Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wanneer zal deze regering vallen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255382)

IJsboer 30 september 2020 18:29

Wanneer zal deze regering vallen?

45,098 % van de Vlamingen heeft N-VA of Vlaams Belang gestemd
48,754 % van de Vlamingen heeft Open VLD, cd&v, GROEN of sp.a gestemd. Dat is 3 percent meer maar met dubbel zo veel partijen! Dus dat is bijna een half zo groot draagvlak als de oppositie.

ik denk dat de overlevingskans van deze regering niet groot is.

(bron: https://verkiezingen2019.belgium.be/)

vlijmscherp 30 september 2020 18:34

niet, ze kunnen niet anders dan verder doen, ook als Bouchez elke week een bom gooit.

DucDEnghien 30 september 2020 18:36

Discotheken blijven nog steeds dicht. Geen acid parties dus. Acid thé dansants ook niet.

Rudy 30 september 2020 21:05

Deze regering valt niet. De nood is te groot.

De gemuilkorfde 30 september 2020 21:08

Hmm, de opties zijn niet echt goed gekozen.
Bij de optie "Ze kan niet snel genoeg vallen!" is het een uitdrukken van de eigen wens.
Bij "niet" is het gewoon een mening van "wat gaat er gebeuren?".

Voor mij kan die regering niet rap genoeg vallen, maar ik vrees wel dat het "niet" zal zijn.

Max van Dietschland 30 september 2020 21:13

Niet, daarvoor is de schrik voor de kiezer veel te groot.

Ze willen de verkiezing zo lang mogelijk uitstellen in de hoop dat de kiezer misschien ooit zal terugkeren...

Elio di Supo 30 september 2020 21:15

Tot een vd partijtjes leert uit een poll dat als ze verder blijven aanmodderen in De Croo I ze ver onder de kiesdrempel zullen vallen.

De Prof 30 september 2020 21:15

Ze zal niet vallen.

Dat is ook de reden waarom De Croo premier 'moeten' worden is.

Hij gaat zijn eigen regering niet opblazen.

De echte 'bazen' van deze regering zijn Magnette en Bouchez.

Die gaan de Vlaamse premier dikwijls het vuur aan de schenen leggen, om zelf buiten schot te blijven.

Die walen zijn zo lomp nog niet hoor.

Glennos1 30 september 2020 21:16

Jammer dat de Marc Van Ranst het wit konijn niet wordt, dan was deze regering nog minder geliefd.

Er is een regeerakkoord maar te veel is onbeslist of is voor interpretatie vatbaar.

Kernuitstap -> kan wel of niet gebeuren
Abortus -> kan wel of niet gebeuren
Pensioenen -> Netto of Brutto ? Voorwaarden ?
Staatshervorming -> Alles is mogelijk, zelfs herfederaliseren, als zonder taboes alles moet kunnen
Vermogensbelasting -> Is in principe mogelijk, is afgesproken van niet MAAR indien de begroting extra maatregelen vereist...

Allemaal punten en trofeen die de regeringspartijen heel veel pijn kunnen doen en de oppositie zal smullen.

PVDA dat op links toch heel wel wat pijn kan doen,
dit terwijl NVA-VB VLD/CD&V op rechts dan weer pijn doet.

Waarschijnlijk gaat de regering vooral weinig beslissen of zelfs over 2024 proberen te tillen. Zodoende kunnen ze lanks links en rechts aangevallen worden.

En zeg nu zelf al dat bovenstaande? Als dat niet ingelost zijn waarom stem je dan nog op groen bv als die geen kernuitstap zouden regelen, wat weerhoudt je dan om PVDA te stemmen? Idem voor de pensioenen al komt ook VB met hun links programma daar piepen.

Belastingen verhogen? NVA met hun liberaal programma dat vooral VLD en in mindere mate CD&v pijn doet

CD&V pijnpunten:
Etisch - Abortus -> Nva-VB
Communitair (al denk ik dat ze die kiezers zowiezo al verloren zijn) -> NVA-VB
Communitair

pajoske 30 september 2020 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9464806)
Pensioenen -> Netto of Brutto ? Voorwaarden ?

