Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Jood die weigert hand te geven aan vrouwen, op de lijst van de tsjeven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243226)

Zipper 16 april 2018 20:52

Zal nooit een hand geven aan een vrouw, maar is toch welkom op CD&V lijst

Plat op de buik voor het ultra-orthodox jodendom. Nog "tsjever" dan dit kan je imo niet meer zakken.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180416_03466355

Jan van den Berghe 16 april 2018 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8692388)
Plat op de buik voor het ultra-orthodox jodendom. Nog "tsjever" dan dit kan je imo niet meer zakken.

Waarom? Is geen hand geven soms een criminele daad? Iedereen is toch vrij een hand of geen hand te geven? Beleefd is anders, maar er is bij mijn weten geen wettelijke verplichting je steeds beleefd te gedragen.

Zipper 16 april 2018 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692398)
Waarom? Is geen hand geven soms een criminele daad? Iedereen is toch vrij een hand of geen hand te geven? Beleefd is anders, maar er is bij mijn weten geen wettelijke verplichting je steeds beleefd te gedragen.

religieuze waanzin

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8692402)
religieuze waanzin

Voor u, maar we leven in een democratische staat waar er vrijheden bestaan. Het behoort tot iemands volledige vrijheid om u bijvoorbeeld geen hand te geven, ook al vindt u dat niet leuk of beleefd.

De schoofzak 16 april 2018 21:21

Jood die weigert hand te geven aan vrouwen, op de lijst van de tsjeven

Proficiat tjseven.
Dat gaat interessante steken onder water geven op debatten.

titel: Chassidische jood op lijst CD&V: ‘Wij staan voor integratie’
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180416_03466355

Citaat:

De 42-jarige Aron Berger krijgt de negende plaats op de lijst van de Antwerpse CD&V. Dat meldt de website Joods Actueel, en wordt bevestigd aan onze redactie.

Berger is actief als organisator van inburgeringscursussen, en bij de sociale hulporganisatie voor de joodse gemeenschap. Op de website van Joods Actueel geeft hij toelichting bij zijn politieke ambities.

Berger zegt deel uit te maken van een ‘echte sinjorenfamilie’, die al vier generaties verankerd is in Antwerpen. ‘Wij staan voor integratie, niet voor assimilatie’, zegt hij over de ultraorthodoxe joden in Antwerpen.

Berger wordt woensdag door lijsttrekker Kris Peeters voorgesteld. Tot dan weigert Peeters in te gaan op de kandidatuur van Berger.

Geen hand geven

In zijn interview op Joods Actueel geeft hij meteen aan hoe zijn geloof zijn politieke activiteit mee kan bepalen. ‘Als ultraorthodoxe jood hou ik mij aan de regels van mijn geloof en zal ik dan ook uitleggen aan mensen met wie ik in contact kom waarom ik geen hand geef aan een dame. Ik ben dan ook blij dat de CD&V begrip toont voor mijn overtuiging.’

‘Dit is een belangrijke mijlpaal, want voor het eerst maakt iemand uit de ultraorthodoxe gemeenschap kans om te zetelen’, besluit Michael Freilich, hoofdredacteur van Joods Actueel.

Zipper 16 april 2018 21:22

Dubbel :

https://forum.politics.be/showthread.php?t=243223

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8692422)
Proficiat tjseven.
Dat gaat interessante steken onder water geven op debatten.

titel: Chassidische jood op lijst CD&V: ‘Wij staan voor integratie’

Alles staat of valt bij de betekenis die men wil geven aan "integratie", nietwaar?!

Hoofdstraat 16 april 2018 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692398)

Als voor iedereen hetzelfde zou gelden heb je gelijk

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 8692433)
Als voor iedereen hetzelfde zou gelden heb je gelijk

Voor wie geldt het dan niet?

Zucht 16 april 2018 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692435)

Deze misschien ?

(6 maand celstraf gevraagd)

alice 16 april 2018 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8692388)

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180416_03466355

Alles om maar stemmen binnen te halen, toch? Dat iemand het gelijkheidsbeginsel schaadt, discrimineert, geen probleem zolang die kandidaat maar stemmen op brengt. Reden dus om zeker niet op die partij te stemmen! ;-)

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8692436)
Deze misschien ?

Niemand hoeft enige uitleg te geven waarom men geen hand geeft. Zo eenvoudig is dat.

Tavek 16 april 2018 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692405)
Voor u, maar we leven in een democratische staat waar er vrijheden bestaan. Het behoort tot iemands volledige vrijheid om u bijvoorbeeld geen hand te geven, ook al vindt u dat niet leuk of beleefd.

Ik wil u die afnemen.

Op een democratische manier.

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8692439)
Alles om maar stemmen binnen te halen, toch? Dat iemand het gelijkheidsbeginsel schaadt, discrimineert, geen probleem zolang die kandidaat maar stemmen op brengt. Reden dus om zeker niet op die partij te stemmen! ;-)

Wel of geen hand geven houdt geenszins enige schending in van het gelijkheidsbeginsel zoals vervat in de Belgische wetgeving. U slaat de bal hier volkomen mis.

