Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Milieu-vriendelijkheden die je bedreven hebt, bedrijft, of zou willen bedrijven. . (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247992)

eno2 6 april 2019 15:36

Milieu-vriendelijkheden die je bedreven hebt, bedrijft, of zou willen bedrijven. .
 
Bedreven:

Citaat:

Op aardgas rijden is voor milieu en portemonnee beter dan diesel, benzine en zelfs elektrisch


Heb ik gedaan. In een Volvo LPG geplaatst.
Toen kwam ik eens de garage binnen bij een sterk gasgeurtje. Gelukkig zonder sigaret. Toen rookte ik nog. Ik begrijp het wel dat het een niche blijft.

patrickve 6 april 2019 17:37

Op aardgas rijden is beter dan elektrisch ???

Enkel maar als meer dan 70% van uw stroom uit steenkool komt, he.

eno2 6 april 2019 17:56

pfjoew. Ik zal het artikel eens moeten lezen.

patrickve 6 april 2019 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985137)
pfjoew. Ik zal het artikel eens moeten lezen.

Ik kan het niet, het is te betalen.

eno2 6 april 2019 23:20

Ik ook niet dan.

Zo uit het hoofd weet ik alleen dat een EV die niet op groene stroom rijdt, een uitstoot heeft van 70% van een auto met verbrandingsmotor. Ik kan aannemen dat LPG daar onder zou kunnen liggen.

Micele 6 april 2019 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985259)
Ik ook niet dan.

Zo uit het hoofd weet ik alleen dat een EV die niet op groene stroom rijdt, een uitstoot heeft van 70% van een auto met verbrandingsmotor.

Bron?
En op grijze stroom? (kernenergie)

Citaat:

Ik kan aannemen dat LPG daar onder zou kunnen liggen.
LPG is eigenlijk minder goed dan benzine:

LPG is ook geen aardgas hé, CNG is aardgas.

hier heb je ze allemaal op een rijtje, uitstoot klimaat (CO2) en directe gezondheidsschade. Een EV heeft geen uitlaat.



https://www.natuurenmilieu.nl/blog/w...one-brandstof/

Anna List 6 april 2019 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8985171)
Ik kan het niet, het is te betalen.

Citaat:

.
logo De Morgen
Homepage
Binnenland
Buitenland
Politiek
Economie
Wetenschap
Opinie
Sport

Cult
Muziek, film, tv, expo
Cult.homepage
Muziek
Film
TV & Media
Technologie
Podium
Expo
Boeken

Zine
Interview, foto, lifestyle
Zine.homepage
Interview
Goesting
Lifestyle
Mode
Eten & Drinken
Reizen
Fotografie

DM
Voor abonnees
DM Home
DM Select
DM Kiosk
DM Voordelen

ZOEKEN

vlaams fonds
Uitloggen

Instellingen

Lees later
1 Rijden op aardgas, goedkoper en milieuvriendelijk, zegt de energieregulator CREG. © ANP
Nieuws Economie
MOBILITEIT
Op aardgas rijden is voor milieu en portemonnee beter dan diesel, benzine en zelfs elektrisch
05-04-19, 11.22u - Lieven Desmet - Bron: Eigen berichtgeving
LEES LATER
Een wagen op aardgas is zowel op milieu- als op economisch vlak een betere optie dan een dieselwagen of zelfs een elektrisch voertuig. Dat blijkt uit een nieuw rapport van energieregulator CREG. En toch zal aardgas een niche blijven, zeggen experts.

Van alle nieuwe voertuigen die vorig jaar werden ingeschreven was 0,8 procent een voertuig op gecomprimeerd aardgas (cng) of vloeibaar aardgas (lng). Voor 2018 waren dat 5.000 lichte voertuigen (auto’s en bestelwagens). Daarnaast werden ook nog eens 100 vrachtwagens (cng of lng) geregistreerd, wat neerkomt op 1 procent van het totaal. Dat is wat men noemt een niche. Een niche die evenwel al jaren aanwezig is op de markt, maar de echt grote doorbraak van aardgas voor onze mobiliteit is er nooit gekomen.

Nochtans heeft dit type voertuig een reeks voordelen voor het milieu, vooral wat betreft de luchtkwaliteit. Vanuit dat perspectief, de klimaatzaak, onderzocht de energieregulator CREG de kosten van cng- en lng-voertuigen in vergelijking met die van hun benzine- en dieseltegenhangers. Voor een particulier bezit is de aanschaf van een wagen op cng of lng iets duurder in aankoop, maar fors goedkoper in verbruikskostzn.

Goedkoper
Volgens de analyse van de CREG is de kostprijs van 100 kilometer rijden met een dieselmotor ongeveer 65 procent duurder dan met een cng-wagen. Zowel de prijs van een liter diesel als het verbruik van de dieselmotor zelf is telkens negatief ten opzichte van aardgas. Met als gevolg dat 100 kilometer met een cng-voertuig gemiddeld 3,95 euro kost, tegenover 6,54 euro voor diesel en 6,93 euro voor benzine.

