autobahnkilometern in Deutschland befinden sich nach Angaben des Bundesverkehrsministeriums 8,5 Prozent in einem schlechten und acht Prozent in einem sehr schlechten Zustand.

Doch schon auf der Stufe darunter, bei den Bundesstraßen (insgesamt 39.500 Kilometer), sind bereits 15 Prozent in schlechtem und weitere 19,6 Prozent in sehr schlechtem Zustand.




Katastrophe in den Ländern

Steigt man abermals eine Stufe weiter nach unten, wo es um die 86.000 Kilometer Landes- und Staatsstraßen in der Zuständigkeit der Bundesländer und Freistaaten geht, sieht es noch düsterer aus. Eine Umfrage der "Welt" bei allen 16 Landesverkehrsministerien ergab, dass die Lage des regionalen Straßennetzes dramatisch ist.

Zwar wenden die einzelnen Länder bei der Kategorisierung des jeweiligen Straßenzustands kein einheitliches Kriteriensystem an – manche haben ein vierstufiges Notensystem von "sehr gut" bis "sehr schlecht", andere teilen die Straßen in sechs Notenklassen ein –, und auch das Jahr der einzelnen Erhebungen ist nicht überall dasselbe. Dies aber beeinträchtigt nicht den Befund, dass es um die Straßen der Bundesländer katastrophal bestellt ist.

So gerieten in Baden-Württemberg nach der Erhebung des Jahres 2012 gut 20 Prozent der Landesstraßen in die Kategorie "schlecht", weitere 27,8 Prozent in die Kategorie "sehr schlecht". In Bayern sind auf 36 Prozent der Staatsstraßen "Maßnahmen erforderlich", während in Hessen bei jeder zweiten Landesstraße "Handlungsbedarf" besteht.

Niedersachsen meldet einen "schlechten" Zustand auf 22 Prozent, Nordrhein-Westfalen einen "schlechten" und "sehr schlechten" Zustand auf 45 Prozent der Landesstraßen. "Sanierungsbedürftig" sind in Rheinland-Pfalz 28,6 Prozent der entsprechenden Strecken, ein Drittel ist es im Saarland.


Der Osten hat es nicht besser

Auf dieser Ebene der Landes- und Staatsstraßen sieht es im Osten der Republik übrigens nicht viel besser aus. Schlechter als "mittelmäßig" ist der Zustand von 26 Prozent brandenburgischer Landesstraßen, Sachsen benotet mehr als 60 Prozent als nicht "ausreichend". Sachsen-Anhalt nennt gar 63 Prozent "schlecht" und "sehr schlecht". Thüringen hat es besser und vergibt diese beiden Noten nur für 37 Prozent der Landesstraßen.

Allerdings ist das Bundesfernstraßennetz im Osten generell besser, da die Strecken und Brückenbauten erst nach der Wende errichtet oder komplett saniert wurden. Ganz sorglos aber schaut man etwa in Sachsen-Anhalt auch nicht auf die Autobahnen. Dort wird derzeit damit begonnen, auf 220 von 956 Kilometern Richtungsfahrbahnen der Autobahnen 9, 14 und 38 den sogenannten Betonkrebs zu beseitigen.

Zu diesem Zersetzungsprozess kommt es, wenn die Kieselsäure in dem für Beton genutzten Kies oder Splitt mit Alkalien reagiert, die mit Tausalzen in den Beton eindringen. Kommt dann Regenwasser hinzu, bildet sich ein Gel, das den Beton im Laufe der Jahre aufsprengt. Bis 2023 werden die Reparaturarbeiten dauern, und die kommen möglicherweise auch auf sächsische Autobahnen zu, wo Betonkrebs-Prüfungen gerade angelaufen sind.

Berlin weiß nichts

Bei den Autobahnen eher geringe Probleme gibt es in den Stadtstaaten, wo viele erforderliche Sanierungen derzeit zumindest begonnen haben. Doch von den innerörtlichen Hauptverkehrsstraßen in eigener Zuständigkeit sind in Bremen 21 Prozent sanierungsbedürftig, in Hamburg gar rund 30 Prozent.

Berlin indes vermag als einziges Bundesland keine Angaben zu machen. Die Pressestelle der zuständigen Senatsverwaltung für Umwelt und Stadtentwicklung sah sich nicht in der Lage, irgend etwas über den Zustand der Straßen in der Hauptstadt mitzuteilen.

