![]() |
Worden onze rusthuizen slechter beheerd dan de buitenlandse?
We kunnen er niet omheen: meer dan 50% van de Corona doden (tot 3/4 ?) vallen in de rusthuizen.
Wat is de reden? 1. Overrapportering bij ons en/of onderrapportering in het buitenland? Voor een deel zeker. 2. Slecht beheer? Het is opvallend dat sommige rusthuizen het veel beter doen dan andere. Waarom? De richtlijnen zijn nochtans heel specifiek en grondig: https://www.zorg-en-gezondheid.be/si...4-2020_DEF.pdf |
Dat is allemaal te kort door de bocht.
Vergelijking met het buitenland? Is onze cultuur van zorg voor de hele oudjes dezelfde als deze in andere EU-landen? Is een woonzorgcentrum waar het virus kan binnendringen hiervoor per definitie verantwoordelijk, of kan dit ook gewoon brute pech zijn? Waar ik wel iets over wil zeggen, zijn de wettelijke voorwaarden die de politiek stelt om een woonzorgcentrum te mogen openen en verder uitbaten. Die zijn nu blijkbaar nogal minimaal, toch wat betreft reactievermogen tijdens een pandemie. Toch wil ik er niet te streng voor zijn. Koken kost geld. Een maand verblijf in zo'n centrum is al zeer duur. |
Citaat:
Feit is dat er zeer grote verschillen zijn in besmettingsgraad. En dat er zijn die een grote voorraad oa mondmaskers hebben maar die niet willen gebruiken. Anderen hebben dan blijkbaar niet eens een stock. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200413_04921407 Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
- meestal zwakke gezondheid - hun leeftijd ![]() Wij hebben het in de WZC kunnen uitstellen, maar dat kan je onmogelijk blijven volhouden of je moet het personeel mee in afzondering plaatsen. Wel spijtig dat de andere landen die doden niet melden want anders zou het er wel wat duidelijker uitgezien hebben. |
Citaat:
Uit je vermeld citaat: '...over een voorraad chirurgische mondmaskers...' Een WZC is géén ziekenhuis en mag je ook niet vergelijken met een ziekenhuis. Een WZC geeft wel een basis aan medische ondersteuning, maar daar blijft het ook bij. Voor alle ernstige gevallen moet ook daar een dokter langskomen of worden de mensen doorverwezen naar een ziekenhuis. |
Statistieken wijzen uit dat er weinig kinderen en 100 plussers getroffen worden.
|
Citaat:
Hoeveel 100 plussers zijn er in België ? |
Citaat:
Vandaar dat ik denk dat chirurgische mondmaskers, wegwerphandschoenen en alcoholgel toch tot de standaarduitrusting van een rusthuis horen. Of zit ik er helemaal naast? :? Edit: onlangs ook gehoord dat verzorgers te weinig medische informatie krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Het spreekt vanzelf dat ook zij beschermend materiaal nodig hebben, maar dan wel niet in die mate van een gewoon ziekenhuis. Mondmaskers, handschoenen, alcoholgel, .... dat natuurlijk wel. Dit is 'basic'. Maw, WZC bevinden zich ergens tussen een thuissituatie en een ziekenhuis. |
Toestand in Vlaamse zorginstellingen wordt onrustwekkend. Veiligheidsraad denkt aan technologische oplossingen
- Zoon, breng mij eens een fles 'Elixir d'Anvers', hier is het nummer van mijn kredietkaart. - Maar moeder, ik zit in den bak, dat weet ge toch! |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk een pak meer. Dan is het ook normaal te noemen dat er minder 100 plussers besmet geraken dan 65-70 jarigen hé. ;) |
Citaat:
Maar we zitten nu wel in een uitzonderlijke situatie hé. Een stuk logisch want WZC zijn nu al bijna hospitalen geworden en daar zijn ze niet voor voorzien en is trouwens ook hun initiële taak niet. Ziekenhuizen hebben verplegend personeel ter beschikking gesteld van rusthuizen, maar 't zijn wel de rusthuizen die ze moeten betalen. |
Ik meen een tijdje terug gelezen te hebben dat een poetsdienst in Spanje verlaten en gestorven residenten had gevonden in rusthuizen. Zo erg is het hier zeker niet gesteld, integendeel.
