![]() |
Opel Ampera E > 380 km rijbereik, waar blijven de andere merken?
In de USA heeft de Chevrolet Bolt EV officieel 238 miles EPA-rijbereik gehaald, of 383 km.
http://blog.caranddriver.com/2017-ch...iles-of-range/ (en het zou nog meer geweest zijn moest de auto aerodynamischer zijn) De Bolt EV gaat in Europa onder de naam Opel Ampera e verkocht worden, wslk vanaf zomer 2017: http://www.auto-motor-und-sport.de/n...is-765522.html Het Tesla Model 3 (EU) gaat wslk 2018 komen, maar waar blijven de andere Europese concurrenten eigenlijk? Ook op papier is maar weinig te horen, tenzij data van 2019-2020 ofzo? VW- Audi -BMW - Mercedes ... waar blijven de ~ 50-65 kWh modellen voor 40.000 €, en + 400 km rijbereik ? Volgende maand is het autosalon van Parijs, de enige die iets gaat tonen is VW met zijn E-studie VW NUve en CUve (naast Opel Ampera e), maar die electrische modellen van VW gaan pas 2019 op de markt komen (MEB-platform) : http://www.autozeitung.de/auto-neuhe...chnische-daten http://www.autobild.de/artikel/vw-st...-10675123.html Men kan toch echt ontgoocheld zijn dat de Europese constructeurs maar bitter weinig kunnen tonen. Overzicht alle modellen tem 2017 (+Tesla model 3 basisversie) en hun EPA rijbereik, de Bolt EV /Ampera e zal zich als enige tussen de Tesla´s plaatsen: ![]() De BMW i3 facelift 2016 doet weer iets raars en hangt 94 Ah (= 33 kWh) als naam aan zijn nieuwe versie... de oude was 60 Ah (=22 kWh) http://www.autozeitung.de/auto-neuhe...i3-2016-update https://www.press.bmwgroup.com/deuts...agsbedingungen |
Denk je nu echt dat VAG, Mercedes en BMW stilzitten?
Van zodra het rendabel wordt om elektrische karren en masse te produceren, zullen ze dat zonder twijfel doen. Voorlopig willen de Duitsers geen aandeelhouderswaarde verbranden. Tesla verliest een kleine 7000 dollar per auto, R&D kosten niet inbegrepen! |
Citaat:
Natuurljk zal de strategie van Tesla ooit rendabel zijn, de *Audi-chef zegt het namelijk zelf. * http://ecomento.tv/2016/03/25/audi-e...chtig-gemacht/ # http://www.it-times.de/news/tesla-mo...visier-116113/ De hybride modelllen (P-EV) van Mercedes BMW Audi en co verkopen veel slechter dan Tesla S/X: http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World Wereld http://ev-sales.blogspot.be/2016_07_01_archive.html Europa Dat Tesla voorlopig verlies maakt per auto, lijkt niemand te storen (ook de aandeelhouders niet), en zeker niet de consument. Elke consument is vrij 10.000 $ drinkgeld te geven aan Tesla daarmee ze winst maken per auto. LOL Citaat:
|
Citaat:
Hoofdmotor is China waar dubbel zoveel EV verkocht wordt dan PEV, dat brengt ~ 60/40 ratio in het voordeel van de (B)EV. Plug-in-Hybrides houden nog goed stand dankzij Europa-USA waar het ~50/50 schommelt. http://www.ev-volumes.com/ ![]() Stable 60:40 Ratio The mix of battery electric vehicles (BEV) and plug-in hybrids (PHEV) appears to be quite stable. There are differences between the regions, though. In China, the ratio is still two EVs on one PHEV. In USA and Europe, the EV/PHEV mix is approaching a 50:50 split. New model launches, mostly PHEV in Europe/US and mostly EVs in China play an important part in this. Europe in particular shows diverse and interesting developments in the individual countries, largely depending on the tax & incentive structures and domestic product offers. EV-volumes has been tracking the developments several years back and gained many useful insights for the impact of incentives and product news. Check our articles for Europe and our Data Center content for more info. ![]() China sets the pace China is the growth motor for plug-in sales. "New Energy Vehicle" volume for passenger cars more than doubled in the first quarter and growth accelerated to 140 % for Q2. 