Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Geen wonder dat men euro5 wil verplichten. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236497)

Mambo 27 december 2016 12:42

Geen wonder dat men euro5 wil verplichten.
 
Er zijn tijden geweest dat het de leuze was "de vervuiler betaald "
Heden is dat ook het geval voor de propere.

Of wat te denken dat een euro5 wagen u 17,5% meer inschrijvingstaks kost dan een euro4?

In combinatie met alle andere berekeningen en gemeentetaks bovenop loopt dat al samen al rap 200€ meer op dan dezelfde een jaar terug.

Jaja...het is voor het stof?

Micele 27 december 2016 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8330028)
Er zijn tijden geweest dat het de leuze was "de vervuiler betaald "
Heden is dat ook het geval voor de propere.

Of wat te denken dat een euro5 wagen u 17,5% meer inschrijvingstaks kost dan een euro4?

In combinatie met alle andere berekeningen en gemeentetaks bovenop loopt dat al samen al rap 200€ meer op dan dezelfde een jaar terug.

Jaja...het is voor het stof?

Diesels zijn in de regel altijd veel vervuilender dan een benzine.

In Duitsland wordt een Euro 1 benzine quasi gelijkgesteld aan een Euro 5 diesel. Beide groene fijnstofsticker.

En in feite sjoemelen quasi alle diesels, zelfs die met euronorm 6, onlangs haalden maar 3 euro 6-diesels van de 36 hun normgrenswaarde qua NOx.

Bron:
Citaat:

https://ecomento.tv/2016/09/09/duh-s...enzwerte-fest/

Die Deutsche Umwelthilfe (DUH) hat ihre bisher umfangreichste Abgasuntersuchung im realen Straßenbetrieb von 36 Diesel- sowie drei Benzin- bzw. Benzinhybridfahrzeugen der Abgasstufe Euro 6 vorgestellt. Obwohl die Messungen zwischen Mai und September bei überwiegend sommerlichen Temperaturen erfolgten, überschreiten 33 der 36 Fahrzeuge die Stickoxid-Grenzwerte um das bis zu 9,2-fache.

Die Tatsache, dass drei Fahrzeuge die Grenzwerte unterschreiten, zeigt allerdings auch die grundsätzliche Machbarkeit einer wirksamen Abgasreinigung. Mit den nun sinkenden Außentemperaturen überprüft die DUH nun das Abgasverhalten im Winterhalbjahr. Von mehreren Herstellern ist bekannt, dass sie unterhalb von +19 Grad (Fiat), +17 Grad (Opel, Porsche, Renault) bzw. +10 Grad (Mercedes) die Abgasreinigung massiv reduzieren, obwohl die Zulassungsvorschriften die Funktionstüchtigkeit der Abgasreinigung auch für niedrige Außentemperaturen vorschreiben und zwei Tests bei -7 bzw. -15 Grad Celsius vorsehen.

Mambo 27 december 2016 16:51

Euro6 binnenkort verplicht uiteraard kost nu al 1/3 meer sedert dit jaar bij inschrijving.

Mambo 27 december 2016 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8330170)
Diesels zijn in de regel altijd veel vervuilender dan een benzine.

In Duitsland wordt een Euro 1 benzine quasi gelijkgesteld aan een Euro 5 diesel. Beide groene fijnstofsticker.

En in feite sjoemelen quasi alle diesels, zelfs die met euronorm 6, onlangs haalden maar 3 euro 6-diesels van de 36 hun normgrenswaarde qua NOx.

Bron:

Kan je op één of andere manier u er eens toe beperken tot waar het over gaat zonder eens in hersenloos getreiter te hervallen?

Wat the fuck hebben groene stickers of sjoemel te maken met prijsverhogingen?

PORSCHE 28 december 2016 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8330312)
Euro6 binnenkort verplicht uiteraard kost nu al 1/3 meer sedert dit jaar bij inschrijving.

Op dat vlak is België dan ook WEER EENS een apenland.

Een iets goedkoper en vooral mensvriendelijk land waar ik in 2017 resident inwoner van hoop te worden : de wegenbelasting (Impuesto Veh�*culos Tracción Mecánica of Impuesto Municipal de Circulación) in Spanje is een gemeentelijke heffing en wordt dus door de woongemeente waar u staat ingeschreven geïnd. De hoogte van het bedrag wordt bepaald aan de hand van het vermogen (aantal KW) dat uw auto heeft. Het bedrag zal liggen tussen de 40 en 100 euro per jaar.