|
Citaat:
Maar ik kan me perfect voorstellen dat in een situatie als in Spanje als het in alle hevigheid en paniek losbarst ge eieren voor uw geld kiest...tenslotte werkt ge daar maar Er is een onderzoek lopende naar de precieze omstandigheden. Vandaar dat ik steeds herhaal dat in een totaal lmw-scenario de menselijke tol en de economische ook aanzienlijk kunnen oplopen. Wie gaat er nog zijn hachje wagen om te gaan werken in een fabriek of zo De zaak had misschien ook ruim twee maanden platgelegen zonder enige opgelegde lockdown of maatregelen, interventies van de overheid |
Citaat:
Ik belde mijn dokter met een probleem... Hij komt niet, was voor mij ook niet nodig; hij zei mij gewoon wat ik moest doen... Persoonlijk geen probleem; maar in een rusthuis waar vele oude van dagen niet meer goed weten wat er hen mankeert... De dokter komt niet... Hoe wil jij dat het personeel kan weten wat er juist scheelt... |
Citaat:
Bovendien lopen er daar ook verplegers rond die ook een diagnose kunnen stellen en zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Voor de rest hebben ze net dezelfde opties als wij hebben. Ze hebben net zoveel rechten als wij. Een ziekenhuisopname kan ook voor die mensen. Alleen voor mensen waar men op voorhand weet dat ze kansloos zijn ligt dit anders, en dan nog in overleg met de familie. |
Citaat:
Reeds in het begin van de coronacrisis hebben verschillende onder hen, een snelcursus VCA gekregen. Vooral het stuk over persoonlijke bescherming. Want de meeste van hen hebben daar tijdens hun basisopleiding ooit wel eens over gehoord, maar zijn het vaak reeds lang vergeten. Op dit ogenblik zijn er ook nog eens veel jobstudenten actief in de zorg. Dit zijn verpleegkundigen in opleiding, die reeds hun licentie van zorgkundige hebben behaald, anders mogen ze niet werken als zorgkundige. Citaat:
In België worden alle doden uit de WZC waarvan niet met 100% zekerheid kan gezegd worden dat ze geen covid-besmetting hebben aangegeven als coronadoden. In het buitenland worden enkel de doden waan men zeker is dat ze covid-besmet zijn aangegeven als coviddoden. Ook de gemiddelde leeftijd en gezondheidstoestand van de bewoners in de WZC spelen een belangrijke rol. En daar de gemiddelde levensverwachting in België een pak ligt dan in de meeste andere landen moet men ook naar de leeftijd en medische achtergrond van de doden kijken om een juist beeld te krijgen. 2) Er zijn veel WZC, die toch een onderscheid maken en de overledene waarvan men vermoede dat die rond deze periode zou sterven, niet als een coronadode opgeeft. Daarnaast zijn er WZC's die op eigen kosten testen hebben laten uitvoeren. Weer andere hebben reeds vanaf het begin veel strengere maatregelen genomen voor bezoekers en personeel dan de regels oplegde. Zo zijn er WZC waar men nooit binnen mag als men enige koorts of andere ziektesyntomen heeft. Die regels hebben niets te maken met Covid-19, maar met de gezondheid van de bewoners. Het is in die WZC een basisregel tegen de verspreiding van griep binnen het WZC. Deze regels voor het vermijden een griepepidemie binnen het WZC, hebben er ook voor gezorgd dat er binnen die WZC geen of weinig Covid-slachtoffers zijn. |
Het grote probleem is dat men nu met de vinger naar de WZC wijst zonder echt te weten waar ze mee bezig zijn.