Ik las dat dit netto zou zijn, a rato van gepresteerde werkjaren.

Glennos1 30 september 2020 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9464946)
Ik las dat dit netto zou zijn, a rato van gepresteerde werkjaren.

Dit zijn de gedeeltes onder de zogenaamde brackets, dat nog beslist moet worden in de regering...

pajoske 30 september 2020 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9464949)
Dit zijn de gedeeltes onder de zogenaamde brackets, dat nog beslist moet worden in de regering...

Uit de formateursnota:

Citaat:

Het minimumpensioen zal geleidelijk worden opgetrokken (volledige en onvolledige loopbaan) richting 1.500 euro netto voor een volledige loopbaan (in geval van een onvolledige loopbaan wordt dit bedrag pro rata verminderd met het verschil tussen 45 jaar en de loopbaan).

maddox 30 september 2020 22:43

Pas als ze de lijken niet meer in de kasten kunnen proppen. Dan laten ze de volgende regering met de zwarte piet zitten.

pajoske 30 september 2020 23:02

Ik hoop dat deze democratisch verkozen regering niet valt. Dan doen ze tenminste waarvoor ze betaald worden: regeren.

denkimi 1 oktober 2020 04:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 9464799)
Niet, daarvoor is de schrik voor de kiezer veel te groot.

Ze willen de verkiezing zo lang mogelijk uitstellen in de hoop dat de kiezer misschien ooit zal terugkeren...

Dit.

Cd&v en vooral vld lijken er vanuit te gaan dat ze nu moeten pakken wat ze kunnen omdat ze de volgende keer de kiesdrempel amper meer halen. Ze zullen zich dus met alle plezier verder laten prostitueren, want nieuwe verkiezingen zullen hun vette periode alleen maar verkorten.

patrickve 1 oktober 2020 04:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9464566)
niet, ze kunnen niet anders dan verder doen, ook als Bouchez elke week een bom gooit.

Inderdaad. Gelijk wie nu durft de stekker eruit trekken is een "landverrader", na alle "moeite" die men heeft moeten doen om "the coalition of the willing" bijeen te schrapen.

patrickve 1 oktober 2020 04:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9464985)
Ik hoop dat deze democratisch verkozen regering niet valt. Dan doen ze tenminste waarvoor ze betaald worden: regeren.

Dat is erger dan niet regeren natuurlijk.

Elio di Supo 1 oktober 2020 04:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9464985)

Negeren

Vlad 1 oktober 2020 05:23

Deze regering gaat door tot de demografie nva en VB heeft klein gekregen. 2035 ofzo. Voor Europa mogen we al vroeger gaan stemmen.

Hypochonder 1 oktober 2020 05:47

Het samengeklit, links/Belgicistische angstige zootje aan Vlaamse kant gaat door tot aan de verkiezingen of tot ze echt niet meer kunnen. Dat ze daarbij slaafs moeten doen wat de Franstaligen hen opdragen zal hen niet deren.

reservespeler 1 oktober 2020 05:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9464949)

Is beslist dat het netto wordt indien aan de voorwaarden voldaan is.

Glennos1 1 oktober 2020 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9465105)
Is beslist dat het netto wordt indien aan de voorwaarden voldaan is.

Hup MR en VLD zijn al niet akkoord met Spa over de pensioenen...

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/r...chez~afc78a9d/

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/n...gen~ad47e58d3/

Het Oosten 1 oktober 2020 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9464561)
45,098 % van de Vlamingen heeft N-VA of Vlaams Belang gestemd
48,754 % van de Vlamingen heeft Open VLD, cd&v, GROEN of sp.a gestemd. Dat is 3 percent meer maar met dubbel zo veel partijen! Dus dat is bijna een half zo groot draagvlak als de oppositie.

ik denk dat de overlevingskans van deze regering niet groot is.

