Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verkeersl"ij"ders .... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=230828)

lamenielachen 13 april 2016 15:25

Verkeersl"ij"ders ....

Welwel ze lossen mekaar af, de loodsen de verkeersleiders, binnenkort de vakbonden van de overheid ivm met de "te" lichtjes gecorrigeerde berekening van de overheidspensioenen.

De boel plat leggen is het enige waar de overheid punten scoort, al de rest is erbarmelijk onefficiënt.
Reagan deed het beter
http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/ar...ntslagen.dhtml

Toch eens nadenken om die jobs privé en met garanties van continuïtijd uit te besteden? Veel slechter kunnen die niet uitgevoerd worden voor hetgeen ze er voor krijgen ...

Demper 13 april 2016 19:54

De timing van de staking is verschrikkelijk.

Dat neemt niet weg dat het een zeer zware job is.
En dat men zomaar er wat jaren bijlapt.
Wil je stokoude mannetjes deze taken zien volbrengen?
Lijkt me gevaarlijk, nee?

De timing van deze beslissing is niet toevallig, men hoopt dat er geen kritiek zal volgen "want de aanslagen boehoehoe huilhuil".

Dit zijn de criminele, psychopatische kantjes van de managers en de kaderleden.
Ze krijgen echter keihard het deksel op de neus.

Men blijft maar geld zoeken, belastingen verhogen, werkjaren verhogen en langs de andere kant gooien ze geld door ramen en deuren door het importeren van vreemdelingen die uitkeringen trekken, sociale woningen, en wat nog allemaal.

Men moet miljoenen euro's steken in terreurbestrijding, een fenomeen waar ze zelf voor verantwoordelijk zijn door de open grenzen, en wij mogen figuurlijk en letterlijk bloeden wanneer we in duizend stukjes worden geblazen.

Voor dit land geen genade, het doet me plezier dat we de rotte plek van deze aardkloot zijn.

Odol 13 april 2016 21:28

.

Odol 13 april 2016 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8066464)

Kom kom.
Fit, gezond en alert zijn kent geen leeftijd.
https://www.belgocontrol.be/nl/faq-atc#atc3

Citaat:

Q4: Leeftijd

A: Er zijn wettelijk gezien geen leeftijdslimieten gesteld op de recrutering voor luchtverkeersleider.
en

Citaat:

Q5: Medische voorwaarden

A: Zowel bij de rekrutering als tijdens je hele loopbaan zal je geregeld medisch onderzocht worden en dien je aan bepaalde, strikte, voorwaarden te voldoen zoals bepaald in het Ministerieel Besluit van 14 juli 2008 (gebaseerd op een document van Eurocontrol "Requirements for European Class 3 Medical Certification of Air Traffic Controllers").

Die verkeersleiders krijgen dan nog een meer dan behoorlijk loon om hun opleiding te volgen en meteen ook "diploma" bonificatie dus ;-)

Op 55 mogen stoppen met werken en zeker zijn van een pesioen dat een veelvoud is van het loon van een laaggeschoolde die zich zit uit te sloven .... schande dat je daarvoor staakt terwijl IEDEREEN (behalve ambetantenaren) zomaar langer moet werken en DUS minder of geen pensioen zal hebben (oudere werknemers vloeien als eerste af en vinden moeilijk werk)

Mijn begrip voor deze staking bestaat NIET!

Tommeke 13 april 2016 21:50

Ik ken toevallig iemand in de luchtverkeersleiding. Het is inderdaad een gigantisch zware job.

Ten eerste staken ze niet, maar de reden omdat er luchtverkeersleiders zijn weggebleven, is niet omwille van de pensioenleeftijd. Ze klagen over personeelstekort (meer moeten werken dan wettelijk is toegestaan, met zware vermoeidheid tot gevolg terwijl je de verantwoordelijkheid hebt over mensenlevens- wie zal verantwoordelijk zijn?). Er is een brief rond gegaan waarbij er in stond, als je je niet goed genoeg voelt, blijf deze keer gewoon weg.
Men klaagt ook over verouderde infrastructuur waarbij er de laatste maanden verschillende pannes waren die volgens mijn kennis de luchtvaart serieus in gevaar heeft gebracht. Nogmaals willen ze daar niet verantwoordelijk voor zijn.

