![]() |
7400 extra laadpalen, om de 25 km snellaadpalen... Klimaatplan Vlaanderen...
Demir naar Madrid met klimaatplan dat Europese doelstelling niet haalt
350 MAATREGELEN 7.400 laadpalen voor elektrische auto’s BRUSSEL In het klimaat- en energieplan van de Vlaamse regering staan 350 maatregelen. Een greep uit wat ons te wachten staat. - Zero-emissievoertuigen zijn federale materie, maar Vlaanderen moet wel zorgen dat elektrische auto’s ook kunnen rijden. Het klimaatplan voorziet de bouw van 7.400 publiek toegankelijk laadpalen. Daarnaast zullen er langs grote verkeersassen om de 25 km snellaadpalen staan. - Wie vijf jaar na aankoop, schenking of erfenis van een woning energetisch renoveert, zal tot 30.000 euro kunnen lenen aan 0 procent. Dat zou om 40.000 woningen per jaar gaan. - Vanaf 2021 mogen er geen stookolieketels geplaatst worden in nieuwe gebouwen, noch in oude gebouwen die ingrijpend gerenoveerd worden. Toch als er de mogelijkheid is om aan te sluiten op het aardgasnetwerk. De regering houdt een slag om de arm, want als stookolieketels even performant zijn als de nieuwste aardgascondensatieketels, mag het weer wel. - Ook aardgas wordt aan banden gelegd. Vanaf 2021 kunnen woningen in nieuwe grote verkavelingen en grote appartementsgebouwen enkel aansluiten op aardgas via warmtekrachtkoppeling of in combinatie met een hernieuwbaar energiesysteem als hoofdverwarming. - Daken worden versneld asbestveilig gemaakt met een extra asbestpremie bovenop de premies van de netbeheerders. Hierdoor kunnen 6.381 daken sneller gerenoveerd worden. In Vlaanderen is 15 procent van de daken die dateren van voor 2000 asbesthoudend. - De landbouw zal tegen 2030 een kwart minder CO2 uitstoten. Voor koeling kan er minder fluorgas gebruikt worden en koeien krijgen aangepaste voeding zodat ze minder methaan uitstoten. - De maximale snelheid op de Brusselse ring zakt van 120 naar 100 kilometer per uur. Een maatregel waar Bruno Tobback, klimaatspecialist van sp.a, zich meteen vrolijk over maakt. “Ik denk dat je er nu nog 2 uur per dag effectief 120 per uur kunt rijden, voor de rest sta je vast.” (lc) https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191209_...ing-niet-haalt Of nog altijd xX-jaren achterstand op Nederland... (die sowieso verder gaan uitlopen) https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers Citaat:
|
Als Vlaanderen extra 7400 laadpalen wil zetten zullen ze er toch voor moeten zorgen dat hun administratieve mallemolen gaat draaien.
Klachten waren er al lang. Waar het in NL 4 maanden duurt is het in Vlaanderen minstens 1,5 jaar tot 3 jaar. 8O Of Vlaanderistan. 8O Citaat:
|
Een miljarden operatie uitvoeren alvorens we in 2025 voornamelijk op waterstof zullen draaien en dit geheel nutteloos is.
Tja...steekpenningen ? |
Het is wel een probleem: in Vlaanderen kan je geen twee stenen meer op mekaar leggen, of je zit met tien jaar procederen.