Micele 28 december 2016 13:32

Bij electrische auto´s zijn er geen emissienormen. :-D

Mambo 28 december 2016 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8331033)
Bij electrische auto´s zijn er geen emissienormen. :-D

Daar komt dan capaciteitstarief en andere heffingen.

PORSCHE 29 december 2016 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8331033)
Bij electrische auto´s zijn er geen emissienormen. :-D

Binnen enkele jaren kilometerheffing en dan is het gedaan met goedkoop elektrisch rijden. Of dacht je dat de politiek niets gaat ondernemen tegen alsmaar minder inkomsten aan rijdtaksen, BIV en verlies aan accijnzen? Ik denk zelfs dat ze een soort taks gaan uitvinden op het elektrisch vermogen of zo ... EN TERECHT! België is nu eenmaal een apenland waar ze zoveel mogelijk hun burgers het geld uit hun zakken wil halen en nog meer koeioneren. Dus ze zullen wel weer van alles uitvinden om ook het geld uit de zakken van eigenaars met elektrische wagens te halen ;)

Dadeemelee 29 december 2016 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8331046)
Daar komt dan capaciteitstarief en andere heffingen.

Ja net zoals bij de zonnepanelen. Eerst dat langs alle kanten aanmoedigen. Een paar jaar later komen ze tot de constatatie dat die certificaten massa's geld kosten en dat het net daar niet op voorzien is.
Maar geen probleem, dan verhogen we de tarieven voor electriciteit maar en voeren een extra taks in.

Gaat net dezelfde kant opgaan met elektrische auto's.

Micele 29 december 2016 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8331871)
Binnen enkele jaren kilometerheffing en dan is het gedaan met goedkoop elektrisch rijden. Of dacht je dat de politiek niets gaat ondernemen tegen alsmaar minder inkomsten aan rijdtaksen, BIV en verlies aan accijnzen? Ik denk zelfs dat ze een soort taks gaan uitvinden op het elektrisch vermogen of zo ... EN TERECHT! België is nu eenmaal een apenland waar ze zoveel mogelijk hun burgers het geld uit hun zakken wil halen en nog meer koeioneren. Dus ze zullen wel weer van alles uitvinden om ook het geld uit de zakken van eigenaars met elektrische wagens te halen ;)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8331033)
Bij electrische auto´s zijn er geen emissienormen. :-D

Het zal niet meer zo lang duren dan ben je met een snelle electrische fiets sneller op het werk dan met de auto:
Citaat:

https://radio1.be/supersnelle-elektr...oeding-krijgen

"Supersnelle elektrische fietsen moeten vergoeding krijgen"

13 september 2016
En die vergoeding gaan de fossiele vervuilers betalen door extra accijnzen op diesel, zeker weten. En naarmate het gat in de begroting groter wordt die verhoging nog wat sneller ingevoerd:
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...w-omhoog.dhtml

In 2018 zou diesel duurder kunnen zijn dan benzine:
Citaat:

https://www.vab.be/nl/nieuws/2015/12/22/dieselrijden

Volgens een simulatie zal diesel tegen 2018 zo’n vier eurocent per liter duurder zijn dan benzine. Een compleet tegenovergestelde situatie dan nu. Belangrijk om weten voor wie nu een auto koopt.
Dus @Porsche zie maar dat je rap uw showdiesels kwijtgeraakt, desnoods op de boot naar Afrika:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...stort-in.dhtml
Tweedehandsmarkt dieselwagens stort in

brother paul 30 december 2016 08:32

eigenlijk zijn dat domme belastingen: je heft een belasting op een auto waardoor je hem gewoon rapper uit de markt aan het belasten bent. Dus dergelijke belastingen zijn rechtstreeks een subsidie voor de export.

Vanaf je voor een auto gedurende 10 jaar nog 700euro per jaar moet betalen omdat hij zogenaamd een euro3 diesel is, en je kan Antwerpen niet meer binnen, ben je bezig met stevig die auto weg te belasten.

In feite is er maar één efficiente belasting die zorgt dat mensen minder vervuilen. Dat is rechstreeks de brandstof belasten aan 2euro per liter case closed. Al de rest is spielerij...Als iemand met een euro3 diesel nog 1000 km of een bakje diesel arato van 50 euro per jaar rondtuft, kun je moeilijk zitten zagen over de vervuiling van die diesel...