Er is een snel akkoord met 1 vakbond gesloten, dat bovenstaande punten niet aanpakte, in ruil voor een loonsverhoging voor een klein deel van de luchtvaartverkeersleiders, en niet voor iedereen. Daar is opstand tegen gekomen.

Hierdoor wil ik de acties van de luchtverkeersleiders niet goedkeuren, maar het verhaal dat ik heb gehoord is wel iets heel anders dan wat men in de media laat uitschijnen over de pensioenleeftijd.

Bob 13 april 2016 22:00

Nu, als ze allemaal om den haverklap ziek worden, dan is het niet moeilijk om met een personeelstekort te zitten.

Tommeke 13 april 2016 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 8066649)
Nu, als ze allemaal om den haverklap ziek worden, dan is het niet moeilijk om met een personeelstekort te zitten.

Tja, ik ken die persoon vrij goed, het is zeker iemand met werkethiek. "Shiften" van 12 dagen zijn geen uitzondering, en iedereen zet zich daar ook voor in, alhoewel dit eigenlijk al niet kan, zeker in zo'n belangrijke positie. De persoon waar ik het over heb heeft zich trouwens ook niet ziek gemeld.

Ik ben in principe heel hard tegen stakingen die de klant benadelen. Maar het lijkt wel of er daar iets gekraakt is, bij iemand waar ik het niet zou bij verwachten, en omwille van redenen die dan eigenlijk nog gaan over de veiligheid van de passagier. Ze voelen zich gerold door de vakbond die een deal heeft afgesloten.

Ik keur zeker de acties die nu gebeurd zijn nog niet goed, maar ik kan me wel inbeelden dat als ik 20 dagen achtereen zou gewerkt hebben, ik op een gegeven moment ook zou willen zeggen "ik wil niet meer verantwoordelijk gesteld worden voor mijn acties, want ik kan de job niet goed meer aan, ik heb slaap nodig". De persoon die ik ken heb ik deze bezorgdheid wel meer horen uiten, het is geen plotse uitzondering.

Het feit dat men in de media het enkel over de pensioenleeftijd heeft, terwijl men daar gerust wilde over onderhandelen, vind ik wel gigantisch en degoutant laag. Nogmaals, de pensioenleeftijd was niet de reden van die brief. Het doet me in elk geval wel enorm nadenken over onze media en vakbonden, en ik weet niet hoe ik zelf in zo'n situatie zou reageren. Ik ben in elk geval blij dat ik niet in zo'n situatie zit.

Kristof Piessens 13 april 2016 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 8066633)
Ik ken toevallig iemand in de luchtverkeersleiding. Het is inderdaad een gigantisch zware job.

Ten eerste staken ze niet, maar de reden omdat er luchtverkeersleiders zijn weggebleven, is niet omwille van de pensioenleeftijd. Ze klagen over personeelstekort (meer moeten werken dan wettelijk is toegestaan, met zware vermoeidheid tot gevolg terwijl je de verantwoordelijkheid hebt over mensenlevens- wie zal verantwoordelijk zijn?). Er is een brief rond gegaan waarbij er in stond, als je je niet goed genoeg voelt, blijf deze keer gewoon weg.
Men klaagt ook over verouderde infrastructuur waarbij er de laatste maanden verschillende pannes waren die volgens mijn kennis de luchtvaart serieus in gevaar heeft gebracht. Nogmaals willen ze daar niet verantwoordelijk voor zijn.

Er is een snel akkoord met 1 vakbond gesloten, dat bovenstaande punten niet aanpakte, in ruil voor een loonsverhoging voor een klein deel van de luchtvaartverkeersleiders, en niet voor iedereen. Daar is opstand tegen gekomen.

Hierdoor wil ik de acties van de luchtverkeersleiders niet goedkeuren, maar het verhaal dat ik heb gehoord is wel iets heel anders dan wat men in de media laat uitschijnen over de pensioenleeftijd.

