Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Renault bijna afgelopen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253563)

fred vanhove 22 mei 2020 14:30

Renault bijna afgelopen
 
En nu heeft de Jack juist ene besteld. Die zal direct een pak van zijn waarde verliezen.:cry:

https://www.hln.be/auto/-renault-met...klok~a54b470b/

Micele 23 mei 2020 15:29

Elk fossiel automerk gaat in de problemen komen, zeker als ze zich te lang aan hun dieselmotoren of überhaupt ICE-motoren vastklampen.

Ze zeuren nu al om overheidssteun. Dreigen met het massaal ontslaan van werknemers, enz... ook onflexibele leveranciers moeten dan volgen.

Hoort men regelmatig in laatavonddiscussies op de Duitse TV en nu nog meer sinds de coronacrisis meespeelt.
Ze zijn de "digitale trein" aan het missen...

kelt 23 mei 2020 17:43

Fundamenteler voor de "algemene automerken" is eigenlijk niet zozeer de overgang naar Ev's...

Problematischer is dat in de groeimarkten de "race naar de bottom" al jaren bezig is.....Aan dergelijke bespottelijke prijzen is het eigenlijk amper de moeite om te gaan concurreren met "lokale knutselaars".Veel logischer is om "joint ventures" op te richten met hen,en HEN alle risico's te laten nemen.Natuurlijk betekent het dat de "klassieke merken" zelf geen zoveel infrastructuur meer nodig hebben.En wat betreft eventuele "onderdelen" en zo,die kennis hebben ze al decennia geleden getransfereerd naar hun leveranciers.

In de "mature markten",de THUISmarkten van de "klassieke merken", wordt sinds jaren een langzame maar zekere trend opgemerkt die blijft aangroeien....

....steeds meer 18-25 jarigen in zowel West-Europa als de VS vinden het amper de moeite waard nog een rijbewijs na te streven.Het gaat misschien over enkele procenten maar het is ZEER betekenisvol!

Dit is niet om mee te lachen voor de autofabrikanten ,want zo een langzame golf betekent op den duur tientallen miljoenen klanten die in hun leven minstens 1,mogelijk 2 wagens minder zullen kopen.En als ze verder "volharden in de boosheid",NOOIT een auto zullen kopen!

"Klassieke automerken" hebben dus de moeilijkheid te bepalen WAAR hun investeringen nog zullen lonen,of het nu electrisch of plofmotorisch is!

Vandaar,onvermijdelijk,een volgende golf van fabriekssluitingen in aantocht.

kelt 23 mei 2020 17:57

Wat de start van het draadje betreft,het maakt de mededeling van Nissan van een tijdje geleden nog wat duidelijker natuurlijk.

De "Alliantie" Nissan/Renault(+ Dacia)/Mitsubishi en (en de joint ventures elders,zoals in Rusland natuurlijk) blijft puur nog "technisch"....

Het lijkt er op dat de terugtocht van Nissan uit europa bevestigd wordt,met fatale resultaten voor de Europese vestigingen want,dat is wel duidelijk,Renault heeft DIE fabrieken ook voor niks nodig,integendeel ze zouden er van hun eigen nog wat sluiten)

kelt 26 mei 2020 18:39

Het is nu,26 mei,nog even wachten op de formele aankondiging van hoe de Franse Staat Renault gaat helpen.

Er lijkt een niet-negocieerbare voorwaarde te zijn: De fabriek van Flins mag NIET dicht.

Echter zou het Renault vrij staan zonodig andere fabriek(en) te sluiten...

DewareJakob 26 mei 2020 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9342821)
Het is nu,26 mei,nog even wachten op de formele aankondiging van hoe de Franse Staat Renault gaat helpen.

Er lijkt een niet-negocieerbare voorwaarde te zijn: De fabriek van Flins mag NIET dicht.

Echter zou het Renault vrij staan zonodig andere fabriek(en) te sluiten...

Vilvoorde? :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Dadeemelee 26 mei 2020 19:16

Frankrijk gaat Renault nooit laten failliet gaan. Misschien een fusie met Citroen en Peugeot doordrukken?

Universalia 27 mei 2020 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9342852)
Frankrijk gaat Renault nooit laten failliet gaan. Misschien een fusie met Citroen en Peugeot doordrukken?

Dat denk ik ook wel.

Er zijn al meer en meer automerken aan het samenslagen zijn.

Zelfs het aftekenen van bepaalde Duitse merken wagens heeft Renault niet kunnen helpen? (industriële spionage) :twisted:

Mambo 27 mei 2020 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9342852)
Frankrijk gaat Renault nooit laten failliet gaan. Misschien een fusie met Citroen en Peugeot doordrukken?

Ze krijgen 7 miljard.
Maar worden verplicht elektrische te maken.

Failliet was beter geweest.

kelt 27 mei 2020 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9343242)
Ze krijgen 7 miljard.
Maar worden verplicht elektrische te maken.

Failliet was beter geweest.

De Franse regering is wel een batterij fiscale maatregelen aan het uitwerken waarbij kopers van electrische ,en in mindere mate hybride-,wagens (opnieuw) aanzienlijke (vele duizenden euro's) voordelen zullen krijgen,voor onbepaalde tijd voorgeschoten door de Franse staat.

Ditmaal lijkt het SERIEUS de bedoeling te zijn zoveel mogelijk van die oude "plofmotors" van de Franse wegen te jagen (zeer veel Fransen rijden lang,heel lang,met oude doosjes...)en de eigen autofabrikanten daarbij een thuisvoordeel te laten spelen....

