Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Het echte probleem van files (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235718)

PORSCHE 16 november 2016 18:11

Het echte probleem van files
 
http://nieuws.vtm.be/binnenland/2148...en-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!

reservespeler 16 november 2016 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8291747)
http://nieuws.vtm.be/binnenland/2148...en-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!

:twisted: Goed plan. :twisted:

Mambo 16 november 2016 18:43

+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.

dpg 16 november 2016 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8291798)
+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.

Zet hem op de draaimolen, dan is hem tenminste zeker dat niemand hem zal inhalen.

kelt 17 november 2016 08:02

Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

brother paul 17 november 2016 15:43

ze hebben een nieuwe file-toerist wagen gemaakt voor u Porsche

http://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws...cid=spartanntp

coro 17 november 2016 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8292212)
Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

Zeer juist. Waarom moeten we allemaal altijd op hetzelfde ogenblik op dezelfde plaats zijn?

Afstandswerken is hier nog niet ingeburgerd.

Ik werk al 5 jaar van thuis uit. Een luxe! Geen stress en ik verzet meer werk op 5 uur dan 11 uur (waarvan 3 uur verplaatsing/file/ergernis) op een kantoortje.
Dat kantoortje is gewoon overbodig. Meetings, presentaties, verduidelijkingen kunnen gerust met de huidige online-toepassingen.

Sommige 'bazen' willen toch nog de fysieke aanwezigheid van zijn/haar medewerkers. Een bekrompen visie!!

knip 17 november 2016 19:57

Het grote probleem is is dat er gewoon teveel verkeer tegelijkertijd is en het wegennet verzadigd is.

brother paul 17 november 2016 20:54

wiskundig is het probleem eenvoudig hoor

voor elke 100km file, leg je 100km wegstrook capaciteit bij...
Dus belgie heeft 400km structurele file, dus moeten we volgend jaar 400km filestrook bijbouwen

Effect: de file wordt mathemathisch van 400km op 3 wegstroken gereduceerd naar 300km op 4 wegstroken en dus 25-30% korter

Het tweede dat we moeten doen is alle bottelnecks TWEE bijkomende stroken van ongeveer 5 km geven... Dus alle files zijn te herleiden tot een bottleneck. Alle bottlenecks verruimen zorgt ook daar dat ofwel de bottleneck zich gaat verplaatsen 5km verder, ofwel dat de bottleneck definitief verdwijnt. Dus er zijn een 50tal bottlenecks van 5km wegstrook of nog 250km wegstrook te bouwen...

En daarmee maak je de file terug 20% korter...

De investeringen van onze overheid in het wegnetwerk zijn gewoon zodanig lamentabel, ze financieren liever werklozen dan snelwegenbouwers. Ze financieren liever zwarte begrotingsgaten dan rendabele dingen

Het is een feit dat met een begroting van amper 750miljoen of knal dezelfde begroting van de spoorwegen, we die 750km wegstrook capaciteit kunnen bouwen, Nog hilarischer is dat zelfs die stroken daar meestal werkloos liggen als pechstroken..

Dus het is met andere woorden gewoon gebruiken wat we hebben en het verstand eens verzetten op een andere denkwijze dan altijd maar patchwork zoals het altijd te beleven valt in belgie

reservespeler 18 november 2016 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8292212)
Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

Dat klopt.

Toen er een 5 tal jaren geleden grote wegeniswerken waren in de omgeving van de Ford fabrieken in Genk, lieten de toeleveringsbedrijven hun werknemers een kwartier vroeger beginnen en stoppen. Hierdoor waren deze mensen al weg vooraleer de uitstroom van Ford begon.

Was een goede maatregel, alleen niet overal realiseerbaar.

Een andere maatregel, door het uitdoven van provinciale functies, komen er grote bureelruimtes leeg te staan. Waarom kunnen hier geen satellietkantoren voor de Vlaamse regering gerealiseerd worden? Met andere woorden, moet iedereen steeds in Brussel zijn?

PORSCHE 21 november 2016 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8291798)
+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.

