![]() |
Electrische moto, met rijbereik tot 360 km...
of tot 223 miles in stadsgebied, met optional extender batterij.
Of met een totaal accupack van 18 kWh zeker mogelijk. Laat maar komen zou ik zeggen, lichtere versies bestaan natuurlijk ook. Citaat:
https://newatlas.com/zero-2018-elect...rcycles/51810/ |
Euh dat zijn vergelijkbare ranges en prijzen als gewone motorfietsen.
Ideaal voor de motorpendelaar. |
1 Bijlage(n)
Te geluidloos.
De E-fietsen maken al voldoende slachtoffers, we moeten er daar geen extra aan toevoegen door met fluisterstille motoren rond te rijden. Wil je opgemerkt worden door de autobestuurder van vandaag en het gebruik van een motorfiets overleven plaats je best een vrije uitlaat of op zijn minst een race-uitlaat. Ik weet waarover ik spreek. |
De gemiddelde motor maakt al het lawaai van een dozijn auto's, een slecht afgesteld busje en een opgevoerde grasmaaier, en jij maakt hem nog luidruchtiger?
Denk je wel aan je jaarlijkse test op gehoorbeschadiging? |
https://www.legitim.ch/single-post/2...0-Jahre-fahren
Over rijbereik gesproken: 100 jaar rijden zonder tanken, zelfs zonder tank..... |
https://www.legitim.ch/single-post/2...0-Jahre-fahren
Over rijbereik gesproken: 100 jaar rijden zonder tanken, zelfs zonder tank..... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Omdat bij electrische motos dezelfde dingen als bij een ICE motor spelen:
zwaartepunt aerodynamica wendbaarheid comfort En die verschillen niet zo veel. |
Citaat:
|
![]() Beter |
Citaat:
En bij de topversie kan men daar de extender-batterij inpluggen. Natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden met het design als bij een fossiele moto: (veel) minder koeling nodig, geen uitlaat, geen versnellingsbak, enz... De batterij is een rechthoekig blok, de E-motor is zeer compact. Daar heb je natuurlijk wel een punt. Er zijn zeker designers genoeg die er wat aparts van kunnen maken, maar dat zal de prijs navenant opdrijven. |
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Van zodra een motor fluisterstil aan het verkeer gaat deelnemen zie ik wel een probleem. Het is el geweten dat de E-wagen extra risico's met zich meebrengt gezien hij niet het klassieke waarschuwend geluid voortbrengt. Een E-motor en E-fiets zijn vervolgens nog kleiner en brengen nog minder rol geluiden voort. |
Citaat:
|
Citaat:
Maatregelen a la Daelemans? - alle voertuigen moeten cabrios zijn en altijd open rijden, zodat de bestuurder het omgevingsgeluid hoort. - alle voertuigen mogen geen muziek hebben in de wagen, dat kan de richting van het omgevingsgeluid van andere weggebruikers storen. - alle stille weggebruikers moeten lawaai maken zodra ze zich in het lawaaiverkeer begeven. - nog meer van dat onnozel gedoe. - aja de volledige wetgeving van geluidshinder in het verkeer en de steeds strengere internationale geluidsnormen mogen in de vuilbak: http://www.vlaamseombudsdienst.be/om...wegverkeer.pdf - geluid wordt ook niet meer als gezondheidsschadelijk beschouwd, ook in de vuilbak. - de geluidsnormen op rolgeluid van de banden worden ook afgeschaft. enz... |
Citaat:
|
Citaat:
Vooruit, doe eens een tweede poging. |
Citaat:
|
Citaat:
Laat je vooral niet storen door de steeds strengere wetgeving: https://www.wegcode.be/wetteksten/se...01074/553-art9 |
504
|
De mens is al sinds jaar en dag gewoon op de zintuigen horen en zien te vertrouwen wat betreft snel bewegend verkeer.
Voetgangers bewegen niet snel, maken ook niet veel lawaai, dit kan opgevangen worden met enkel het zicht omdat het gevaar niet dreigend is. En dreigend gevaar wordt echter meestal eerst gehoord. Denk bijvoorbeeld aan een roofdier dat aanvalt, een aanvallende soldaat in oude tijden, etc... slagen ze erin ongehoord je te benaderen dan maak je geen kans, ook al zie je ze nog wel even. Vandaar het ook bv zeer gevaarlijk is te bellen of met koptelefoon in het verkeer te begeven; je oren zijn afgeleid, daarmee ook je hele alertheid. Johan heeft gelijk wanneer hij beweert dat een motorfiets voldoende lawaai dient te maken. De motorrijder is extreem kwetsbaar en bovendien moeilijk zichtbaar. Indertijd hebben ze verplicht om met de koplampen op te rijden, en nog zijn er veel automobilisten die je niet eens gezien hebben. |
Citaat:
De motorfietsen vanaf 2010 moeten 6 decibel stiller zijn als die vanaf 1983, dat is wet: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mss toch ook eens denken wat lawaai voor anderen betekend? Je moogt altijd proberen de wetgeving van strengere geluidsnormen averechts te veranderen... |
Citaat:
|
Citaat:
Een voetganger hoort dat wel ja, maar niet een bestuurder in een gesloten wagen... Citaat:
De geluidsmetingen zijn overigens zodanig opgemaakt dat eigenlijk voetgangers de moto zouden horen... op het eerste zicht snel doorgelezen: https://www.wegcode.be/pdf/tech/KB101074/bijlage6n.pdf |
Citaat:
Dus: elektrische moto's verplicht toeteren als ze fietsers en voetgangers inhalen? |
Citaat:
Een electrische wagen ook niet. Maar of het helpt? Voetgangers kunnen koptelefoons of oortjes op hebben. Ze hebben nochtans ogen...? Waarover heeft men het hier eigenlijk? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() :-D Ook treinen geven waarschuwingssignalen... 120 tot 125 db... https://de.wikipedia.org/wiki/Makrofon (ook bij 300 kmh) |
Te belachelijk voor woorden blijkbaar is er een piep-piep-piep-wetgeving in de maak tegen juli 2019... "enkel bij lage snelheden" verplicht.
Stel een druk bereden bebouwde kom voor in 2030... met vooral electrische voertuigen van E-bus tot E-bromfiets, een piep-piep-piep-inferno uit alle richtingen... LOL en af en toe nog wat claxoneren uit alle richtingen. Straaljagergeluid wordt mss als optie aangeboden, of open uitlaat V8-geluid uit de sixties ofzo. Aan de reacties te zien wordt die gewoon de grond in geboord... Citaat:
|
Te belachelijk voor woorden blijkbaar is er een piep-piep-piep-wetgeving in de maak tegen juli 2019... "enkel bij lage snelheden" verplicht.
Blijkbaar niet verplicht bij geluidloze fossiele wagens, gaan ze weer kasseien leggen voor meer rolgeluid te maken in de steden? :lol: Stel eens voor... een druk bereden bebouwde kom ergens in 2030... met vooral electrische voertuigen van E-bus tot E-bromfiets, een piep-piep-piep-inferno uit alle richtingen... LOL en af en toe nog wat claxoneren uit alle richtingen. Straaljagergeluid wordt mss als optie aangeboden, of open uitlaat V8-geluid uit de sixties ofzo. Aan de 10 reacties te zien wordt die piep-piep-piep-wet gewoon de grond in geboord... Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be