Als je 30.000km rijdt per jaar
met diesel >5liter/100km > 3000euro per jaar
met elektrisch >5000kWh >verbruikt 1000 euro pe rjaar

dat zijn de shifts die het gaan doen

Dadeemelee 30 december 2016 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8331944)

snip..

Dus @Porsche zie maar dat je rap uw showdiesels kwijtgeraakt, desnoods op de boot naar Afrika:

Ja en dat ze nog wat meer hybrides verkopen die door de staat gesubsidieerd worden en waarvan de klanten aan de garagist gaan vragen om de elektrische aandrijving uit te schakelen :-D

Micele 30 december 2016 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8332971)
Ja en dat ze nog wat meer hybrides verkopen die door de staat gesubsidieerd worden en waarvan de klanten aan de garagist gaan vragen om de elektrische aandrijving uit te schakelen :-D

Grapjas.

Mijn buurman heeft een nieuwe Mercedes C350e stationwagen (wslk salariswagen), hangt netjes regelmatig aan de stekker in zijn carport. Heeft sowieso krachtstroom sinds hij onlangs zijn huis vergroot heeft (hijskraan). Die zware stekker in zijn open carport komt nu goed van pas. Op een uurtje is de kleine accu meestal volgeladen.

De volgende is wslk een Tesla zei hij lachend, toch als Mercedes blijft slapen met zijn e-modelllen, zijn e haalt zowat tot 30 km puur electrisch als hij wil in stand E (praktijk 15 km), maar na een 2-tal km (buiten woongebied) en naargelang buitentemperatuur.. gaat hij in de E-saver stand als ideaal compromis. Verbeterd instant-koppel van E-motor bij vertrekken en dan neemt de benzinemotor over.
ff linkje: http://www.egear.be/mercedes-c350e-test/

Aangezien onze slaapkamer aan die kant ligt is die hybride natuurlijk een verademing en vooral helemaal geen stinkend dieselgeluid meer als hij vroeg morgens geruisloos start/vertrekt. Eindelijk doorslapen´s morgens.

Elke lawaaistinker in de woonbuurt minder is sowieso een weldaad.
Electrowagens zorgen tenminste voor een stukje betere levenskwaliteit.

Nu nog hopen dat de andere buurman zijn stookolieketel eindelijk de geest geeft. :-D Overal ligt hier aardgas, en de meesten hebben al omgeschakeld.
Naja zal wel knap bij kas zitten...

PORSCHE 30 december 2016 13:16

1/ Ik werk niet meer dus ik moet geen woon-werk verplaatsingen doen. Ik verplaats mij waar en wanneer ik wil. En een elektrische fiets is voor losers, de wannabee Sven Nys types die sportief willen overkomen.

2/ Extra accijnzen op diesel? Doe maar. Ik rij geen diesels (nu even om onder de radar te duiken). Voor mijn part zetten ze morgen de diesel en waarom niet ook de benzine aan 3 euro/liter. Maar dan kan het plebs niet meer naar hun baas rijden en ligt de economie helemaal plat. Of verwacht je dat iedereen opeens een Muskie mobiel gaat kopen :D

3/ Ik koop noch verkoop ook maar 1 diesel dus ik moet ze niet op de boot zetten. Eigenlijk zou ik het eens moeten bekijken. Spotgoedkoop oude diesels opkopen en aan de black boys verkopen. Die betalen altijd handje contant en hebben geen papieren nodig ;)

4/ ik heb ook een E-hybride gehad. Zoals velen nooit aan de stekker gehangen maar enige wat telde was 90% fiscaal in te brengen. Ik ken enkele mensen met een E-hybride en enkel een uitzondering hangt die aan het stopcontact.

5/ Micheleke : uw buurman zijn rekening maken omdat hij diesel rijdt = zielig jaloers ventje. Omdat hij toevallig naast jou woont en jij last hebt van zijn "stank"? Verhuis dan en ga dan met Christof" babyface" Calvo'ke samenwonen. Lekker rampetampen en over onbenulligheden zeveren en zagen. Ik durf er op te wedden dat moest je buurman morgen opeens vb. een zwembad aanleggen je hem bij de fiscus zou verklikken (ook al zou het officieel zijn en verantwoord). Dus in mijn ogen = gefrustreerde zak die wel eens zelf de rekening zou gepresenteerd kunnen krijgen.

brother paul 30 december 2016 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8333135)
Grapjas.