Waar het op neer komt is dat men nu aan een WZC vraagt om half een ziekenhuis, half een ICU te zijn, en dat is gewoonweg iets wat onmogelijk is. Je zou een WZC kunnen omtoveren tot een ziekenhuis, maar dan ben je al maanden bezig met de infrastructuur alleen. Aangepaste ventilatie, zuurstofleidingen, aansluitingen voor apparatuur, die dan op hun beurt verbonden moeten zijn met een centraal punt, enz, enz... Zoiets kan je gewoonweg niet. Er op voorbereid zijn ? In eerste instantie hoeft dat zelfs ook niet want we hebben ziekenhuizen genoeg. Een WZC is geen ziekenhuis. Een WZC heeft een andere functie. ICU bijmaken ? Ik ken persoonlijk één geval waar dit als het moet héél snel kan gebeuren en dat is het militair hospitaal in Neder over Heembeek. Daar is op bepaalde plaatsen in het gebouw alles al voorzien. Het zit allemaal netjes opgeborgen in het plafond. In de meeste gangen (de gangen zijn daar trouwens ook breder dan in andere hospitalen het geval is) én in de grote inkomruimte. Mss ook nog op andere plaatsen, maar daar heb ik geen weet van. |
Citaat:
Dat is dus wat ik wou zeggen: er zijn er toch die beter bezig zijn dan andere. Daar dient toch eens naar gekeken. |
Citaat:
Maar ze hebben toch al ervaring met griep en andere besmettelijke ziekten? Eigenlijk moesten er geen speciale covid regels zijn (die zijn er wel) gewoon maatregelen tegen dingen zoals griep, ziekenhuisbacterie, legionella,... Dus handgel, handschoenen, mondmaskers,... |
Citaat:
Ook voor andere specifieke gevalen, maar hoe dat nu juist allemaal in elkaar zit, dat weet ik nu ook niet. Maar wat we nu meemaken is eigenlijk én een ernstig geval van een 'griep' én alles op een héél korte tijd. Onze buur, een dokter op pensioen zei het ook. In heel mijn loopbaan heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Het is de tijdsspanne waarin alles verloopt die heel kort is, en dat was ook het initiële probleem en de reden waarom ze die piek absoluut wouden afvlakken. Hem nog verder afvlakken voor de écht kwetsbare groep, dat wordt dan nog een stapje verder en dan zou je het zorgpersoneel mee in die groep moeten steken. Quanrantaine voor al de oudjes met inbegrip van het zorgpersoneel, en dat is nagenoeg onmogelijk. Handgel & handschoenen is geen probleem. Mondmaskers voor iedereen, dat wordt dan weer een ander probleem gezien de impact van het virus. Mondmaskers voor diegene die met de oudjes in contact komen, dat wel. Maar ik denk niet, op een paar uitzonderingen na, dat dit bij ons een écht probleem geweest is. Wil je de kuisploeg e.a. er ook geven, dan spreken we wel van wat anders. Wat die extra mondmaskers betreft, daar zitten we dus in 'de fout'. Vraag is nu wel wie zijn schuld dit was ? Met het vingertje wijzen is gemakkelijk, maar alles eens objectief proberen te bekijken, dat is dan weer iets helemaal anders voor bepaalden onder ons. Ze waren op tijd besteld, en dan is het fout gaan lopen, ook bij volgende bestellingen. Onze buurlanden hebben similaire problemen gehad. Waar en bij wie ligt de fout ? |
Citaat:
Oorzaak --->gevolg. Geen zondebok zoeken. |
Ik hoorde nog niet zo lang geleden het volgende nadat er een storm van kritiek over minister Wouter Beke was ontstaan: "ja maar hij is nog maar zes maand minister van zorg en hij is dat nog niet gewend..."