Overigens,op het gebied van "micro-hybride",momenteel beperkt tot start/stop en remenergieterugwinning is er zeker nog een aanzienlijke verbetering mogelijk ,samen met de massale invoering van het 48 V boordnet.....en de lead-carbon batterijen (het laatste "hoera" van de lood-zuur batterij waarschijnlijk)al dan samen met een NiMH oplossing


Enfin,Renault en PSA-Opel krijgen NOG(maar eens) een kans om hun huiswerk te doen...
Anders zal het dan maar Tesla en Toyota zijn zeker?
Overigens,Toyota maakt aanzienlijke aantallen wagens in Frankrijk,die staan NIET aan de zijlijn in deze... ;-)

dpg 27 mei 2020 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9343242)
Ze krijgen 7 miljard.
Maar worden verplicht elektrische te maken.

Failliet was beter geweest.

Ze geven ook premies als je een oude diesel door een nieuwe recente diesel gaat vervangen, tot 5000 euro.

Citaat:

De bedoeling is dat het wagenpark flink vergroent. Opmerkelijk is wel dat niet alleen de aankoop van elektrische wagens zwaarder wordt ?*gesubsidieerd. Ook wie een diesel koopt, kan ?*rekenen op een extra steuntje van de overheid, van maximaal 5.000 euro. Voorwaarde is dat een oude diesel vervangen wordt door een recenter, milieuvriendelijker nieuw of tweedehands exemplaar.

fred vanhove 27 mei 2020 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9339596)

....steeds meer 18-25 jarigen in zowel West-Europa als de VS vinden het amper de moeite waard nog een rijbewijs na te streven.Het gaat misschien over enkele procenten maar het is ZEER betekenisvol!

Dit is niet om mee te lachen voor de autofabrikanten ,want zo een langzame golf betekent op den duur tientallen miljoenen klanten die in hun leven minstens 1,mogelijk 2 wagens minder zullen kopen.En als ze verder "volharden in de boosheid",NOOIT een auto zullen kopen!

Ik moet ze in feite nog tegenkomen. En als ze er al zijn zijn het meestal van die jongeren die maar blijven en blijven verder studeren. Ze staan dan ook dikwijls nog eens in het breed in de gazet met hun exclusieve anti auto verhaal.

De realiteit is dat meeste jongeren nu bijna allemaal een salariswagen hebben op hun 23.

Dat vooral is er volgens mij veranderd.

kelt 27 mei 2020 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9343346)
Ik moet ze in feite nog tegenkomen. En als ze er al zijn zijn het meestal van die jongeren die maar blijven en blijven verder studeren. Ze staan dan ook dikwijls nog eens in het breed in de gazet met hun exclusieve anti auto verhaal.

De realiteit is dat meeste jongeren nu bijna allemaal een salariswagen hebben op hun 23.

Dat vooral is er volgens mij veranderd.

Anno 2020 leven steeds grotere groepen jongeren in onze steden en ik kan U garanderen dat dezen geen salariswagen hebben....eigenlijk geen wagen.....waarschijnlijk nooit een wagen....

fred vanhove 27 mei 2020 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9343360)
Anno 2020 leven steeds grotere groepen jongeren in onze steden en ik kan U garanderen dat dezen geen salariswagen hebben....eigenlijk geen wagen.....waarschijnlijk nooit een wagen....

Ik dacht dat jongeren weer meer droomden van een huis met tuin ( of het moet zijn dat dat een huis in de stad is wat ook zou kunnen)
https://www.hln.be/de-krant/jongeren...huis~a4264b5e/

Micele 27 mei 2020 17:09

Citaat:

Steeds meer jongeren geven tegenwoordig zonder blozen toe dat ze niet met de auto kunnen rijden: de laatste tien jaar werd 30 procent minder rijbewijzen uitgereikt aan 18-jarigen. Maar ook in de generatie voor wie de auto nog de sleutel was tot een zelfstandig bestaan zijn er rijbewijsloze uitzonderingen. Stephanie (39) en Jan (50) vertellen hoe ze perfect zonder kunnen.

Jan (50): “Ik lach met macho’s die zich pas echt man voelen achter het stuur”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200312_04887672
Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191107_...to-aan-de-kant

Het aantal uitgereikte rijbewijzen is vorig jaar met 18 procent gedaald. Dat heeft te maken met een strengere regelgeving, maar steeds meer jongeren kiezen er ook bewust voor om de auto aan de kant te laten.

In 2018 werden er in Vlaanderen 122.357 praktische rijexamens afgelegd. Dat zijn er 15 procent minder dan het jaar ervoor. Het aantal autorijbewijzen dat de overheid uitreikte, daalde met 18 procent tot 60.013. De cijfers komen van Goca, de groepering van erkende rijbewijsondernemingen. De daling heeft te maken met de verstrengde regelgeving, maar jongeren kiezen er steeds vaker ook bewust voor om hun rijbewijs niet te halen.

“Ik zou eenvoudigweg niet weten wat ik met een auto moet aanvangen”, vertelt Soetkin Buntinx (26) uit Hasselt. “Mijn ouders hebben ook allebei geen rijbewijs. Ik ben er dus niet mee opgegroeid.” Ze mist die auto naar eigen zeggen ook helemaal niet. “Ik woon in de stad, waar ik me gemakkelijk te voet of met de fiets kan verplaatsen. Naar de winkel gaan doen we thuis gewoon met twee stevige boodschappentassen achteraan op het bagagerek van onze fiets.”

