Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Elektrische superwagen laadt in negen minuten op (https://forum.politics.be/showthread.php?t=239548)

De schoofzak 4 juli 2017 16:47

Elektrische superwagen laadt in negen minuten op
 
De titel van het artikel is wel misleidend.
In de tekst zelf zie je:
Citaat:

een oplaadtijd van negen minuten voor 100 kilometer
Hoe dan ook: dat zijn cijfers !
De doorbraak zit er dan toch aan te komen.

http://www.zdnet.be/nieuws/193721/el...IwMDMwODYyMQS2

maddox 4 juli 2017 16:57

9 minuten per 100km. Da's 3 kwartier voor 500 km. (en waarschijnlijk veel langer, daar accu's niet zo snel zijn in het opladen van de laatste 15-20%)


Mijn wagen heeft een oplaadtijd van 5 minuten voor 600km. En kost maar een fractie, zelfs op langere termijn gekeken.

Tavek 4 juli 2017 17:04

Ik heb de hele nacht de tijd. Dus die oplaadsnelheid interesseert me niet zo veel.

Ik reis toch niet veel met de wagen.

Micele 4 juli 2017 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8484149)
De titel van het artikel is wel misleidend.
In de tekst zelf zie je:


Hoe dan ook: dat zijn cijfers !
De doorbraak zit er dan toch aan te komen.

http://www.zdnet.be/nieuws/193721/el...IwMDMwODYyMQS2

Schoof wordt wakker met voorbijgestreefd nieuws:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=237574

Hoe snel dat je dat 350 kW-laadpalen opladen?

Als vandaag al (aan 120 kW) 270 km bijgeladen kan worden in 30 minuten?
(staat nochtans tussen de regels in jouw link)

De schoofzak 4 juli 2017 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8484159)
9 minuten per 100km. Da's 3 kwartier voor 500 km. (en waarschijnlijk veel langer, daar accu's niet zo snel zijn in het opladen van de laatste 15-20%)


Mijn wagen heeft een oplaadtijd van 5 minuten voor 600km. En kost maar een fractie, zelfs op langere termijn gekeken.

Al wat ik niet rood kleurde, wisten we al.
We wisten ook al dat ge een wagen koopt, naargelang het gebruik dat je er van denkt te gaan maken. Je gaat geen bestelbusje kopen, als je dagelijks 20 ton wilt vervoeren.
En als je tijdens je maaltijd in een restaurant, of op bezoek bij een klant, een uurtje kunt bijtanken, dan geraak je zeker wel terug thuis.

Hetgeen ik rood kleurde, klopt niet.
Naarmate de elektrische wagen gaat doorbreken, gaat de taks op de fossiele brandstof zodanig omhoog gaan, dat gij op uw knieën naar uw elektrische dealer gaat kruipen.

De schoofzak 4 juli 2017 19:24

Edit,
en met uw zelfkleverke voor Frankrijk gaat ge tegen dien tijd niet meer toekomen hoor.

maddox 4 juli 2017 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8484267)
Hetgeen ik rood kleurde, klopt niet.
Naarmate de elektrische wagen gaat doorbreken, gaat de taks op de fossiele brandstof zodanig omhoog gaan, dat gij op uw knieën naar uw elektrische dealer gaat kruipen.

Voor 80K+ kan ik een hele hoop benzine kopen. Die Fisker staat verdorie aan €K130 in het artikel. En daar kan ik mijn hobbymateriaal nog niet eens in kwijt.

Ik geloof dus dat ik de levensduur van deze wagen te volle kan benutten.
Dat onze volgende wagen (als persoonlijk bezit van wagens nog mogelijk is tegen dan) een elektrische gaat worden, daar is weinig twijfel over.

Ik ben niet tegen elektrische wagens.
Er zijn er alleen nog geen op de markt die doen wat ik van een wagen verwacht.

Micele 4 juli 2017 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8484149)
De titel van het artikel is wel misleidend.
In de tekst zelf zie je:
Citaat:

een oplaadtijd van negen minuten voor 100 kilometer

En die tekst is ook verkeerd...

Het is 9 minuten oplaadtijd voor 125 mi of 201 km.
Bron:
Citaat:

http://fiskerinc.com/
9 minute charging to 125 mi
Wat dus niets speciaals is, kijknekeer op de foto. "12 min en volgeladen, auto onbekend..."
wslk 10 minuten tot 80% laden, wat zowat + 400 km rijden kan zijn.
Citaat:


https://electrek.co/2016/11/29/ultra...cedes-ford-vw/

BMW, Daimler’s Mercedes, Ford, and Volkswagen’s Audi and Porsche announced today that they are creating a joint-venture with the goal of a “quick build-up of a sizable number of stations in order to enable long-range travel for battery electric vehicle drivers.”

The new venture is similar to the Ultra E project announced earlier this year to deploy 25 new charging station for electric vehicles along the trans-European transport network (TEN-T), but it’s apparently a separate and much more ambitious project to deploy 400 stations across Europe.

The new network will be based on Combined Charging System (CCS) standard technology and each station will feature not only both level 2 AC chargers and level 3 DC chargers, but also the new ” ultra-fast high-powered chargers” and, like the ones of the Ultra E project, they will be able to deliver up to 350 kW – more than twice the capacity of the current best charger, Tesla’s Supercharger at 145 kW.

400 sites are apparently just the “initial target” of the joint-venture and deployment will start in 2017.

The automakers confirmed that every vehicle using the CCS standard will be able to use the new network – meaning that they will create an independent network. It reflects recent comments made by Porsche executives regarding the deployment of their new 800 volts charging system being compatible with other vehicles, like Tesla’s.
Citaat:

https://www.reuters.com/article/us-e...-idUSKBN14V0LB

European carmakers hope to catch Tesla with faster e-car chargers

The carmakers are roping in experts from the European power and engineering industry, including Germany's Innogy, E.ON and Siemens and Portugal's Efacec, which are all working on the technology, people familiar with the matter told Reuters.

