Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Extra subforum : vuilbak (https://forum.politics.be/showthread.php?t=25002)

Jolle 26 november 2004 13:55

Extra subforum : vuilbak

Een bepaalde moderator kloeg over de vele copy-paste artikels van iemand, die hij allemaal in de juiste subfora moest plaatsen.

Ik dacht aan koeien en kalveren, maar daar zijn teveel leuke topics om die te verzuipen met alle afval van andere fora. Vandaar een nieuw subforum : vuilbak.

Alles wat wél duidelijk verkeerd gepost wordt, en niet duidelijk in een andere categorie past (o.a. discussie rond "de Werf"), mag gewoon in de vuilbak gezet worden. Vinden we het nog wél terug, en zijn de moderatoren van dat gezever verlost

Jeroen 26 november 2004 14:01

Vuilbak lijkt me iig een verkeerde titel :-)

Eens over nadenken, er wordt al even nagedacht over een extra forum voor bepaalde dingen die eigenlijk nergens anders thuishoren maar er is nog geen consensu over bereikt :-)

Jolle 26 november 2004 14:04

Buah, gezien de manier waarop discussies hier dikwijls worden gevoerd en over welke onderwerpen het dan ook gaat, lijkt "vuilbak" mij zelfs nog een eretitel :D

Tzuvar Raemborr 26 november 2004 14:11

We hébben al een vuilbak.

Hij heet "Binnenland", dacht ik.

Jolle 26 november 2004 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr

Ook weer waar :D

Griffin 26 november 2004 14:34

Citaat:

Helaas zijn er zo'n paar weirdo's die dat lijken te denken eh... Kistal :P
Btw zou het geen idee zijn om die persmededelingen op de site te koppelen aan 't forum zodat ze van daar meteen kunnen doorlinken en een onderwerp starten erover zonder het hele bericht nog eens te moeten posten? :) (of bestaat dat al?)

Tegendradigaard 26 november 2004 15:05

Moet ik mijn ondeschrift wijzigen in
Tegendradigaard
uw vuilbaksnuffelaar ?

Jolle 26 november 2004 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Moet ik mijn ondeschrift wijzigen in
Tegendradigaard
uw vuilbaksnuffelaar ?

:rofl:

Graag :D

Tegendradigaard 26 november 2004 15:13

dat ze dan maar openen ...

FMisplon 27 november 2004 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Btw zou het geen idee zijn om die persmededelingen op de site te koppelen aan 't forum zodat ze van daar meteen kunnen doorlinken en een onderwerp starten erover zonder het hele bericht nog eens te moeten posten? :-) (of bestaat dat al?)

Deze functionaliteit is op komst. Binnenkort lanceren wij de vernieuwde politics.be waarbij je op ieder artikel dat gepubliceerd wordt makkelijk zult kunnen reageren in dit forum met automatisch quote-functionaliteit. Keep on watching us...

Basketsloef 27 november 2004 16:41

Andere naam voor vuilbak ...

Vrij simpel: Prullenbak

gm10 27 november 2004 21:03

Citaat:

inclusief vlaanderen? tiens tiens

schaduw 28 november 2004 17:45

http://www.etherzone.com/2004/dale060304.shtml

nou nou 29 november 2004 10:44

Noem het forum "uw gat", dan kunnen we telkens als er zo een post is zeggen: "weet ge waar ge uw post kunt steken?" :mrgreen:

jOOSt 29 november 2004 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
Vuilbak lijkt me iig een verkeerde titel :-)

Eens over nadenken, er wordt al even nagedacht over een extra forum voor bepaalde dingen die eigenlijk nergens anders thuishoren maar er is nog geen consensu over bereikt :-)

Enkele namen: de mesthoop, het stort, de vaalt, het afval.

willem1940NLD 30 november 2004 04:06

Recycling of Kringloop ...
:)

stab 30 november 2004 06:01

Is vuilbak een goed Nederlands woord?

Tzuvar Raemborr 30 november 2004 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Noem het forum "uw gat", dan kunnen we telkens als er zo een post is zeggen: "weet ge waar ge uw post kunt steken?" :mrgreen:

:rofl:

I second that!

Scarabaeida 30 november 2004 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab
Is vuilbak een goed Nederlands woord?

Jawel, alleen is het geen ABN, wél AN.

[size=4]vuil·bak[/size] (de ~ (m.)) 1 [Belg., niet alg.] vuilnisbak

Een woord is een woord wanneer het gebruikt wordt, niet anders. Daarom beschouw ik elke algemene taal een kunsttaal (maar noodzakelijk voor de communicatie). Het is immers een feit dat men expliciet besloot het taalgebruik interregionaler te maken vooraleer een algemene Nederlandse taal ontstond.

Iedereen spreekt zijn dialect of socialect (of combinatie van beiden) als moedertaal. Weinigen spreken ABN als moedertaal. En zo perfectie uit onze wereld is maakt iedereen er fouten in en spreekt niemand het perfect. Het verschil tussen taal en dialect is soms moeilijk te maken, daarom beschouw ik elk dialect als een aparte taal en een algemene taal als een samengestelde taal der regio's.

Talen zijn net zo heterogeen als volkeren/"rassen". Je kan er amper grenzen in plaatsen omdat er ook tussenschakeringen bestaan. Per regio verschilt het wel eens. Verschillen zijn er, grenzen zijn moeilijk te trekken. Veel "nu Nederlandse" dialecten zou men vroeger gemakkelijk voor Nederduits kunnen laten doorgaan. Het probleem bij dit alle is, verschillen zijn er altijd, maar men weet niet goed waar te stoppen bij een groep. Het is altijd estimeren naar het nauwkeurigste.

jOOSt 30 november 2004 10:36

Vuilbak is niet algemeen, dat wist ik nu eens niet. En wat zeggen ze dan in Nederland?