Mambo 27 mei 2020 19:15

Rijbewijzen worden steeds duurder en jongeren zonder baan of geld op overschot steeds talrijker.

En dan kiest men voor de fiets....uiteraard.

Marginaal milieu.

Micele 27 mei 2020 19:23

De electrische Zoe verkoopt zeer goed, is het tweede beste model van Renault na de recente Clio 5, verkoop Europa. Bijna 10k per maand janauri 2020 (zie tabel Renault)

Nochtans is de Zoe al een oud beestje, maar heeft wel een facelift en betere batterijpacks als de vorige generatie(s).

Ondertussen 3e generatie en nu een 52 kWh batterijpack (vorige versie 41 kWh). Ook zuiniger geworden, bijna 400 km is nu mogelijk. (WLTP = 395 km)

Volgens ADAC rijbereik 335 km tot 440 km (binnen bebouwde kom), inclusief laadverliezen (dus brutoverbruik):
Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...teriemiete.pdf

Der Zoe verfügt über eine 52-kWh-Batterie, die serienmäßig mit
Leistungen von 2,3 bis 3,7 kW (Wechselstrom/AC, 1-phasig) sowie von 11 bis 22 kW (Wechselstrom/AC, 3-phasig) geladen werden kann. Lädt man die Batterie an einer haushaltsüblichen Steckdose mit 230 V, benötigt ein Ladevorgang bis zu 28 Stunden (10 A, 2,3 kW). Das Vollladen mit Typ 2 Kabel dauert zwischen 17,5 Stunden (16 A, 3,7 kW, 1-phasig) und drei Stunden (32 A, 22 kW, 3-phasig). Gegen Aufpreis kann das Fahrzeug an einer
CCS-Schnellladesäule (Gleichstrom/DC) mit bis zu 50 kW geladen werden, damit erreicht man bereits nach circa einer Stunde eine 80-prozentige Batterieladung.
Eine volle Batterie erlaubt, auf Basis des Ecotest-Verbrauchs, eine Reichweite von etwa 335 km – für ein Elektroauto ein ordentlicher Wert und für viele Alltagsbedürfnisse ausreichend.
Innerorts ist der Zoe besonders effizient, hier sind Reichweiten von bis zu 440 km möglich.

Verbrauch/CO2

+ Der durchschnittliche Stromverbrauch im ADAC Ecotest
liegt bei 19,0 kWh pro 100 km (innerorts etwa 14,5, außerorts
knapp 21 und auf der Autobahn 22 kWh/100 km). Der
Verbrauch beinhaltet dabei die Ladeverluste; um die netto 52
kWh fassende Batterie einmal komplett von leer auf voll zu
laden, sind 64,3 kWh erforderlich. Legt man den gemischten
Betrieb (innerorts, außerorts, Autobahn) des Ecotest zugrunde,
ergibt sich für den Zoe eine rechnerische Reichweite von etwa
335 km. Aus den 19,0 kWh/100 km errechnet sich eine CO2-
Bilanz von 104 g pro km (Basis deutscher Strommix von 548
g/kWh, veröffentlicht 10/2018, gültig für das Berichtsjahr 2019).
Das ergibt im CO2-Bereich des Ecotest 49 von 50 Punkten.
- Der Zoe ist beim Fahren selbst durchaus effizient – beim
Laden geht jedoch viel Energie verloren, die der Kunde zahlen
muss. Die Ladeverluste liegen beim AC-Ladevorgang bei über
23 Prozent. Durch eine Effizienzsteigerung beim Laden würde
der ermittelte Brutto-Fahrverbrauch von durchschnittlich 19
kWh/100 km deutlich sinken.
Laadverlies is met 23% veel te hoog -bij AC-laden- volgens ADAC.

Citaat:



Renault Zoe electric car sales surge, becoming one of the brand’s best-selling cars

Feb. 20th 2020

Renault’s bet on the Zoe electric car is starting to pay off. Sales surged to almost 10,000 units in Europe last month and the vehicle is becoming one of the brand’s best-selling cars.

Despite being only sold in Europe, the Renault Zoe is one of the best-selling electric cars in the world.

Total deliveries have now surpassed 250,000 units and what is most surprising is that sales are not slowing down.

Last month, Renault delivered almost 10,000 Zoe electric cars in Europe.

That’s twice as many units as the previous month and a 156% increase over the same period last year.

In January, the Zoe was Renault’s second best-selling car in Europe – second only to Clio 5, which was delivered in higher volume.
Vuile plofautos maken kan iedereen. :-D

fred vanhove 27 mei 2020 19:34

Er veranderd gewoon niks .....jongeren rijden nog evenveel en verkiezen de auto boven de fiets of openbaar vervoer.

Vanaf 25 jaar rijden jongeren weer evenveel met de auto als de vorige generaties.
Ik heb ook een artikel daarover;

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11...eert-ecologie/

fred vanhove 27 mei 2020 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9343691)
Rijbewijzen worden steeds duurder en jongeren zonder baan of geld op overschot steeds talrijker.

En dan kiest men voor de fiets....uiteraard.

Marginaal milieu.

