Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Zwarte doos in auto. Voor of tegen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237100)

Dadeemelee 31 januari 2017 12:58

Zwarte doos in auto. Voor of tegen?
 
In sommige auto's registreert de ECU blijkbaar ongeweten (door de bestuurder) een heleboel gegevens.

Voor het eerst zijn nu die gegevens hieruit in een gerechtelijke uitspraak gebruikt.

http://www.demorgen.be/binnenland/pr...auto-bcbea317/

Toch een paar addertjes onder het gras:

1) wat met de privacy. Moet de bestuurder niet ingelicht worden.
2) in dit geval konden de gegevens van de Porsche niet gebruikt worden. Dus niet erg fair om dat eenzijdig te doen.

Daarom de vraag.

Lap het is dus geen enquete omdat het langer dan 5 minuten duurde :(

Mambo 31 januari 2017 14:28

Tegen omdat binnen de kortste keren die gegevens gaan misbruikt worden voor garantie vervallen en politie.

maddox 31 januari 2017 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363612)
In sommige auto's registreert de ECU blijkbaar ongeweten (door de bestuurder) een heleboel gegevens.

Mensen die niet doorhebben dat een doorsnee wagen meer dan een smartphone aan electronica bevat, en dus opnamecapaciteit te over heeft, tja, da's gewoon zielig.
Citaat:

Voor het eerst zijn nu die gegevens hieruit in een gerechtelijke uitspraak gebruikt.
In dit geval is het gebruik te rechtvaardigen. Maar wanneer de eerste misbruikzaak?
Citaat:

1) wat met de privacy. Moet de bestuurder niet ingelicht worden.
Zie mijn eerste uitspraak.
Citaat:

2) in dit geval konden de gegevens van de Porsche niet gebruikt worden. Dus niet erg fair om dat eenzijdig te doen.
Konden, of denkt Porsche wel aan de privacy van zijn klanten?

Dadeemelee 31 januari 2017 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8363721)
Mensen die niet doorhebben dat een doorsnee wagen meer dan een smartphone aan electronica bevat, en dus opnamecapaciteit te over heeft, tja, da's gewoon zielig.

In dit geval is het gebruik te rechtvaardigen. Maar wanneer de eerste misbruikzaak?

Zie mijn eerste uitspraak.

Ik weet uiteraard dat er een ECU inzit die aan motormanagement doet, maar dat er tijdsafhankelijke gegevens bijgehouden worden en welke is toch iets dat ik niet weet. Heb er in de manual naar gezocht, maar niet kunnen vinden. Ik zou het nu wel willen weten.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8363721)

Konden, of denkt Porsche wel aan de privacy van zijn klanten?

Dat is ook wat ik heb zitten denken en kan die vrouw nu niet Volvo aansprakelijk stellen omdat ze haar privacy niet voldoende beschermd hebben?

Micele 31 januari 2017 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363612)
In sommige auto's registreert de ECU blijkbaar ongeweten (door de bestuurder) een heleboel gegevens.

Voor het eerst zijn nu die gegevens hieruit in een gerechtelijke uitspraak gebruikt.

http://www.demorgen.be/binnenland/pr...auto-bcbea317/

Toch een paar addertjes onder het gras:

1) wat met de privacy. Moet de bestuurder niet ingelicht worden.
2) in dit geval konden de gegevens van de Porsche niet gebruikt worden. Dus niet erg fair om dat eenzijdig te doen.

Daarom de vraag.

Lap het is dus geen enquete omdat het langer dan 5 minuten duurde :(

Als men de tekst leest uit de link, is er niets mis mee de zwarte doos mede te gebruiken in het ongevalonderzoek indien de ongevaldeskundigen niet de ware oorzaak kunnen vaststellen en de bestuurders zelf ook niets meer herinneren...

Alleszins veel beter dan sommige randgetuigen die menen iets gezien te hebben en zelfs tegenstrijdige verklaringen afleggen, of het eigenbelangverhaal van de bestuurder waar altijd de andere bestuurder fout was...

1) privacywetten? :?
Dan wil ik eens weten welke bij een verkeersongevalonderzoek zouden kunnen ingeroepen worden?
Best deze link eens lezen:
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/po...-die-jouw-auto

2) Niet fair? Dan lees eens wat er uit de zwarte doos van de Volvo kwam:
Citaat:

Omdat beide bestuurders zich niets herinneren van de klap, deed de politierechtbank van Veurne een beroep op Volvo en Porsche om de gegevens van de zwarte dozen uit te lezen. Dat bleek niet mogelijk bij de Porsche, maar wel bij de Volvo. Daaruit bleek dat de Volvo meer dan 150 km/u reed op het moment van het ongeval, op een plek waar 90 km/u de snelheidslimiet was. Bovendien week de bestuurder van de Volvo van haar rijvak af én gaf ze net voor de crash nog gas bij.
De rechter zal dus met die gegevens uit die zwarte doos van de Volvo met eer en geweten wel rekening moeten houden.

Dat de Porsche geen zwarte doos had maakt eerder heel weinig uit aangezien de Porsche zich wel op zijn rijvak bevondt bij de crash. De rechter zal daarvoor ook nog de ongevaldeskundigen aanhoren, ttz uit het deskundigenverslag zijn conclusies trekken.

Citaat:

De bestuurder van de Volvo was er niet van op de hoogte dat haar wagen dergelijke zwarte doos bevatte. Volgens automobielfederatie Febiac is dat steeds meer het geval bij moderne wagens. Tegen september 2020 zouden alle nieuwe auto's dergelijke apparatuur moeten hebben, meent Europa.
Zo is het... en bij twijfel zal de rechtbank steeds meer beroep doen op de zwarte dozen betreft ongevaloorzaken. Wat heeft die anders voor nut?

Ik citeer uit rtlnieuws:
Citaat:

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/po...-die-jouw-auto
10 augustus 2016 14:29
Politie wil zwarte doos in auto's kunnen uitlezen. Zit die in jouw auto?

