![]() |
Uitstoot van broeikasgassen
Vandaag gezien in een recent programma van discovery met allerlei wetenschap over fossiele uitstoot.
Alle personenwagens samen zijn verantwoordelijkheid voor 4% van alle verontreinigingen. Als ik dan eens kijk bij de Vlaamse dienst voor wetenschap zie ik .... Auto's: grote vervuilers De CO2-uitstoot van passagierstransport varieert aanzienlijk afhankelijk van het type transport. Passagiersauto's zijn een belangrijke vervuiler en vertegenwoordigen 60,7% van de totale CO2-uitstoot van het wegtransport in Europa. ----------- Wat is het nu? Enkel personenwagens in beide gevallen. Heel groot verschillende vaststellingen merk ik. Bijgevolg ga ik er van uit dat je het allemaal ook niet weet. |
Citaat:
Kun je niet lezen? https://www.europarl.europa.eu/news/...rs-infografiek Die cijfers van 2014 baseren op studies die al lang achterhaald zijn. Dat het Europees parlement in -weldra- 2020 nog altijd met die cijfers durft af te komen is beschamend. Vlaamse dienst voor wetenschap? Een link is teveel gevraagd? |
Citaat:
transport verbruikt bvb 6l/100km x 100miljard personenkilometers = 6milljard liter x 10kWh =60TWh energie wij verbruiken in totaal 700 TWh energie;.. Dus dat zet misschien in perspectief hoeveel energie de auto verbruikt versus de rest... ongeveer 10% |
Citaat:
Als je groene apen met dit confronteert is het plots héél stil. Denemarken stemde om de CO2 uitstoot met 70% te verminderen tegen 2030, wat een krankzinnigheid toch. |
Citaat:
https://de.statista.com/statistik/da...e-brennstoffe/ ~18 %*~ 60% = 10,8% |
85 miljoen vaten per dag = 31 miljard vaten per jaar: 31.000.000.000 = 31 duizend miljoen vaten; dat is bijna 5 vaten olie (800 liter) per jaar per bewoner op aarde, ca. 2 liter per persoon per dag. Maar in de geïndustrialiseerde wereld natuurlijk veel meer en in d eonderontwikkelde landen veel minder.
Amerika komt aan 4% . België 60%. Co2 is gelijkmatig verdeeld. Dus daar kan het niet aan liggen. Rest de vraag hoe men aan dat enorm verschil komt? |
Citaat:
Citaat:
discovery? Geef me de link van die 4% moest het niet teveel gevraagd zijn. :roll: |
![]() Transport wereldwijd: alle verkeer lucht, zee, weg, spoor, ... = 24 % ; ![]() https://www.europarl.europa.eu/news/...rs-infografiek Daarvan wegvervoer aandeel 72% = 24%*72%= *17,28% ; (wel % punten volgens EU) Daarvan personenwagens aandeel 60,7% = 17,28*60,7% = 10,49 % * die 17,28% wegverkeer wordt nog eens bevestigd door deze grafiek wereldwijd geven ze 18,1% Strassenverkehr: (24,3 % totaal vervoer) ![]() https://www.bdl.aero/de/publikation/...co2-reduktion/ en daarvan ~60% personenwagens = 10,8%. |
Citaat:
Vandaag op hun uitzending. |
Citaat:
Zoals ik deed, Europese Commissie en nog vele andere komen op 10-11% uit. De EU alleen eigenlijk zelfs bij 13%: ~30%*72%*60,7% = ~ 13%. Citaat:
Dan is 4% duidelijk te weinig. Of je hebt de context niet begrepen, wat al een paar keer gebeurd is bij jou. Discovery is enkel een mediakanaal. Je hebt dus helemaal geen bron wie de cijfers uitrekende of op welke basis. Ik wel. :-) Als je geen echte bron kunt geven, ga ik niet meer reageren. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Powering the future.