Jongeren rijden nog evenveel...ietsje later maar evenveel.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11...eert-ecologie/

Micele 27 mei 2020 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9343705)
Er veranderd gewoon niks .....jongeren rijden nog evenveel en verkiezen de auto boven de fiets of openbaar vervoer.

En dat staat waar? 8O citeer eens c/p?

In 2018 werden er in Vlaanderen 122.357 praktische rijexamens afgelegd. Dat zijn er 15 procent minder dan het jaar ervoor. Het aantal autorijbewijzen dat de overheid uitreikte, daalde met 18 procent tot 60.013. De cijfers komen van Goca, de groepering van erkende rijbewijsondernemingen. De daling heeft te maken met de verstrengde regelgeving, maar jongeren kiezen er steeds vaker ook bewust voor om hun rijbewijs niet te halen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9343708)
Jongeren rijden nog evenveel...ietsje later maar evenveel.

Niet dus.

Of ook anders gezegd:
Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02...en-met-de-aut/

vr 21 feb

Elektrische fietsen zijn in opmars en met de auto rijden we overal te snel

1 op de 5 Vlamingen reed het afgelopen jaar op een elektrische fiets. Dat blijkt uit een nieuwe verkeersveiligheidsenquête van Vias, het Belgische instituut voor de verkeersveiligheid. Steeds meer mensen fietsen. Vooral in Vlaanderen. Bij de automobilisten blijft de snelheid een groot probleem. Mensen geven toe dat ze te hard rijden: zowel binnen als buiten de bebouwde kom en op autosnelwegen.

Fietsen zit in de lift

In Vlaanderen wordt de fiets steeds populairder. 69% van de Vlamingen reed vorig jaar met de fiets, een jaar eerder was dat 63%. In Wallonië reed ongeveer een kwart wel eens met de fiets (24%). Dat percentage is nagenoeg gelijk aan een jaar eerder. 30% van de Brusselaars nam de fiets.

Vooral de elektrische fiets is aan een opmars bezig. 10% van de ondervraagden reed op een elektrische fiets in 2018, in 2019 was dat 13% en dit jaar is dit percentage toegenomen tot 16%. Meer dan 1 op 5 Vlamingen (22%) heeft het afgelopen jaar een elektrische fiets gebruikt. In Brussel (8%) en Wallonië (6%) ligt dit aandeel opvallend lager.

Fietspad wordt steeds drukker

Het fietspad wordt steeds drukker door gebruikers met verschillende snelheden. Dat kan leiden tot onveilige situaties.
En door de pandemie is de fietsverkoop zelfs op hol geslagen. Staat ook in de krant. ;-)

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05...en-die-eerste/

Fietsverkoop na de lockdown boomt als nooit tevoren: "Die eerste week was gewoon hallucinant"

Waar de lockdown door het coronavirus een ferme kink in de kabel van veel fietshandelaars betekende, lijkt nu het tegenovergestelde waar: de fietsverkoop piekt als nooit tevoren. Dat blijkt een rondvraag van VRT NWS. Het gaat zelfs zo hard dat sommige winkels beginnen te piekeren over stock- en leveringsproblemen.

Stefan Grommen

di 19 mei

fred vanhove 27 mei 2020 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9343714)
En dat staat waar? 8O citeer eens c/p?

In 2018 werden er in Vlaanderen 122.357 praktische rijexamens afgelegd. Dat zijn er 15 procent minder dan het jaar ervoor. Het aantal autorijbewijzen dat de overheid uitreikte, daalde met 18 procent tot 60.013. De cijfers komen van Goca, de groepering van erkende rijbewijsondernemingen. De daling heeft te maken met de verstrengde regelgeving, maar jongeren kiezen er steeds vaker ook bewust voor om hun rijbewijs niet te halen.

Niet dus.

Of ook anders gezegd:


En door de pandemie is de fietsverkoop zelfs op hol geslagen. Staat ook in de krant. ;-)

Wat zit je nu allemaal te posten ? Dat er meer mensen zijn die fietsen ? Dat er meer fietsen worden verkocht ? Er zijn misschien ook meer mensen die joggen zeilen of zwemmen.
Dat er minder 18 jarigen achter een rijbewijs gaan ?

Het autoverkeer neemt alleen maar toe hoor . Daar gaat het om ....of het moet zijn dat er meer mensen rijden zonder rijbewijs zeker ?



Vlaams voertuigenpark blijft uitbreiden;-)
De grootte van het Vlaamse voertuigenpark blijft toenemen. In 2014 overschreed het totale voertuigenpark in Vlaanderen voor het eerst de kaap van 4 miljoen voertuigen. In 2017 stond de teller reeds op 4 268 219 stuks.8O8O

https://www.milieurapport.be/sectore...-wegvoertuigen

Adam Smith 28 mei 2020 01:32

@micele eigenlijk klopt het wel, wat @fred van hove zegt. Vanaf dat ze 25 zijn, verhuizen ze en gaan ze gezinnen stichten, vaak gaan ze dan ook verder van het openbaar vervoer wonen. Daardoor gaat die groep juist weer meer de auto nemen, ondanks dat ze inmiddels allicht allemaal een elektrische fiets hebben, dat is leuk, voor zondag....

dpg 28 mei 2020 06:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 9343854)
@micele eigenlijk klopt het wel, wat @fred van hove zegt. Vanaf dat ze 25 zijn, verhuizen ze en gaan ze gezinnen stichten, vaak gaan ze dan ook verder van het openbaar vervoer wonen. Daardoor gaat die groep juist weer meer de auto nemen, ondanks dat ze inmiddels allicht allemaal een elektrische fiets hebben, dat is leuk, voor zondag....