Of weet je wat ga wat camioneurs pesten :D Zet u op het rechtse baanvak. Zorg dat er de zoveelste klojo je met zijn camion gaat voorbij steken. En duw rustig op cruisecontrol zo bij dat hij juist niet voorbij kan. Oeps en enkele kilometers verder mag hij zijn afrit missen. Altijd geslaagd! Soms wel wat toeters en bellen of een camioneur die je van de weg denkt te duwen. Maar is blufpoker en uiteindelijk zijn ze DIK gekloot :D :D :D

PS : die honderd zweepslagen is wel niet slecht. Ik speel met plezier dan wel de beul die ze moet (mag) geven ;)

Erw 26 november 2016 05:37

Wil Staat wel files "oplossen"?
Ik merk eerder het tegendeel: alternatieven (secundaire / tertiaire wegen) is ze bezig aan het uitmoorden.
Eenrichting.
Enkel lokaal verkeer.
Verboden voor +3.5 ton (nochtans eerder decennia lang probleemloos).
Overal baanruimte afgebroken (vervangen door hindernissen, zodat ene richting moet wachten voor andere, fietsers niet meer ingehaald kunnen worden).
Meestal onder excuus "veiligheid".
Viel onlangs nog een dode louter (files zijn grote ongevalveroorzakers) door dat excuus "veiligheid": bromfietster op een "betonbol" gereden.
Nog een recent voorbeeld: Aalter, heraanleg rotonde E40 (door het kluwen dat ze heden ten dage "verkeerscomplex" noemen, de massieve files tijdens de werken konden vermeden worden (lees: korter gemaakt) door enige alternatieve secundaire / tertiaire wegen. Wat deed de Staatsbende: wegblokkade.
Eerst twee hekkens en relatief lichte witte betonblokken.
Die werden opzijgeschoven.
De Staatsterroristen plaatsten dan een pallet stenen op de baan.
2 dagen later stond die ook in de berm.
Nog 2 dagen later: 2 hekkens, 2 witte betonblokken, 3 paletten stenen om een korte S te maken. Zelfs voor een fietser is het nu sukkelen.
Gevolg voor chauffeurs is 5 km rondrijden om bij de winkels / supermarkten aan de rotonde te raken.
En de "afgesloten" weg (kruispunt weg brug E40/weg brug spoorlijn) - Oude Gentweg -> Kestelstraat) ligt er nu elke dag slechter bij.
Want, geen auto's meer, alles blijft op de weg liggen (bos). Onlangs storm. Rond de blokkade vol takken en bladeren en quasi donker (geen verlichting daar).
En de "struikhindernissen" op betondrempel-"eilanden", een favoriete bezigheids"economie" voor Staatspersoneel. Alhoewel ze intussen daar ook al minder goesting voor hebben gekregen (besteden het uit aan privefirma's). Die zijn toch blij natuurlijk, betaald voor hobby tuinieren en later op de dag een uurke in de kamionet zitten kijken om dan naar huis te toefen. Niet veel "prive" over aan firma. Agentschap wegen en verkeer is ook vaak zo te zien. Soms zie je er 1 op de top van een brug aan de zijkant staan, met zijn voeten op het stuur de gazet te lezen. Dito hun kollega's bezigheidstherapisten van waterwegen en zeekanaal, aan wat afgelegen bruggen / sluizen zitten ze dan met 3 kamionettes gezellig samen te wachten op het einde van de... "werkdag".

Wat is een "echt" probleem? Ik zie een "echt" probleem als een "primair" probleem. Waar het probleem begint. De eerste oorzaak in een keten van oorzaken en gevolgen. Als je zo even de situatie van de secundaire en tertiaire wegen vergelijkt (direct) met enkele decennia terug, dan is er maar 1 conclusie te trekken: Staat maakt files. We hadden vroeger wegen met ruimte zat. Brede bochten, ruim plaats om af te slaan, alternatieven volop. Niet meer.
Misschien willen ze het verkeer dwingen tot knooppunten, waar ze dan camera's hangen om steeds totalitairder controle te verkrijgen.
Een beetje de wegenversie van de via Google & co redirects op het internet.