128 % growth for H1 is much more than in any other region, but the days of 2- or 3-fold sales increases seen in 2014-2015 are probably over. The US has recovered from the weak development during 2015 (-4 %), posts +19 % for the first quarter and +18 % for Q2. June and July were particularly strong with 50 % more sales than in 2015, Tesla, GM and Ford being the main source of the increase. Europe struggles to continue on the 99 % growth rate of last year. Many markets develop strong, but the incentive changes for PHEV in the Netherlands and EVs in Denmark darken the overall picture. Growth was 31 % in Q2, but only 13 % in Q2. For details check our Europe summary here: http://www.ev-volumes.com/country/to...cle-volumes-2/ (P)EV Sales specifiek China: http://ev-sales.blogspot.be/search/label/China Wslk allemaal Chinese merken, enkel Tesla (plaats 19) geraakt bij de beste 20. In Europa is het natuurlijk niet zo erg (ze maken immers verlies :-D ) dat de Tesla S een van de beste verkochte luxe limousines wordt, zoals in 2015 : Citaat:
|
Citaat:
De uitstootnormen die er aan komen hebben overigens maar 1 correct oplossing: electrificatie. |
Citaat:
* sinds zomer 2015 is het turbo-bergaf met de Duitse auto-aandelen, vooral omdat ze geen voet meer aan de grond krijgen in China (zegt de link): Citaat:
|
TSLA 1 jaar correctie
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien hebben tussen dit en 2-3 jaar de grote merken hun E versies in industriële hoeveelheden, of Tesla die concurrentie aankan is zéér twijfelachtig. |
Citaat:
(het MEB-platform -dat volgende week voorgesteld wordt in Parijs- is bedoelt voor massaproductie van talrijke modellen) |
Citaat:
Daar zijn wel een paar miljard voor nodig, denk ik zo. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien hebben die "grote merken" ook nog geen snellaadnetwerk wereldwijd, Tesla heeft dit al allemaal. Waar gaan die grote merken dan hun E-auto´s laden onderweg? (maar dat is wslk nog het minste probleem). De bottleneck zal het aantal grote batterijpacks zijn, en de bevoorrading door Lithium-mijnen. Ook daar heeft Tesla al aan gedacht, en de contracten kant en klaar voorzien, in elk geval zal Tesla Panasonic goedkoper accupacks kunnen produceren. En vooral Tesla 3 heeft ook al 400.000 voorbestellingen, terwijl de grote merken hun E-auto´s nog via hun dealers moeten verkopen... en nu stop ik maar... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De voorbijgestreefde NEDC/NEFZ -of europese testcyclus- vóóral voor E-wagens, is een lachertje, diverse testen hebben dat aangetoond. Het scheelt soms bijna 50 % in rijbereik: http://evobsession.com/uk-2016-nissa...sness-of-nedc/ 107 miles EPA versus 155 miles NEDC voor dezelfde Nissan Leaf... Dat sommige E-constructeurs (zoals sjoemel-VW) daar zelfs blaasjes mee willen verkondigen valt soms wel eens heel dik op: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kijk ik heb gans mijn leven met productie te maken gehad, weliswaar geen autos, maar ik ken de problemen en kan rekenen.