Uiteraard waren een groot deel van de toestanden in de WZC's misschien niet direct zijn schuld maar ze waren en ze zijn wel degelijk de schuld van zijn partij. En niemand maakt me wijs dat iemand als Beke niet beter had kunnen reageren op deze toestanden in de WZC's. Er zijn WZC's waar geen enkele bewoner besmet is geraakt maar daar dragen ze wel al van eind februari mondmaskers. Als we natuurlijk zien dat Van Ranst nu al maanden aan een stuk zegt dat het dragen van mondmaskers zinloos is om de verspreiding van dit virus tegen te gaan dan ligt daar ook een verpletterende verantwoordelijkheid. |
Citaat:
Want ook tijdens zo'n epidemie zijn er grote verschillen aan besmettingen en sterfte tussen de WZC. Maar er zijn nog enkele andere factoren die ene rol spelen en waar de directie en het personeel geen invoeld op hebben en ook geen maatregelen tegen kunnen nemen. Hier in het dorp zijn er verschillende WZC's. De meeste hebben nog geen of weinig besmettingen, maar sommige zitten met hun handen in hun haar. En als je dan gaat kijken naar welke WZC het hardste in de klappen delen, dan kom je tot de vaststelling dat die WZC's ook de meeste en de zwaarste hulpbehoevende met de meeste en zwaarste medische problemen opvangen. In sommige van die instellingen zijn er afdelingen waar de bewoners zelfs niet eens meer hun eigen eten in hun mond kunnen steken of hun eigen gezicht en handen wassen. En het zijn net die afdelingen die het zwaarste getroffen worden. Maar dat zijn ook de afdelingen die bij een griepepidemie het zwaarste getroffen worden. En een andere factor die men niet uit het oog mag verliezen, is de prijsklasse waarbinnen een WZC valt. Een OCNW-WZC met een kostprijs van 1500€ per inwoner per maand heeft minder middelen dan een privé-WZC met een kostprijs van 3000€ per inwoner per maand. |
Citaat:
De schuld van de toestand onder de bejaarden ligt trouwens in de eerste plaats bij de bevolking. Het is niet de regering die de bejaarden in de WZC steekt, wel de burger want die denkt enkel aan zichzelf en wil zo gedkoop mogelijk verlost zijn van elke zorgbehoevende. Zowel van bejaarden, als van kinderen, als van mindervalide. Als de burger zijn bejaarden thuis zou opvangen dan zouden er vandaag geen problemen zijn in de WZC en zouden er een pak minder Coviddoden zijn in België. |
Citaat:
Het legt aleen maar bloot dat er in Belgie nauwelijks getest wordt in vergelijking met vele naties — alle buurlanden bijvoorbeeld. Tja als je relatief weinig officiële COVID testen uitvoert, ben je uiteraard gedwongen om vermoedens ook bij te tellen (om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen). |
Citaat:
En nee, je bent niet gedwongen om de mogelijke slachtoffers in de cijfers op te nemen, België is het enige land dat die doden in de cijfers opneemt. Ze moeten wel om hun regels nog te kunnen rechtvaardigen. Hoe gaan ze het anders verkocht krijgen dat ze onze maatschappij en onze economie in enkele weken tijd totaal in de vernielig hebben gereden. Hoe gaan ze het anders verkocht krijgen dat ze de volledige Belgische begroting in de vernielig hebben geholpen. |
Citaat:
Bijna-ongevallen in het verkeer zijn er misschien 100 maal meer dan ongevallen zonder gekwetsten, maar die statistieken geven veel meer prijs over hoe je beleid zou moeten zijn. Ik praat niet goed dat een ontwikkeld tweeland als het onze, niet vlugger kon inspelen om breder te testen, maar dat is een ander punt. |
Citaat:
https://www.demorgen.be/nieuws/woute...icht~bf023660/ Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Om het echte cijfer van coronadoden te kennen, zullen we dus moeten wachten tot 2021. |
Samen met projectontwikkelaars en vastgoedfondsen verdiende de ouderenzorgsector, met de hulp van overheid en bankiers, de voorbije jaren honderden miljoenen euro’s aan woonzorgcentra.
