Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Belasting op elektrisch rijden ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251631)

Universalia 14 januari 2020 11:34

Belasting op elektrisch rijden ...
 
Iemand die dat niet had zien aankomen?

Elektrisch rijden is een drama voor de schatkist (die dreigt 8,6 miljard euro lichter te worden) dus laten we er een melkkoe van maken? :|

“Belasting op elektrisch rijden onvermijdelijk”

Ter info:

ELEKTRISCHE VOERTUIGEN

Skobelev 14 januari 2020 11:35

Wat had je gedacht? :-P

Mambo 14 januari 2020 11:37

Zal peperduur worden.

Tavek 14 januari 2020 11:40

Rekeningrijden. Enigste optie.

Effectieve "consumptie" van stroom controleren is zo goed als onwerkbaar. De overheid heeft de aanvoer en productie van stroom zelf niet volledig in handen aangezien er veel particulieren zijn die zelf ook electriciteit produceren.

Je kan uiteraard ook een forfait heffen op de wagen naargelang zijn electrisch vermogen & theoretisch verbruik, maar alweer: zo een electromotor kan ik softwarematig alle vermogens en specificaties geven...dus ook weer onzin.

Bobke 14 januari 2020 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9223582)
Iemand die dat niet had zien aankomen?

Elektrisch rijden is een drama voor de schatkist (die dreigt 8,6 miljard euro lichter te worden) dus laten we er een melkkoe van maken? :|

“Belasting op elektrisch rijden onvermijdelijk”

Ter info:

ELEKTRISCHE VOERTUIGEN

En E-voertuigen zijn slecht voor het klimaat zolang elektriciteit met kolen opgewekt wordt.

De schoofzak 14 januari 2020 12:02

Laat de staat doen, en ze belasten ons aan 100 procent.

Toch heeft de staat geld nodig. Dus moeten er belastingen zijn.
Liefst dan slimme belastingen.

De allerdomste belasting is toch wel deze die je straft omdat je gaat werken om je gezin te voorzien van bed, bad en brood.

Intelligent (maar dan echt intelligent hé) rekeningrijden is bij de intelligentse belastingsvormen.
De vervuiler betaalt: ok
Degene die een ander hindert: ok
Bepaalde luxe producten een solidariteitsbijdrage opleggen: ok.

Universalia 14 januari 2020 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9223584)
Wat had je gedacht? :-P

Wie had dat niet zien aankomen? 8O

Micele 14 januari 2020 12:12

Fake nieuws.

Op stroom zal het niet gaan.

Want bijladen is in de meeste gevallen niet openbaar.

Voor Tesla zullen de Superchargers net over de grens dan ook leuker worden.

Enkel kilometerheffing mogelijk, en dan nog Gewestelijk. lol.
Daar is onze politiek niet bekwaam voor. Dat wordt nog lachen.

blub 14 januari 2020 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9223616)
Wie had dat niet zien aankomen? 8O

Sorry hoor maar dat is een vals aanwendsel,...
Er is meer tax op elektriciteit dan op benzine. Het is dus juist winst voor de overheid.
Laat mensen aub er met ophouden om dit type onzin te verspreiden anders heeft de overheid enkel maar meer excuus om ons opnieuw zwaarder te taxeren.
Mijn volgende stap is GEEN auto. Daar willen ze toch naartoe? :lol:
Maar als er zo veel zijn zullen ze waarschijnlijk taxen invoeren op fietsen.

Mambo 14 januari 2020 12:15

Voor die tesla s zal het richting lamborchini worden.

Een kleine 10000€ per jaar aan taks.
+ de rest als inkomsten. Nog meer.

Micele 14 januari 2020 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9223629)
Voor die tesla s zal het richting lamborchini worden.

Een kleine 10000€ per jaar aan taks.
+ de rest als inkomsten. Nog meer.

Schuim schuim... :lol:

reservespeler 14 januari 2020 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9223627)
Er is meer tax op elektriciteit dan op benzine. Het is dus juist winst voor de overheid.
L

Is dat zo?


Mazout extra kost ongeveer 70ct / liter.
De overheid krijgt hiervan een flinke duit door taksen en BTW.

Diesel, die dezelfde eigenschappen heeft, allen geen rode kleurstof, kost het dubbele.

blub 14 januari 2020 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9223642)
Is dat zo?


Mazout extra kost ongeveer 70ct / liter.
De overheid krijgt hiervan een flinke duit door taksen en BTW.

Diesel, die dezelfde eigenschappen heeft, allen geen rode kleurstof, kost het dubbele.

https://www.auto55.be/nieuws/30734-h...er-belastingen

Kijk dan eens op je factuur.

reservespeler 14 januari 2020 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9223645)

Interessant om te weten dat de basisprijs van Diesel hoger is dan die van de mazout extra.
Mazout extra, waarmee je perfect kan rijden.
Mazout extra, waarin ook al veel accijnzen en BTW zitten!