400.000 autos dat wil zeggen in de utopie dat de productie 24 uur per dag draait, 365 dagen op een jaar gedurende 2 jaar een auto van de band moet rollen elke 2,60 minuten. Dat is een utopie en dan zou nu onmiddellijk de productie operationeel moeten zijn terwijl ik schat dat het reeds 2 jaar gaat duren om een productie apparaat op te bouwen die dat tempo aankan. Tenzij de Tesla fans natuurlijk bereid zijn te wachten tot ergens 2025 en dan is de nu geprojecteerde Tesla reeds voorbijgestreefd. Dan ben ik nog vergeten zeggen dat ze er niet gaan komen met de pre-payment van de kopers om dat productie apparaat op te bouwen. Als de koers keldert draaien de banken de kraan dicht. |
Citaat:
Ook die 2 modellen waren meestal 1 - 3,5* jaar op voorhand besteld tot ze geleverd werden. * Citaat:
Met de Tesla 3 zal het wel veel vlotter gaan, is ook een veel eenvoudigere wagen dan het Model X. De Teslafabriek in Fremont is al realistisch vergroot voor het model 3, investering 1,26 miljard $: Citaat:
En de productielijn wacht al op het maken van de eerste 300 stuks voor testdoeleinden: https://electrek.co/2016/08/03/tesla...emont-factory/ Voor jou mag dat een bubbel blijven, maar toch rijden ze al rond (Roadster/S/X), integendeel tot "jouw Europese constructeurs" waar enkel din-A4 papiertjes van bestaan en af en toe een studie op een autosalon. |
Citaat:
Laadpalen: zie plan vlaamse overheid (2500 laadpalen in vlaanderen), zie private initiatieven (nieuwe parkings, enz...worden steevast uitegerust met enkele laadplekken) Maar ik begrijp uw opmerking. Vooral de toelevering van accus is problematisch. Tesla is daar als eerste opportunistisch geweest: ze hebben reeds contracten met lithium mijnen (zelfs in de buurt van de gigafactory) afgesloten. De anderen zullen hiervoor achterna moeten hollen. |
Citaat:
Probleem van de tesla band is dat ze erg traag gaat. Ze moet ongeveer 10 keer sneller. Moderne autofabrieken halen die hoge snelheid, en kunnen dus 0.5 miljoen wagens per jaar produceren, en de groteren in de VS zelfs tot 1 miljoen per jaar. De truuk is dus verder te automatiseren en te standardiseren. Met model X hebben ze dat niet gedaan (falcon deuren iemand). Les voor Model 3: standaard stukken, minder complexiteit en veel automatisatie, dan kan je dus wel 500k per jaar halen in die fabriek. |
GM betaalt 145 dollar/kWh voor de bolt/ampera-e haar accus.
Gewoon ter informatie om u aan te geven dat onze claims van dalende batterij prijzen geen fabeltjes zijn. |
Citaat:
Citaat:
* Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
In elk geval een gezonde concurrentie tussen 3 grote spelers die niet slecht kan zijn voor een verdere prijsdaling: http://www.greentechmedia.com/articl...Battery-Suppli Maar ik denk dat qua prijs-kwaliteit Panasonic nog altijd voldoende voorsprong gaat hebben op de Koreanen, maar ik kan me ook vergissen. In elk geval is het accupackmanagement belangrijk voor de duurzaamheid van het accupack en daar heeft Tesla toch al wat bewezen, ze bieden ook nog altijd de beste garantievoorwaarden op accupack en E-management+ aandrijflijn, het is de enige die onbeperkte kms en-of 8 jaar geeft... De BMW i3 (ook de facelift 33 kWh) bvb. of accus van Samsung SDI biedt ook 8 jaar enkel op het accupack maar wel begrenst tot 100.000 km en ook nog eens op 70 % van de capaciteit: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Deutsche Bank is wslk blij dat ze hier en daar nog redelijk geld kunnen uitlenen want om geld te deponeren bij de Europese centrale bank kost het hun 0,4 % rente... Citaat:
|
Citaat:
Ook bij Daimler AG (Mercedes) waren er plannen... en ook die plannen staan on hold... lijkt wel te duur en te risicovol voor VW? :-D Citaat:
![]() http://www.luxresearchinc.com/news-a...others-aim-its (ook Duitse bronnen zeggen dat VW gaat kiezen voor Panasonics-cellen, wat ze nu ook al doen bij hun *Golf E -> Sanyo = dochterfa. van Panasonic: http://www.handelsblatt.com/unterneh...r/3050732.html ) Van Mercedes ben ik nog niet zeker, alhoewel die ook al complete accupacks van Tesla-Panasonic krijgen voor hun B model. *Daimler AG, GM en Hyundai-Kia rode lijn naar LG Chem. *BMW -> Samsung SDI. *Renault-Nissan -> weten het ook nog niet zeker... (geen langdurige contracten) Giagafactory I zal wslk (2020) ooit meer dan dubbel zoveel GWh produceren als de rest van de wereld tesamen, te vinden in diverse bronnen: via Wiki bvb: https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1 De bottleneck voor voldoende E-auto´s per jaar staat op valt met de enorme accupackproductie en daar is Tesla de enige die het potentiaal heeft zoveel accupacks te produceren, zelfs al voor het Model 3 en sowieso hun Powerwalls en andere toepassingen. Momenteel is Gigafactory I maar voor ~14 % afgewerkt#, maar dat laat hun al toe hun automatisatie van accucellen op te starten, de machines draaien al een tijdje... zie YT. # ![]() |
Er komen nog mooie tijden aan. Tegen -ik zeg maar wat- 2020 is er veel keuze in E-wagens. Tegen 2025 (?) is er misschien al een overaanbod. Maar vandaag staat de benzine nog steeds aan 1,30 euro/liter en diesel aan iets van een 1,00 euro/liter. Rode mazout zelfs een kleine 0,45 euro/liter. En de dieselwagens rijden er evengoed mee.
