Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Electrische moto, met rijbereik tot 360 km... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240918)

Micele 22 oktober 2017 18:32

Electrische moto, met rijbereik tot 360 km...
 
of tot 223 miles in stadsgebied, met optional extender batterij.
Of met een totaal accupack van 18 kWh zeker mogelijk.

Laat maar komen zou ik zeggen, lichtere versies bestaan natuurlijk ook.

Citaat:

https://electrek.co/2017/10/18/zero-...harging-range/

Zero Motorcycles unveils its 2018 lineup with new faster charging and up to 223 miles of range

Fred Lambert - Oct. 18th 2017 8:10 am ET @FredericLambert

California-based Zero Motorcycles, one of the biggest makers of all-electric motorcycles, unveiled its 2018 bike lineup this week.

As usual, the company is introducing some new features and improvements to its electric powertrain technology, which now allows for faster charging and longer range.

Zero is offering all the same Zero S, SR, DS, and DSR models, as it was offering with previous model years, but it is updating its Z-Force® battery system with now 3.6 kWh, 7.2 kWh, and 14.4 kWh options.

The previous option with the most energy capacity was 13 kWh.

Riders can still decide to buy the optional range extending ZF3.6 Power Tank, which adds 3.6 kWh of energy capacity and brings the total to 18 kWh with the top battery pack option.

On some of its models, Zero says that the configuration will enable “a city range of up to 223 miles.”

Under the 2018 lineup, Zero’s motorcycles now start at $8,495 with the Zero FX (left) and they can go up to over $20,000 with a fully-equipped Zero DSR (right):


http://www.zeromotorcycles.com/media-center/highlights/

https://newatlas.com/zero-2018-elect...rcycles/51810/

Tavek 22 oktober 2017 18:37

Euh dat zijn vergelijkbare ranges en prijzen als gewone motorfietsen.

Ideaal voor de motorpendelaar.

Johan Daelemans 22 oktober 2017 19:04

1 Bijlage(n)
Te geluidloos.
De E-fietsen maken al voldoende slachtoffers, we moeten er daar geen extra aan toevoegen door met fluisterstille motoren rond te rijden.

Wil je opgemerkt worden door de autobestuurder van vandaag en het gebruik van een motorfiets overleven plaats je best een vrije uitlaat of op zijn minst een race-uitlaat.

Ik weet waarover ik spreek.

Bovenbuur 22 oktober 2017 19:10

De gemiddelde motor maakt al het lawaai van een dozijn auto's, een slecht afgesteld busje en een opgevoerde grasmaaier, en jij maakt hem nog luidruchtiger?

Denk je wel aan je jaarlijkse test op gehoorbeschadiging?

Otherwise 22 oktober 2017 19:19

https://www.legitim.ch/single-post/2...0-Jahre-fahren


Over rijbereik gesproken: 100 jaar rijden zonder tanken, zelfs zonder tank.....

Otherwise 22 oktober 2017 19:20

https://www.legitim.ch/single-post/2...0-Jahre-fahren


Over rijbereik gesproken: 100 jaar rijden zonder tanken, zelfs zonder tank.....

Micele 22 oktober 2017 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise (Bericht 8554567)
https://www.legitim.ch/single-post/2...0-Jahre-fahren


Over rijbereik gesproken: 100 jaar rijden zonder tanken, zelfs zonder tank.....

Een E-wagen of E-moto tankt ook niet, die laadt thuis op, zoals jouw smartphone. Of tankt een smartphone? ;-)

Micele 22 oktober 2017 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8554547)
Ik weet waarover ik spreek.

Je toont net aan dat je het niet weet.

The Paulus Experience 22 oktober 2017 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8554521)
of tot 223 miles in stadsgebied, met optional extender batterij.
Of met een totaal accupack van 18 kWh zeker mogelijk.

Laat maar komen zou ik zeggen, lichtere versies bestaan natuurlijk ook.


http://www.zeromotorcycles.com/media-center/highlights/

https://newatlas.com/zero-2018-elect...rcycles/51810/

Ik vraag me af waarom die elektrische motoren er dienen uit te zien als een benzine motor

Jan van den Berghe 22 oktober 2017 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8554613)
Ik vraag me af waarom die elektrische motoren er dienen uit te zien als een benzine motor

Vrij normaal. Mensen willen niet opvallen.

Otherwise 22 oktober 2017 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8554673)
Vrij normaal. Mensen willen niet opvallen.

Mensen willen niet opvallen? Alle features aan moto's en auto's zijn puur functioneel? Daarom dat een Ferrari 200 000 euro kost en een VW Lupo 15 000?