Wer hierin einen Beleg für den Berliner Provinzialismus sieht, liegt insofern nicht ganz falsch, als das Fehlen von Angaben generell ein Zeichen der Provinz ist, nämlich der untersten Ebene, wo es um die Kreis-, Stadt- und Gemeindestraßen geht. Anders als in Berlin hat das Daten-Defizit auf dieser Ebene aber seinen Grund nicht darin, dass deutsche Städte und Gemeinden nichts über ihre Straßen sagen könnten oder wollten. Sondern darin, dass sie nicht gefragt wurden: Eine Umfrage bei allen Kommunen und Landkreisen sowie den Bezirken der Stadtstaaten zu ihrem Straßennetz mit einem Gesamtumfang von 541.000 Kilometern ist nicht zu leisten.

Riesiger Finanzbedarf

Geleistet hingegen wurde bereits eine Berechnung des Finanzbedarfs, der sich aus dem schlechten Straßenzustand ergibt. Erstellt hat diese Berechnung die von Bund und Ländern eingesetzte Kommission "Zukunft der Verkehrsinfrastrukturfinanzierung". Diese nach ihrem Vorsitzenden auch Daehre-Kommission genannte Arbeitsgruppe beschrieb in ihrem Bericht vom Dezember 2012 das gesamte überörtliche Straßennetz aus Bundesfern-, Landes- und Kreisstraßen (insgesamt 230.000 Kilometer) und ermittelte den jährlichen Finanzbedarf, der bloß für Betrieb und Erhaltung des Vorhandenden besteht.

Insgesamt 7,3 Milliarden Euro müssten hierfür laut Kommission jährlich ausgegeben werden. Aber so viel geben die öffentlichen Haushalte nicht her. Deshalb ergibt sich eine jährliche Finanzlücke von 1,55 Milliarden.

Hinzukommt laut Kommission die Deckungslücke bei den kommunalen Straßen. Da fehlt für Erhalt und Betrieb jährlich fast eine Milliarde. Insgesamt rund 2,5 Milliarden Euro also fehlen in den deutschen Verkehrshaushalten allein schon dann, wenn nur gesichert wird, was da ist, und kein einziger Kilometer neu gebaut wird.
Dus als je eens door Nordrhein-Westfalen rijdt rij eens van die snelwegen af en neem eens de gewone wegen door het Roergebied, niet verschieten van sommige wegen in bepaalde buurten, de gaten die ze zelfs niet meer flikken, ze zetten dan gewoon borden met 50 kmh max wegens ...

Charlie don't Surf 7 januari 2016 18:21

... liever met de wagen in de file , dan weer een zoveelste gemiste aansluiting .

Pol 7 januari 2016 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Dat is inderdaad een onbegrijpelijke aanpak. Enerzijds bespaart men zonder overlegmogelijkheid 3 miljard bij het spoor, anderzijds worden de subsidies voor bedrijfswagens en andere onnodige steun aan hoge vermogens sterk opgetrokken. Zelfs Europa wijst op dat wanbeleid, waarbij zowel economische kosten voor files als het begrotingstekort stijgen.

reservespeler 7 januari 2016 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Harder werken, zo moeilijk is dat toch niet hé.

reservespeler 7 januari 2016 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951876)
Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek.

Omdat het spoor het hele budget opslorpt.
Wat begrijpt u eigenlijk niet aan hetgeen brother Paul schreef?

Patrick M. 10 januari 2016 19:41

Het topic gaat toch over files?

Micele 10 januari 2016 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7957996)
Het topic gaat toch over files?

Dit hieronder gaat ook over files:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...lyse/1.2355022

30/05/2015 - 12:08 Tim Pauwels

De NMBS ligt zwaar onder vuur. Alweer. Wat moet er gebeuren om onze treinen stipter en efficiënter te laten rijden? Tim Pauwels legt de vinger op de wonde.

Beste mijnheer Cornu,

U hebt het niet makkelijk. Dat zal niemand betwisten. Volgens uw eigen benchmarkstudies heeft het bedrijf dat u leidt 13% reizigers minder per station dan vergelijkbare spoorwegmaatschappijen in het buitenland. En nochtans is de dichtheid van ons aanbod (aantal lijnen, aantal stopplaatsen) kennelijk vergelijkbaar.

Nochtans zou er best wel een markt moeten zijn voor de trein, in een land waar de files rond de grootsteden soms groteske vormen aannemen.

Bovendien zijn uw spoorwegen - opnieuw volgens uw eigen benchmark - 9 procent duurder in exploitatie terwijl de ticketinkomsten per kilometer in andere landen de helft hoger liggen dan bij ons. U berekent zelf dat als die cijfers wél vergelijkbaar zouden zijn, de NMBS respectievelijk 110 en 330 miljoen extra in het laatje zou krijgen. Op een dotatie van een klein miljard per jaar zijn dat grote slokken op de borrel.