Moderne auto's houden data bij over het rijgedrag van de bestuurder. De politie gaat die informatie vaker gebruiken om van de auto een belangrijke getuige te maken. Wat staat er in die zwarte doos, en heeft jouw auto er ook eentje? Vijf vragen.

Na een succesvolle proef bij de politie in Rotterdam krijgen zeven van de tien politieregio's dit jaar apparatuur om zwarte dozen in auto's uit te lezen. Deze Event Data Recorder (EDR), vergelijkbaar met de zwarte doos in een vliegtuig, slaat informatie op waarmee de fabrikant zijn auto wil verbeteren. Ook de politie is geïnteresseerd: die kan de informatie gebruiken om de schuldvraag bij een ongeluk te beantwoorden.

1. In welke auto's zit de zwarte doos?
De EDR zit volgens de politie in alle moderne motorvoertuigen die na 2006 zijn gemaakt. In de Verenigde Staten is het sinds twee jaar verplicht om nieuwe voertuigen van een zwarte doos te voorzien. In Europa wordt het systeem mogelijk vanaf 2020 verplicht ingevoerd bij nieuwe auto's en motors.

2. Wat voor informatie slaat de zwarte doos op?
De zwarte doos, een chip bij de motor, slaat informatie op over onder andere de snelheid, het rij- en remgedrag, de richtingaanwijzers en of de bestuurder een gordel droeg. Deze data worden constant opgeslagen en weer gewist. Zodra er een ongeluk gebeurt waarbij de airbags of gordelspanners geactiveerd worden, slaat de EDR de gegevens uit de vijf seconden vóór de crash op.

Volgens de politie zijn er tientallen zaken opgelost door het uitlezen van de zwarte doos. De bekendste zaak is die van een 25-jarige Schiedammer, die in 2009 vier leden van een gezin doodreed. De Rotterdamse politie kon door het uitlezen van de EDR (foto onder) achterhalen dat de Schiedammer 147 kilometer per uur reed op een weg waar een maximumsnelheid van 30 kilometer gold.

"Slachtoffers hoeven door informatie uit de zwarte doos niet langer kletsverhalen van veroorzakers te ontkrachten", zegt Hans van Manen van de Vereniging Verkeersslachtoffers.

3. Wanneer mag deze informatie worden uitgelezen?

De politie heeft, samen met de autofabrikanten, de apparatuur om de zwarte doos uit te lezen. Dit gebeurt alleen met toestemming van de bestuurder. De Rotterdamse politie meldt dat tot dusver iedereen meewerkt aan het uitlezen van de EDR.

Als de bestuurder niet instemt, bijvoorbeeld omdat hij niet wil meewerken aan zijn eigen veroordeling, kan de politie met een rechterlijk bevel via de rechter-commissaris toch nog de gegevens van de auto inzien. [...]

Dadeemelee 31 januari 2017 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8363742)
Als men de tekst leest uit de link, is er niets mis mee de zwarte doos mede te gebruiken in het ongevalonderzoek

....

Dat de Porsche geen zwarte doos had maakt eerder heel weinig uit aangezien de Porsche zich wel op zijn rijvak bevondt bij de crash. De rechter zal daarvoor ook nog de ongevaldeskundigen aanhoren, ttz uit het verslag zijn conclusies trekken.


Zo is het... en bij twijfel zal de rechtbank steeds meer beroep doen op de zwarte dozen betreft ongevaloorzaken. Wat heeft die anders voor nut?

150 km/u zal wel uit de zwarte doos komen en gas geven misschien ook (stand gasklep). Afwijken van rijrichting zou kunnen als er rijbaancontrole inzit.

Vraag is dan natuurlijk: hoe zat het bij die Porsche. Misschien deed die net hetzelfde.

Dat is wat ik bedoel: je hebt bewijs a charge en a décharge en die moet langs beide kanten mogelijk zijn.

Dadeemelee 31 januari 2017 15:16

PS, ik heb even hier gekeken

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170131_02704593

Citaat:

Er waren geen getuigen en beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. Ook was het niet duidelijk op basis van de wrakken wie van zijn baanvak afgeweken was en wie dus in de fout was gegaan. Het gerecht ontdekte echter dat beide auto’s met een chip uitgerust zijn die de stuurbewegingen en snelheid van de wagen registreert, een soort zwarte doos zeg maar.
Het is dus volledig op basis van de gegevens van de ECU van de Volvo. Van de Porsche is niets geweten.

Micele 31 januari 2017 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363751)
Vraag is dan natuurlijk: hoe zat het bij die Porsche. Misschien deed die net hetzelfde.

Staat nergens in de link en een ongevallenverslag ga je ook nooit in de media vinden.

De titel en tekst is nochtans duidelijk, de rechtbank heeft de schuldige bepaald:
Citaat:

De politierechtbank in Veurne heeft voor het eerst de gegevens van de zwarte doos van een auto gebruikt om de schuldige van een dodelijk ongeval te bepalen.
Als jij zin hebt om te gokken, en steeds maar misschien-vragen te stellen waar je toch nooit geen antwoord op krijgt, doe maar. ;-)

Citaat:

Het is dus volledig op basis van de gegevens van de ECU van de Volvo. Van de Porsche is niets geweten.
Volgens hln.be niets kunnen uitlezen, mss ;-) was de schade wel te hoog als je een patat van 160 kmh krijgt niet?