Het heeft geen prioriteit meer als ze 18 worden, 90% haalt hun rijbewijs als ze 23-24 jaar oud zijn.

Micele 28 mei 2020 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9343817)
Wat zit je nu allemaal te posten ? Dat er meer mensen zijn die fietsen ? Dat er meer fietsen worden verkocht ? Er zijn misschien ook meer mensen die joggen zeilen of zwemmen.
Dat er minder 18 jarigen achter een rijbewijs gaan ?

Het autoverkeer neemt alleen maar toe hoor . Daar gaat het om ....of het moet zijn dat er meer mensen rijden zonder rijbewijs zeker ?



Vlaams voertuigenpark blijft uitbreiden;-)
De grootte van het Vlaamse voertuigenpark blijft toenemen. In 2014 overschreed het totale voertuigenpark in Vlaanderen voor het eerst de kaap van 4 miljoen voertuigen. In 2017 stond de teller reeds op 4 268 219 stuks.8O8O

https://www.milieurapport.be/sectore...-wegvoertuigen

Niet relevant. Je toont niets aan.

Er zijn 15% minder jaarlijkse rijbewijzen volgens Goca.

Blijkbaar ben je zwaar van leesbegrip:

In 2018 werden er in Vlaanderen 122.357 praktische rijexamens afgelegd. Dat zijn er 15 procent minder dan het jaar ervoor. Het aantal autorijbewijzen dat de overheid uitreikte, daalde met 18 procent tot 60.013. De cijfers komen van Goca, de groepering van erkende rijbewijsondernemingen. De daling heeft te maken met de verstrengde regelgeving, maar jongeren kiezen er steeds vaker ook bewust voor om hun rijbewijs niet te halen.

Micele 28 mei 2020 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 9343854)
@micele eigenlijk klopt het wel, wat @fred van hove zegt. Vanaf dat ze 25 zijn, verhuizen ze en gaan ze gezinnen stichten, vaak gaan ze dan ook verder van het openbaar vervoer wonen. Daardoor gaat die groep juist weer meer de auto nemen, ondanks dat ze inmiddels allicht allemaal een elektrische fiets hebben, dat is leuk, voor zondag....

Steeds meer mensen kiezen ervoor geen Autorijbewijs te halen.

Wat begrijp je niet aan deze zin?

Citaat:

De daling heeft te maken met de verstrengde regelgeving, maar jongeren kiezen er steeds vaker ook bewust voor om hun rijbewijs niet te halen.
En niet afkomen met links die 3 jaar oud zijn.

En het gaat over Belgische rijbewijzen.

Fred zegt dat er niets veranderd is. Goca zegt dat er heelwat veranderd is de laatste jaren.

Citaat:

Daardoor gaat die groep juist weer meer de auto nemen, ondanks dat ze inmiddels allicht allemaal een elektrische fiets hebben, dat is leuk, voor zondag....
Dus volgens jou wordt de (electrische) fiets niet steeds (veel) meer gebruikt bij de werkpendelaars? Raar ik denk en lees toch het tegengestelde, jij niet?
Citaat:

https://www.duurzame-mobiliteit.be/d...hun-ervaringen

Dagelijks met de e-bike naar het werk? Ann, Vicky, Herman, Lu en Martine delen hun ervaringen

29.04.2019

Groen denken: het zit er zwaar ingebakken bij de 17 000 medewerkers van de Duitse technologiegroep GEA. “Met een baseline als Engineering for a better world kan dat moeilijk anders”, glimlacht Tom Janssen, Managing Director van de Belgische dochter die op haar beurt zo’n 260 mensen tewerkstelt. “Met onze innovatieve technologie tonen we dat groen denken niet alleen ecologisch maar ook economisch voordeel oplevert. Maar het hoeft natuurlijk niet te stoppen bij de technologie.” En zo kwamen we terecht bij deze sympathieke bende: hallo Groene GEA Garde.

De gemiddelde afstand voor woon-werkverkeer bedraagt in Vlaanderen 17,9 km. Met een elektrische fiets verviervoudigt het fietsbereik, van 5 km naar 20 km en meer. Welke invloed heeft de afstand gehad op jullie beslissing om te gaan e-biken?

Martine: “Ik heb gedurende 20 jaar het geluk gehad om op 10 minuutjes fietsafstand van het werk te wonen. Toen bleek dat het nieuwe kantoor op 18,5 km lag, heb ik even geslikt, zeker omdat ik niet met de wagen rijd. Met een gewone fiets is dat traject voor mij te lang, dus een e-bike was zo ongeveer de beste oplossing die we konden bedenken (lacht). Ik ben nu ’s morgens en ’s avonds ongeveer een uur onderweg.”

Herman: “Voor mij is het met 17,5 km net iets minder ver dan voor Martine. Maar het traject is heel druk met de wagen – file gegarandeerd – en daardoor ben ik sneller ter plaatse met de e-bike. Bovendien is het een manier om wat meer te bewegen.”

Vicky: “Ik kwam vroeger met de mountainbike naar kantoor. Over een afstand van 6 km is dat goed te doen, maar nu is het traject 14 km. Ideaal voor de e-bike, vind ik. Met de auto zou ik even lang onderweg zijn – een goed half uur – maar dit is veel leuker, zeker als het mooi weer is.”