Bovendien betaalt u de hoogste vergoeding van West-Europa om te mogen rijden op de sporen van uw zusterbedrijf Infrabel. Al moet daar onmiddellijk bijgezegd worden dat de dotatie in andere landen dan ook lager ligt. Maar die "rijpadvergoeding" is in elk geval niet van de poes. Ze is even groot als �*l uw ticketinkomsten. Met andere woorden, als alle tickets verkocht zijn, hebt u nog maar gewoon uw eigen NMBS-toegangsticket tot de Belgische rails verdiend. U hebt dan nog geen enkele trein gekocht en geen enkele machinist betaald.

Voorwaar, u hebt het niet makkelijk.

Maar het grootste probleem stond niet in uw slides. Het grootste probleem is dat het nu al jaren aanmoddert met het beleid rond de Belgische spoorwegen. In de jaren zeventig en tachtig werd het bedrijf nog gezien als een lapmiddel tegen de werkloosheid. In de jaren negentig en tweeduizend werd er weer geïnvesteerd, maar toch vooral door de schulden van de NMBS te laten toenemen. En de laatste jaren bent u het slachtoffer van dat wonderlijke Belgische instrument : de kaasschaaf. Bij elke begrotingscontrole wordt gekeken welk infrastructuurproject of welke investering kan worden uitgesteld en op uw dotatie wordt keer op keer beknibbeld.

Uw belangrijkste probleem is dat de politiek niet echt weet wat ze willen met u. En misschien geldt dat wel voor de hele samenleving. Bent u een semi-commercieel bedrijf dat zo rendabel mogelijk moet zijn of bent u een bedrijf dat ook de kleinere stadjes op het platteland moet ontsluiten, ook al is dat niet rendabel. En wat mag die basisdienstverlening dan kosten ?

Europa vindt spoorwegen een commerciële sector en legt de vrijmaking van de markt op. Maar onze samenleving en tante spoor zelf zijn mentaal niet klaar.

Uw personeel is gewend aan een kortere werkweek, uw bedrijfstop is gewend aan een organisatie met een waterhoofd, uw materieel is verouderd, wat een belangrijke reden is voor de lagere productiviteit, maar u hebt niet genoeg geld om het volledig te vervangen.

Uw belangrijkste klant zijn pendelaars met een bedrijfsabonnement. U wil de tarieven verhogen maar dat jaagt ook hun werkgevers op kosten en die zitten daar niet op te wachten.

Uw belangrijkste concurrent is de bedrijfswagen die de overheid nog altijd fiscaal stimuleert terwijl op uw dotatie verder wordt beknibbeld.

We hebben een grootscheepse visie nodig over waar we met de NMBS naartoe willen, maar de Belgische politiek is niet goed in grote visies die langer dan één regering of zelfs maar één politiek seizoen meegaan.

Het is niet anders. U zal op vele dingen tegelijk moeten werken om het bedrijf nieuwe sporen te geven. En u zal moeten afwachten waar de boemeltrein van het Belgische politieke bestel u heen brengt. En dat laatste is helaas nog uw grootste probleem.

brother paul 11 januari 2016 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

misschien eens rekenen: NMBS vervoert 6miljard personenkilometers met 3miljard subsidies, de auto vervoert 60miljard personenkilometers met 6miljard taksen.

Micele 11 januari 2016 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7958375)
misschien eens rekenen: NMBS vervoert 6miljard personenkilometers met 3miljard subsidies, de auto vervoert 60miljard personenkilometers met 6miljard taksen.

Elke autorijder die zijn auto laat staan brengt de staat ~ 2500 € per jaar minder op:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...-euro-op.dhtml

Daarvoor zou ik al die lekkende €mmers van het OV ook wegdoen hé.

Dat meer aan file zorgt wel voor honderden miljoenen verlies maar niet persé direct voor de staat, want het brandstofverbruik is veel hoger in de file wat een deel zal compenseren.

brother paul 11 januari 2016 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7958670)
Elke autorijder die zijn auto laat staan brengt de staat ~ 2500 € per jaar minder op:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...-euro-op.dhtml

Daarvoor zou ik al die lekkende €mmers van het OV ook wegdoen hé.

Dat meer aan file zorgt wel voor honderden miljoenen verlies maar niet persé direct voor de staat, want het brandstofverbruik is veel hoger in de file wat een deel zal compenseren.

dus de auto's brengen 15miljard op voor 60miljard personenkilometers en de trein kost 3miljard voor 6miljard personenkilometers...