Erw 26 november 2016 06:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8292849)
De investeringen van onze overheid in het wegnetwerk zijn gewoon zodanig lamentabel, ze financieren liever werklozen dan snelwegenbouwers. Ze financieren liever zwarte begrotingsgaten dan rendabele dingen

Overheid is dan ook geen investeerder, het is een potverteerder die ermee weg wil komen door klanten en prijzen - tarieven te dwingen.

Jan van den Berghe 26 november 2016 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8300196)
Nog een recent voorbeeld: Aalter, heraanleg rotonde E40 (door het kluwen dat ze heden ten dage "verkeerscomplex" noemen, de massieve files tijdens de werken konden vermeden worden (lees: korter gemaakt) door enige alternatieve secundaire / tertiaire wegen. Wat deed de Staatsbende: wegblokkade.
Eerst twee hekkens en relatief lichte witte betonblokken.
Die werden opzijgeschoven.
De Staatsterroristen plaatsten dan een pallet stenen op de baan.
2 dagen later stond die ook in de berm.
Nog 2 dagen later: 2 hekkens, 2 witte betonblokken, 3 paletten stenen om een korte S te maken.

Volkomen terecht. Anders gaat iedereen door de Oude Gentweg rijden. Het wordt trouwens ook tijd voor gelijkaardige maatregelen in de Sterrewijk.

Gipsy 26 november 2016 22:22

Verloning hervormen en netto meer loon betalen maar stoppen met die hypocriete poespas van "bedrijfswagens" in te calculeren in het loon zou al veel meer ruimte scheppen op de wegen.

Als nu een jonge snotaap een job zoekt krijgt hij een catalogus van wagens waar hij kan in kiezen in het bedrijf waar hij postuleert. Als hij een wagen nodig heeft dat hij dan zelf beslist en koopt maar niet dit verdoken loon systeem.

Minder werk voor fiscale raadgevers maar op het einde van de rit vaart iedereen er beter bij.

Erw 27 november 2016 05:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8300747)
Volkomen terecht. Anders gaat iedereen door de Oude Gentweg rijden. Het wordt trouwens ook tijd voor gelijkaardige maatregelen in de Sterrewijk.

Uw argument annulleert zichzelf bij uw "iedereen".

Erw 27 november 2016 05:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8291747)
Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- zichzelf
<einde lijst>

Jan van den Berghe 27 november 2016 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8300910)
Uw argument annulleert zichzelf bij uw "iedereen".

Het is een uiting van autisme als men de context niet meeneemt in het trachten te begrijpen van wat mensen schrijven.

kelt 30 november 2016 06:32

van kwaad naar erger?
 
....dat is toch wat de transportsector beweert.Zij worden betaald per pallet en kunnen dus het jaar na jaar stijgende aantal stilstandsuren niet zomaar doorrekenen aan hun klanten...

http://www.tijd.be/ondernemen/logist...&ts=1480483679


Ironisch genoeg moet de sector nu MEER vrachtwagens inzetten,want de vertragingen en de verplichte rij- en rusttijden ontslaan hen niet van hun contractuele verplichtingen om te leveren.

Of nog,zelfs een kleine economische groei gooit ons idioot aangelegde- en ingerichte wegennet nu helemaal dicht...:-(

fox 30 november 2016 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8291747)
http://nieuws.vtm.be/binnenland/2148...en-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!


Het fileprobleem oplossen door de maximumsnelheid van de vrachtwagens met nog 10km/u naar beneden te halen en daardoor het verschil in snelheden nog wat te vergroten. Priceless.