En wat met regen en wind? Het durft hier al eens stevig te gieten. Maar toch moeten we de factor ‘weer’ meteen ook wat nuanceren. Als fietspendelaar houdt weerman Frank Deboosere al 10 jaar een fietsdagboek bij. Daaruit blijkt dat het in 2017 slechts 6,2% van zijn fietstijd regende. Hoe gaan jullie daarmee om?

Lu: “Wij wonen in het centrum van Antwerpen en hebben onze wagen 10 jaar geleden van de hand gedaan. Als ervaren fietser weet ik dat je je moet kleden in functie van het weer. Ik vond het wel leuk dat we met het budget van GEA naast de leasing van de fiets ook onze outfit konden aanschaffen. Regen vind ik eigenlijk niet zo erg, maar van gladde toestanden ben ik wel bang.”

Ann: “Een beetje regen schrikt mij ook niet af. En als het écht slecht weer is, kom ik met mijn auto.”

Antwerpen stond in 2017 als enige Belgische stad in de top 20 van de meest fietsvriendelijke steden. De laatste jaren worden fietspaden beter en duiken er zowat overal fietssnelwegen of ‘fietsostrades’ op (fietsroutes tussen steden die tot 15 tot 20 km van elkaar liggen). Zijn de wegen die jullie volgen aangepast aan snelle fietsen?

Herman: “Ik maak gebruik van een fietsostrade en van brede en veilige fietspaden. Enkel in de buurt van scholen loopt het al eens wat stroever.”

Ann: “Ik heb nu een makkelijker traject dan vroeger. De afstand is ongeveer dezelfde, maar ik ga een andere richting uit. Geen fietsostrade voor mij, maar gewoon dwars door de stad.”

Meer en meer voorzien bedrijven douches en kleedhokjes voor medewerkers die met de (e-)fiets naar het werk komen. Arriveren jullie vaak bezweet op kantoor?

Lu: “Eerlijk? Ik zweet er niet van, dus heb daar geen last van.”

Vicky: “Ah, ik heb wel al af en toe een opfrisdouche genomen. Alles is voorzien, dus waarom niet? Ik kom aan in koerskleding, fris me op, heb mijn stijltang hier liggen om mijn kapsel terug wat presentabel te maken en doe daarna mijn make-up aan. Helemaal klaar om mijn werkdag in stijl te beginnen (lacht).”

Herman: “Ik vind het ook goed dat er douches zijn, zowel voor mannen als voor vrouwen. GEA had ze initieel voorzien voor de techniekers, maar ze komen ook goed van pas voor ons nu.”

En dan tot slot: recent onderzoek toont aan dat 8 op de 10 Vlamingen razend enthousiast zijn over hun pendelervaring met de elektrische fiets. Daarbij halen ze bijna allemaal de positieve invloed op hun conditie aan. Merken jullie een verschil?

Martine: “Zeker! Ik heb al zo’n 3000 km op de teller en voel de positieve invloed op mijn conditie. Ik moet niet meer gaan joggen nu.”

Herman: “Vroeger sportte ik veel, maar nu komt het er gewoon niet meer van. Dus ja, dit heeft een goede invloed. Ik haal er dan ook alles uit: ik ben niet vies van een kleine race onderweg (lacht).”

Vicky: “Ja, ik haal er graag ook alles uit wat er in zit. Onze e-bikes zijn begrensd op 25 km/u en soms durf ik die grens op te zoeken om een wielertoerist in te halen.”

Ann: “Ik ben al vele jaren een fervent fietser en merk niet echt een verschil. Bij mij is er dan ook niet veel veranderd ten opzichte van vroeger. Ik fiets even lang en even veel en durf al eens een sprintje te trekken om mensen met een elektrische fiets in te halen (lacht).”


Tja als de e-bike naar het werk sneller is dan de wagen...

Nog een geloofwaardige link nodig?

Citaat:

https://www.acerta.be/nl/over-acerta...5-jaar-geleden

Dubbel zoveel Belgen fietsen naar het werk ten opzichte van 5 jaar geleden

Vlaamse werknemers fietsen (15%), Brusselse kiezen tram, bus of metro (17%)

Brussel, 15 september 2019 –

Meer dan 1 op de 10 werknemers in België (13%) neemt voor de woon-werkrit geregeld de fiets. Dat zijn er dubbel zoveel als 5 jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf Acerta naar aanleiding van de week van de mobiliteit. Ook het openbaar vervoer won de laatste 5 jaar aan populariteit (4,15%) ten koste van de auto. De fietsende Belg is 41 jaar en 4 maanden oud en fietst gemiddeld 9,4 km naar het werk, een stijging van ruim 2 km ten opzichte van 5 jaar geleden met dank aan de elektrische fiets.


Micele 28 mei 2020 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9343705)
Er veranderd gewoon niks .....jongeren rijden nog evenveel en verkiezen de auto boven de fiets of openbaar vervoer.

Vanaf 25 jaar rijden jongeren weer evenveel met de auto als de vorige generaties.
Ik heb ook een artikel daarover;

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11...eert-ecologie/

Dat staat er niet in.

Vanaf 25 jaar? lol. Je bewijst niets.

Dat veranderde tussen 2013 en 2018:


fred vanhove 28 mei 2020 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9343965)
S



Fred zegt dat er niets veranderd is. Goca zegt dat er heelwat veranderd is de laatste jaren.