Ik heb hier gekeken, blijkbaar had de Porsche ook een zwarte doos, maar het was blijkbaar niet meer mogelijk er informatie uit te lezen:

Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ke-crash.dhtml

In juni vorig jaar botste de 29-jarige West-Vlaamse in Diksmuide met een tegenligger in een Porsche. Beide bestuurders herinnerden zich niets van de klap, waarbij de 26-jarige passagier van de Porsche stierf. Het gerecht ontdekte echter dat in de auto's een soort zwarte doos zat. Het vroeg de medewerking van de autobouwer om die gegevens uit te lezen. Porsche slaagde daar niet in, Volvo wél. Uit de zwarte doos in haar eigen wagen bleek dat de vrouw van haar baanvak afweek, 155 km/u reed waar ze 90 mocht én vlak voor de crash nog gas bijgaf.
Als een auto van x-ton met x-snelheid rijdt -de Volvo- kunnen deskundigen aan de hand van de schade de snelheid van de Porsche bepalen, en naargelang waar de hoofdimpact was ook de positie van de Porsche op de baan bij de impact, dit even terzijde, imho.

Als je natuurlijk de neutraliteit van de rechtbank en ongevaldeskundigen niet vertrouwt of in vraag stelt kun je dat beter direct zeggen.

Dadeemelee 31 januari 2017 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8363763)
Staat nergens in de link en een ongevallenverslag ga je ook nooit in de media vinden.

De titel en tekst is nochtans duidelijk, de rechtbank heeft de schuldige bepaald:


Als jij zin hebt om te gokken, en steeds maar misschien-vragen te stellen waar je toch nooit geen antwoord op krijgt, doe maar. ;-)

En ik heb hier gekeken, blijkbaar had de Porsche ook een zwarte doos, maar het was blijkbaar niet meer mogelijk er informatie uit te lezen:



Als een auto van x-ton met x-snelheid rijdt -de Volvo- kunnen deskundigen aan de hand van de schade de snelheid van de Porsche bepalen, en naargelang waar de hoofdimpact was ook de positie van de Porsche op de baan bij de impact, dit even terzijde, imho.

Als je natuurlijk de neutraliteit van de rechtbank en ongevaldeskundigen niet vertrouwt of in vraag stelt kun je dat beter direct zeggen.

Jamaar er waren geen getuigen en ze konden enkel uit de zwarte doos van de Volvo iets halen:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170131_02704593

Citaat:

Er waren geen getuigen en beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. Ook was het niet duidelijk op basis van de wrakken wie van zijn baanvak afgeweken was en wie dus in de fout was gegaan. Het gerecht ontdekte echter dat beide auto’s met een chip uitgerust zijn die de stuurbewegingen en snelheid van de wagen registreert, een soort zwarte doos zeg maar.
Het is duidelijk dat de Volvo iets misdeed, maar die Porsche kan evengoed in de fout zijn.

Conclusie is dus: als je een zwarte doos in de auto hebt en je hebt iets fout gedaan zet je er best even 220V op (Porsche?) en hopla.

Micele 31 januari 2017 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363784)
Het is duidelijk dat de Volvo iets misdeed, maar die Porsche kan evengoed in de fout zijn.

Maar niet volgens de rechtbank en de ongevaldeskundigen.

Citaat:

Zwarte doos in auto ontmaskert schuldige van dodelijke crash

De politierechtbank van Veurne ...
Men kan nog in beroep gaan...

Citaat:

Conclusie is dus: als je een zwarte doos in de auto hebt en je hebt iets fout gedaan zet je er best even 220V op (Porsche?) en hopla.
Heb je nog wat fantasie?

Dadeemelee 31 januari 2017 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8363785)
Maar niet volgens de rechtbank en de ongevaldeskundigen.

Op basis van enkel de ECU van de Volvo. Hoe snel die Porsche reed is niet geweten.

Ik stel de vraag maar hé. Ik vermoed dat dit nog een staartje gaat krijgen.

Micele 31 januari 2017 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363794)
Op basis van enkel de ECU van de Volvo. Hoe snel die Porsche reed is niet geweten.

Hoe snel de Porsche exact reed niet nee, maar wel een schatting. (maar ik denk dat de snelheid van de Porsche sowieso niet relevant is, want de Porsche reedt blijkbaar wel op zijn rijvak, anders was dat wel vermeld in de kranten)

En ook de plaats van de impact kunnen ongevaldeskundigen redelijk goed schatten op basis van metingen en ervaring.

Citaat:

Ik stel de vraag maar hé. Ik vermoed dat dit nog een staartje gaat krijgen.
Je mag vermoeden wat je wil. Men kan in hoger beroep gaan, maar ik denk niet dat het iets zal opleveren.

Dadeemelee 31 januari 2017 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8363804)
Hoe snel de Porsche exact reed niet nee, maar wel een schatting. (maar ik denk dat de snelheid van de Porsche sowieso niet relevant is, want de Porsche reedt blijkbaar wel op zijn rijvak, anders was dat wel vermeld in de kranten)

En ook de plaats van de impact kunnen ongevaldeskundigen redelijk goed schatten op basis van metingen en ervaring.

Je mag vermoeden wat je wil. Men kan in hoger beroep gaan, maar ik denk niet dat het iets zal opleveren.

Het was al vermeld dat ze niks konden opmaken uit de locatie en afleiden hoe snel de Porsche reed uit de toestand van het wrak?



Enfin, beter een Porsche kopen dan een Volvo :D

quercus 31 januari 2017 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363612)
In sommige auto's registreert de ECU blijkbaar ongeweten (door de bestuurder) een heleboel gegevens.

Voor het eerst zijn nu die gegevens hieruit in een gerechtelijke uitspraak gebruikt.

http://www.demorgen.be/binnenland/pr...auto-bcbea317/

Toch een paar addertjes onder het gras:

1) wat met de privacy. Moet de bestuurder niet ingelicht worden.
2) in dit geval konden de gegevens van de Porsche niet gebruikt worden. Dus niet erg fair om dat eenzijdig te doen.

Daarom de vraag.

Lap het is dus geen enquete omdat het langer dan 5 minuten duurde :(

Er wordt met de "privacy" tegenwoordig bij ons dik overdreven. Zo'n zwarte doos vind ik meer dan nodig. Welke "privacy" is er aan hufters die doorheen de kom van een dorp scheuren omdat ze daar per se aan straatracing willen doen?

