Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Tesla-wagen brandt uit in Antwerpen-Noord (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248818)

Henri1 2 juni 2019 07:30

Tesla-wagen brandt uit in Antwerpen-Noord
 
En dan maar komen vertellen dat dit de toekomst is ?

Dikke gevaarlijke brol is het.

En nee, het is dit keer geen aanslag van de Antwerpse drugsmaffia.


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06...-in-antwerpen/


Universalia 2 juni 2019 08:51

Wagen die moet verboden worden, geschrapt worden van de markt.

Gisteren maakte men (tv nieuws) nog melding van een 'slapende' Tesla bestuurder.

Dat is echt niet de eerste keer dat zo iets voorvalt.

Levensgevaarlijke situatie.

Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in het soort 'co-piloot' systemen in een wagen.

Toestellen genoeg op de markt om dat soort van systemen met plat te leggen. :|

brother paul 2 juni 2019 09:02

de zelfontbrandende eigenschappen van Tesla zijn toch een specialleke vind ik

Henri1 2 juni 2019 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9034556)
de zelfontbrandende eigenschappen van Tesla zijn toch een specialleke vind ik

Micele is trouwe fan en wil er al zijn geld opzetten.

Ik geen cent.

Universalia 2 juni 2019 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9034628)
Micele is trouwe fan en wil er al zijn geld opzetten.

Ik geen cent.

Ik ook niet, lelijke bak trouwens zo een Tesla.

Jan van den Berghe 2 juni 2019 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9034546)
Wagen die moet verboden worden, geschrapt worden van de markt.

Om welke reden? Omdat er zich een probleem voordoet met een welbepaalde wagen?

Ook bij conventionele wagens zijn er soms fouten te bespeuren. Denk maar aan Toyota enkele jaren geleden waarbij er een ernstig probleem was met de sturing van de gaspedaal. Hierdoor blijft de auto gasgeven.

Anna List 2 juni 2019 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9034546)
Wagen die moet verboden worden, geschrapt worden van de markt.

Gisteren maakte men (tv nieuws) nog melding van een 'slapende' Tesla bestuurder.

Dat is echt niet de eerste keer dat zo iets voorvalt.

Levensgevaarlijke situatie.

Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in het soort 'co-piloot' systemen in een wagen.

Toestellen genoeg op de markt om dat soort van systemen met plat te leggen. :|

Dat is nu t enige goeie dat die wagen voor heeft. Als jij indommelt, knal je ergens tegenaan.

De schoofzak 2 juni 2019 13:23

Er zijn nog andere merken die deftige progressie gemaakt hebben voor het besturen van hun auto's zonder dat de chauffeur moet tussenkomen ... bla bla ...

Met Tesla is toch een probleem met brandveiligheid.
Zoiets hebben we toch nog niet gehoord bij andere merken van volledig elektrische wagen, of bij (stekker)hybride wagens die toch ook een joekel van een batterij mee sleuren.

Micele 2 juni 2019 13:24

Er was reeds een (electrisch?) defect vooraleer er geladen werd.
Dat zal men nu wslk niet meer kunnen vaststellen, tenzij Tesla de data kan recupereren, of wie weet ergens opgeslagen heeft.

Citaat:

De eigenaars van de elektrische auto hadden thuis bij vertrek in Nederland reeds een verbrande geur waargenomen. Bij het laden in België vatte de auto vuur. Niemand raakte gewond. De laadpaal raakte ook beschadigd. Het laadstation is voorlopig buiten gebruik.
Batterijpacks blussen is al bijna zo oud als de straat:
https://www.fireengineering.com/arti...e-systems.html
Recenter
Citaat:

In the United States, General Motors ran, in several cities, a training program for firefighters and first responders to demonstrate the sequence of tasks required to safely disable the Chevrolet Volt’s powertrain and its 12 volt electrical system, which controls its high-voltage components, and then proceed to extricate injured occupants. The Volt's high-voltage system is designed to shut down automatically in the event of an airbag deployment, and to detect a loss of communication from an airbag control module.[6][16] GM also made available an Emergency Response Guide for the 2011 Volt for use by emergency responders. The guide also describes methods of disabling the high voltage system and identifies cut zone information.[17] Nissan also published a guide for first responders that details procedures for handling a damaged 2011 Leaf at the scene of an accident, including a manual high-voltage system shutdown, rather than the automatic process built-in the car's safety systems.[18]
Die gekende blusmethode dus niets met Tesla specifiek te doen wel met de diverse batterijpacks.