Vette Pois(s)on 30 november 2016 10:09

teveel sossen zonder terrein in terreinvoertuigen

quercus 30 november 2016 10:25

Oorzaken van de Vlaamse miserie:

a. de fiscale begunstiging van "bedrijfswagens";

b. het véél te laat ingevoerde urbanisatiebeleid waardoor het landschap in een groot deel van Vlaanderen verloederd werd en het aanleggen van een performant wegennet (zowel voor auto's als voor fietsers) aartsmoeilijk is;

c. het volstrekt ondermaats niveau van ons openbaar vervoer;

d. de veel te hoge concentratie van openbare diensten en administraties op één locatie, met name Brussel;

e. de bedenkelijke toestand van onze overheidsbudgetten en openbare schuld na een decennia lang véél te gul sociaal beleid waardoor er veel minder geld beschikbaar was voor broodnodige overheidsinvesteringen;

f. de overbevolking.

Vette Pois(s)on 30 november 2016 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8304020)
Oorzaken van de Vlaamse miserie:

a. de fiscale begunstiging van "bedrijfswagens";

b. het véél te laat ingevoerde urbanisatiebeleid waardoor het landschap in een groot deel van Vlaanderen verloederd werd en het aanleggen van een performant wegennet (zowel voor auto's als voor fietsers) aartsmoeilijk is;

c. het volstrekt ondermaats niveau van ons openbaar vervoer;

d. de veel te hoge concentratie van openbare diensten en administraties op één locatie, met name Brussel;

e. de bedenkelijke toestand van onze overheidsbudgetten en openbare schuld na een decennia lang véél te gul sociaal beleid waardoor er veel minder geld beschikbaar was voor broodnodige overheidsinvesteringen;

f. de overbevolking.

g. sossen

JimmyB 1 december 2016 09:05

Het echte probleem van de files
 
Berusting.

Patrick M. 2 december 2016 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8291751)
:twisted: Goed plan. :twisted:

Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

Micele 2 december 2016 14:37

Het echte probleem van de files
 
Te weinig vliegtuigen voor alleman. LOL

Eyjafjallajökull 2 december 2016 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8306253)
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

Trololo

Micele 2 december 2016 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8306253)
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

Dan nog liever elke dag in de file, op Tesla autopilot 2.0 de krant lezen en wat muziek beluisteren en-of wat anders. Hopelijk realiteit in 2019 (Tesla M3).
Files worden dan echt plezant. Zelfs stadsverkeer...
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE

Mambo 3 december 2016 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8306253)
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

De tram bv....in de sint niklaasstraat te Gent hebben ze hun halte gemaakt. Pal op de lusroute van de auto's door het centrum.

Zo zie je daar 50 keer op een dag honderden meters tram stil staan en half Gent achter de trams die niet verder kunnen.

Als dat niet slim gezien was van het Gents bestuur om nadien te kunnen zeggen dat er meer files zijn dan weet ik het ook niet meer.

Onderschat de slimheid niet van de groenen en de roden.
Ze stoken zelfs kalveren in hun bio centrales.

Bobke 3 december 2016 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8306253)
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

Is te onbetrouwbaar door stakingen .

Bobke 3 december 2016 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8306253)
Weet u wat nog een beter plan is?
Het openbaar vervoer nemen.

Is te onbetrouwbaar door stakingen .

Patrick M. 3 december 2016 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8306328)
Trololo

Niks trololololololo....
De trein kan in 1 rit héél véél mensen vervoeren dus...neem allemaal de trein.
De trein is altijd een beetje reizen.;-)

brother paul 3 december 2016 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8304020)
Oorzaken van de Vlaamse miserie:

a. de fiscale begunstiging van "bedrijfswagens";

b. het véél te laat ingevoerde urbanisatiebeleid waardoor het landschap in een groot deel van Vlaanderen verloederd werd en het aanleggen van een performant wegennet (zowel voor auto's als voor fietsers) aartsmoeilijk is;

c. het volstrekt ondermaats niveau van ons openbaar vervoer;

d. de veel te hoge concentratie van openbare diensten en administraties op één locatie, met name Brussel;

e. de bedenkelijke toestand van onze overheidsbudgetten en openbare schuld na een decennia lang véél te gul sociaal beleid waardoor er veel minder geld beschikbaar was voor broodnodige overheidsinvesteringen;

f. de overbevolking.