Mijn buurman heeft een nieuwe Mercedes C350e stationwagen (wslk salariswagen), hangt netjes regelmatig aan de stekker in zijn carport. Heeft sowieso krachtstroom sinds hij onlangs zijn huis vergroot heeft (hijskraan). Die zware stekker in zijn open carport komt nu goed van pas. Op een uurtje is de kleine accu meestal volgeladen.

De volgende is wslk een Tesla zei hij lachend, toch als Mercedes blijft slapen met zijn e-modelllen, zijn e haalt zowat tot 30 km puur electrisch als hij wil in stand E (praktijk 15 km), maar na een 2-tal km (buiten woongebied) en naargelang buitentemperatuur.. gaat hij in de E-saver stand als ideaal compromis. Verbeterd instant-koppel van E-motor bij vertrekken en dan neemt de benzinemotor over.
ff linkje: http://www.egear.be/mercedes-c350e-test/

Aangezien onze slaapkamer aan die kant ligt is die hybride natuurlijk een verademing en vooral helemaal geen stinkend dieselgeluid meer als hij vroeg morgens geruisloos start/vertrekt. Eindelijk doorslapen´s morgens.

Elke lawaaistinker in de woonbuurt minder is sowieso een weldaad.
Electrowagens zorgen tenminste voor een stukje betere levenskwaliteit.

Nu nog hopen dat de andere buurman zijn stookolieketel eindelijk de geest geeft. :-D Overal ligt hier aardgas, en de meesten hebben al omgeschakeld.
Naja zal wel knap bij kas zitten...

één keer moet die motor toch aanslaan en roet braken ?

brother paul 30 december 2016 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8333135)
Grapjas.

Mijn buurman heeft een nieuwe Mercedes C350e stationwagen (wslk salariswagen), hangt netjes regelmatig aan de stekker in zijn carport. Heeft sowieso krachtstroom sinds hij onlangs zijn huis vergroot heeft (hijskraan). Die zware stekker in zijn open carport komt nu goed van pas. Op een uurtje is de kleine accu meestal volgeladen.

De volgende is wslk een Tesla zei hij lachend, toch als Mercedes blijft slapen met zijn e-modelllen, zijn e haalt zowat tot 30 km puur electrisch als hij wil in stand E (praktijk 15 km), maar na een 2-tal km (buiten woongebied) en naargelang buitentemperatuur.. gaat hij in de E-saver stand als ideaal compromis. Verbeterd instant-koppel van E-motor bij vertrekken en dan neemt de benzinemotor over.
ff linkje: http://www.egear.be/mercedes-c350e-test/

Aangezien onze slaapkamer aan die kant ligt is die hybride natuurlijk een verademing en vooral helemaal geen stinkend dieselgeluid meer als hij vroeg morgens geruisloos start/vertrekt. Eindelijk doorslapen´s morgens.

Elke lawaaistinker in de woonbuurt minder is sowieso een weldaad.
Electrowagens zorgen tenminste voor een stukje betere levenskwaliteit.

Nu nog hopen dat de andere buurman zijn stookolieketel eindelijk de geest geeft. :-D Overal ligt hier aardgas, en de meesten hebben al omgeschakeld.
Naja zal wel knap bij kas zitten...

één keer moet die motor toch aanslaan en roet braken ?

brother paul 30 december 2016 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8333296)
1/ Ik werk niet meer dus ik moet geen woon-werk verplaatsingen doen. Ik verplaats mij waar en wanneer ik wil. En een elektrische fiets is voor losers, de wannabee Sven Nys types die sportief willen overkomen.

2/ Extra accijnzen op diesel? Doe maar. Ik rij geen diesels (nu even om onder de radar te duiken). Voor mijn part zetten ze morgen de diesel en waarom niet ook de benzine aan 3 euro/liter. Maar dan kan het plebs niet meer naar hun baas rijden en ligt de economie helemaal plat. Of verwacht je dat iedereen opeens een Muskie mobiel gaat kopen :D

3/ Ik koop noch verkoop ook maar 1 diesel dus ik moet ze niet op de boot zetten. Eigenlijk zou ik het eens moeten bekijken. Spotgoedkoop oude diesels opkopen en aan de black boys verkopen. Die betalen altijd handje contant en hebben geen papieren nodig ;)

4/ ik heb ook een E-hybride gehad. Zoals velen nooit aan de stekker gehangen maar enige wat telde was 90% fiscaal in te brengen. Ik ken enkele mensen met een E-hybride en enkel een uitzondering hangt die aan het stopcontact.