Dus volgens jou wordt de (electrische) fiets niet steeds (veel) meer gebruikt bij de werkpendelaars? Raar ik denk en lees toch het tegengestelde, jij niet?


Tja als de e-bike naar het werk sneller is dan de wagen...

Nog een geloofwaardige link nodig?

Ja ik mis nog het verhaal van Mieke en Sven....misschien staat dat in de vorige Dag Allemaal:-)

Komt dat allemaal uit Dag allemaal ?

En Fred ziet dat er op 1 jaar tijd 200.000 auto's zijn bijgekomen. Iedereen ziet dat behalve jij.

En ja er zijn misschien minder Belgische rijexamens afgelegd maar er zijn ook nu veel meer buitenlandse rijbewijzen die worden omgezet naar Belgische rijbewijzen.

Auto toename voor woon werkverkeer . Mensen die vroeger de bus en de tram namen nemen nu meer de fiets dat is alles. Maar die fiets is nu weer een hype...kan weer zo voorbij zijn.

Auto nog steeds favoriet woon- werkverkeer
De auto blijft met een enorme voorsprong het meest gebruikte vervoermiddel in het Vlaamse woon- werkverkeer.


http://www.rescape.be/nieuws/210319/...n--werkverkeer

https://www.autogids.be/autonieuws/m...op-de-weg.html

fred vanhove 28 mei 2020 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9343967)
Dat staat er niet in.

Vanaf 25 jaar? lol. Je bewijst niets.

Dat veranderde tussen 2013 en 2018:


Ja dat zijn de mensen die nu bang zijn op de bus of de tram. Volgende winter zal dat alweer een ander verhaal zijn.
Vooral de stijging in Brussel en Wallonië is interessant 5 jaar gelede fietste daar nog 1 mens naar zijn werk en nu al 2 dat is een stijging met 100%:-D

Steeds meer auto's tijdens de spits.....blijkbaar allemaal fietsers zonder rijbewijs:-D

https://www.verkeerscentrum.be/nieuw...e-ochtendfiles

kelt 29 mei 2020 06:09

Een eerste cijfer is bekend,Renault zal de komende paar jaar sowiezo afscheid nemen van 15000 mensen in het kader van een te realiseren besparing die in de 9 nullen zal moeten lopen .We kunnen dus afleiden dat wel degelijk produktiecapaciteit ZAL afgebouwd worden ...

Net als bij "alliantiemerk" Nissan zal zoiets (het herorienteren van een ganse produktie en logistieke ketting) niet op één twee drie kunnen gebeuren.In het "Franse" geval kan langdurige en harde sociale aktie natuurlijk "besparing" tenietdoen en staatssteun effectief verbranden......

Hypochonder 29 mei 2020 06:28

Renault is alweer zo'n gevalletje waarbij de overheid moet bijspringen al het slecht gaat en de winsten naar de aandeelhouders gaan als het goed gaat... 7 miljard in zo'n bedrijf pompen in deze tijden lijkt me totaal waanzinnig maar de chauvinistische Fransen kunnen en willen dat bedrijf natuurlijk niet failliet laten gaan.

Ondertussen lach ik wel met de Renault rijders door hen telkens naar hun hoofd te slingeren dat hun merk bijna failliet is :lol:

kelt 29 mei 2020 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9344829)
Renault is alweer zo'n gevalletje waarbij de overheid moet bijspringen al het slecht gaat en de winsten naar de aandeelhouders gaan als het goed gaat... 7 miljard in zo'n bedrijf pompen in deze tijden lijkt me totaal waanzinnig maar de chauvinistische Fransen kunnen en willen dat bedrijf natuurlijk niet failliet laten gaan.

Ondertussen lach ik wel met de Renault rijders door hen telkens naar hun hoofd te slingeren dat hun merk bijna failliet is :lol:


Tsja....

De Franse staat is,als ik me goed herinner,met zowat 15% nog steeds een grote aandeelhouder van Renault en is nu de ENIGE aandeelhouder met "oneindig" diepe zakken.

Het was verleden jaar wel een serieuze "waarschuwing" dat er om allerlei redenen (en wij,buitenstaanders weten echt niet alles!)geen fusie mogelijk was tussen PSA/Chrysler en Renault terwijl dat,van buitenaf gezien,eigenlijk logisch zou zijn geweest....

Hypochonder 29 mei 2020 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9344845)
Tsja....

De Franse staat is,als ik me goed herinner,met zowat 15% nog steeds een grote aandeelhouder van Renault en is nu de ENIGE aandeelhouder met "oneindig" diepe zakken.

Het was verleden jaar wel een serieuze "waarschuwing" dat er om allerlei redenen (en wij,buitenstaanders weten echt niet alles!)geen fusie mogelijk was tussen PSA/Chrysler en Renault terwijl dat,van buitenaf gezien,eigenlijk logisch zou zijn geweest....

Ik weet niet hoe het momenteel met PSA gesteld is maar nu lijkt het me niet slecht te zijn dat ze niet gefuseerd zijn met Renault/Nissan. Misschien wisten ze toen al dat het niet zo goed ging met Renault, we weten inderdaad niet alles.

Micele 29 mei 2020 11:03

Het kan zijn dat de Zoe nog het best verkochte model van Renault is.

De verkoop steeg van 15.436 naar 22.811

zie 2 tabellen 2020 - 2019 YTD april.

Maar de winsten op een EV zullen eerder klein zijn.


