![]() |
Het echte probleem van files
http://nieuws.vtm.be/binnenland/2148...en-tegen-files
Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken. Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken : - Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen). - Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur. - Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen). - Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang). - Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur. - Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden. - Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur. - Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers. - Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs). Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!! |
Citaat:
|
+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?
Of weet je wat ? Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus. |
Citaat:
|
Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.
Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten. |
ze hebben een nieuwe file-toerist wagen gemaakt voor u Porsche
http://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws...cid=spartanntp |
Citaat:
Afstandswerken is hier nog niet ingeburgerd. Ik werk al 5 jaar van thuis uit. Een luxe! Geen stress en ik verzet meer werk op 5 uur dan 11 uur (waarvan 3 uur verplaatsing/file/ergernis) op een kantoortje. Dat kantoortje is gewoon overbodig. Meetings, presentaties, verduidelijkingen kunnen gerust met de huidige online-toepassingen. Sommige 'bazen' willen toch nog de fysieke aanwezigheid van zijn/haar medewerkers. Een bekrompen visie!! |
Het grote probleem is is dat er gewoon teveel verkeer tegelijkertijd is en het wegennet verzadigd is.
|
wiskundig is het probleem eenvoudig hoor
voor elke 100km file, leg je 100km wegstrook capaciteit bij... Dus belgie heeft 400km structurele file, dus moeten we volgend jaar 400km filestrook bijbouwen Effect: de file wordt mathemathisch van 400km op 3 wegstroken gereduceerd naar 300km op 4 wegstroken en dus 25-30% korter Het tweede dat we moeten doen is alle bottelnecks TWEE bijkomende stroken van ongeveer 5 km geven... Dus alle files zijn te herleiden tot een bottleneck. Alle bottlenecks verruimen zorgt ook daar dat ofwel de bottleneck zich gaat verplaatsen 5km verder, ofwel dat de bottleneck definitief verdwijnt. Dus er zijn een 50tal bottlenecks van 5km wegstrook of nog 250km wegstrook te bouwen... En daarmee maak je de file terug 20% korter... De investeringen van onze overheid in het wegnetwerk zijn gewoon zodanig lamentabel, ze financieren liever werklozen dan snelwegenbouwers. Ze financieren liever zwarte begrotingsgaten dan rendabele dingen Het is een feit dat met een begroting van amper 750miljoen of knal dezelfde begroting van de spoorwegen, we die 750km wegstrook capaciteit kunnen bouwen, Nog hilarischer is dat zelfs die stroken daar meestal werkloos liggen als pechstroken.. Dus het is met andere woorden gewoon gebruiken wat we hebben en het verstand eens verzetten op een andere denkwijze dan altijd maar patchwork zoals het altijd te beleven valt in belgie |
Citaat:
Toen er een 5 tal jaren geleden grote wegeniswerken waren in de omgeving van de Ford fabrieken in Genk, lieten de toeleveringsbedrijven hun werknemers een kwartier vroeger beginnen en stoppen. Hierdoor waren deze mensen al weg vooraleer de uitstroom van Ford begon. Was een goede maatregel, alleen niet overal realiseerbaar. Een andere maatregel, door het uitdoven van provinciale functies, komen er grote bureelruimtes leeg te staan. Waarom kunnen hier geen satellietkantoren voor de Vlaamse regering gerealiseerd worden? Met andere woorden, moet iedereen steeds in Brussel zijn? |
Citaat:
PS : die honderd zweepslagen is wel niet slecht. Ik speel met plezier dan wel de beul die ze moet (mag) geven ;) |
Wil Staat wel files "oplossen"?