The new 350 kilowatt (kW) chargers would be nearly three times as powerful as Tesla's.

"This is a structured and concerted effort across sectors to tackle the infrastructure issue in a real way," one of the sources said.

A spokesman for Ford, speaking on behalf of the consortium, said talks with possible partners had started, adding he expected several energy providers to be part of the planned network, without elaborating further.

Tesla's tech billionaire CEO Elon Musk has hinted that the company will not be outdone, tweeting that 350 kW chargers are a "children's toy". A Germany-based spokeswoman for the company declined to comment beyond Musk's remarks.

WHO'S AFRAID OF ELON MUSK?


European carmakers believe they are on the cusp of a surge in demand for electric vehicles. Daimler CEO Dieter Zetsche expects electric vehicles will make up 15-25 percent of Mercedes sales by 2025.

But first, technicians have to solve the problem of conveniently charging them up.

Europe already has a network of nearly 72,000 public charging stations for electric cars, but most are so slow they take hours for a meaningful charge.

The International Energy Agency says only about 5,800 European charging stations are "fast", which it defines as charging at a rate of 43 kW or more, the equivalent of operating 90 washing machines simultaneously.

The fastest chargers in widespread use on the continent so far are the more than 1,800 installed so far by Tesla. At 120 kW, they still need half an hour to give a car enough juice to drive 270 km.

As the market for electric cars grows, traditional car makers are going to find it easier to catch up with Tesla, said Graham Evans, automotive analyst at IHS Markit.

"Tesla doesn't really have anyone to answer to, they are independent," he said. "(But) I think that further out the big (automakers) are in a better position to capitalize because of their more extensive resources."

Installing thousands of fast chargers across the globe will require billions of dollars in investment and offer an opportunity to manufacturers. The car consortium's new fast chargers will cost about 200,000 euros ($210,000) each.

U.S. market leader ChargePoint upped the ante last week by announcing stations of up to 400 kW that will be available from July.
...

dpg 5 juli 2017 06:35

Kijk maar naar de foto :lol: :lol:

maddox 5 juli 2017 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8484452)
Kijk maar naar de foto :lol: :lol:

Da's geen foto, maar een 2derangs rendering.

dpg 5 juli 2017 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8484464)
Da's geen foto, maar een 2derangs rendering.

Exactly my point.

De schoofzak 5 juli 2017 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8484306)
...
Ik ben niet tegen elektrische wagens.
Er zijn er alleen nog geen op de markt die doen wat ik van een wagen verwacht.

Dat klopt. Voor 100 procent.

Hybride zijn er zo wel.
Maar de prijs is vaak nog een hinderpaal (voor mezelf was het enkel de overnameprijs van mijn huidige suv-diesel het probleem).

Mijn maat heeft een hybride (kleine) Kia waar hij zeer tevreden over is. Nu, hij doet nogal eens stadsritten ... en hij is inwonende conciërge (als ge verstaat wat ik bedoel ..)

Jay-P. 5 juli 2017 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8484481)
Dat klopt. Voor 100 procent.

Hybride zijn er zo wel.
Maar de prijs is vaak nog een hinderpaal (voor mezelf was het enkel de overnameprijs van mijn huidige suv-diesel het probleem).

Mijn maat heeft een hybride (kleine) Kia waar hij zeer tevreden over is. Nu, hij doet nogal eens stadsritten ... en hij is inwonende conciërge (als ge verstaat wat ik bedoel ..)

Om madam Schoof blij en gelukkig te houden?

Micele 5 juli 2017 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8484464)
Da's geen foto, maar een 2derangs rendering.

idd, maar toch blijft de bron hetzelfde.

Micele 5 juli 2017 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8484464)
Da's geen foto, maar een 2derangs rendering.

Dat heeft zelfs maddox gezien. :lol:

Het gaat natuurlijk om de inhoud van de tekst:

The new network will be based on Combined Charging System (CCS) standard technology and each station will feature not only both level 2 AC chargers and level 3 DC chargers, but also the new ” ultra-fast high-powered chargers” and, like the ones of the Ultra E project, they will be able to deliver up to 350 kW – more than twice the capacity of the current best charger, Tesla’s Supercharger at 145 kW.

En electrische wagens kunnen vandaag al goedkoper zijn dan hun fossiele concurrentie op langere termijn (8 jaar/160000 km), tenzij je natuurlijk liever appelen en peren vergelijkt en je blind staart op de aankoopsprijs.
Zelfs 11000 € mag een E-wagen meer kosten en op het einde van de rit is hij bijna 4000 € goedkoper. QED

https://www.autogids.be/financieel-a...per-maand.html

Citaat:

http://www.milieuvriendelijkevoertui...ool/index.html

Start berekening
RESULTATEN VERGELIJKEN

Bespaar €3.932 (of €41 per maand) met een Hyundai IONIQ Electric!

Hyundai IONIQ Electric Elektrisch Prijs € 34.999,- incl. BTW
Specificaties
Motorvermogen 88 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 9,9 s
Koffer-inhoud 455 L
Batterijcapaciteit 28,0 kWh .
Berekend verbruik per 100 km 16,3 kWh
Berekend rijbereik 171 km

Volkswagen Golf Benzine Prijs € 24.090,- incl. BTW
Premium (5d) 120pk
1.4 TSi 92kW DSG BMT Trendline (5d) 125pk
Motorvermogen 92 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 9,1 s
Koffer-inhoud 380 L
Cilinderinhoud 1395 ccB
Inhoud brandstoftank(s) 50 L
Berekend verbruik per 100 km 7,1 L
Berekend rijbereik 704 km

Berekening:

Aankoop en herverkoopwaarde
Hyundai IONIQ Electric
30.660 €
Volkswagen Golf
21.104 €
INVESTEER
€9.556