Tavek 29 mei 2020 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9343892)
Het heeft geen prioriteit meer als ze 18 worden, 90% haalt hun rijbewijs als ze 23-24 jaar oud zijn.

Ik was 24 toen ik mijn rijbewijs haalde. Heb me de moeite niet gedaan op 18 en in de stad waar ik woonde en studeerde was dat onzinnig, ik kon daar niks aanvangen met een wagen. Ik had andere zaken te doen als met de auto te leren rijden.

Op dit moment fiets ik terug naar het werk. Je hebt twee soorten mensen in mijn generatie: de mannen met dure firmawagens, die blijven rijden, en de rest, die zoekt alternatieven. De e-bike is daar een van....

Jantje 29 mei 2020 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9343892)
Het heeft geen prioriteit meer als ze 18 worden, 90% haalt hun rijbewijs als ze 23-24 jaar oud zijn.

Veel jongeren studeren nu tot hun 23-24 jaar en hebben dus geen geld voor een rijbewijs en auto.
En daar ligt dus ook de daling in de verkoop, want dat is juist de groep die zijn wagen het snelste in de vernieling rijd, soms zichzelf en alle inzittenden er bij.

dpg 29 mei 2020 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9344998)
Ik was 24 toen ik mijn rijbewijs haalde. Heb me de moeite niet gedaan op 18 en in de stad waar ik woonde en studeerde was dat onzinnig, ik kon daar niks aanvangen met een wagen. Ik had andere zaken te doen als met de auto te leren rijden.

Op dit moment fiets ik terug naar het werk. Je hebt twee soorten mensen in mijn generatie: de mannen met dure firmawagens, die blijven rijden, en de rest, die zoekt alternatieven. De e-bike is daar een van....

Bevestiging wat bevoorbeeld ook de trend in Duitsland is, niet meer belangrijk op 18 jarige leeftijd.

Tavek 29 mei 2020 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9345003)
Veel jongeren studeren nu tot hun 23-24 jaar en hebben dus geen geld voor een rijbewijs en auto.
En daar ligt dus ook de daling in de verkoop, want dat is juist de groep die zijn wagen het snelste in de vernieling rijd, soms zichzelf en alle inzittenden er bij.

De bij mama en papa wonende jongere van 18-23 jaar, en die werkt, is een belangrijke markt. Dit zijn mensen die veel "besteedbaar" geld hebben en vaak gaat dat naar autos.

Maar die groep verdwijnt beetje bij beetje. Steeds meer jongeren studeren en hebben het geld niet voor een wagen & degene die wel werken, hebben onvoldoende inkomen om een wagen te bekosten. Of toch een dure wagen.

dpg 29 mei 2020 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9345047)
De bij mama en papa wonende jongere van 18-23 jaar, en die werkt, is een belangrijke markt. Dit zijn mensen die veel "besteedbaar" geld hebben en vaak gaat dat naar autos.

Maar die groep verdwijnt beetje bij beetje. Steeds meer jongeren studeren en hebben het geld niet voor een wagen & degene die wel werken, hebben onvoldoende inkomen om een wagen te bekosten. Of toch een dure wagen.

In Limburg ben je alleen in de grote steden iets zonder eigen wagen gezien je niet teveel op het openbaar vervoer moet, kunt rekenen, zou me dus verbazen dat ze hier minder hun rijbewijs halen.

Micele 29 mei 2020 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9345060)
In Limburg ben je alleen in de grote steden iets zonder eigen wagen gezien je niet teveel op het openbaar vervoer moet, kunt rekenen, zou me dus verbazen dat ze hier minder hun rijbewijs halen.

De cijfers van Limburg van fietsende pendelaars zijn nochtans heel duidelijk, +180% op 5 jaar. De grootste stijging.

In Limburg heb je ondertussen op de gewone hoofdwegen al file tijdens de spits. (zeker de Zuid-Noord assen, eigen ervaring). Limburg heeft natuurgebieden en 2 grote militaire gebieden waar eigenlijk nooit wegen zullen komen, eerder integendeel.

En tussen 2018 en 2020 zal dat fietsgebruik naar het werk zeker nog gestegen zijn, de electrische fietsen zijn interessanter en degelijker geworden, zeker de batterijkwaliteit.



En qua snelle fietsverbindingen kan Limburg niet klagen:
http://www.limburg.be/fietssnelwegen

fred vanhove 29 mei 2020 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9345073)
De cijfers van Limburg van fietsende pendelaars zijn nochtans heel duidelijk, +180% op 5 jaar. De grootste stijging.

In Limburg heb je ondertussen op de gewone hoofdwegen al file tijdens de spits. (zeker de Zuid-Noord assen, eigen ervaring). Limburg heeft natuurgebieden en 2 grote militaire gebieden waar eigenlijk nooit wegen zullen komen, eerder integendeel.

En tussen 2018 en 2020 zal dat fietsgebruik naar het werk zeker nog gestegen zijn, de electrische fietsen zijn interessanter en degelijker geworden, zeker de batterijkwaliteit.



En qua snelle fietsverbindingen kan Limburg niet klagen:
http://www.limburg.be/fietssnelwegen

Inderdaad 5 jaar geleden gebruikten 5 op de 100 werkmensen de fiets in Limburg en nu zijn er dat dik 10 ...we gaan er sterk op vooruit:-)

Ondertussen :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04...neemt-sterker/


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be