Die snelladers gaan er maar komen als er een hybride (privaat-publieke) entiteit opgericht wordt. |
Citaat:
Bij Tesla loopt het toch veel vlotter dan bij de anderen. Van der Valk hotel-restaurants liggen meestal direct aan een snelwegafrit, Tesla heeft daar dan al een langjarige private partner voor zijn superchargers: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Wat iedereen al weet... oude batterijpacks kunnen nog lang gebruikt worden als huisbatterij:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus 165kwh per 5 kg H2 Dus 1000 km per tankbeurt |
Citaat:
Een elektrische auto verbruikt ongeveer 20 kWh/100 km. De gemiddelde prijs van elektrriciteit in Belziek is ongeveer 0,25 euro/kWh. Dat is 5 euro per 100 km. Weet bovendien dat er veel elektrische wagens zijn die minder verbruiken zelfs tot 14 kWh/100 km. Waterstof is de natte droom van de petrochemische industrie. Ze kunnen dan al hun fossiele reserves gebruiken om waterstof aan te maken. Meer dan 90% van de geproduceerde waterstof komt van fossiele bronnen. Slechts een klein percentage is geproduceerd door electrolyse en zelfs dan is het energie-inefficient. |
Citaat:
Een Hyundai Nexo (prijs € 75k) komt met 6,33 kg H2 maar 540 km ver gemeten ADAC. https://de.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Nexo Voor die 6,33 kg H2 hadden ze 3 tanks nodig van 52 liter elk. Het zal wslk het laatste fool cellmodel zijn. Want waar haal je die H2? Wie koopt die perperdure wagens met peperdure brandstof? ![]() |
Ongelooflijk dat jullie daar volledig over kijken.
De volledige industrie, de havens, de pijplijn, de akkoorden, de autosector die een gans gamma gaat klaar hebben, de aandelenmarkt die een gigantische winst voorziet. Enz ... |
2.3.1 Targets for Hydrogen Refuelling Stations
The starting point for the number of HRS in Belgium is that these will be in line with the targets in neighbouring countries. Therefore a target of 25 HRS in Belgium in 2020 is formulated: 20 HRS in Flanders and 5 HRS in Wallonia. First HRS developments are foreseen in the major cities in Belgium and in the neighbourhood of the TEN-T network. After 2020, it is expected that almost all OEM’s will have FCEV’s on the market and a real market introduction will start. Between 2020 and 2025, 45 additional stations are planned. After 2025, the network could grow to 150 HRS in 2030. Calculating with about 3.200 petrol stations in Belgium, the amount of HRS refers to 0,8% (2020) via 2,3% (2025) to 4,7% (2030). This is completely in line with the targets in other H2-Mobility countries |
ja in feite heb je H2 automatisch als pivotaal element in de groene energie
want ofwel maak je H2, ofwel NH3, ofwel ethyleen of Methaangas, telkens zit H2 daar tussen als bouwsteen.. Maar de reden dat je H2 nodig hebt is 1/ maar sowieso is de opslag van energieoverschotten van de zomer essentieel voor energie te voorzien voor de winterperiodes. Dus je gaat automatisch een buffervoorraad aanleggen van een van die elementen en telkens is H2 essentieel dus is H2 nu duur, dan zal het goedkoper worden maar idd toegegeven, het zal altijd goedkoper elektrisch tanken zijn als je netjes uw tijd kunt afwachten en die goedkope dalprijzen kunt meepikken maar anderzijds als bufferelement blijft het idd staan als een paal boven water 2/ Kijk Belgie kan ONMOGELIJK al zijn energie zelf maken op ons GRONDGEBIED, we zijn te klein DUS AUTOMATISCH zal die energie met een TRANSPORTER moeten komen van een andere ZONE... dus wij gaan ons moeten richten op H2.... Of je dat nu leuk vindt of niet, of normaal of niet, H2 zal hier aanwezig zijn... om onze volledige energiebehoeft te dekken... Dus of je nu wilt of niet, het zal hier aanwezig zijn Ik denk gewoon dat die batterijauto's allemaal een RANGE extender gaan hebben op H2... De type HESLA ontwerp, dat je een kleine fuelcell toevoegt aan de auto die de auto oplaadt. Je moet dus niet eens gek zware fuelcell hebben 10KWp is genoeg. Is ook genoeg om als WKK te fungeren, en is genoeg om te koppelen aan uw huis als extra energieleverancier. Dus een kleine 10KWp fuelcell is genoeg om continu 90 te rijden, om continu bij te laden als batterij plat is, en om uw range te extenden met 300km per kg H2 of uw batterij te verkleinen naar 40kWh Dus het is een andere configuratie en een andere optimalisatie, maar werken zal het altijd, en die modellen gaan bestaan. Daar ben ik vrij zeker van Het is ook de enige manier om een auto te maken die zonder een loodzware batterij van 1000kg,toch nog 700km kan rijden De combinatie gewicht batterij - impact op acceleratie - impact op verbruik en de tradeoff met het gewicht van H2 (1 tank van 5kg volstaat) om een range extensie te hebben van 500km bovenop de batterij die toelaat om 200km te rijden... Het zal dus een concept zijn die toelaat om op de huidige moderne manier rond te rijden |
Een voordeel van waterstof is dat het op iedere type motor kan. Althans heb ik mij ingelezen. Mogelijks ben ik wat fout dus.