Overigens, mogen de piloten van een vliegtuig dan ook "privacy" inroepen i.v.m. de zwarte doos in hun toestel?

Dadeemelee 31 januari 2017 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8363816)
Er wordt met de "privacy" tegenwoordig bij ons dik overdreven. Zo'n zwarte doos vind ik meer dan nodig. Welke "privacy" is er aan hufters die doorheen de kom van een dorp scheuren omdat ze daar per se aan straatracing willen doen?

Overigens, mogen de piloten van een vliegtuig dan ook "privacy" inroepen i.v.m. de zwarte doos in hun toestel?

Ja maar voor mij mogen (en moeten dus ook) ALLE auto's met zo'n systeem verplicht uitgerust worden.

Maar het moet eerlijk zijn: als ik met mijn auto met zwarte doos tegen 150 per uur tegen een auto zonder zwarte doos die tegen 180 km/u rijdt bots en ik ben de schuldige omdat men enkel mijn snelheid kent dan hoeft die zwarte doos niet voor mij.

quercus 31 januari 2017 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363822)
Ja maar voor mij mogen (en moeten dus ook) ALLE auto's met zo'n systeem verplicht uitgerust worden.

Maar het moet eerlijk zijn: als ik met mijn auto met zwarte doos tegen 150 per uur tegen een auto zonder zwarte doos die tegen 180 km/u rijdt bots en ik ben de schuldige omdat men enkel mijn snelheid kent dan hoeft die zwarte doos niet voor mij.

Akkoord daarmee, wanneer het als een verplichting ingevoerd wordt moet het in alle auto's geïnstalleerd worden.

Gamla 31 januari 2017 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8363697)
Tegen omdat binnen de kortste keren die gegevens gaan misbruikt worden voor garantie vervallen en politie.

:-)

Ik ben ook tegen. Omwille van vergelijkbare redenen.

Micele 31 januari 2017 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363814)
Het was al vermeld dat ze niks konden opmaken uit de locatie en afleiden hoe snel de Porsche reed uit de toestand van het wrak?

Waar heb je dat nu weer gelezen?
Citeer eens de bron. Nog maar eens de locatie van de Volvo (verkeerd baanvak) is wel gekend bij de botsing dus weet men de locatie van de Porsche (zijn baanvak) ook bij de botsing.

Kijk het lijkt simpel rekenkundig:

Volvo + Porsche = Impactgevolgen

Volvo is exact gekend = zwarte doos
+ Porsche geen zwarte doos = ongekend, maar wel een schatting want...

= Impactgevolgen = kunnen de ongevaldeskundigen schatten/vaststellen/ervaring.

Of heel simpel:

A+B = C
A = 50 kmh en op verkeerd rijvak, bron zwarte doos.
+ = frontale botsing
B = snelheid voorlopig niet gekend, maar...
C = ongevaldeskundige stelt vast of schat aan de kreukelzones te zien dat de impact-snelheidsverschil maar 50 �* 60 kmh was.

Conclusie: B moet stilgestaan hebben of zeer langzaam gereden hebben. Amen. :-)

Dadeemelee 31 januari 2017 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8363871)
Waar heb je dat nu weer gelezen?
Citeer eens de bron. Nog maar eens de locatie van de Volvo (verkeerd baanvak) is wel gekend bij de botsing dus weet men de locatie van de Porsche (zijn baanvak) ook bij de botsing.

Kijk het lijkt simpel rekenkundig:

Volvo + Porsche = Impactgevolgen

Volvo is exact gekend = zwarte doos
+ Porsche geen zwarte doos = ongekend, maar wel een schatting want...

= Impactgevolgen = kunnen de ongevaldeskundigen schatten/vaststellen/ervaring.

Of heel simpel:

A+B = C
A = 50 kmh en op verkeerd rijvak, bron zwarte doos.
+ = frontale botsing
B = snelheid voorlopig niet gekend, maar...
C = ongevaldeskundige stelt vast of schat aan de kreukelzones te zien dat de impact-snelheidsverschil maar 50 �* 60 kmh was.

Conclusie: B moet stilgestaan hebben of zeer langzaam gereden hebben. Amen. :-)

Kreukelzone? Heb je de foto bekeken?

Citaat:

Er waren geen getuigen en beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. Ook was het niet duidelijk op basis van de wrakken wie van zijn baanvak afgeweken was en wie dus in de fout was gegaan.
Het enige wat ik wil zeggen is dat je beide bestuurders gelijk moet behandelen.

Als men van mij een ademtest zou afnemen zou ik verwachten dat men dat ook bij de andere bestuurder doet.

Het feit dat A in de fout gegaan is betekent niet dat ook B niet in de fout gegaan is.

De Volvo is dus van zijn baanvak afgeweken. Waarom? Misschien om de Porsche te ontwijken. Nu gij :D

De schoofzak 31 januari 2017 20:11

Een zwarte doos kan ook je gelijk aantonen. Hoe meer auto's met zwarte dozen, hoe meer waarheid aan het licht kan komen.
Wegverkeer is een grote doodsoorzaak en ongevallen veroorzaken veel materi ele schade.

.

Micele 1 februari 2017 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8364045)
Kreukelzone?

Fout, beide kreukelzones
natuurlijk, of wat er van overblijft van de Porsche (heeft enkel koffer vooraan)

Citaat:

Heb je de foto bekeken?
:-o:-o:-o Foto?

Ben je nu aan ´t zwanzen met jouw fotootje waar ze enkel de Porsche 911 tonen? (waarvan door bij die massieve impact aan die hoge snelheid² * massa van de Volvo natuurlijk niets van kan overblijven)

Ik heb vooral de VIDEO FULL FORMAAT bekeken Dade, moet je ook eens doen, daar kan men redelijk ook de kreukelzone herkennen van de Volvo SUV, niet alleen de foto uit hln.be... zo zie je maar dat je aan ´t zwanzen bent.

