Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dit noem ik Waalse sabotage, (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253603)

Derk de Tweede 24 mei 2020 16:56

Dit noem ik Waalse sabotage,
 
Citaat:

“De afschaffing van de uitbating door Infrabel van de spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht is een politieke en geen economische keuze. De reactivering was van meet af een doorn in het oog van Luikenaar Luc Lallemand, bestuurder bij Infrabel en nu topman bij het Franse SNCF”, dat zegt Leo Joosten (VB), provincie- en gemeenteraadslid in Lanaken. Joosten gaat dan ook vanuit zijn fractie volgende week vragen stellen aan de gemeente- en provincieraad.
“De afschaffing komt voort uit protectionisme. Via Lanaken-Beverst krijgen we een rechtstreekse verbinding van Hasselt met Antwerpen. En via Maastricht kunnen we naar Nederland, maar ook richting Duitsland. Luikenaar Lallemand, in dienst van het Waals Gewest, heeft dit steeds tegengewerkt.”

Volgens Joosten toont de studie van de projectgroep A&S Management BV uit 1999 wel degelijk aan dat de spoorlijn potentieel heeft, zeker voor watergebonden industrie.

“Maar niet alleen goederenvervoer, ook voor personen. Vandaar dat de sneltram hier zeker nog een rol zal spelen”, aldus Joosten. “Ik ga de gemeente en de provincie vragen in welke mate men betrokken werd in de besluitvorming en eis dat men deze beslissing bij Infrabel aanvecht. Ik hoop dat men krachtdadig optreedt naar onze en de Nederlandse overheden. Het kan niet zijn dat men hier zomaar 35 miljoen euro overheidsgeld te grabbel gooit.”

Jan van den Berghe 24 mei 2020 17:12

Ook de heractivering van de IJzeren Rijn kan op niet veel enthousiasme rekenen bij de Waalse politieke klasse, bang als ze zijn dat Luik minder belangrijk wordt. Was het echter niet zo dat de Vlaamse overheid interesse had getoond om de lijn tussen Lanaken en Maastricht zelf uit te baten?

Zucht 24 mei 2020 17:16

Voor de Ijzeren Rijn was het toch Nederland dat de zaak blokkeerde ?

dpg 24 mei 2020 17:17

Na Lanaken is die lijn tot Bilzen waar die aansluit op de lijn hasselt -Luik nog alleen goed voor schroot, de bruggen staan op instorten.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200303_...brug-weer-open

Het zal 30 jaar geleden zijn dat er nog een trein van Lanaken naar Hasselt of andersom reed.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorl...t_-_Maastricht

Veel te laat, veel te duur en vooral overbodig om daar nog iets aan te veranderen.

reservespeler 24 mei 2020 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9340595)
Voor de Ijzeren Rijn was het toch Nederland dat de zaak blokkeerde ?

Het ging daar om een paar kikkers die luid kwaakten.

Jan van den Berghe 24 mei 2020 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9340595)
Voor de Ijzeren Rijn was het toch Nederland dat de zaak blokkeerde ?

Ook Nederland was geen vragende partij. Dat was om enerzijds de belangen van de haven van Rotterdam veilig te stellen, maar anderzijds ook om de Betuwelijn maximaal te laten renderen. Dit alles gecombineerd met de Waalse onwil (in die tijd was Di Rupo premier...).

dpg 24 mei 2020 17:22

Waar ze dat spoor voor gebruiken : http://www.railbikelimburg.be/

Jan van den Berghe 24 mei 2020 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9340596)
Na Lanaken is die lijn tot Bilzen waar die aansluit op de lijn hasselt -Luik nog alleen goed voor schroot, de bruggen staan op instorten.

Veel te laat, veel te duur en vooral overbodig om daar nog iets aan te veranderen.

Welneen, om de zoveel tijd moet spoorweginfrastructuur toch ingrijpend vernieuwd worden. In het VK werden de laatste jaren weer spoorlijnen geactiveerd die in de jaren zestig onder Beeching werden gesloten en uitgebroken. Eigenlijk is dit een gelegenheid voor het Vlaamse niveau om zich in deze zaak dieper te betrekken. Vroeger is al eens het idee geopperd om De Lijn de verbinding te laten uitbaten en er lichter treinmateriaal op in te zetten.