Kijk, ik kan best geloven dat dit een zware job is, een opleiding daartoe is ook niet mals voor woorden, als het gaat om personeelstekort, zit het hem daar waarschijnlijk met het werkelijke probleem...of ze mogen de beurtroulatie bvb verbeteren ?

Ik weet weinig hierover, laat staan dat ik iets ken van luchtvaart, maar een personeelstekort met degelijk opgeleide en ervaren mensen is te veel geld blijkbaar...wetende dat de er mensenlevens op het spel staan als je met oververmoeide personeel zit...

lamenielachen 14 april 2016 09:56

Citaat:

De timing van deze beslissing is niet toevallig, men hoopt dat er geen kritiek zal volgen "want de aanslagen boehoehoe huilhuil".

Men blijft maar geld zoeken, belastingen verhogen, werkjaren verhogen en langs de andere kant gooien ze geld door ramen en deuren door het importeren van vreemdelingen die uitkeringen trekken, sociale woningen, en wat nog allemaal.

Men moet miljoenen euro's steken in terreurbestrijding, een fenomeen waar ze zelf voor verantwoordelijk zijn door de open grenzen, en wij mogen figuurlijk en letterlijk bloeden wanneer we in duizend stukjes worden geblazen.

Voor dit land geen genade, het doet me plezier dat we de rotte plek van deze aardkloot zijn.

Juist dat het een job met veel verantwoordelijkheid is en je fit moet zijn.
Maar zoals de meeste overheidsdiensten met "echte" belangrijke functies worden ze rijkelijk verloond, blijf dan ook redelijk in wat men van je verlant..
Trouwens de volgende actie is reeds vastgelegd;
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...19-april.dhtml

Iedereen levert in behalve zij die dit land ten gronde richten.

lamenielachen 14 april 2016 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 8066676)
Kijk, ik kan best geloven dat dit een zware job is, een opleiding daartoe is ook niet mals voor woorden, als het gaat om personeelstekort, zit het hem daar waarschijnlijk met het werkelijke probleem...of ze mogen de beurtroulatie bvb verbeteren ?

Ik weet weinig hierover, laat staan dat ik iets ken van luchtvaart, maar een personeelstekort met degelijk opgeleide en ervaren mensen is te veel geld blijkbaar...wetende dat de er mensenlevens op het spel staan als je met oververmoeide personeel zit...

Zoals overval en vooral bij de overheid, "te veel opperhoofden en te weinig indianen".
Dat ze een paar ministers afschaffen en wat luchtverkeersleiders aan nemen er zijn schijnbaar kandidaten genoeg.
Zo slecht zal het dan ook wel niet zijn denk ik dan maar.

DewareJakob 14 april 2016 10:11

Zonder die acties goed te keuren. Banen die goed betaald worden, waarvan iedereen denkt dat het comfortabel werken is...
Hoe komt dat ze daar niet genoeg volk voor vinden?

Nyquist 14 april 2016 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8067001)
Zonder die acties goed te keuren. Banen die goed betaald worden, waarvan iedereen denkt dat het comfortabel werken is...
Hoe komt dat ze daar niet genoeg volk voor vinden?

Ze vinden daar een overvloed van kandidaten voor.

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...j-belgocontrol

DewareJakob 14 april 2016 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 8067013)
Ze vinden daar een overvloed van kandidaten voor.

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...j-belgocontrol

En toch onderbemand?

Dus tot ze weten wat het inhoudt, dan haken ze af. Het is een niet te onderschatten beroep.

Nyquist 14 april 2016 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8067127)
En toch onderbemand?

Dus tot ze weten wat het inhoudt, dan haken ze af. Het is een niet te onderschatten beroep.

Ze hebben daar maar 12 man van aangenomen, he. Belgocontrol heeft geen centen.

Sneaky 14 april 2016 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 8066669)
Tja, ik ken die persoon vrij goed, het is zeker iemand met werkethiek. "Shiften" van 12 dagen zijn geen uitzondering, en iedereen zet zich daar ook voor in, alhoewel dit eigenlijk al niet kan, zeker in zo'n belangrijke positie. De persoon waar ik het over heb heeft zich trouwens ook niet ziek gemeld.