Neem een benzinewagen of een veel duurdere E-wagen. Voor het verschil kan je al veel gaan tanken en pakken kilometers doen. Waar is dan voor een particulier de meerwaarde nog? Buiten diegenen met een lidkaart van de politieke partij Groen en de wereldverbeteraars. Maar die zouden eigenlijk enkel met de fiets mogen rond rijden. Een E-wagen is en blijft vandaag enkel interessant voor mensen en bedrijven die van het 100% fiscaal voordeel kunnen genieten. Trouwens al eens de nieuwe Porsche panamera 4E-Hybrid gezien? Voor dezelfde prijs als een tesla S. Even krachtig en blijkbaar ook 100% fiscaal in te brengen. Nog geen full E-wagen maar met een theoretisch verbruik van 2,5 liter/100km is het al bijna peanuts aan benzineverbruik. En dan mag je dit cijfer maal twee doen dan is het nog spotgoedkoop. Dus de markt is aan het reageren en geven nu al mooiere alternatieven dan een doorsnee tesla S. En neen ik heb geen interesse in de nieuwe panamera. Zelfs mijn huidige 991 is verkocht. We rijden vanaf nu met een Italiaans beestje rond ;) Als werkzoekende moet je je in stijl verplaatsen :D |
Een uitsluitend elektrisch aangedreven auto is volgens mij niet zo moeilijk te fabriceren als een met een brandstofmotor.
Elektromotoren zijn simpeler, in vele aspecten, dan ontploffingsmotoren. Plus niks van versnellingsbak, motormanagement .. bla bla ... De batterij, en specifiek de capaciteit ervan, is cruciaal. In twee aspecten: totale laadcapaciteit (tegenover gewicht) en snelheid van laden (tegenover veiligheid). Van het leasen van batterijen, en deze in een station te wisselen (een bijna lege er uit, een volle in de plaats) spreekt men blijkbaar niet meer. . |
Citaat:
http://ecomento.tv/2016/06/22/daimle...eter5-minuten/ http://insideevs.com/fastned-readies...0-kw-charging/ En langzamer bijladen (indien nodig) zal overal kunnen gaan (destination chargers), men blijft tenslotte niet rijden maar men parkeert toch ergens voor langere tijd? Sommigen hebben zelfs niet genoeg aan 4 uur parkeren als ze ergens een staduitstap doen. Parkeerschijven laten 1 - 2 en ook 4 uur parkeren toe. Natuurlijk kunnen de meesten thuis opladen, op enkele seconden ingeplugd. De gemiddelde auto staat namelijk gemiddeld 95 % van de tijd stil. |
Citaat:
Van zodra er effectief een plant is die 500k tot 1 miljoen electrische wagens per jaar maakt, gaat de prijs fors omlaag kunnen. Economies of scale. Nu worden bijvoorbeeld Teslas nog veel met de hand geassembleerd. Dat is duur en traag. |
Citaat:
# ![]() Nog even wachten op de gerobotiseerde massaproductie van accupacks in Gigafactory I (wordt steeds groter) en men kan de productie serieus opdrijven. Musk wenst het laatste kwartaal van 2016 met lichte kwartaalwinst af te sluiten, daarmee dat gezaag in de media eindelijk eens verstomt. :-). Daarvoor willen ze 80.000- 90.000 Tesla S/X produceren per jaar (verkocht zijn ze wslk al). Vorig jaar 2015 was dat "maar" 50.580: Citaat:
link is van 10 februari, maar Musk heeft dat nog eens expliciet herhaalt begin september 2016, hier de link: Citaat:
# https://cleantechnica.com/2016/08/15...on-line-video/ met video Fremont Factory Door problemen met die Falcon wings- deuren heeft het Model X natuurlijk serieuze productieproblemen gekend en wslk ook 3-4 maand productie vertraging, ze zijn zelfs van leverancier moeten wisselen. De rechtszaak is intussen uitgeklaard: http://teslamag.de/news/rechtsstreit...beigelegt-9675 http://teslamag.de/news/tesla-motors...ng-falcon-6606 |
Ik las vandaag dat men 8% electrische wagens inschat voor 2050. Dus zo een vaart zal het wel niet lopen. In de hypothese dat 100% van de wagens electrisch zouden rijden zou men in Europa honderden kerncentrales moeten bijbouwen. Bovendien halen de staten belangrijke inkomsten uit taxen op brandstof die zou dan gewoon verlegd worden op electriciteit. Daar gaat het free lunch verhaal voor de electriciteit tankers.
|
Citaat:
En ik las uit wetenschappelijke voorspellingen dat er ca 44 % electrische auto´s zouden kunnen rijden in 2050, en dat zelfs in Duitsland, en verder las ik dat die 44 % electrische auto´s maar 10 % van de huidige stroom in Duitsland zouden verbruiken. 10 % is een fluitje van een cent, als men bedenkt dat er wslk minder stroom gaat verbruikt worden in de toekomst door allerlei spaartechniek. En de stroom voor benzine- en dieselproductie gaat sowieso ook verminderen, en de stroom van fossiele pompen sowieso ook. 10 % meer hernieuwbare stroom is uiteraard ook poepsimpel te halen aangezien we de evolutie kennen van de laaste 10 jaar in Duitsland (via Wiki). Duitsland heeft vandaag ca. 61,5 miljoen auto´s, ca. 27 miljoen E-auto´s is 43,9 %. En ik geef wel een bron, eentje uit 2013: Citaat:
![]() https://de.wikipedia.org/wiki/Erneue...baren_Energien En wat voor een versnelling van de E-wagens zou kunnen zorgen is een duurdere olieprijs. De OPEC heeft jarelang altijd het been stijf gehouden, maar nu hebben ze toch besloten de olieproductie serieus te verlagen, de olieprijs steeg eensklaps met 6 % op 1 dag. En zoals we wel weten ooit geraakt die goedkope woestijnolie ook op, en zal het wel eens serieus duurder worden, naja ik heb geen goede glazen oliebol. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik zeg en herhaal het als de E auto minimaal 600 km (sportief) kan rijden en de tankbeurt minder dan 10 minuten duurt zal ik het misschien overwegen maar dan nog moet het model me aanstaan. Al de zever daar rond van CO2 interesseren me geen kloten want in de hypothese dat honderd procent van de auto's op electriek zouden rijden ontstaan er pas problemen om electricteit te verwekken. En dan eindigt natuurlijk het "gratis" verhaal want vadertje staat gaat het gemiste inkomen op petrolium afwentelen op de electriciteit. In simpele woorden als er genoeg kloten overstappen naar de E auto gaat de staat hetzelfde bedrag belasten als op de benzine en diesel. Wat de prijs betreft vertegenwoordigt de OPEC nog amper 40% van de wereldproductie. Sommige non OPEC landen hebben de dollars hard nodig zij gaan hun productie gewoon opdrijven en de US teert op zijn schalie gas en petrolium. Zij hebben de OPEC al lang niet meer nodig. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be