De trein kost dus 0.5euro per km aan de schatkist, en de auto brengt 0.25euro per km. De takskloof tussen een pendelaar die 20.000km pendelt, is bij deze 10.000euro subsidies met de trein, of 5.000 euro fiskale inkomsten.. of 15.000euro verschil tussen pendelen met de trein en rijden met de auto...

Wie pleit voor meer treinen, ontwricht in feite de begroting

Het Oosten 14 januari 2016 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Met andere woorden: de NVA bakt er niets van. Want NVA-er Weyts is nu de minister van 'mobiliteit'.

Eerder minister van 'immobiliteit' dus.

Besluit.
Veel kritiek door de NVA wanneer ze niet in de regering zitten. Maar wanneer ze het zelf moeten doen, doen ze het geen snars beter. Integendeel zelfs: nooit zoveel files gehad nu dat NVA-er Weyts minister is.

Weyts zou zich beter bezig houden met het kweken van hangbuikvarkens. Daar heeft hij verstand van. Alhoewel, heel zeker is dit ook al niet.

brother paul 14 januari 2016 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7962618)
Met andere woorden: de NVA bakt er niets van. Want NVA-er Weyts is nu de minister van 'mobiliteit'.

Eerder minister van 'immobiliteit' dus.

Besluit.
Veel kritiek door de NVA wanneer ze niet in de regering zitten. Maar wanneer ze het zelf moeten doen, doen ze het geen snars beter. Integendeel zelfs: nooit zoveel files gehad nu dat NVA-er Weyts minister is.

Weyts zou zich beter bezig houden met het kweken van hangbuikvarkens. Daar heeft hij verstand van. Alhoewel, heel zeker is dit ook al niet.

Die krijgt nog nooi t een stem van mij, nog nooit zo'n kieken bezig gezien. Een minister die niet kan nadenken. Stel. U voor dat die op asiel zat...

Patrick M. 15 januari 2016 10:46

Vanmorgen staat er al meer dan 170 kilometer file op de Vlaamse snelwegen, in heel België loopt dat op tot meer dan 550 kilometer. De sneeuwval vannacht zorgt voor gladde wegen. Er gebeurden al heel wat ongevallen op de binnenring en verschillende snelwegen. Op de E313 in Wommelgem gebeurde een ongeval tussen een vrachtwagen en zes personenwagens, daar verlies je meer dan twee uur. Op de A12 zijn ook twee rijstroken versperd door wateroverlast. Door het winterweer is ook de dienstregeling bij De Lijn op meerdere plaatsen verstoord.

Vanochtend 500 km file in België, België is ongeveer 250 km van Oost naar West dus een file van Limburg naar de kust en terug.
En toch blijven besparen op openbaar vervoer en met minder werknemers bij de NMBS.

Micele 15 januari 2016 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7964120)
Vanmorgen staat er al meer dan 170 kilometer file op de Vlaamse snelwegen, in heel België loopt dat op tot meer dan 550 kilometer. De sneeuwval vannacht zorgt voor gladde wegen. Er gebeurden al heel wat ongevallen op de binnenring en verschillende snelwegen. Op de E313 in Wommelgem gebeurde een ongeval tussen een vrachtwagen en zes personenwagens, daar verlies je meer dan twee uur. Op de A12 zijn ook twee rijstroken versperd door wateroverlast. Door het winterweer is ook de dienstregeling bij De Lijn op meerdere plaatsen verstoord.

Vanochtend 500 km file in België, België is ongeveer 250 km van Oost naar West dus een file van Limburg naar de kust en terug.
En toch blijven besparen op openbaar vervoer en met minder werknemers bij de NMBS.

Files lossen zich op.

brother paul 15 januari 2016 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7964173)
Files lossen zich op.

Files smelten als sneeuw voor de zon, door het bouwen van filestroken op de pechstroken

Micele 15 januari 2016 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7964207)
Files smelten als sneeuw voor de zon, door het bouwen van filestroken op de pechstroken

De BIVV maakt zelfs reclame van filestroken op Duitse Autobahnen in deze studie:
http://bivv.be/frontend/files/userfi...wegen_2011.pdf :

- matrixborden boven de rijstroken en de pechstrook, dynamisch inhaalverbod camions en 120 Vmax bij zeer druk verkeer.

- met de groene pijl wordt de pechstrook als extra 4e strook vrijgegeven.