Ik ben in principe heel hard tegen stakingen die de klant benadelen. Maar het lijkt wel of er daar iets gekraakt is, bij iemand waar ik het niet zou bij verwachten, en omwille van redenen die dan eigenlijk nog gaan over de veiligheid van de passagier. Ze voelen zich gerold door de vakbond die een deal heeft afgesloten.

Ik keur zeker de acties die nu gebeurd zijn nog niet goed, maar ik kan me wel inbeelden dat als ik 20 dagen achtereen zou gewerkt hebben, ik op een gegeven moment ook zou willen zeggen "ik wil niet meer verantwoordelijk gesteld worden voor mijn acties, want ik kan de job niet goed meer aan, ik heb slaap nodig". De persoon die ik ken heb ik deze bezorgdheid wel meer horen uiten, het is geen plotse uitzondering.

Het feit dat men in de media het enkel over de pensioenleeftijd heeft, terwijl men daar gerust wilde over onderhandelen, vind ik wel gigantisch en degoutant laag. Nogmaals, de pensioenleeftijd was niet de reden van die brief. Het doet me in elk geval wel enorm nadenken over onze media en vakbonden, en ik weet niet hoe ik zelf in zo'n situatie zou reageren. Ik ben in elk geval blij dat ik niet in zo'n situatie zit.

Die luchtverkeersleiders zijn een bende crapuul dat iedereen te kakken zet. Een luchthaven die aan het recupereren is van een zware slag en de reizigers.

Wat de echte reden is doet er zelfs niet toe. Dit soort wilde stakingen is gewoon ongeoorloofd.

Wanneer gaat de minimum dienstverlening er eens komen voor alle ambtenaren?

The time right, doe er iets aan regering.

vrijzinnige 14 april 2016 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 8067225)
Die luchtverkeersleiders zijn een bende crapuul dat iedereen te kakken zet. Een luchthaven die aan het recupereren is van een zware slag en de reizigers.

Wat de echte reden is doet er zelfs niet toe. Dit soort wilde stakingen is gewoon ongeoorloofd.

Wanneer gaat de minimum dienstverlening er eens komen voor alle ambtenaren?

The time right, doe er iets aan regering.

Dus.....de echte reden speelt voor jou geen enkele rol !
Dat zegt veel over jou Service als zelstandige, als zelfs veiligheid geen rol meer speelt !

Sneaky 14 april 2016 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 8067236)
Dus.....de echte reden speelt voor jou geen enkele rol !
Dat zegt veel over jou Service als zelstandige, als zelfs veiligheid geen rol meer speelt !

Die gasten bezitten tal van privileges. En ja het is een zware job dus er mag wat tegenover staan.

Maar als je 1 van die privileges - ze mogen zich ziek melden voor bijna eender wat dat hun concentratie verstoort - gaat misbruiken om er een wilde staking van te maken ga je een brug te ver. Neem daarbij de timing van de staking en het wordt bijna crimineel.

Nogmaals, de inhoud daar ga ik niet over oordelen. Ze zullen wel een punt hebben. Maar de vorm is zo verkeerd dat de reden mij niet meer interesseert en dat ik er geen respect voor kan opbrengen.

Henri1 14 april 2016 14:58

Citaat:

Laat ze maar rustig verder onze S.Z. afbreken en ontmantelen.
Drieste vooruitzichten voor volgende generaties.

Anna List 14 april 2016 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8067280)
Laat ze maar rustig verder onze S.Z. afbreken en ontmantelen.
Drieste vooruitzichten voor volgende generaties.

och jongen toch, onze geneeskunde volgt al 15 �* 20 jaar niet meer met mee met de moderne westerse top ... onvoldoende geld om de recente evoluties mee te volgen

Henri1 14 april 2016 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8067290)
och jongen toch, onze geneeskunde volgt al 15 �* 20 jaar niet meer met mee met de moderne westerse top ... onvoldoende geld om de recente evoluties mee te volgen

Vandaar dat onze ziekenhuizen overrompeld worden door Ollanders ?

vrijzinnige 14 april 2016 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 8067276)
Die gasten bezitten tal van privileges. En ja het is een zware job dus er mag wat tegenover staan.