Wie houdt wie hier voor het lapje?

blub 14 januari 2020 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9223649)
Interessant om te weten dat de basisprijs van Diesel hoger is dan die van de mazout extra.
Mazout extra, waarmee je perfect kan rijden.
Mazout extra, waarin ook al veel accijnzen en BTW zitten!

Wie houdt wie hier voor het lapje?

Kan maar lezen wat er staat hé.

reservespeler 14 januari 2020 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9223652)
Kan maar lezen wat er staat hé.

Je kan ook lezen en zien dat er iets niet klopt hé.

blub 14 januari 2020 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9223655)
Je kan ook lezen en zien dat er iets niet klopt hé.

De prijzen waren toen waarschijnlijk hoger. Ik weet in ieder geval dat de stookolieprijs dit jaar goedkoper was dan vorig jaar. Bij mijn grootmoeder zijn ze onlangs komen leveren. De prijs nu voor een liter mazout is een 0,68.

Edit:
Als je btw goed kijkt zie je dat diesel op dat moment ook per liter duurder was.

reservespeler 14 januari 2020 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9223668)
De prijzen waren toen waarschijnlijk hoger. Ik weet in ieder geval dat de stookolieprijs dit jaar goedkoper was dan vorig jaar. Bij mijn grootmoeder zijn ze onlangs komen leveren. De prijs nu voor een liter mazout is een 0,68.

Ja en?
Ik reageer ook enkel op de cijfers die je geeft.

blub 14 januari 2020 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9223671)
Ja en?
Ik reageer ook enkel op de cijfers die je geeft.

Kijk naar de verhoudingen,...

reservespeler 14 januari 2020 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9223676)
Kijk naar de verhoudingen,...

Het zijn net die verhoudingen die niet kloppen.

daiwa 14 januari 2020 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9223590)
Rekeningrijden. Enigste optie.

Rekening rijden bestaat eigenlijk al.
Hoe meer km je rijd hoe meer je moet gaan tanken én betalen.

blub 14 januari 2020 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9223686)
Het zijn net die verhoudingen die niet kloppen.

En wat klopt er niet volgens u?

Micele 14 januari 2020 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9223692)
Rekening rijden bestaat eigenlijk al.
Hoe meer km je rijd hoe meer je moet gaan tanken én betalen.

Dan is het opgelost.

Hoe meer een EV rijdt hoe meer die moet laden en betalen. :-)

Hypochonder 14 januari 2020 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9223584)
Wat had je gedacht? :-P

En meer kan daar eigenlijk niet op gezegd worden. Of had men gedacht dat die 20 miljard die men jaarlijks uit autofiscaliteit en BTW op auto's en auto onderdelen ophaalt zomaar zou kunnen missen in Belgique?

Het is nogal simpel: nu is men bezig met iedereen weg te jagen van diesel door de consument richting benzine, hybride en elektrisch te jagen, vervolgens zal met juist hetzelfde doen met benzine en elektrisch en dan zal men elektrisch rijden zo zwaar belasten zodat men nog altijd even veel ophaalt als voorheen.

daiwa 14 januari 2020 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9223699)
Dan is het opgelost.

Hoe meer een EV rijdt hoe meer die moet laden en betalen. :-)

Klopt.
Rekening rijden is eigenlijk een dubbele belasting en ik dacht dat dat verboden was. Daarom ook werd de Turteltaks door het Grondwettelijk hof afgeschoten.

Bobke 14 januari 2020 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9223622)
Fake nieuws.

Op stroom zal het niet gaan.

Want bijladen is in de meeste gevallen niet openbaar.

Voor Tesla zullen de Superchargers net over de grens dan ook leuker worden.

Enkel kilometerheffing mogelijk, en dan nog Gewestelijk. lol.
Daar is onze politiek niet bekwaam voor. Dat wordt nog lachen.

Subsidies afschaffen volstaat.
De meerprijs bij aankoop volstaat ruimschoots.

Micele 14 januari 2020 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9223704)
En meer kan daar eigenlijk niet op gezegd worden. Of had men gedacht dat die 20 miljard die men jaarlijks uit autofiscaliteit en BTW op auto's en auto onderdelen ophaalt zomaar zou kunnen missen in Belgique?

Het is nogal simpel: nu is men bezig met iedereen weg te jagen van diesel door de consument richting benzine, hybride en elektrisch te jagen, vervolgens zal met juist hetzelfde doen met benzine en elektrisch en dan zal men elektrisch rijden zo zwaar belasten zodat men nog altijd even veel ophaalt als voorheen.