En ja net nog eens gekeken. 4% co2 uitstoot is afkomstig van personen wagens. En dat is de Amerikaanse benadering die zeer ver afwijkt van de Europese. Dat is onmogelijk. Dus er is iets aan de hand met die cijfers. |
Citaat:
Enkel USA dus. Dan hebben die serieus andere vervuiling. Alles kan. Ik heb het even opgezocht of het kan, USA cijfers van EPA. alle broeikasgassen (GHG), of uw topic titel. Citaat:
Daarvan Light-Duty Vehicles 59%, maar de difinitie daarvan is tot 4500 kg. In Europa is dat alvast een pak minder. 59%*29% = 17,11% USA is dus eerder 15% of meer dan EU: 13%. Citaat:
|
Ik zeg duidelijk en herhaaldelijk " personen wagens ".
Net opnieuw gekeken. 4%. |
Een personen wagen is dus geen truc, jeep, camion, bus, enz...
Maar personen wagens zijn wel in de meerderheid, worden het meest geviseerd en zijn het minst verantwoordelijk. |
Citaat:
Citaat:
Europa 13%. Dat is heel ver van 4%. Zware pick ups zijn er niet bij een Ford F....class 3 zit boven de 6 ton GVWR, class 2 zit onder 3,5 ton. Citaat:
|
Citaat:
Ook een busje met 1+ 8 zitplaatsen tot mtm 3500 kg is een personenwagen volgens Europese definitie. 13 % GHG Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En dat zijn nog de oude sjoemelverbruikcijfers NEDC, het verbruik is ca. gemiddeld 30% hoger in realiteit: https://www.hln.be/auto/autosalon-br...ooft~a60c9d04/ Ach, een Bugatti, sportwagen of eenderwelke zware SUV verbruikt 5 liter? Zijn personenwagens... Citaat:
|
Ga je nu echt discussiëren over wat een personen wagen is?
|
Mambo en cijfers....
|
Nerds en auto's.
Geen wonder dat het een zooitje is geworden. Enfin voor de nerds dan ; Een personenauto is een motorrijtuig op drie of meer wielen inclusief kampeerauto`s, maar met uitzondering van autobussen, bestelauto`s en vrachtauto`s (motorrijtuigen die niet zijn ingericht voor het vervoer van personen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg). Dus nee, een pick-up is geen personenwagen ondanks je er met 5 in kan. |
1 Bijlage(n)
de uitstoot verminderen van auto's door EV en de impact op de belgische CO2
we gaan het eens uitrekenen Dus veronderstel dat we 1miljoen auto's vervangen door 1Miljoen EV's 1miljoen auto's rijden ongeveer 30miljard personenkm aan 7l/100km = 2miljoen ton brandstof of 5miljoen ton CO2 voor europa stoten ze zogezegd niets meer uitmaar hé We rijden op aardgas remember en we stoten gemiddeld 500g CO2/kwh uit Dus het EFFECT op onze CO2uitstoot is als volgt te berekenen 30miljard km x 15kwh/100km = 5TWh x 0.5 = 2.5miljoen ton CO2 en kijk dat is dan ongeveer 15% minder CO2 uitstoot voor auto's, en voor de Belgische uitstoot -1.5% |
Citaat:
Als we in detail zouden willen gaan is het , Het percentage CO2 in onze atmosfeer blijft minuscuul, ongeveer 3.8 honderdste van een procent in volume en 41 honderdste van een procent in gewicht. Bovendien is maar een fractie van deze fractie afkomstig van de verbranding door de mens van fossiele brandstoffen. De beste schatting is dat ongeveer 75% van de atmosferische CO2 natuurlijk is en de rest het resultaat van de mens. |
Citaat:
|
https://www.hln.be/wetenschap-planee...ropa~a9ca5bfe/