- bord pechhaven op 200 m

- bord Autobahnpolizeidienststelle op 5000 m

Maar het kan ook zijn dat de BIVV dat niet gemerkt heeft dat ze een buitenlandse foto ingepikt hebben voor hun Belgische snelwegstudie... mss een natte droom ... grappig ook waarvoor ze zich uitgeven: "kenniscentrum verkeersveiligheid" :-) Tja de BIVV kent het. LOL.

brother paul 15 januari 2016 15:13

dat zijn de snelheidsapostels ?

Citaat:

Hoewel de vergelijking tussen de Belgische autosnelwegen en de andere wegtypes nogal
gunstig uitpakt voor de autosnelwegen, krijgen we een ander beeld wanneer we een blik
over de Belgische grens werpen. Vergelijkingen tussen landen zijn weliswaar lastig vanwege
de verschillende methodologieën, maar toch blijkt duidelijk dat de maximumsnelheid in
België meer wordt overschreden dan in de meeste andere landen waarvoor gegevens
3 1
beschikbaar zijn. Het is dus zeker geen toeval dat de ongevalsernst (aantal doden na 30
dagen per 1000 letselongevallen) op de Belgische autosnelwegen ook groter is dan in de
andere Europese landen.

Micele 15 januari 2016 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7964371)
dat zijn de snelheidsapostels ?

Is natuurlijk complete onzin wat ze daar zeggen, eigenlijk leugens:

- volgens de Deense metingen op hun 130 kmh-snelwegen wordt daar gemiddeld 120,3 kmh gereden (Gennemsnitshastighed), en 8,7 % rijdt daar boven de 140 kmh, ttz klasse 140-180 kmh. Tesamen met 130-140 kmh (27,1 %) rijdt maar liefst 35,8 % boven 130 kmh, bovenste lijn:
Citaat:

Ny hastighedsgrænse Andel i hastighedsklasse
130 km/t
Gennemsnitshastighed | 0 - 110 km/t 110 - 130 km/t / 130 - 140 km/t 140 - 180 km/t
Efter ....".........120,3 km/t .......| 22,0 % 42,2 % / 27,1 % 8,7 %
110 km/t
Efter ...." ........113,6 km/t ....... | 38,3 % 49,5 % / 7,9 % 4,3 %
1http://www.nvfnorden.org/lisalib/get...px?itemid=1432 page 5
Het aandeel 130 kmh-snelweg in DK is wslk meer dan 60%.

- volgens de BIVV-metingen wordt op onze 120 kmh-snelwegen gemiddeld 117,9 kmh gereden en amper 5 % rijdt boven de 140 kmh, de gemiddelde V85 is 131 kmh dus amper 15 % rijdt in BE boven 130 kmh, waar in DK 35,8 % boven 130 kmh rijdt. Zelfs op de 110 kmh-snelwegen in DK (onderste lijn) rijdt 12,2 % boven de 130 kmh, het gemiddelde is daar logischerwijze maar 113,6 kmh want mobiele controles zullen ze daar ook wel hebben.

Citaat:

De gemiddelde voertuigsnelheid op de Belgische autosnelwegen buiten de spits is 117,9 km/u en ligt daarmee iets onder de wettelijke maximumsnelheid. Deze snelheid is gelijk voor autosnelwegen met twee en drie rijstroken. ...]
page 18: De snelheden van auto's zijn iets meer gespreid, maar 95 % van de auto's blijft onder de 140 km/u. De V85 is 131 km/u.
Tabel 3: Specifieke indicatoren voor verschillende voertuigtypes
|Gemiddelde snelheid (km/u) |Mediaan (km/u)|V85 (km/u)|% > 150 km/u |% > 200 km/u
Wagens : 117.9 | 118 | 131 | 2.0 % | 0.013 %
Nu de verkeersdoden op de autosnelwegen in BE versus DK. bvb 2009
Citaat:

België
Dit verband tussen snelheid en de ernst van ongevallen bestaat voor heel België. In 2009 stierven 148 mensen als gevolg van ongevallen op Belgische autosnelwegen.
Dit lijkt me zeer hoog toch maar toch eens dubbelchecken, 2009 moet een recordjaar geweest zijn, we nemen die dan ook van 2011-2014.
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150526_01698303
Honderd personen zijn vorig jaar om het leven gekomen op de autosnelwegen. Dat is opnieuw een daling tegenover het jaar ervoor en een ‘historisch laag cijfer’, volgens de federale politie.

