Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Wie zet er nog grote daken vol met PV-panelen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242018)

Micele 16 januari 2018 10:30

Wie zet er nog grote daken vol met PV-panelen?

~ 3 MW dak van assemblage-fabriek Tesla in Tilburg geeft het vb., 43.000 m²:

Tesla factory in Tilburg, Netherlands with expansive rooftop solar panel installation [Google Maps]

Citaat:

Simon Alvarez on January 16, 2018

Satellite imagery of Tesla’s Tilburg facility in the Netherlands reveals that an expansive solar panel installation has been outfitted to the rooftop of the European factory. Discovered recently by an eagle-eyed renewable energy advocate, the giant solar installation appears to span almost the entire area of the electric carmaker’s property, with photovoltaic panels being visible through Google Maps.

The Tilburg, NL facility’s solar panels were spotted by Kees van der Leun, a longtime advocate of clean energy and the director of Ecofys. While the specifics of the solar system remain unannounced by the Elon Musk-led firm, the Ecofys executive estimated that the installation covered around 43,000 square meters, making it large enough to produce an estimated 3 megawatts of solar-generated power.
https://www.teslarati.com/teslas-til...-installation/
Info... particulier:
https://www.zonnepanelen-weetjes.be/zonnepanelen-prijs/

Voor tussenopslag -> powerwall ... of 16 x groter = *powerpack of meervoud...
*vb:
Citaat:

https://www.ad.nl/utrecht/mega-accu-...eurs~ac36257a/
Mathijs Steinberger 09-06-17

Mega-accu van Tesla laadt vijftig auto's tegelijk op bij Jaarbeurs

Bij de Jaarbeurs in Utrecht komt een grote accu te staan waaraan vijftig elektrische auto's kunnen opladen. Het wordt een van de grootste energie-opslagplaatsen van de Benelux.

Het initiatief komt van LomboXnet. De Utrechtse laadpaalontwikkelaar investeert er een miljoen euro in. Tesla gaat de accu leveren. Deze mega-batterij slaat stroom uit zonnepanelen op. Dus ook als de zon niet schijnt, kunnen elektrische auto's eraan opladen.

Buffer
Bij de Jaarbeurs staan al meerdere laadpalen. Als elektrische auto's gelijktijdig stroom aftappen, kan dat echter leiden tot overbelasting van het stroomnet. De superaccu voorkomt dit door te fungeren als een buffer.

Grootschalige opslag van stroom is noodzakelijk om ons stroomnet betaalbaar te houden, zegt eigenaar Robin Berg van LomboXnet. ,,Er komen steeds meer zonnepanelen. Als de zon schijnt en er wordt minder gebruikt dan opgewekt, kan het stroomnet het niet goed aan. De netbeheerder moet dikkere kabels aanleggen. Dan wordt het voor iedereen duurder. Bovendien sorteren we voor op een energiesysteem waarin geen kolencentrales meer nodig zijn. Die worden nu bijgeschakeld als er te weinig duurzame energie wordt opgewekt. Er moeten dus voorzieningen komen die als buffer fungeren.’’

25.000 vierkante meter
In de toekomst kan zo'n systeem als energiehub voor het stationsgebied en omliggende wijken worden gebruikt

Berg verwacht dat de accu na de zomer wordt geleverd en in de herfst in gebruik genomen wordt. De installatie oogt als een aantal grote serverkasten en neemt tussen de tien en twintig vierkante meter in beslag.

LomboXnet is al langer bezig met innovatieve autolaadpalen in de wijk Lombok. De accu's van elektrische auto's worden er gebuikt om door zonnepanelen opgewekte energie in op te slaan. Berg: ,,De grote accu bij de Jaarbeurs maakt ons systeem af. In de toekomst kan zo'n systeem als energiehub voor het stationsgebied en omliggende wijken worden gebruikt. De Jaarbeurs wil namelijk na de verbouwing 25.000 vierkante meter zonnepanelen plaatsen.’’