Enkel in de transportsector stijgt de CO2-uitstoot nog in Europa TVC 09 april 2019 15u01 Bron: Belga De uitstoot van CO2 is in Europa met 22 procent gedaald van 1990 tot 2017. In alle sectoren daalde de uitstoot, behalve in de transportsector, blijkt vandaag uit een nieuw rapport van de Europese Commissie. Auto’s, vrachtwagens, vliegtuigen en andere schepen reden in tijden van toenemende milieuregelgeving als enige tegen de richting in. Zo is de uitstoot van het wegtransport met 20 procent toegenomen en is er een verdubbeling bij de luchtvaart. De vervuiling door energieproductie daalde in die periode wel, met 32 procent of de scherpste daling. De economische groei is minder afhankelijk van energieconsumptie, leest het rapport. Zowel de ‘energieproductiviteit’ (de economische productie per eenheid energie, nvdr) als de ‘intensiteit’ van broeikasgassen bij de energieconsumptie zijn altijd blijven verbeteren. Vooral de maatregelen rond energie-efficiëntie van de lidstaten zorgden hiervoor. Maar de inspanningen moeten opgedreven worden om de energie-efficiëntiedoelstellingen voor 2020 te halen. Na een daling tussen 2007 en 2014 is de energieconsumptie de voorbije jaren immers toegenomen, tot boven het nodige groeipad richting 2020. Koudere temperaturen in 2015 en 2016 zijn de grootste verantwoordelijken, maar ook de groeiende economie en lagere olieprijzen. “We moeten de inspanningen opdrijven om de 2020-doelstellingen te halen”, zegt Miguel Arias Canete, de EU-commissaris voor Klimaat en Energie. Voor het transport lijkt nog werk aan de winkel. “In de transportsector zijn energieverbruik en uitstoot gedaald van 2007 tot 2013, maar we zitten nu ruwweg opnieuw op het niveau van 2005”, vermeldt het rapport. “De positieve impact van efficiëntiemaatregelen werd tenietgedaan door de toenemende transportactiviteit en het gebruik van goederentransport over de weg met een lage capaciteit.” Europa wil het voortouw nemen in de strijd tegen de opwarming en scherpte de doelstellingen aan: tegen 2020 met de uitstoot van de schadelijke broeikasgassen met minstens 40 procent gedaald zijn ten opzichte van 1990. Hernieuwbare energie moet met 32 procent stijgen en de energie-efficiëntie moet 32,5 procent hoger. -------- -------- België veegt er ook zijn voeten aan te zien aan de 4% stijging in 2018 tov 2017, en dat is bij personenwagens. En met de sjoemelnorm NEDC maar dat geldt voor beide jaren. Belziek staat weer op het podium als tweede met Zwitserland, UK staat eerste met +4,3% in de jaarlijkse evolutie https://www.jato.com/co2-emissions-r...ine-continues/ ![]() De beste zijn Noorwegen -11,4 % , Nederland -2,9% en dan Finland ook -0,6% in het groen. Benieuwd wat het volgend jaar in NL gaat geven, want het model 3 is met voorsprong de best verkochte wagen in Nederland. De rest van de ICE staan nog niet eens op de foto. Citaat:
|
Citaat:
Men wil dus 40% minder uitstoot tegenover een periode waarin 50% van de Europese bevolking niet eens een auto bezat en amper kon overleven. Men wil dus met 517,4 miljoen inwoners 40% minder uitstoot tegenover een periode dat er 475,2 miljoen inwoners waren. Nu dat zijn niet de enige veranderingen. Maar de oplossing is simpel, sluit alle maakbedrijven hier en laat alles invoeren vanuit China en India en laat enkele nog EV's rondrijden in Europa. Verbied alle niet elektrische verwamingen. En ja, men kan zelfs de stroom invoeren vanuit Azië of Afrika. Men moet daarvoor dus ook geen uitstoot meer hebben in Europa. |
1990 is het jaar ongeveer .
