![]() |
Elektrische superwagen laadt in negen minuten op
De titel van het artikel is wel misleidend.
In de tekst zelf zie je: Citaat:
De doorbraak zit er dan toch aan te komen. http://www.zdnet.be/nieuws/193721/el...IwMDMwODYyMQS2 |
9 minuten per 100km. Da's 3 kwartier voor 500 km. (en waarschijnlijk veel langer, daar accu's niet zo snel zijn in het opladen van de laatste 15-20%)
Mijn wagen heeft een oplaadtijd van 5 minuten voor 600km. En kost maar een fractie, zelfs op langere termijn gekeken. |
Ik heb de hele nacht de tijd. Dus die oplaadsnelheid interesseert me niet zo veel.
Ik reis toch niet veel met de wagen. |
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=237574 Hoe snel dat je dat 350 kW-laadpalen opladen? Als vandaag al (aan 120 kW) 270 km bijgeladen kan worden in 30 minuten? (staat nochtans tussen de regels in jouw link) |
Citaat:
We wisten ook al dat ge een wagen koopt, naargelang het gebruik dat je er van denkt te gaan maken. Je gaat geen bestelbusje kopen, als je dagelijks 20 ton wilt vervoeren. En als je tijdens je maaltijd in een restaurant, of op bezoek bij een klant, een uurtje kunt bijtanken, dan geraak je zeker wel terug thuis. Hetgeen ik rood kleurde, klopt niet. Naarmate de elektrische wagen gaat doorbreken, gaat de taks op de fossiele brandstof zodanig omhoog gaan, dat gij op uw knieën naar uw elektrische dealer gaat kruipen. |
Edit,
en met uw zelfkleverke voor Frankrijk gaat ge tegen dien tijd niet meer toekomen hoor. |
Citaat:
Ik geloof dus dat ik de levensduur van deze wagen te volle kan benutten. Dat onze volgende wagen (als persoonlijk bezit van wagens nog mogelijk is tegen dan) een elektrische gaat worden, daar is weinig twijfel over. Ik ben niet tegen elektrische wagens. Er zijn er alleen nog geen op de markt die doen wat ik van een wagen verwacht. |
Citaat:
Het is 9 minuten oplaadtijd voor 125 mi of 201 km. Bron: Citaat:
wslk 10 minuten tot 80% laden, wat zowat + 400 km rijden kan zijn. Citaat:
Citaat:
|
Kijk maar naar de foto :lol: :lol:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hybride zijn er zo wel. Maar de prijs is vaak nog een hinderpaal (voor mezelf was het enkel de overnameprijs van mijn huidige suv-diesel het probleem). Mijn maat heeft een hybride (kleine) Kia waar hij zeer tevreden over is. Nu, hij doet nogal eens stadsritten ... en hij is inwonende conciërge (als ge verstaat wat ik bedoel ..) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat natuurlijk om de inhoud van de tekst: The new network will be based on Combined Charging System (CCS) standard technology and each station will feature not only both level 2 AC chargers and level 3 DC chargers, but also the new ” ultra-fast high-powered chargers” and, like the ones of the Ultra E project, they will be able to deliver up to 350 kW – more than twice the capacity of the current best charger, Tesla’s Supercharger at 145 kW. En electrische wagens kunnen vandaag al goedkoper zijn dan hun fossiele concurrentie op langere termijn (8 jaar/160000 km), tenzij je natuurlijk liever appelen en peren vergelijkt en je blind staart op de aankoopsprijs. Zelfs 11000 € mag een E-wagen meer kosten en op het einde van de rit is hij bijna 4000 € goedkoper. QED https://www.autogids.be/financieel-a...per-maand.html Citaat:
|
Citaat:
Het zal wel een samenzwering zijn. :lol: Aja er staat prototype op, anders ook nog een zeikpunt. ![]() ![]() https://electrek.co/2017/02/27/high-...vgo-abb-tesla/ http://charinev.org/faq/ Frequently Asked Questions There are a lot of questions initially asked about the Combined Charging System (CCS). If you are missing some details on the website, or, need to quickly look something up, please, feel free to refer to the Frequently Asked Questions – and Answers below. ... Definition of the Combined Charging System The Combined Charging System (CCS) is an open, universal and international charging system for electric vehicles based on international standards. The CCS combines single-phase with fast 3-phase charging using alternating current of maximum of 43 kW. It provides very fast high power DC charging (up to 200 kW and 350 kW in the future) within a single system. The CCS system includes the connector, the managing of control functions and the charging communication between electric vehicle and infrastructure. It provides the solution for all charging requirements. What is the Combined Charging System? The Combined Charging System is an open and universal charging system for electric vehicles that is based on international standards. It provides the solution for all charging requirements. The Combined Charging System is therefore ONE system for ALL. The CCS combines single-phase AC charging, fast 3-phase AC charging and very fast DC charging within a single system. The CCS system includes the connector, the managing of control functions and the charging