Citaat:

Plug-in electric vehicle fire incidents have taken place between the introduction of mass-production plug-in electric vehicles in 2010 and 2014, when the battery type was changed to nickel-metal hydride batteries which do not pose the same risk of thermal runaway as lithium-ion batteries.[1] As a result of these incidents, the United States, Department of Transportation's National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) conducted a study to establish whether lithium-ion batteries in plug-electric vehicles pose an exceptional fire hazard. The research looked at whether the high-voltage batteries can cause fires when they are being charged, and when the vehicles are involved in an accident.[1]

Regarding the risk of electrochemical failure, [this] report concludes that the propensity and severity of fires and explosions from the accidental ignition of flammable electrolytic solvents used in Li-ion battery systems are anticipated to be somewhat comparable to or perhaps slightly less than those for gasoline or diesel vehicular fuels. The overall consequences for Li-ion batteries are expected to be less because of the much smaller amounts of flammable solvent released and burning in a catastrophic failure situation.[1]

They were thermal runaway incidents related to the lithium-ion batteries. The brands involved were the Zotye M300 EV, Chevrolet Volt, Fisker Karma, Dodge Ram 1500 Plug-in Hybrid, Toyota Prius Plug-in Hybrid, Mitsubishi i-MiEV and Outlander P-HEV.

https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...fire_incidents

Contents
1 Background
1.1 Frequency of vehicle fires
1.2 Thermal runaway
1.3 Safety guidelines for fire hazard
1.4 NHTSA research of fire risk
2 Electric vehicle incidents
2.1 A Future EV
2.2 Zotye M300 EV
2.3 Chevrolet Volt
2.4 Fisker Karma
2.5 BYD e6
2.6 Dodge Ram 1500 Plug-in Hybrid
2.7 Fires related to Hurricane Sandy flood
2.8 Mitsubishi i-MiEV and Outlander P-HEV
2.9 Tesla Model S and X
2.10 Nissan Leaf
2.11 VW e-Golf
2.12 Porsche Panamera E-Hybrid

3 See also
4 References
5 External links

Thermal runaway

Lithium-ion batteries may suffer thermal runaway and cell rupture if overheated or overcharged, and in extreme cases this can lead to combustion.[9] To reduce these risks, lithium-ion battery packs contain fail-safe circuitry that shuts down the battery when its voltage is outside the safe range.[10][11] When handled improperly, or if manufactured defectively, some rechargeable batteries can experience thermal runaway resulting in overheating. Sealed cells will sometimes explode violently if safety vents are overwhelmed or nonfunctional. Reports of exploding cellphones have been published in newspapers. In 2006, batteries from Apple, HP, Toshiba, Lenovo, Dell and other notebook manufacturers were recalled because of fire and explosions.[12][13][14][15]

Safety guidelines for fire hazard

In the United States, General Motors ran, in several cities, a training program for firefighters and first responders to demonstrate the sequence of tasks required to safely disable the Chevrolet Volt’s powertrain and its 12 volt electrical system, which controls its high-voltage components, and then proceed to extricate injured occupants. The Volt's high-voltage system is designed to shut down automatically in the event of an airbag deployment, and to detect a loss of communication from an airbag control module.[6][16] GM also made available an Emergency Response Guide for the 2011 Volt for use by emergency responders. The guide also describes methods of disabling the high voltage system and identifies cut zone information.[17] Nissan also published a guide for first responders that details procedures for handling a damaged 2011 Leaf at the scene of an accident, including a manual high-voltage system shutdown, rather than the automatic process built-in the car's safety systems.[18]