Maar als je 1 van die privileges - ze mogen zich ziek melden voor bijna eender wat dat hun concentratie verstoort - gaat misbruiken om er een wilde staking van te maken ga je een brug te ver. Neem daarbij de timing van de staking en het wordt bijna crimineel.

Nogmaals, de inhoud daar ga ik niet over oordelen. Ze zullen wel een punt hebben. Maar de vorm is zo verkeerd dat de reden mij niet meer interesseert en dat ik er geen respect voor kan opbrengen.

Maar in een vorige reactie speelde die rede geen enkele rol voor jou, vanwaar je rechtse bocht ?
En.....veroordeel jij nu ook in één adem de wilde staking van de zelfstandige vrachtwagen bestuurders enkele dagen geleden ?

Tommeke 14 april 2016 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 8067302)
Maar in een vorige reactie speelde die rede geen enkele rol voor jou, vanwaar je rechtse bocht ?
En.....veroordeel jij nu ook in één adem de wilde staking van de zelfstandige vrachtwagen bestuurders enkele dagen geleden ?

De staking van de vrachtwagenbestuurders vind ik toch iets heel anders.

Sommige verkeersleiders hebben beslist om niet te komen, omwille van een noodkreet voor de veiligheid van het luchtruim. Dat is op zich zelfs nog niet speciaal iets voor hunzelf, maar ze strijden een heel stuk voor een verhoogde veiligheid van de passagiers. Imagoschade en economische schade wordt waarschijnlijk geleden, maar er worden geen mensenlevens in gevaar gebracht.

De vrachtwagenchauffeurs staakten omwille van economische eisen (en die kan ik nog snappen, want een bakje per land is krankzinnig), maar in plaats van te staken (en dus niet te rijden) hebben ze moedwillig wegen geblokkeerd, waarbij ze mensen in gevaar brachten, en hulpdiensten mogelijk niet op tijd bij hun patienten geraakten. Dit laatste is dus zeker niet te verantwoorden, en een fikse boete is hier op zijn plaats.

Gipsy 14 april 2016 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 8067535)
De staking van de vrachtwagenbestuurders vind ik toch iets heel anders.

Sommige verkeersleiders hebben beslist om niet te komen, omwille van een noodkreet voor de veiligheid van het luchtruim. Dat is op zich zelfs nog niet speciaal iets voor hunzelf, maar ze strijden een heel stuk voor een verhoogde veiligheid van de passagiers. Imagoschade en economische schade wordt waarschijnlijk geleden, maar er worden geen mensenlevens in gevaar gebracht.

De vrachtwagenchauffeurs staakten omwille van economische eisen (en die kan ik nog snappen, want een bakje per land is krankzinnig), maar in plaats van te staken (en dus niet te rijden) hebben ze moedwillig wegen geblokkeerd, waarbij ze mensen in gevaar brachten, en hulpdiensten mogelijk niet op tijd bij hun patienten geraakten. Dit laatste is dus zeker niet te verantwoorden, en een fikse boete is hier op zijn plaats.

Enfin zeg. Die gasten staken gewoon om meer centen en voordelen. Er is een limiet aan naïef te zijn. In vergelijking met andere sectoren zijn ze al bevoordeeld.

Tommeke 14 april 2016 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8067543)
Enfin zeg. Die gasten staken gewoon om meer centen en voordelen. Er is een limiet aan naïef te zijn. In vergelijking met andere sectoren zijn ze al bevoordeeld.

Zoiets zou ik waarschijnlijk ook zeggen als ik die persoon niet zou kennen. Ik ben zeker niet iemand naïef is. Het is zeker niet iemand die achter geld zit, en iemand die graag werkt.