5/ Micheleke : uw buurman zijn rekening maken omdat hij diesel rijdt = zielig jaloers ventje. Omdat hij toevallig naast jou woont en jij last hebt van zijn "stank"? Verhuis dan en ga dan met Christof" babyface" Calvo'ke samenwonen. Lekker rampetampen en over onbenulligheden zeveren en zagen. Ik durf er op te wedden dat moest je buurman morgen opeens vb. een zwembad aanleggen je hem bij de fiscus zou verklikken (ook al zou het officieel zijn en verantwoord). Dus in mijn ogen = gefrustreerde zak die wel eens zelf de rekening zou gepresenteerd kunnen krijgen.

ken hier twee handelaars die zo hun geld verdienen, de ene met italiaanse auto's, en de andere met alle merken, handjekontantje voor de afrikanen. ALhoewel de fiscus natuurlijk ook die gasten gezellig ondersteboven zitten te keren, paranoia als ze zijn

Micele 30 december 2016 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8333611)
één keer moet die motor toch aanslaan en roet braken ?

Yup, maar het is een benzine (dus al veel minder giftigere roet en pakweg 30 maal minder NO2) en dat zal hij wslk pas braken op een vlotte weg, wie weet pas op de snelweg die op 20 km van hier ligt.

Voor de rest lees de uitvoerige rijtest, daar vind je meer over diverse rijmodussen en het automatsich overschakelen electrisch naar fossiel of beide:
http://www.egear.be/mercedes-c350e-test/

Een BMW 330e is wel serieus goedkoper (-8k), maar wel veel minder ruimte.
Want een compacte e-break heeft BMW nog niet.

Citaat:

Tot slot

De vraag die ik me stel bij deze wagen: wie koopt zoiets? Als particulier is het niet te verantwoorden: een C250 geeft (afgaande op de cijfers) een gelijkwaardige beleving voor 10k minder (basisprijs voor een break). Of als het een diesel mag zijn, een C250d break voor 8k minder.

Heb je één of andere vennootschapsvorm, dan wordt het een ander verhaal. Dan kan je Vadertje Staat meer geld ontfutselen (of zit ‘ie minder in jouw zakken). Maar je maakt best eerst de berekening, met de op dat moment geldende wetten en premies en dies meer. En ook dan dien je er rekening mee te houden dat je ferm in ’t zak gezet kan worden als de spelregels plots veranderd worden (denk maar aan de invoering van een VAA gebaseerd op CO2 waar menig SUV-bezitter indertijd ferm op gevloekt heeft). Tot slot, als die berekening positief uitvalt, dan moet je al een hele grote fanboy zijn om voor deze Benz te kiezen en niet voor een gelijkwaardig geconfigureerde BMW 330e aan 8k minder. Tenzij het een break moet zijn, want dat hebben ze in München nog niet.

Micele 30 december 2016 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8333296)
5/ Micheleke : uw buurman zijn rekening maken omdat hij diesel rijdt = zielig jaloers ventje.

Diesel reed. Hij heeft zijn dwaze kemel ingezien, nu nog de anderen want een kankerdiesel is totaal nutteloos, tenzij men geld verdient aan puffertjes te verkopen. Eigenbelang heeft meestal prioriteit op het geweten? :?

Dadeemelee 30 december 2016 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8333641)
Diesel reed. Hij heeft zijn dwaze kemel ingezien, nu nog de anderen want een kankerdiesel is totaal nutteloos, tenzij men geld verdient aan puffertjes te verkopen. Eigenbelang heeft meestal prioriteit op het geweten? :?

Nu nog zijn houtkachel wegdoen, dan kan hij met gelijke emissies 100 diesels laten rijden :-)

Micele 30 december 2016 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8333651)
Nu nog zijn houtkachel wegdoen, dan kan hij met gelijke emissies 100 diesels laten rijden :-)

Al die dwaze oude schoorstenen zijn hier quasi stilgelegd, is ook maar 19e eeuw hé.

21e eeuw ziet er eerder zo uit:

Citaat:

http://www.element4.nl/nl/lucius-140-cr-1/3-mkii


3-zijdige doorkijk gashaard

Een 140 cm brede om-de-hoek- gashaard waarmee u uw kamer naar eigen wens kunt indelen. Doordat de rookgasafvoer aan de zijkant zit, is de haard “vrij zwevend” in te bouwen. …

Uw roomdivider met een prachtig vlammen spel.