NHTSA research of fire risk

In August 2012, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) decided to begin a US$8.75 million study of whether lithium-ion batteries in plug-electric vehicles pose a potential fire hazard. The research looked at whether the high-voltage batteries can cause fires when they are being charged and when the vehicles are involved in an accident.[19] The research was initiated to evaluate the fire risk 400-volt lithium ion batteries pose. General Motors assisted the NHTSA researchers, and the study was issued in October 2017. The report concluded, "...ignition of flammable electrolytic solvents used in Li-ion battery systems are anticipated to be somewhat comparable to or perhaps slightly less than those for gasoline or diesel vehicular fuels."(p. 11-2)
Voor de rest zijn EVs veel minder gevaarlijk bij brand (vooral na ongeval) dan fossiele wagens.

Citaat:

Bij het laden in België vatte de auto vuur. Niemand raakte gewond. De laadpaal raakte ook beschadigd. Het laadstation is voorlopig buiten gebruik.
:beard:

Jan van den Berghe 2 juni 2019 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9034827)
Er zijn nog andere merken die deftige progressie gemaakt hebben voor het besturen van hun auto's zonder dat de chauffeur moet tussenkomen ... bla bla ...

Met Tesla is toch een probleem met brandveiligheid.
Zoiets hebben we toch nog niet gehoord bij andere merken van volledig elektrische wagen, of bij (stekker)hybride wagens die toch ook een joekel van een batterij mee sleuren.

Hoeveel % van de Teslawagens vloog dan wel al in brand, waardoor u meent te kunnen spreken over een structureel probleem?

Micele 2 juni 2019 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9034827)
Zoiets hebben we toch nog niet gehoord bij andere merken van volledig elektrische wagen, of bij (stekker)hybride wagens die toch ook een joekel van een batterij mee sleuren.

Ik wel:
https://electrek.co/2015/09/04/a-nis...ently-unknown/

Wikipedia:

They were thermal runaway incidents related to the lithium-ion batteries. The brands involved were the Zotye M300 EV, Chevrolet Volt, Fisker Karma, Dodge Ram 1500 Plug-in Hybrid, Toyota Prius Plug-in Hybrid, Mitsubishi i-MiEV and Outlander P-HEV.


Contents
1 Background
1.1 Frequency of vehicle fires
1.2 Thermal runaway
1.3 Safety guidelines for fire hazard
1.4 NHTSA research of fire risk
2 Electric vehicle incidents
2.1 A Future EV
2.2 Zotye M300 EV
2.3 Chevrolet Volt
2.4 Fisker Karma
2.5 BYD e6
2.6 Dodge Ram 1500 Plug-in Hybrid
2.7 Fires related to Hurricane Sandy flood
2.8 Mitsubishi i-MiEV and Outlander P-HEV
2.9 Tesla Model S and X
2.10 Nissan Leaf
2.11 VW e-Golf
2.12 Porsche Panamera E-Hybrid


Heb je het nu gehoord? :lol:

En wie zegt dat de batterij de oorzaak is of was?

https://www.youtube.com/watch?v=Jz37WycW-7E

Micele 2 juni 2019 14:03

Conventionele wagens, branden enkel USA: 19.000 doden door brand 1980-2015. Enkel hoofdwegen, enkel geregistreerd...

Citaat:

10+ Million Fires, 19,000 Deaths, And 70,000 Injuries From Internal Combustion Vehicles

July 22nd, 2018 by Jake Richardson

According to the National Fire Protection Association (NFPA), over 10 million highway vehicle fires caused about 19,000 deaths and over 70,000 injuries in the United States from 1980–2015. According to the NFPA, a highway vehicle is, “any vehicle designed to operate normally on highways, such as automobiles, motorcycles, buses, trucks, and trailers.” The good news about the data is that highway vehicle fires have been decreasing since 1980, which was the peak year at 456,000 fires.

https://cleantechnica.com/2018/07/22...tion-vehicles/

Tavek 2 juni 2019 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9034848)
Hoeveel % van de Teslawagens vloog dan wel al in brand, waardoor u meent te kunnen spreken over een structureel probleem?