Premies en belastingen (op 8 jaar)i
Hyundai IONIQ Electric
-3.500 €
Volkswagen Golf
1.579 €
BESPAAR
€5.079

Energie- en brandstofverbruik (op 8 jaar)i
Hyundai IONIQ Electric
7.857 €
Volkswagen Golf
17.325 €
BESPAAR
€9.468

Verzekering en onderhoud (op 8 jaar)i
Hyundai IONIQ Electric
15.258 €
Volkswagen Golf
14.199 €
INVESTEER
€1.059

Totale kosten (op 8 jaar)
Hyundai IONIQ Electric
50.275 €

Volkswagen Golf
54.207 €
BESPAAR
€3.932


Micele 5 juli 2017 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8484452)
Kijk maar naar de foto :lol: :lol:

Allez voor de kindergarten hier heb ik ook enkele foto's uit die oude link van februari 2017:

Het zal wel een samenzwering zijn. :lol:
Aja er staat prototype op, anders ook nog een zeikpunt.





https://electrek.co/2017/02/27/high-...vgo-abb-tesla/

http://charinev.org/faq/

Frequently Asked Questions

There are a lot of questions initially asked about the Combined Charging System (CCS). If you are missing some details on the website, or, need to quickly look something up, please, feel free to refer to the Frequently Asked Questions – and Answers below.
...

Definition of the Combined Charging System
The Combined Charging System (CCS) is an open, universal and international charging system for electric vehicles based on international standards. The CCS combines single-phase with fast 3-phase charging using alternating current of maximum of 43 kW. It provides very fast high power DC charging (up to 200 kW and 350 kW in the future) within a single system. The CCS system includes the connector, the managing of control functions and the charging communication between electric vehicle and infrastructure. It provides the solution for all charging requirements.

What is the Combined Charging System?
The Combined Charging System is an open and universal charging system for electric vehicles that is based on international standards. It provides the solution for all charging requirements. The Combined Charging System is therefore ONE system for ALL. The CCS combines single-phase AC charging, fast 3-phase AC charging and very fast DC charging within a single system. The CCS system includes the connector, the managing of control functions and the charging communication between electric vehicle and infrastructure.

Within which standardization committees was the CCS developed?
The system was developed in the national and international DKE, IEC, ISO and SAE standardization committees with the support of all German and American OEMs.

Which standards are essentially described in the CCS?
The essential elements of the Combined Charging System are:

signaling (pilot signal) in compliance with IEC 61851-1 Annex A
AC charging with the Type2-connector (for a 3-phase AC infrastructure as e.g. in Germany in compliance with IEC 62196-2 norm)
DC charging with the Combo2 connector (in Europe) in compliance with the IEC 62196-3 norm
the communication interface based on ISO/IEC 15118 and DIN SPEC 70121
Main features of the Combined Charging System
The Combined Charging System was designed for global application. It was possible to create a universal standard with the same electric system and installation space as well as with the same charging control and the same safety features for all types of charging (AC and DC charging). Only the geometric components of the charging connector (vehicle plug and charging socket in the vehicle) have been adapted to the regions (USA: Type1/Combo1 plug connection, Europe: Type2/Combo2 plug connection). All other regions can use one of both variations.



Which main features characterize the Combined Charging System?
The main feature of the Combined Charging System is in line with the principle of “ONE system for ALL”:

a combined charging socket in the vehicle (AC or DC can be used, depending on application)
one charging control logic for all types of charging methods
one charging communication protocol
one charging architecture (2 connectors along with the combined charging socket serve all relevant charging scenarios)
The combined charging socket is equipped with all the contacts required for the different types of charging scenarios worldwide. The already introduced Type1 (for USA) and Type2 (for Europe) charging sockets for AC charging (in compliance with IEC 62196-2) will be supplemented with two additional contacts for high power DC charging. A special feature: The Type1 and Type2 connector for AC charging and the Combo1 and Combo2 connector for high power DC charging are both compatible with the compact charging socket.

Protective equipment ensures a safe charging process. A lock in the charging socket prevents the connector from being unintentionally pulled out of the socket during charging.

The charging process is managed and controlled by electric control signals and a fully automated digital communication via PLC (Power Line Communication) between the vehicle and the charging station. Complex charging processes - for example, a charging process that balances power peaks caused by renewable resources - are also possible with PLC.

CCS charging types – charging duration and performance
The Combined Charging System is the solution to all available types of charging: single-phase or 3-phase charging using alternating current (AC charging from 3.7 kW) as well as DC charging using a house connection up to 20 kW or public charging stations up to 200 kW.

The CCS enables full flexibility: Customers can charge their vehicles over a time period of several hours at home (e.g. at night) or can connect them to public fast charging stations.

The DC fast charging process enables vehicles to be fully charged within 15 to 20 minutes.

How do the different CCS charging types differ?
Fast charging starts with a charging power of 22 kW.
AC charging is standardized up to 43 kW charging power.
DC fast charging is presently standardized with a charging power up to 200 kW (350 kW in preparation); today it is mainly realized with a maximum charging power of 50 kW.
The Mode 2 charging cable makes it possible to charge at any house plug socket.
single-phase or 3-phase charging with alternating current (AC charging) up to a max. of 22 kW is called “normal charging”
Maximum DC performance in the connector standard is currently limited to 1000V and 200A.
Higher charging power is possible with special circuits and cooling concepts.
Motivation
The starting point was to define and establish a charging system that satisfies all customer requirements with regard to

ergonomics and customer wishes
safety features
robustness
coverage of all charging scenarios
Why was the Combined Charging System developed?
The existing charging solutions were strategically evaluated in 2009. All advantages and disadvantages of the existing solutions, e.g. the Japanese CHAdeMO concept, were taken into consideration during this evaluation process.

The basic idea is very simple – one system for all
The Combined Charging System integrates all established forms of AC charging with fast DC charging within a single system. It expands already existing regional solutions to an integrated and global system.