Ooit al eens 12 dagen achtereen gewerkt ? Ik wel, nog niet zo lang geleden. Ooit al eens 20 dagen achtereen gewerkt ? Ik ook. Waar enkele dagen van 16 uur bij zaten. Dat was eigenlijk redelijk vrijwillig, om een project af te krijgen. Als je ook ja kan antwoorden op die vragen, dan weet je hoe je je op dat moment voelt. Nadien ben ik wel 3 dagen gecrashed van vermoeidheid. Maar goed, dat was een enkele keer en als ik een fout maak, kan er 300 man niet werken. Er komt waarschijnlijk economische schade, enkele claims, allemaal jammer maar niet zo boeiend. Maar wat als er 2 vliegtuigen botsen en er zijn 400 doden? En wat als de systemen waarop je vertrouwt nog niet goed werken? Deze problemen werden al veel langer aangekaart. Men heeft al langer de directie proberen te confronteren met een soort van staking waardoor de reiziger niet getroffen werd (bv februari, met opleidingen). Waarom werd net tijdens de opstart nu opeens snel door de directie beslist om de onderhandelingen stop te zetten?

Wel bevooroordeeld.... De luchtverkeersleiders verdienen goed, dat klopt. 4000 netto, 6200 bruto. Vergeet niet dat je sociale leven als luchtverkeersleider voorbij is. Je werkt in shiften van 24/24 7/7. Als je dan weet dat je in een andere sector (zeker met shiften) wel extralegale voordelen krijgt, ben ik eigenlijk niet heel jaloers op hun job. Ik verdien zeker minder, maar heb een auto, gsm, en moet enkel op projectbasis overuren / nachtwerk doen.

Bob 14 april 2016 22:01

6200euro bruto is wel het beginloon, na een geslaagde opleiding. De Tijd spreekt over een gemiddeld loon van 12000euro bruto.

daiwa 15 april 2016 01:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 8067599)
.

Ooit al eens 12 dagen achtereen gewerkt ? Ik wel, nog niet zo lang geleden. Ooit al eens 20 dagen achtereen gewerkt ? Ik ook. Waar enkele dagen van 16 uur bij zaten.
.

Dat was bij mij meer de gewoonte dan uitzondering.

De vroege en late shift doen op kaai 1333, dan naar kaai 702 rijden om daar de nacht en de vroege te doen. S' middags om 15 u thuis en s' avonds de nacht op kaai 730 doen.

Libro 15 april 2016 01:46

Brief uit de verkeerstoren: http://www.demorgen.be/opinie/brief-...988a73/1mFulF/

Maar ja, neoliberalen die alle verworvenheden willen ondergraven voor het heil van hun macht en rijkdom gaan hier geen oren naar hebben.

Sneaky 15 april 2016 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 8067302)

Dat is helemaal geen bocht. Ik leg gewoon uit waarom hun reden irrelevant is voor mijn veroordeling van de actie.

En hetzelfde geldt voor de truckers. Ze wisten al lang genoeg dat dit eraan zat te komen.

Sneaky 15 april 2016 07:38

Dit artikel ligt dicht bij wat ik erover denk:

http://www.demorgen.be/opinie/haal-d...etel-b2158d17/

Citaat:

De Brusselse verkeersleiders uiten zich als verkeersparasieten. Wat hun bekommernissen ook zijn, hun plotse actie is een dolk in de rug van een luchthavengemeenschap die zich probeert te herstellen van moorddadig terrorisme. Hebben ze echt geen gram empathie, geen greintje respect, voor de biotoop waarvan ze nochtans zelf afhankelijk zijn? Zijn ze totaal gevoelloos voor het land dat hen goed betaalt, dat mondiaal is afgegaan in een terrorismesoap, en dat ze nu eigenhandig in het hemd zetten?

Dat verkeersleiders 'ongeschiktheid' veinzen, grenst aan lafheid. Ze zijn niet collectief door een mysterieus virus geveld. Ze waren niet ziek, niet ongeschikt, maar in staking. Een staking die de nationale luchthaven en dus het hart van het economische verkeer treft. Volgens het Europese recht moeten dergelijke acties grenzen van redelijkheid en legitimiteit respecteren. Ik kan mij geen duidelijker situatie van onredelijkheid voorstellen. De verkeersleiders zijn dan onwettig afwezig en potentieel aansprakelijk voor de schade die ze hebben veroorzaakt.

vrijzinnige 15 april 2016 08:04

Citaat:

Zoiets zou ik waarschijnlijk ook zeggen als ik die persoon niet zou kennen. Ik ben zeker niet iemand naïef is. Het is zeker niet iemand die achter geld zit, en iemand die graag werkt.

