Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Man opgepakt omdat hij 's nachts rondwandelde (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255737)

IJsboer 23 oktober 2020 10:21

Man opgepakt omdat hij 's nachts rondwandelde

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...A720D599D9BC8A

Wat een domme reden om een boete te krijgen, die man is helemaal geen besmettingsgevaar. Het draagvlak tussen de maatregelen en de overtreding zelf is volledig verdampt.

Rudy 23 oktober 2020 10:27

Het is een dwaas. Als hij bereid is vijf boetes te betalen is dat zijn probleem. Een ander kan er maar beter van worden.

Henri1 23 oktober 2020 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9490854)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...A720D599D9BC8A

Wat een domme reden om een boete te krijgen, die man is helemaal geen besmettingsgevaar. Het draagvlak tussen de maatregelen en de overtreding zelf is volledig verdampt.

Niemand staat boven de wet. Die man is een dwaas en aandachtshoer.

DewareJakob 23 oktober 2020 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9490892)

Welke wet verbiedt s' nachts rond te lopen?

Rudy 23 oktober 2020 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9490922)

Het is een MB van 18/10/2020

Art. 16. Het is verboden om zich op de openbare weg en in de openbare ruimte te bevinden tussen 0.00 uur en 05.00 uur 's morgens, behalve in geval van essentiële, niet-uitstelbare verplaatsingen, zoals onder meer::
- om toegang te hebben tot medische zorgen;
- om bijstand en zorgen te voorzien voor oudere personen, voor minderjarigen, voor personen met een handicap en voor kwetsbare personen;
- het uitvoeren van de professionele verplaatsingen, met inbegrip van het woon-werkverkeer.

http://www.ejustice.just.fgov.be/eli...557/staatsblad

Deo 23 oktober 2020 11:41

Kun je altijd.
Gewoon op uw sloefen en piama. "slaapwandelen" daar zal je geen boete voor krijgen.

fox 23 oktober 2020 11:42

Citaat:

Ik weet het, je houdt zoiets niet voor mogelijk in onze maatschappij, maar anno 2020 hebben we hier dus wel degelijk een avondklok. Geïnstalleerd door onze liberale vrienden in de federale regering

DucDEnghien 23 oktober 2020 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9490946)
Ik weet het, je houdt zoiets niet voor mogelijk in onze maatschappij, maar anno 2020 hebben we hier dus wel degelijk een avondklok. Geïnstalleerd door onze liberale vrienden in de federale regering

Het is geen avondklok, het is een nachtklok.

Eyjafjallajökull 23 oktober 2020 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9490936)

Art. 16. Het is verboden om zich op de openbare weg en in de openbare ruimte te bevinden tussen 0.00 uur en 05.00 uur 's morgens, behalve in geval van essentiële, niet-uitstelbare verplaatsingen, zoals onder meer::
- om bijstand en zorgen te voorzien voor oudere personen, voor minderjarigen, voor personen met een handicap en voor kwetsbare personen;
- het uitvoeren van de professionele verplaatsingen, met inbegrip van het woon-werkverkeer.

Grondwettelijke rechten en vrijheden die door een besluit van een minister worden opgeheven ?

Een mens zou denken dat minstens de wetgever (lees : het parlement) daar in zou moeten betrokken zijn. Niet zo in dit onland uiteraard.

Juridisch houdt dit dan ook geen steek.

DucDEnghien 23 oktober 2020 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9490953)
Grondwettelijke rechten en vrijheden die door een besluit van een minister worden opgeheven ?

Een mens zou denken dat minstens de wetgever (lees : het parlement) daar in zou moeten betrokken zijn. Niet zo in dit onland uiteraard.

Juridisch houdt dit dan ook geen steek.

Niets belet u om klacht neer te leggen.

Rudy 23 oktober 2020 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9490948)

het is een morgenklok :-) 00:00 - 05:00

DewareJakob 23 oktober 2020 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9490948)

Nu nog de klepel vinden.

DewareJakob 23 oktober 2020 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9490936)

Is dat besluit getoetst op grondwettelijkheid?

DewareJakob 23 oktober 2020 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9490958)
Niets belet u om klacht neer te leggen.

In België? :rofl:

TheFourHorsemen 23 oktober 2020 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9490892)

Net zoals mensen zich dienden te verzetten toen de Duitse bezetter onrechtvaardige beperkingen oplegde, zo moeten we dat nu ook doen.