Mooie stap
De prijs van stroom fluctueert: als de accu goedkope stroom opslaat en bij een hogere prijs teruglevert aan het elektriciteitsnet, verdient LomboXnet met energiehandel. Daarnaast betalen automobilisten voor het stroomgebruik. Toch zal de accu verliesgevend zijn, verwacht Berg. ,,Wij voorzien dat binnen nu en tien jaar het hele energiesysteem hiernaartoe gaat. Ondanks belemmerende wetgeving nemen we nu toch deze stap. Anders zijn we te laat en halen we de klimaatdoelstellingen niet.’’

Ook energieleverancier Scholt Energy en netbeheerder Stedin zijn betrokken bij het project. Het Energiefonds Utrecht, dat is opgericht door de gemeente, zorgt voor financiering. Een woordvoerder van de gemeente spreekt van een mooie stap in het stimuleren van elektrisch rijden.

https://utrecht.nieuws.nl/economie/6...nergiesysteem/

Zonnecarports bij Utrechtse Jaarbeurs volgende stap voor slim energiesysteem

06 december 2017

Het duurzame wijkenergiesysteem Smart Solar Charging breidt uit met twee zonnecarports in het Utrechtse Beurskwartier. Op 6 december nam Jaarbeurs de energieopwekkende parkeeroverkappingen in gebruik die samen ruimte bieden voor 20 elektrische auto’s en laadpalen. Het dak van de carports bestaat uit 150 zonnepanelen, waardoor lokaal opgewekte energie direct geladen wordt in auto’s van bezoekers van het Beurskwartier. De uitbreiding van Smart Solar Charging is onderdeel van een grootschalige, duurzame herontwikkeling van het stationsgebied in Utrecht.

De zonnecarports zijn een volgende stap voor Smart Solar Charging in Utrecht. Het is een proefopstelling, om ervaringen op te doen voor het combineren van duurzame energie en mobiliteit in de regio. De ambitie is om 25.000 m2 zonnepanelen te koppelen aan duizend laadpunten in verschillende Utrechtse gemeenten.
Dat is nu het verschil met Vlaanderen als Nederlanders iets willen en aankondigen wordt het ook uitgevoerd... 6 maand na de aankondiging zijn al 20 "groene parkeerplaatsen" klaar.

De schoofzak 16 januari 2018 10:59

Pv-panelen? Zeg maar zonnepanelen, dat is wat minder elitair-wetenschappelijk chi chi, maar toch goed Vlaams.

reservespeler 16 januari 2018 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8624432)
Pv-panelen? Zeg maar zonnepanelen, dat is wat minder elitair-wetenschappelijk chi chi, maar toch goed Vlaams.

2

Micele 16 januari 2018 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8624432)

4

Tavek 16 januari 2018 13:49

Duitsland gaat 4 GW extra capaciteit zon en on shore wind laten installeren in 2018-2019 (regeerakkoord) en een ongespecifieerde extra capaciteit off-shore.

Ik vermoed dat ze die target van 40 % renewable toch willen halen in 2020.

Micele 16 januari 2018 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8624637)
Duitsland gaat 4 GW extra capaciteit zon en on shore wind laten installeren in 2018-2019 (regeerakkoord) en een ongespecifieerde extra capaciteit off-shore.

Ik vermoed dat ze die target van 40 % renewable toch willen halen in 2020.

Bron? Want D heeft nog geen regering. (dat zal een oud regeerakkoord zijn gebaseerd op oude studies)

http://www.zeit.de/news/2017-09/20/e...rgien-20091402

Vandaag halen ze wslk ruim 38%, die 40% is het allerminste (aandeel bij stroom**):

Stats van **Fraunhofer rekent met voorlopige # 45,6 %, eerste weken 2018 (veel wind in 2018), over gans 2017 haalde D al 38,5 % volgens #Fraunhofer ise, 2016 was dat 33,8 %:
# https://www.energy-charts.de/ren_sha...nnual&year=all

#

Het zou een blamage zijn dat D niet de 40% zou halen over gans 2018.

Micele 16 januari 2018 14:46

vervolg,
In 2016 had D 6 maanden meer stroom uit wind dan uit kernenergie, en 2017 zal *30% beter geweest zijn:

* https://www.energy-charts.de/ren_sha...&period=annual 18,9 versus 14,4 of 31% beter...