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8692441)
Ik wil u die afnemen.

Op een democratische manier.

Iedereen verplichten tot het geven van een hand. Ja, daarmee versterken we de vrijheid in dit land... Proest!

Zucht 16 april 2018 21:37

Dezelfde dag dat men 6 maand gevangenisstraf eist voor iemand die binnen een gesloten groep afkondigt dat hij geen hand wil geven aan iemand met een kleurtje ( al is die interpretatie van de poster betwist)
Komt er ook één enthousiast zeggen dat hij geen hand wil geven aan iemand van het vrouwelijk geslacht. Voor heel het land en zonder dubbelzinnigheid. En die krijgt geen proces aan zijn been, maar een plaats op de lijst van CD&V.
Wat is er mis in dit plaatje ?

alice 16 april 2018 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692442)
Wel of geen hand geven houdt geenszins enige schending in van het gelijkheidsbeginsel zoals vervat in de Belgische wetgeving. U slaat de bal hier volkomen mis.

Deze discussie hebben we al gevoerd. Ik sla helemaal geen bal mis, discriminatie op basis van gender is verboden. Hoop dat een vrouw/ politica waarbij die man weigert een hand te geven klacht neer legt. Dan zullen we zien wie hier ballen mist.

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8692447)
Deze discussie hebben we al gevoerd. Ik sla helemaal geen bal mis, discriminatie op basis van gender is verboden. Hoop dat een vrouw/ politica waarbij die man weigert een hand te geven klacht neer legt. Dan zullen we zien wie hier ballen mist.

Natuurlijk slaat u de bal mis. Toen we de discussie voerden, heb ik u gevraagd om een voorbeeld te geven van een veroordeling omwille van het niet geven van een hand. U bleef het antwoord schuldig.

Niet verwonderlijk, want handen geven is geen wettelijke verplichting in dit land. Het behoort tot ieders vrijheid om geen of een hand te geven. Zo eenvoudig is dat.

Jammer dat u altijd weer zo dictatoriaal uit de hoek komt en altijd weer mensen in hun vrijheid wil beperken.

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8692445)
Dezelfde dag dat men 6 maand gevangenisstraf eist voor iemand die binnen een gesloten groep afkondigt dat hij geen hand wil geven aan iemand met een kleurtje ( al is die interpretatie van de poster betwist)
Komt er ook één enthousiast zeggen dat hij geen hand wil geven aan iemand van het vrouwelijk geslacht. Voor heel het land en zonder dubbelzinnigheid. En die krijgt geen proces aan zijn been, maar een plaats op de lijst van CD&V.
Wat is er mis in dit plaatje ?

De vrijheid die voor iedereen geldt.

alice 16 april 2018 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692449)
Natuurlijk slaat u de bal mis. Toen we de discussie voerden, heb ik u gevraagd om een voorbeeld te geven van een veroordeling omwille van het niet geven van een hand. U bleef het antwoord schuldig.

Niet verwonderlijk, want handen geven is geen wettelijke verplichting in dit land. Het behoort tot ieders vrijheid om geen of een hand te geven. Zo eenvoudig is dat.

Jammer dat u altijd weer zo dictatoriaal uit de hoek komt en altijd weer mensen in hun vrijheid wil beperken.

Uw mening tegenover de mijne, we zullen zien of er een vrouw is die een weigering aankaart in de vorm van een klacht. En of er dan uw redenering of de mijne gevolgd wordt. Ben er nogal gerust in.

Jan van den Berghe 16 april 2018 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8692460)
Uw mening tegenover de mijne, we zullen zien of er een vrouw is die een weigering aankaart in de vorm van een klacht. En of er dan uw redenering of de mijne gevolgd wordt. Ben er nogal gerust in.

Als u er toch zo gerust in bent, waarom start u zelf geen klachtprocedure tegen die orthodoxe Jood?

Universalia 16 april 2018 21:53

Ik geef ook geen hand meer, ik maak zoals onze Chinese vrienden het ons al jaar- en dag voorgedaan hebben, een beleefde buiging als het mij aanstaat.

Is er iemand die vraagt waarom ik geen hand geef dan zeg ik: U mag mij dat niet kwalijk nemen maar ik heb smetvrees.

Geen overdreven optie in tegenwoordige tijden om dat te hebben dat smetvrees.

:cheer:

DucDEnghien 16 april 2018 21:58

Citaat:

Stel u voor: we komen mekaar tegen op een networking event. U steekt uw hand uit en ik weiger die te schudden. Tien seconden later komt er een vrouwlijke kennis af die mij een kus geeft op de wang zonder dat ik problemen maak. Met welke argumenten stapt u naar de rechtbank?

Tavek 16 april 2018 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692443)
Iedereen verplichten tot het geven van een hand. Ja, daarmee versterken we de vrijheid in dit land... Proest!

Oh neen, louter religie in publieke sfeer en staatssponsoring van uw sekte.

Jan van den Berghe 16 april 2018 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8692480)
Oh neen, louter religie in publieke sfeer en staatssponsoring van uw sekte.

???