De grootste voorraad zou van het buitenland komen. Tankships worden daar voor klaargemaakt. Het kan gestockeerd worden in de gasterminals van Zeebrugge en andere. Een pijpleiding ligt er al uit prive fonds. Dit is echt iets groots hoor. Nu ja batterij auto's zullen er ook nog zijn. Maar het is al iets dat alweer voorbij is. Net als diesel en benzine. Op waterstof kan je op 5 minuten tanken en dat is goed voor 500 a 600 km. Iets duurder dat wel. |
Het rare is dat die uitrol plannen met de regering al een paar jaar goedgekeurd is en dat ze nu plots haast willen maken om miljarden euro's te investeren in opladers.
Dit ruikt naar bedrog ? |
Citaat:
|
Terug on topic.
Citaat:
De bouw begint in 2020. Bevestigt door het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) Per snellaadstation kunnen 4 voertuigen gelijktijdig snelladen (gelijkstroom) Uiteraard is dat nog maar een begin, want in Nederland liggen er veel meer, 15 maal meer snellaadstations. **edit onderaan**: ik ga het nog ff checken. Maar het lakse België (ook trage administratie) staat ver achter op dat gebied. Verder zijn nog 72 potentiële locaties aangeduid volgens AWV. Een grotere speler Ionity zal er wslk ook nog een paar bijzetten als de modale Belg wat meer EVs koopt en ook lange afstanden aflegt, want de snellaadpunten die er nu komen is ook voor EV die via BE verder reizen. Uiteraard is dat allemaal voor niet-Tesla wagens, want Tesla heeft al lang voor zijn eigen klanten gezorgd. :-P Vlaanderen zou nu al 22 snellaadstations hebben, die van Tesla zullen daar wel inbegrepen zijn, denk ik. Indien niet des te beter. Indien er echt 13 bijkomen in 2020 mogen we blij zijn. Citaat:
België: ~ 380 snellaadpunten boven 22 kW; (pas vanaf 50 kW zijn DC-laadpunten) 5.800 tragere laadpunten onder of gelijk aan 22 kW Nederland: ~ 950 snellaadpunten boven 22 kW; (pas vanaf 50 kW zijn DC-laadpunten) 43.000 tragere laadpunten onder of gelijk aan 22 kW |
De verwachting is 7500 fcev wagens tegen 2025 en 30000 fcev tussen 2025 en 2030.
+ 500 bussen. |
vervolg... ** de meest actuele NL-site - inclusief november -spreekt van 1.136 snellaadpunten: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers
Voor off topic Mambo: https://www.eafo.eu/alternative-fuel...stations-stats Er zijn twee H2 tankstations in België, en drie H2-stations in Nederland. Of ze werken weet ik niet... zal wel moeten. Er zijn namelijk 58 FCEV in Be, en 173 in NL ingeschreven, ook gevonden via: https://www.eafo.eu/countries/europe.../23640/summary 173 FCEV bevestigd door: https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers m.a.w. minder dan 1 op de 1000 stekkervoertuigen in NL is een foolcellwagen. :lol: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers |
HBinnen het Europese project ‘HIT-2-Corridors’ zijn enkele waterstoftankstations
gebouwd (o.a. in Zweden en Finland) en hebben een aantal regio’s samengewerkt om elk een programma voor de uitrol van waterstofinfrastructuur op te stellen. WaterstofNet heeft - in samenwerking met Université Catholique de Louvain - een plan opgesteld voor de ontwikkeling van waterstoftankstations en voertuigen op waterstof voor België, voor de periode 2020 - 2030. De resultaten van dit H2-Mobility-plan zijn door de Vlaamse overheid overgenomen als input voor de implementatie van de Europese richtlijn ‘Clean Power for Transport’. Rol van WaterstofNet WaterstofNet heeft de roadmap voor waterstoftankinfrastructuur in België ‘H2Mobility Belgium’ ontwikkeld. ...... Vanaf 2025 doen automerken een volledige intrede met een zeer ruime keus En dan stopt het niet meer. Stekkerwagens zijn nu al antiek. |
Citaat:
Citaat:
Niemand maakt die wagens in massaproductie, of fietswiel zonder spaken. Je weet toch wat een bron is? De grootste markt van de wereld China geeft batterij-electrische wagens definitief de voorkeur: (voor zware vrachtwagens en bussen wordt het hoogstens niche) Citaat:
|
Bronnen genoeg te vinden.