Tavek 16 januari 2018 16:42

Die anale fixatie op kernenergie als iets slechts, ik begrijp het niet.

Micele 16 januari 2018 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8624785)
Die anale fixatie op kernenergie als iets slechts, ik begrijp het niet.

De Duitse regering is enkel door die Fukushima-tsunami gekipt, anders bleven ze verder doen met hun kerncentrales, 14 jaar langer... als voor die aardbeving...

Tavek 16 januari 2018 22:52

Kolencentrales vinden ze wel leuk.

Achterlijken.

brother paul 16 januari 2018 23:40

https://www.electricitymap.org/?lang...countryCode=DE

Ik probeer nu elke dag te kijken om te zien of we donderdag die energierecords gaan beleven..

Ik zou ze eens 100% op zon en wind zien werken

Micele 17 januari 2018 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8625059)
https://www.electricitymap.org/?lang...countryCode=DE

Ik probeer nu elke dag te kijken om te zien of we donderdag die energierecords gaan beleven..

Ik zou ze eens 100% op zon en wind zien werken

Neem best Denemarken... reeds in 2015, enkele dagen alleen op wind.

Overschot verbruiken of beter opslaan is andere toebak.

Citaat:

https://www.theguardian.com/environm...tricity-demand

Wind power generates 140% of Denmark's electricity demand

Unusually high winds allowed Denmark to meet all of its electricity needs – with plenty to spare for Germany, Norway and Sweden too

Fri 10 Jul 2015 13.19

So much power was produced by Denmark’s windfarms on Thursday that the country was able to meet its domestic electricity demand and export power to Norway, Germany and Sweden.

On an unusually windy day, Denmark found itself producing 116% of its national electricity needs from wind turbines yesterday evening. By 3am on Friday, when electricity demand dropped, that figure had risen to 140%.

Interconnectors allowed 80% of the power surplus to be shared equally between Germany and Norway, which can store it in hydropower systems for use later. Sweden took the remaining fifth of excess power.

“It shows that a world powered 100% by renewable energy is no fantasy,” said Oliver Joy, a spokesman for trade body the European Wind Energy Association. “Wind energy and renewables can be a solution to decarbonisation – and also security of supply at times of high demand.”
En wat nu met die vele zonnepanelen op grote daken?

brother paul 17 januari 2018 00:05

https://ejbron.wordpress.com/2018/01...mpression=true

kojak 17 januari 2018 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8625027)
Kolencentrales vinden ze wel leuk.

Achterlijken.

Bruinkool.... nog erger.

Micele 17 januari 2018 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8625076)

Ik zie geen zonnepanelen.

brother paul 17 januari 2018 00:07

Dat is toch geen probleem , grote zonneparken zijn gewoon goedkoper dan kleine

Micele 17 januari 2018 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8625081)
Dat is toch geen probleem , grote zonneparken zijn gewoon goedkoper dan kleine

China...

brother paul 17 januari 2018 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8625079)
Ik zie geen zonnepanelen.

The collapse of alternatieve energy
Plooit als een rietje

brother paul 17 januari 2018 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8625082)
China...

Wat China ? Ze komen van China. Ja die vullen hun zakken aan ons fanatasietjes

brother paul 17 januari 2018 00:16

Kijk dat vind ik interssant

https://www.h2owaternetwerk.nl/vakar...et-wko-triplet

Micele 17 januari 2018 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8625086)
The collapse of alternatieve energy
Plooit als een rietje

Fake news

Beter:
Citaat:

https://www.fluxenergie.nl/duurzame-...er-verdringen/

Duurzame energie zal fossiel veel eerder verdringen

3 februari 2017 – De daling van het gebruik van fossiele brandstoffen zou wel eens veel eerder dan 2040 kunnen inzetten, mogelijk zelfs al in 2020. De dalende kosten voor elektrisch vervoer en zonne-energie zijn van grote invloed. Dat melden de onderzoekers van Carbon Tracker Initiative.