Foto + VIDEO van VTM Nieuws onderaan de link!
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ke-crash.dhtml

Zelfs op de kleine foto ziet men de Volvo achteraan in de wei staan, wat er op de baan ligt is vermoedelijk de front-motor van de Volvo (zie men alles veel beter in de VIDEO, die jij nog neit eens bekeken hebt..,




Citaat:

Het enige wat ik wil zeggen is dat je beide bestuurders gelijk moet behandelen.
Neen je hebt nog niet eens de VDEO bekeken en je twijfelt de rechtspraak aan.

En wat ik wil zeggen dat de rechtbank naar eer en geweten handelt naargelang ze alle informatie opgevraagd hebben. En de schuldige is de bestuurder van de Volvo. Dan mag jij nog zoveel zwanzen en fantaseren. :-D

Citaat:

Als men van mij een ademtest zou afnemen zou ik verwachten dat men dat ook bij de andere bestuurder doet.
Alweer fantasie dat nergens staat.

Citaat:

Het feit dat A in de fout gegaan is betekent niet dat ook B niet in de fout gegaan is.
Alweer fanrtasie.

Citaat:

De Volvo is dus van zijn baanvak afgeweken. Waarom? Misschien om de Porsche te ontwijken. Nu gij :D
Alweer fantasie. De Porsche reed op zijn baanvak, wat zou de Volvo dan op zijn eigen baanvak ontwijken aan 155 kmh? (Zelf)moordpoging van de Volvo-bestuurder? Nu gij :roll:

Gamla 1 februari 2017 00:39

Tegen.

Wegens de bemoeizucht van onbevoegden.

Libro 1 februari 2017 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8363816)
Er wordt met de "privacy" tegenwoordig bij ons dik overdreven. Zo'n zwarte doos vind ik meer dan nodig. Welke "privacy" is er aan hufters die doorheen de kom van een dorp scheuren omdat ze daar per se aan straatracing willen doen?

Overigens, mogen de piloten van een vliegtuig dan ook "privacy" inroepen i.v.m. de zwarte doos in hun toestel?

Privacy is wel degelijk een issue. Ik heb mij korte tijd met tuchtzaken tegen politieagenten beziggehouden: je moest eens weten wat die uitspoken met de databanken van de DIV en het Rijksregister. Stel u voor dat ze voor de lol uw dagelijkse verplaatsingen eens gaan nakijken.

PORSCHE 1 februari 2017 02:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8363612)
In sommige auto's registreert de ECU blijkbaar ongeweten (door de bestuurder) een heleboel gegevens.

Voor het eerst zijn nu die gegevens hieruit in een gerechtelijke uitspraak gebruikt.

http://www.demorgen.be/binnenland/pr...auto-bcbea317/

Toch een paar addertjes onder het gras:

1) wat met de privacy. Moet de bestuurder niet ingelicht worden.
2) in dit geval konden de gegevens van de Porsche niet gebruikt worden. Dus niet erg fair om dat eenzijdig te doen.

Daarom de vraag.

Lap het is dus geen enquete omdat het langer dan 5 minuten duurde :(

Vraag aan Porsche gesteld en deze late namiddag duidelijk antwoord gekregen dat zij nooit zomaar uitgelezen info zullen geven. Ook niet aan het Gerecht. De gegevens die zij uitlezen zijn enkel en alleen voor research bedoelingen en niets anders!

Zwarte doos = OK maar wat dan met de al bestaande voertuigen? Even iedereen zomaar pakweg 1000 euro op kosten jagen? En wat met oldtimers? Die krijgen nu zelfs maar een eenvoudige keuring en zolang de wagen dan niet van eigenaar verandert is er geen jaarlijkse keuring meer nodig.

Micele 1 februari 2017 02:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8364490)
Vraag aan Porsche gesteld en deze late namiddag duidelijk antwoord gekregen dat zij nooit zomaar uitgelezen info zullen geven. Ook niet aan het Gerecht. De gegevens die zij uitlezen zijn enkel en alleen voor research bedoelingen en niets anders!

WEL aan het gerecht.

Citaat:

3. Wanneer mag deze informatie worden uitgelezen?

De politie heeft, samen met de autofabrikanten, de apparatuur om de zwarte doos uit te lezen. Dit gebeurt alleen met toestemming van de bestuurder. De Rotterdamse politie meldt dat tot dusver iedereen meewerkt aan het uitlezen van de EDR.

Als de bestuurder niet instemt, bijvoorbeeld omdat hij niet wil meewerken aan zijn eigen veroordeling, kan de politie met een rechterlijk bevel via de rechter-commissaris toch nog de gegevens van de auto inzien.
Bovendien:
Citaat:

Europa wil dat alle nieuwe auto's in ons land tegen september 2020 uitgerust zijn met een zwarte doos die het rijgedrag registreert.
En:
Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160624_02354474

Minister van Mobiliteit wil aantal ongevallen met 20 procent doen dalen

Zwarte doos in auto al over 4 jaar verplicht
24/06/2016

Tegen 2020 moeten alle nieuwe wagens in ons land zijn uitgerust met een “zwarte doos”, aldus mobiliteitsminister François Bellot (MR). Die zwarte doos registreert het rijgedrag, wat volgens specialisten het aantal ongevallen met 20 procent zou doen dalen.

De zwarte doos wordt opgelegd door Europa, maar minister van Mobiliteit François Bellot (MR) – een groot voorstander – deelde aan CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh mee dat de verwachting is dat die Europese verplichting “ingaat vanaf september 2020” voor nieuwe wagens, en vanaf 2022 voor alle modellen. Dat zou geen grote kosten me zich meebrengen.