Ik merk eerder het tegendeel: alternatieven (secundaire / tertiaire wegen) is ze bezig aan het uitmoorden. Eenrichting. Enkel lokaal verkeer. Verboden voor +3.5 ton (nochtans eerder decennia lang probleemloos). Overal baanruimte afgebroken (vervangen door hindernissen, zodat ene richting moet wachten voor andere, fietsers niet meer ingehaald kunnen worden). Meestal onder excuus "veiligheid". Viel onlangs nog een dode louter (files zijn grote ongevalveroorzakers) door dat excuus "veiligheid": bromfietster op een "betonbol" gereden. Nog een recent voorbeeld: Aalter, heraanleg rotonde E40 (door het kluwen dat ze heden ten dage "verkeerscomplex" noemen, de massieve files tijdens de werken konden vermeden worden (lees: korter gemaakt) door enige alternatieve secundaire / tertiaire wegen. Wat deed de Staatsbende: wegblokkade. Eerst twee hekkens en relatief lichte witte betonblokken. Die werden opzijgeschoven. De Staatsterroristen plaatsten dan een pallet stenen op de baan. 2 dagen later stond die ook in de berm. Nog 2 dagen later: 2 hekkens, 2 witte betonblokken, 3 paletten stenen om een korte S te maken. Zelfs voor een fietser is het nu sukkelen. Gevolg voor chauffeurs is 5 km rondrijden om bij de winkels / supermarkten aan de rotonde te raken. En de "afgesloten" weg (kruispunt weg brug E40/weg brug spoorlijn) - Oude Gentweg -> Kestelstraat) ligt er nu elke dag slechter bij. Want, geen auto's meer, alles blijft op de weg liggen (bos). Onlangs storm. Rond de blokkade vol takken en bladeren en quasi donker (geen verlichting daar). En de "struikhindernissen" op betondrempel-"eilanden", een favoriete bezigheids"economie" voor Staatspersoneel. Alhoewel ze intussen daar ook al minder goesting voor hebben gekregen (besteden het uit aan privefirma's). Die zijn toch blij natuurlijk, betaald voor hobby tuinieren en later op de dag een uurke in de kamionet zitten kijken om dan naar huis te toefen. Niet veel "prive" over aan firma. Agentschap wegen en verkeer is ook vaak zo te zien. Soms zie je er 1 op de top van een brug aan de zijkant staan, met zijn voeten op het stuur de gazet te lezen. Dito hun kollega's bezigheidstherapisten van waterwegen en zeekanaal, aan wat afgelegen bruggen / sluizen zitten ze dan met 3 kamionettes gezellig samen te wachten op het einde van de... "werkdag". Wat is een "echt" probleem? Ik zie een "echt" probleem als een "primair" probleem. Waar het probleem begint. De eerste oorzaak in een keten van oorzaken en gevolgen. Als je zo even de situatie van de secundaire en tertiaire wegen vergelijkt (direct) met enkele decennia terug, dan is er maar 1 conclusie te trekken: Staat maakt files. We hadden vroeger wegen met ruimte zat. Brede bochten, ruim plaats om af te slaan, alternatieven volop. Niet meer. Misschien willen ze het verkeer dwingen tot knooppunten, waar ze dan camera's hangen om steeds totalitairder controle te verkrijgen. Een beetje de wegenversie van de via Google & co redirects op het internet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Verloning hervormen en netto meer loon betalen maar stoppen met die hypocriete poespas van "bedrijfswagens" in te calculeren in het loon zou al veel meer ruimte scheppen op de wegen.
Als nu een jonge snotaap een job zoekt krijgt hij een catalogus van wagens waar hij kan in kiezen in het bedrijf waar hij postuleert. Als hij een wagen nodig heeft dat hij dan zelf beslist en koopt maar niet dit verdoken loon systeem. Minder werk voor fiscale raadgevers maar op het einde van de rit vaart iedereen er beter bij. |
Citaat:
|
Citaat:
<einde lijst> |
Citaat:
|
van kwaad naar erger?
....dat is toch wat de transportsector beweert.Zij worden betaald per pallet en kunnen dus het jaar na jaar stijgende aantal stilstandsuren niet zomaar doorrekenen aan hun klanten...
http://www.tijd.be/ondernemen/logist...&ts=1480483679 Ironisch genoeg moet de sector nu MEER vrachtwagens inzetten,want de vertragingen en de verplichte rij- en rusttijden ontslaan hen niet van hun contractuele verplichtingen om te leveren. Of nog,zelfs een kleine economische groei gooit ons idioot aangelegde- en ingerichte wegennet nu helemaal dicht...:-( |
Citaat:
Het fileprobleem oplossen door de maximumsnelheid van de vrachtwagens met nog 10km/u naar beneden te halen en daardoor het verschil in snelheden nog wat te vergroten. Priceless. |
teveel sossen zonder terrein in terreinvoertuigen
|
Oorzaken van de Vlaamse miserie:
a. de fiscale begunstiging van "bedrijfswagens"; b. het véél te laat ingevoerde urbanisatiebeleid waardoor het landschap in een groot deel van Vlaanderen verloederd werd en het aanleggen van een performant wegennet (zowel voor auto's als voor fietsers) aartsmoeilijk is; c. het volstrekt ondermaats niveau van ons openbaar vervoer; d. de veel te hoge concentratie van openbare diensten en administraties op één locatie, met name Brussel; e. de bedenkelijke toestand van onze overheidsbudgetten en openbare schuld na een decennia lang véél te gul sociaal beleid waardoor er veel minder geld beschikbaar was voor broodnodige overheidsinvesteringen; f. de overbevolking. |
Citaat:
|
Het echte probleem van de files
Berusting.