Tegen dat er 50% BEV zijn in het Belgisch wagenpark zal wslk 2070 zijn, of nog veel later

Waar ze zich toch hier in patattenland druk over maken. :lol:

Nederland heeft na Noorwegen zowat het grootste aantal full electrische wagens en plugin-hybrides van de wereld per inwoner.

Eens kijken naar hun wagenpark 1-1-2020
Citaat:

https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#totaal

brandstofsoort personenauto's totale wagenpark

benzine 7.616.980
diesel 1.548.110
benzine-hybride 307.212
lpg 146.544
elektriciteit 111.020
diesel-hybride 28.502
cng 11.148
alcohol 3.409
waterstof 39
lng 13
lpg-hybride 12
cng-hybride 1
Totaal 9.772.990, waarvan 111.020 full EV. Yeah.

We moeten ons haasten die 1,1% nu al te belasten via jaarlijkse wegentaks en laden want de autobelastingen gaan van tientallen miljarden naar nul vallen. :lol:

Voorlopig zijn BEV in aankoopsprijs ook 5-20k duurder dus die brengen aardig wat meer BTW in de Belgische staatskas, ook al zijn het maar pakweg *9.000 per jaar... (nadat de EV-premie al helemaal wegvalt)
Waren we dat effe vergeten seg... lol

*17.766 stekkerwagens ingeschreven in 2019 waarvan 50% full EV
Citaat:

http://ev-sales.blogspot.com/2020/01...mber-2019.html
... with the BEV/PHEV sales breakdown ending 2019 with a balanced 50/50 share between both technologies

blub 14 januari 2020 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9223746)
Tegen dat er 50% BEV zijn in het Belgisch wagenpark zal wslk 2070 zijn, of nog veel later

Waar ze zich toch hier in patattenland druk over maken. :lol:

Nederland heeft na Noorwegen zowat het grootste aantal full electrische wagens en plugin-hybrides van de wereld per inwoner.

Eens kijken naar hun wagenpark 1-1-2020

Totaal 9.772.990, waarvan 111.020 full EV. Yeah.

We moeten ons haasten die 1,1% nu al te belasten via jaarlijkse wegentaks en laden want de autobelastingen gaan van tientallen miljarden naar nul vallen. :lol:

Voorlopig zijn BEV in aankoopsprijs ook 10-20k duurder dus die brengen aardig wat meer BTW in de Belgische staatskas, ook al zijn het maar pakweg *9.000 per jaar... (nadat de EV-premie al helemaal wegevallen is)
Waren we dat effe vergeten seg... lol

*17.766 stekkerwagens ingeschreven in 2019 waarvan 50% full EV

De autoindustrie zegt dat wagens de komende jaren tot 5000 euro gaan opslaan om het onderzoek te financieren voor elektrische auto's. Als je hier de extra inkomsten van ziet dan klopt die uitspraak niet hé. Ze gaan immers meer inkomsten hebben doordat auto's duurder worden.

Micele 14 januari 2020 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9223771)
De autoindustrie zegt dat wagens de komende jaren tot 5000 euro gaan opslaan om het onderzoek te financieren voor elektrische auto's. Als je hier de extra inkomsten van ziet dan klopt die uitspraak niet hé. Ze gaan immers meer inkomsten hebben doordat auto's duurder worden.

Idd, alle ICE gaan wat duurder worden en de EV gaan wat goedkoper worden, in aankoop. Tegen 2025 zou dat wel eens gelijk zijn.
Maar de grote massa zullen nog altijd de kleine en compacte wagens zijn, daar zal het aandeel EV en PHEV toch nog niet zo snel stijgen, wel vanaf middenklasse.

Als de ICEs duurder worden (incl hybrides) en dat is minstens 95% van de markt dan zal de staat meer BTW-inkomsten hebben. Ook op de duurdere reparaties en duurdere wisselstukken (want daar wordt het meeste aan verdient) gaat de staat meer BTW kunnen kasseren.

De blikschade ongevallen verminderen immers niet echt, integendeel, ttz de schadelast gaat verder omhoog, vooral de heel zware.
Citaat:

https://assuralia.be/nl/44-studies-e...-gegevens-2018
Per jaar wordt dit aantal schadegevallen ook opgesplitst in 3 categorieën: van 125.000 tot 250.000 euro, van
250.000 tot 500.000 euro en meer dan 500.000 euro.
Uit deze grafiek volgt dat het aantal zware schadegevallen 831 bedraagt in 2018. Dit is het hoogste niveau van
de geobserveerde periode en ongeveer 50 schadegevallen meer dan in 2016 en 2017. In 2010 bedroeg het
aantal zware schadegevallen 595. In 2018 ligt het aantal zware schadegevallen dus een kleine 40 % hoger dan
in 2010.
Bovendien groeit het wagenpark of de gereden kms nog steeds.