Tavek 22 oktober 2017 21:34

Omdat bij electrische motos dezelfde dingen als bij een ICE motor spelen:

zwaartepunt
aerodynamica
wendbaarheid
comfort

En die verschillen niet zo veel.

The Paulus Experience 22 oktober 2017 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8554713)
Omdat bij electrische motos dezelfde dingen als bij een ICE motor spelen:

zwaartepunt
aerodynamica
wendbaarheid
comfort

En die verschillen niet zo veel.

En daarom dient er een nep benzinetank op te komen?

The Paulus Experience 22 oktober 2017 21:46



Beter

Micele 22 oktober 2017 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8554733)
En daarom dient er een nep benzinetank op te komen?

Die wordt gebruikt als opbergruimte.
En bij de topversie kan men daar de extender-batterij inpluggen.

Natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden met het design als bij een fossiele moto: (veel) minder koeling nodig, geen uitlaat, geen versnellingsbak, enz...

De batterij is een rechthoekig blok, de E-motor is zeer compact.

Daar heb je natuurlijk wel een punt. Er zijn zeker designers genoeg die er wat aparts van kunnen maken, maar dat zal de prijs navenant opdrijven.

The Paulus Experience 22 oktober 2017 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8554754)
Die wordt gebruikt als opbergruimte.
En bij de topversie kan men daar de extender-batterij inpluggen.

Natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden met het design als bij een fossiele moto: (veel) minder koeling nodig, geen uitlaat, geen versnellingsbak, enz...

De batterij is een rechthoekig blok, de E-motor is zeer compact.

Daar heb je natuurlijk wel een punt. Er zijn zeker designers genoeg die er wat aparts van kunnen maken, maar dat zal de prijs navenant opdrijven.

Deze vind ik ook goed


Bovenbuur 22 oktober 2017 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise (Bericht 8554566)
https://www.legitim.ch/single-post/2...0-Jahre-fahren


Over rijbereik gesproken: 100 jaar rijden zonder tanken, zelfs zonder tank.....

Wel nog even goed de berekeningen dubbelchecken over de hoeveelheid fallout door verkeersongelukken en onderhoud en bedenken waar we dat radioactieve afval nu toch eens echt goed gaan opbergen.

Henri1 23 oktober 2017 05:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8554584)
Een E-wagen of E-moto tankt ook niet, die laadt thuis op, zoals jouw smartphone. Of tankt een smartphone? ;-)

Kan je je smartphone ermee opladen ?

Johan Daelemans 23 oktober 2017 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8554555)
De gemiddelde motor maakt al het lawaai van een dozijn auto's, een slecht afgesteld busje en een opgevoerde grasmaaier, en jij maakt hem nog luidruchtiger?

Denk je wel aan je jaarlijkse test op gehoorbeschadiging?

Met de gemiddelde motorfiets zie ik geen probleem.
Van zodra een motor fluisterstil aan het verkeer gaat deelnemen zie ik wel een probleem. Het is el geweten dat de E-wagen extra risico's met zich meebrengt gezien hij niet het klassieke waarschuwend geluid voortbrengt.

Een E-motor en E-fiets zijn vervolgens nog kleiner en brengen nog minder rol geluiden voort.

Johan Daelemans 23 oktober 2017 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8554586)
Je toont net aan dat je het niet weet.

Kan je dat eens verder uitleggen? Ik ben niet mee.

Micele 23 oktober 2017 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8554969)
Met de gemiddelde motorfiets zie ik geen probleem.
Van zodra een motor fluisterstil aan het verkeer gaat deelnemen zie ik wel een probleem. Het is el geweten dat de E-wagen extra risico's met zich meebrengt gezien hij niet het klassieke waarschuwend geluid voortbrengt.

Een E-motor en E-fiets zijn vervolgens nog kleiner en brengen nog minder rol geluiden voort.

En een voetganger maakt ook geen klassieke waarschuwende geluiden als weggebruiker. :roll:

Maatregelen a la Daelemans?
- alle voertuigen moeten cabrios zijn en altijd open rijden, zodat de bestuurder het omgevingsgeluid hoort.
- alle voertuigen mogen geen muziek hebben in de wagen, dat kan de richting van het omgevingsgeluid van andere weggebruikers storen.
- alle stille weggebruikers moeten lawaai maken zodra ze zich in het lawaaiverkeer begeven.
- nog meer van dat onnozel gedoe.
- aja de volledige wetgeving van geluidshinder in het verkeer en de steeds strengere internationale geluidsnormen mogen in de vuilbak:
http://www.vlaamseombudsdienst.be/om...wegverkeer.pdf
- geluid wordt ook niet meer als gezondheidsschadelijk beschouwd, ook in de vuilbak.
- de geluidsnormen op rolgeluid van de banden worden ook afgeschaft.
enz...

