Bovenbuur |
22 maart 2021 23:17 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
(Bericht 9636748)
Als je gewoon toegeeft dat je volkomen fout zat en de consequenties erbij neemt, dan kan je daarmee wegkomen.
|
Eerlijk gezegd vind ik dat de reactie op de toeslagenaffaire veel beter had gekunnen, en vooral sneller, zonder jaren aan slepende onderzoeken voordat er iets hersteld werd. En dit komt voor een aardig deel op het bordje van Rutte, de man die de gordijnen uit zijn werkkamer liet verwijderen om transparantie uit te stralen maar die zijn medewerkers instructies geeft om waar het maar kan informatie die wettelijk gedeeld moet worden met truukjes achter te houden. Ook het management van de coronapandemie is alles behalve vloeiend geweest. En dit straalt beiden natuurlijk ook af op Rutte's coalitiepartners, die er blijkbaar ook niets meer van wisten te maken. Hieronder ook "mijn kluppie", D66. Die zijn veel te onzichtbaar geweest in het hele toeslagenverhaal voor een partij die toch slogans als "kansen voor iedereen" in het vaandel draagt, en het is terecht dat sommige gedupeerden er pissig over zijn dat zowel zij als de VVD en Mark Rutte persoonlijk gewonnen hebben deze verkiezingen.
Maar... Ik heb ook niet de indruk dat er andere opties zijn die over de gehele linie het heel veel beter hadden gedaan. En dat is niet alleen support voor D66, ook de VVD en Mark Rutte hebben ook hele sterke momenten gehad. Zijn optreden bij de Europese onderhandelingen over extra noodsteun aan Zuid-Europese landen bijvoorbeeld was een schoolvoorbeeld van goed premierschap. Hij stond er echt voor de belangen van en breed gedragen meningen in zijn eigen land, waarmee hij zijn kansen op een hoge Europese positie misschien wel permanent vergooid heeft. Maar tegelijkertijd was hij ook niet onredelijk. Ik heb kritiek op veel van wat hij doet, en qua algemene intenties achter het beleid zou ik graag eens aan PvdA premier zien ofzo, in plaats van meneer "belastingontwijkende buitenlandse aandeelhouders zijn zielig dus we moeten de dividentbelasting afaschaffen". Fuck de VVD op dat soort momenten. Maar als het er dan toch een van die moet wezen kan je heel veel slechtere opties treffen dan Rutte.
Baudet lijkt mij vooral een blaaskaak die in de eerste plaats zichzelf heel interessant vind. Die zie ik nog geen scheet uit een open regenton leiden. Ook vergeleken met andere mensen met zeer vergelijkbare meningen is het nog een mafketel, in de negatieve zin. De politiek heeft altijd narcisten aangetrokken, maar dit gaat wel wat ver. Hij waait met alle winden mee zonder onderbouwing, wat sterk suggereert dat hij of niet so slim is als hij zelf denkt, of fundamenteel publiekelijk oneerlijk is over wat hij denkt en wil. Met iemand als Wilders ben ik het op alle vlakken oneens, en ik vind het nog steeds raar dat 15% van onze tweede kamer in handen is van een partij waarin letterlijk maar één lid zeggenschap heeft, omdat er maar een lid is. Maar tegelijkertijd heeft Wilders ook een aantal bewonderenswaardige kwaliteiten. Hij is een doorzetter, hij is niet bang, en hij lijkt een werkend moreel kompas te hebben, zij het anders gekalibreerd dan het mijne. Baudet lijkt met de dag meer op mijn schrikbeeld van Emile Ratelband in een oranje pruik, en er is ondertussen al meer drek uit zijn mond de openbaarheid in gelekt dan uit heel Schild en Vrienden bij elkaar. Ik denk op dit punt dat ik het FvD zelfs niet boven de SGP zou verkiezen, en dat is een partij die de helft van het land haar stemrecht af wil nemen. Conservatief anti-immigratie anti-islam anti-Europa rechts zijn is misschien in het algemeen niet mijn ding, maar er zijn grenzen aan de redelijkheid.
|