Je moet al van zeer slechte wil zijn ze niet te zien. Dit is al eentje bv. https://m.hln.be/auto/ook-audi-zet-n...stof~a101b53e/ 12 modellen tegelijk . Bmw komt met 25 modellen. En ook de rest. |
Citaat:
Je moet al van zeer slechte wil zijn geen bron te geven van de plannen van al die automerken en hun massaproductie, hoeveel per week of per jaar gaan ze er maken? En voor wie? Want voor de helft heb je een EV die 5 maal minder kost in brandstofkosten en onderhoud. Citaat:
Ik heb een bron van China gegeven. Zelfs die geven FCEV personenwagens op. En E-bussen hebben ze er al 450.000. Citaat:
Hoeveel jaren en miljarden Toyota in die Mirai gestoken heeft, en bij het eerste vergelijk met Tesla in 2014 kregen ze al slaag. In 2006 was er reeds een degelijke studie die waterstofeconomie als hopeloos zag: Citaat:
|
Citaat:
|
Voor degenen die van slechte wil zijn.
Ook Audi zet nu maximaal in op waterstof Audi heeft weliswaar net de elektrische e-tron klaar, maar in de boardroom kijkt men al naar de volgende stap. Net als mega-toeleverancier Bosch gaat Audi plankgas geven met waterstof. En ook de ganse industrie. En BMW en Honda en al de andere...etc. De aandelen gaan explosief stijgen. |
Blabla....
Nog altijd geen bron van de natste duim van het forum. Citaat:
Dat is 200.000 - 300.000 per jaar. Eentje. De rijkste autoconstructeur van de wereld Toyota zou het wel kunnen maar doet het niet met zijn Mirai al sinds 2014 op de markt. Als ze er 3.000 maken per jaar? Dat zou kunnen. Peanuts, speeltje. Van ergens einde 2014 tot 15 februari 2017 maakten ze er 2.800 want ze werden allemaal terruggeroepen. Citaat:
Ambeteert het jou echt zo dat men EV in alle vrijheid ook overal kan laden, traag-snel op elke (langdurige)parking mogelijk, en vooral thuis? |
Dat is slechte wil in overtreffende trap he.
Maar bon ,God moet van ieder zijn getal hebben. |
Citaat:
Citaat:
Anders ben je maar een laffe leugenaar nietwaar Mambo? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Waterstof aandelen: potentiële explosieve groei
De VDMA (Verbands Deutscher Maschinen- und Anlagenbau) verwacht dat de waterstofmarkt in Duitsland tegen 2020 goed zal zijn voor twee miljard euro. De grootste bijdrage aan de explosieve groei zou komen uit de autosector. Hoogleraren in toekomstige energiesystemen, zoals Dr. Ad van Wijk, voorspellen dat, niet de elektrische auto maar de waterstofauto de absolute nummer één zal worden. Andere Amerikaanse studies stellen dat de waterstofmarkt tegen 2025 goed zou zijn voor een marktwaarde van $ 200 miljard. Hierbij wordt rekening gehouden dat waterstof de eerste stap zou kunnen zijn in groene productie bij vele bedrijven. |
Het is niet algemeen bekend, maar België ?*s al een wereldspeler in de waterstofeconomie
Het is misschien niet zo bekend, maar ons land is echt een wereldspeler in de behandeling van waterstof. Onze industrie (vooral de petrochemische en chemische) verwerkt jaarlijks bijna 6 miljard m³ waterstof. Vooral de industrie rond de Antwerpse haven is een grote afnemer. En we hebben ook het grootste waterstofnetwerk ter wereld: meer dan 600 kilometer ondergrondse pijpleidingen doorkruisen ons land. Luc Pauwels In Duitsland zal er elke 2 weken nu komende een tankstation open gaan. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wacht nog altijd op een bron met quote eruit! Ik noteer dus dat dit hieronder een leugen was. Citaat:
~ 95 % van de H2-productie is met fossiele brandstoffen ! : Citaat:
|
Waarom zouden ze het allemaal zelf maken als ze het met grote tankschepen gaan brengen?