Leverbaar met warm gloeiende hout stammen set, witte Carrara kiezels, of keramische boomstam.
Rookafvoer: https://www.youtube.com/watch?v=nhDoG95nQr0

Citaat:

http://www.klimaplus.be/tips-advies/...de-beste-keuze

Vlaming verkiest vandaag verwarmingsketel op aardgas

De Vlaming verwarmt vandaag vooral met aardgas. 68% van de Vlaamse gezinnen heeft een verwarmingsketel op aardgas staan, 18% een verwarmingsketel op mazout en 10% verwarmt met elektriciteit als hoofdverwarming. Nu is de vraag: volg je de meerderheid (verwarmingsketel op aardgas), of sluit je je aan bij een minderheid (verwarmingsketel op mazout)?


[...]
Investering en onderhoud verwarmingsketel op mazout duurder dan aardgas

Conclusie: een verwarmingsketel op mazout is duurder dan een verwarmingsketel op aardgas. Bovendien moet je een verwarmingsketel op mazout jaarlijks onderhouden, terwijl je een verwarmingsketel op aardgas maar om de twee jaar dient te onderhouden.
Een onderhoud voor een mazoutketel is trouwens ook iets duurder dan voor een verwarmingsketel op aardgas. De totaalkost voor onderhoud van een mazoutketel ligt per jaar dus een pak hoger dan voor een gasketel.

Extra kosten overschakelen op verwarmingsketel op aardgas

Anderzijds, wie van een verwarmingsketel op mazout overschakelt op een verwarmingsketel op aardgas, moet wel rekening houden met extra kosten:
Aansluiting op het aardgasnet: 250 euro
Gasinstallatie in de woning: 550 euro.
Reiniging, verwijdering of opvulling van oude mazouttank: 600 �* 700 euro.
Het totaal van die extra investeringskosten bij het omschakelen naar een verwarmingsketel op aardgas? Ongeveer 1500 euro.

Welke verwarmingsketel is het milieuvriendelijkst?

En hoe zit het met de belasting op het milieu? Volgens de Bond Beter Leefmilieu kiest de natuur voor gas. Dat komt omdat het rendement van een verwarmingsketel op aardgas hoger ligt dat een verwarmingsketel op mazout, omdat de uitstoot van CO2 bij aardgas ongeveer 25% lager ligt en omdat bij mazoutketels ook zwavel en meer stikstofoxide (NOx) vrijkomt.
Moest er overal aardgas liggen was het nog veel meer dan 68 %.

Patrick M. 30 december 2016 19:04

En vanaf 01/01/2017 alleen nog super 95E10.
En wat met modellen die niet op deze brandstof kunnen rijden?
Want ze vergelijken alles met het buitenland maar in het buitenland is er de keuze tussen 95E en 95E10.
Sommige moto's moeten dan de super 98 tanken maar die is duurder.
Dus de overheid verplicht ons om de duurdere benzine te tanken.
Waar is daar de logica?
Of is dat weer een middeltje om meer accijnzen te ontvangen voor de schatkist?

brother paul 30 december 2016 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8333637)
Yup, maar het is een benzine (dus al veel minder giftigere roet en pakweg 30 maal minder NO2) en dat zal hij wslk pas braken op een vlotte weg, wie weet pas op de snelweg die op 20 km van hier ligt.

Voor de rest lees de uitvoerige rijtest, daar vind je meer over diverse rijmodussen en het automatsich overschakelen electrisch naar fossiel of beide:
http://www.egear.be/mercedes-c350e-test/

Een BMW 330e is wel serieus goedkoper (-8k), maar wel veel minder ruimte.
Want een compacte e-break heeft BMW nog niet.

Ik ken de hybride, is een Bosch product

brother paul 30 december 2016 20:16

Tussen haakjes, heb nog onlangs zo'n cassette gestoken met dubbel verbanding. Dat is gewoon dat je het hout verwarmt tot het Houtman afgeeft en in de tweede verbrandingskamer komt nog eens extra warmte vrij. De rook emissie en fijnstoflobby emissie is echt minimaal. De strengste zijn de Zwitsers, ik denke elfs dat ze daar een katalysator op de schoorsteen zetten. En die pelletkachels hebbend econ een supertof rendement. Dus een schoorsteen die je ruikt is een met een heel oude cassette

http://www.janus-jacobus-houtkachel....andingsysteem/

Micele 30 december 2016 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8333789)
Ik ken de hybride, is een Bosch product

Kort met mijn gebuur gesproken, hij laadt zijn accu telkens volledig op en geraakt dan zelfs volledig electrisch naar zijn werk, op het werk laadt hij aan een normaal stopcontact.
Zo kan hij meestal volledig electrisch pendelen en dit met een kleine accu van ca 6,4 kWh*. Naar zijn werk is ca. 22 km via rustige binnenwegen 70/90 kmh.