Particular features are user-friendliness, safety and future applicability. The result is a global system with uniform charging equipment on the vehicle (connector and socket) and a uniform charging communication protocol.

The Combined Charging System was not developed to “reinvent the wheel”. Instead, it is an innovative reconsideration of the solutions that existed at the time. It is based on established protocols and mechanisms that have been developed to an extended and future-proof system.

Supporters of the Combined Charging System
The Combined Charging System is evolving to the leading charging solution worldwide. Across all branches of industry, the automobile industry, energy suppliers and the electronics industry support the implementation and establishment of a standardized solution for the charging of electric vehicles based on the Combined Charging System.

The EU directive on the development of infrastructure for alternative fuel of 2014 established CCS as the required minimum equipment as of 2017.

The association of European automobile manufacturers selected the Combined Charging System as the future standard interface for all electric vehicles.

The ACEA confirmed in a position paper that ALL new electric vehicles will have to implement the Combined Charging System by the end of 2017 at the latest.


This is underpinned by the agreement to use Type2 and Combo2 connectors in Europe that are based on the CCS AC/DC charging interfaces which are compliant to the EU directive.

The Combined Charging System is also seen in the USA as an obvious extension to the existing AC charging standard. Accordingly, SAE, the international association of automotive engineers, completely subscribes to the Combined Charging System.

CCS was selected in October 2012 as the SAE solution for the charging of electric vehicles.

- - - - - -
of QED.

(de meeste E-rijders zullen die zware laadpalen hoogstens enkele keren per jaar gebruiken, men kan namelijk thuis tijdens de nacht laden)
Behalve voor de uitzonderingen hier die 24 op 24 h rijden, zelfs Le Mans werd erbijgesleurd als "excuus" (@ Henri 1). :lol:

Micele 5 juli 2017 09:49

De foto "Golf met de E-zuil" betreft een 150 kW laadpaal van EVGO, daarenboven kan die (oude) Golf sowieso niet meer dan 50 kW aan:
Bron:
Citaat:

http://www.plugincars.com/first-150-...rd-132652.html
Vgo, a network of electric car charging stations, announced yesterday that it deployed the first so-called high-power fast charging station in Fremont, Calif. The station uses a system made by ABB to provide a maximum charging rate of 150 kilowatts, compared to the 50-kW units available today. That will mean much faster roadside pit stops for EV owners, particularly those driving cars with large long-range electric cars. The current public quick chargers can provide roughly three miles per minute of charge, while a 150-kW charger can provide nine miles per minute.


EVgo's 150-kW charging station in Fremont, Calif.

Critically, the first 150-kW stations will pave the way for the potential of even fast public charging—in the form of 350-kW charging, which would allow EV drivers to replenish batteries at a rate of 20 miles per minute. Five automakers have announced a collaboration to build 400 350-kW charging stations throughout Europe.

“EVgo has taken another first step in next generation high-power fast charging that will advance the entire electric vehicle industry,” said Terry O’Day, vice-president of product strategy at EVgo.

The high-power charging station utilizes the CCS connection standard favored by European and American automakers.
Ik lees tot 20 miles per minuut in de nabije toekomst, of 200 mi = 322 km bijladen in 10 minuten. Gelezen Schoof?

(dus Fisker kan best het laadmanagement en cablage van zijn E-prototype aanpassen/voorzien aan die CCS-standaard, want te langzaam)

Micele 6 juli 2017 22:19

Indien een Tesla "te min" is, evtl tot 1000 PK in E-luxe-limousine, Lucid Air :

Kan overigens aan 200 kW of meer snelladen (CCS), topversie heeft 130 kWh batterijpack van Samsung SDI, desnoods tot 350 kmh begrenst...

Basisversie zou vanaf US $ 60.000 zijn, wel 75 kWh batterij, topversie + 100k. EU basisprijs € 75k.

http://insideevs.com/lucid-motors-de...r-400-mile-ev/ ook foto's

Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=JfgNwaGwAm4
2019 Lucid Air - Revolution Car!! 1000 hp - 217 mph
https://lucidmotors.com/car

https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_Motors

Citaat:

Gepubliceerd op 2 jul. 2017

Introducing the Lucid Air. Combining forward-looking design with groundbreaking technology, Lucid has established an entirely new class of vehicle. Learn more at lucidmotors.com

Clear the Air – The $52,500 Lucid Air

With the event now completed, we realize that there are aspects of the company and the Lucid Air that could use further clarification. We also realize that additional questions will arise periodically, requiring our timely response. To address these questions, we are creating a new blog series we call Clear the Air, the first edition of which I am using to elaborate further upon the pricing and features of the Lucid Air.

The car that we have been showing publicly represents a well-optioned Lucid Air, leading to confusion regarding the price range. Much of the speculation suggests that the starting price of the car will be over $100,000, which is not accurate. The Lucid Air will have a base price of $52,500, after the federal tax credit available to buyers of battery electric vehicles is subtracted. The base model car will be well appointed and enjoyable to drive. It will provide superior comfort, a better user interface, and better performance than comparably priced BMWs and Mercedes-Benzes.

Is it vaporware? An electric 200-mph Tucker? Our crystal balls aren’t clear enough to say for sure, but right there in the Javits Center Crystal Palace concourse sat not one but two Lucid Air prototypes. One looking all auto show prepped—sleek, luxurious, and beautifully appointed—the other all full of bugs and roll cage tubing, fresh from a top-speed stability test on the 7.5-mile oval test track at Ohio’s Transportation Research Center where it reportedly hit its electronically governed top speed of 217 mph (350 km/h).