Uit het persbericht van van Carbon Tracker Initiative

‘(…) Falling costs of electric vehicle and solar technology could halt growth in global demand for oil and coal from 2020. (…) The scenario analysis warns that big energy companies are seriously underestimating low-carbon advances with a business-as-usual (BAU) approach, and that stranding of fossil fuel assets is likely as the low- carbon transition gathers pace. Growth in electric vehicles (EVs) alone could lead to 2 million barrels of oil per day (mbd) being displaced by 2025 – the same volume that caused the oil price collapse in 2014-15. This scenario sees 16mbd of oil demand displaced by 2040 and 25mbd by 2050, in stark contrast to the continuous growth in oil demand expected by industry.

Electric vehicles and solar power are the game-changers

“Electric vehicles and solar power are game-changers that the fossil fuel industry consistently underestimates. Further innovation could make our scenarios look conservative in 5 years’ time, in which case the demand misread by companies will have been amplified even more,” said Luke Sussams, senior researcher at Carbon Tracker.

Business-as-usual is over

The power and road transport sectors account for approximately half of fossil fuel consumption, so growth in solar photovoltaic (PV) and EVs can have a major impact on demand. The report argues that the use of BAU scenarios should be retired. Scenarios should now apply, as a minimum, the latest cost reduction projections for solar PV and EVs, along with emissions commitments nations have made in their Nationally Determined Contributions (NDCs) under the Paris Climate Agreement, to reflect the current state of the low-carbon transition. (…) Expect the unexpected: The disruptive power of low-carbon technology, warns that fossil fuels may lose 10% of market share to PV and EVs within a single decade — this may not sound much but it can be the beginning of the end once demand starts to decline.

Nieuwe (opbeurende) uitgangspunten

Carbon Tracker vindt dat de uitgangspunten voor toekomstverwachtingen drastisch moeten worden bijgesteld:
- Zonne-energie kan al in 2040 23% van de energieproductie verzorgen.
- Elektrische auto’s kunnen in 2035 al een derde van het wegvervoer verzorgen.
- De vraag naar steenkool kan in 2050 gehalveerd zijn.
- De groei in de vraag naar olie kan al stoppen in 2020/2030. (In 2040 16 mln vaten per dag minder.)
- Zonne-energie is de afgelopen zeven jaar al 85% goedkoper geworden en zal nog goedkoper worden.
- De kosten voor de batterijen van elektrische auto’s zijn al 73% gedaald en zullen vanaf nu nog meer dan halveren.

Opwarming aarde
Uit een bericht van Trouw
‘(…) Het scenario van Carbon Tracker is niet gebaseerd op de huidige vraag naar fossiele brandstoffen, maar op de kosten van hernieuwbare energie. Als de voorspelling uitkomt, blijft de opwarming van de aarde aan het eind van de eeuw beperkt tot 2,4 tot 2,7 graden. Dat kan lager uitpakken, de studie kijkt alleen naar elektriciteit en vervoer. De doorrekeningen van de fossiele industrie koersen op een 4 graden hetere planeet. (…)’

Interactieve tool
Carbon Tracker heeft een interactieve tool gemaakt waarmee iedereen kan ‘spelen’ met de verschillende scenario’s (input variaties: klimaatbeleid, kosten technologie, energievraag).

Het Britse rapport is een co-productie van het Carbon Tracker Initiative en het Grantham Institute (Imperial College London)

Bronnen
The Carbon Tracker Initiative, persbericht, 1 februari 2017: No growth for oil and coal from 2020 as electric cars and solar blossom
The Carbon Tracker Initiative, rapport, 1 februari 2017: Expect the Unexpected – The Disruptive Power of Low-Carbon Technology (pdf, 52 pag.)
The Carbon Tracker Initiative, samenvatting rapport, 1 februari 2017: Expect the Unexpected: The Disruptive Power of Low-carbon Technology
Trouw, 2 februari 2017: Schone energie verdringt kolen en olie veel eerder
https://www.carbontracker.org/
https://www.carbontracker.org/about/
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_Tracker_Initiative

Jan van den Berghe 17 januari 2018 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8625074)
En wat nu met die vele zonnepanelen op grote daken?