Als de coronacrisis de voorbije weken één ding pijnlijk duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat de sector van de woonzorgcentra absoluut niet voorbereid was op deze catastrofe. Dat kan ook moeilijk anders. De voorbije vijftien jaar lag de focus niet op welzijn, maar op groei en geld verdienen. Gigantisch veel geld. Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid zegt het zelf op haar website: “Vlaanderen heeft in de periode 2014-2019 een ongeziene aangroei van woongelegenheden in woonzorgcentra gerealiseerd en erkend. De uitbreiding van bijna 10.000 woongelegenheden tijdens deze legislatuur heeft de wachtlijsten voor deze woonzorgvorm vrijwel volledig doen verdwijnen. Met deze recentste investering komen daar voor de komende legislatuur nog eens meer dan 5.000 plaatsen bij in woonzorgcentra en centra voor kortverblijf.” Potentiële fortuinen Met de ‘wachtlijsten’ voor woonzorgcentra als excuus tekende de Vlaamse overheid, en meer bepaald voormalig minister Jo Vandeurzen (CD&V) met in zijn kielzog kabinetsmedewerkers Karine Moykens en Margot Cloet, een model uit van groei. Groei waarbij de balans tussen arbeid en kapitaal volledig verloren ging. Foto: Pixabay Het is ironisch dat uitgerekend de mensen onder wiens auspiciën zulk systeem op punt werd gezet, vandaag een leidende rol spelen binnen de ‘task force’ die de sector door de coronacrisis en de nalatigheid van het beleid tussen 2014-2019 moet leiden. Het systeem werd in de steigers gezet in de periode kort voor de financiële crisis van 2008. Nogal wat verouderde rusthuizen waren aan renovatie toe en de vergrijzing maakte van de sector van de verzorgingstehuizen een ‘groeisector’. Bij vastgoedfondsen groeide het besef dat er bakken geld te verdienen waren, mits de juiste aanpak. De vaak aftandse grijze woonblokken en de nieuw te bouwen woonzorgcentra waren potentieel fortuinen waard. De waarde van zo’n blok wordt immers niet zozeer bepaald door de grond en het gebouw zelf, wel door de huur die ervoor kan worden gevraagd. Witte woede Een quasi gegarandeerde, toenemende vraag en contracten die voor termijnen tot wel dertig jaar kunnen worden afgesloten met de exploitanten van de rusthuizen, stonden garant voor een gigantische opwaardering van de waarde van de woonblokken, alsook voor een ongezien bouwprogramma (honderden miljoenen euro’s) van nieuwe woonzorgcentra. Het geld dat omging in de kapitaalscomponent van de woonzorgcentra staat volledig in onbalans met de kreunende onderfinanciering en onderbetaling van het (zorg)personeel. Terwijl het zorgpersoneel – ‘de witte woede’ – in de Brusselse straten protesteerde, smeten vastgoedfondsen zoals Cofinimmo en Aedifica zich volop op de lucratievere kant van de ouderzorg-markt. Het principe is eenvoudig en ontstond door een gevaarlijke cocktail van overheid, vastgoedondernemers en geld, veel geld. De overheid wilde meer ouderenzorg-“bedden”, want er waren wachtlijsten voor de dan bestaande voorzieningen. De vastgoedondernemers die Vlaanderen tot dan hadden volgebouwd met nutteloze kantoorgebouwen, zochten een nieuwe cash cow, namelijk de woonzorgcentra. De oplossing bestond uit een tijdelijke samenwerking tussen exploitanten van ouderenzorg en vastgoedondernemers. Samen bouwden ze nieuwe voorzieningen op basis van de voorafgaandelijke vergunningen van de Vlaamse Overheid. De voorzieningen werden verkocht aan een vastgoedfonds – dat eigenaar werd, en vervolgens terug verhuurd aan dezelfde exploitant van het woonzorgcentrum. Woekerwinsten Iedereen kent deze nieuwe woonzorgcentra in zijn of haar gemeente. Het zijn betonnen dozen met een minimalistische architectuur. Betonnen dozen die zeer goedkoop gebouwd worden (skeletbouw, veel standaardisatie, enz), maar wel voor veel geld verkocht worden aan een vastgoedfonds enkel en alleen omdat een dertigjarige hoge huur afgesproken wordt. De hele caroussel draait uiteindelijk op geld afkomstig van bejaarden die steeds hogere dagprijzen moeten betalen en op geld