Het aantal verkeersdoden zit al jaren in dalende lijn. In 2011 vielen er nog 131 verkeersdoden, in 2012 waren dat er 118 en in 2013 was dat cijfer gedaald tot 107.
voor de jaren: 2011 2012 2013 2014 > gemiddelde
doden snelweg 131 118 107 100 > 114
Denemarken dan ... 24 verkeersdoden in 2009 op alle snelwegen en de jaren erna steeds dalende tendens de laatste vier jaar maar gemiddeld (11,75) of 12 doden op alle snelwegen ...dakannie, naja ik kan alleen maar de offic bron geven:
Citaat:

Injured and killed in road traffic accidents
type of road casualty type of accident 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Motorway Killed All accidents 31 24 23 12 8 12 15
15-1-2016 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD9
Dus DK heeft gemiddeld bijna 10 maal minder doden op hun snelwegen... 8O :oops: naja zo simpel is het weer niet...

Als de Deense en Belgische stats kloppen, dat kan men toch zien dat gereden snelheden echt niets wil zeggen over het aanal verkeersdoden.
(Denemarken heeft ook geen vaste flitspalen of trajectcontroles voor zover ik weet)

We kunnen beter ook nog eens IRTAD raadplegen die hebben stats per miljard voertuigkms op de snelwegen:
(want in DK kennen ze amper file (alleen buurt Kopenhagen)

http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf
Road user fatalities
Motorways per 1 billion Veh·Km 2012
Belgium : 2,1 ( van 118 snelwegdoden, 114 is het gemiddelde van de laatste 4 jaar 2011-2014)
Denmark : 0,7 (van amper 8 snelwegdoden ook een eerder toevallig resultaat) nemen we 12 of 4j gemiddelde dit is 50 % meer dan 8 dan heeft Denemarken 1 snelwegdode per miljard snelwegkms, of het risico op een dodelijk slachtoffer /mrd kms is in DK is maar de helft van België. Verbeter me als ik mis ben.

brother paul 15 januari 2016 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7964621)
Is natuurlijk complete onzin wat ze daar zeggen, eigenlijk leugens:

- volgens de Deense metingen op hun 130 kmh-snelwegen wordt daar gemiddeld 120,3 kmh gereden (Gennemsnitshastighed), en 8,7 % rijdt daar boven de 140 kmh, ttz klasse 140-180 kmh. Tesamen met 130-140 kmh (27,1 %) rijdt maar liefst 35,8 % boven 130 kmh, bovenste lijn:
Het aandeel 130 kmh-snelweg in DK is wslk meer dan 60%.

- volgens de BIVV-metingen wordt op onze 120 kmh-snelwegen gemiddeld 117,9 kmh gereden en amper 5 % rijdt boven de 140 kmh, de gemiddelde V85 is 131 kmh dus amper 15 % rijdt in BE boven 130 kmh, waar in DK 35,8 % boven 130 kmh rijdt. Zelfs op de 110 kmh-snelwegen in DK (onderste lijn) rijdt 12,2 % boven de 130 kmh, het gemiddelde is daar logischerwijze maar 113,6 kmh want mobiele controles zullen ze daar ook wel hebben.



Nu de verkeersdoden op de autosnelwegen in BE versus DK. bvb 2009

Dit lijkt me zeer hoog toch maar toch eens dubbelchecken, 2009 moet een recordjaar geweest zijn, we nemen die dan ook van 2011-2014.


Denemarken dan ... 24 verkeersdoden in 2009 op alle snelwegen en de jaren erna steeds dalende tendens de laatste vier jaar maar gemiddeld (11,75) of 12 doden op alle snelwegen ...dakannie, naja ik kan alleen maar de offic bron geven:

Dus DK heeft gemiddeld bijna 10 maal minder doden op hun snelwegen... 8O :oops: naja zo simpel is het weer niet...

Als de Deense en Belgische stats kloppen, dat kan men toch zien dat gereden snelheden echt niets wil zeggen over het aanal verkeersdoden.
(Denemarken heeft ook geen vaste flitspalen of trajectcontroles voor zover ik weet)

We kunnen beter ook nog eens IRTAD raadplegen die hebben stats per miljard voertuigkms op de snelwegen:
(want in DK kennen ze amper file (alleen buurt Kopenhagen)

http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf
Road user fatalities
Motorways per 1 billion Veh·Km 2012
Belgium : 2,1 ( van 118 snelwegdoden, 114 is het gemiddelde van de laatste 4 jaar 2011-2014)
Denmark : 0,7 (van amper 8 snelwegdoden ook een eerder toevallig resultaat) nemen we 12 of 4j gemiddelde dit is 50 % meer dan 8 dan heeft Denemarken 1 snelwegdode per miljard snelwegkms, of het risico op een dodelijk slachtoffer /mrd kms is in DK is maar de helft van België. Verbeter me als ik mis ben.