(bron: https://verkiezingen2019.belgium.be/)

Ja, u zegt nu zoiets. Ik wil niet pessimistisch doen, maar een heel lang leven zie ik haar niet beschoren. We zullen zien. Misschien houdt ze het langer vol en vergis ik me.

De Rode Willem 1 oktober 2020 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9465085)
Dat is erger dan niet regeren natuurlijk.

U zou gelijk gehad hebben in het geval van de rechtse zweedse NVA regering.
Nu zou ik toch nog afwachten.
Er is een totaal nieuwe lichting politci op de kaart gezet die minder benepen spruitjeslucht uitademen en minder ideologisch verkrampt zijn.
Misschien dat ze meer pragmatisch naar hun job kijken.

Hoe dan ook van mij krijgt vivaldi het voordeel van de twijfel. Slechter en triestiger dan de NVA regering die we gehad hebben kan niet.
En we zijn behoud voor de ramp dat de Vlaemsch politieke marginaliteit met boeventronies ons zouden gaan mismeesteren.

Glennos1 1 oktober 2020 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9465214)
Er is een totaal nieuwe lichting politci op de kaart gezet die minder benepen spruitjeslucht uitademen en minder ideologisch verkrampt zijn.

Hoe dan ook van mij krijgt vivaldi het voordeel van de twijfel. Slechter en triestiger dan de NVA regering die we gehad hebben kan niet.
En we zijn behoud voor de ramp dat de Vlaemsch politieke marginaliteit met boeventronies ons zouden gaan mismeesteren.

Bent gy een lamme dopper fso? De taxshift heeft mij veel meer netto opgeleverd door de Zweedse regering...

Skobelev 1 oktober 2020 08:39

De ministers en staatssecretarissen zijn eigenlijk een goede afspiegeling van de Belgische bevolking zoals het politiek correct zootje het wil. Van vreemde afkomst en transseksuelen.
Echt om fier op te zijn.

De Rode Willem 1 oktober 2020 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9465216)
Bent gy een lamme dopper fso? De taxshift heeft mij veel meer netto opgeleverd door de Zweedse regering...

Hi hi...het is vertederend om vast te stellen dat Vlaenderen nog hopeloos naieve mensen telt.
U zet allicht elke 6de december uw schoen en Sinterklaas vult die nog ook zeker ?
En op Pasen bent u de dorpsidioot die met een vlindernetje vliegende klokken gaat vangen ?

cato 1 oktober 2020 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9465224)
Hi hi...het is vertederend om vast te stellen dat Vlaenderen nog hopeloos naieve mensen telt.
U zet allicht elke 6de december uw schoen en Sinterklaas vult die nog ook zeker ?
En op Pasen bent u de dorpsidioot die met een vlindernetje klokken gaat vangen ?

Nee ,Vlaanderen is sinterklaas, die de cadeau's uitdeelt voor de armen van het zuiden.

Glennos1 1 oktober 2020 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9465224)
En op Pasen bent u de dorpsidioot die met een vlindernetje klokken gaat vangen ?

Ik ben tenminste niet zo n hoopje myserie als jij. Eigenlijk zou ik bij u thuis is moeten inbreken(bij wijze van spreken, zou dit uiteraard niet echt doen) want heel veel van uw geld heb ik betaald parasiet. U kan dan wel een vlaamse vlag in u foto zetten, ik zou u liever het land uitzetten dan een hardwerkende allochtoon.

Het Oosten 1 oktober 2020 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9465217)
De ministers en staatssecretarissen zijn eigenlijk een goede afspiegeling van de Belgische bevolking zoals het politiek correct zootje het wil. Van vreemde afkomst en transseksuelen.
Echt om fier op te zijn.

Inderdaad. Alleen de Vlaams-nationalisten ontbreken door de stommiteiten van 'opperstrateeg' Bart De Wever. Wat een onbekwame dienen De Wever. Zijn partij had de eerste viool kunnen spelen zowel federaal als vlaams. Een politieke dommerik dat Bartje. En dat betekent : niet bijster slim dus.