Ooit al eens 12 dagen achtereen gewerkt ? Ik wel, nog niet zo lang geleden. Ooit al eens 20 dagen achtereen gewerkt ? Ik ook. Waar enkele dagen van 16 uur bij zaten. Dat was eigenlijk redelijk vrijwillig, om een project af te krijgen. Als je ook ja kan antwoorden op die vragen, dan weet je hoe je je op dat moment voelt. Nadien ben ik wel 3 dagen gecrashed van vermoeidheid. Maar goed, dat was een enkele keer en als ik een fout maak, kan er 300 man niet werken. Er komt waarschijnlijk economische schade, enkele claims, allemaal jammer maar niet zo boeiend. Maar wat als er 2 vliegtuigen botsen en er zijn 400 doden? En wat als de systemen waarop je vertrouwt nog niet goed werken? Deze problemen werden al veel langer aangekaart. Men heeft al langer de directie proberen te confronteren met een soort van staking waardoor de reiziger niet getroffen werd (bv februari, met opleidingen). Waarom werd net tijdens de opstart nu opeens snel door de directie beslist om de onderhandelingen stop te zetten?

Wel bevooroordeeld.... De luchtverkeersleiders verdienen goed, dat klopt. 4000 netto, 6200 bruto. Vergeet niet dat je sociale leven als luchtverkeersleider voorbij is. Je werkt in shiften van 24/24 7/7. Als je dan weet dat je in een andere sector (zeker met shiften) wel extralegale voordelen krijgt, ben ik eigenlijk niet heel jaloers op hun job. Ik verdien zeker minder, maar heb een auto, gsm, en moet enkel op projectbasis overuren / nachtwerk doen.

Wat wel ZEER opmerkelijk is bij jou Tommeke, NU het er op aankomt om de daden van vriend, vriendin, of misschien wel jezelf te verdedigen, nu steun jij plots de luchtverkeersleiders en hun actie.
Maar in een eerdere draad, waren andere stakende personen nog krapuul in jou ogen.
Meer uitleg denk ik dat hier niet bij nodig is.

Gipsy 15 april 2016 11:56

Citaat:

Ooit al eens 12 dagen achtereen gewerkt ? Ik wel, nog niet zo lang geleden. Ooit al eens 20 dagen achtereen gewerkt ? Ik ook. Waar enkele dagen van 16 uur bij zaten.

Nog ene die denkt dat hij alleen hard moet werken.

Anna List 15 april 2016 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 8067726)
6200euro bruto is wel het beginloon, na een geslaagde opleiding. De Tijd spreekt over een gemiddeld loon van 12000euro bruto.

binnen twee jaar zijn al die jobs geautomatiseerd.

luie aanstellers.

PORSCHE 15 april 2016 13:10

Citaat:

De timing van de staking is verschrikkelijk. Dat neemt niet weg dat het een zeer zware job is.

Mag ik nu eens hard lachen? Informeer u eens over de echte werkomstandigheden. Ooit al in een verkeerstoren geweest en gezien hoe ze daar "hard werken"? Wel ik wel en ik kan zeggen dat 99% door computers wordt gedaan. En in een echte stresssituatie bestaan er de noodnummers. Dus zwaar? Enkel onregelmatige uren zoals een arbeider aan de band in ploegen.

Tommeke 15 april 2016 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 8067941)
Wat wel ZEER opmerkelijk is bij jou Tommeke, NU het er op aankomt om de daden van vriend, vriendin, of misschien wel jezelf te verdedigen, nu steun jij plots de luchtverkeersleiders en hun actie.
Maar in een eerdere draad, waren andere stakende personen nog krapuul in jou ogen.
Meer uitleg denk ik dat hier niet bij nodig is.