Jan van den Berghe 24 mei 2020 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9340601)
Waar ze dat spoor voor gebruiken : http://www.railbikelimburg.be/

Ook in Antwerpen heb je zoiets.

dpg 24 mei 2020 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9340602)
Welneen, om de zoveel tijd moet spoorweginfrastructuur toch ingrijpend vernieuwd worden. In het VK werden de laatste jaren weer spoorlijnen geactiveerd die in de jaren zestig onder Beeching werden gesloten en uitgebroken. Eigenlijk is dit een gelegenheid voor het Vlaamse niveau om zich in deze zaak dieper te betrekken. Vroeger is al eens het idee geopperd om De Lijn de verbinding te laten uitbaten en er lichter treinmateriaal op in te zetten.

Citaat:

De Vlaamse overheid en de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn willen de verbinding Maastricht - Lanaken - Diepenbeek - Hasselt in het kader van het Spartacusplan voor verbetering van het openbaar vervoer in de Vlaamse provincie Limburg ook weer in gebruik nemen voor personenvervoer met sneltrams (lightrail). Hierdoor zou de reistijd tussen Maastricht en Hasselt, met tussenstops in Lanaken en Diepenbeek, teruggebracht kunnen worden van de huidige 61 minuten (met de bus) tot 37 minuten. Tot aan Diepenbeek zal de sneltramlijn het oude tracé van spoorlijn 20 en de spoorlijn Luik - Hasselt volgen. Tussen Diepenbeek en Hasselt zal een aparte sneltramlijn worden aangelegd langs de campus van de Universiteit Hasselt en door de binnenstad van Hasselt naar het treinstation.
De kosten van het project zullen vooral besteed moeten worden aan de opschoning en heraanleg van de resterende tien kilometer spoor tussen Lanaken en Beverst en de aanleg van de nieuwe tramlijn tussen Diepenbeek en Hasselt. De huidige plannen gaan uit van een ingebruikname rond 2018.
Vanaf 1 augustus 2015 startte men op het traject Munsterbilzen en Gellik met railbike. De concessie werd afgesloten voor drie jaar, tot 2018, wanneer de sneltram zou gaan rijden. Door vertragingen werd de ingebruikname van de sneltram echter uitgesteld tot 2024.
De vraag is of er ooit nog iets gaat gebeuren op die lijn.

Derk de Tweede 24 mei 2020 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9340595)
Voor de Ijzeren Rijn was het toch Nederland dat de zaak blokkeerde ?

Alleen het traject door het natuurgebied Meinweg.

Bach 24 mei 2020 19:24

Een tijd geleden wou men zelfs Genk station sluiten. Oost Limburg ligt precies te ver van Brussel om er om bekommerd te zijn. Nochtans daar waar Vlaanderen, Nederland en Duitsland iets kunnen verwezenlijken samen.

Zeus 24 mei 2020 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9340725)
Een tijd geleden wou men zelfs Genk station sluiten. Oost Limburg ligt precies te ver van Brussel om er om bekommerd te zijn. Nochtans daar waar Vlaanderen, Nederland en Duitsland iets kunnen verwezenlijken samen.

Genk heeft dan ook bijzonder weinig reizigers (+- 1000 per dag). Dat is nog geen derde van een boerengat als Lichtervelde (+3000).

Jan van den Berghe 24 mei 2020 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9340784)
Genk heeft dan ook bijzonder weinig reizigers (+- 1000 per dag). Dat is nog geen derde van een boerengat als Lichtervelde (+3000).

Ik durf evenwel niet te kijken naar de reizigerscijfers van menig Waals station dat nog steeds onder politieke druk open wordt gehouden...

Bach 24 mei 2020 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9340797)
Ik durf evenwel niet te kijken naar de reizigerscijfers van menig Waals station dat nog steeds onder politieke druk open wordt gehouden...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9340784)
Genk heeft dan ook bijzonder weinig reizigers (+- 1000 per dag). Dat is nog geen derde van een boerengat als Lichtervelde (+3000).