De aankoopprijs voor een cng-voertuig is gemiddeld 200 euro duurder, wat op de totaalprijs van een auto vrijwel verwaarloosbaar is. Die extra kostprijs is al na 15.000 kilometer goedgemaakt. Maar, als je ook de overheidspremies (Wallonië) of belastingvrijstellingen (Vlaanderen) in rekenschap brengt, dan is de winstgevendheid er al vanaf kilometer één, analyseert de CREG. Voor benzinemotoren ligt dat anders, omdat de aankoopprijs anders is. Dan heb je al 65.000 kilometer nodig om je aardgasvoertuig winstgevend te maken ten opzicht van de benzine. Rekening houdend met de premies en de belastingvrijstellingen.

Minder uitstoot
De milieueffecten zijn evenwel imposant. In vergelijking met diesel en benzinemotoren stoten cng-motoren aanzienlijk minder fijn stof en stikstofoxiden uit (80 tot 90 procent minder). Ook de CO2-uitstoot vermindert met 7 tot 16 procent, terwijl de motor 50 procent minder geluid produceert.

Deze vaststellingen, in combinatie met het economische voordeel, doen de vraag rijzen of aardgas niet hét antwoord is, want ook in vergelijking met elektrische wagens – die fors duurder zijn – is het milieuaspect voordelig. Waarom rijden er dan niet meer wagens op aardgas, of staren we ons allen blind op de ontwikkeling van elektrische wagens, terwijl er al een beter en goedkoper alternatief op de markt is?

SHARE
‘Cng blijft een fossiele brandstof. Dus op lange termijn is het niet de oplossing voor ons milieuvraagstuk’

JEAN-MARC TIMMERMANS, AGORIA
“Het is een beetje een kip-en-eidiscussie”, zegt Jean-Marc Timmermans van technologiefederatie Agoria. “Historisch gezien kende de verbrandingsmotor een snellere doorbraak dan elektrische. Vanuit het beleid werd later ook ingezet op diesel.” Het gevolg was dat er minder aanbod kwam van alternatieven zoals aardgaswagens, waardoor de vraag van de consument ook ondermaats bleef. Minder vraag, weinig aanbod. En door het gebrek aan vraag kwamen er ook weinig tankstations waar de aardgasgebruiker kon tanken. Die beperkte autonomie in combinatie met een laag aantal tankstations is uiteraard ook een gevolg van dat ‘vraag en aanbod’-verhaal. Zo krijg je een vicieuze cirkel.

Vrachtverkeer
Bovendien plaats Timmermans een belangrijke kanttekening bij het milieuaspect. “Cng blijft een fossiele brandstof. Dus op lange termijn is het niet de oplossing voor ons milieuvraagstuk.” Daarin wordt hij bijgetreden door Bruno Van Zeebroeck, van het Leuvense onderzoeksplatform Transport en Mobility. “Het probleem ligt hem voornamelijk bij de ontginning van aardgas.” Als dat mee in rekenschap wordt gebracht is het milieuplaatje al minder florissant, en de reden waarom voor de toekomst gekeken wordt naar elektriciteit.

“Zeker in combinatie met hybride zie ik voor cng een toekomst voor bijvoorbeeld het vrachtverkeer”, zegt Jean-Marc Timmermans. “Maar voor personenvervoer zit de echte doorbraak in elektrische voertuigen, gecombineerd met een duurzame elektriciteits- en batterijproductie. Anderzijds bant Agoria geen technologieën, maar pleiten we ervoor te durven kiezen voor innovatieve technologieën, zoals elektrische en hybride aandrijvingen in combinatie met verschillende brandstoffen.”

Wat is cng?
Cng staat voor compressed natural gas, en is in wezen hetzelfde als het bekende aardgas, waarmee ook huizen worden verwarmd. Dit gas wordt onder druk gebracht (tussen 200 en 300 bar) en bestaat voornamelijk uit methaan.

Wereldwijd rijden er vandaag ruim 20 miljoen voertuigen rond op aardgas. België telt zo’n 11.000 auto’s op cng, en inmiddels zijn ook al meer dan 100 tankstations in het land uitgerust met een cng-pomp. Tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen.

Cng kan bij omgevingstemperatuur in gasvorm worden opgeslagen. In tegenstelling tot lpg is cng bovendien lichter dan lucht, en bijgevolg mogen aardgasvoertuigen ook in ondergrondse garages worden geparkeerd, mits deze een ventilatiesysteem hebben, wat feitelijk verplicht is.

Anna List 6 april 2019 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8985171)
Ik kan het niet, het is te betalen.

Citaat:

.
logo De Morgen
Homepage
Binnenland
Buitenland
Politiek
Economie
Wetenschap
Opinie
Sport

Cult
Muziek, film, tv, expo
Cult.homepage
Muziek
Film
TV & Media
Technologie
Podium
Expo
Boeken

Zine
Interview, foto, lifestyle
Zine.homepage
Interview
Goesting
Lifestyle
Mode
Eten & Drinken
Reizen
Fotografie

DM
Voor abonnees
DM Home
DM Select
DM Kiosk
DM Voordelen

ZOEKEN
Instellingen

Lees later
1 Rijden op aardgas, goedkoper en milieuvriendelijk, zegt de energieregulator CREG. © ANP
Nieuws Economie
MOBILITEIT
Op aardgas rijden is voor milieu en portemonnee beter dan diesel, benzine en zelfs elektrisch
05-04-19, 11.22u - Lieven Desmet - Bron: Eigen berichtgeving
LEES LATER
Een wagen op aardgas is zowel op milieu- als op economisch vlak een betere optie dan een dieselwagen of zelfs een elektrisch voertuig. Dat blijkt uit een nieuw rapport van energieregulator CREG. En toch zal aardgas een niche blijven, zeggen experts.