Johan Daelemans 23 oktober 2017 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8554991)
En een voetganger maakt ook geen klassieke waarschuwende geluiden als weggebruiker.

Ooit al gehoord van een wagen die onherstelbaar beschadigd werd omdat hij onder een voetganger terecht is gekomen?

Johan Daelemans 23 oktober 2017 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8554991)
Maatregelen a la Daelemans?
- alle voertuigen moeten cabrios zijn en altijd open rijden, zodat de bestuurder het omgevingsgeluid hoort.
- alle voertuigen mogen geen muziek hebben in de wagen, dat kan de richting van het omgevingsgeluid van andere weggebruikers storen.
- alle stille weggebruikers moeten lawaai maken zodra ze zich in het lawaaiverkeer begeven.
- nog meer van dat onnozel gedoe.

Probeer eens als een gezond denkend mens te antwoorden.
Vooruit, doe eens een tweede poging.

Micele 23 oktober 2017 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8555007)
Ooit al gehoord van een wagen die onherstelbaar beschadigd werd omdat hij onder een voetganger terecht is gekomen?

Ooit gehoord van een wagen die zich te pletter reed nadat hij moest uitwijken voor een voetganger?

Micele 23 oktober 2017 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8555010)
Probeer eens als een gezond denkend mens te antwoorden.
Vooruit, doe eens een tweede poging.

Doe jij eens een poging om na te denken. Ik zie nergens iets.

Laat je vooral niet storen door de steeds strengere wetgeving:
https://www.wegcode.be/wetteksten/se...01074/553-art9

The Paulus Experience 23 oktober 2017 10:29

504

The Paulus Experience 23 oktober 2017 10:29

De mens is al sinds jaar en dag gewoon op de zintuigen horen en zien te vertrouwen wat betreft snel bewegend verkeer.
Voetgangers bewegen niet snel, maken ook niet veel lawaai, dit kan opgevangen worden met enkel het zicht omdat het gevaar niet dreigend is.
En dreigend gevaar wordt echter meestal eerst gehoord. Denk bijvoorbeeld aan een roofdier dat aanvalt, een aanvallende soldaat in oude tijden, etc... slagen ze erin ongehoord je te benaderen dan maak je geen kans, ook al zie je ze nog wel even.
Vandaar het ook bv zeer gevaarlijk is te bellen of met koptelefoon in het verkeer te begeven; je oren zijn afgeleid, daarmee ook je hele alertheid.
Johan heeft gelijk wanneer hij beweert dat een motorfiets voldoende lawaai dient te maken.
De motorrijder is extreem kwetsbaar en bovendien moeilijk zichtbaar.
Indertijd hebben ze verplicht om met de koplampen op te rijden, en nog zijn er veel automobilisten die je niet eens gezien hebben.

Micele 23 oktober 2017 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8555029)
Johan heeft gelijk wanneer hij beweert dat een motorfiets voldoende lawaai dient te maken.

Wat is voldoende? Een bestuurder in een moderne auto gaat die motorfiets toch niet horen, dan mag die nog de wettelijke geluisdnormen overschrijden. men hoort zelfs nog niet de sirene van een prioritair voertuig, zeker niet als er muziek op staat in de wagen.

De motorfietsen vanaf 2010 moeten 6 decibel stiller zijn als die vanaf 1983, dat is wet:

Citaat:

3. Bepalingen met betrekking tot elk nieuw voertuigtype dat wordt goedgekeurd vanaf 1 mei 2010

§ 1. Het geluidsniveau van motorvoertuigen op twee of drie wielen gemeten in de omstandigheden en volgens de methodes die hierna zijn bepaald, mag de onderstaande grenswaarden niet overschrijden :

Voertuig Grenswaarde in dB(A)
1. Bromfietsen op 2 wielen
< 25km/u 66
> 25km/u 71
op 3 wielen 76
2. Motorfietsen
< 80cm³ 75
> 80cm³; < 175 cm³ 77
> 175 cm³ 80
3. Driewielers 80

2° Voorschriften betreffende voertuigen waarvoor de aanvraag om goedkeuring ingediend wordt vanaf 1 januari 1983.
§2. Geluid van de motorfietsen.