Features of the base Lucid Air include: 240-mile range 400 horsepower (rear-wheel drive) All hardware necessary for autonomous driving Huge interior space in an efficient package Two trunks, one in the front and one in the rear, with a combined storage capacity of over 32 cubic feet (similar to the volume of a 4-person hot tub) 12-way power front seats LED multi-lens array headlights Four screens, with interactive-touch surfaces on three 5-seat configuration with a rear bench seat 10 advanced airbags Aluminum roof 19-inch wheels 10-speaker audio system Over-the-air software updates

Options
Above the base model, there will be a number of available options, as demonstrated by the alpha show car, which will allow the Lucid Air to compete with the best of the large luxury cars. We don’t yet have all of the options and packages ready to announce, but we can give you a sense of what options will be available: 315-mile and 400-mile-range battery options Up to 1,000-horsepower twin-motor configuration, with all-wheel drive Fully active suspension, delivering a world-class ride Glass-canopy roof Rear executive seats that recline up to 55 degrees 22-way power front seats with heating, ventilation, dynamic bolsters, and massage 21-inch Lucid-design wheels 29-speaker audio system with active noise cancellation Expanded leather trim with corresponding material upgrades

A fully loaded Lucid Air will have higher performance, greater comfort, and better efficiency than the current high-end market benchmarks. This unique set of attributes will allow the Lucid Air to compete with the best in the world, across multiple automotive classes. The price of a fully loaded Air will be above $100,000, but we are not yet able to provide specific top-of-the-line pricing.

The Launch Edition
We have also received many questions related to the pricing and features for the 255 Launch Edition cars that will be the first customer cars off of the production line. These cars will be very well optioned as standard and will be priced over $100,000. Expect a 315-mile range, 1,000 horsepower, autonomous driving hardware, 21-inch wheels, and an upgraded audio system for starters. Some features, such as the rear executive seats, cannot yet be confirmed for early production. The Launch Edition cars will also have unique colors and badging, signifying their special nature. Additional details will be announced closer to the start of production.
We hope this post has provided additional insight into the pricing and optional feature strategy for the Lucid Air. We intend to have a car that is competitive in features and price with mid-level luxury vehicles and can also be configured to compete with the best cars in the world across classes.
Prijzen Europa vanaf € 75000, alle specs:
Citaat:

https://ev-database.nl/auto/1098/Lucid-Air



Deze elektrische auto is nog niet in productie

Van de Lucid Air is momenteel alleen bevestigd dat er 3 accuversies komen en dat de exclusieve Launch Edition meer dan 1000 pk krijgt. Op deze pagina is een schatting gemaakt van de Base versie. Productie staat gepland voor 2018, eerste leveringen in de loop van 2019.
Richtprijs vanaf * € 75,000
Introductie Fremont 2016
Status Pre-order mogelijk
Leverbaar vanaf * Juni 2019

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u * 5.0 sec
Topsnelheid * 225 km/u
Actieradius Elektrisch * 375 km
Totaal Vermogen * 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel * 600 Nm
Aandrijving Achter
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * 75.0 kWh
Stekker * Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->375km) * 7u30m
Laadsnelheid * 50 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar * 75.0 kWh
Snellaadstekker * CCS
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen * 150 kW DC
Snellaadtijd (38->300km) * 21 min
Snellaadsnelheid * 750 km/u
Energieverbruik
Actieradius NEDC * 475 km
Verbruik NEDC * 15.8 kWh/100km
Benzine Equivalent NEDC * 1.8 l/100km
CO2 Uitstoot NEDC 0 g/km
Actieradius Praktijk * 375 km
Verbruik Praktijk * 20.0 kWh/100km
Benzine Equivalent Praktijk * 2.3 l/100km
CO2 Uitstoot Praktijk 0 g/km
Maten en Gewichten
Gewicht * 2,100 kg
Zitplaatsen 5 personen
Tankinhoud -
Lengte * 4,800 mm
Breedte * 1,950 mm
Hoogte * 1,450 mm


Henri1 7 juli 2017 05:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8484159)
9 minuten per 100km. Da's 3 kwartier voor 500 km. (en waarschijnlijk veel langer, daar accu's niet zo snel zijn in het opladen van de laatste 15-20%)


Mijn wagen heeft een oplaadtijd van 5 minuten voor 600km. En kost maar een fractie, zelfs op langere termijn gekeken.

Op zich gaat 9 minuten per 100 Km nog.
Maar als er 5 wachtende voor u aan "de pomp" staan is het wel een probleem.

De schoofzak 7 juli 2017 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8485670)
Op zich gaat 9 minuten per 100 Km nog.
Maar als er 5 wachtende voor u aan "de pomp" staan is het wel een probleem.

Ik denk dat er nog twee fenomenen zich gaan moeten afspelen:
- nog tien jaar wachten, voor nog betere batterijen edm
- een cultuuromslag voor langere autoreizen. Ter plaatse een auto huren, zal interessanter gemaakt moeten worden dan de lange reis met je eigen auto.

Freddie 7 juli 2017 10:54

Die stekkers van de auto's zijn die al standaard voor alle merken?
Hoelang gaat zo'n batterij mee? Snelladen is nooit gezond voor een batterij.
Wanneer de wagen aan de laadpaal staat, kan iedereen zo maar de stekker uit trekken?
Om het laadproces te starten, (zal waarschijnlijk met bankkaart werken), kan dat dan met mijn huis energieleverancier of gaat dat per merk zijn zoals de huidige tankstations?

DewareJakob 7 juli 2017 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 8485765)
Die stekkers van de auto's zijn die al standaard voor alle merken?
Hoelang gaat zo'n batterij mee? Snelladen is nooit gezond voor een batterij.
Wanneer de wagen aan de laadpaal staat, kan iedereen zo maar de stekker uit trekken?
Om het laadproces te starten, (zal waarschijnlijk met bankkaart werken), kan dat dan met mijn huis energieleverancier of gaat dat per merk zijn zoals de huidige tankstations?