Verkeersspecialisten, waaronder het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), verwachten bijzonder veel van de zwarte doos. “Doordat het rijgedrag wordt geregistreerd, zullen bestuurders beter op hun gedrag achter het stuur letten”, zegt ook Van den Bergh. Hij verwijst naar studies die stellen dat het aantal ongevallen met 20 procent en meer daalt.

Ongevallen die toch nog gebeuren, kunnen de overheden dankzij de zwarte doos bovendien beter analyseren, en er lessen uit trekken. Ook politie en justitie zullen bij zware, onduidelijke ongevallen de gegevens van de zwarte doos kunnen opvragen om uit te maken hoe het ongeval kon gebeuren.

Autoconstructeurs kunnen op basis van de verzamelde gegevens hun auto’s dan weer veiliger maken.


Om eventueel onschuld of schuld aan een ongeval aan te tonen.
Wie kan daar nu echt tegen zijn? ah wacht de brokkenpiloten zijn daar wslk tegen... :roll:

Tot 50 % verzekeringskorting kan zeker interessant zijn voor beginnende bestuurders met dure verzekring wegens hoge bonus-malus:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...rte-doos.dhtml

Tot 50 procent korting op autoverzekering met zwarte doos

Door: redactie
29/02/16

Micele 1 februari 2017 03:20

Vervolg, er zullen zeker zwarte dozen zijn die permanent online blijven en dus nog voor andere doeleinden kunnen gebruikt worden (als ze goed weggestoken worden)
Bvb Porsche <> Vodafone die er al meer dan 10 miljoen auto´s zou mee uitgerust hebben :
Citaat:

https://www.welt.de/wirtschaft/artic...en-laesst.html
Warum sich ein Porsche nicht stehlen lässt

Von Thomas Heuzeroth | Veröffentlicht am 02.09.2016

Hier in Varese, eine Autostunde nordwestlich von Mailand, baut der britische Mobilfunkkonzern in einer Fabrik an seiner Zukunft – und die steckt unter anderem auch in einer schwarzen Box. Mehr als zehn Millionen Autos hat Vodafone mit solchen Boxen bereits vernetzt. Je nach Ausstattung setzen sie bei einem Unfall einen automatischen Notruf ab, messen Geschwindigkeit, Beschleunigung und Bremsverhalten des Fahrers und senden Standortdaten über das Mobilfunknetz.
Bij een ongeval of diefstal worden dan ook onmiddelijk de data door geseind via mobiel netwerk 4g of 5g tegen 2020*? zodat men daar ook niet meer foefelen/fantaseren kan... zo wordt men snel gevonden...

Citaat:

* http://www.golem.de/news/vernetztes-...-124758-4.html

Mobilfunk der Zukunft: 5G*
Mobilfunk entwickelt sich aber weiter. Während heute noch 4G/LTE, der Stand der Dinge ist, wird in den Laboren und Entwicklungsabteilungen längst an 5G geforscht, was ab 2020 an den Start gehen und damit auch in den Autos Einzug halten wird.

Derzeit wird ein neuer Funkstandard unter dem Arbeitstitel 5G NR (New Radio) entwickelt. Das Ziel ist eine möglichst geringe Signallaufzeit (Latenz) , denn während der Fahrt kommt es auf blitzschnelle Reaktionszeiten an, damit es nicht kracht.

Die fünfte Generation könnte auf Frequenzen oberhalb von 6 GHz oder sogar zwischen 40 und 60 GHz funken, da nur dort noch größere freie Frequenzbereiche zur Verfügung stehen. In Japan oder Südkorea will man damit zunächst olympische Stadien mit extrem hoher Bandbreite ausstatten, aber in privaten Autos, Taxis, Omnibussen oder Eisenbahnzügen könnte diese Technik schnell Einzug halten.

PORSCHE 1 februari 2017 12:59

Dus Big brother toestanden en als moederke met haar kindjes even 1 km/uur te hard rijdt zal automatisch een boete in de bus volgen. De poenpakkers-politici wrijven al in hun handen. Op dat moment mag je enkel nog braaf ademen en elke misstap met je wagen zal zwaar beboet worden. Heeft dan ook nul, nul met verkeersveiligheid te maken maar is niet meer dan een meer controle op burgers om ze zo "kort" te kunnen houden. Ook tof voor diegenen die het niet zo breed hebben en verplicht worden zo een systeem aan te kopen/huren of wat dan ook. Dit zijn particulieren en geen bedrijven die de kosten kunnen inbrengen. En de vraag blijft dan wat met oldtimers. Die krijgen vandaag al massaal veel vrijstellingen. Denk maar aan eenvoudig eenmalige keuring, een minimum BIV, heel lage wegenbelasting ...

Maar ik ruik al een gouden business. Elk systeem is te omzeilen en te hacken. En ik geef 1 voorbeeld : wagen van 4 jaar oud. 160000 km mee gedaan. Maar op de teller staat 50000 km. Regelmatig volledig software matig aangepast. En vooral de fabrikant kan het niet terug vinden en de onderhouden zijn mooi gedaan zoals het moet. Wagen was voorzien van anti-steenslagfolie en verwijderd juist voor verkoop, had andere velgen en kleine zaken zoals remmen ed. werden in eigen beheer uitgevoerd. Carpass volledig in orde en wagen is bij verkoop +3000 euro ten opzichte van dergelijke wagens met veel kilometers op de teller gegaan. En ik kan zo direct een tiental feiten opnoemen waar het zo ook is gedaan.

Micele 1 februari 2017 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8364758)
Dus Big brother toestanden en als moederke met haar kindjes even 1 km/uur te hard rijdt zal automatisch een boete in de bus volgen. [...]

De ultieme doemdenker weer in actie...

Pas op Porsche als je vloekt zal je eeuwig branden in de hel. :lol:


maddox 1 februari 2017 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8364766)
De ultieme doemdenker weer in actie...

Ik vrees dat deze doemdenker wel nagels met koppen slaat.