1. Voor de nieuwe voertuigen mag het in de hierna bepaalde omstandigheden voortgebrachte geluid de volgende niveaus niet overschrijden:

78 dB(A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan, waarvan de cylinderinhoud minder bedraagt of gelijk is aan 80 cm³;
80 dB(A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan, waarvan de cylinderinhoud meer dan 80 cm³ bedraagt, zonder meer dan 125 cm³ te bedragen;
83 dB(A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan, waarvan de cylinderinhoud meer dan 125 cm³ bedraagt, zonder meer dan 350 cm³ te bedragen;
85 dB(A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan waarvan de cylinderinhoud meer dan 350 cm³ bedraagt, zonder meer dan 500 cm³ te bedragen;
86 dB(A) voor de tweewielige motorfietsen met of zonder zijspan, waarvan de cylinderinhoud meer dan 500 cm³ bedraagt;
83 dB(A) voor de driewielers.

https://www.wegcode.be/wetteksten/se...01074/553-art9
Citaat:

De motorrijder is extreem kwetsbaar en bovendien moeilijk zichtbaar.
Alle tweewielers zijn dat, ook die zonder motor.

Citaat:

Indertijd hebben ze verplicht om met de koplampen op te rijden, en nog zijn er veel automobilisten die je niet eens gezien hebben.
En met heel veel lawaai maken gaan ze die ook niet beter zien, dat is een teken dat men niet oplet.

Mss toch ook eens denken wat lawaai voor anderen betekend?

Je moogt altijd proberen de wetgeving van strengere geluidsnormen averechts te veranderen...

The Paulus Experience 23 oktober 2017 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8555044)
Wat is voldoende? Een bestuurder in een moderne auto gaat die motorfiets toch niet horen, dan mag die nog de wettelijke geluisdnormen overschrijden. men hoort zelfs nog niet de sirene van een prioritair voertuig, zeker niet als er muziek op staat in de wagen.

De motorfietsen vanaf 2010 moeten 6 decibel stiller zijn als die vanaf 1983, dat is wet:



Alle tweewielers zijn dat.

En met veel lawaai maken gaan ze die ook niet beter zien, dat is een teken dat men niet oplet.

Mss toch ook eens denken wat lawaai voor anderen betekend?

Het gaat hier vooral over voetgangers, fietsers, die onverwachte maneuvers kunnen uitvoeren met grote gevolgen. En 80 db, dat hoor je al goed. Niemand pleit hier voor open uitlaten en dergelijke zoals sommige irritante Harley rijders durven te doen.

Micele 23 oktober 2017 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8555048)
. En 80 db, dat hoor je al goed.

80 db is het absolute maximum niet het minimum...
Een voetganger hoort dat wel ja, maar niet een bestuurder in een gesloten wagen...

Citaat:

Niemand pleit hier voor open uitlaten en dergelijke zoals sommige irritante Harley rijders durven te doen.
Hoor jij in een gesloten moderne wagen een moto die 80db geluid maakt? Straf...

De geluidsmetingen zijn overigens zodanig opgemaakt dat eigenlijk voetgangers de moto zouden horen... op het eerste zicht snel doorgelezen:
https://www.wegcode.be/pdf/tech/KB101074/bijlage6n.pdf

Dadeemelee 23 oktober 2017 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8554991)
En een voetganger maakt ook geen klassieke waarschuwende geluiden als weggebruiker. :roll:

Maatregelen a la Daelemans?
- alle voertuigen moeten cabrios zijn en altijd open rijden, zodat de bestuurder het omgevingsgeluid hoort.
- alle voertuigen mogen geen muziek hebben in de wagen, dat kan de richting van het omgevingsgeluid van andere weggebruikers storen.
- alle stille weggebruikers moeten lawaai maken zodra ze zich in het lawaaiverkeer begeven.
- nog meer van dat onnozel gedoe.
- aja de volledige wetgeving van geluidshinder in het verkeer en de steeds strengere internationale geluidsnormen mogen in de vuilbak:
http://www.vlaamseombudsdienst.be/om...wegverkeer.pdf
- geluid wordt ook niet meer als gezondheidsschadelijk beschouwd, ook in de vuilbak.
- de geluidsnormen op rolgeluid van de banden worden ook afgeschaft.
enz...

Op een fiets moet ook verplicht een bel staan. Het is zeer vervelend als je op een fiets/voetpad wandelt en er ploseling een fietser rakelings langs je rijdt zonder bellen en dan nog kwaad is ook.
Dus: elektrische moto's verplicht toeteren als ze fietsers en voetgangers inhalen?