Een brand met een Tesla wordt nu eenmaal uitvergroot.

Dat gewone wagens verhoudingsgewijs veel vaker in brand schieten, daar horen we niks over hé. Niet nieuwswaardig en tegen hun adverteerders...

Henri1 2 juni 2019 14:13

Tesla’s zijn tijdbommen.

Micele 2 juni 2019 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9034879)
Een brand met een Tesla wordt nu eenmaal uitvergroot.

Dat gewone wagens verhoudingsgewijs veel vaker in brand schieten, daar horen we niks over hé. Niet nieuwswaardig en tegen hun adverteerders...

En ze rijden er zelf mee, dus de ICE-branden gewoon negeren of klassieke cognitieve dissonantie.

Dadeemelee 2 juni 2019 14:28

Het is een probleem met al die batterijen.

Tip: nooit een gat maken in uw smartphone.

https://www.youtube.com/watch?v=XqaD2ktZkmo

Tavek 2 juni 2019 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9034891)
Het is een probleem met al die batterijen.

Tip: nooit een gat maken in uw smartphone.

https://www.youtube.com/watch?v=XqaD2ktZkmo

Al eens een stekske in een plas benzine gesmeten ?

:roll:

Micele 2 juni 2019 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9034891)
Het is een probleem met al die batterijen.

Tip: nooit een gat maken in uw smartphone.

https://www.youtube.com/watch?v=XqaD2ktZkmo

Tip: nooit jezelf in brand steken. :roll:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfverbranding

Het is een probleem met al die tankstations.
Citaat:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...alie~a5941d87/

VIDEO. Twee doden en tien gewonden bij ontploffing tankstation in Italië

Micele 2 juni 2019 18:18

Brandlinkje USA: lol :-P

Citaat:

https://abcnews.go.com/US/mysterious...ry?id=60843215

Feb 5, 2019

Despite continued reports of parked BMWs bursting into flames, the government watchdog for automotive safety does not have an active investigation into possible causes.

...

"In cases that we have inspected and are able to determine root cause," a BMW spokesperson told ABC News, "we have not seen any pattern related to quality or component failure."

Since ABC News' initial report in 2017, the company has issued four fire-related recalls affecting more than 1 million vehicles across various years and models.

The luxury automaker wasn't the only vehicle producer to take that step. Car manufacturers collectively have issued 62 parked-car-fire-related recalls since 2017. Just last month, for example, Hyundai and Kia recalled 168,000 vehicles for fire risk.

...

But while U.S. regulators have declined to investigate, BMW has faced scrutiny elsewhere. The company was recently fined $9.9 million by the South Korean government after its transport ministry determined officials had tried to cover up technical problems related to dozens of engine fires in diesel cars and moved too slowly to recall affected vehicles.

"I think what is particularly scary is that there's no [U.S.] watchdog out there that BMW is afraid of," Levine told ABC News. "The only thing literally keeping BMW's feet to the fire, forgive the pun, is going to be outside lawsuits. That's not how it should work."

In response to questions from ABC News, a NHTSA spokesperson said the agency is "in close contact with BMW in its oversight of automaker's recalls that involve a potential fire risk, and will take appropriate action if warranted."

Representatives for BMW have declined repeated requests for interviews, but the company has issued statements saying that "with approximately 4.9 million BMW vehicles on U.S. roads, fire incidents involving BMWs are very rare. ... BMW takes every incident very seriously."

ABC News and ABC-owned stations around the country have independently confirmed more than 50 reports of fires in parked BMWs that were not the subject of a fire-related recall at the time of the incident. Some of those owners have filed complaints to NHTSA, while others have not.