communication between electric vehicle and infrastructure. Within which standardization committees was the CCS developed? The system was developed in the national and international DKE, IEC, ISO and SAE standardization committees with the support of all German and American OEMs. Which standards are essentially described in the CCS? The essential elements of the Combined Charging System are: signaling (pilot signal) in compliance with IEC 61851-1 Annex A AC charging with the Type2-connector (for a 3-phase AC infrastructure as e.g. in Germany in compliance with IEC 62196-2 norm) DC charging with the Combo2 connector (in Europe) in compliance with the IEC 62196-3 norm the communication interface based on ISO/IEC 15118 and DIN SPEC 70121 Main features of the Combined Charging System The Combined Charging System was designed for global application. It was possible to create a universal standard with the same electric system and installation space as well as with the same charging control and the same safety features for all types of charging (AC and DC charging). Only the geometric components of the charging connector (vehicle plug and charging socket in the vehicle) have been adapted to the regions (USA: Type1/Combo1 plug connection, Europe: Type2/Combo2 plug connection). All other regions can use one of both variations. ![]() Which main features characterize the Combined Charging System? The main feature of the Combined Charging System is in line with the principle of “ONE system for ALL”: a combined charging socket in the vehicle (AC or DC can be used, depending on application) one charging control logic for all types of charging methods one charging communication protocol one charging architecture (2 connectors along with the combined charging socket serve all relevant charging scenarios) The combined charging socket is equipped with all the contacts required for the different types of charging scenarios worldwide. The already introduced Type1 (for USA) and Type2 (for Europe) charging sockets for AC charging (in compliance with IEC 62196-2) will be supplemented with two additional contacts for high power DC charging. A special feature: The Type1 and Type2 connector for AC charging and the Combo1 and Combo2 connector for high power DC charging are both compatible with the compact charging socket. Protective equipment ensures a safe charging process. A lock in the charging socket prevents the connector from being unintentionally pulled out of the socket during charging. The charging process is managed and controlled by electric control signals and a fully automated digital communication via PLC (Power Line Communication) between the vehicle and the charging station. Complex charging processes - for example, a charging process that balances power peaks caused by renewable resources - are also possible with PLC. CCS charging types – charging duration and performance The Combined Charging System is the solution to all available types of charging: single-phase or 3-phase charging using alternating current (AC charging from 3.7 kW) as well as DC charging using a house connection up to 20 kW or public charging stations up to 200 kW. The CCS enables full flexibility: Customers can charge their vehicles over a time period of several hours at home (e.g. at night) or can connect them to public fast charging stations. The DC fast charging process enables vehicles to be fully charged within 15 to 20 minutes. How do the different CCS charging types differ? Fast charging starts with a charging power of 22 kW. AC charging is standardized up to 43 kW charging power. DC fast charging is presently standardized with a charging power up to 200 kW (350 kW in preparation); today it is mainly realized with a maximum charging power of 50 kW. The Mode 2 charging cable makes it possible to charge at any house plug socket. single-phase or 3-phase charging with alternating current (AC charging) up to a max. of 22 kW is called “normal charging” Maximum DC performance in the connector standard is currently limited to 1000V and 200A. Higher charging power is possible with special circuits and cooling concepts. Motivation The starting point was to define and establish a charging system that satisfies all customer requirements with regard to ergonomics and customer wishes safety features robustness coverage of all charging scenarios Why was the Combined Charging System developed? The existing charging solutions were strategically evaluated in 2009. All advantages and disadvantages of the existing solutions, e.g. the Japanese CHAdeMO concept, were taken into consideration during this evaluation process. The basic idea is very simple – one system for all The Combined Charging System integrates all established forms of AC charging with fast DC charging within a single system. It expands already existing regional