Scarabaeida 30 november 2004 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Vuilbak is niet algemeen, dat wist ik nu eens niet. En wat zeggen ze dan in Nederland?

Vuilnisbak hé? Voor Vlaanderen kan vuilbak wel algemeen gebruikt worden, vind ik. Ik beperk mij niet binnen de Van Dale als het om taalgebruik gaat. Dit zou ook bijdragen aan buitenlanders die Nederlands willen leren en uiteraard ook om aan te tonen dat dit een Vlaams forum is, vind ik "De Vuilbak" desondanks het beste alternatief.

In Beieren (Duitsland) spreken ze ook anders in hun algemene Duitse taal dan elders, zo ook in Oostenrijk en Zwitserland (ja ook in Trentino/Alto Adige, in Zuid-Tirol in Noord-Italië). Ik bewonder duitssprekenden hiervoor. Wat extra taaltrotsheid is hier niet overbodig bij ons Nederlandstaligen.

jOOSt 30 november 2004 10:52

Het rommelkot vind ik ook een leuke naam.

Tzuvar Raemborr 30 november 2004 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker

Prullenmand?

Rare jongens, die Nederlanders.
...............\

1handclapping 30 november 2004 11:10

Verweesde meningen ?

willem1940NLD 30 november 2004 15:06

Iemand gaf reeds het voorbeeld: "vuilnisbak" is het algemene woord. Met "vuilbak" heb ik geen moeite zolang dat woord in dezelfde hoofdbetekenis slechts wordt toegepast.

Veel (Hoog-)Vlaamse alternatieven zijn minstens charmant en vaak beter of duidelijker dan de ABN-keuze, met name op het stuk van leenwoorden en zuivere vertalingen; zo vind ik "fusionneren" in de betekenis van het samengaan van bedrijven beter dan "fuseren" want dat laatste lijkt mij teveel op een verbrandings- of lanceerproces (eng, fra) en zelfs het oude grapje "'s-anderendaagspastille" in plaats van morning-after-pill zou van mij eigenlijk best als officiële benaming mogen worden doorgevoerd.

labyrinth 30 november 2004 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10
inclusief vlaanderen? tiens tiens

Héla, 6.000.000 Vlamingen in eigen land......
de meerderheid......:cheer: :rofl: :cheer:

Waldo 15 december 2004 00:08

En wat van 'categorieloos' ?

Citaat:

- keeping up the simple work -

Griffin 15 december 2004 09:11

Of 'thuisloos' :)
Of 'Opgepakt & vrijgelaten'
:)

1handclapping 15 december 2004 10:51

Willem 1940 NLD uit Sittard : jij zou Esperantist moeten zijn = ik vertaal momenteel
onze EŬ -bijna grondwet in de taal van Zamenhof uit het schabouwelijke JLDH Nederlands en stuit daarbij in het nieŭwe Esperanto /Nederlands woordenboek op evenzeer lovenswaardige taalkonstrukties..

Nog wat ideetjes voor deze would-be rubriek :

Bijna
Loos
Was voor het geweest was
Was het laatste
Want more ?
Etc...Enz.. Ktp
Geen koeien en ook geen kalveren
Niet..dus
Nieŭwjaarswensen

Het Skill Effect 15 december 2004 12:40

Noem het gerust 'rest'afval. ;)

1handclapping 15 december 2004 13:05

Ik dacht dat de geëerde moderatoren af wilden van de notie "vuil" en "afval" - het zou een plaats zijn waar , voor het overige mogelijk waardevolle bespiegelingen, geplaatst kunnen worden die eigenlijk nergens anders op hun plaats zijn en eventueel nog geadopteerd kunnen worden. Iets zoals "Chinees Weeshuis"
"Kommunikatiesateliet" ; "Station Zebra" ; "Groenlandse stranden" ;
"In de marokkaanse VZW" (no offense intended) .. of nog dadaïstischer :
Hell's kitchen
Hoerenkot
Lotto en andere tips
Die Illustrierte
Ook niks op TV
...

Griffin 15 december 2004 13:51

De Roddelpagina :)

Tzuvar Raemborr 15 december 2004 22:03

-edit-

Griffin 16 december 2004 09:45

Citaat:

-edit-

Ook nog wel een goeie :P

willem1940NLD 16 december 2004 11:17

Als er per se naar een eufemistisch en/of politiek-correct barbarisme (NEE, graag geen Espereranto, zomin als ik plastic wens te vreten) gezocht moet worden, dan in vredesnaam maar zoiets als "recycling", aan welk woord voor zulk doel wij intussen in meerderheid via de computer en Windows zijn gewend geraakt.

Of wacht, "kringloop" (zij het overwegend zonder werkelijk sluiten van de cirkel) wordt ons, minstens in Nederland, eveneens al jarenlang opgedrongen.

Maar ongeacht de naamgeving vind ik het uitfilteren van een niet onmiddellijk kennelijk zinvolle onderstroom in berichten zeker minstens een proefneming met niet te krappe looptijd waard. Onder andere op het Forum van Leefbaar Rotterdam zie ik zoiets in werking. Wel realiseer ik mij de extra inspanning die hiertoe moet worden opgebracht door moderatoren.

willem1940NLD 16 december 2004 11:32

Nog: ergens op dit forum trof ik het woord "herkansing"; toch ook niet onaardig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be