In October 2017, Laura Ohme said she and her two sons, Max and Eli, were forced to flee their San Diego, California, home when her 2014 BMW X5 ignited while it was parked and turned off in her garage.

"The explosion blew out [the] garage door," Ohme told ABC News. "Anyone really walking down the street could have been hit."

The family escaped unharmed, but the resulting fire destroyed their home. Fire investigators were able to pinpoint her recently purchased BMW as the source of the blaze.

"We're not the only family that has lost everything because of a BMW car fire," Ohme said. "Fix the problem."

Henri1 2 juni 2019 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9035097)
Brandlinkje USA: lol :-P

Tesla is niet alleen een gevaar op de weg, maar ook aan de Tesla laadpaal.

De schoofzak 2 juni 2019 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9034859)
Ik wel:
...
...
Heb je het nu gehoord? :lol:

En wie zegt dat de batterij de oorzaak is of was?

Manneke, ge moet geen appelen met citroenen vergelijken.
Ik heb het over onze brandweer die onze Vlaamse auto's die in brand vliegen, moeten blussen.
Kwestie van niet een land dat 100 keer meer wagens heeft dan het onze, droog gewogen met het onze te vergelijken.

Al gehoord dat ze een andere auto dan een Tesla in een badje gestoken hebben?

De schoofzak 2 juni 2019 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9034879)
Een brand met een Tesla wordt nu eenmaal uitvergroot.

Dat gewone wagens verhoudingsgewijs veel vaker in brand schieten, daar horen we niks over hé. Niet nieuwswaardig en tegen hun adverteerders...

Hij wordt ook heter. En vooral: langer heter.

De schoofzak 2 juni 2019 20:04

Hetzelfde probleem met elektrische fietsen: veel tralala van de brandweer, omdat er hier of daar ene zit die begint te glimlachen als het bliksemt, omdat hij denkt dat er persfotografen in de buurt zijn.

Maar fatsoenlijke aantallen enz. hola ....

Micele 2 juni 2019 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9035218)
Hij wordt ook heter. En vooral: langer heter.

In die grote badkuip? Dan kan men het warm water nog gebruiken. :-)

De Amerikanen vinden die Antwerpse oplossing echt tof hoor.

Is nu the Belgian procedure...


Citaat:

The fire brigade used an interesting technique to extinguish the fire and make sure it doesn’t reignite, which has been an issue with electric car fires.

Antwerp’s fire department submerged the car into a pool of water:

“Moments later, the fire was extinguished by the fire department by immersing the car in a container with water. To ensure that the fire does not flare up again, the Tesla, or what remains of it, remained in the water for the rest of the night.”

Here are some pictures of the aftermath (by Marc De Roeck via HLN):
...

TL • 16 hours ago

Interesting technique to extinguish the fire and make sure it doesn’t reignite by submerging the car into a pool of water.
We should try this in the USA!


Barricade TL • 11 hours ago

There was a tv-show about this Antwerp fire brigade on which an e-golf caught fire. They extinguished the fire, but they got a call the next day that the same car was on fire again. That's why they dunked it in a water-filled container.

Now that's their standard procedure
.


https://electrek.co/2019/06/01/tesla...ent-4486001188
Staat ook vet in de draadstarter
Citaat:

Brandweer past aparte procedure toe nadat Tesla-wagen uitbrandde: elektrische auto's moeten eerst in een bad

Voor brandende elektrische auto's heeft de brandweer een aparte procedure, want een uitgebrande elektrische auto kan opnieuw vuur vatten. Daarom wordt de auto ondergedompeld in een container met water en blijft de container met de auto 24 uur staan.

"Je zou kunnen zeggen: geblust is geblust, maar we nemen het zekere voor het onzekere", zegt Matthieu De Block, kapitein van de brandweer voor Zone Antwerpen. "Want door de energie die nog in het batterijpakket aanwezig is, kan de brand eventueel opnieuw opflakkeren, ook al was het vuur volledig weg." Dat is volgens De Block al één keer gebeurd.