Wat is het probleem? Als je een te kleine installatie legt, rendeert je omvormer niet.

Tavek 17 januari 2018 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8625089)

Wind en zon zijn stelselmatig onderschat kwa prijsdaling en kwa volume in toegevoegde capaciteit.

Zon in het bijzonder. Op dit moment zit een nieuw type low cost zonnecel op het punt van doorbraak. Als deze doorbreekt kost zonne energie nog een heel pak minder en wordt het bereikbaar voor het gros van de wereldbevolking: waarom in een afrikaans dorp een generator leggen en diesel stoken als je gewoon wat goedkope zonnepanelen kan leggen ?

Een doorbraak in batterijtechnologie is de missing link, maar ik heb vertrouwen dat die daar komt. Ik ken geen enkele unief die er niet achter aan het zoeken is....en ik vertrouw wetenschappers veel eerder dan McKinsey analysten.

Profiteur 23 januari 2018 09:37

Wel ik heb een hellend dak en er kunnen een pak zonnepanelen op maar ik doe het niet. Ondanks de investering gewoon kan betaald worden. En dit omdat ik er niet in geloof zolang ze dat blijven belasten. En zolang Tommelein pietpraat blijft vertellen. Telkens als ik bijna overtuigd geraak om het toch te doen komt die op de radio of TV. En dan zeg ik resoluut neen.

Wanneer zal ik investeren : zodra ze ook een deftige opslag hebben en ik mijn woning volledig van het elektriciteitsnet kan afkoppelen. En er weer geen nieuwe belasting per m² op de proppen komt. Dan pas mogen ze mijn dak komen vol leggen.

Meer gebruik van regenwater (10000 liter) en een geboorde put. Verwarmen met stookolie en vooral een allesbrander (veel hout). Enkel nog maandelijks een rekening van elektriciteit en elke drie maanden een klein tussentijds factuur van het leidingwater.

Tavek 23 januari 2018 16:56

De Tesla batterij heeft in Australie blijkbaar op enkele dagen tijd een miljoen dollar verdiend.

Omwille van het feit dat ze bijzonder snel het net kan stabiliseren en energie kan opslaan (bij negatieve prijzen) en ontladen (bij hoge prijzen).

Micele 23 januari 2018 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8630574)
De Tesla batterij heeft in Australie blijkbaar op enkele dagen tijd een miljoen dollar verdiend.

Omwille van het feit dat ze bijzonder snel het net kan stabiliseren en energie kan opslaan (bij negatieve prijzen) en ontladen (bij hoge prijzen).

Die "reuzebatterij" gaat zich heel snel terugbetalen.

Jan van den Berghe 23 januari 2018 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 8630235)
Wel ik heb een hellend dak en er kunnen een pak zonnepanelen op maar ik doe het niet. Ondanks de investering gewoon kan betaald worden. En dit omdat ik er niet in geloof zolang ze dat blijven belasten. En zolang Tommelein pietpraat blijft vertellen. Telkens als ik bijna overtuigd geraak om het toch te doen komt die op de radio of TV. En dan zeg ik resoluut neen.

Hoe belasten ze zonnepanelen? Er liggen al enkele jaren zonnepanelen op ons dak en ik heb nog nooit enige belasting daarop betaald.

Tavek 23 januari 2018 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8630783)
Hoe belasten ze zonnepanelen? Er liggen al enkele jaren zonnepanelen op ons dak en ik heb nog nooit enige belasting daarop betaald.

Men belast die niet direct. Men rekent u een vergoeding aan voor het gebruik van het net als "batterij".

Als ge die belasting beu zijt, kunt ge u een batterij en bidirectionele meter zetten, dan betaal je geen prosumententarief meer.

Jan van den Berghe 23 januari 2018 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8630792)
Men belast die niet direct. Men rekent u een vergoeding aan voor het gebruik van het net als "batterij".

Het merkwaardige is dat mijn energieleverancier me nooit enig injectietarief heeft aangerekend.

Jan van den Berghe 24 januari 2018 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8630792)
Als ge die belasting beu zijt, kunt ge u een batterij en bidirectionele meter zetten, dan betaal je geen prosumententarief meer.