Wat is het goedkoopste. Een ingebouwde "flitspaal" die de consument zelf mag betalen, of een nest vogelnestjes en een zwerm vallende sterren waar men nog agenten aan moet plakken?

Als het dan toch verplicht zou worden, dan vind ik persoonlijk dat de wagen zelf actief de snelheid moet beperken tot het wettelijke. Dan zijn die eerlijke vergissingen uitgesloten. Ge kent die wel, van 70 naar 50 en uitbollend geflitst worden aan 54km/u.
Of volgend in het verkeer, waarbij een reeks wagens tegen 98km/u een rollend inkomen voor de roverheid vormt.

Micele 1 februari 2017 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8364955)
Ik vrees dat deze doemdenker wel nagels met koppen slaat.

Wat is het goedkoopste. Een ingebouwde "flitspaal" die de consument zelf mag betalen, of een nest vogelnestjes en een zwerm vallende sterren waar men nog agenten aan moet plakken?

Als het dan toch verplicht zou worden, dan vind ik persoonlijk dat de wagen zelf actief de snelheid moet beperken tot het wettelijke. Dan zijn die eerlijke vergissingen uitgesloten. Ge kent die wel, van 70 naar 50 en uitbollend geflitst worden aan 54km/u.
Of volgend in het verkeer, waarbij een reeks wagens tegen 98km/u een rollend inkomen voor de roverheid vormt.

Daar gaat die zwarte doos toch helemaal niet over.
Blijkbaar zie jij ook spoken, jij bent dan eerder de vresende doemdenker.

Wat begrijp je niet aan die duidelijke tekst?

Citaat:

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/po...-die-jouw-auto

Na een succesvolle proef bij de politie in Rotterdam krijgen zeven van de tien politieregio's dit jaar apparatuur om zwarte dozen in auto's uit te lezen. Deze Event Data Recorder (EDR), vergelijkbaar met de zwarte doos in een vliegtuig, slaat informatie op waarmee de fabrikant zijn auto wil verbeteren. Ook de politie is geïnteresseerd: die kan de informatie gebruiken om de schuldvraag bij een ongeluk te beantwoorden.

1. In welke auto's zit de zwarte doos?

De EDR zit volgens de politie in alle moderne motorvoertuigen die na 2006 zijn gemaakt. In de Verenigde Staten is het sinds twee jaar verplicht om nieuwe voertuigen van een zwarte doos te voorzien. In Europa wordt het systeem mogelijk vanaf 2020 verplicht ingevoerd bij nieuwe auto's en motors.

2. Wat voor informatie slaat de zwarte doos op?

De zwarte doos, een chip bij de motor, slaat informatie op over onder andere de snelheid, het rij- en remgedrag, de richtingaanwijzers en of de bestuurder een gordel droeg. Deze data worden constant opgeslagen en weer gewist. Zodra er een ongeluk gebeurt waarbij de airbags of gordelspanners geactiveerd worden, slaat de EDR de gegevens uit de vijf seconden vóór de crash op.

[...]

3. Wanneer mag deze informatie worden uitgelezen?
De politie heeft, samen met de autofabrikanten, de apparatuur om de zwarte doos uit te lezen. Dit gebeurt alleen met toestemming van de bestuurder. De Rotterdamse politie meldt dat tot dusver iedereen meewerkt aan het uitlezen van de EDR.

Als de bestuurder niet instemt, bijvoorbeeld omdat hij niet wil meewerken aan zijn eigen veroordeling, kan de politie met een rechterlijk bevel via de rechter-commissaris toch nog de gegevens van de auto inzien.
Denk eens even aan al die voordelen van zo´n zwarte doos ipv van altijd de doemdenker uit te hangen.


Maar betreft sneldsboetes:
... wie weet komt er nog via de nieuwe 5G een ISA-snelheidsbeperking voor moderne auto´s die ermee uitgerust zijn, die kunnen dan in feite nooit geen flitsboete oplopen aangezien ze automatisch in snelheid beperkt worden volgens de Vmax.

maddox 1 februari 2017 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8364957)
Daar gaat die zwarte doos toch helemaal niet over.
Blijkbaar zie jij ook spoken.

Die zwarte doos gaat over het opslaan van gegevens. Op zichzelf geen probleem voor me. Zeker niet als het op de voorwaarden in dat voorstel gebeurd.

Het is die stap verder waar Porsche en ik zo meewarig over denken.
Er moet maar een paar man in die pluche zetels op't idee komen om die zwarte doos in te zetten als ingebouwde flitspaal....

En een leuk idee, die Vmax, maar we weten allemaal hoe de snelheidsbeperkingen in Blegië gevormd worden. Vooral niet op een verkeerstechnische wijze.

Micele 1 februari 2017 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8364973)
Die zwarte doos gaat over het opslaan van gegevens.

Correctie tijdelijk opslaan en permanent wissen.
Citaat:

De zwarte doos, een chip bij de motor, slaat informatie op over onder andere de snelheid, het rij- en remgedrag, de richtingaanwijzers en of de bestuurder een gordel droeg. Deze data worden constant opgeslagen en weer gewist. Zodra er een ongeluk gebeurt waarbij de airbags of gordelspanners geactiveerd worden, slaat de EDR de gegevens uit de vijf seconden vóór de crash op.
Citaat:

Op zichzelf geen probleem voor me. Zeker niet als het op de voorwaarden in dat voorstel gebeurd.

Het is die stap verder waar Porsche en ik zo meewarig over denken.
Er moet maar een paar man in die pluche zetels op't idee komen om die zwarte doos in te zetten als ingebouwde flitspaal....