Er kan geen ENKELE rechtvaardiging worden gegeven voor een nachtklok. Geen ENKELE.

Henri1 23 oktober 2020 13:25

Citaat:

Le couvre-feu.

TheFourHorsemen 23 oktober 2020 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9491066)
Le couvre-feu.

Nous ne parlons pas la langue des chômeurs ici

Henri1 23 oktober 2020 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9491083)

Dat maakt ieder voor zichzelf uit.

Eyjafjallajökull 23 oktober 2020 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9491090)
Dat maakt ieder voor zichzelf uit.

Dat doet hij toch met ici ?

DucDEnghien 23 oktober 2020 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9491083)

UNIZO:

"Je hoort het ons misschien niet vaak luidop roepen, maar ik zeg het nu meer dan ooit luidop: overheid, kom ons én iedereen controleren op de naleving van de coronamaatregelen, om ervoor te zorgen dat we die coronacurve naar beneden krijgen en ook een lockdown op langere termijn kunnen vermijden', zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo."

TheFourHorsemen 23 oktober 2020 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9491104)
UNIZO:

"Je hoort het ons misschien niet vaak luidop roepen, maar ik zeg het nu meer dan ooit luidop: overheid, kom ons én iedereen controleren op de naleving van de coronamaatregelen, om ervoor te zorgen dat we die coronacurve naar beneden krijgen en ook een lockdown op langere termijn kunnen vermijden', zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo."

Het zou me verbazen moest hij daarbij verwijzen naar de nachtklok.

DucDEnghien 23 oktober 2020 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9491106)
Het zou me verbazen moest hij daarbij verwijzen naar de nachtklok.

Hij zwijgt erover als een goede Vlaming ...

Rudy 23 oktober 2020 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9491026)

Ik zou het niet weten.
Niemand belet je om te reageren zoals de Madrilenen.

De schoofzak 23 oktober 2020 15:31

De (grond)wettelijkheid betwisten, is spijkers op laag water zoeken.

De minister voert in deze een wet uit. Een wet waar in staat dat hij - en ik druk het uit in mensentaal: dringend moet optreden en maatregelen treffen, als er dringende publiek-sanitaire dreigementen zijn.

Nu zou het legalistisch beter kunnen, indien er een echte noodwet zou bestaan.
Maar dan komt het toch op hetzelfde neer.

De wil van het parlement is primordiaal en er is kans genoeg geweest voor dat parlement om de diverse corona-mb's naar de vuilbak te zwieren.

Met andere woorden nog eens herhaald: zij die geilen op procedure-foutjes zijn hier weer.

fox 23 oktober 2020 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9491160)

De minister voert in deze een wet uit. Een wet waar in staat dat hij - en ik druk het uit in mensentaal: dringend moet optreden en maatregelen treffen, als er dringende publiek-sanitaire dreigementen zijn.

De wil van het parlement is primordiaal en er is kans genoeg geweest voor dat parlement om de diverse corona-mb's naar de vuilbak te zwieren.

Met andere woorden nog eens herhaald: zij die geilen op procedure-foutjes zijn hier weer.

ah, zoals het een goeie belgicist betaamd is de grondwet een vodje papier die we maar gebruiken als het ons goed uitkomt, nietwaar?

daiwa 23 oktober 2020 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9491162)
ah, zoals het een goeie belgicist betaamd is de grondwet een vodje papier die we maar gebruiken als het ons goed uitkomt, nietwaar?

Dat is al langer geweten.

denkimi 23 oktober 2020 17:04

Citaat:

De fuhrer voert in deze een wet uit. Een wet waar in staat dat hij - en ik druk het uit in mensentaal: dringend moet optreden en maatregelen treffen, als er dringende publiek-sanitaire dreigementen zijn.

Hermann Göring, 1933, Berlijn, ter verdediging van de reichstagsbrandverordnung.

Dit is wel een post om te tonen als iemand ooit nog eens vraagt hoe hitler aan de macht kon. De kampen worden klaargemaakt en het domme deel van bevolking staat te juichen.

Citaat:

Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;
ik was immers geen syndicalist.
Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;
ik was immers geen Jood.
Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen katholiek.
Toen ze mij kwamen halen
...was er niemand meer die nog kon protesteren
.

TheFourHorsemen 23 oktober 2020 17:10

Citaat:

Toetsen aan de grondwet is niet geilen op procedurefoutjes.