Na 24 uur wordt het wrak uit het water gehaald en gecheckt op zogenoemde hotspots: plaatsen in de auto die nog warm zouden kunnen zijn, en waar eventueel opnieuw brand kan ontstaan. "Als dat gebeurd is, wordt hij vrijgegeven en kan een takeldienst hem meenemen."
Men zou het warm water kunnen recupereren voor de verwarming. :-P

Bij ongelukken weet de brandweer waar moet geknipt worden, er zijn altijd 2 plaatsen voorzien (al gedemonstreerd in een andere draad). Aan de gemakkelijkste plaats (waar men snel aankan) wordt geknipt, desnoods slijpschijf: https://www.tesla.com/nl_BE/firstresponders?redirect=no

Citaat:

Ook bij ongelukken is het anders werken

De opkomst van de elektrische (en hybride) auto's maakt het voor de brandweer ook anders werken bij verkeersongevallen. Ze hebben een database van elk type auto, zodat ze weten waar de batterij, de zwaarste elektrische kabels, stroomonderbrekers enz. zich bevinden. "We voorzien ook trainingen en opleidingen, zodat we veilig kunnen werken."

Voor de brandweer is het omzichtiger werken bij een ongeluk. "Bij een elektrische auto is er het gevaar van de hoogspanning, die gebruikt wordt om de motor aan te drijven. Ook hier gebruiken we de plannen van de wagen. Waar zitten de kabels? En we doen ook een scan vooraleer we zouden knippen." Normaal gezien zijn alle auto's voorzien van een stroomonderbreker, die de hulpdiensten kunnen uitschakelen.

Mambo 2 juni 2019 23:28

Altijd problemen met die EV handel.

Politiekers verbied dat ééns!

Jan van den Berghe 3 juni 2019 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9035391)
Altijd problemen met die EV handel.

Politiekers verbied dat ééns!

Er zijn natuurlijk nooit problemen met de conventionale wagens... Wie herinnert zich het dieselschandaal nog?

Mambo 3 juni 2019 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9035401)
Er zijn natuurlijk nooit problemen met de conventionale wagens... Wie herinnert zich het dieselschandaal nog?

Niemand want het waren goede diesels.

Na de update wilden ze die kwijt.

Anna List 3 juni 2019 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9035224)
In die grote badkuip? Dan kan men het warm water nog gebruiken. :-)

De Amerikanen vinden die Antwerpse oplossing echt tof hoor.

Is nu the Belgian procedure...




Staat ook vet in de draadstarter


Men zou het warm water kunnen recupereren voor de verwarming. :-P

Bij ongelukken weet de brandweer waar moet geknipt worden, er zijn altijd 2 plaatsen voorzien (al gedemonstreerd in een andere draad). Aan de gemakkelijkste plaats (waar men snel aankan) wordt geknipt, desnoods slijpschijf: https://www.tesla.com/nl_BE/firstresponders?redirect=no

beter de vraag stellen hoe ze dat bluswater terug gezuiverd krijgen ... :roll:

De schoofzak 3 juni 2019 08:52

Ik moet mijn ongelijk toegeven.

Hierna een artikel dat redelijk volledig is, uit DS van vandaag.

Citaat:

Van onze redacteur Tom Ysebaert

BrusselDe Tesla van een Nederlander ging zaterdagnacht de fik in, terwijl hij aan het opladen was in Antwerpen. Ook de laadpaal vatte vuur. De brandweer moest een on?*gewone blusmethode toepassen: de hele wagen werd in een container water ondergedompeld. De smeulende Tesla moest minstens 24 uur koel gehouden worden, om te vermijden dat hij weer zou ontvlammen.

De brandweer van Antwerpen paste die techniek al eens eerder toe, op een brandende VW Golf van autodeeldienst Poppy, in juli vorig jaar. Ook hun Brusselse collega’s deden het eind april al, toen een hybride Audi in Elsene in brand vloog.