Op den ' Autoroute du soleil' aan de tankstations, soms 20 op één rij staan ze per pomp met soms méér dan 20 aan te schuiven.
Vertaal dat naar elektrische wagens die ook nog honderden kilometers verder willen.
Vertaal dat in piek-vermogens voor elektriciteitsaanvoer voor die elektrische auto's.
We zijn er dus nog lang niet, tenzij we onze manier van verplaatsen op middellange afstanden drastisch wijzigen:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8485745)
Ik denk dat er nog twee fenomenen zich gaan moeten afspelen:
- nog tien jaar wachten, voor nog betere batterijen edm
- een cultuuromslag voor langere autoreizen. Ter plaatse een auto huren, zal interessanter gemaakt moeten worden dan de lange reis met je eigen auto.

Inderdaad.
Daartegenover staat wel dat Europe de destijds immens populaire auto-slaaptrein onbetaalbaar heeft gemaakt, zodat ze niet meer bestaan.
Een modernere versie in combinatie met hogesnelheidstreinen moet organiseerbaar zijn, als de politieke wil daarvoor al bestaat...

Micele 7 juli 2017 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8485670)
Op zich gaat 9 minuten per 100 Km nog.
Maar als er 5 wachtende voor u aan "de pomp" staan is het wel een probleem.

Electrische wagens laden ook aan parkeerplaatsen op. Dus je hebt geen echt punt.

En de zware laadpunten zijn dus eigenlijk "laadparkeerplaatsen voor korte duur (max 30 minuten) ", en die worden steed talrijker.

Hier een Tesla parking met 20 laadzuilen:

https://electrek.co/2016/09/02/tesla...rging-station/



Als ze allemaal bezet zijn wordt het aan 100 kW laden ipv 145 kW bruto:

Citaat:

While each charger is equipped with Tesla’s latest capacity of 145 kW, the site is limited to an impressive total output of 2,000 kW, meaning that if all the stalls are in use at the same time, they would be limited to 100 kW each, which isn’t bad at all.

Aurora_Borealis 7 juli 2017 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8485909)
Electrische wagens laden ook aan parkeerplaatsen op. Dus je hebt geen echt punt.

Dat punt heeft hij wel.

De allergrootste tankstations aan de autosnelweg zijn berekend tot wel 25000 tankbeurten per dag (o.a. Aire de Berchem, E25, Lux.).

Dat is snel een kleine 20 miljoen kilometer per dag die wordt bedeeld. A rato van 18 kWh/100 km, moet er dus een equivalent aan 3.6 GWh worden verdeeld per dag, mocht alle wegtransport daar dus elektrisch worden.

Zelfs als heb je laadpalen van 360 kW, betekent dit 10000 laaduren per dag. Met 420 laadpalen ga je er nog komen, voor een piekbelasting van 150 MW.

Echter, bovenstaande berekening is enkel geldig als alle laadbeurten netjes gespreid zijn over 24 uur. Dat is niet het geval, en om piekbelasting enigzins op te vangen ga je met een factor 5x of 10x mogen vermenigvuldigen.

Ik zie niet onmiddellijk snelwegstations komen met duizenden laadpalen, en met een piekbelasting van meer dan één gigawatt...

Micele 7 juli 2017 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8486046)
Dat punt heeft hij wel.

Niet echt, aangezien electrische wagens vandaag niet zo talrijk zijn dat ze al moeten aanschuiven aan laadpalen. Deze middag was ik nog in een 2/3-bezette grote parkeergarage in de stad, van de 10 laadplaatsen was er maar ene bezet. Indien men geen grote afstanden rijdt hoeft men namelijk helemaal niet te laden.

Dus mijn punt blijft geldig, electrische wagens kunnen overal opladen waar een stopcontact staat. Fossiele wagens kunnen dat enkel in de regel waar een tankstation is, en ook daar moeten ze dikwijls aanschuiven alhoewel ze in enkele minuten kunnen bijtanken.

Citaat:

De allergrootste tankstations aan de autosnelweg zijn berekend tot wel 25000 tankbeurten per dag (o.a. Aire de Berchem, E25, Lux.).
Uiteraard logisch bij "miljoenen" fossiele voertuigen. Maar dat zegt me niets, aangezien ze enkel daar kunnen tanken.

Citaat:

Dat is snel een kleine 20 miljoen kilometer per dag die wordt bedeeld. A rato van 18 kWh/100 km, moet er dus een equivalent aan 3.6 GWh worden verdeeld per dag, mocht alle wegtransport daar dus elektrisch worden.
Tegen 2050 gaat mss de helft electrisch zijn...

Citaat:

Echter, bovenstaande berekening is enkel geldig als alle laadbeurten netjes gespreid zijn over 24 uur. Dat is niet het geval, en om piekbelasting enigzins op te vangen ga je met een factor 5x of 10x mogen vermenigvuldigen.
Fossiele tankbeurten zijn ook niet gespreid over 24h, Electrisch laden zal dat veel eerder zijn, aangezien de meeste ook 's nachts zullen laden.
De meeste fossiele tankstations zijn dan onbezet.

Piekbelasting vang je niet alleen op door meer laadpalen maar gewoon door de laadstroom navenant wat te begrenzen, ik gaf in vorige post een vb van Tesla. Een superchargerstation waar 2000 KWh verdeeld wordt over 20 laadpalen. Dus 20 kunnen gelijktijdig laden aan 100 kWh. Maar aangezien de laadstroom altijd afneemt hoe voller de batterij wordt, gaan zelfs 20 ladende Tesla's amper tijd verliezen tov hun max 120 kW opname bij bijna lege batterij, want tegelijkertijd inpluggen en dezelfde batterijstand hebben al die Tesla's nooit. Bekijk daarvoor een YT-filmpje van Tesla hoe het vermogen afneemt eens de batterij boven 50% volgeladen is.