Micele 23 oktober 2017 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8555058)
Op een fiets moet ook verplicht een bel staan. Het is zeer vervelend als je op een fiets/voetpad wandelt en er ploseling een fietser rakelings langs je rijdt zonder bellen en dan nog kwaad is ook.
Dus: elektrische moto's verplicht toeteren als ze fietsers en voetgangers inhalen?

Er is helemaal geen technisch probleem om een electrische moto wat lawaai te laten maken onder een bepaalde snelheid, bvb enkel in de bebouwde kom.
Een electrische wagen ook niet. Maar of het helpt? Voetgangers kunnen koptelefoons of oortjes op hebben. Ze hebben nochtans ogen...?

Waarover heeft men het hier eigenlijk?

Micele 23 oktober 2017 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8555048)
Niemand pleit hier voor open uitlaten en dergelijke zoals sommige irritante Harley rijders durven te doen.

Dan zou ik post 3 van @ Daelemans toch nog eens goed lezen... en bekijk de foto van die wagenbestuurder die blijkbaar de motorijder niet gezien heeft...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8554547)
Wil je opgemerkt worden door de autobestuurder van vandaag en het gebruik van een motorfiets overleven plaats je best een vrije uitlaat of op zijn minst een race-uitlaat.
Ik weet waarover ik spreek.


Libro 23 oktober 2017 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8554547)
Te geluidloos.
De E-fietsen maken al voldoende slachtoffers, we moeten er daar geen extra aan toevoegen door met fluisterstille motoren rond te rijden.

Wil je opgemerkt worden door de autobestuurder van vandaag en het gebruik van een motorfiets overleven plaats je best een vrije uitlaat of op zijn minst een race-uitlaat.

Ik weet waarover ik spreek.

En de geluidsdruk die zo'n uitlaten veroorzaken, volstaat om hartinfarcten te veroorzaken, letterlijk.

Micele 23 oktober 2017 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8554547)
Wil je opgemerkt worden door de autobestuurder van vandaag en het gebruik van een motorfiets overleven plaats je best een vrije uitlaat of op zijn minst een race-uitlaat.

Of je gebruikt je claxon, was die kapot?
Citaat:

Artikel 33. Gebruik van geluidstoestellen

33.1. Het is verboden andere toestellen voor het geven van geluidssignalen te gebruiken dan die welke voorzien zijn in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.
Citaat:

Ik weet waarover ik spreek.
Maar je denkt niet na.


:-D

Ook treinen geven waarschuwingssignalen... 120 tot 125 db...
https://de.wikipedia.org/wiki/Makrofon (ook bij 300 kmh)

Micele 23 oktober 2017 12:56

Te belachelijk voor woorden blijkbaar is er een piep-piep-piep-wetgeving in de maak tegen juli 2019... "enkel bij lage snelheden" verplicht.

Stel een druk bereden bebouwde kom voor in 2030... met vooral electrische voertuigen van E-bus tot E-bromfiets, een piep-piep-piep-inferno uit alle richtingen... LOL en af en toe nog wat claxoneren uit alle richtingen. Straaljagergeluid wordt mss als optie aangeboden, of open uitlaat V8-geluid uit de sixties ofzo.

Aan de reacties te zien wordt die gewoon de grond in geboord...

Citaat:

https://www.egear.be/geluid-elektris...to-vanaf-2019/

ELEKTRISCHE WAGENS KRIJGEN VERPLICHT ARTIFICIEEL GELUID VANAF 2019

EGEAR / 11 maart 2016 / 10 Reacties / 100% Elektrische Auto, Nieuws

Vanaf 1 juli 2019 zullen alle nieuwe hybride en elektrische auto’s een artificieel geluid krijgen. Het moet er voor zorgen dat andere weggebruikers de stille elektrische wagens horen aankomen.

In 2014 keurde het Europees Parlement een richtlijn goed die autofabrikanten verplicht om hun elektrische en hybride wagens een kunstmatig geluid te geven. Auto’s die aangedreven worden door een elektromotor zijn bij lage snelheden immers muisstil en dit houdt volgens het Parlement gevaren in voor andere weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers.

Lief en duidelijk geluid
De lidstaten krijgen 5 jaar om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving. Dit komt er concreet op neer dat alle nieuwe geëlektrificeerde voertuigen van 1 juli 2019 een kunstmatig geluid zullen moeten maken. Sommige huidige auto’s maken overigens al geluidjes bij lage snelheden, zoals bijvoorbeeld de Renault ZOE.