|
Citaat:
Het openbaar vervoer nemen. |
Het echte probleem van de files
Te weinig vliegtuigen voor alleman. LOL
|
Citaat:
|
Citaat:
Files worden dan echt plezant. Zelfs stadsverkeer... https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE |
Citaat:
Zo zie je daar 50 keer op een dag honderden meters tram stil staan en half Gent achter de trams die niet verder kunnen. Als dat niet slim gezien was van het Gents bestuur om nadien te kunnen zeggen dat er meer files zijn dan weet ik het ook niet meer. Onderschat de slimheid niet van de groenen en de roden. Ze stoken zelfs kalveren in hun bio centrales. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De trein kan in 1 rit héél véél mensen vervoeren dus...neem allemaal de trein. De trein is altijd een beetje reizen.;-) |
Citaat:
Zegt dit niet genoeg ? Je doet 10 x meer met prive, je krijgt 10x minder budget, dat is dus 100 keer minder geïnvesteerd in wegenbouw versus spoorwegen. Kannhet nog schever ? Ja zelfs in belastingen is de zaak volledig kromgeredeneerd. De spoorwegen vangen 3 miljard subsidies bovenop versus 16 miljard belastingen die de auto's betalen. Ook daar een wanverhouding Nog de klap : de trein kost dus aan subsidies alleen zonder btw en taksen 0,5 euro per kilometer, de auto kost inclusief taksen 0.3 euro Wanneer iedereen met de auto zou rijden wint de Belgische maatschappij 2 miljard budget. De enige oplossing is spoor een btw heffen, subsidies op nul zetten, dezelfde taksen op energie heffen als de auto, een CO2 taks,invoeren, en iedere burger het budget van die vier miljard teruggeven of elke burger krijgt 400 euro mobiliteitsbudget De trein moet een zelfbedruipend model maken, en als dit niet lukt, laten we de Fransen, Duitsers en Hollanders onze sporen bevolken; case closed |
Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol. Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan. |
Citaat:
|
Citaat:
En van die smile begrijp ik want ik rij zelf ook met de moto. |
Citaat:
|
Citaat:
En we hebben ook geen nood aan nog meer wegen: Vlaanderen is al dooraderd. Hiermee heb ik de huidige NMBS niet verdedigd. Het kan allemaal veel goedkoper, efficiënter en met een veel groter aanbod. Kijk maar eens naar het Duits of Zwitsers OV. Dat is andere koek. |
Citaat:
Kijk mathematisch Jan als je 200km file hebt en je verdubbelt de rijkstroken wordt die file 100km... ZO eenvoudig kan wiskunde zijn. Tweede effect is als je bottlenecks zoals de RING ontdubbelt voor vrachtwagens door een TWEEDE Ring te maken dan krijg je een 'ontlasting' van de ring en een vlotter verkeer. Ook dat kun je gemakkelijk bewijzen tenzij natuurlijk in het hoofd van Jan Derde effect jan, ongeloofelijk, maar als je alle invoegstroken laat doorlopen op de ring tot de volgende afrit van de volgende snelweg, dan verdwijnt die bottleneck, ongeloofelijk effect drie als gevolg van meer beton Vierde effect Jan, doordat de snelweg minder een bottleneck wordt, verschuift uiteraard de file naar een andere plaats tot ze terug zichtbaar wordt op de snelweg, dus inderdaad Jan, je zult dan altijd ergens anders een bottleneck moeten oplossne, maar kom zeg, wat doen ze anders met die 16miljard die ambtenaren Vijfde effect jan: als de files kleiner worden, verbruiken de auto's minder. Zesde effect Jan: als de mobiliteit verbetert, rijden terug meer mensen met de auto en betalen ze terug meer belastingen via hun verbruik, en groeit de economie dankzij de verbetering van de infrastructuur. Dus het BNP stijgt en we verdienen allemaal meer, ongeloofelijk geniaal hé Jan |
Citaat:
Zo heb ik uit nieuwsgierigheid eens gekeken hoe lang mijn gebuur naar zijn werk onderwege zou zijn met het openbaar vervoer. Google maps geeft 17 min met de auto en 1u32 met het openbaar vervoer. Per werkdag zou hij dus met zijn auto een halfuur kwijt zijn aan verplaatsing en met het openbaar vervoer maar liefst drie uur !! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be