Van alle nieuwe voertuigen die vorig jaar werden ingeschreven was 0,8 procent een voertuig op gecomprimeerd aardgas (cng) of vloeibaar aardgas (lng). Voor 2018 waren dat 5.000 lichte voertuigen (auto’s en bestelwagens). Daarnaast werden ook nog eens 100 vrachtwagens (cng of lng) geregistreerd, wat neerkomt op 1 procent van het totaal. Dat is wat men noemt een niche. Een niche die evenwel al jaren aanwezig is op de markt, maar de echt grote doorbraak van aardgas voor onze mobiliteit is er nooit gekomen.

Nochtans heeft dit type voertuig een reeks voordelen voor het milieu, vooral wat betreft de luchtkwaliteit. Vanuit dat perspectief, de klimaatzaak, onderzocht de energieregulator CREG de kosten van cng- en lng-voertuigen in vergelijking met die van hun benzine- en dieseltegenhangers. Voor een particulier bezit is de aanschaf van een wagen op cng of lng iets duurder in aankoop, maar fors goedkoper in verbruikskostzn.

Goedkoper
Volgens de analyse van de CREG is de kostprijs van 100 kilometer rijden met een dieselmotor ongeveer 65 procent duurder dan met een cng-wagen. Zowel de prijs van een liter diesel als het verbruik van de dieselmotor zelf is telkens negatief ten opzichte van aardgas. Met als gevolg dat 100 kilometer met een cng-voertuig gemiddeld 3,95 euro kost, tegenover 6,54 euro voor diesel en 6,93 euro voor benzine.

De aankoopprijs voor een cng-voertuig is gemiddeld 200 euro duurder, wat op de totaalprijs van een auto vrijwel verwaarloosbaar is. Die extra kostprijs is al na 15.000 kilometer goedgemaakt. Maar, als je ook de overheidspremies (Wallonië) of belastingvrijstellingen (Vlaanderen) in rekenschap brengt, dan is de winstgevendheid er al vanaf kilometer één, analyseert de CREG. Voor benzinemotoren ligt dat anders, omdat de aankoopprijs anders is. Dan heb je al 65.000 kilometer nodig om je aardgasvoertuig winstgevend te maken ten opzicht van de benzine. Rekening houdend met de premies en de belastingvrijstellingen.

Minder uitstoot
De milieueffecten zijn evenwel imposant. In vergelijking met diesel en benzinemotoren stoten cng-motoren aanzienlijk minder fijn stof en stikstofoxiden uit (80 tot 90 procent minder). Ook de CO2-uitstoot vermindert met 7 tot 16 procent, terwijl de motor 50 procent minder geluid produceert.

Deze vaststellingen, in combinatie met het economische voordeel, doen de vraag rijzen of aardgas niet hét antwoord is, want ook in vergelijking met elektrische wagens – die fors duurder zijn – is het milieuaspect voordelig. Waarom rijden er dan niet meer wagens op aardgas, of staren we ons allen blind op de ontwikkeling van elektrische wagens, terwijl er al een beter en goedkoper alternatief op de markt is?

SHARE
‘Cng blijft een fossiele brandstof. Dus op lange termijn is het niet de oplossing voor ons milieuvraagstuk’

JEAN-MARC TIMMERMANS, AGORIA
“Het is een beetje een kip-en-eidiscussie”, zegt Jean-Marc Timmermans van technologiefederatie Agoria. “Historisch gezien kende de verbrandingsmotor een snellere doorbraak dan elektrische. Vanuit het beleid werd later ook ingezet op diesel.” Het gevolg was dat er minder aanbod kwam van alternatieven zoals aardgaswagens, waardoor de vraag van de consument ook ondermaats bleef. Minder vraag, weinig aanbod. En door het gebrek aan vraag kwamen er ook weinig tankstations waar de aardgasgebruiker kon tanken. Die beperkte autonomie in combinatie met een laag aantal tankstations is uiteraard ook een gevolg van dat ‘vraag en aanbod’-verhaal. Zo krijg je een vicieuze cirkel.

Vrachtverkeer
Bovendien plaats Timmermans een belangrijke kanttekening bij het milieuaspect. “Cng blijft een fossiele brandstof. Dus op lange termijn is het niet de oplossing voor ons milieuvraagstuk.” Daarin wordt hij bijgetreden door Bruno Van Zeebroeck, van het Leuvense onderzoeksplatform Transport en Mobility. “Het probleem ligt hem voornamelijk bij de ontginning van aardgas.” Als dat mee in rekenschap wordt gebracht is het milieuplaatje al minder florissant, en de reden waarom voor de toekomst gekeken wordt naar elektriciteit.

“Zeker in combinatie met hybride zie ik voor cng een toekomst voor bijvoorbeeld het vrachtverkeer”, zegt Jean-Marc Timmermans. “Maar voor personenvervoer zit de echte doorbraak in elektrische voertuigen, gecombineerd met een duurzame elektriciteits- en batterijproductie. Anderzijds bant Agoria geen technologieën, maar pleiten we ervoor te durven kiezen voor innovatieve technologieën, zoals elektrische en hybride aandrijvingen in combinatie met verschillende brandstoffen.”