Dus de "miljoenen stopcontacten en laadpalen thuis" en op andere plaatsen, zoals parkeergarages en parkeergebouwen, of gewoon openbare parkeerplaatsen. Ook de horeca zal voor eigen laadpunten zorgen. Zoals Tesla met de destination-chargers die al veel talrijker zijn dan hun superchargers.
https://www.tesla.com/nl_BE/charging

Citaat:

Ik zie niet onmiddellijk snelwegstations komen met duizenden laadpalen, en met een piekbelasting van meer dan één gigawatt...
Ik wel, maar je moet wel alle laadpunten meetellen. Een grote hoop gaat namelijk altijd thuis tanken en 1 maal op de 100 mss eens niet.

Kijk eens naar Oslo waar anno 2017 één enkel parkeergebouw al 102 laadzuilen heeft. Als Noorwegen (waar meer dan 40% van de ingeschreven wagens al stekkerwagens zijn) dat kan, waarom zou de rest van de wereld dat niet kunnen?
En op autosnelwegen zal dat probleem nog minder zijn, ruimte genoeg daar.

Wat je ook niet rekent is dat de E-wagens van 2050 veel betere batterijen gaan hebben en wie weet driemaal zoveel rijbereik hebben dan vandaag. Ook het verbruik gaat zeker met 20% verminderen.

Micele 7 juli 2017 17:27

vervolg, het moet natuurlijk kW laden zijn zonder h.

Nog even een demo wat en hoeveel er eigenlijk geladen wordt naargelang laadtoestand batterij. Wat menige niet blijkt te weten...

Laadvermogen
supercharger in functie laadtoestand batterij
of laadcyclus met kW waardes af te lezen aan een 120kW supercharger:

Begint bijna leeg aan 118 kW te laden.
Aan 30% is het al 110 kW.
Aan 36% is het 100 kW.
Aan 54% is het 70 kW
Aan 61% gevuld laad nog maar aan 60 kW op, of ~ de helft van het max laadvermogen (120 kW bij ideale temperaturen)
Aan 80% gevuld neemt de batterij nog maar 42 kW aan.
Meestal wordt niet meer dan 80% geladen, dan wordt al meestal weggereden.

Aan 90% wordt nog aan 32 kW opgeladen, hier rijden ook diegene die tijd genoeg hebben weg.

Vanaf 99% wordt aan 10 kW opgeladen en zakt langzaam naar 8 kW.

Parkeergarage kn Oslo met 102 laadpunten: 2 50 kW DC laders en liefst 100 AC-flex-laders aan max 22 kW. 's nachts gaat de laadstroom desnoods terug naar 3,6 kW omdat men sowieso slaapt. Daarvoor is de 3,6 kW gratis voor de bewoners.
Citaat:

http://elbil.no/apnet-norges-storste-ladegarasje/

Anlegget består av to hurtigladere med opptil 50 kW ladeeffekt og 100 fleksiladere som gir opptil 22 kW ladeeffekt. På kveld og natt kan beboere i området parkere og lade gratis. På dagtid gjelder vanlig parkeringsavgift og mulighet til å velge raskere lading mot betaling.

Ladegarasjen er et samarbeid mellom Oslo kommune og flere private aktører. Fortum Charge & Drive står for ladeløsningen i anlegget med smart strømstyring koblet til egen batteribank.

– Mot sommeren vil samtlige 100 ladepunkter kunne tilby alle ladehastigheter ved å ta i bruk ny teknologi. Skal du parkere natten over kan vi tilby normal hjemmelading på 3,6 kW, eller er du innom for et møte eller en lunsj, kan vi tilby inntil 22 kW lading fra samme ladepunkt. I tillegg kommer to hurtigladere, uttaler Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive.
"Fossiel" natuurlijk niet nodig, en sowieso utopie, wegens de veiligheid.

Gipsy 7 juli 2017 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8486110)
vervolg, het moet natuurlijk kW laden zijn zonder h.

Nog even een demo wat en hoeveel er eigenlijk geladen wordt naargelang laadtoestand batterij. Wat menige niet blijkt te weten...

Laadvermogen
supercharger in functie laadtoestand batterij
of laadcyclus met kW waardes af te lezen aan een 120kW supercharger:

Begint bijna leeg aan 118 kW te laden.
Aan 30% is het al 110 kW.
Aan 36% is het 100 kW.
Aan 54% is het 70 kW
Aan 61% gevuld laad nog maar aan 60 kW op, of ~ de helft van het max laadvermogen (120 kW bij ideale temperaturen)
Aan 80% gevuld neemt de batterij nog maar 42 kW aan.
Meestal wordt niet meer dan 80% geladen, dan wordt al meestal weggereden.

Aan 90% wordt nog aan 32 kW opgeladen, hier rijden ook diegene die tijd genoeg hebben weg.

Vanaf 99% wordt aan 10 kW opgeladen en zakt langzaam naar 8 kW.

Parkeergarage kn Oslo met 102 laadpunten: 2 50 kW DC laders en liefst 100 AC-flex-laders aan max 22 kW. 's nachts gaat de laadstroom desnoods terug naar 3,6 kW omdat men sowieso slaapt. Daarvoor is de 3,6 kW gratis voor de bewoners.


"Fossiel" natuurlijk niet nodig, en sowieso utopie, wegens de veiligheid.

Helaas ik heb geen goesting om in Oslo te gaan wonen om te genieten van die klote laders. Ik wil alles zijn maar geen Noor.

Micele 7 juli 2017 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8486199)
Helaas ik heb geen goesting om in Oslo te gaan wonen om te genieten van die klote laders. Ik wil alles zijn maar geen Noor.

Uw goesting interesseert niemand. ;-)
Een Noor zal zeker ook geen Belg willen worden:
https://nl.express.live/2015/12/17/n...en-exp-217655/

Gipsy 7 juli 2017 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8486225)
Interesseert niemand.

Net zoals uw zever niet verder gaat dan dit forum.

Micele 7 juli 2017 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8486228)
Net zoals uw zever niet verder gaat dan dit forum.