Jan van den Berghe 16 april 2018 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 8692477)
Stel u voor: we komen mekaar tegen op een networking event. U steekt uw hand uit en ik weiger die te schudden. Tien seconden later komt er een vrouwlijke kennis af die mij een kus geeft op de wang zonder dat ik problemen maak. Met welke argumenten stapt u naar de rechtbank?

Geen enkel. Overspannen feministische praat is nu eenmaal geen wettelijke referentie in de rechtbank.

Den Duisteren Duikboot 16 april 2018 22:16

Citaat:

Ik sla helemaal geen bal mis, discriminatie op basis van gender is verboden.

Ongetwijfeld, maar niet elk onderscheid geldt als discriminatie. Of moet ik mij als man gediscrimineerd voelen als een andere man wel de vrouwtjes op de wangen kust, maar niet mij?

Zipper 16 april 2018 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 8692497)
Ongetwijfeld, maar niet elk onderscheid geldt als discriminatie. Of moet ik mij als man gediscrimineerd voelen als een andere man wel de vrouwtjes op de wangen kust, maar niet mij?

de reden is hier godsdienst, dus kunnen we gerust van religieuze waanzin spreken.

Jan van den Berghe 16 april 2018 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8692502)
de reden is hier godsdienst, dus kunnen we gerust van religieuze waanzin spreken.

De reden maakt totaal niets uit. In dit land is iedere burger vrij om een hand te geven of om er geen te geven. Zich verantwoorden hoeft zelfs niet.

DucDEnghien 16 april 2018 22:23

Citaat:

Nee, het is niet godsdienst in het algemeen zoals u het probeert voor te stellen, het is de interpretatie van godsdienst door sommige individuen.

Zipper 16 april 2018 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692507)
De reden maakt totaal niets uit. In dit land is iedere burger vrij om een hand te geven of om er geen te geven. Zich verantwoorden hoeft zelfs niet.

toch wel, iemand geen hand willen geven uit religieuze motieven is middeleeuws achterlijk en debiel.

Den Duisteren Duikboot 16 april 2018 22:27

Citaat:

Dat onder autochtone Vlamingen de mannen elkaar een hand geven en ze de vrouwen zoenen, is een kwestie van cultuur. "Dus" kunnen we gerust van "culturele waanzin" spreken?

DucDEnghien 16 april 2018 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8692514)
toch wel, iemand geen hand willen geven uit religieuze motieven is middeleeuws achterlijk en debiel.

En iemand die geen hand wil geven omwille van andere motieven?

Jan van den Berghe 16 april 2018 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8692514)

Dat mag u vinden, maar iemand anders mag het gerust anders zien. We leven in een vrije staat, beste vriend, en daar zijn de gedachten vrij en ook het uiten ervan.

Wapper 16 april 2018 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692507)

Dat klopt als een zwerende vinger, maar daar gaat het helemaal niet over.
In o.a. West Europa is het gebruikelijk dat wanneer men iemand ontmoet, men hem/haar de hand geeft. Dat hoort bij onze simpele beleefdheidsnormen.

Moest het hier de gewoonte zijn mekaar in het kruis te tasten bij een ontmoeting dan zou ik u kunnen volgen.

Jan van den Berghe 16 april 2018 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8692558)
Dat klopt als een zwerende vinger, maar daar gaat het helemaal niet over.
In o.a. West Europa is het gebruikelijk dat wanneer men iemand ontmoet, men hem/haar de hand geeft. Dat hoort bij onze simpele beleefdheidsnormen.

Dat kan best, maar niemand is daartoe verplicht. Als ik geen hand wil geven, dan geef ik geen hand, ongeacht de reden. En die reden hoef ik niet te uiten.

kojak 16 april 2018 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692435)

Stel, je bezoekt met je baas één van je beste klanten.
En je zou weigeren, dat recht heb je idd, om die klant een hand te geven.

Of je vertegenwoordigt een groep mensen, en je weigert daar ook om aan bepaalde andere mensen een hand te geven.

Dan wens ik je nog veel succes toe in je loopbaan. :)

Wapper 16 april 2018 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8692560)
Dat kan best, maar niemand is daartoe verplicht. Als ik geen hand wil geven, dan geef ik geen hand, ongeacht de reden. En die reden hoef ik niet te uiten.

Vrijheid, blijheid alom dus.
Moest ik u ooit ontmoeten, houdt er dan rekening mee dat ik krachtig uw bilnaad zal kussen, ongeacht de reden.

Lukkas 16 april 2018 23:41

Citaat:

Inderdaad. Zij willen een 'individu' geen hand geven, OMDAT het een VROUW is. Dat stinkt naar discriminatie.

maddox 16 april 2018 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas (Bericht 8692578)
Inderdaad. Zij willen een 'individu' geen hand geven, OMDAT het een VROUW is. Dat stinkt naar discriminatie.

Ik geef een moslima die haar religie duidelijk aangeeft (door bijvoorbeeld klederdracht) geen hand, geen kus, en zal haar ook niet gemakkelijk te woord staan.
Ik wil niet dat die dame problemen krijgt met haar familie.
Het ontmoeten van vreemde mannen zonder beschermer is namelijk nogal gevaarlijk voor een moslima.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be