Wat is cng?
Cng staat voor compressed natural gas, en is in wezen hetzelfde als het bekende aardgas, waarmee ook huizen worden verwarmd. Dit gas wordt onder druk gebracht (tussen 200 en 300 bar) en bestaat voornamelijk uit methaan.

Wereldwijd rijden er vandaag ruim 20 miljoen voertuigen rond op aardgas. België telt zo’n 11.000 auto’s op cng, en inmiddels zijn ook al meer dan 100 tankstations in het land uitgerust met een cng-pomp. Tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen.

Cng kan bij omgevingstemperatuur in gasvorm worden opgeslagen. In tegenstelling tot lpg is cng bovendien lichter dan lucht, en bijgevolg mogen aardgasvoertuigen ook in ondergrondse garages worden geparkeerd, mits deze een ventilatiesysteem hebben, wat feitelijk verplicht is.

Wapper 6 april 2019 23:36



Astemblieft Zeg!

Tl;dr

eno2 7 april 2019 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8985261)
Bron?
En op grijze stroom? (kernenergie)


LPG is eigenlijk minder goed dan benzine:

LPG is ook geen aardgas hé, CNG is aardgas.

hier heb je ze allemaal op een rijtje, uitstoot klimaat (CO2) en directe gezondheidsschade. Een EV heeft geen uitlaat.



https://www.natuurenmilieu.nl/blog/w...one-brandstof/

Bron heb ik wellicht niet gesaved omdat het zo gemakkelijk te onthouden was - wellicht een van jouw stats. Ik zal toch eens zoeken.

Ik zeg LPG omdat ik daarmee reed. Van die andere gassen weet/ken ik niets.

Die grafiek van jouw gaat niet over CO2 (wel over gezondheid & Klimaat) , waar die 70% van mij wel over gaat.

eno2 7 april 2019 01:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8985261)
Bron?

Vond ik niet terug, maar wel dit:

Citaat:

... gemiddelde elektrische wagen 30 gram CO2 uitstoot per kilometer. Dat is slechts een vierde van de uitstoot door de zuinigste conventionele wagens die vandaag beschikbaar zijn. http://www.knack.be/nieuws/belgie/bi...on-888379.html

patrickve 7 april 2019 05:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8985261)
Bron?
En op grijze stroom? (kernenergie)

Qua CO2 uitstoot is kernenergie wel "groene" stroom hoor. Dat doet zeer aan vele ideologische tenen, maar het is wel zo. Kernenergie doet het op dat vlak beter dan wind energie. Ook al zijn er totaal verkeerde rapporten die kernenergie gelijk stellen aan gas, maar dat is dus gewoon fout.

Grijze stroom moet gezien worden, op milieu vlak, als steenkool/gas.

patrickve 7 april 2019 05:35

Anna,

in uw gekwoot artikel:

men ZEGT dus gewoon dat het beter is dan elektrisch, terwijl de cijfers die men geeft dat tegenspreken. Tenzij uw stroom natuurlijk uit de lokale steenkoolcentrale of gascentrale komen, dan wel natuurlijk. Dat is dan evident.

reservespeler 7 april 2019 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985031)
Bedreven:



Heb ik gedaan. In een Volvo LPG geplaatst.
Toen kwam ik eens de garage binnen bij een sterk gasgeurtje. Gelukkig zonder sigaret. Toen rookte ik nog. Ik begrijp het wel dat het een niche blijft.

Heb ik ook mee gereden, was niet mijn beste keuze ooit.

Micele 7 april 2019 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985273)
Die grafiek van jouw gaat niet over CO2 (wel over gezondheid & Klimaat) , waar die 70% van mij wel over gaat.

Die grafiek gaat wel over CO2, klimaatschade is vooral CO2. staat er ook in haakjes achter. Klimaat (CO2). Die zie je toch?

Met welke stroom wordt overigens benzine en diesel gemaakt? Vind je dat ook?
Is dat ook kolenstroom? :lol:

Kijk een electrische wagen heeft CO2 uitstoot uitlaat : nul
Een fossiele wagen heeft meestal rond de 120 gemiddeld, op papier. In de praktijk op de weg dikwijls (veel) meer. Want het labogesjoemel is algemeen geweten. Met de WLTP+RDE gaat overigens die meetnorm wat realistischer worden en de gemeten CO2 gaat gewoon gemiddeld 15% hoger zijn.
https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=713

Begint men nu bij een electrische wagen de oorsprong van de (laad)stroom mee te tellen, dan moet men dat bij een fossiele wagen ook altijd doen.

Of best de ganse levenscyclus, en daar zijn enorme verschillen van land tot land hoe de stroom opgewekt wordt, die overigens ook gebruikt wordt om brandstoffen te raffineren.
Ook met de productie van de grote batterij wordt rekening gehouden

Gemiddeld EU-28 landen is bvb de CO2-uitstoot van een gemiddelde E-wagen 55 % minder, volledige levencyclus:



Bij deze studie is rekening gehouden met de nieuwe meetmethode WLTP.

België met redelijk veel kernenergie (50%) is het zelfs 65% minder, Frankrijk heeft 75% keenenergie, daar is het 80% minder CO2.

Zweden heeft dan weer duidelijk veel groene stroom, reductie CO2: 85%.


https://en.wikipedia.org/wiki/Renewa...European_Union



Voor een plaatje kernenergie moet je googlen.