Het gaat over een statistiek van 30 doden per 1000 gewonden die dan stijgt volgens hen... Naar bvb met de natte vinger 55 doden per 1000 gewonden

Wat ze dan beter zouden zeggen; onze wegen zijn zo danig slecht door onze eeuwige bezuinigingen ten voordele van het ambtelijke pensioen, dat we inderdaad daarom nie veilig de snelheid kunnen optekken

Micele 16 januari 2016 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7964672)
Het gaat over een statistiek van 30 doden per 1000 gewonden die dan stijgt volgens hen... Naar bvb met de natte vinger 55 doden per 1000 gewonden.

Paul je citeerde dit ook hé:
Citaat:

Vergelijkingen tussen landen zijn weliswaar lastig vanwege de verschillende methodologieën, maar toch blijkt duidelijk dat de maximumsnelheid in België meer wordt overschreden dan in de meeste andere landen...
Nietszeggend dus, wat dat klopt bvb voor Denemarken al helemaal niet.

Citaat:

Het gaat over een statistiek van 30 doden per 1000 gewonden die dan stijgt volgens hen...
Dat is enkel de letselernst en het is doden per 1000 (letsel)ongevallen, niet per gewonden.

Voor letselernst zijn veel meer parameters direct belangrijker dan alleen maar gereden snelheid (slechts indirecte parameter, want enkel impactsnelheid telt), directe parameters zoals de massa en de passieve veiligheid van de betrokken voertuigen bij impact, ik ben bvb zeker dat BE een van de slechtste gordeldrachtpercentages heeft in Europa, tov van Denemarken zal BE zeker gemiddeld 10-15 %-punten slechter zijn. In BE zal ook veel meer zwaar verkeer rijden, want DK heeft minder zwaar transitverkeer. Ook de vele files zorgen voor vele kopstaartongevallen die dikwijls dodelijk zijn bij betrokken zwaar verkeer, allemaal factoren waarom BE er relatief slechter voorstaat als redelijk veel andere EU-landen.

De Irtad tabel snelwegdoden per gereden kilometer duidt namelijk ook aan dat BE het zeer wslk iets beter doet als het EU-gemiddelde op snelwegen, toch van het jaar 2012, maar dat valt jou wslk niet op hé Paul.

Dat de BIVV meestal naast de pot zevert had ik wel gedacht, ze focusseren weer al te graag op snelheid boven de snelweglimiet als boeman, alhoewel dat verwaarloosbaar klein is als indirecte factor, de cijfers van andere landen tonen dat duidelijk aan. Onaangepaste snelheid -ook onder de limiet- is dan wel niet verwaarloosbaar.

Citaat:

Wat ze dan beter zouden zeggen; onze wegen zijn zo danig slecht door onze eeuwige bezuinigingen ten voordele van het ambtelijke pensioen, dat we inderdaad daarom nie veilig de snelheid kunnen optekken
Kijk Paul in Denemarken gaf een 20 kmh snelheidsverhoging het postitief effect dat er veel minder zware overtreders waren, de procenten vóór en na hoeft men maar af te lezen, men kan stellen dat er ca. 25 % minder flitskassa was op Deense snelwegen, en dat is de grootste vrees van onze flitsambtenaren moest dat in BE ook het geval worden. Dat een snelheidsverhoging of een meer geloofwaardige snelheidslimiet -zoals SWOV en studies het ook zeggen - minder slachtoffers en doden kan geven heeft Denemarken wel duidelijk aangetoond met hun cijfers.

Maar minder doden op onze snelwegen interesseert onze flitsambtenaren niet, hun pensioentje wslk veel meer.

Jan van den Berghe 16 januari 2016 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7964672)
Wat ze dan beter zouden zeggen; onze wegen zijn zo danig slecht door onze eeuwige bezuinigingen ten voordele van het ambtelijke pensioen, dat we inderdaad daarom nie veilig de snelheid kunnen optekken

Lees ik daar dan iets over gebrek aan de infrastructuur? Het kan even goed liggen aan de mentaliteit van menig Belgische automobilist.

Vrijheideerst 16 januari 2016 15:27

Gent, het nieuwe filedrama.

Knippeti-knip.