Mambo 14 januari 2020 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9223771)
De autoindustrie zegt dat wagens de komende jaren tot 5000 euro gaan opslaan om het onderzoek te financieren voor elektrische auto's. Als je hier de extra inkomsten van ziet dan klopt die uitspraak niet hé. Ze gaan immers meer inkomsten hebben doordat auto's duurder worden.

De grootste hap zit in kosten voor producenten die het als onkosten gaan inbrengen.
Bovenop moet men eens kijken naar het grote jobverlies dat gecreëerd is door die ommezwaai naar electrificatie.

De winst zal het verlies niet meer inhalen.
Integendeel!

Tavek 14 januari 2020 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9223591)
En E-voertuigen zijn slecht voor het klimaat zolang elektriciteit met kolen opgewekt wordt.

Hoeveel kolencentrales zijn er nog in Belgie ?

Tavek 14 januari 2020 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9223706)
Klopt.
Rekening rijden is eigenlijk een dubbele belasting en ik dacht dat dat verboden was. Daarom ook werd de Turteltaks door het Grondwettelijk hof afgeschoten.

De grondslag is anders hé.

Accijnzen worden gehoffen op brandstof en rekeningrijden op het gebruik van de openbare ruimte.

Het Verzet 14 januari 2020 14:42

Ik gaan dichter bij huis werken en mij ne gewone velo kopen ter vervanging van mijnen diesel.
Ze kunnen den boom in.

blub 14 januari 2020 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9223791)
De grootste hap zit in kosten voor producenten die het als onkosten gaan inbrengen.
Bovenop moet men eens kijken naar het grote jobverlies dat gecreëerd is door die ommezwaai naar electrificatie.

De winst zal het verlies niet meer inhalen.
Integendeel!

Elke garagist zich laten omscholen tot elektricien hé :-)
Deze zullen er de komende jaren wel nodig zijn.
Jobverlies is een argument die al eeuwen gebruikt wordt. Wat zie je? Er komen steeds andere soorten jobs bij.

Mambo 14 januari 2020 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blub (Bericht 9223807)
Elke garagist zich laten omscholen tot elektricien hé :-)
Deze zullen er de komende jaren wel nodig zijn.
Jobverlies is een argument die al eeuwen gebruikt wordt. Wat zie je? Er komen steeds andere soorten jobs bij.

We zullen u eens omscholen tot electricien.

Micele 14 januari 2020 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 9223802)
Ik gaan dichter bij huis werken en mij ne gewone velo kopen ter vervanging van mijnen diesel.
Ze kunnen den boom in.

Dat is pas praten seh.

De auto zoveel mogelijk laten staan of helemaal wegdoen is het beste.

Net is de vrouw nog gaan fietsen, dat doet ze bijna elke dag ook om inkopens te gaan doen op 6 km van thuis. Met 2 valiezen achteraan en wat accuhulp zelfs tegen wind goed te doen. :-)

blub 14 januari 2020 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9223817)
We zullen u eens omscholen tot electricien.

Wie zegt dat dat nodig is? :-)
Sorry hoor Mambo. Hoe zeer ik uw kennis hier waardeer,...
Dit is geen argument hoor. Het zal deels aan je ouderdom liggen dat veranderingen niet meer leuk zijn maar als "jongere" zal ik nog genoeg veranderingen moeten meemaken waar ik me ook zal moeten aan aanpassen. De veranderingen volgen mekaar ook vlugger en vlugger op dus wees gelukkig dat je er nog een beetje van gespaard bent gebleven.

Micele 14 januari 2020 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9223817)
We zullen u eens omscholen tot electricien.

Gij hebt er schrik van he als electrofoob. ;-) tis met een k geloof ik.

Mambo 14 januari 2020 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9223825)
Gij hebt er schrik van he als electrofoob. ;-)

Ik heb lang in de autosector gewerkt.
Wat jullie niet verstaan dat in die sector meerdere specialiteiten zijn met telkens een gans andere studie.

En die opleidingen zijn lang en intensief.

Zoniet kan je in de fabriek gaan werken en tonen ze u wel welke schroef je moet vastpakken.

Tavek 14 januari 2020 15:11

Euh ik was laatst in een autogarage in Limburg (Volvo) en daar was geen kat in de mecaniek. De verkoper wist me te melden dat iedereen op opleiding was voor EV's, omdat de XC40 P8 er aan kwam (EV) en enkele hybride modellen populairder werden (twin drive).

Dus Mambo, het gebeurt toch hoor.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be