Noorwegen heeft bvb 99 % groene stroom. Maar is niet EU.

In Polen rijden voorlopig maar zeer weinig electrische wagens. In Belgie overigens ook. :-D

eno2 7 april 2019 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8985380)
vooral CO2. staat er ook in haakjes achter. Klimaat (CO2). Die zie je toch?

Er staat vervuiling & klimaat, dus zit er ook vervuiling in.

Die 70% vergelijking is iets wat ik geaccepteerd en gememoriseerd heb als vuistregel, en gaat puur over uitstoot, niet over vervuiling, wat een andere zaak is. Daar zit natuurlijk de CO2 in van de stroomproductie. Wat er OOK in zit is (een afschrijving over de periode van de gebruiksduur, vermoed ik van) de uitstoot van de productie van de auto zelf, batterij en de rest, en van de grondstoffen die daartoe gebruikt worden.
Bij rijden met groene stroom is het cijfer 10% ipv 70%

------

I.v.m autorijden: geen auto meer tussen 1989-2013 en nu rijd ik (2013-2019) met een tweedehandse 5000km /jaar, dat is ook nog redelijk milieuvriendelijk, slechts 50 liter diesel per maand.

Welke milieu-vriendelijkheden bedrijf jij zo allemaal?;-)

eno2 7 april 2019 09:50

In feite is deze draad een vraag naar de persoonlijke bijdrage aan en voorstellen tot lage persoonlijke uitstoot en milieu- vervuiling

Micele 7 april 2019 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985399)
Er staat vervuiling & klimaat, dus zit er ook vervuiling in.

Neen dat zit er niet in, dat staat apart.

Uiteraard, directe gezondheidsschadelijkheid is voor mij belangrijker als CO2 (klimaat).

Voor jou niet?

De balkjes zijn heel duidelijk gescheiden hoor.

Lichtblauw is gezondheidsschade: (vooral roetdeeltjes en NOx)



blauw is enkel klimaatgas CO2.

Is wetenschappelijk.

Citaat:

https://www.natuurenmilieu.nl/wp-con...sonenautos.pdf

Bronnen:
[1] CE Delft, 2014 Externe en infrastructuurkosten van verkeer
[2] Transport and Environment, 2016 Globiom: the basis for biofuel policy post-2020
[3] Consumentenbond, Greenpeace, Hivos, Natuur & Milieu, WISE en WNF, 2015 Onderzoek Duurzaamheid Nederlandse stroomleveranciers
[4] CE Delft en TNO, 2014 Factsheets brandstoffen voor het wegverkeer. Kenmerken en perspectief
[5] CE Delft, ECN, TNO, 2014 verzamelde kennisnotities t.b.v. een duurzame brandstoffenmix. Bijlage A: Brandstofroutes en karakteristieken
[6] TNO, 2015 Energie- en milieuaspecten van elektrische personenvoertuigen
Via deze link vind je nog andere studies, recentere:
https://www.euractiv.com/section/ele...ction/1220444/

Micele 7 april 2019 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985416)
In feite is deze draad een vraag naar de persoonlijke bijdrage aan en voorstellen tot lage persoonlijke uitstoot en milieu- vervuiling

Ik rij nog weinig auto. Ook laag stroomverbruik (AA apparaten en leds)

Klein -relatief goed- geisoleerd huis heeft aardgas (moderne zuinige kondensatieketel). Op maat gebouwd huis. Alles beneden.

Huis is massiefhoutbouw (wonen dus in opgeslagen CO2).
Kan ik iedereen aanraden (hout is duurzaam gekweekt, Noorse grenen)

Euh, nog iets?

Hout zou meer gebruikt moeten worden:
https://www.hln.be/woon/vlamingen-wi....google.com%2F

eno2 7 april 2019 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8985427)
Neen dat zit er niet in, dat staat apart.
De balkjes zijn heel duidelijk gescheiden hoor.

:oops:Akkoord, sorry. :oops:
DE CO2 is dus minder voor LPG dan voor benzine en diesel. Maar de gezondheidsschade is groter dan van benzine. Als ik dat geweten had zou ik nooit met die lamme LPG gereden hebben. Die veel powerverlies veroorzaakte.

Waar gaan de getallen over op de x-as? De eenheden zijn niet gespecifieerd.

-------

Dit is enkel brandstof. Jouw grafiek is een brandstofranking.
Dat geeft dus heel iets anders dan de totaalimpact van de auto op het klimaat waar die 70% -10% over gaat, zoals ik al eerder zei.


------------



Citaat:

Uiteraard, directe gezondheidsschadelijkheid is voor mij belangrijker als CO2 (klimaat).

Voor jou niet?

Ik vind de twee gelijkelijk belangrijk zal ik maar zeggen.

Micele 7 april 2019 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985437)
:oops:Akkoord, sorry. :oops:
DE CO2 is dus minder voor LPG dan voor benzine en diesel. Maar de gezondheidsschade is groter dan van benzine. Als ik dat geweten had zou ik nooit met die lamme LPG gereden hebben. Die veel powerverlies veroorzaakte.

Waar gaan de getallen over op de x-as? De eenheden zijn niet gespecifieerd.

Ze nemen benzine als referentie = beide 100.