De elite omarmt de Global Warming, want dit betekent dat een natuurlijk element belast kan worden en belasten betekent winst! Olieprijzen gingen omhoog en planten die eerst als voedsel dienden worden nu gekweekt om als olie te dienen. Hierdoor gaan ook de wereld voedselprijzen omhoog en ontstaat er een wereldwijde voedselcrisis die op onware feiten berust en dagelijks vele duizenden slachtoffers veroorzaakt, die sterven aan ondervoeding en honger. Nu nog een reden verzinnen om zuurstof te belasten en de elite is gegarandeerd van een eeuwige bron van inkomsten. |
Citaat:
we gaan wel moeten opletten dat chinezen daarmee ons niet gaan beconcurreren en we gaan ook moeten kijken of de groei van de uitstoot daardoor niet toch nog verder gaat stijgen. omdat dingen die nog niet belast zijn dan meer gaan verbruiken |
Citaat:
|
Citaat:
Autoverkeer binnen de EU staat voor iets van een 10-11% van de uitstoot van broeikasgassen zoals Micele correct aangeeft. Geen 4% maar iets van een 10-11%. Maar of het nu 4% is of 11%, dat verandert niets aan jouw stelling dat het aandeel van auto's in de media zwaar overdreven wordt. En dat is volledig terecht. Je kan geen nieuwsitem vinden over de klimaatopwarming of op de achtergrond zie je beelden van autoverkeer (soms zie je ook beelden van stomende koeltorens van kerncentrales) Nog in Knack van vorige week werd een Amerikaanse schrijver opgevoerd, ene Jonathan Safran Foer, een kerel afgestudeerd in filosofie maar die zich blijkbaar ook als een fysicus beschouwd. In het oude Griekenland van de 5e eeuw voor Christus omvatte de studie van de filosofie ook de studie van de materiële wereld maar die tijd is lang voorbij. In dat artikel stelt de man dat iedereen weet hoe we het klimaatprobleem moeten oplossen: - we moeten enkel plantaardig voedsel eten - we mogen ons niet meer verplaatsen met het vliegtuig - we mogen ons niet meer verplaatsen met de auto - we mogen geen kinderen meer krijgen Vliegtuigen: 2% Auto's: 10% Landbouw (dierlijk + plantaardig): 10% Natuurlijk, als er geen kinderen meer worden geboren en we als soort uitsterven dan zou het kunnen dat we mogelijk een invloed hebben op de gang van zaken op onze planeet, maar dat lijkt mij niet zo waarschijnlijk. |
Citaat:
Uiteraard niet door vergassing maar om de opgezette handel van carbon rechten te rechtvaardigen. Miljarden zijn er verdiend door u en ik. Hoe meer uitstoot hoe meer er kan aan verdiend worden. Beide zijn totaal met elkaar verbonden. huidige prijs van een CO2-recht (= 1 ton CO2) zit eindelijk in de lift en schommelt momenteel tussen de €18,- en €22,- euro. Deze gaan stijgen tot een verwacht koersdoel van 250€ per ton aan waardeloze certificaten waarmee ze hun doelstelling van lagere emissie kunnen halen. Het nieuwe goud. Hoe meer een land uitstoot Hoe meer rechten aangekocht worden. Meestal bij opgezette spookbedrijven die er op overschot kunnen in verhandelen En dat is de reden en niks anders dat die cijfers zo verschillend zijn. |
Niettemin zal "de auto van morgen" voor 90% niet meer op fossiele brandstoffen rijden.
De laatste euronorm voor plofwagens zal wellicht 7 zijn. En wie nu een euro 6d-Temp koopt zal gekloot zijn omdat hij niet wacht op een euronorm 7. Wslk komt die al in januari 2022 of eerder. Daartussen komt nog de Euro 6d (full) vanaf 1 jan 2020 ten laatste verplicht 1 jan 2021. Want naast broeikasgas CO2 heb je nog al die vervuilende gassen en roetdeeltjes volgens de euronormen. Een instrument om weer te geven dat er een zekere evolutie is. Maar eigenlijk is er die amper, betreft aantal en massa roetdeeltjes is niets veranderd tov euronorm 5 van 2011. Dan geef me toch maar liever een wagen zonder uitlaat. :-) |
Vanaf 2027 zijn toch alle euro normen verboden.
Auto's....wie zal ze nog kopen? |
Eigenlijk veel te late inzichten van het Duits milieuministerie. En de Europese commissie ging pinten drinken met lobbyisten in Brussel...