Als een brandende batterij geblust is, kan ze lange tijd nadien nog ?*opnieuw ontvlammen, tot dagen ?*nadien en soms zelfs verschillende ?*keren. Er is een geval bekend in de VS van een autobatterij die heropflakkerde toen hij al drie weken op het autokerkhof lag.

Vloeistof is oorzaak

Elke batterij kan in brand schieten: die van een auto, maar ook van
een fiets, een gsm of een tablet

Een batterij kan na kortsluiting in brand schieten of zelfs ontploffen. Zo’n kortsluiting kan voorkomen bij het laden of bij een crash, soms ook spontaan door bijvoorbeeld een ?*fabricagefout. Het blusbad is het opvallendste voorbeeld van hoe de brandweer op achtervolgen aan?*gewezen is. ‘Er komen in hoog tempo nieuwe auto’s op alternatieve brandstoffen op de weg’, zegt Kurt Voll?*macher, brandweerman in Gent en expert in omgaan met alternatieve energie. ‘Het is amper bij te houden. Onze mensen hebben nu een richtlijn gekregen dat ze elk brandend voertuig moeten benaderen alsof het op alternatieve energie rijdt. Uit voorzorg. Pas op het einde van het bluswerk kunnen ze nagaan of de brand veroorzaakt werd door een batterij en kan er beslist worden om het wrak onder te dompelen.’

De boosdoener is de vloeistof in de batterij. ‘Er wordt hard gezocht naar niet-brandbare alternatieven, maar die zijn er nog niet’, zegt Vollmacher.

Ook uw smartphone

Toch gelden elektrische auto’s en hun batterijen niet als minder brandveilig dan wagens met klassieke verbrandingsmotoren, benadrukt Jasmine O van de Antwerpse brandweer. ‘We hebben haast elke week een klassieke wagen die in brand schiet.’ Elektrische auto’s zijn redelijk recent en dus krijgt elk incident meer (media-)aandacht.

Ook de laadpaal vatte vuur. bfm

Elektrische fietsen zijn wél al ?*ingeburgerd, en ook daar slaat de vlam al eens in de pan. Toch is de vergelijking niet rechtlijnig. ‘De batterij van een fiets is een stuk minder ?*beveiligd dan die van een auto’, zegt Kurt Vollmacher.

Elke batterij kan in brand vliegen: die van uw fiets in de garage, maar ook die van uw gsm, tablet of smartphone. Die liggen doorgaans gewoon in huis, waardoor meteen de woning brandgevaar loopt. ‘Vandaar ons advies: laad die dingen niet ’s nachts op, terwijl je slaapt. Doe je dat wel, zorg dan dat er een rookmelder in de buurt is’, zegt Tim Renders van de Leuvense brandweer. ‘Het duurt ?*anderhalf uur om je smartphone op te laden. Doe dat voor of na je nachtrust. Het ding de hele nacht in het stopcontact laten, is een onnodig ?*risico nemen.’

Micele 3 juni 2019 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9035527)
Ik moet mijn ongelijk toegeven.

Hierna een artikel dat redelijk volledig is, uit DS van vandaag.

Aha, goed gedaan. :-)

araneus 3 juni 2019 11:18

Een Tesla die in brand vliegt is groot nieuws. Een land dat een merk van zijn wegen bant omdat ze in brand vliegen blijkbaar veel minder:

https://www.bbc.com/news/business-45191874

brother paul 3 juni 2019 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9035401)
Er zijn natuurlijk nooit problemen met de conventionale wagens... Wie herinnert zich het dieselschandaal nog?

Er is maar een statistiek die niemand kan geven en die telt


Wat is aantal uitgebrande auto’s per 1miljard km...

Micele 3 juni 2019 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9036102)
Er is maar een statistiek die niemand kan geven en die telt


Wat is aantal uitgebrande auto’s per 1miljard km...

Die link heb je ooit zelf gegeven, last van geheugenverlies?