De rest is verhoudingsgewijs x-beter of x-slechter

Hier de uitleg c/p:
Toelichting:
De praktijkemissies van de brandstoffen zijn vergeleken ten opzichte van benzine (Euronorm 6). Hierbij is benzine op ‘100’ gesteld.

Bijvoorbeeld;
waterstof uit aardgas scoort 0 op gezondheid en 72 op klimaat. Dat is 100% minder gezondheidsschade door uitlaatemissies van PM10 en NOx, en 28% minder klimaatschade door CO2 dan benzine. De ranking is bepaald op basis van de optelsom van de score klimaat en gezondheid, waarbij beiden even zwaar wegen. De luchtvervuilende uitlaatemissies (NOX en PM10 zie bron 4) zijn opgeteld op basis van hun gezondheidsschade (bron 1).
De CO2-emissies zijn afgeleid uit gegevens van CE Delft en TNO (bronnen 4 en 5); de cijfers voor biodiesel en bio benzine zijn afkomstig van T&E (bron 2). De CO2-emissies zijn inclusief de emissies bij de productie, en inclusief methaan. Als bij elektrisch rijden de accuproductie ook wordt meegenomen, dan neemt de CO2-uitstoot met circa 20 procent toe [bron 6]. Bij grijze stroom is uitgegaan van de gemiddelde stroommix. Voor CNG, GTL en biodiesel zijn recente testdata niet altijd beschikbaar. Daarom zijn we uitgegaan van inschatting van TNO en CE Delft uit 2014.

-------

Citaat:

Dit is enkel brandstof. Jouw grafiek is een brandstofranking.
Dat geeft dus heel iets anders dan de totaalimpact van de auto op het klimaat waar die 70% -10% over gaat, zoals ik al eerder zei.

Euh die "55% vermindering" zie je ook in die grafiek hoor. Zie je dat niet? Blauwe balk.

Electrisch grijze stroom: lees af blauw balkje reikt onder de 50, mmmh pakweg 47.

Benzine is 100, LPG ca. 78
.


Citaat:

Ik vind de twee gelijkelijk belangrijk zal ik maar zeggen.
Maar aan gezondheidschade iets te doen heeft wel onmiddelijk effect, bovendien zijn roetdeeltjes ook verantwoordelijk voor opwarming.

eno2 7 april 2019 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8985444)
bovendien zijn roetdeeltjes ook verantwoordelijk voor opwarming.

Dat is toch van een hele andere orde dan CO2

Micele 7 april 2019 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985445)
Dat is toch van een hele andere orde dan CO2

Ja, maar men heeft roetdeeltjes onderschat, het effect is groter dan eerder aangenomen.

https://blogs.ei.columbia.edu/2016/0...-black-carbon/

patrickve 7 april 2019 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985416)
In feite is deze draad een vraag naar de persoonlijke bijdrage aan en voorstellen tot lage persoonlijke uitstoot en milieu- vervuiling

Ideaal gezien moet je dus mensen vermoorden. Dat is een milieu-vriendelijkheid, want je herleidt onmiddellijk de voetdruk van uw slachtoffers tot nul. Natuurlijk moet je daar de voetafdruk van de daad zelf aan toevoegen, en daarom zijn moorden met messen beter dan met vuurwapens. Maar zo evident is dat ook weer niet. Want met een mes ga je misschien minder mensen doden. Zwaargewonden daarentegen, als die het overleven, gaan weer een grote voetafdruk hebben. Zodoende kan men toch maar beter de kleine investering in de voetafdruk van vuurwapens maken, als daarmee veel meer dodelijke slachtoffers, en minder zwaargewonden, kunnen gemaakt worden.

Betaalt zichzelf terug, waarschijnlijk op enkele dagen.

Die Australier in Nieuw-Zeeland gaf een voorbeeld, maar onze islam vrienden waren avant-garde milieu-vriendelijken eigenlijk. En met het aantal doden dat ISIS veroorzaakt hebben, komen zij waarschijnlijk ook al vrij ver.

Men verwijt trouwens soms aan de USA van grote uitstoters te zijn, maar zij hebben toch ook veel gecompenseerd door veel mensen te doden. Of dat hun grote voetafdruk (nog altijd kleiner dan de ontwikkelingslanden, maar toch niet verwaarloosbaar) compenseert, weet ik niet, en sinds Trump er geen nieuwe Amerikaanse slachtpartijen meer in 't vooruitzicht staan, ziet het er niet goed uit voor de Amerikaanse milieu situatie.

eno2 7 april 2019 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8985494)
Ideaal gezien moet je dus mensen vermoorden. .


En de mens behoort niet tot het milieu?
Alles wat leeft moet lucht hebben.
Behalve de anaeroben natuurlijk.

patrickve 7 april 2019 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985513)
En de mens behoort niet tot het milieu?

Maar dan is er dus ook geen milieu "last". Het is dan het milieu dat zichzelf uit.

eno2 7 april 2019 13:31

Er is geen enkele genocide of conflict short of een nuclear ARMAGEDDON dat een voldoende impact kan hebben om de ACC te stoppen. Maar dan is ook de planeet naar de kloten.

En naast massale uitroeiing is zelfs geboortebeperking niet mogelijk, laat staan voldoende geboortebeperking.


Dat is dus allemaal heilloze of absurde praat.


Als het aan mij lag, ik zou de wereldbevolking tot de helft reduceren.