"Meer dan veertig Belgische stopplaatsen ontvangen minder dan vijftig reizigers per dag, waarvan er slechts zes in Vlaanderen liggen."

En dan zou men Genk hebben willen sluiten? Dat is op het gemene af. Dat is als het afsluiten van het oosten van Vlaanderen. Toch een paar honderdduizend mensen. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde politici dat wel zouden zien zitten. Die wat regionale belangen priorizeren bijvoorbeeld.

Trek midden in de provincie gelegen 'eindstation' Genk door tot Maastricht en je creëert een ontwikkelingspool die Vlaanderen en België ten goede zal komen. Het aantal reizigers zal er ook sterk door toenemen.

Bach 24 mei 2020 22:09

Wie weet is de NMBS zichzelf aan het boycotten om goedkoop geprivatiseerd te kunnen geraken.

Zeus 25 mei 2020 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9340875)
"Meer dan veertig Belgische stopplaatsen ontvangen minder dan vijftig reizigers per dag, waarvan er slechts zes in Vlaanderen liggen."

En dan zou men Genk hebben willen sluiten? Dat is op het gemene af. Dat is als het afsluiten van het oosten van Vlaanderen. Toch een paar honderdduizend mensen. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde politici dat wel zouden zien zitten. Die wat regionale belangen priorizeren bijvoorbeeld.

Trek midden in de provincie gelegen 'eindstation' Genk door tot Maastricht en je creëert een ontwikkelingspool die Vlaanderen en België ten goede zal komen. Het aantal reizigers zal er ook sterk door toenemen.


Stopplaatsen zijn onbemand. Dat is dan ook wat men voor Genk onderzocht heeft - het schrappen van perron- en loketpersoneel. Er was nooit sprake van om Genk van de spoorwegkaart te schrappen.

En dat schrappen van personeel is een algemene tendens die veel belangrijkere stations treft. In Brussel Schuman is er de helft van de tijd geen perronpersoneel meer aanwezig - en dan spreken we over 8500 reizigers per dag (meer dan Hasselt of Oostende)

DewareJakob 25 mei 2020 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 9340645)
Alleen het traject door het natuurgebied Meinweg.

Liever een autosnelweg vol vrachtwagens...

DewareJakob 25 mei 2020 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9340797)
Ik durf evenwel niet te kijken naar de reizigerscijfers van menig Waals station dat nog steeds onder politieke druk open wordt gehouden...

Inderdaad. Belziek: het land van twee maten en gewichten.

Jay-P. 25 mei 2020 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9341089)
Inderdaad. Belziek: het land van twee maten en gewichten.

2 maten :-D: Magnette & De Wever,
2 gewichten: Maggie & Calvo.

En speciaal voor onze verdwenen Knuppel:

Bach 25 mei 2020 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9341010)
Stopplaatsen zijn onbemand. Dat is dan ook wat men voor Genk onderzocht heeft - het schrappen van perron- en loketpersoneel. Er was nooit sprake van om Genk van de spoorwegkaart te schrappen.

En dat schrappen van personeel is een algemene tendens die veel belangrijkere stations treft. In Brussel Schuman is er de helft van de tijd geen perronpersoneel meer aanwezig - en dan spreken we over 8500 reizigers per dag (meer dan Hasselt of Oostende)

Automatisering op zich is geen slechte zaak. Toch indien men zo de tickets goedkoper kan maken en het systeem uitbreiden kan ipv afbouwen. Toen ik de Skytrain in Vancouver zag beseft ik hoe onnodig duur men het in België gemaakt heeft. En nu zit men precies in een neerwaartse spiraal, dat terwijl er zoveel potentieel zit in het openbaar vervoer via spoor.

Ik was onvoldoende geïnformeerd over de plannen rond Genk blijkbaar. Excuses daarvoor. Wel jammer dat er geen plannen zijn precies om de eindstationstatus ongedaan te maken. Tenminste als het kan zonder een milieuprobleem te creëren.