Oorzaak, de ambtelijke demagogie om zichzelf een gratis treinabonnement te geven en te vergeten dat er,moet geïnvesteerd worden in,openbaar wegen. De trein vervoert 10 miljard personekilometers , krijgt vijf miljard subsidies met een budget van 700miljoen onderhoud sporen. De,auto betaalt 16 miljard belastingen vervoert 100miljard personenkilometers, en in 2015 investeert de Vlaamse overheid 60 miljoen in snelwegen

Zegt dit niet genoeg ?
Je doet 10 x meer met prive, je krijgt 10x minder budget, dat is dus 100 keer minder geïnvesteerd in wegenbouw versus spoorwegen. Kannhet nog schever ? Ja zelfs in belastingen is de zaak volledig kromgeredeneerd. De spoorwegen vangen 3 miljard subsidies bovenop versus 16 miljard belastingen die de auto's betalen. Ook daar een wanverhouding

Nog de klap : de trein kost dus aan subsidies alleen zonder btw en taksen 0,5 euro per kilometer, de auto kost inclusief taksen 0.3 euro

Wanneer iedereen met de auto zou rijden wint de Belgische maatschappij 2 miljard budget.

De enige oplossing is spoor een btw heffen, subsidies op nul zetten, dezelfde taksen op energie heffen als de auto, een CO2 taks,invoeren, en iedere burger het budget van die vier miljard teruggeven of elke burger krijgt 400 euro mobiliteitsbudget
De trein moet een zelfbedruipend model maken, en als dit niet lukt, laten we de Fransen, Duitsers en Hollanders onze sporen bevolken; case closed

araneus 3 december 2016 21:49

Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol.

Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan.

Micele 3 december 2016 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8307535)
Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol.

Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan.

:thumbsup:

Patrick M. 4 december 2016 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8307535)
Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol.

Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan.

Dan wens ik u veel veilige kilometers met de moto.
En van die smile begrijp ik want ik rij zelf ook met de moto.

Jan van den Berghe 4 december 2016 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8307535)
Het openbaar vervoer heeft éénvoudigweg de capaciteit niet om de mensen op te vangen die de auto laten staan. Neem de lijn Antwerpen-Brussel. Als je in Mechelen opstapt zitten de treinen overvol van pakweg 7:30 tot 9:00. De meeste treinen zijn dubbeldeks en rijden op maximum lengte.
Je staat dan tot in Brussel op elkaar gepakt! Een eerste klas ticket kopen is ook geen optie, dat staat ook propvol.

Voor mij geen trein meer. Ik heb het dikwijls geprobeerd, het komt altijd op hetzelfde neer. Oncomfortabel, onbetrouwbaar en je zit vast aan de uren van de trein. Ik rijd nu met de moto naar het werk, stukken sneller dan de trein en ik kom met een smile op het werk aan.

Mechelen-Brussel (25 km), ook moeiteloos te overbruggen met een degelijke koersfiets (of ligfiets, velomobiel). En wie minder sportief is, zijn er tegenwoordig de snelle pedelecs.

Jan van den Berghe 4 december 2016 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8307423)
Oorzaak, de ambtelijke demagogie om zichzelf een gratis treinabonnement te geven en te vergeten dat er,moet geïnvesteerd worden in,openbaar wegen. De trein vervoert 10 miljard personekilometers , krijgt vijf miljard subsidies met een budget van 700miljoen onderhoud sporen. De,auto betaalt 16 miljard belastingen vervoert 100miljard personenkilometers, en in 2015 investeert de Vlaamse overheid 60 miljoen in snelwegen

Zegt dit niet genoeg ?
Je doet 10 x meer met prive, je krijgt 10x minder budget, dat is dus 100 keer minder geïnvesteerd in wegenbouw versus spoorwegen. Kannhet nog schever ? Ja zelfs in belastingen is de zaak volledig kromgeredeneerd. De spoorwegen vangen 3 miljard subsidies bovenop versus 16 miljard belastingen die de auto's betalen. Ook daar een wanverhouding

U vergeet natuurlijk dat we met een gigantische fileprobleem zitten, omdat er nu eenmaal teveel auto's zijn op bepaalde spitsmomenten. Meer beton en meer asfalt zijn geen oplossing: het zorgt immers voor een nog groter aanzuigeffect.