Weegt het een wel op tegen het andere?

Tavek 24 januari 2018 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8630794)
Het merkwaardige is dat mijn energieleverancier me nooit enig injectietarief heeft aangerekend.

Ik weet niet hoe dat in W-Vlaanderen zit. In Limburg rekent infrax ongeveer 100 euro per KW transformatorvermogen aan.

De gemiddelde installatie zal dan 300-400 euro per jaar kosten aan prosumententarief.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-...e-installaties

Tavek 24 januari 2018 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8630795)
Weegt het een wel op tegen het andere?

Op dit moment niet wegens de dure batterijkost.

In normale landen krijg je betaald als je een batterij zet (Nederland) omdat je zo mee het net stabiliseert.

Hier niet.

Profiteur 24 januari 2018 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8630805)
Ik weet niet hoe dat in W-Vlaanderen zit. In Limburg rekent infrax ongeveer 100 euro per KW transformatorvermogen aan.

De gemiddelde installatie zal dan 300-400 euro per jaar kosten aan prosumententarief.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-...e-installaties

Dat bedoelde ik dus. Betalen om zelf energie op te wekken? En wanneer ze de digitale meters gaan plaatsen is het volgens een leverancier van zonnepanelen helemaal niet rendabel meer. Ik heb 3 offertes ontvangen en met 1ne een gesprek gehad. Hij sprak over een verwaarloosbaar rendement. Toch als je alle kosten in rekening brengt. Want 1-2% nettorendement noem ik verwaarloosbaar. En mooi is het niet om uw dure dakpannen met lelijke panelen te bedekken. Dus momenteel zeg ik tegen Tommelein "kust ze".

gertc 24 januari 2018 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 8630924)
Dat bedoelde ik dus. Betalen om zelf energie op te wekken? En wanneer ze de digitale meters gaan plaatsen is het volgens een leverancier van zonnepanelen helemaal niet rendabel meer. Ik heb 3 offertes ontvangen en met 1ne een gesprek gehad. Hij sprak over een verwaarloosbaar rendement. Toch als je alle kosten in rekening brengt. Want 1-2% nettorendement noem ik verwaarloosbaar. En mooi is het niet om uw dure dakpannen met lelijke panelen te bedekken. Dus momenteel zeg ik tegen Tommelein "kust ze".

Een leverancier van zonnepanelen die zegt dat het niet rendabel is? Wat heb je in zijn drank gemengd om dat voor elkaar te krijgen :-D
Ik vertrouw de komst van die 'slimme' meter ook voor geen haar.

Profiteur 24 januari 2018 14:05

Hij was zo eerlijk te antwoorden en enkele tabellen te laten zien over hoe en wat met de komst van de digitale meters. En de eerste die deze zullen krijgen zijn de nieuwbouwwoningen en daarna elke particulier met zonnepanelen. De eerste 2-3 jaar kan je nog over rendabiliteit spreken maar eens een digitale meter er staat is het bijna geen winsituatie meer.

Micele 24 januari 2018 17:08

De slimme stroommeter zal ooit verplicht worden. De oude gaan ze afkeuren. Doe er maar iets tegen.

Citaat:

https://www.hln.be/wetenschap-planee...-huis~aba5c712

De klassieke elektriciteitsmeters worden niet meer gemaakt, en de Vlaamse regering wil ze vervangen door digitale exemplaren. Daarmee kunnen distributienetbeheerders uw verbruik vanop afstand meten, waardoor ze geen controleurs meer hoeven langs te sturen voor een meteropname. De Vlaming kan dankzij zo’n meter ook meteen zijn reële verbruik checken en desgewenst aanpassen om te besparen. Minister Tommelein heeft een plan klaar en hoopt morgen op groen licht van zijn coalitiepartners. De liberaal wil vanaf 1 januari 2019 aan de installatie van een (goedkoop) basisexemplaar beginnen.