Maar de economen hebben zelfs geen oren naar en geen verstand van nulgroei. De wereldleiders idem dito.

patrickve 7 april 2019 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985541)
Er is geen enkele genocide of conflict short of een nuclear ARMAGEDDON dat een voldoende impact kan hebben om de ACC te stoppen. Maar dan is ook de planeet naar de kloten.

Ik weet ook niet goed hoe het te doen, maar je moet toegeven dat het de enige zekere manier is, ALS we weten hoe het te doen. Ik denk eerder aan afdoende biologische wapens. Een twintigtal dodelijke ziektes waar niet veel tegen opgewassen is, en die snel verspreiden, tegelijkertijd opstarten vanuit verschillende kiempunten, is misschien wel haalbaar, denk je niet ? Als we nu alles op alles zouden zetten om zulke dingen te ontwikkelen, dan is de kans toch niet zo klein dat we erin slagen tussen dit en 10 jaar denk je niet ?

Als de opdracht is "klimaatsverandering stoppen, PUNT", dan is er niet veel anders dat mogelijk is. Dat de mensheid er dan aan is, of toch grotendeels, is niet erg, want "overleven" maakte geen deel uit van de opdracht, de opdracht was "klimaatsverandering tegenhouden". Door de mens grotendeels uit te roeien, kan je die opdracht vervullen. Dat die opdracht onnozel is, is niet mijn probleem: ik wil juist laten zien dat die opdracht onnozel is !

Citaat:

Dat is dus allemaal heilloze of absurde praat.
Omdat het om een absurde opdracht gaat, he.

Citaat:

Als het aan mij lag, ik zou de wereldbevolking tot de helft reduceren.
Niet genoeg. Minstens een factor 10. Wij stoten nu al veel te veel uit, en veel te veel mensen leven nog redelijk arme levens. Als iedereen op ons niveau komt, of zelfs maar op het niveau waarvan je zou dromen dat wij zakken, is dat gemakkelijk een factor 10 te hoog. Met de losse vinger.

Citaat:

Maar de economen hebben zelfs geen oren naar en geen verstand van nulgroei. De wereldleiders idem dito.
Nulgroei gaat niet. Als er geen groei is, zijn er geen winnaars, en dan heeft het leven geen zin.

eno2 7 april 2019 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8985565)
Ik weet ook niet goed hoe het te doen, maar je moet toegeven dat het de enige zekere manier is, ALS we weten hoe het te doen. Ik denk eerder aan afdoende biologische wapens

.

Gore Vidal wist het wel

Kalki (1978) ISBN 0-14-118037-4

Een terminale aanval op de vruchtbaarheid.


Fantastisch boek

patrickve 7 april 2019 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985569)
Een terminale aanval op de vruchtbaarheid.

Nee, niet alleen de volgende generatie moet weg (ttz, er niet komen). Reeds de bestaande is teveel. We moeten NU een genocide plegen. Mensen steriliseren, dat had 50 jaar geleden een oplossing geweest, maar die is nu verkeken. We moeten terug naar minder dan 1 miljard, en niet binnen 40 jaar, maar binnen 5 jaar. Dat gaat enkel met een gigantische genocide. Sterilisatie is te laat.

Boduo 7 april 2019 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8985670)
Nee, niet alleen de volgende generatie moet weg (ttz, er niet komen). Reeds de bestaande is teveel. We moeten NU een genocide plegen. Mensen steriliseren, dat had 50 jaar geleden een oplossing geweest, maar die is nu verkeken. We moeten terug naar minder dan 1 miljard, en niet binnen 40 jaar, maar binnen 5 jaar. Dat gaat enkel met een gigantische genocide. Sterilisatie is te laat.

Laat ons beginnen met de streek rond Grenoble als test.

Boduo 7 april 2019 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8985261)
Bron?
En op grijze stroom? (kernenergie)


LPG is eigenlijk minder goed dan benzine:

LPG is ook geen aardgas hé, CNG is aardgas.

hier heb je ze allemaal op een rijtje, uitstoot klimaat (CO2) en directe gezondheidsschade. Een EV heeft geen uitlaat.



https://www.natuurenmilieu.nl/blog/w...one-brandstof/

Alleen CNG is eigenlijk aardgas: het betekent Compressed natural gas.
Dit gas wordt onder druk gebracht tussen 200 & 300 bar.

eno2 7 april 2019 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8985670)
Nee, niet alleen de volgende generatie moet weg (ttz, er niet komen). Reeds de bestaande is teveel. We moeten NU een genocide plegen. Mensen steriliseren, dat had 50 jaar geleden een oplossing geweest, maar die is nu verkeken. We moeten terug naar minder dan 1 miljard, en niet binnen 40 jaar, maar binnen 5 jaar. Dat gaat enkel met een gigantische genocide. Sterilisatie is te laat.

Het ging niet over zomaar over sterilisatie maar over een uiterst besmettelijk air born microorganisme dat werd ontwikkeld in een labo en vrijgelaten speciaal om het het mannelijke zaad onvruchtbaar te maken. Dat gebeurde zeer snel wereldwijd. Gedaan met geboortes...

eno2 7 april 2019 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985694)
air born ..

airborne

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8985565)
Nulgroei gaat niet.

Komt ook wel vanzelf tot stand bij kapitalistische (cyclische) crisis en recessies zijn schering en inslag.