In de grondwet staan de meest essentiële rechten.

gertc 23 oktober 2020 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9491026)

Dit specifieke KB nog niet - wegens te recent. Je moet onze rechters toch een beetje tijd geven... Maar dit is wat een rechter over de eerdere maatregelen denkt:
Citaat:

In een – naar de normen van een politierechtbank – erg lang en uitgebreid gedocumenteerd vonnis, dat De Standaard inkeek, acht de politierechter van Charleroi de coronamaatregelen ongrondwettig.

De motivatie loopt gelijk met de argumentatie van verschillende experts die stellen dat de minis?*teriële besluiten waarin de coronamaatregelen opgenomen zijn de Grondwet schenden (DS 21 oktober). Inperkingen van de grondwettelijke rechten en vrijheden zijn alleen mogelijk bij wet. En de wet waarop de maatregelen gebaseerd zijn, de wet civiele veiligheid uit 2007, is helemaal niet bedoeld voor langdurige vrijheidsbeperkingen.

Integendeel, argumenteert de Henegouwse rechter, die wet geeft ‘in geen geval’ de bevoegdheid aan de regering ‘om elke beweging van de bevolking te verbieden’. De Grondwet ‘staat niet toe om zo’n exorbitante macht toe te wijzen’. De rechter stelt dat daarom ook de straf verbonden aan inbreuken op de maatregelen ongrondwettig is.

gertc 23 oktober 2020 17:19

Citaat:

Schoof wordt nog de grootste verdediger van de Belgische staat.

Elio di Supo 23 oktober 2020 17:21

Was die man met 5000 anderen naar buiten gegaan om te betogen dan was er wellicht geen vuiltje aan de lucht.

Nog een vraagje: is het virus 's nachts gevaarlijker dan overdag?

Rudy 23 oktober 2020 17:21

Citaat:

2

TheFourHorsemen 23 oktober 2020 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9491283)
Was die man met 5000 anderen naar buiten gegaan om te betogen dan was er wellicht geen vuiltje aan de lucht.

Tgoh.

Ik denk dat dat heel sterk afhing voor wat hij zou betogen. Moest hij gaan betogen tegen politiegeweld in de VS, zou er inderdaad geen vuiltje aan de lucht zijn.

Betogen tegen coronamaatregelen was dan waarschijnlijk weer wel een probleem geweest.

gertc 23 oktober 2020 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9491283)
Nog een vraagje: is het virus 's nachts gevaarlijker dan overdag?

Dat is toch al lang geweten. Dat virus komt oorspronkelijk van vleermuizen, en vleermuizen zijn verwant aan vampieren, dus ja...:lol:

Elio di Supo 23 oktober 2020 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9491291)
Dat is toch al lang geweten. Dat virus komt oorspronkelijk van vleermuizen, en vleermuizen zijn verwant aan vampieren, dus ja...:lol:

Mss verander je wel in een vampier als je het krijgt. Ik zou toch maar wegblijven van al die kerkhoven.

Rudy 23 oktober 2020 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9491278)
Dit specifieke KB nog niet - wegens te recent. Je moet onze rechters toch een beetje tijd geven... Maar dit is wat een rechter over de eerdere maatregelen denkt:

Wat gebeurt er als je je boete van 250 Euro niet betaalt ?

DucDEnghien 23 oktober 2020 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9491362)
Wat gebeurt er als je je boete van 250 Euro niet betaalt ?

Dan slaan ze je mondmaskers aan en je gel.

Rudy 23 oktober 2020 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9491383)
Dan slaan ze je mondmaskers aan en je gel.

Ik heb geen gel in huis. Enkel Dreft.

DucDEnghien 23 oktober 2020 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9491384)
Ik heb geen gel in huis. Enkel Dreft.

Ga je iets anders moeten drinken.

Universalia 23 oktober 2020 19:21

voor de wandelaar waren er niet genoeg berichten op TV of in de kranten, andere media die blokletterden dat je in uw 'kot' moest blijven???

Zijn eigen fout als hij een boete op zijn hals haalde.

Laat het een magere troost voor de man in kwestrie zijn maar aan de kust stroomt het weer vol mensen die het waarschijnlijk ook nog niet echt goed begrepen hebben.

Meestal allemaal oudjes die het zelfs vertikken om hun mondmasker te dragen.

Ook veel wagens te zien met kentekenplaten uit de naburige landen waar soms zelfs code rood van kracht is.

:|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be