VIDEO: Het nieuwe geluid van Formule E

Het is overigens niet duidelijk welk geluid de auto’s zullen krijgen. Volgens professor Maarten Steinbuch moet dat een “lief en duidelijk geluid” worden, zo zei hij in deze NOS reportage. Bij de Universiteit van Stanford pleiten ze dan weer voor een geluid dat de verbrandingsmotor nabootst.

Manoeuvre van de olie-lobby?
Tegenstanders van deze nieuwe Europese wet vinden dat elektrische auto’s al voldoende geluid maken door de rolweerstand van de banden. Velen onder hen zien in deze nieuwe richtlijn een poging van de olie-lobby om elektrische auto’s minder aantrekkelijk te maken.

Wat vind jij? Moeten elektrische wagens artificiële geluidjes krijgen, of is het zonder ook wel goed? Laat het weten in de reacties hieronder!

VIDEO: Nieuwe oliecrisis op komst. Allicht zonder herstel

Tags: elektrische auto, geluid elektrische auto
10 reacties
Dirk
Dirk / 3-11-2016 / ·
Dit is echt een belachelijke wet. Hoe kunnen we ooit naar een maatschappij waarbij er geen overlast meer is van voertuigen? Moderne auto’s met een verbrandingsmotor maken ook al nauwelijks geluid op lage snelheid en dan nog is het voornamelijk de banden die je hoort.

Men kan beter op lange termijn denken en onze infrastructuur aanpassen: veilige voetpaden, betere oversteekplaatsen etc.

Gesta
Gesta / 12-12-2016 / ·
Graag een straaljagergeluid voor mij!

Kris W.
Kris W. / 3-11-2016 / ·
O ja, geef ze het geluid zoals K.I.T.T uit the knight rider. Supercool!!!

Surya
Surya / 3-13-2016 / ·
De richtlijn is dom om meerdere redenen: EVs zijn niet vaker bij ongevallen betrokken. Na enkele jaren kan dit wel zeer duidelijk gesteld worden.

Bovendie: waarom enkel geëlectrifiseerde wagens? Als een Rolls Royce onder de 30km/h ook muisstil is omdat ze de motor zo afstellen dat je hem niet kan horen bij stapvoeds verkeer, waarom moet die dan geen geluid maken zijn mijn EV wel? Dat slaat op niets.

De regel moet voor alle wagens gelden, of helemaal niet.

steven
steven / 3-24-2016 / ·
Als men in de eerste plaats al eens begint andere weggebruikers op te voeden dat er zo iets bestaat als stille weggebruikers zoals elektrische voertuigen.
Veelvoetgangers,fietsers begeven zich in het verkeer met oortjes in met het geluid op maximum. Natuurlijk horen zij dan geen andere weggebruikers!
Ruiters te paard hoort men ook niet, gaat men hen dan verplichten om een sirene aan hun paard te hangen wanneerzij zich op de weg begeven?

Wim
Wim / 3-28-2016 / ·
Veiligheid is heel belangrijk en het klopt dat elektrische wagens dikwijls niet gehoord worden. Maar om daarvoor heel de tijd lawaai te moeten maken is overdreven. Een tram is even stil, rijdt continu in bebouwd kom tussen de zwakke weggebruikers en moet ook niet continu lawaai maken. In plaats daarvan zou de chauffeur moet beschikken over een waarschuwing voor zwakke weggebruikers die niet zo overdreven is als de normale toeter. Iets in de aard van een fietsbel of trambel. Zeker niet dat verschrikkelijke geluid van een verbrandingsmotor. Wie komt nu op dat afschuwelijke idee?

Henk Bulckaert
Henk Bulckaert / 8-5-2016 / ·
Ik rijd met een MTB en bij het op de straat komen vanuit een veldweg is het zeker veiliger om een geluid te horen als een auto aankomt. Vergelijk het met de elektrische heftrucks die zoemen als ze achteruit rijden en een zwaailicht hebben. Veiligheid voor alles !

Wim
Wim / 8-7-2016 / ·
Het is volgens mij veiliger om te kijken als je de weg oprijdt!
Anders kan een slechthorige zich niet meer op de openbare weg begeven, en het zijn er nog al wat.
Een benzine wagen maakt ook alleen maar rolgeluiden tegenwoordig, dit lage rolgeluid maakt tegenwoordig ook bij de ecoscore van de wagen deel uit. (Topten.be).
Ik rijd met een ligfiets waarvan men beweert dat ze minder zichtbaar zijn in het verkeer, nochthans heeft iedereen mij opgemerkt en gezien als ik de mensen op een later tijdstip tegen kom. Lage sportwagens rijden ook niet met een vlagje erop omdat ze laag zijn.