Nulgroei is perfect doenbaar zodra je het toxische oneindige groei paradigma loslaat dat toch niet houdbaar is vanwege de eindigheid van de ressources

Citaat:

Als er geen groei is, zijn er geen winnaars,
O jawel. Dan gaat het over de verdeling van niet meer groeiende koek, en dan heb je evengoed winnaars


Citaat:

en dan heeft het leven geen zin.
Jouw leven misschien.

Bovendien is de opvatting dat alleen materieel succes winnaars oplevert, ook weeral een enorme reductie.

patrickve 8 april 2019 05:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8985690)
Laat ons beginnen met de streek rond Grenoble als test.

Waarom niet. Stoort mij niet, heb dat al gezegd.

patrickve 8 april 2019 05:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985694)
Het ging niet over zomaar over sterilisatie maar over een uiterst besmettelijk air born microorganisme dat werd ontwikkeld in een labo en vrijgelaten speciaal om het het mannelijke zaad onvruchtbaar te maken. Dat gebeurde zeer snel wereldwijd. Gedaan met geboortes...

Het punt is dat ophouden met kweken het probleem niet gaat oplossen. Zelfs al wordt er vanaf morgen geen enkele baby meer geboren, nergens ter wereld, gaat er nog teveel uitstoot zijn om een klimaatsverandering tegen te houden als zij die er zijn, naar een redelijke levensstandaard streven en daarin slagen.

We hadden 50 jaar geleden moeten stoppen met babies maken. Nu is er al teveel volk.

patrickve 8 april 2019 05:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985926)
Komt ook wel vanzelf tot stand bij kapitalistische (cyclische) crisis en recessies zijn schering en inslag.

Ah, nee dat is geen nulgroei. Dat zijn slagvelden. Slagvelden boeken altijd vooruitgang, door de vele doden die ze maken. Doden is groei. Het elimineert verliezers.

Citaat:

O jawel. Dan gaat het over de verdeling van niet meer groeiende koek, en dan heb je evengoed winnaars
Natuurlijk niet. Dat is streven naar evenwicht. Evenwicht is niet-groei. Het is het omgekeerde dat groei (= vooruitgang in de berekening van het leven) is. Wanneer onderscheid gemaakt wordt, en zeker leven wint over ander leven.

Ik beschouw het leven als een rekenproces. Telkens er een dode valt, is er een resultaat geboekt, als die dode ervoor zorgt dat een "verkeerd resultaat" werd gewist, ten voordele van een goed resultaat. Groei is de vooruitgang in het resultaat boeken. Stagnatie is nutteloos rekenwerk waar geen vooruitgang meer geboekt wordt.

Citaat:

Bovendien is de opvatting dat alleen materieel succes winnaars oplevert, ook weeral een enorme reductie.
Het gaat niet over materieel succes, het gaat over winnen. Over berekeningsresultaten die beter zijn dan de vorige, omdat ze de vorige resultaten annihileren. Het streven naar totale exterminatie van alles behalve 1: de uiteindelijke winnaar en het optimum van de berekening. Ideaal gezien blijft er van alle leven 1 eindoverwinnaar, het finale resultaat van al dat rekenwerk. Groei is convergentie naar dat eindresultaat. Zolang er 2 aparte levende wezens zijn ergens in het universum, is de berekening nog niet af, en moeten de resultaten vergeleken worden ; als 1 beter is dan de andere, wil dat zeggen dat de minder goeie sterft. Dat is dan vooruitgang, groei.

Elk levend wezen is de drager van een zeker rekenproces, en leven bestaat erin dat rekenproces te confronteren aan andere rekenprocessen (andere levende wezens) wat men een strijd noemt. Die confrontatie leidt dan tot een overwinnaar en een verliezer: het resultaat van de confrontatie van rekenprocessen. Telkens zo een resultaat geboekt wordt, is er vooruitgang, "groei". Een stationaire maatschappij doet zo geen rekenwerk, doet geen groei, is totaal zinloos.

Boduo 9 april 2019 16:03

Milieuvriendelijkheden ?
Jongeren die na festivals een hoop afval achterlaten...
"Ouderen" die na de Ronde van Vlaanderen rond de "bergen" een afvalberg van 20 Ton nalaten !!! ???
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen zei iemand 2000 jaar geleden...

quercus 9 april 2019 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8985670)
Nee, niet alleen de volgende generatie moet weg (ttz, er niet komen). Reeds de bestaande is teveel. We moeten NU een genocide plegen. Mensen steriliseren, dat had 50 jaar geleden een oplossing geweest, maar die is nu verkeken. We moeten terug naar minder dan 1 miljard, en niet binnen 40 jaar, maar binnen 5 jaar. Dat gaat enkel met een gigantische genocide. Sterilisatie is te laat.

Ich habe dasz verstanden Mein Herr. Es ist eine neue Ausgabe der Endlösung. Aber dieses Mahl gibt es nicht den Juden sondern die Lösung der Klimafrage durch eine wissenschaftliche Eliminierung eines groszen Teils der menschliche
Bevölkerung. Wie und wen denken Sie dieses Prozess anfangen zu können? Ich hoffe Sie bald begrüszen zu können um mit Ihnen ein Abkommen schlieszen.

Herzliche Grüsze,
Eichenbaum.

eno2 9 april 2019 16:53

Ik bedreef er zeer veel, maar ik zou me graag genoeg het rijden met een EV zien bedrijven


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be