solutions to an integrated and global system. Particular features are user-friendliness, safety and future applicability. The result is a global system with uniform charging equipment on the vehicle (connector and socket) and a uniform charging communication protocol. The Combined Charging System was not developed to “reinvent the wheel”. Instead, it is an innovative reconsideration of the solutions that existed at the time. It is based on established protocols and mechanisms that have been developed to an extended and future-proof system. Supporters of the Combined Charging System The Combined Charging System is evolving to the leading charging solution worldwide. Across all branches of industry, the automobile industry, energy suppliers and the electronics industry support the implementation and establishment of a standardized solution for the charging of electric vehicles based on the Combined Charging System. The EU directive on the development of infrastructure for alternative fuel of 2014 established CCS as the required minimum equipment as of 2017. The association of European automobile manufacturers selected the Combined Charging System as the future standard interface for all electric vehicles. The ACEA confirmed in a position paper that ALL new electric vehicles will have to implement the Combined Charging System by the end of 2017 at the latest. This is underpinned by the agreement to use Type2 and Combo2 connectors in Europe that are based on the CCS AC/DC charging interfaces which are compliant to the EU directive. The Combined Charging System is also seen in the USA as an obvious extension to the existing AC charging standard. Accordingly, SAE, the international association of automotive engineers, completely subscribes to the Combined Charging System. CCS was selected in October 2012 as the SAE solution for the charging of electric vehicles. - - - - - - of QED. (de meeste E-rijders zullen die zware laadpalen hoogstens enkele keren per jaar gebruiken, men kan namelijk thuis tijdens de nacht laden) Behalve voor de uitzonderingen hier die 24 op 24 h rijden, zelfs Le Mans werd erbijgesleurd als "excuus" (@ Henri 1). :lol: |
De foto "Golf met de E-zuil" betreft een 150 kW laadpaal van EVGO, daarenboven kan die (oude) Golf sowieso niet meer dan 50 kW aan:
Bron: Citaat:
(dus Fisker kan best het laadmanagement en cablage van zijn E-prototype aanpassen/voorzien aan die CCS-standaard, want te langzaam) |
Indien een Tesla "te min" is, evtl tot 1000 PK in E-luxe-limousine, Lucid Air :
Kan overigens aan 200 kW of meer snelladen (CCS), topversie heeft 130 kWh batterijpack van Samsung SDI, desnoods tot 350 kmh begrenst... Basisversie zou vanaf US $ 60.000 zijn, wel 75 kWh batterij, topversie + 100k. EU basisprijs € 75k. http://insideevs.com/lucid-motors-de...r-400-mile-ev/ ook foto's Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_Motors Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar als er 5 wachtende voor u aan "de pomp" staan is het wel een probleem. |
Citaat:
- nog tien jaar wachten, voor nog betere batterijen edm - een cultuuromslag voor langere autoreizen. Ter plaatse een auto huren, zal interessanter gemaakt moeten worden dan de lange reis met je eigen auto. |
Die stekkers van de auto's zijn die al standaard voor alle merken?
Hoelang gaat zo'n batterij mee? Snelladen is nooit gezond voor een batterij. Wanneer de wagen aan de laadpaal staat, kan iedereen zo maar de stekker uit trekken? Om het laadproces te starten, (zal waarschijnlijk met bankkaart werken), kan dat dan met mijn huis energieleverancier of gaat dat per merk zijn zoals de huidige tankstations? |
Citaat:
Vertaal dat naar elektrische wagens die ook nog honderden kilometers verder willen. Vertaal dat in piek-vermogens voor elektriciteitsaanvoer voor die elektrische auto's. We zijn er dus nog lang niet, tenzij we onze manier van verplaatsen op middellange afstanden drastisch wijzigen: Citaat:
Daartegenover staat wel dat Europe de destijds immens populaire auto-slaaptrein onbetaalbaar heeft gemaakt, zodat ze niet meer bestaan. Een modernere versie in combinatie met hogesnelheidstreinen moet organiseerbaar zijn, als de politieke wil daarvoor al bestaat... |
Citaat:
En de zware laadpunten zijn dus eigenlijk "laadparkeerplaatsen voor korte duur (max 30 minuten) ", en die worden steed talrijker. Hier een Tesla parking met 20 laadzuilen: https://electrek.co/2016/09/02/tesla...rging-station/ ![]() Als ze allemaal bezet zijn wordt het aan 100 kW laden ipv 145 kW bruto: Citaat:
|
Citaat:
De allergrootste tankstations aan de autosnelweg zijn berekend tot wel 25000 tankbeurten per dag (o.a. Aire de Berchem, E25, Lux.). Dat is snel een kleine 20 miljoen kilometer per dag die wordt bedeeld. A rato van 18 kWh/100 km, moet er dus een equivalent aan 3.6 GWh worden verdeeld per dag, mocht alle wegtransport daar dus elektrisch worden. Zelfs als heb je laadpalen van 360 kW, betekent dit 10000 laaduren per dag. Met 420 laadpalen ga je er nog komen, voor een piekbelasting van 150 MW. Echter, bovenstaande berekening is enkel geldig als alle laadbeurten netjes gespreid zijn over 24 uur. Dat is niet het geval, en om piekbelasting enigzins op te vangen ga je met een factor 5x of 10x mogen vermenigvuldigen. Ik zie niet onmiddellijk snelwegstations komen met duizenden laadpalen, en met een piekbelasting van meer dan één gigawatt... |
Citaat:
Dus mijn punt blijft geldig, electrische wagens kunnen overal opladen waar een stopcontact staat. Fossiele wagens kunnen dat enkel in de regel waar een tankstation is, en ook daar moeten ze dikwijls aanschuiven alhoewel ze in enkele minuten kunnen bijtanken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De meeste fossiele tankstations zijn dan onbezet. Piekbelasting vang je niet alleen op door meer laadpalen maar gewoon door de laadstroom navenant wat te begrenzen, ik gaf in vorige post een vb van Tesla. Een superchargerstation waar 2000 KWh verdeeld wordt over 20 laadpalen. Dus 20 kunnen gelijktijdig laden aan 100 kWh. Maar aangezien de laadstroom altijd afneemt hoe voller de batterij wordt, gaan zelfs 20 ladende Tesla's amper tijd verliezen tov hun max 120 kW opname bij bijna lege batterij, want tegelijkertijd inpluggen en dezelfde batterijstand hebben al die Tesla's nooit. Bekijk daarvoor een YT-filmpje van Tesla hoe het vermogen afneemt eens de batterij boven 50% volgeladen is. Dus de "miljoenen stopcontacten en laadpalen thuis" en op andere plaatsen, zoals parkeergarages en parkeergebouwen, of gewoon openbare parkeerplaatsen. Ook de horeca zal voor eigen laadpunten zorgen. Zoals Tesla met de destination-chargers die al veel talrijker zijn dan hun superchargers. https://www.tesla.com/nl_BE/charging Citaat:
Kijk eens naar Oslo waar anno 2017 één enkel parkeergebouw al 102 laadzuilen heeft. Als Noorwegen (waar meer dan 40% van de ingeschreven wagens al stekkerwagens zijn) dat kan, waarom zou de rest van de wereld dat niet kunnen? En op autosnelwegen zal dat probleem nog minder zijn, ruimte genoeg daar. Wat je ook niet rekent is dat de E-wagens van 2050 veel betere batterijen gaan hebben en wie weet driemaal zoveel rijbereik hebben dan vandaag. Ook het verbruik gaat zeker met 20% verminderen. |
vervolg, het moet natuurlijk kW laden zijn zonder h.
Nog even een demo wat en hoeveel er eigenlijk geladen wordt naargelang laadtoestand batterij. Wat menige niet blijkt te weten... Laadvermogen supercharger in functie laadtoestand batterij of laadcyclus met kW waardes af te lezen aan een 120kW supercharger: Begint bijna leeg aan 118 kW te laden. Aan 30% is het al 110 kW. Aan 36% is het 100 kW. Aan 54% is het 70 kW Aan 61% gevuld laad nog maar aan 60 kW op, of ~ de helft van het max laadvermogen (120 kW bij ideale temperaturen) Aan 80% gevuld neemt de batterij nog maar 42 kW aan. Meestal wordt niet meer dan 80% geladen, dan wordt al meestal weggereden. Aan 90% wordt nog aan 32 kW opgeladen, hier rijden ook diegene die tijd genoeg hebben weg. Vanaf 99% wordt aan 10 kW opgeladen en zakt langzaam naar 8 kW. Parkeergarage kn Oslo met 102 laadpunten: 2 50 kW DC laders en liefst 100 AC-flex-laders aan max 22 kW. 's nachts gaat de laadstroom desnoods terug naar 3,6 kW omdat men sowieso slaapt. Daarvoor is de 3,6 kW gratis voor de bewoners. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een Noor zal zeker ook geen Belg willen worden: https://nl.express.live/2015/12/17/n...en-exp-217655/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En sinds het internet is alles veel gemakkelijker, je huurwagen staat al klaar aan de luchthaven. |
Citaat:
|
Citaat:
Aire de Berchem doet 1 miljoen wagens per jaar en 165k camions per jaar. Dat zijn 2739 tankbeurten per dag voor wagens en 452 camions per dag. BRON: http://www.aral.de/fr_lu/luxembourg/...e-berchem.html Pakt voor autos 50 liter per beurt en voor camions 300 l (gok) is dat 136 950 l en 135 600 l per dag. 273k liter per dag dus. Dat is 817 MWh (eff 0.3) electrisch equivalent, oftewel een generator van 34 MW capaciteit. Een windturbinepark er langs in het veld van 10 turbines brengt u al een heel eind, de rest kerncentralestroom. Het feit dat ze een tank hebben van 800 000 liter betekent niet dat ze die in 1 dag moeten erdoor jagen. Of dat fysiek gaat, daar heb ik ook mijn twijfels bij. |
273k * 1.4 euro = 382k euro per dag en 140 miljoen euro per jaar.
No problems om daar 34 MW mee op te wekken. 100 MW zal ook nog wel lukken. Een windturbine kost 2 miljoen euro voor 2 MW.... |
Dat is de berekening die velen hier nog niet hebben gemaakt...
Electrisch rijden is veel, veel goedkoper. |
Citaat:
|
Citaat:
Neem daar eens 10 jaar voor aub. |
Citaat:
Parking van een supermarktje. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be