Yuri
Yuri / 8-8-2016 / ·
En wat dan met fietsers en voetgangers die met muziek in de oren de baan op gaan? Gaat men muziek tijdens het fietsen of wandelen dan ook verbieden aangezien deze dan sowieso geen verkeer horen aankomen. Mij is sinds heel klein geleerd dat ik naar rechts en naar links moet kijken 2 maal, dan pas oversteken.

Van Gestel Guy
Van Gestel Guy / 3-9-2017 / ·
Denken jullie eens aan blinden en ernstig slechtzienden !!!!!

Micele 23 oktober 2017 12:57

Te belachelijk voor woorden blijkbaar is er een piep-piep-piep-wetgeving in de maak tegen juli 2019... "enkel bij lage snelheden" verplicht.
Blijkbaar niet verplicht bij geluidloze fossiele wagens, gaan ze weer kasseien leggen voor meer rolgeluid te maken in de steden? :lol:

Stel eens voor... een druk bereden bebouwde kom ergens in 2030... met vooral electrische voertuigen van E-bus tot E-bromfiets, een piep-piep-piep-inferno uit alle richtingen... LOL en af en toe nog wat claxoneren uit alle richtingen. Straaljagergeluid wordt mss als optie aangeboden, of open uitlaat V8-geluid uit de sixties ofzo.

Aan de 10 reacties te zien wordt die piep-piep-piep-wet gewoon de grond in geboord...

Citaat:

https://www.egear.be/geluid-elektris...to-vanaf-2019/

ELEKTRISCHE WAGENS KRIJGEN VERPLICHT ARTIFICIEEL GELUID VANAF 2019

EGEAR / 11 maart 2016 / 10 Reacties / 100% Elektrische Auto, Nieuws

Vanaf 1 juli 2019 zullen alle nieuwe hybride en elektrische auto’s een artificieel geluid krijgen. Het moet er voor zorgen dat andere weggebruikers de stille elektrische wagens horen aankomen.

In 2014 keurde het Europees Parlement een richtlijn goed die autofabrikanten verplicht om hun elektrische en hybride wagens een kunstmatig geluid te geven. Auto’s die aangedreven worden door een elektromotor zijn bij lage snelheden immers muisstil en dit houdt volgens het Parlement gevaren in voor andere weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers.

Lief en duidelijk geluid

De lidstaten krijgen 5 jaar om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving. Dit komt er concreet op neer dat alle nieuwe geëlektrificeerde voertuigen van 1 juli 2019 een kunstmatig geluid zullen moeten maken. Sommige huidige auto’s maken overigens al geluidjes bij lage snelheden, zoals bijvoorbeeld de Renault ZOE.

VIDEO: Het nieuwe geluid van Formule E

Het is overigens niet duidelijk welk geluid de auto’s zullen krijgen. Volgens professor Maarten Steinbuch moet dat een “lief en duidelijk geluid” worden, zo zei hij in deze NOS reportage. Bij de Universiteit van Stanford pleiten ze dan weer voor een geluid dat de verbrandingsmotor nabootst.

Manoeuvre van de olie-lobby?

Tegenstanders van deze nieuwe Europese wet vinden dat elektrische auto’s al voldoende geluid maken door de rolweerstand van de banden. Velen onder hen zien in deze nieuwe richtlijn een poging van de olie-lobby om elektrische auto’s minder aantrekkelijk te maken.


Wat vind jij? Moeten elektrische wagens artificiële geluidjes krijgen, of is het zonder ook wel goed? Laat het weten in de reacties hieronder!

VIDEO: Nieuwe oliecrisis op komst. Allicht zonder herstel

Tags: elektrische auto, geluid elektrische auto
10 reacties
Dirk
Dirk / 3-11-2016 / ·
Dit is echt een belachelijke wet. Hoe kunnen we ooit naar een maatschappij waarbij er geen overlast meer is van voertuigen? Moderne auto’s met een verbrandingsmotor maken ook al nauwelijks geluid op lage snelheid en dan nog is het voornamelijk de banden die je hoort.

Men kan beter op lange termijn denken en onze infrastructuur aanpassen: veilige voetpaden, betere oversteekplaatsen etc.

Gesta
Gesta / 12-12-2016 / ·
Graag een straaljagergeluid voor mij!

Kris W.
Kris W. / 3-11-2016 / ·
O ja, geef ze het geluid zoals K.I.T.T uit the knight rider. Supercool!!!