|
Citaat:
Sinterklaasschepen en H2 gemaakt door zwarte piet? En die schepen varen op waterstof? En die H2-tankstations worden bevoorraad door H2-vrachtwagens? Smijt dit eens in een vertaler: Criticism Critics claim the time frame for overcoming the technical and economic challenges to implementing wide-scale use of hydrogen cars is likely to last for at least several decades, and hydrogen vehicles may never become broadly available.[91][123] They claim that the focus on the use of the hydrogen car is a dangerous detour from more readily available solutions to reducing the use of fossil fuels in vehicles.[124] In May 2008, Wired News reported that "experts say it will be 40 years or more before hydrogen has any meaningful impact on gasoline consumption or global warming, and we can't afford to wait that long. In the meantime, fuel cells are diverting resources from more immediate solutions."[125] Critiques of hydrogen vehicles are presented in the 2006 documentary, Who Killed the Electric Car?. According to former U.S. Department of Energy official Joseph Romm, "A hydrogen car is one of the least efficient, most expensive ways to reduce greenhouse gases." Asked when hydrogen cars will be broadly available, Romm replied: "Not in our lifetime, and very possibly never."[126] The Los Angeles Times wrote, in 2009, "Hydrogen fuel-cell technology won't work in cars. ... Any way you look at it, hydrogen is a lousy way to move cars."[127] The Economist magazine, in 2008, quoted Robert Zubrin, the author of Energy Victory, as saying: "Hydrogen is 'just about the worst possible vehicle fuel'".[128] The magazine noted the withdrawal of California from earlier goals: "In [2008] the California Air Resources Board, an agency of California's state government and a bellwether for state governments across America, changed its requirement for the number of zero-emission vehicles (ZEVs) to be built and sold in California between 2012 and 2014. The revised mandate allows manufacturers to comply with the rules by building more battery-electric cars instead of fuel-cell vehicles."[128] The magazine also noted that most hydrogen is produced through steam reformation, which creates at least as much emission of carbon per mile as some of today's gasoline cars. On the other hand, if the hydrogen could be produced using renewable energy, "it would surely be easier simply to use this energy to charge the batteries of all-electric or plug-in hybrid vehicles."[128] As of 2019, 98% of hydrogen is produced by steam methane reforming, which emits carbon dioxide.[3] A 2009 study at UC Davis, published in the Journal of Power Sources, similarly found that, over their lifetimes, hydrogen vehicles will emit more carbon than gasoline vehicles.[129] This agrees with a 2014 analysis.[8] The Washington Post asked in 2009, "[W]hy would you want to store energy in the form of hydrogen and then use that hydrogen to produce electricity for a motor, when electrical energy is already waiting to be sucked out of sockets all over America and stored in auto batteries"?[97] The Motley Fool stated in 2013 that "there are still cost-prohibitive obstacles [for hydrogen cars] relating to transportation, storage, and, most importantly, production."[130] Volkswagen's Rudolf Krebs said in 2013 that "no matter how excellent you make the cars themselves, the laws of physics hinder their overall efficiency. The most efficient way to convert energy to mobility is electricity." He elaborated: "Hydrogen mobility only makes sense if you use green energy", but ... you need to convert it first into hydrogen "with low efficiencies" where "you lose about 40 percent of the initial energy". You then must compress the hydrogen and store it under high pressure in tanks, which uses more energy. "And then you have to convert the hydrogen back to electricity in a fuel cell with another efficiency loss". Krebs continued: "in the end, from your original 100 percent of electric energy, you end up with 30 to 40 percent."