afkomstig van de overheid Onnodig om erbij te vermelden dat deze woekerwinsten zelden of niet in de exploitatie geïnvesteerd werden, maar wel verdwenen in de zakken van de initiatiefnemers. Het is geen toeval dat tot voor kort de private (naast de gemeenten/OCMW’s en de kerk) ouderenzorg geconcentreerd zat bij twee belangrijkere ‘private equity’-spelers, namelijk Senior Living Group bij Waterland (ook bekend van haar participatie met Marc Coucke in Omega Pharma) en Armonea bij Verlinvest (de investeringsmaatschappij van de AB Inbev families de Mevius en Spoelbergh). Zowel Senior Living Group als Armonea werden recent zeer succesvol verkocht aan Franse groepen. De hele caroussel draait uiteindelijk op geld afkomstig van bejaarden die steeds hogere dagprijzen moeten betalen en op geld afkomstig van de overheid die de nodige subsidies verstrekt om het personeel en de zorg te betalen. De hoeveelheid geld die de bejaarde bewoners en de overheid in het systeem pompen is niet enkel gigantisch, de geldstroom verdwijnt uiteindelijk ook in de zakken van private investeerders en vastgoedfondsen, terwijl het zorgpersoneel, toch cruciaal in deze keten, terecht de werkdruk en onderfinanciering blijft aanklagen. Wiskundige precisie Bovenvermeld systeem werd met wiskundige precisie geoptimaliseerd. Je zou het de excel-isering van de ouderenzorg kunnen noemen. Voor de renovaties en de nieuwbouw werd een model ontwikkeld: 30 m² voor een kamer, zoveel m² minimale gemeenschappelijke ruimtes, … Het brutoverlies aan ruimte werd zo beperkt mogelijk gehouden om de winsten te kunnen maximaliseren. Sterker nog, ook het opnamebeleid werd in Excel geoptimaliseerd, om zo ideale zorgprofielen te kunnen identificeren en selecteren vanuit de wachtlijsten-visvijver om meer overheidstoelage te krijgen, en dus meer huur te kunnen betalen en winst op te strijken. Parallel werden er modellen ontwikkeld om te zien waar in Vlaanderen, op welke termijn nood aan bijkomende verzorgingstehuizen zou zijn. Op het kabinet werden dergelijke lijsten gemaakt.. Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid geeft dit op haar website ook ruiterlijk toe: “Op dit ogenblik werkt een wetenschappelijk team van het Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, onder leiding van professor Erik Schokkaert aan een prognosemodel voor de zorg voor ouderen in Vlaanderen. Hierbij wordt een voorspelling gemaakt van het noodzakelijk zorgaanbod voor de residentiële ouderenzorg in Vlaanderen.” De traditioneel optimale contacten tussen politiek, projectontwikkelaars en de achterliggende vastgoedfondsen zorgden er vervolgens voor dat ze allemaal hun graantje meepikten. Het hele systeem werd gestut door een zo maximaal mogelijke bezettingsgraad. Die is cruciaal om de dagprijs hoog te kunnen houden en een onderlinge concurrentieslag bij meer aanbod dan vraag te vermijden. Alles valt en staat natuurlijk met de erkenning van een woonzorgcentrum. Die erkenning geeft de overheid in principe een fantastische stok achter de deur. Het maakt zo’n erkenning ook zeer waardevol. Dit is een gastbijdrage. Een Apache-lezer levert met dit stuk een bijdrage aan het maatschappelijk debat. De auteur schrijft in eigen naam en is verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Zelf een bijdrage insturen, doe je hier. Auteur: Kris Cuyvers Kris Cuyvers werkt sinds enkele jaren in de Verenigde Staten als financieel adviseur. Voordien was hij in België aan de slag als investment banker. Hij begeleidde van dichtbij een aantal overnamedossiers van rusthuizen. Apache |
Citaat:
https://www.bruzz.be/veiligheid/maak...uis-2020-03-11 |
Op volgende site is er veel data te vinden over de sterfte, ziekte... in het Vlaams gewest.
https://www.zorg-en-gezondheid.be/aa...zoenmaand-2017 |
Vandaag weer iets hallucinant gelezen. Nog altijd horloges en handkettingen. Ze hebben niks geleerd.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210301_98524981 Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be