*even nog eens nagescheckt via, ook het praktisch rijbereik :http://www.mercedesforum.nl/forum/vi...p?f=27&t=81910
https://mein-auto-blog.de/fahrberich...enz-c350e.html
dus doenbaar zelfs in de winter, aan matige snelheden 50-70-90.

De E-motor zal zeker van Bosch zijn, de accucellen van de Koreaan LG Chem, accupack wordt gemaakt bij Daimler dochter Accumative in Kamenz bij Dresden: http://www.manager-magazin.de/untern...a-1005982.html
https://www.daimler.com/karriere/job...eite-5066.html

Micele 30 december 2016 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8333796)
Tussen haakjes, heb nog onlangs zo'n cassette gestoken met dubbel verbanding. Dat is gewoon dat je het hout verwarmt tot het Houtman afgeeft en in de tweede verbrandingskamer komt nog eens extra warmte vrij. De rook emissie en fijnstoflobby emissie is echt minimaal. De strengste zijn de Zwitsers, ik denke elfs dat ze daar een katalysator op de schoorsteen zetten. En die pelletkachels hebbend econ een supertof rendement. Dus een schoorsteen die je ruikt is een met een heel oude cassette

http://www.janus-jacobus-houtkachel....andingsysteem/

Moderne kachels gaan ook met hun tijd mee.
Maar er zullen in BE zeker geen strenge milieuwetten bestaan, en dus kan iedereen zo´n pakweg 300 € kachel kopen zeker?
Blijkbaar beweegt zich toch iets:
Citaat:

http://www.habitos.be/nl/interieur/k...-en-vlam-8434/

De nieuwe norm
De Belgische overheid heeft in twee stappen een normering opgelegd waaraan kachels zullen moeten voldoen, willen ze nog verkocht mogen worden op de Belgische markt. Vanaf begin 2014 moet de kachel een minimaal rendement halen van 75%, mag ze nog een maximale CO uitstoot hebben van 0,12% terwijl de uitstoot van fijn stof maximaal 70 mg/Nm³ mag bedragen. Vanaf 2016 worden die waarden verstrengd en bedragen ze respectievelijk 75%, minder dan 0,10% en maximum 40 mg/Nm³. De Scandinavische houtkachels van Contura, Hwam, Morsø & RAIS voldoen nu al aan die normen!
De Belgische normering lijkt veel strenger dan de Duitse daar is het 150 mg/m³, desnoods moet roetfilter nagerust worden, en de data zijn veel toleranter:
http://www.kamin-russfilter.de/geset...acheloefen.php

daiwa 1 januari 2017 01:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8331033)
Bij electrische auto´s zijn er geen emissienormen. :-D

Bij de containerschepen die varen met de meest vervuilende brandstof ook niet.

Zo zit je in Antwerpen dus met het absurd gegeven dat schepen met duizenden PK's met open armen ontvangen worden en een oude diesel met 60-80 PK niet meer toegelaten wordt want dat is de grote vervuiler.

Micele 1 januari 2017 02:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8334954)
Bij de containerschepen die varen met de meest vervuilende brandstof ook niet.

Er bestaan Europese emissienormen op zeeschepen en binnenvaart:
Citaat:

http://www.maritim-de-nl.eu/cms_uplo...13_-_kolpa.pdf
De Internationale Maritieme Organisatie
(IMO) heeft in 2008 de internationale regelgeving ‘Marpol Annex VI’ aangescherpt

Kern van Marpol Annex VI:
1. Aanscherping van de emissienormen t.a.v. de SOx-uitstoot van zeeschepen
2. Aanscherping van de emissienormen t.a.v. de NOx-uitstoot van zeeschepen
3. Energie-efficiency-eisen aan nieuwbouwschepen (toegevoegd in 2011)
[...]
NOx-uitstootnormen voor nieuwe schepen:
Herziening Annex VI:
Uitstootnormen voor motoren op schepen gebouwd ná 1-1-2011:
•14.4 g/kWh bij minder dan 130 omwentelingen per
minuut;
•44 · n(-0.23) g/kWh bij tussen 130 en 2000
omwentelingen per minuut;
•7.7 g/kWh bij meer dan 2000 omwentelingen per
minuut
Deze norm staat bekend als ’Tier II (is 20 % scherper gesteld dan vorige Tier I)