De Rode Willem 1 oktober 2020 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9465230)
Inderdaad. Alleen de Vlaams-nationalisten ontbreken door de stommiteiten van 'opperstrateeg' Bart De Wever. Wat een onbekwame dienen De Wever. Zijn partij had de eerste viool kunnen spelen zowel federaal als vlaams. Een politieke dommerik dat Bartje. En dat betekent : niet bijster slim dus.

Heel juist ! De nagel op de kop.
Het is alleen jammer dat wij grote nationalistische voormannen, succesvolle staatsgraaiers als Siegfried Bracke moeten missen. Ik heb heimwee naar de tijd dat derderangsschrijvelaartjes uit de boekskes zomaar als minister van financiën gebombardeerd konden worden. En Puttenmakers het leger om zeep konden fietsen.

Atrology 1 oktober 2020 09:00

Deze regering kan niet vallen want ze hebben Decroo premier gemaakt.

Het Oosten 1 oktober 2020 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9465237)
Heel juist ! De nagel op de kop.
Het is alleen jammer dat wij grote nationalistische voormannen, succesvolle staatsgraaiers als Siegfried Bracke moeten missen. Ik heb heimwee naar de tijd dat derderangsschrijvelaartjes uit de boekskes zomaar als minister van financiën gebombardeerd konden worden. En Puttenmakers het leger om zeep konden fietsen.

Nog zo'n kazakdraaier.

Glennos1 1 oktober 2020 09:02

Citaat:

Of door de house of cards van VLD.
De Croo kon niet verdragen dat hij gepasseerd werd als premier voor Rutte, daarop ging DeCroo Lachaert en Vanquickenborne het paars groene akkoord afkraken en torpedeerde ze Rutte, quicky kreeg wss ook geen postje onder Rutte.

Het trio is plots voorzitter, minister en premier...

Hypochonder 1 oktober 2020 09:03

Citaat:

U tracht het falen van het Belgisch systeem af te wentelen op De Wever, wat belachelijk is en uw geloofwaardigheid onderuit haalt.

Kylero 1 oktober 2020 09:06

Citaat:

Het voordeel van de twijfel? Echt? :lol::lol: Dit is minstens zo erg als een regering met NVA. Een verliezende partij die de premier levert met in zijn reet pseudo mak links SP.a, PS en Groen. Ze beseffen niet dat ze zwaar op hun bek zullen gaan samen met NVA die het hier met Jan Ham ook zwaar om zeep aan het helpen zijn.

fransV 1 oktober 2020 09:07

Citaat:

Misschien dat ze meer pragmatisch naar hun job kijken

"ja, als de koning iets vraagt dan luister je hé"
op de knietjes ja

Universalia 1 oktober 2020 09:07

Om patriotten uit te sluiten: coalitie van zeven partijen in België beklonken.

Citaat:

De uitsluitingstactiek tegen patriotten wordt nu uitgevoerd in België - het etnisch en sociaal verdeelde land dat in minder dan 200 jaar 97 regeringen heeft afgesleten. Zestien maanden na de laatste verkiezingen sluiten vier partijfamilies uit beide delen van het land zich aan bij een zevenpartijencoalitie, die allemaal minder dan tien procent van de stemmen hebben gewonnen.
(Vertaling uit het Duits van de site met dank aan https://www.deepl.com/translator)

De Rode Willem 1 oktober 2020 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kylero (Bericht 9465251)
Het voordeel van de twijfel? Echt? :lol::lol: Een verliezende partij die de premier levert

U hebt het hier allicht ook over de Vlaemsche regering. Waar de zwaarste verliezer de kleuterleider levert.

Sneaky 1 oktober 2020 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9465084)
Inderdaad. Gelijk wie nu durft de stekker eruit trekken is een "landverrader", na alle "moeite" die men heeft moeten doen om "the coalition of the willing" bijeen te schrapen.

2

Het lijkt me niet mogelijk dat de regering gaat vallen. Er gaan wel meerdere crisissen komen met dank aan Bouchez :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be