Zet me dan op jouw negeerlijst. :-)

Micele 7 juli 2017 20:01

Citaat:

http://pers.infrax.be/al-750-publiek...wagens-in-2017

Al 750 publieke laadpalen voor elektrische wagens in 2017

Publieke laadpalen belangrijke aanvulling op thuisladen en laden op het werk

...

Bart Tommelein, Vlaams Minister van Energie, over de uitrol van de publieke laadpalen:

Via het spreidingsplan, opgesteld samen met Infrax en Eandis, komen er in 2017 al minstens 750 extra publieke laadpalen of 1500 laadpunten bij, minimum eentje in elke gemeente. We werken volgens het principe ‘laadpaal volgt wagen’. Uit studies blijkt dat zeventig procent van de mensen thuis laadt en nog eens twintig op het werk. Het woon-werkverkeer is dus voor de meeste mensen gedekt. Het is vooral belangrijk dat er voldoende laadpalen komen voor de keren dat we een ander traject afleggen: een vakantie aan zee, een niet-dagelijkse werkverplaatsing of een uitstap naar een pretpark. Pas als mensen ook voor uitzonderlijke ritten voldoende laadmogelijkheden hebben, zullen we hen écht overtuigen om elektrisch te rijden.

Gipsy 7 juli 2017 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8486229)
Zet me dan op jouw negeerlijst. :-)

Dat heb ik vroeger nog gedaan, toen ik me niet vergis nog een adept waart van 911 complot believers. Nu zijt ge minder de moeite waard met uw electrische koffiemolens. Ge hebt ook wat meer manieren gekregen maar nog steeds die stigmatiserende manier van discussies te voeren om uw groot gelijk te halen.

Micele 7 juli 2017 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8485745)
- een cultuuromslag voor langere autoreizen. Ter plaatse een auto huren, zal interessanter gemaakt moeten worden dan de lange reis met je eigen auto.

Dat deed ik al regelmatig 20 jaar geleden.

En sinds het internet is alles veel gemakkelijker, je huurwagen staat al klaar aan de luchthaven.

Tavek 7 juli 2017 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8486235)
Dat heb ik vroeger nog gedaan, toen ik me niet vergis nog een adept waart van 911 complot believers. Nu zijt ge minder de moeite waard met uw electrische koffiemolens. Ge hebt ook wat meer manieren gekregen maar nog steeds die stigmatiserende manier van discussies te voeren om uw groot gelijk te halen.

Niemand verplicht u om op dit subforum te komen he Gipsy.

Tavek 7 juli 2017 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8486046)
Dat punt heeft hij wel.

De allergrootste tankstations aan de autosnelweg zijn berekend tot wel 25000 tankbeurten per dag (o.a. Aire de Berchem, E25, Lux.).

Dat is snel een kleine 20 miljoen kilometer per dag die wordt bedeeld. A rato van 18 kWh/100 km, moet er dus een equivalent aan 3.6 GWh worden verdeeld per dag, mocht alle wegtransport daar dus elektrisch worden.

Zelfs als heb je laadpalen van 360 kW, betekent dit 10000 laaduren per dag. Met 420 laadpalen ga je er nog komen, voor een piekbelasting van 150 MW.

Echter, bovenstaande berekening is enkel geldig als alle laadbeurten netjes gespreid zijn over 24 uur. Dat is niet het geval, en om piekbelasting enigzins op te vangen ga je met een factor 5x of 10x mogen vermenigvuldigen.

Ik zie niet onmiddellijk snelwegstations komen met duizenden laadpalen, en met een piekbelasting van meer dan één gigawatt...

Moeilijk te geloven.

Aire de Berchem doet 1 miljoen wagens per jaar en 165k camions per jaar. Dat zijn 2739 tankbeurten per dag voor wagens en 452 camions per dag.

BRON: http://www.aral.de/fr_lu/luxembourg/...e-berchem.html

Pakt voor autos 50 liter per beurt en voor camions 300 l (gok) is dat 136 950 l en 135 600 l per dag. 273k liter per dag dus.

Dat is 817 MWh (eff 0.3) electrisch equivalent, oftewel een generator van 34 MW capaciteit. Een windturbinepark er langs in het veld van 10 turbines brengt u al een heel eind, de rest kerncentralestroom.

Het feit dat ze een tank hebben van 800 000 liter betekent niet dat ze die in 1 dag moeten erdoor jagen. Of dat fysiek gaat, daar heb ik ook mijn twijfels bij.

Tavek 7 juli 2017 21:48

273k * 1.4 euro = 382k euro per dag en 140 miljoen euro per jaar.

No problems om daar 34 MW mee op te wekken. 100 MW zal ook nog wel lukken. Een windturbine kost 2 miljoen euro voor 2 MW....

Tavek 7 juli 2017 21:52

Dat is de berekening die velen hier nog niet hebben gemaakt...

Electrisch rijden is veel, veel goedkoper.

dpg 7 juli 2017 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8486318)
Dat is de berekening die velen hier nog niet hebben gemaakt...

Electrisch rijden is veel, veel goedkoper.

Fietsen is nog goedkoper.

De schoofzak 7 juli 2017 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8486310)
Moeilijk te geloven.
...

Jij doet de omslag van hoofdzakelijke fossiel naar hoofdzakelijk elektriciteit voor gewone personenwagens (we spreken niet eens over vrachtvervoer ...) van de ene dag op de andere.
Neem daar eens 10 jaar voor aub.

Tavek 7 juli 2017 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8486325)
Jij doet de omslag van hoofdzakelijke fossiel naar hoofdzakelijk elektriciteit voor gewone personenwagens (we spreken niet eens over vrachtvervoer ...) van de ene dag op de andere.
Neem daar eens 10 jaar voor aub.

Ik wilde gewoon illustreren dat het grootste benzinestation niet onhaalbaar is om electrisch te maken. Je zak er gewoon een grote parking van moeten maken. Met 2700 bezoeken per dag, heb je pakweg 200 a 300 superchargers nodig.

Parking van een supermarktje.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be