Surya
Surya / 3-13-2016 / ·
De richtlijn is dom om meerdere redenen: EVs zijn niet vaker bij ongevallen betrokken. Na enkele jaren kan dit wel zeer duidelijk gesteld worden.

Bovendie: waarom enkel geëlectrifiseerde wagens? Als een Rolls Royce onder de 30km/h ook muisstil is omdat ze de motor zo afstellen dat je hem niet kan horen bij stapvoeds verkeer, waarom moet die dan geen geluid maken zijn mijn EV wel? Dat slaat op niets.

De regel moet voor alle wagens gelden, of helemaal niet.

steven
steven / 3-24-2016 / ·
Als men in de eerste plaats al eens begint andere weggebruikers op te voeden dat er zo iets bestaat als stille weggebruikers zoals elektrische voertuigen.
Veelvoetgangers,fietsers begeven zich in het verkeer met oortjes in met het geluid op maximum. Natuurlijk horen zij dan geen andere weggebruikers!
Ruiters te paard hoort men ook niet, gaat men hen dan verplichten om een sirene aan hun paard te hangen wanneerzij zich op de weg begeven?

Wim
Wim / 3-28-2016 / ·
Veiligheid is heel belangrijk en het klopt dat elektrische wagens dikwijls niet gehoord worden. Maar om daarvoor heel de tijd lawaai te moeten maken is overdreven. Een tram is even stil, rijdt continu in bebouwd kom tussen de zwakke weggebruikers en moet ook niet continu lawaai maken. In plaats daarvan zou de chauffeur moet beschikken over een waarschuwing voor zwakke weggebruikers die niet zo overdreven is als de normale toeter. Iets in de aard van een fietsbel of trambel. Zeker niet dat verschrikkelijke geluid van een verbrandingsmotor. Wie komt nu op dat afschuwelijke idee?

Henk Bulckaert
Henk Bulckaert / 8-5-2016 / ·
Ik rijd met een MTB en bij het op de straat komen vanuit een veldweg is het zeker veiliger om een geluid te horen als een auto aankomt. Vergelijk het met de elektrische heftrucks die zoemen als ze achteruit rijden en een zwaailicht hebben. Veiligheid voor alles !

Wim
Wim / 8-7-2016 / ·
Het is volgens mij veiliger om te kijken als je de weg oprijdt!
Anders kan een slechthorige zich niet meer op de openbare weg begeven, en het zijn er nog al wat.
Een benzine wagen maakt ook alleen maar rolgeluiden tegenwoordig, dit lage rolgeluid maakt tegenwoordig ook bij de ecoscore van de wagen deel uit. (Topten.be).
Ik rijd met een ligfiets waarvan men beweert dat ze minder zichtbaar zijn in het verkeer, nochthans heeft iedereen mij opgemerkt en gezien als ik de mensen op een later tijdstip tegen kom. Lage sportwagens rijden ook niet met een vlagje erop omdat ze laag zijn.

Yuri
Yuri / 8-8-2016 / ·
En wat dan met fietsers en voetgangers die met muziek in de oren de baan op gaan? Gaat men muziek tijdens het fietsen of wandelen dan ook verbieden aangezien deze dan sowieso geen verkeer horen aankomen. Mij is sinds heel klein geleerd dat ik naar rechts en naar links moet kijken 2 maal, dan pas oversteken.

Van Gestel Guy
Van Gestel Guy / 3-9-2017 / ·
Denken jullie eens aan blinden en ernstig slechtzienden !!!!!
Naja best nieuwe draad, mag die bij k&k?

Johan Daelemans 23 oktober 2017 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8555023)
Ooit gehoord van een wagen die zich te pletter reed nadat hij moest uitwijken voor een voetganger?

Neen.

Johan Daelemans 23 oktober 2017 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8555044)
Een bestuurder in een moderne auto gaat die motorfiets toch niet horen

En dus hebben we ons gehoor helemaal niet meer nodig... tja, jij gaat nog ver komen. Paulus heeft gelijk. Je hebt je ogen en oren nodig om op een veilige manier aan het verkeer deel te nemen. Dat ontkennen Michel is bijna misdadig.

Micele 23 oktober 2017 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8555164)
En dus hebben we ons gehoor helemaal niet meer nodig... tja, jij gaat nog ver komen. Paulus heeft gelijk. Je hebt je ogen en oren nodig om op een veilige manier aan het verkeer deel te nemen. Dat ontkennen Michel is bijna misdadig.

Claxon kapot?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be