Erw 16 januari 2016 17:16

Niet moeilijk om files te veroorzaken.
1) stel verboden in om boven de X km/h, met X steeds lager, te rijden.
2) stel verbod in om in bepaalde richtingen door bepaalde straten te rijden.
3) stel verbod in voor doorgaand verkeer om door bepaalde straten te rijden.
4) of versper gewoon direct de baan met betonblokken.
5) breek rechte stukken baan uit en maak dat auto's zigzag moeten rijden.
6) vervang geleidelijke samenkomsten van wegen door "afslaan om de hoek".
7) leg overal steenhopen om auto's te doen hotsen.
En het wordt kruipen zonder alternatieven.
Ook wel bekend als "file".

Erw 16 januari 2016 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7965046)
Lees ik daar dan iets over gebrek aan de infrastructuur? Het kan even goed liggen aan de mentaliteit van menig Belgische automobilist.

De nationaalsocialisten bedreven uw strategie ook: als ze dachten dat er X verzetslieden verscholen zaten schoten ze 10 X inwoners dood om de X verzetslieden tot andere gedachten te brengen.
Of ze vonden enkele Joden profiteur om dan het hele "zogenaamde ras" te pogen uit te moorden, en dan nog vooral nadat de profiteurs emigreerden.

Erw 16 januari 2016 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7964672)
Wat ze dan beter zouden zeggen; onze wegen zijn zo danig slecht door onze eeuwige bezuinigingen ten voordele van het ambtelijke pensioen, dat we inderdaad daarom nie veilig de snelheid kunnen optekken

Ik zie Roverheid vooral geld uitgeven om files te veroorzaken. Tot in het ridicule toe, zoals die alomtegenwoordig op-ploppende eilandjes pal in de weg, om kruisende auto's te dwingen tot 1 voor 1 stoppen met dan nog aparte fietsstrookjes links en rechts, zelfs wanneer de fietser toch niet langs de wachtende auto kan passeren want de baan te nauw.
"Veiliger", heet dat dan allemaal haha.

Blue Sky 16 januari 2016 18:42

De brandstofprijzen zijn belachelijk laag en de economie trekt wat aan. Meer is er niet nodig om meer files te creëren. Die files worden overigens vooral veroorzaakt door onkunde van degenen die op de weg zijn en ongevallen veroorzaken. Daarnaast heb je natuurlijk ook de mensen zelf die steeds met de auto hun verplaatsingen doen en wanneer anderen net hetzelfde doen, dan krijg je natuurlijk files. Ze schuiven de verantwoordelijkheid dan af op de minister van mobiliteit, maar zijn eigenlijk zelf verantwoordelijk omdat ze zelf zorgen voor fileverkeer. Keuze woonplaats, keuze werk, keuze vervoersmiddel.

Patrick M. 16 januari 2016 20:21

Véél te véél firmawagens, afschaffen.

Erw 17 januari 2016 07:56

Véél te véél overheid, afschaffen.

brother paul 17 januari 2016 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7965571)
Véél te véél firmawagens, afschaffen.

Onze snelwegen zijn gebouwd tijdens de jaren '70 er reden toen een 2 miljoen wagens rond. Nu rijden we met 6 miljoen wagens

De vraag is
Hebben wij nu 3 x meer autostrades ?
Of hebben we 3 x meer rijstroken op diezelfde autostrades , betekent dus 6 vals autostrades ? Of gewoon 3x meer wegstroken.


De wagens zijn inherent veiliger geworden, ttz worden allemaal uitgerust met airbags gordels, kreukelzones, nap 5 , esp, abs, collisies detect , GPS, cruise controle, platte band detectie, dode hoek detectie, autonome wagensetc

Heeft de overheid een van die systemen ooit gefaciliteerd ? Bij mijn weten zijn alleen de gordels ooit verplicht geworden.

Heeft de overheid ooit premies gegeven om veiligere wagens te kopen ?
Heeft de overheid ooit premies gegeven om een van die systemen gefaseerd sneller in de markt te krijgen ? Bvb door te eisen dat bedrijfswagens al die opties hebben...

Bij mijn weten is het enige dat ze doet zichbzich bezighouden met emissies en laat ze zich nog om de tuin leiden door haar eigen testen die falen

Blue Sky 18 januari 2016 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7965225)
Gent, het nieuwe filedrama.

Knippeti-knip.

Gent is een voorbeeld voor de toekomst. Voor vele "achterlopende" Belgen is dat thans niet te begrijpen, maar dat komt nog wel binnen enkele decennia.

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...zondheid.dhtml

Verkeer moet dus zoveel mogelijk uit de stad geweerd worden. En zonder harde ingrepen van de overheid is dat niet te realiseren daar mensen als kuddedieren hun auto blijven gebruiken, zelfs als stikken ze in hun eigen vuiligheid.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be