Ik vind het aantal doden "door autobrand" toch veel belangrijker, bovendien zullen die cijfers de best geregistreerde zijn:

vbn: https://www.nfpa.org/-/media/Files/N...cle.ashx?la=en

https://www.nfpa.org/News-and-Resear...s-and-patterns

Tavek 3 juni 2019 22:29

Was dat de Tesla van de voorzitter van Patro ?

fred vanhove 3 juni 2019 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9034848)
Hoeveel % van de Teslawagens vloog dan wel al in brand, waardoor u meent te kunnen spreken over een structureel probleem?


Ach....volgens mij sterft de elektrische auto sowieso terug een stille dood. Het is praktisch niet haalbaar om al die auto's in grote steden op te laden.

Tavek 4 juni 2019 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9036144)
Ach....volgens mij sterft de elektrische auto sowieso terug een stille dood. Het is praktisch niet haalbaar om al die auto's in grote steden op te laden.

?

Net de plek waar er overal stroom beschikbaar is.

Micele 4 juni 2019 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9035216)
Al gehoord dat ze een andere auto dan een Tesla in een badje gestoken hebben?

Ja manneke 2 keer zelfs en jij hebt persoonlijk zelfs de link ervan gegeven. :lol:

uit DS:
Citaat:

Van onze redacteur Tom Ysebaert

Brussel

De Tesla van een Nederlander ging zaterdagnacht de fik in, terwijl hij aan het opladen was in Antwerpen. Ook de laadpaal vatte vuur. De brandweer moest een on?*gewone blusmethode toepassen: de hele wagen werd in een container water ondergedompeld. De smeulende Tesla moest minstens 24 uur koel gehouden worden, om te vermijden dat hij weer zou ontvlammen.

De brandweer van Antwerpen paste die techniek al eens eerder toe, op een brandende VW Golf van autodeeldienst Poppy, in juli vorig jaar. Ook hun Brusselse collega’s deden het eind april al, toen een hybride Audi in Elsene in brand vloog.
Leest jij je eigen links dan niet?

Micele 4 juni 2019 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9036141)
Was dat de Tesla van de voorzitter van Patro ?

Ferme interieurbrand door kortsluiting.

Heeft niets met traktiebatterij te maken.
Stond in de krant van vandaag. (hbvl.be)

Anna List 4 juni 2019 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9036328)
Ferme interieurbrand door kortsluiting.

Heeft niets met traktiebatterij te maken.
Stond in de krant van vandaag. (hbvl.be)

is de batterij heel gebleven mss ??? :rofl:
wat doet die oorzaak er zelfs toe??? :roll:

Micele 4 juni 2019 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9036331)
is de batterij heel gebleven mss ??? :rofl:

Yep.

Citaat:

wat doet die oorzaak er zelfs toe??? :roll:
Dat is het allerbelangrijkste. :-) (wat brandt dat brandt hé, zeker als men er niet bij is...)

Oorzaak primeert altijd.
Want dan kunnen ze het in de toekomst vermijden. Wie weet terugroepactie na onderzoek (evtl Tesla)

Er zijn nog andere klanten met een Tesla X hé.

Die zijn voor jou als bashie natuurlijk totaal onbelangrijk. :roll:

Citaat:

“Het is voor het eerst in de geschiedenis van Tesla dat zoiets gebeurt met een Model X”, zegt Azimi over de trieste primeur. “Ik kocht de wagen nog geen anderhalf jaar geleden, voor 150.000 euro. Nu is hij helemaal om zeep.”

De miljonair reed op het moment van de feiten niet zelf met de Tesla. Hij had de elektrische sportwagen even uitgeleend aan de algemeen directeur van Patro Eisden, Arash Aryan. “Het interieur begon zondag te smeulen terwijl de wagen geparkeerd stond, en smolt uiteindelijk volledig weg”, weet Azimi.

Tesla onderzoekt momenteel nog de oorzaak van de brand. Hoogstwaarschijnlijk is die te zoeken bij een kortsluiting.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190603_...zimi-gesmolten


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be