En we hebben ook geen nood aan nog meer wegen: Vlaanderen is al dooraderd.

Hiermee heb ik de huidige NMBS niet verdedigd. Het kan allemaal veel goedkoper, efficiënter en met een veel groter aanbod. Kijk maar eens naar het Duits of Zwitsers OV. Dat is andere koek.

brother paul 5 december 2016 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8308309)
U vergeet natuurlijk dat we met een gigantische fileprobleem zitten, omdat er nu eenmaal teveel auto's zijn op bepaalde spitsmomenten. Meer beton en meer asfalt zijn geen oplossing: het zorgt immers voor een nog groter aanzuigeffect.

En we hebben ook geen nood aan nog meer wegen: Vlaanderen is al dooraderd.

Hiermee heb ik de huidige NMBS niet verdedigd. Het kan allemaal veel goedkoper, efficiënter en met een veel groter aanbod. Kijk maar eens naar het Duits of Zwitsers OV. Dat is andere koek.

Dus Jan beweert als je de autostrades zou verdubbelen, dat de files daar 200km lang blijven staan.

Kijk mathematisch Jan als je 200km file hebt en je verdubbelt de rijkstroken wordt die file 100km... ZO eenvoudig kan wiskunde zijn.
Tweede effect is als je bottlenecks zoals de RING ontdubbelt voor vrachtwagens door een TWEEDE Ring te maken dan krijg je een 'ontlasting' van de ring en een vlotter verkeer. Ook dat kun je gemakkelijk bewijzen tenzij natuurlijk in het hoofd van Jan
Derde effect jan, ongeloofelijk, maar als je alle invoegstroken laat doorlopen op de ring tot de volgende afrit van de volgende snelweg, dan verdwijnt die bottleneck, ongeloofelijk effect drie als gevolg van meer beton
Vierde effect Jan, doordat de snelweg minder een bottleneck wordt, verschuift uiteraard de file naar een andere plaats tot ze terug zichtbaar wordt op de snelweg, dus inderdaad Jan, je zult dan altijd ergens anders een bottleneck moeten oplossne, maar kom zeg, wat doen ze anders met die 16miljard die ambtenaren
Vijfde effect jan: als de files kleiner worden, verbruiken de auto's minder.
Zesde effect Jan: als de mobiliteit verbetert, rijden terug meer mensen met de auto en betalen ze terug meer belastingen via hun verbruik, en groeit de economie dankzij de verbetering van de infrastructuur. Dus het BNP stijgt en we verdienen allemaal meer, ongeloofelijk geniaal hé Jan

daiwa 5 december 2016 02:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8308309)
U vergeet natuurlijk dat we met een gigantische fileprobleem zitten, omdat er nu eenmaal teveel auto's zijn op bepaalde spitsmomenten. Meer beton en meer asfalt zijn geen oplossing: het zorgt immers voor een nog groter aanzuigeffect.

En we hebben ook geen nood aan nog meer wegen: Vlaanderen is al dooraderd.

Hiermee heb ik de huidige NMBS niet verdedigd. Het kan allemaal veel goedkoper, efficiënter en met een veel groter aanbod. Kijk maar eens naar het Duits of Zwitsers OV. Dat is andere koek.

Het openbaar vervoer kan nooit voldoen aan al de noden om op je werk te geraken .

Zo heb ik uit nieuwsgierigheid eens gekeken hoe lang mijn gebuur naar zijn werk onderwege zou zijn met het openbaar vervoer.
Google maps geeft 17 min met de auto en 1u32 met het openbaar vervoer.

Per werkdag zou hij dus met zijn auto een halfuur kwijt zijn aan verplaatsing en met het openbaar vervoer maar liefst drie uur !!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be