Ik heb zelfs meer uitleg gegeven in een vorig bericht. Niet komen opdagen, en dan nog omdat je schrik hebt voor veiligheid is ten eerste al iets heel anders dan dingen saboteren. Moedwillig wegen afsluiten en mensen in gevaar brengen zodat hulpdiensten niet door kunnen, sorry, ja, dat noem ik krapuul.

En nee, ik werkt niet in de luchtvaart. Ik heb trouwens ook nog nooit van mijn leven gestaakt.

Demper 16 april 2016 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8068324)
Mag ik nu eens hard lachen? Informeer u eens over de echte werkomstandigheden. Ooit al in een verkeerstoren geweest en gezien hoe ze daar "hard werken"? Wel ik wel en ik kan zeggen dat 99% door computers wordt gedaan. En in een echte stresssituatie bestaan er de noodnummers. Dus zwaar? Enkel onregelmatige uren zoals een arbeider aan de band in ploegen.

Waarom dan die vette verloning als ze geen kloten moeten uitsteken?

Ze zijn allemaal jaloers op de vette pree van de verkeersleiders.

Het is niet omdat mensen een goede verloning krijgen dat je ermee mag sollen.

Bob 16 april 2016 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8070074)
Waarom dan die vette verloning als ze geen kloten moeten uitsteken?

Ze zijn allemaal jaloers op de vette pree van de verkeersleiders.

Het is niet omdat mensen een goede verloning krijgen dat je ermee mag sollen.

Maar het is ook niet omdat ze een goede verlonig krijgen (nu 12000€ bruto lijkt mij wel eerder een zeer goede verloning), dat ze een hele luchthaven moeten gijzelen.

Demper 16 april 2016 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 8070083)
Maar het is ook niet omdat ze een goede verlonig krijgen (nu 12000€ bruto lijkt mij wel eerder een zeer goede verloning), dat ze een hele luchthaven moeten gijzelen.

Niemand weet echt hoe de interne keuken daar in elkaar zit.

Bob 16 april 2016 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8070089)
Niemand weet echt hoe de interne keuken daar in elkaar zit.

Nee, maar we weten wel dat een nieuwe arbeidsovereenkomst door één vakbond was goedgekeurd, blijkbaar tegen de zin van een belangenorganisatie der luchtverkeersleiders. Waar deze laatsten dan maar een wilde staking zijn gestart, waarbij alle eisen dan op een hoopje werden gegooid.
Kan zijn dat er een personeelstekort is. Dat men dat dan oplost. Maar een hoogdringendheid op te staken, zie ik toch nergens.

Demper 16 april 2016 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 8070127)
Nee, maar we weten wel dat een nieuwe arbeidsovereenkomst door één vakbond was goedgekeurd, blijkbaar tegen de zin van een belangenorganisatie der luchtverkeersleiders. Waar deze laatsten dan maar een wilde staking zijn gestart, waarbij alle eisen dan op een hoopje werden gegooid.
Kan zijn dat er een personeelstekort is. Dat men dat dan oplost. Maar een hoogdringendheid op te staken, zie ik toch nergens.

Wie een dikke pree krijgt, moet over zich laten lopen, zei de jaloerse meute.

Scherven A. Mok 16 april 2016 18:09

Ik had dit dus nog niet gezien. Om van te kotsen. Media en politici samen. Geen enkele van die hoernalisten of "entertainers" die zich de vraag stelt of het wel opportuun was om de pensioenleeftijd van de verkeersleiders te verlengen net voor de heropening van de luchthaven na een aanslag ... die journalisten en politici kunnen sneller op pensioen dan de verkeersleiders. Bweurk.
En dan wilden de verkeersleiders die verlenging nog aanvaarden op voorwaarde dat de manier van werken zou veranderen ... om ziek te worden van onze 'elite' daar te zien gas geven zonder tegenstem.
Ik stel voor dat we het loon van alle medisch personeel aftoppen op 1500 euro netto om de sociale zekerheid te redden. En ze mogen niet staken want er zouden wel eens doden kunnen vallen ... In gewicht loopt de vergelijking wat mank maar fundamenteel klopt ze wel. Alhoewel.
De verkeersleiders mogen niet staken tegen drie jaar langer werken want anders valt onze vakantie in het water.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be