En een leuk idee, die Vmax, maar we weten allemaal hoe de snelheidsbeperkingen in Blegië gevormd worden. Vooral niet op een verkeerstechnische wijze.
Jij hebt het dus over een ISA-systeem dat de auto beperkt in snelheid (ttz zo´n halfopen systeem# behalve als men het pedaal met kracht doorduwt), daar discuteert men toch al jaren over vooraleer die zwarte doos überhaupt op de markt kwam. Hier zo´n samenvattende ISA studie van SWOV Nl:
https://www.swov.nl/sites/default/fi...rt/r-98-52.pdf

Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheidsbegrenzer

De ISA-systemen kunnen als volgt worden ingedeeld:

De open variant: Dit is een variant waarbij de bestuurder alleen wordt geattendeerd op het overschrijden van de geldende snelheidslimiet

# De half-open variant: Dit is een variant waarbij het de bestuurder lastig wordt gemaakt de geldende snelheidslimiet te overschrijden, bijvoorbeeld door middel van een tegenwerkend gaspedaal

De gesloten variant: Bij deze variant is het voor de bestuurder onmogelijk de geldende snelheidslimiet te overschrijden.

Een ISA-systeem zou kunnen bijdragen aan een verhoging van de verkeersveiligheid, toename van het reiscomfort en een verlaging van de kans op boetes.
Of helemaal geen boetes (want bij overmacht mag men te snel rijden, bvb inhalen met achterligger en tegelijkertijd voorrangsnegatie van het tegenverkeer)

Ik denk niet dat de graai-overheid zoiets# of zoiets gaat verplichten. :-D

fox 1 februari 2017 16:23

Ik ben wel pro hoor. Ooit eens een ongeval gehad waarbij een bestuurder voor mij plots midden het baanvak stopt, hem in achteruit zet en gewoon tegen mij aanknalt. Geen getuigen. Bewijs dan maar eens dat jij niet gewoon in zijn gat hebt gereden...

Micele 1 februari 2017 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8364999)
Ik ben wel pro hoor. Ooit eens een ongeval gehad waarbij een bestuurder voor mij plots midden het baanvak stopt, hem in achteruit zet en gewoon tegen mij aanknalt. Geen getuigen. Bewijs dan maar eens dat jij niet gewoon in zijn gat hebt gereden...

Er gebeuren idd uitgelokte ongevallen, zelfs redelijk gemakkelijk bij voorrang van rechts...

Dadeemelee 1 februari 2017 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8364999)
Ik ben wel pro hoor. Ooit eens een ongeval gehad waarbij een bestuurder voor mij plots midden het baanvak stopt, hem in achteruit zet en gewoon tegen mij aanknalt. Geen getuigen. Bewijs dan maar eens dat jij niet gewoon in zijn gat hebt gereden...

Met een 'zwarte doos' ga je dat niet oplossen, die registreert enkel maar wat jij doet.
Ik heb een dashcam voor zo'n mogelijkheden.

Dadeemelee 1 februari 2017 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8364758)
Dus Big brother toestanden en als moederke met haar kindjes even 1 km/uur te hard rijdt zal automatisch een boete in de bus volgen. De poenpakkers-politici wrijven al in hun handen. Op dat moment mag je enkel nog braaf ademen en elke misstap met je wagen zal zwaar beboet worden. Heeft dan ook nul, nul met verkeersveiligheid te maken maar is niet meer dan een meer controle op burgers om ze zo "kort" te kunnen houden. Ook tof voor diegenen die het niet zo breed hebben en verplicht worden zo een systeem aan te kopen/huren of wat dan ook. Dit zijn particulieren en geen bedrijven die de kosten kunnen inbrengen. En de vraag blijft dan wat met oldtimers. Die krijgen vandaag al massaal veel vrijstellingen. Denk maar aan eenvoudig eenmalige keuring, een minimum BIV, heel lage wegenbelasting ...

Maar ik ruik al een gouden business. Elk systeem is te omzeilen en te hacken. En ik geef 1 voorbeeld : wagen van 4 jaar oud. 160000 km mee gedaan. Maar op de teller staat 50000 km. Regelmatig volledig software matig aangepast. En vooral de fabrikant kan het niet terug vinden en de onderhouden zijn mooi gedaan zoals het moet. Wagen was voorzien van anti-steenslagfolie en verwijderd juist voor verkoop, had andere velgen en kleine zaken zoals remmen ed. werden in eigen beheer uitgevoerd. Carpass volledig in orde en wagen is bij verkoop +3000 euro ten opzichte van dergelijke wagens met veel kilometers op de teller gegaan. En ik kan zo direct een tiental feiten opnoemen waar het zo ook is gedaan.

Ik denk dat vanals de bestuurders weten dat die EDR er is en wat hij doet dat er plotseling een heleboel van die dingen om onverklaarbare redenen niet meer gaan werken.
En dat er een heleboel gaan zijn die aan de garagist vragen om dat din uit te schakelen.

fox 1 februari 2017 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8365019)
Met een 'zwarte doos' ga je dat niet oplossen, die registreert enkel maar wat jij doet.
Ik heb een dashcam voor zo'n mogelijkheden.

Als mijn zwarte doos registreert dat ik stilsta, waarna er plots een voorwerp tegen mijn wagen knalt, dan lijkt het mij logisch dat ik niet achteraan iemand heb ingereden, nietwaar?

Dadeemelee 1 februari 2017 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8365027)
Als mijn zwarte doos registreert dat ik stilsta, waarna er plots een voorwerp tegen mijn wagen knalt, dan lijkt het mij logisch dat ik niet achteraan iemand heb ingereden, nietwaar?

Hangt af van welke sensoren erin zitten. Ook hoe lang de data opgeslagen worden (daar heb je in principe geen controle op).

Micele 1 februari 2017 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8365019)
Met een 'zwarte doos' ga je dat niet oplossen, die registreert enkel maar wat jij doet.

Amai, kan die andere auto dan geen verplichte zwarte doos hebben?
Of is dat een dade-specialleke?

Micele 1 februari 2017 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8365033)
Hangt af van welke sensoren erin zitten. Ook hoe lang de data opgeslagen worden (daar heb je in principe geen controle op).

Lees toch eens eindelijk een post.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be