Nieuwbouw

Vlamingen die een nieuwbouw zetten of zonnepanelen bezitten, zullen als eersten de teller in huis moeten halen. Pas na enkele jaren zal iedereen een digitale meter moeten hebben. Het gaat om een forse investering, maar de precieze grootte van het prijskaartje is nog niet bekend. Oppositiepartij sp.a verwijst naar een studie die zegt dat een volledige uitrol 2 miljard euro zou kosten. “En die rekening dreigt bij de gezinnen terecht te komen. Bovendien zal slechts een minderheid de voordelen plukken van zo’n slimme meter.”

Hoe dan ook moet de ommeslag gemaakt worden, zegt Tommelein. Hij benadrukt dat hij bewust niet voor de Rolls-Royce van de meters kiest en de installatie over enkele jaren spreidt. Bovendien zal de consument er sowieso energie mee kunnen besparen.
Ben benieuwd of ze die niet gratis kunnen installeren als je een E-wagen met laadpunt aanschaft, verdienen kunnen ze dan nog meer.

En de stilstands-partijen doen weer hun best:

Citaat:

“Dat is er met de pet naar gooien”

Tommelein reageerde vanmorgen in het radioprogramma ‘Hautekiet’ geprikkeld op de kritiek van sp.a. Volgens hem heeft die partij zelf het probleem voor zich uit geschoven.

Tommelein verwijst daarmee naar voormalig minister van Energie Freya Van den Bossche. “Door het getreuzel van het verleden zijn we nu bij de laatsten in Europa die de overstap maken naar digitale meters. Ook de kostprijs die de sp.a noemt -2 miljard euro- klopt volgens Tommelein niet. “Dat is er met de pet naar gooien”, dixit Tommelein.

De Open Vld-minister benadrukt dat zijn plan betaalbaar zal zijn en dat het gefaseerd zal ingevoerd worden. Dat eigenaars van zonnepanelen gestraft zullen worden met digitale meters, klopt dus volgens Tommelein ook niet. “Het zal ook eigenaars van zonnepanelen helpen. Zij zullen veel meer kunnen doen dan met de huidige meters. Het is de bedoeling om eigenaars van zonnepanelen te belonen en niet te bestraffen”, klonk het. Morgen legt hij daarover een nota voor aan de Vlaamse regering.
Hopelijk zijn die meters - tegen dan - ook geschikt voor Vehicle-to-grid:
Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Vehicle-to-grid (V2G) describes a system in which plug-in electric vehicles, such as electric cars (BEV), plug-in hybrids (PHEV) or hydrogen Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV), communicate with the power grid to sell demand response services by either returning electricity to the grid or by throttling their charging rate.[1] [2][3]

Vehicle-to-grid can be used with gridable vehicles, that is, plug-in electric vehicles (BEV and PHEV), with grid capacity. Since at any given time 95 percent of cars are parked, the batteries in electric vehicles could be used to let electricity flow from the car to the electric distribution network and back. This represents an estimated value to the utilities of up to $4,000 per year per car.[4]

Tavek 24 januari 2018 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 8631351)
Hij was zo eerlijk te antwoorden en enkele tabellen te laten zien over hoe en wat met de komst van de digitale meters. En de eerste die deze zullen krijgen zijn de nieuwbouwwoningen en daarna elke particulier met zonnepanelen. De eerste 2-3 jaar kan je nog over rendabiliteit spreken maar eens een digitale meter er staat is het bijna geen winsituatie meer.

In tegendeel, met een digitale meter is er geen reden meer voor een prosumententarief en gaan mensen veel verstandiger hun panelen sizen en eventueel koppelen aan een batterij.

Tavek 24 januari 2018 22:21

En die batterij kan een electrische wagen zijn. Toeval of niet, wagens staan het gros van de dag stil...

Jan van den Berghe 24 januari 2018 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8631827)
En die batterij kan een electrische wagen zijn. Toeval of niet, wagens staan het gros van de dag stil...

Alleen meestal niet thuis.

Micele 24 januari 2018 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8631834)
Alleen meestal niet thuis.

Verklaar?

De meeste mensen zijn de meeste tijd van hun leven gewoon "thuis". Waarom zou de eigen wagen dan meestal -ver weg- ergens anders staan?

Een dag heeft 24 hr. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be