NOx-uitstootnormen voor nieuwe schepen:
Herziening Annex VI:
Uitstootnormen voor motoren op schepen gebouwd
ná 2016 of 2021, varend in een “NOx Emission Control Area” (“NECA”):
•3.4 g/kWh bij minder dan 130 omwent. p/m;
•9 · n(-0.2) g/kWh bij tussen 130 en 2000 omwent.
p/m;
•2.0 g/kWh bij meer dan 2000 omwent. p/m;

Deze norm staat bekend als ’Tier III’ is 80 % scherper gesteld dan Tier I
Buiten deze “NECA“ geldt de Tier II-regelgeving
Nochtans op een ander topic al gemeld: (niet gelezen ?)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8308774)
Dit zou vandaag de dag reeds het geval moeten zijn, alvast voor wat betreft de havens aan de Noordzee. Volgens het internationaal MARPOL verdrag, Annex VI is de Noordzee een SOx-ECA (laag emissie gebied) en mag enkel dieselolie met max. 0.1 % zwavel gebruikt worden (standaard zware fuel oil is 3.5 % S). Het MARPOL verdrag is opgenomen in de Europese richtlijnen, en dus ook finaal in de Belgische wetgeving. Aldus kan, binnen de territoriale wateren, de Belgische staat actief controleren en bestraffen. Geen idee of dit ook gebeurt.

Citaat:

Zo zit je in Antwerpen dus met het absurd gegeven dat schepen met duizenden PK's met open armen ontvangen worden en een oude diesel met 60-80 PK niet meer toegelaten wordt want dat is de grote vervuiler.
Met open armen zou ik niet zeggen, er is weldegelijk kritiek op nog vervuilende schepen, en natuurlijk steeds meer als men de dieselauto´s gaat weren:
http://www.trouw.nl/tr/nl/13110/Klim...ugt-niet.dhtml

daiwa 1 januari 2017 03:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8334963)
Er bestaan Europese emissienormen op zeeschepen en binnenvaart:

Nochtans op een ander topic al gemeld: (niet gelezen ?)
]

Op papier ja.
Maar als je dan leest...........

De grens van 0,1 procent zwavel is overigens honderd keer hoger dan de norm voor diesel in het Europese autoverkeer.

Ook locomotieven van de NMBS die op diesel rijden blijven welkom hartje stad, net zoals de bussen van de lijn.
De overheid mag dus vervuilen maar het is de kleine man die moet boeten/betalen.

Micele 1 januari 2017 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8334969)
Op papier ja.
Maar als je dan leest...........

De grens van 0,1 procent zwavel is overigens honderd keer hoger dan de norm voor diesel in het Europese autoverkeer.

Ook locomotieven van de NMBS die op diesel rijden blijven welkom hartje stad, net zoals de bussen van de lijn.
De overheid mag dus vervuilen maar het is de kleine man die moet boeten/betalen.

Grote schepen varen niet met dure autodiesel hé, dat zijn heel andere -vooral traagdraaiende- dieselmotoren.

Citaat:

Net als bij benzine zijn er ook verschillende vormen van diesel, afhankelijk van onder andere cetaangetal, viscositeit en herkomst. Gangbare diesel (onder andere voor het weg- en landbouwverkeer) is dieselolie met een cetaangetal van rond de 50. Een uitzondering hierop vormt biodiesel met een cetaangetal van 70 tot 100. Deze diesel is geheel of gedeeltelijk gemaakt van plantaardige olie of dierlijk vet.

In de scheepvaart wordt diesel met lager cetaangetal gebruikt. Omdat scheepsdiesels over het algemeen bij lagere toerentallen en hogere compressies werken, is de ontbrandingsvertraging, die bij een lager cetaangetal hoort, geen bezwaar. De kwaliteit van diesel wordt in de scheepvaart aangegeven met HFO (Heavy Fuel Oil) of MDO (Marine Diesel Oil). Vooral de dichtheid van deze brandstoffen heeft een invloed op de prijs.
zware scheepsdiesel, smenstelling en hun prijzen:
http://www.pon-cat.com/power/nl/over...fferent-fuels#

Citaat:

De overheid mag dus vervuilen maar het is de kleine man die moet boeten/betalen.
De "kleine man" -die nadenkt- en op benzine rijdt heeft wel dat probleem niet.

De overheid kasseert altijd op alle mogelijke manieren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be