Ik nam vorig jaar een trein van twee coupes of zo lang naar een stationnetje in de buurt van Luik. Het multiple personeel van dat treintje had tijd om een half uur of zo te keuvelen in Luik op het perron voordat het zo goed als lege treintje vertrok. Fijn die gezapigheid. Ik wens het iedereen toe. Maar wel onnodig duur. Zeker zo'n 'controleur' lijkt me eigenlijk onnodig. Men kan dat toch oplossen via infrastructuur en automatisering tegenwoordig. Of niet?

Tavek 25 mei 2020 11:53

Is er een treinverbinding in Lanaken ?

Dat is het eerste wat ik daar van hoor ;)

Zeus 25 mei 2020 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9341274)
Automatisering op zich is geen slechte zaak. Toch indien men zo de tickets goedkoper kan maken en het systeem uitbreiden kan ipv afbouwen. Toen ik de Skytrain in Vancouver zag beseft ik hoe onnodig duur men het in België gemaakt heeft. En nu zit men precies in een neerwaartse spiraal, dat terwijl er zoveel potentieel zit in het openbaar vervoer via spoor.

Ik was onvoldoende geïnformeerd over de plannen rond Genk blijkbaar. Excuses daarvoor. Wel jammer dat er geen plannen zijn precies om de eindstationstatus ongedaan te maken. Tenminste als het kan zonder een milieuprobleem te creëren.

Ik nam vorig jaar een trein van twee coupes of zo lang naar een stationnetje in de buurt van Luik. Het multiple personeel van dat treintje had tijd om een half uur of zo te keuvelen in Luik op het perron voordat het zo goed als lege treintje vertrok. Fijn die gezapigheid. Ik wens het iedereen toe. Maar wel onnodig duur. Zeker zo'n 'controleur' lijkt me eigenlijk onnodig. Men kan dat toch oplossen via infrastructuur en automatisering tegenwoordig. Of niet?

Skytrain is een lokaal metronet, geen nationaal net voor heavy rail. Appelen en peren...

Bach 25 mei 2020 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9341291)
Skytrain is een lokaal metronet, geen nationaal net voor heavy rail. Appelen en peren...

Beide vruchten zijn te verwerken in een taart. Het een al wat gemakkelijker dan het ander.

De Skytrain vervoert meer dan een half miljoen passagiers per dag. De NMBS vervoerde er in 2018 660000 per dag.

Zeus 25 mei 2020 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9341299)
Beide vruchten zijn te verwerken in een taart. Het een al wat gemakkelijker dan het ander.

De Skytrain vervoert meer dan een half miljoen passagiers per dag. De NMBS vervoerde er in 2018 660000 per dag.

Skytrain heeft nog geen 80 km metrolijn.. Het Belgisch spoorwegnet is 3600 km lang.

(De MIVB vervoert per dag meer dan 1 miljoen passagiers; 500 000 is niet zo indrukwekkend in een hyperverstedelijkt gebied als Vancouver)

Jan van den Berghe 25 mei 2020 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9341291)
Skytrain is een lokaal metronet, geen nationaal net voor heavy rail. Appelen en peren...

Je hoeft niet noodzakelijk hetzelfde zwaar materiaal van de NMBS in te zetten. Er bestaat ook zoiets als light trains om op kleinere lijnen te gebruiken. In Duitsland wordt dat vaak gedaan op lijnen die afgestoten werden door de DB.

dpg 25 mei 2020 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9341433)
Je hoeft niet noodzakelijk hetzelfde zwaar materiaal van de NMBS in te zetten. Er bestaat ook zoiets als light trains om op kleinere lijnen te gebruiken. In Duitsland wordt dat vaak gedaan op lijnen die afgestoten werden door de DB.

Dat zijn gewone dieseltreinen, alleen korter en alleen regionaal verkeer, maar ze maken gebruik van de sporen waar ook de "normale" treinen op rijden.

https://youtu.be/jm8phqzcGrs?list=PL...MIRmOuz-g2gkjs


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be