Dieselwagens vervuilen natuurlijk gemiddeld veel meer dan op papier of tijdens die prultesten op kamertemperatuur. (voor homologatie is het 23°C). Ook benzinewagens trouwens maar wel véél minder. Daarbij wordt de helft van de autokms in Duitsland afgelegd bij 10°C. Citaat:
De meest realistische weergave van emissies mogelijk te krijgen, de hernieuwde rekening gehouden niet alleen metingen motoren bij bedrijfstemperatuur in de buitenlucht temperaturen boven 20 ° C, maar ook emissies van dieselvoertuigen in alle seizoenen en alle temperaturen die typisch optreden in Duitsland. Bij temperaturen lager dan normaal in het laboratorium (20 ° C - 30 ° C), nemen de NOx-emissies sterk toe naarmate de buitentemperatuur daalt. Het grootste vervuilers in deze temperatuuromstandigheden Euro 5 diesel personenauto's, die dan gemiddelde emissies van NOx 906 mg / km (403% boven de grenswaarde van 180 mg NOx / km). In Euro 4 voertuigen, gemiddelde emissie 674 mg NOx / km (170% boven de grenswaarde van 250). In de moderne, onlangs goedgekeurd Euro 6-dieselauto's die niet aan de gezaghebbende RDE (Real Driving Emissions) weg te testen hebben ondergaan, de uitstoot na goedkeuring zijn een gemiddelde van 507 mg NOx / km (534% boven de grenswaarde van 80). De helft van alle personenautokilometers in Duitsland wordt gereden bij temperaturen onder 10 °C. Het feit dat de zuivering van uitlaatgassen van stikstofoxiden in on-road dieselpersonenauto's wordt aangetast bij koud weer, kwam pas in alle details aan het licht tijdens het dieselschandaal. De UBA heeft haar publicatie "Handboek emissiefactoren voor het wegverkeer (HBEFA)“, die een systematische berekening van de impact van deze slechte stand van zaken beschikt bijgewerkt. Het illustreert de mate waarin de omgevingstemperatuur beïnvloedt de NOx-uitstoot van een motor die al op bedrijfstemperatuur is. De invloed van de temperatuur werd eerder beschouwd als alleen in koude motor. De nieuwe gegevens hebben geen invloed op de huidige luchtkwaliteit, maar ze in staat het maken van gevolgtrekkingen over de impact van tegenmaatregelen. Vanwege deze aanzienlijk hogere uitgangswaarde cijfers, zal de vermindering van de uitstoot in de nieuwe Euro 6 dieselpersonenauto's, die moeten voldoen aan extra RDE emissienormen, luchtvervuiling scherper dan eerder berekend UBA analyses te verlagen. UBA president Maria Krautzberger zei: "We moeten schone lucht hebben in steden Het is heel duidelijk dat de auto-industrie verantwoordelijkheid moet nemen en zorgen voor een oplossing waarmee de consument kan leven.". https://www.umweltbundesamt.de/en/pr...lled-cars-even Het is dus nog 35% erger dan dit plaatje met gemiddeldes diesel/benzine: ![]() |
En toegegeven dat 1/ 1000 van een gram ( mg =
0,001 gram.) Dat gaat dus over een halve gram he! |
Citaat:
In de tweede aflevering van "Powering the future" https://www.youtube.com/watch?v=WNNJaJitjXY op minuut 26 wordt gezegd: "als wij ons gebruik van de auto halveren dan vermindert dat de totale energiebehoefte globaal met 2%". Die "wij" gaat over de Amerikanen en die "global" gaat over wereldwijd. Dus auto's in de VS staan dan voor 4% van het globale energieverbruik. Micele, onze gegevensspecialist, zal ongetwijfeld kunnen bevestigen of die stelling steek houdt of niet. |
Citaat:
Chapeau. Je bent de enige die het gevonden hebt. ;-) Maar luister eens opnieuw want het is 4% uitstoot. |
Citaat:
In feite komt die stelling altijd uit het volgende gegeven: alle transport draait zowat op petroleum, per uitzondering transport met CNG, LPG, Butaan, Propaan etc...en per uitzondering wordt er nog verwarmd met mazout, en per uitzondering wordt er electriciteit gemaakt met mazout De industrie verstookt alles, maar daar is de prijs competitiever, dus die competitiviteit zorgt dat daar veel minder petroleum aan bod komt |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be