[131] The Business Insider commented: Pure hydrogen can be industrially derived, but it takes energy. If that energy does not come from renewable sources, then fuel-cell cars are not as clean as they seem. ... Another challenge is the lack of infrastructure. Gas stations need to invest in the ability to refuel hydrogen tanks before FCEVs [fuel cell electric vehicles] become practical, and it's unlikely many will do that while there are so few customers on the road today. ... Compounding the lack of infrastructure is the high cost of the technology. Fuel cells are "still very, very expensive".[132] In 2014, Joseph Romm devoted three articles to updating his critiques of hydrogen vehicles made in his book The Hype about Hydrogen. He stated that fuel cell vehicles still had not overcome the high cost of the vehicles, high fueling cost, and lack of fuel-delivery infrastructure. "It would take several miracles to overcome all of those problems simultaneously in the coming decades."[133] Moreover, he wrote, "FCVs aren't green" because of escaping methane during natural gas extraction and when hydrogen is produced, as 95% of it is, using the steam reforming process. He concluded that renewable energy cannot economically be used to make hydrogen for an FCV fleet "either now or in the future."[134] GreenTech Media's analyst reached similar conclusions in 2014.[135] In 2015, Clean Technica listed some of the disadvantages of hydrogen fuel cell vehicles[136] as did Car Throttle.[137] Another Clean Technica writer concluded that "while hydrogen may have a part to play in the world of energy storage (especially seasonal storage), it looks like a dead end when it comes to mainstream vehicles."[138] A 2016 study in the November issue of the journal Energy by scientists at Stanford University and the Technical University of Munich concluded that, even assuming local hydrogen production, "investing in all-electric battery vehicles is a more economical choice for reducing carbon dioxide emissions, primarily due to their lower cost and significantly higher energy efficiency."[139] A 2017 analysis published in Green Car Reports concluded that the best hydrogen-fuel-cell vehicles consume "more than three times more electricity per mile than an electric vehicle ... generate more greenhouse-gas emissions than other powertrain technologies ... [and have] very high fuel costs. ... Citaat:
Citaat:
|
Blabla....
Miljoenen tonnen waterstof De petrochemische industrie in de Antwerpse haven zou die waterstof goed kunnen gebruiken als grondstof of als energiebron. "Bedoeling is om een plan uit te werken op grote schaal. We spreken over miljoenen tonnen waterstof per jaar,” klinkt het bij de haven van Antwerpen. |
Citaat:
Het gaat over personenwagens die op H2 rijden. Die komen niet met Sinterklaasschepen in jouw FCEV wagen. Wat begrijp je daar niet aan? Een EV plug je in aan elke betere stekker, ook thuis. Dat is een doorn in het oog van de fossiele vervuilers. Bestuurders van voertuigen die langzaam laden waar ze willen zelfs aan hun eigen bronnen (pv panelen/ thuisbatterij), dit ook terwijl ze slapen. Slavernij van het altijd moeten tanken is eindelijk gedaan. RIP vuile dictator. |
Citaat:
Waar jij u nog mee bezig wil houden? |
Citaat:
Een degelijke EV heeft nauwelijks tijdverlies tov een benzinewagen. Mss een uurtje op 1000 km. En komt uitgerust en veilig aan. Al honderdmaal aangetoond. Naar Spanje lig ik al een halve dag op het strand als jij met uw peperdure waterstofbrol staat te sukkelen. Er zijn immers geen H2-stations genoeg. In Spanje 0,03 op 100 km openbare weg. :lol: https://www.eafo.eu/alternative-fuel...tations-stats# Ik neem namelijk het vliegtuig. :lol: Citaat:
Wat begrijp je daar niet aan? 70%-80% van de EV rijders laden enkel thuis bij. Noorwegen, Nederland, andere Scandinavische landen gaan die twee sowieso volgen. En als de massaproductie van Europese merken in gang komt gaan het vele miljoenen doen. EU-regels van 70 g/km CO2 leggen dat op, anders miljardenboetes. FCEV zijn er quasi niet of totaal verwaarloosbaar, minder dan 1 op 1000 verkochte stekkerwagens is een FCEV. |
Binnen een paar jaar heb je genoeg waterstof stations
5 minuutjes tanken en rijden maar. Steek jij hem maar 12 uur in uw thuisprice met uw 45 zonnepanelen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be